Inhoud blog
  • powerpoint met filmpjes
  • wriemelen en eindreflectie
  • conflict
  • reflecteren over reflecties
  • Vergadering wriemeldag
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    verstrooide picasso
    ZEP
    11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.powerpoint met filmpjes
    Hier vinden jullie mijn powerpoint presentatie die ik gebruik voor de examenpresentatie

    Bijlagen:
    Presentatie10.pptx (8 MB)   

    11-05-2010 om 13:12 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    30-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wriemelen en eindreflectie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     


     


     


     24 April, eindelijk was het zover, de kabouterwriemeldag. De dagen voorafgaand aan deze zaterdag waren Shiara en ik nog druk bezig geweest met inkleuren, afdrukken, opzoeken, knutselen en contacteren. Hier volgt een korte opsomming van onze activiteiten, het komt van ons lijstje dat constant werd aangepast tijdens de laatste weken:

    -       Mutsen maken

    -       kabouters afprinten

    -       plaatjes inkleuren

    -       plaatjes voor bos plastificeren

    -       schema’s afprinten

    -       mails sturen

    o   naar ouders van onze miniemen

    o   naar helpers

    o   naar andere ploegen

    o   naar kookploeg

    o   naar jeugd evenementen cel

    -       script toneeltje schrijven

    -       verkleedkleren zoeken

    -       mail sturen voor schmink

    -       bijeenzoeken van materiaal voor paddenstoelen

    -       controleren van materiaal op AKC

    Zoals ik reeds aangaf werd dit lijstje een echt werkinstrument, het werd constant heen en weer gemaild. Ik geef hier dan ook de versie weer van de laatste week. We hadden er dus voor gezorgd dat alles perfect in orde was. De laatste week kregen we echter nog “slecht” nieuws. Er werd namelijk op AKC een Bloso-examen georganiseerd, waar Shiara ook aan deelnam. Dit was een examen waarbij trainers een modeltraining moesten geven. Dit zorgde voor meerdere problemen, deze mensen hadden immers niet alleen heel veel materiaal nodig, maar daarnaast ook kinderen om training aan te geven. Dit betekende dat naast het geplande voorbereidingswerk er nog een aantal extra taken bijkwamen. Alsof dat nog niet genoeg was, zat onze fotograaf vast in Egypte door een vulkaanuitbarsting, dus moesten we de ouders inschakelen voor deze taak. Samen kwamen we echter snel tot mogelijke oplossingen.

    De helpers kwamen om 13u 15 en de andere ploegen om 13u 45. Onze miniemen werden al op de terreinen van AKC verwacht om 9u 45, dus ik was reeds om 9u op de club. Ik hoopte dat ik zodanig alles op tijd zou kunnen opzetten, want om 14u startte de kabouterwriemel. Maar doordat de trainers bijna al het materiaal reeds in gebruik hadden, zag ik het even niet meer zitten. De planning was helemaal in de war. Wat we normaal gezien heel rustig hadden kunnen opstellen, moest nu heel snel gebeuren. Doordat de kindjes reeds van ’s morgens op de club waren, moesten ze natuurlijk middageten. Deze kindjes zijn tussen 4 en 7 jaar en vinden hesp en choco een droom combinatie, hier was dus ook enige assistentie vereist. Vervolgens moesten we ons (te) snel omkleden om vervolgens de andere ploegen de juiste documenten en mutsen te geven. Uiteindelijk kwam alles wel op zijn pootjes terecht, maar het moest heel snel gaan, wat een onaangenaam gevoel gaf. Gelukkig waren de helpers op voorhand reeds uitgebreid gebrieft zodat ze wisten wat hun te doen stond.

    Toen het wriemelwerk echter daadwerkelijk van start ging, liep alles op rolletjes. De kindjes keken aandachtig naar het toneeltje en gingen mee in het verhaal. De helpers speelden hun rol in het verhaal perfect mee. De kinderen kregen allemaal een kaboutermuts op en waren voorbeeldige kaboutertjes. Op het einde van de middag hadden alle kabouterkorfballertjes de code ontcijfert en de schatkist met plopkoeken gevonden. Daar werden ze nog eens voor beloond door AKC, ze kregen allemaal een lekkere portie kabouterpopcorn. De trainers van de andere ploegen kregen een document om te polsen naar hun opmerkingen over de wriemeldag. Dit is een officieel document dat we vervolgens dienden over te maken aan de korfbalbond. De reacties waren zeer positief:

    -Zeer goede wriemeldag, de verschillende opdrachten duurden net lang genoeg en werden goed uitgelegd.

    -Tot in de puntjes verzorgd, zoiets hebben we op geen enkele andere club al meegemaakt!

    Mijn doel was om aan mezelf te bewijzen dat ik georganiseerd genoeg was om een evenement te organiseren. Of ik in mijn opzet geslaagd ben en hoe het hele ZEP-proces verlopen is, bespreek ik hier.

    Het was mijn bedoeling om samen met heel AKC een goede wriemeldag te organiseren. Onder een goede wriemeldag versta ik een dag waarop kinderen met veel plezier korfballen en andere activiteiten uitvoeren. Een dag waarop alle medewerkers weten wanneer ze wat met wie moeten doen. Een dag waarop andere trainers ook een leuke tijd hebben met hun miniemen. Dit wilde ik allemaal bereiken, terwijl ik extra aandacht besteedde aan mijn werkpunt. Hoewel er veel flexibiliteit van ons gevraagd werd, door de extra activiteiten die georganiseerd werden op AKC, was het toch een geslaagde dag. Iedereen was op tijd en voerde de taken correct uit en de miniemen en andere coachen hadden een leuke dag. Ik wou er zeker van zijn dat ik niets zou vergeten, aangezien dit een moeilijk punt was voor mij. Toen ik ’s avonds de dag nog eens in mijn hoofd herbeleefde, kwam ik tot de aangename conclusie dat ik schijnbaar niets vergeten was. Dit staat echter in schril contrast met het gevoel dat ik had vlak na de wriemeldag. Alles was opgeruimd, de kindjes waren naar huis en ik had een slecht gevoel. Ik kon dit gevoel niet plaatsen, alles was immers goed gelukt. Ik weet nu nog steeds niet waarom ik toen zo negatief dacht, want als ik nu terug denk aan de wriemeldag, geeft dit een heel goed en leuk gevoel. Zelfs toen ik van verschillende mensen felicitaties kreeg voor de fantastische dag bleef het negatieve gevoel aanwezig. Het slechte gevoel ging weg toen we op het einde van de dag met alle jeugdleiders samen een ijsje in de zon zaten te eten. Ik kan geen andere verklaring bedenken dan vermoeidheid. De dagen voorafgaand aan de wriemeldag hadden we veel trainingen en had ik ook veel schoolwerk, daarbij kwamen nog de laatste voorbereidingen voor het wriemelen, druk dus. Ondertussen is er dus helemaal geen sprake meer van een negatief gevoel, enkel een euforisch. Ik heb aan mezelf kunnen bewijzen dat ik wel degelijk georganiseerd te werk kan gaan. Misschien nog belangrijker is dat ik mijn bedoelingen ook op een georganiseerde manier aan anderen heb kunnen overbrengen. Dit vind ik vooral belangrijk met het oog op lesgeven, want dit zag ik als een groot probleem. Dit aspect alleen al zorgt voor een extreem goed gevoel. Ik besef wel dat ik nog lang niet aan het einde van dit proces ben gekomen, ik heb enkel een stap in de juiste richting genomen. Doordat mijn agenda ordelijker is, ben ik me meer bewust van mijn verantwoordelijkheden en krijg ik een overzichtelijke planning. Ook tijdens de examens zorgde dit voor een gevoel van zekerheid, doordat ik alle leerstof goed had ingepland en ik wist dat ik het kon halen. Ik ben tijdens de wriemeldag niets vergeten, ik had aan alles gedacht. Maar één van de belangrijkste leerpunten van dit hele proces is dat ik de juiste mensen moet durven vragen om hulp. Niet alleen om mij te controleren, zoals ik in het begin deed, maar omdat ik betere resultaten behaal door afspraken te maken. Dit is iets wat ik vroeger nooit kon doen, omdat ik helemaal geen overzicht had over mijn verschillende taken. Je moet eerst perfect weten wat er nog juist gedaan moet worden, voordat je gericht met andere mensen kan afspreken en hierdoor verantwoordelijkheden kan delen.

    Wanneer ik dus over mijn eindreflectie nadenk, heb ik volgende gevoelens en bedenkingen aan het einde van dit deel van het proces (dat nog lang niet is afgerond). In het dagelijkse leven had ik veel problemen doordat ik erg veel vergat of zaken door elkaar haalde. Ik was steevast onderweg zonder gsm en vergiste me van uur voor een afspraak. Dit uitte zich ook in mijn schoolwerk en vooral dit zat me dwars. Wanneer ik namelijk voor mezelf nadacht over mijn “beste” leerkrachten, waren dit ook steeds de meest gestructureerde. Doordat ik zelf een tekort had aan organisatie, merkte ik dat ik bij hen het meeste houvast had. Vanaf de identificatie van het werkpunt, volgde er een lange weg tot aan het organiseren van een korfbaltornooi voor meerdere ploegen. Bij aanvang van het proces zag ik op tegen die dag. Hoe ging ik ooit aan alles denken, en mijn bedoelingen op een goede manier duidelijk kunnen maken aan andere mensen?

    Ik startte bij mijn agenda en examenplanning, maar dit gaf geen grote resultaten. Ik merkte hierbij wel dat ik eerder angstig stond ten opzichte van veranderingen en dat dit onterecht was. Van dat gevoel ben ik nog steeds niet af, maar ik weet al wel dat ik het ervaar, wat toch ook een stapje voorwaarts is. Vervolgens ging ik een stap verder in het organiseren van mijn agenda, ik stelde een aantal standaard lijstjes op. Ook dit had wel enig effect, maar het gevoel dat ik onvoldoende controle had, bleef hardnekkig aanwezig. Het meeste vooruitgang maakte ik na de vorige ZEP-bijeenkomst, toen ik opnieuw ging reflecteren over mijn reflecties. Ik merkte dat de voorgaande activiteiten steeds wel voor een vooruitgang zorgden, maar niet in die mate waarop ik gehoopt had. Door mijn verwachting bij te stellen, kreeg ik een positiever gevoel over het proces. Deze positieve instelling resulteerde in stijging van mijn zelfvertrouwen. Doordat ik meer geloofde in een positief eindresultaat ging alles net iets gemakkelijker. Ik was ook voor een deel verlost van de angst om de controle te verliezen. Ik legde me neer bij het feit dat het mogelijk is dat ik nog steeds zaken zou vergeten, maar dat dit niet het einde van de wereld betekende. Raar genoeg zorgde het feit dat ik minder bang was om iets te vergeten ervoor dat ik ook daadwerkelijk minder vergat. Wanneer het warhoofd in mij toch nog eens de kop opstak, focuste ik hier minder op. Een andere heel belangrijke stap voor mij was het conflict dat ik had met Shiara. Doordat ik enkel bezig was met wanhopig  vasthouden aan controle, gaf ik haar het gevoel dat ze niet betrokken was. Na het conflict had ik aanvankelijk nog even veel angst om de controle te verliezen, maar dit veranderde al snel. Ik leerde dat je met de juiste mensen verantwoordelijkheden kan delen en dat je hierdoor juist meer controle krijgt in plaats van minder.

    Hoe gaat dit mij nu helpen in de klas? Ik ga bewust veel werk moeten steken in mijn lesvoorbereidingen, dit vergroot mijn zelfvertrouwen. Niet alleen de schriftelijke voorbereiding, maar ook de mentale. Ik moet een les trachten te overlopen in mijn hoofd aan de hand van mijn gestructureerde voorbereiding. Vervolgens moet ik hulp vragen aan iemand die ik vertrouw, zodat ik er zeker van ben dat ik een eerlijke mening krijg. En vervolgens de lessen waar ik onzeker van ben eens repeteren. Ik moet hierna luisteren naar de feedback en vervolgens de positieve aspecten nog eens extra belichten voor mezelf. Dit resulteert hopelijk in een georganiseerde les, zonder angst om de controle te verliezen. Ik hoop dat zo geleidelijk aan mijn zelfvertrouwen toeneemt en dat een aantal activiteiten, die bijdragen tot gestructureerd les geven, evolueren in automatismen. Ik wil echter ook benadrukken dat ik mij er ten volle van bewust ben dat ik nog lang geen gestructureerde leerkracht ben, maar dat ik wel reeds een stap dichter ben. Dit zal altijd wel een moeilijk punt blijven voor mij, waar ik mij steeds bewust van moet zijn. Misschien ben ik niet langer een verstrooide Picasso, maar een kabouterfotograaf. Omdat mijn hersenspinsels nu meer duidelijke foto’s weergeven, hoewel ze nog steeds niet reuze zijn.

    Bijlagen:
    1.jpg (171.9 KB)   
    image113.jpg (148.7 KB)   
    image114.jpg (100.1 KB)   
    image116.jpg (114.9 KB)   
    image119.jpg (189.7 KB)   
    image120.jpg (97.2 KB)   
    image121.jpg (154.9 KB)   
    image126.jpg (171.8 KB)   
    image134.jpg (158.6 KB)   
    image145.jpg (199.4 KB)   
    image164.jpg (191.2 KB)   
    image169.jpg (97.6 KB)   

    30-04-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    02-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.conflict

    Tijdens de voorbereiding van de wriemeldag, kreeg ik te maken met een “conflict”. Ik train de miniemen samen met een vriendin, Shiara. Wij geven nog maar sinds dit jaar samen training, maar spelen wel al langer samen in dezelfde ploeg. Aangezien zij ook nog nooit een wriemeldag georganiseerd had, was dit voor ons beide een sprong in het diepe.

    Al van in het begin van de voorbereiding was het duidelijk dat ik het voortouw nam in het organiseren. Shiara werd wel betrokken in het gebeuren, maar ik nam al het opzoekwerk op mij en nam de leiding tijdens vergaderingen. Zij nam geen initiatief om zelf iets op te zoeken of iets te bespreken. Ik vroeg wel steeds haar mening en we namen het merendeel van de beslissingen gezamenlijk. Eens de wriemeldag korter bij kwam, moesten er een aantal knopen snel doorgehakt worden, moesten er mails verstuurd worden en moesten er documenten en afbeeldingen opgesteld worden. Ik nam deze opdrachten, zonder er echt bij stil te staan, voor mijn rekening. Ik had hier beter wel even over nagedacht, want dit zorgde ervoor dat Shiara zich buitengesloten voelde. Shiara sprak me hier niet direct op aan, maar gaf wel een aantal “scherpe” opmerkingen als ik met haar iets trachtte te bespreken. Ondertussen begreep ik wel dat er een probleem was tussen Shiara en mij, maar ik wist niet wat of waarom. Ik ben iemand die meestal conflicten uit te weg gaat in plaats van de confrontatie aan te gaan. Normaal zou ik gewoon wachten tot bij Shiara de emmer overliep, zodat ze me dan kwam vertellen wat haar dwars zat. Omdat dit echter een belangrijke gebeurtenis was, waarbij ik wou dat alles tot in de puntjes perfect zou lopen, besloot ik haar er gewoon naar te vragen. We zaten dus de volgende training samen, zodat Shiara haar ergernissen kwijt kon. Toen ze me alles vertelde, voelde ik me heel schuldig, en maakten we meteen nieuwe afspraken. Tijdens de laatste voorbereidingen, verdeelden we het werk mooi in twee. Ik had het extra werk gedaan om goed te doen, maar stond er niet bij stil dat ik Shiara zo kwetste.

    Mijn doel was om alles zo efficiënt mogelijk te doen. Ik had de verschillende stappen opgeschreven en wist dus perfect wat er wanneer nog moest gebeuren. De nood aan efficiëntie en planning kwamen natuurlijk voort uit mijn werkpunt om minder chaotisch te worden. Het gaf mij een gevoel van zekerheid dat ik alles enigszins in de hand had. Enerzijds gaf dit stress, omdat ik veel verantwoordelijkheden had. Maar anderzijds gaf dit een gevoel van controle, omdat ik alles kon doen mislukken of lukken. Ik dacht dat het gemakkelijk zou zijn voor iedereen als ik al die opdrachten zelf deed, maar ik had niet stil gestaan bij het feit dat ik daarmee iemand zou uitsluiten. Toen Shiara mij hiermee confronteerde zag ik in dat ik fout was. Ik had Shiara moeten blijven betrekken zodat we samen de taken konden verdelen. Zoals ik reeds aanhaalde voelde ik me schuldig toen ze me met haar situatie confronteerde. Ik vond dat ik veel meer rekening met haar had moeten houden en me meer in haar had moeten verplaatsen. Dit is nochtans onder normale omstandigheden één van mijn sterke punten. Nadat ik haar terug meer betrok, werd mijn persoonlijke stress minder en toch ook meer. Ik had minder stress omdat ik minder taken had, maar ik had meer stress omdat ik minder controle had. Deze nieuwe stress verdween echter snel. Na de eerste dagen zelfs al, toen ik merkte dat Shiara zich perfect aan de afspraken hield en deze perfect uitvoerde. Het gaf dus uiteindelijk een goed gevoel om een deel van de controle uit handen te geven, omdat ik voelde dat er een ander soort rust over mij kwam. Het voelde heel goed dat ik minder verplichtingen had en dat ik op iemand kon rekenen om me te helpen. Ik besefte dat het niet per se een werkpunt van mij is om de chaos individueel aan te pakken. Mijn leerpunt is om minder wanorde te krijgen in mijn handelen en denken, maar dit wil niet zeggen dat ik dit ook helemaal alleen moet doen. Door deze confrontatie begreep ik dat ik niet bang moet zijn om hulp te vragen. Ik had dit eigenlijk al vlugger moeten beseffen, want tijdens de vorige ZEP-bijeenkomst maakte mevrouw Meynen hier al een opmerking over. Hier moest ik meteen aan denken na het gesprek, ik vertelde dit ook aan Shiara en zij zei ook meteen dat ik niet bang moest zijn om hulp te vragen.

    Mijn leerpunt blijft dus orde scheppen in de chaos, maar ik besef nu dat ik niet langer alleen sta in deze opdracht. Ik weet echter wel dat ik moet bewaken met wie ik de controle deel. Doe ik dit niet, zorgt dit mogelijk voor meer stress en chaos. Ik merkte dit ook bij Shiara, aanvankelijk had ik evenveel stress, maar naarmate de tijd vorderde en ik merkte dat ik op Shiara kon rekenen, verdween de spanning geleidelijk aan. Dit is dus een heel belangrijke en positieve ontdekking voor mij, ze komt dan misschien wel wat laat, maar beter laat dan nooit?

    02-04-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    22-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reflecteren over reflecties

    Tijdens de laatste ZEP-bijeenkomst kwam ik tot het besef dat het nodig was om opnieuw stil te staan bij mijn vorige reflecties. Het is immers een proces dat je moet doorlopen en niet een stappenplan. Ook mijn medestudenten gaven dit als feedback. Ik ging dus mijn activiteiten nog eens terug bekijken en ik las de reflectie nog eens door.

    Mijn eerste activiteit was het reorganiseren van mijn agenda. Hoe staat het daar nu mee? Ik moest eerlijk toegeven dat ik niet langer gebruik maakte van mijn twee agenda’s. Dit was praktisch gezien gewoon niet handig. Ik heb nu één agenda, maar ik ben hierin wel veel ordelijker. Ik schrijf nu enkel de afspraak die ik heb. Het kleurensysteem gebruik ik ook niet meer, omdat ik gewoon te vaak mijn markeer stiften niet bij me had. Wanneer ik een heel belangrijke afspraak heb, zorg ik er wel voor dat deze extra in het oog springt.

    Wanneer ik dus de reflectie lees, moet ik toegeven dat dit eigenlijk een groter effect heeft gehad dan ik dacht. Ik ben van een ongelooflijk onduidelijke agenda, naar een eerder duidelijke gegaan. Ik duid hier de belangrijkste afspraken in aan. Door de standaard lijstjes, staat mijn agenda niet meer overal vol met opsommingen. Ik gaf aan dat ik bang was voor verandering, maar zonder dat ik me er van bewust was, ben ik in dit aspect wel hard veranderd, heel geleidelijk aan. Dit opmerken doet me wel deugd, ik was me echt niet bewust van dit feit en dit ontdekken is al vast een positief punt aan mijn ZEP- project. Het is niet zo spectaculair veranderd als dat ik dacht in het begin. Maar ik dacht toen ik dit stukje begon te schrijven dat ik echt geen stap verder was gekomen. Ik besef nu dat ik wel degelijk de goede richting op ga, maar dat ik eerst moet leren stappen voor ik wil lopen.

    Ook bij de andere activiteiten kan ik deze lijn doortrekken. De eerste vergadering had ik wel een goed gevoel, maar vooral omdat ik blij was dat ik niets vergeten ben. De volgende vergadering ging even goed en ook hier was ik volledig, maar stond ik er niet bij stil. Nu ik al mijn activiteiten één voor één overloop merk ik een zeker patroon. Wanneer ik start met een activiteit, ben ik heel enthousiast. Hier gaat mee gepaard dat ik hoge verwachtingen schep voor mezelf. De momenten zelf worden nooit alle verwachtingen ingelost, waardoor ik het gevoel krijg dat ik geen vooruitgang maak. Hier komt nog eens bij dat ik me opnieuw bewust wordt van de angst die ik voel om eventueel de controle te verliezen. Maar wanneer ik nu terugblik op de tijd van de vorige reflecties tot nu, merk ik een duidelijke vooruitgang in mijn gedrag. Het voelt heel bevrijdend dat ik dit gedrag nu kan erkennen, omdat ik me er mentaal bewust van ben. Ik kan in mijn gedachten de weg doorlopen die ik van in het begin van het schooljaar tot nu al heb afgelegd en deze geeft me een positief gevoel. Ik ben nog niet zo ver als ik gehoopt had, maar ik besef nu ook dat ik al wel verder ben dan dat ik dacht. Ik kijk nu ook voorzichtig positief uit naar de wriemeldag.

    Bijlagen:
    agenda orde.tiff (8 MB)   
    scan orde.tiff (6.5 MB)   

    22-03-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering wriemeldag

    24 april moet ik een groot sportevenement organiseren op mijn korfbalvereniging. Ik had hiervoor al wel iets voorbereidend werk gedaan, maar nog lang niet genoeg. Mijn grootste bekommernis was dat ik veel zou vergeten. Om dit tegen te gaan wou ik op tijd beginnen met de voorbereidingen en hier tevens de juiste mensen mee in betrekken. Omdat ik me bewust ben van mijn chaotische persoonlijkheid en omdat ik hier iets aan wil veranderen, dacht ik dat het een goed idee was om de andere jeugdleiders hiervan op de hoogte te stellen. Zo konden zij hier samen met mij extra aandacht aan geven en werden de kinderen niet het slachtoffer van mijn gebrek aan organisatie. Natuurlijk hoopte ik dat ik slechts een minimum van hun hulp ging nodig hebben. Ik wou ook uitproberen of de gedachte dat andere mensen mij gingen helpen met mijn pijnpunt, het paniekgevoel zou verminderen. Misschien is de gedachte dat ik een veiligheidsnet heb voldoende om verlost te geraken van die angstige gedachten. Ik was me er evenwel van bewust dat dit slechts een tijdelijke oplossing zou zijn. Ik kan niet de rest van mijn leven op andere mensen leunen om mijn werkpunten aan te pakken.

    Ik stuurde dus een mail rond naar de betrokken jeugdleiders om ze uit te nodigen op de vergadering. Het sporttornooi dat ik moet organiseren is een speelgelegenheid voor miniemen (kinderen van 6 tot 8 jaar), en wordt een wriemeldag genoemd. Dit wordt door verschillende clubs georganiseerd en 24 april is het aan onze club, AKC. Er komen dan vier andere verenigingen met hun miniemen op bezoek en wij moeten zorgen dat deze kinderen een super leuke dag hebben. Het is bij AKC de gewoonte om deze dag steeds op te bouwen rond een thema. Dit hadden Shiara (medetrainster van de miniemen) en ik reeds besproken. We moesten nu nog beslissen welke activiteiten we de kinderen gingen aanbieden en hoe de concrete organisatie die dag zou verlopen. Ik voelde me goed bij de voorbereidingen die ik deed voor deze vergadering: Ik had reeds een aantal voorstellen voor activiteiten, ook maakte ik een lijst van de mensen die we konden vragen om te helpen en van de decoraties waarmee we het clubhuis konden versieren. 

    De vergadering verliep heel goed en de mensen reageerden heel positief op mijn bekentenis van wanorde. Eerst werd er mee gelachen, maar toen ze merkten dat dit voor mij ernstig was, beloofden ze oprecht om hier rekening mee te houden en mij te steunen. Zo gaven ze me tijdens de vergadering tips om bepaalde dingen zeker niet te vergeten. Ik maakte voor mezelf een checklist van alle onderwerpen die ik moest aankaarten tijdens de vergadering. De vergadering werd afgesloten met de opsomming van alle afspraken die gemaakt waren. Toen ik voor een derde keer vroeg of er echt niemand hier nog iets aan toe te voegen had, begon iedereen wel te lachen. Ik ben heel blij dat de vergadering goed is verlopen, ik start nu met een goed gevoel de rest van het proces. De angst om dingen te vergeten is er nog steeds, maar ik heb wel het gevoel dat hij al iets minder is. Ik heb nog veel te doen tegen 24 april en één van de volgende stappen zal zijn om al mijn taken in een overzichtelijke planning te gieten, zodat die paniek toch weer wat minder wordt.

    08-03-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.overzichtelijke planning

    Tijdens de examens maak ik steeds een planning. Alleen verandert deze planning vaak van dag tot dag. Ik raak ze kwijt, ik verander ze zodanig dat ze niet meer overzichtelijk is of ik wil het in een ander kleurtje doen (om het studeren uit te stellen). Het doel van dit project is nog steeds zelf meer gestructureerd te worden en een degelijke planning maakt hier deel van uit.

    Ik maakte mijn planning op 1 papier, en creëerde een vakje per dag. Elk vakje deelde ik op in twee, een voor- en namiddag. Hierin schreef ik aanvankelijk alleen het vak dat ik die halve dag wilde studeren. Hoe verder ik in de examenperiode was, hoe concreter dit werd. Ik beperkte me wel steeds tot kernwoorden. Hierdoor bleef de planning overzichtelijk. Ik ben heel tevreden met het resultaat, het gaf een goed gevoel om te weten dat het hele vak ingepland was. Het werkte tevens ook motiverend om elke dag af te werken wat ik gepland had. Ik vond deze stap om efficiënt te werken heel positief en zeker voor herhaling vatbaar.

    Bijlagen:
    planning examen.pdf (1.6 MB)   

    08-03-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cursusdocumentatie

    Wanneer ik begin te studeren, heb ik zelden al het noodzakelijke studiemateriaal reeds bijeen gezocht. Voor ik uiteindelijk echt begin, is er een voormiddag verloren gegaan aan schrijfmateriaal, cursusblok, nota’s,… te zoeken. Hierdoor verlies ik heel veel tijd en breng ik mijn planning onnodig in de war. Dit gebeurt elk examen opnieuw en zorgt voor nutteloze stress. Als ik later gestructureerd les wil geven, dien ik dit zelf op mijn studeren toe te passen. Daarom ga ik proberen mijn studies meer georganiseerd aan te pakken.

    Het voelde echt goed om alles al klaar te hebben voor dat ik begon te studeren. Anderzijds vond ik het voordien leuk om het de eerste dag rustiger aan te doen. De positieve gevolgen overheersten toch duidelijk. Ik kon me aan mijn planning houden en was enkel gefocust op het studeren, niet op de randvoorwaarden. Dit vond ik heel belangrijk, want ik denk dat dit een stimulans gaat zijn om vanaf nu efficiënter en meer georganiseerd te werk te gaan. Ik wil dit dan ook zeker blijven doen en ga dit proberen uit te breiden naar het hele academiejaar.

    Bijlagen:
    lijstjes maken is gezond 2.docx (63.1 KB)   

    08-03-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijstjes maken

    Lijstjes maken geeft mij een gevoel van zekerheid. Wanneer ik bang ben om iets te vergeten, begin ik alles op te lijsten. Ik heb al in verschillende artikels gelezen dat lijstjes maken mensen kan helpen, dit is bij mij echter niet het geval. Wanneer ik mijn dag overloop, grijp ik naar mijn agenda om daar alles waar ik aan denk in op te schrijven. Ik kan zo een kwartier of langer enkel en alleen verloren zijn in mijn agenda. Mijn voornaamste bezigheid is op elke pagina schrijven wat ik die dag allemaal moet doen of meenemen. Het rare is dat ik deze lijstjes vrijwel nooit gebruik.

    Ik heb dan ook de tijd genomen om dit bizarre gedrag van me te analyseren en kwam tot volgende conclusie. Wanneer ik even rustig tijd heb denk ik aan wat er die dag nog staat te gebeuren. Volgens mij doen wel meer mensen dit. Het verschil met hen is dat ik dan heel lichtjes begin te panikeren. Ik heb namelijk mijn hele leven al het probleem dat ik veel dingen vergeet. Mijn vermoeden is dan ook dat ik deze tekortkoming tracht te verhelpen door lijstjes te maken van alles waar ik mogelijk aan moet denken. Jammer genoeg is dit voor mij geen oplossing gebleken, maar eerder een bijkomend probleem. Doordat ik een beetje in paniek schiet, begin ik alles waar ik op dat moment aan denk op te schrijven. Telkens ik iets opschrijf denk ik al aan het volgende dat ik ook zeker niet mag vergeten. Een bijkomend probleem is dat ik deze lijstjes noteer in mijn agenda. Dit zorgt ervoor dat ik mij tijdens deze momenten niet beperk tot één dag, maar dat ik de hele week overloop. Vaak kom ik dan lijstjes tegen die ik een vorige keer maakte en begin ik deze aan te passen. Dit draagt vanzelfsprekend niet echt bij tot een overzichtelijk geheel. Daar komt nog bij dat ik  merkte dat ik deze lijstjes niet gebruik, ze dienen enkel om mijn geweten “te sussen”.

    Ik wist niet meteen hoe ik dit paniekgevoel kon laten weggaan. Dus trachtte ik de “symptomen” van dit gevoel, het lijstjes maken, aan te pakken. Door de opsommingen weg te laten uit mijn agenda hoopte ik hem overzichtelijker te maken, misschien dat dit mijn paniekgevoel ten goede ging komen. Daarom probeerde ik een aantal standaard lijstjes te maken op de computer. Deze plakte ik in mijn agenda en zo trachtte ik het aantal opsommingen te verminderen, met de kennis dat ze toch al in mijn agenda stonden.

    In het begin vergat ik de vooropgestelde lijstjes soms, maar ik merkte toch al enig effect. Ik veranderde een aantal standaard lijstjes, omdat ik merkte dat ik aanvankelijk niet de juiste had opgesteld. Ik maakte minder lijstjes, maar het gevoel om iets te vergeten bleef aanwezig. Ik voelde me nog licht paniekerig. Hoewel ik dus minder opsommingen maakte, bleef het onaangename gevoel toch aanwezig. Mijn agenda was wel overzichtelijker. Het probleem is dus dat ik nog steeds niet weet hoe ik het gevoel, van de controle te verliezen, kan kwijt geraken. Het gevoel komt dus duidelijk niet door lijstjes te maken of door de chaos in mijn agenda. Ik probeer de opsommingen wel uit mijn agenda te houden, maar heb nog geen oplossing voor mijn probleem, hopelijk ben ik wel een stap dichter bij de oplossing.


    Voorbeeld lijstje

     

    Kofbal-sportzak wedstrijd

    -       Ondergoed

    o  Tijdens match

    o  Na match

    -       opwarmbloesje

    -       rokje

    -       sportschoenen

    o  om te spelen

    o  onder trainer

    -       kleren+schoenen voor erna

    -       kousen

    o  2 paar sportkousen

    o  gewone kousen

    -       2 handdoeken

    -       toiletzak

    -       rekjes en speldjes

    -       zakdoek en neusdruppels

    Bijlagen:
    lijstjes maken is gezond (117.5 KB)   

    08-03-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.persoonlijk actieplan ZEP

    Datum/periode

    Activiteit

    Context

    Opmerkingen

    Ok/bezig/nOK(niet ok)

    November

    Bijkomende agenda kopen

    Om een geleidelijke overgang te bekomen tussen een geordende en een chaotische agenda, heb ik er momenteel 2.

    Ik behoud mijn vorige agenda met dagplanning


      OK

    November

    Klein boekje zoeken

    Ik heb al wel een klein boekje gevonden, maar het is nog niet echt mijn ding voorlopig.

    Ik heb een klein boekje gevonden om al mijn hersenspinsels in te noteren. Zo komen ze niet in mijn agenda terecht.

    OK

    December

    Lijstjes maken op computer

    In de week zijn er steeds een aantal standaard activiteiten die ik moet uitvoeren. Hiervoor maak ik in mijn agenda steeds lijstjes. Deze probeer ik nu systematisch op de computer te maken en in mijn agenda te bevestigen.

    OK

    Januari

    Alle cursusinformatie hebben voor ik begin te leren

    Zorgen dat alles afgedrukt is, voor ik met een vak begin

    OK

    Januari

    Overzichtelijke planning maken, gelijkaardig met weekagenda

    Op één papier mijn hele planning maken

    OK

    Februari

    Vergaderen met jeugdleiders over wriemeldag

     27 feb 2010

    OK

    Maart

    Planning maken wriemelen

    Het goede gevoel dat ik heb bij de organisatie door de planning goed bij te houden

    OK

    24 april

    wriemeldag

     

     OK!!!!!

     


     


    08-03-2010 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leerpunt
    11-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agenda ordenen

    Ik kreeg deze tip tijdens een bijeenkomst van ons “ZEP-groepje”. Een medeleerling had opgemerkt dat mijn agenda meer leek op een Picasso dan op een overzichtelijke planning. Ik moest meteen toegeven dat dit waar was. Ik ben constant bang om iets te vergeten, zo erg dat ik niet enkel in mijn agenda mijn afspraken schrijf, maar ook alle mogelijke dingen die ik nog ga doen. Zo staat er bijvoorbeeld niet enkel in dat ik na een training naar huis ga, maar ook alle mogelijke vervoersmanieren (trein, auto, …) en wanneer ik dan thuis ben, wat ik nog aan mijn mama moet vragen. Naarmate die dag dan nadert, schrap ik de dingen die niet langer nodig zijn. Kort samengevat een kakofonie aan kribbels, maar verre van duidelijk.

    Ik nam me dan ook meteen voor om dit te veranderen. Ik was me er echter wel van bewust dat dit niet kon van de ene op de andere dag. Dus ik bedacht hoe ik, stap voor stap, kon overstappen naar een betere agenda. Ik moet eerlijk toegeven dat het wel akelig was om zo geconfronteerd te worden met je “angsten”, maar ik zag hoe groot de noodzaak was en probeerde me te focussen op alle goede dingen die eruit voort zouden vloeien. Ik heb een nieuwe agenda gekocht en hierin noteer ik mijn afspraken in korte woordjes en in kleuren. Mijn andere agenda hou ik echter nog wel in gebruik om in te kribbelen. Ik hoop zo snel te ondervinden dat de nieuwe echt wel gemakkelijker is, zowel voor school als in het dagelijkse leven.

    Stilaan begin ik het verschil te voelen. Wanneer ik een afspraak heb, zal ik steevast in mijn ‘nieuwe’ agenda gaan kijken en mijn abstract kunstwerk van een agenda achterwege laten.

    Ik was vooraf eigenlijk onnodig een beetje bang voor deze stap, want het gaat heel geleidelijk en ik ervaar voorlopig enkel positieve gevolgen. Zo is nog maar eens gebleken dat ik bang ben voor verandering. Ik moet dit echter trachten van me af te schudden en eerst te proberen en dan pas te oordelen.

    Bijlagen:
    scan wanorde.tiff (6.5 MB)   
    scanagenda.tiff (8 MB)   

    11-12-2009 om 00:00 geschreven door leentje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 07/12-13/12 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs