Welkom

Foto
Copyright: wilt u een gedicht overnemen? vraag aub eerst toelating en vermeld mij als schrijver
Categorieën
  • A. in vrije vorm (61)
  • B. sonnetten (27)
  • C. gedichten op rijm (8)
  • D. gorgelrijmen (12)
  • E. stanka's (6)
  • F. anderstalig (3)
  • G. collagebollekes (5)
  • H. mededichters (9)
  • N. nieuws/columns (77)
  • Vera De Brauwer
    GEDICHTEN EN COLUMNS
    06-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eieren na Pasen

    Het laatste paasei van 2012 is niet meer... Het is de eerste keer dat een paasei te onzen huize zo'n lang leven beschoren is. Waren we afgekickt geraakt van onze chocoladeverslaving? Was de voorraad dit jaar immens groot? Integendeel! Hoewel zoon en dochter al lang niet meer geloven in klokken en paashazen hou ik de traditie in ere om op de avond voor Pasen chocolade eieren te verstoppen. Toen ik dit jaar de buit uit de koele berging wou halen vond ik alleen een doos met gevulde eitjes, goed weggestopt achter de flessen spuitwater. Geen grote eieren te bespeuren! Behalve dan de zak die Silke cadeau gekregen had voor het vullen van de zakjes paaseieren van de Landelijke Gilde. Dan maar die eieren uit de zak gehaald en verstopt in de woonkamer. Goedkoop, dat wel!

    Begin februari lagen er reeds paaseieren in de winkels. Ik vond dat veel  te vroeg en vertikte het om mijn voorraad in te slaan. Misschien had ik daarna gedacht dat ik er al gekocht had? Ik zag me in mijn herinnering nochtans de zakken op de rolband leggen... Wie weet, de jaren gaan zo snel, herinnerde ik me gewoon het jaar voordien?

    Weken na Pasen haalde ik de fles olijfolie uit de koele berging en plots viel mijn oog op een grote fluo roze zak, bovenaan goed dicht gestropt met een elastiek. Dat zou toch niet...? Jawel, paaseieren in alle kleuren van de chocolade regenboog! Er moest iets boven op die zak gelegen hebben dat nu weg was want die zak had ik onmogelijk over het hoofd kunnen zien!

    Maar nu is het laatste ei dus echt op. Ach, binnen luttele maanden liggen de chocolade sinterklaasfiguren al in de winkelrekken, na de terug-naar-school-artikelen, die begin juli al uitgestald worden, nét na de examens.


    Categorie:N. nieuws/columns
    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tango
    we tangoën de keuken rond
    langs aanrecht, tafel, stoelen
    vandáár naar living, hall en trap
    (ik ga mijn rug al voelen)

    voor mij geen dubstep alsjeblief
    ik ben dan ook geen tiener
    we glijden zwoel voorbij het raam
    ik leid... mijn vacuum cleaner


    Categorie:A. in vrije vorm
    31-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekster

    Ik ga een tapijtje afhalen dat we besteld hebben. De winkeljuffrouw moet het even zoeken, het is dan ook geen groot tapijt. Dus wat doe je dan? Je snuistert even rond in de winkel... je ziet een rekje met afgeprijsde gordijnstalen (oh, dat derde oog voor oranje stickers)... je loopt het rekje even af... Het laatste staal is vréselijk opvallend, bestaat eigenlijk uit twee stoffen: allebei fel glanzend, de ene half doorzichtig, met een tekening. Stof voor de bruidsjurk van een ekster! Afschuwelijk mooi vind ik het. Voor vijf euro? De prijs per meter hangt er nog aan, waardoor ik weet dat de originele prijs 54 euro moet geweest zijn. Ik heb geen gordijn nodig, maar toch koop ik het staal. Mijn Toyotaatje heeft geen vier wielen, wel een naald en het zal me wel helpen "iets" uit de grote lap stof te toveren. Ik ben immers geen goede naaister, maar wel een eersteklas prutser. Volgend jaar in januari zijn het toch weer bommels? Welk kleur de stof heeft? Wat de tekening is? Zeg, ik wil op zotte maandag niet de eerste minuut al herkend worden!



    Categorie:N. nieuws/columns
    25-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenteliefjes
    Ze raken niet, hun speelse twijgen,
    beroeren slechts dezelfde lucht.
    Doch heen en weer gaat bladgerucht,
    een zomer lang zal het niet zwijgen.
     
    In herfstig loof, hoor hoe zij zucht,
    de eik ziet haar naar hem toe neigen.
    Ofschoon de maanden dagen rijgen
    draagt al haar pogen nimmer vrucht.
     
    Hoe moet zij hem toch overtuigen
    - wijl winter door hun kruinen blaast -
    om ook een tak naar háár te buigen?
     
    Maar dan schenkt lente hem nieuw blad
    en één ervan kust 't blad ernaast
    wiens groen komt uit een ander bad!

     
    de gezongen versie is te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/

    Categorie:B. sonnetten
    15-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Canteclaerstoet 13/05/2012 - Deinze

    fanfares, praalwagens, reuzen, clowns
    paarden, schapen, een os, zelfs kamelen
    ridders en jonkvrouwen, boeren en "kiekens"
    ik zie met plezier de groepen passeren
    onder een stralende zon
    die, nieuwsgierig naar deze stoet,
    eindelijk haar schuilplaats heeft verlaten
     
    voor wie ik gekomen ben, stappen bijna als laatsten
    het lijken de drie musketiers
    de jongen kijkt recht voor zich
    heeft iedereen wel gezien dat hij hen niet ziet?
    behalve de moeder die zo gek is te zwaaien
     
    ze stoppen, hijsen de thebaanse trompetten omhoog
    de rug wordt gerecht, de lippen gezet
    fierheid wordt ingeademd
    door hen, door mij
     
    ze blazen BLIJDSCHAP de lucht in!


    Categorie:A. in vrije vorm
    12-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik herinner mij haar lach

    Morgen moederdag... Dit is het eerste gedicht dat ik schreef over mijn lieve moeder.



    ik herinner mij haar lach

    niet hoe het klonk

    noch hoe het zag

    want met de jaren

    worden herinneringen vager

    maar ik weet nog hoe zij

    een kwinkslag of een grapje vond

    voor elkeen die voor haar toonbank stond

     

    ze was ook sentimenteel

    een appel weent

    onder suiker en kaneel

    dezelfde zakdoek droogde onze tranen

    van rozenwater en later

    van azijn

     

    herinneringen kiest men niet

    maar liever dan de pijn

    en het schrijnende verdriet

    herinner ik me haar tanden

    die, na een te brede lach,

    onder de kast belandden

     

     
    (gepubliceerd in Meander)


    Categorie:A. in vrije vorm
    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gij daar, verdomme
    Hoe zal de poëzie verstommen
    als het gevoel, dat u niet zint,
    dat ge met zever uit wilt gommen,
    verdwijnt nog vóór een vers begint?

    Gaan nu uw wrange tenen krommen
    omdat ge dit een farce vindt?
    Voor één keer zal ik het verdommen
    te zwijgen als een schuchter kind.

    Verban de dichters die zich tonen
    in liefde, afkeer, vreugde, pijn,
    in wiens "gedichten men kan wonen"
    omdat hun kamers leefbaar zijn.

    Wie blijft? De goochelaars... die schrikken
    dat men hun trucjes niet wil slikken.



    Categorie:B. sonnetten
    19-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melodie voor "Er was een meer en er was zon"
    Ik maakte een melodietje voor mijn gedicht "Er was een meer en er was zon". 
    De gezongen versie is te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/


    Categorie:N. nieuws/columns
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was een meer en er was zon...
    We zijn terug van vier dagen Center Parcs Le Lac d'Ailette, op 15 km van Laon. Een heel mooi park aan een immens meer waarop het bij zonnig weer heerlijk varen is...


    Er was een meer en er was zon,

    het blauw werd door geen wit gestoord.
    De bootjes wenkten: kom aan boord.
    Het was nog vroeg, de dag begon

    alsof hij dag en nacht zou duren.
    De maan nog steeds of reeds in zicht
    genoot van ongesluierd licht
    dat ons door wimpers heen deed gluren.

    We reserveerden vast een boot,
    om twee uur kon de pret beginnen.
    Dus eerst nog zwemmen (dat was binnen)
    en wandelen (het park was groot).

    Een pick-nick met du pain, du vin
    (in Frankrijk eet je op z'n Frans),
    het grijs greep onderwijl zijn kans
    en maakte aan mooi weer une fin.

    We voeren uit, het zwemvest aan,
    daarboven nog een regenjas,
    de paraplu kwam goed van pas,
    ook ín de boot ging water staan.

    We toerden op het grijze meer,
    we tuurden naar de grijze kant.
    Een uur nadien, terug aan land,
    het zwemvest uit... de zon kwam weer!


    Categorie:C. gedichten op rijm
    06-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoeteke - Jan Haak
    Ik bedacht opnieuw een melodie voor een gedicht van Jan Haak : Zoeteke.
    De door mij gezongen versie is te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/
     
    Zoeteke
     
    Ach mijn schatteke, mijn blommeke
    jij speelt zo lief het zonneke
    deelt liedjes uit aan vreemden
    leeft je leven vervolmaakt
    tussen vier lijnen van de tegels
    waar je staartjes zijn als vlegels
    en je ogen dondersteentjes
    waar je moeder over waakt
     
    Ach mijn zoeteke, mijn polleke
    je rent je lieve bolleke
    met een glunder door de wind
    die voor jouw glimlach lijkt gemaakt
    voorbij jouw huppelen en keren
    lijk jij ons steeds weer te leren
    dat te zien wat jij nog bent
    maar wij door tijd zijn kwijtgeraakt
     
     
    Meer gedichten van Jan zijn te vinden op http://www.stromangedichten.blogspot.com/

    Categorie:H. mededichters
    21-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La primavera

    De prachtige tekening "Spring Fairy" van de Amerikaanse tekenares Ruth Sanderson inspireerde mij tot het schrijven van het gedicht "La primavera". Ruth was zo vriendelijk mij toelating te geven haar tekening op mijn twee weblogs te plaatsen. De Nederlands- en Engelstalige gezongen versie van "La primavera" zijn hier te beluisteren.

    La primavera

    jaloerse minnaar
    je verjoeg de herfst met zijn warme kleuren
    uit schrik dat hij me zou bekoren
    je huilde in kale bomen
    omdat ik sliep in je paleis van ijs
    onder je witte deken
    je zuchtte op plassen en beken
    die onder je kille adem bevroren

    nu je me wakker kust, hoor ik je vragen
    of ik dit jaar de kristallen kroon zal dragen
    die op de troon naast de jouwe rust
    neen, en toch ben ik jouw koningin
    want wat geen sterveling vermoedt
    wij zijn voorgoed geliefden
    al is ons samenzijn steeds kort
    omwille van ons groot verschil

    buiten ligt het leven stil
    zolang ik hier bij jou vertoef
    lief, ontdooi je koude armen
    al dat dode maakt mij droef
    ik wil de aarde weer verwarmen
    hoor je de vogels die me roepen?
    open de poorten, dit is mijn dag!
    ik strooi bloemen langs mijn pad
    volg mij in je laatste oogopslag


    La primavera 

    oh jealous lover
    you chased autumn with his warm colours
    frightened that he would charm me
    you wept in leafless trees
    because I slept in your castle of ice
    under your white blanket
    you sighed on puddles and brooks
    that froze under your cold breath

    now that you wake me with a kiss
    I hear you asking if this year
    I will wear the crystal crown
    that lies on the throne next to yours
    no, and yet I'm your beloved queen
    whereas no mortal soul suspects
    we are for ever lovers
    although the moments we share are rare
    because of everything that parts us

    outside life is standing still
    as long as I remain with you
    dearest, thaw your icy arms
    this lifeless nature makes me sore
    I want to warm the earth once more
    d'you hear the birds that are calling?
    open the gates,this is my day!
    I'll sprinkle flowers on my way
    follow me at your last glance

    (c) Vera De Brauwer

    Bijlagen:
    Spring-Fairy-Ruth-Sanderson.jpg (87.7 KB)   


    Categorie:A. in vrije vorm
    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hekeldicht

    Kijk mama, zonder hersenen!

    ze lokken mij: kom binnen
    in dit gedicht
    de vertaling van een tekening
    neergekrabbeld met botte kleurpotloden
    geurend naar geestverruimend snoepgoed
    uit kleverige puberhandjes

    dieren spelen kiekeboe
    een kip, een koe, een kaketoe
    ze zien, ze zien wat ik niet
    poëzie?
    belletjetrek, woordjesgek
    waar blíjft die olifant met lange snuit

    bij de gratie Piet Snots
    ik laat mezelf wel uit!


    Categorie:A. in vrije vorm
    21-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen rozengeur
    een dievennacht
    met hier en daar een pilelamp
    waarvan de batterij gans plat
    wie weet hoeveel eeuwen al
     
    hij strompelt, mompelt
    'k ben strontzat
    terwijl hij traag de sleutel past
    zonder hulp van maneschijn
    en mist en nog eens gist
    waar toch dat gat
    verdomme!
    waar dat gat mag zijn
     
    slechts één ding schiet door zijne kop
    dat er geen deegrol op hem wacht
    zoals in menig domme mop
    waar elke stomme kloot om lacht
    die geen benul heeft, gene weet
    dat wie zich poepeloere drinkt
    vaak alles en zichzelf vergeet
     
    maar nooit
    dat er niets op hem wacht


    (gepubliceerd in Krakatau nr 45, juni 2007)

    Categorie:A. in vrije vorm
    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieverling
    is het een woord dat reeds bestaat?
    ik zoek het op
    ik typ het in
    hoe snel dat gaat
    in minder dan een kwart seconde
    wordt het vijfhonderd keer gevonden
    en ik die dacht...

    sssst
    niets gelezen, niets gehoord
    laat ik opnieuw beginnen

    lieverling
    hoorde je ooit een mooier woord?


    de gezongen versie is, zoals steeds, te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/

    Categorie:A. in vrije vorm
    24-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aforisme
    wie met zijn ogen dicht
    een brave hond aait
    moet opletten dat diens baasje
    hem ondertussen geen oor aannaait



    Categorie:A. in vrije vorm
    16-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Solozang
    misschien dat hij vandaag
    durft terugdenken aan de tijd
    van toonsoorten in majeur
    toen thuis meerstemmig klonk

    of aan het overgaan
    van samenzang in solo
    wat geen plezier meer schonk
    waarop stilte haar sleutel nam
    en het akkoord op slot deed


    (herplaatsing van 8/01/2008)

    Categorie:A. in vrije vorm
    13-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concert zangklas Marielle Creemers
    De leerlingen die in de Muziekacademie van Oudenaarde zangles volgen bij Marielle Creemers staan nu donderdag op het podium van "De Woeker". Om 20u begint een concert van solisten en het vocaal ensemble, met pianobegeleiding. Na het concert kan iedereen genieten van een receptie. Zelf zal ik "Milord" van Edith Piaf brengen en mijn gezongen gedicht "Voyeur". Van harte welkom!

    Plaats: Woeker 3, 9700 Oudenaarde 
    Datum: 15 december, 20u

    Categorie:N. nieuws/columns
    05-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De enige echte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wellicht is dit de laatste keer
    dat jij je schoen zet bij de haard.
    Je hebt wel door dat zo'n meneer
    die uit een auto stapt, het paard

    op stal laat, mijter, witte baard,
    een gouden staf en wat nog meer
    in zijn verkleedkoffer bewaart,
    dat die omwille van de sfeer

    de grote vriend van ieder kind
    wil imiteren. Elke klaas
    en elke schoensmeerzwarte piet

    die men in warenhuizen ziet,
    is vals, dat weet de domste dwaas!
    Vannácht komt pas de échte Sint!


    gezongen versie te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/


    Wat lopen er elk jaar toch formidabel knappe pieten rond...

    Categorie:B. sonnetten
    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini-loempiaatjes en dwangbuizen

    Ik ben niet van de dikste, eufemistisch uitgedrukt. Niet dat ze mij zomaar door een sleutelgat zouden kunnen trekken (zoals mijn lieve moeder zaliger placht te zeggen), maar er steekt liefst geen krachtige wind op als ik mijn wasgoed aan de draad hang. Ik was nooit een zwaargewicht en waar de meeste vrouwen na een zwangerschap een paar kilo's extra meezeulen, was het bij mij net het omgekeerde. Gelukkig ben ik na twee kinderen gestopt! Ook mijn bolle wangetjes verdwenen samen met het bolle buikje. Pas op, je hoort mij niet klagen. Ik eet wat ik wil, zoveel als ik op kan, een luxe, quoi!

    Onlangs hoorde ik twee collega's praten over revolutionaire lingerie die alle vetrolletjes zou doen "verdwijnen". Goedele Liekens zou in een TV-programma bekend hebben dat zij het ook droeg, ter demonstratie haar jurkje omhoog schortend. Waar dat vet dan wel naartoe ging, vroegen die collega's zich af. Het zou me worst wezen (lekker, met appelmoes en frietjes én een grote schep mayonaise). Toen ik enkele dagen later in een pashokje het door mij fel begeerde nauwsluitende jurkje over mijn hoofd had getrokken en mijn spiegelbeeld een kritische blik toewierp, kon ik er echter niet naast kijken: er waren kwabbetjes te zien! Van die kleintjes. Van die mini-loempiaatjes. De dochter werd inderhaast geïnterpelleerd. Ja, zij zag ze ook. Maar ze vielen toch écht niet op. Volgens haar. Nu ben ik het volstrekt eens met het protest tegen anorectische fotomodellen en tegen het ongebreidelde fotoshoppen dat van elke levende vrouw een barbiepop maakt, maar als je zelf de pop bent, wil je er liefst wat ordentelijk uitzien in je barbiejurkje. Wat zou er ongezond of nadelig kunnen zijn aan het dragen van de moderne versie van het corset?

    Dus kocht ik het kleedje en ging op zoek naar wat, zoals internet mij leerde, "shapewear" heet. Zoveel merken, zoveel modellen, zoveel winkels. Ik stapte er een binnen en een vriendelijke juffrouw begeleidde mij naar het rekje met het onaantrekkelijke-maar-o-zo-efficiënte ondergoed. Ik bekeek de diverse modellen en koos een slip uit die tot onder je oksels kwam, mét pijpjes om de kwabbetjes zover mogelijk naar beneden af te leiden. Zelfverzekerd nam ik een small van het haakje. "Het zijn wel ultrakleine maatjes," kreeg ik als advies. De juffrouw haalde de short uit het zakje en spreidde hem voor me open. Voor zover je van openspreiden kon spreken: het ding was nauwelijks 15 cm breed! Okee, het was elastisch, maar het gaf zich niet zomaar gewonnen toen ik er mijn armen doorstak om het open te rekken. Voor de zekerheid dus ook een medium mee in het pashokje. Ik wurmde me in de mediumshort, die ik optrok tot aan mijn boezem. Tot mijn verbazing zat die dwangbuis niet oncomfortabel. Wat zag ik er strak uit! Alle loempiaatjes gladgestreken. Overal een egaal laagje crème au beurre. Ik liet mijn handen over mijn middel, buik en heupen glijden... Ik zag er natuurlijk niet uit, met zo'n ultramegamaxislip. Maar niemand die ze zou zien, onder mijn jurkje.

    Waarom is een mens nooit onmiddellijk tevreden? Waarom moet men altijd controleren of iets anders niet nóg beter is? Waarom probeerde ik of ik me niet tóch in een small kon proppen? Toen ik mijn ene been erin had geperst en ik het tweede tegenstribbelende pijpje met ál mijn kracht wou optrekken, schoot er een pijnscheut in mijn rechterschouder die elke volgende poging onmogelijk maakte. "Gaat het?" vroeg de juffrouw meelevend. Neen, het ging absoluut niet. Die small was enkel geschikt om te vullen met gehakt, bereid met fijne kruiden, beschuiten en een eitje, en in de oven langzaam te garen.

    Hoe dan ook, ik zal er prachtig uitzien op het personeelsfeest, in mijn auberginekleurige jurk. Dankzij mijn figuurcorrigerende short, maat medium, zal ik glad als een paling-in-roomsaus door de zaal glibberen. Wel vervelend dat ik momenteel op stuntelige manier de wagen in achteruit of in vijfde versnelling moet zetten met mijn linkerarm en dat zelfs een boterham snijden een beetje pijnlijk is. Hopelijk zijn er hapklare brokjes op het feest.


    Categorie:N. nieuws/columns
    05-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eiland
    Ik draag het eiland altijd op m’n rug.
    In nood is het een plek om naar te vluchten,
    waar luide leugens dempen tot geruchten.
    Ik open achter mij de ophaalbrug.

    Er staat een oude hut om in te schuilen.
    Verborgen tussen luchtig wuivend riet
    ontdooien m’n gevoelens. Onbespied
    betast ik daar m’n schrammen en m’n builen.

    Omgeven door een metersbrede sloot,
    ben ik in staat de dagen te verdragen.
    Ik vind er weer de antwoorden op vragen.
    Voor even waant het schuwe kind zich groot.
     
     
    tekst : Daan de Ligt (zie ook http://daandeligt.blogse.nl/ )
    om de gezongen versie te beluisteren gaat u naar http://veradebrauwer.punt.nl/

    Categorie:H. mededichters

    Foto

    Ik ben geboren in 1964 en studeerde af als licentiate Romaanse Filologie aan de Universiteit Gent.
    Mijn hobby's zijn vooral lezen, wandelen en het schrijven van gedichten. Omdat ik zelf liefst toegankelijke gedichten lees waarin ik de gedachten of gevoelens kan herkennen, probeer ik ook in die trant te schrijven. Soms schrijf ik in vaste vorm (vooral sonnetten), soms in vrije vorm. Liefst van al laat een gedicht mij achter in de overtuiging dat het op geen enkele andere manier kon geschreven worden.
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs