Welkom

Foto
Copyright: wilt u een gedicht overnemen? vraag aub eerst toelating en vermeld mij als schrijver
Categorieën
  • A. in vrije vorm (61)
  • B. sonnetten (27)
  • C. gedichten op rijm (8)
  • D. gorgelrijmen (12)
  • E. stanka's (6)
  • F. anderstalig (3)
  • G. collagebollekes (5)
  • H. mededichters (9)
  • N. nieuws/columns (77)
  • Vera De Brauwer
    GEDICHTEN EN COLUMNS
    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini-loempiaatjes en dwangbuizen

    Ik ben niet van de dikste, eufemistisch uitgedrukt. Niet dat ze mij zomaar door een sleutelgat zouden kunnen trekken (zoals mijn lieve moeder zaliger placht te zeggen), maar er steekt liefst geen krachtige wind op als ik mijn wasgoed aan de draad hang. Ik was nooit een zwaargewicht en waar de meeste vrouwen na een zwangerschap een paar kilo's extra meezeulen, was het bij mij net het omgekeerde. Gelukkig ben ik na twee kinderen gestopt! Ook mijn bolle wangetjes verdwenen samen met het bolle buikje. Pas op, je hoort mij niet klagen. Ik eet wat ik wil, zoveel als ik op kan, een luxe, quoi!

    Onlangs hoorde ik twee collega's praten over revolutionaire lingerie die alle vetrolletjes zou doen "verdwijnen". Goedele Liekens zou in een TV-programma bekend hebben dat zij het ook droeg, ter demonstratie haar jurkje omhoog schortend. Waar dat vet dan wel naartoe ging, vroegen die collega's zich af. Het zou me worst wezen (lekker, met appelmoes en frietjes én een grote schep mayonaise). Toen ik enkele dagen later in een pashokje het door mij fel begeerde nauwsluitende jurkje over mijn hoofd had getrokken en mijn spiegelbeeld een kritische blik toewierp, kon ik er echter niet naast kijken: er waren kwabbetjes te zien! Van die kleintjes. Van die mini-loempiaatjes. De dochter werd inderhaast geïnterpelleerd. Ja, zij zag ze ook. Maar ze vielen toch écht niet op. Volgens haar. Nu ben ik het volstrekt eens met het protest tegen anorectische fotomodellen en tegen het ongebreidelde fotoshoppen dat van elke levende vrouw een barbiepop maakt, maar als je zelf de pop bent, wil je er liefst wat ordentelijk uitzien in je barbiejurkje. Wat zou er ongezond of nadelig kunnen zijn aan het dragen van de moderne versie van het corset?

    Dus kocht ik het kleedje en ging op zoek naar wat, zoals internet mij leerde, "shapewear" heet. Zoveel merken, zoveel modellen, zoveel winkels. Ik stapte er een binnen en een vriendelijke juffrouw begeleidde mij naar het rekje met het onaantrekkelijke-maar-o-zo-efficiënte ondergoed. Ik bekeek de diverse modellen en koos een slip uit die tot onder je oksels kwam, mét pijpjes om de kwabbetjes zover mogelijk naar beneden af te leiden. Zelfverzekerd nam ik een small van het haakje. "Het zijn wel ultrakleine maatjes," kreeg ik als advies. De juffrouw haalde de short uit het zakje en spreidde hem voor me open. Voor zover je van openspreiden kon spreken: het ding was nauwelijks 15 cm breed! Okee, het was elastisch, maar het gaf zich niet zomaar gewonnen toen ik er mijn armen doorstak om het open te rekken. Voor de zekerheid dus ook een medium mee in het pashokje. Ik wurmde me in de mediumshort, die ik optrok tot aan mijn boezem. Tot mijn verbazing zat die dwangbuis niet oncomfortabel. Wat zag ik er strak uit! Alle loempiaatjes gladgestreken. Overal een egaal laagje crème au beurre. Ik liet mijn handen over mijn middel, buik en heupen glijden... Ik zag er natuurlijk niet uit, met zo'n ultramegamaxislip. Maar niemand die ze zou zien, onder mijn jurkje.

    Waarom is een mens nooit onmiddellijk tevreden? Waarom moet men altijd controleren of iets anders niet nóg beter is? Waarom probeerde ik of ik me niet tóch in een small kon proppen? Toen ik mijn ene been erin had geperst en ik het tweede tegenstribbelende pijpje met ál mijn kracht wou optrekken, schoot er een pijnscheut in mijn rechterschouder die elke volgende poging onmogelijk maakte. "Gaat het?" vroeg de juffrouw meelevend. Neen, het ging absoluut niet. Die small was enkel geschikt om te vullen met gehakt, bereid met fijne kruiden, beschuiten en een eitje, en in de oven langzaam te garen.

    Hoe dan ook, ik zal er prachtig uitzien op het personeelsfeest, in mijn auberginekleurige jurk. Dankzij mijn figuurcorrigerende short, maat medium, zal ik glad als een paling-in-roomsaus door de zaal glibberen. Wel vervelend dat ik momenteel op stuntelige manier de wagen in achteruit of in vijfde versnelling moet zetten met mijn linkerarm en dat zelfs een boterham snijden een beetje pijnlijk is. Hopelijk zijn er hapklare brokjes op het feest.


    Categorie:N. nieuws/columns
    05-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eiland
    Ik draag het eiland altijd op m’n rug.
    In nood is het een plek om naar te vluchten,
    waar luide leugens dempen tot geruchten.
    Ik open achter mij de ophaalbrug.

    Er staat een oude hut om in te schuilen.
    Verborgen tussen luchtig wuivend riet
    ontdooien m’n gevoelens. Onbespied
    betast ik daar m’n schrammen en m’n builen.

    Omgeven door een metersbrede sloot,
    ben ik in staat de dagen te verdragen.
    Ik vind er weer de antwoorden op vragen.
    Voor even waant het schuwe kind zich groot.
     
     
    tekst : Daan de Ligt (zie ook http://daandeligt.blogse.nl/ )
    om de gezongen versie te beluisteren gaat u naar http://veradebrauwer.punt.nl/

    Categorie:H. mededichters
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strijd
    Knijp in mijn hart
    mocht het bezwijken,
    streel mijn grijze haren zwart.
    Wrijf me warm met terpentijn,
    ontdoe me van de lagen schijn,
    boenwas die ik als ambrozijn
    aan ziel en lichaam heb gevoerd.

    Leg dan op mijn geboortebed
    je lakens van lankmoedigheid.
    Wek mij met woorden van gemis
    eens dit harnas genezen is
    en ik weer klaar ben voor de strijd.


    de gezongen versie is te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/

    Categorie:A. in vrije vorm
    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paraplu, pompoen en spaan
    zie haar trappen, zie haar gaan
    paraplu, pompoen en spaan

    bezem thuis en fiets van stal
    jurk omhoog vermijdt een val

    zwarte snor en heksenhoed
    dopingspuit met paddenbloed

    paraplu, pompoen en spaan
    zie haar trappen, zie haar gaan



    deelname aan de snorrenkoers van de kermis te Etikhove op 02/10/2011

    Bijlagen:
    Vera in snorrenkoers 2011_web.jpg (91.7 KB)   


    Categorie:N. nieuws/columns
    18-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Youtube - deel 2
    Er staat een tweede filmpje op Youtube met een selectie uit de gedichten die ik heb voorgedragen ter gelegenheid van Vlaanderen Feest 2011 in Ronse.

    Om het te bekijken, klik hier.

    Categorie:N. nieuws/columns
    22-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drift
    ze zwemt rondjes 
    in haar glazen leven
    dat dobbert op een oceaan
    van mogelijkheden

    ooit heeft ze gelezen
    dat goudvissen gek worden 
    in een ronde kom
    ze kan het geloven

    zouden ze dan
    met grote, bolle ogen
    verlangend het schepnetje induiken
    heftig spartelend uit drift naar méér

    en zouden ze daarna
    in vers, helder water
    naar de bodem zinken
    van weer diezelfde kom?


    Categorie:A. in vrije vorm
    06-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De griespardot

    De griespardot staat wat te grroemen
    temidden van een protterveld,
    bezaaid met viezeschetenbloemen:
    hij heeft ze allemaal geteld.

    “Ik pluk er vijf om vuur te stoken,
    dan knalt het -grroem- in mijn fornuis,
    en acht om -grroem- kaduuf te koken,
    dan ruikt het lekker bij mij thuis.

    Nog tien voor -grroem- mijn jaarlijks bad
    en twaalf gestrikt met stinkend smik:
    een -grroem- boeket voor griespardat,
    die houdt van schoonheid... net als ik! “


    De gezongen versie kunt u beluisteren op http://gorgelrijmen.punt.nl/, waar ook de mooie tekening van Jaap van den Born te bekijken is.


    Categorie:D. gorgelrijmen
    29-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een hele tour
    ik lig niet langer languit op de bank
    te staren naar de beelden van een ronde
    mijn lijdensweg is nu voorbij, goddank
    Parijs! ... ik heb mijn benen weer gevonden

    Daan de Ligt


    gedaan met rillen in de kille regen
    ik reisde naar de zon, maar was abuis
    mijn lijdensweg is nu voorbij, een zegen
    Parijs! ... nog drie uur rijden en weer thuis

    Vera De Brauwer

    en zo heeft iedereen zijn reden om van Parijs te houden...


    Categorie:H. mededichters
    28-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bonne journée!
    de hôtelière wenst het koppel une bonne journée
    zouden die mensen weg mogen?
    naar huis?
    we kijken op vanuit onze boeken
    en beloeren hen jaloers

    wíj hebben nog vier dagen te gaan
    eer onze straf is uitgezeten
    wat hebben we misdaan
    dat ons zelfs geen blik wordt gegund
    op de omringende bergen?

    regen, regen en nog meer regen is ons deel
    en als het veertien graden wordt 
    dan is dat veel

    zie, ze lopen de trap af, die twee,
    valies in de ene, paraplu in de andere hand
    boe! lafaards! couards!

    ... chançards...



    Categorie:A. in vrije vorm
    09-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zabberslak
    De nieuwste telg in mijn reeks gorgelrijmen : de zabberslak!
    Voor de gezongen versie gaat u naar http://gorgelrijmen.punt.nl/ waar ook de prachtige tekening van Jaap van den Born te bekijken is.


    Wie zabbert in de schele nacht
    en heeft dan twee keer bezemkracht
    waardoor ze vaak al nokkels brak?
    Het is de zabberslak.
     
    Wie zoeft er fluks het maanlicht door
    met een reflector op haar oor
    en knipperfrikkels op haar dak?
    Het is de zabberslak.
     
    Als 's ochtends vroeg de zon verschijnt,
    wie is de eerste die verdwijnt,
    nog één keer zabbert, zij het zwak?
    Het is de zabberslak!


    Categorie:D. gorgelrijmen
    28-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen Feest !
    Op uitnodiging van de werkgroep "Vlaanderen Feest" van de cultuurraad van Ronse zal ik op zaterdag 9 juli twee maal een kwartier gedichten voordragen en zingen. Gezien het thema zullen het opgewekte Vlaamsgetinte gedichten zijn. Er is begeleiding van de gitaren van de muziekacademie. Als afsluiting is er een optreden van Kieviev (jazz en kleinkunst). 

    Plaats: binnenplein van het MUST (museum voor textiel), Bruulpark (ingang in Sint-Pietersnieuwstraat of Priesterstraat), Ronse
    Datum: zaterdag 9 juli, 16u30. 

    Iedereen is van harte welkom. Om zeker te zijn van een plaatsje kunt u best reserveren bij de cultuurdienst op 055/23.28.01 of mailen naar cultuur@ronse.be.

    Bijlagen:
    Vlaanderen Feest - Randeevoe 26.pdf (1.4 MB)   


    Categorie:N. nieuws/columns
    18-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schreeuw
    alsof een schreeuw iets zou lossen
    iets op zou lossen
    zoals het deksel van arduin

    dus blijft ze stil
    terwijl haar hele lichaam schreeuwt

    dat zij niet wil


    Categorie:A. in vrije vorm
    09-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intriest - Vrie triestig
    de lage zon schildert een zebrapad
    in onze diepe, lege tuin
    de buren leveren boomzwarte verf
    wij een grasgroene straat
    daar waar het kippenhok niet staat
    komen er al paaltjes uit de grond
    met grijs kippengaas errond

    zal ik oversteken? gaan kijken
    waar ik later eieren zal rapen
    stront van legstokken schrapen

    ach, stel je voor dat het noodlot
    de trein die ginder verder rijdt
    vandaag plots van de sporen scheidt
    zoals een dooier van het wit
    dan tokken hier bij voorbaat
    zulke intrieste weeskipjes

     

    Gezongen versie zoals steeds te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/

    Voor de liefhebbers van Vlaamse dialecten zong ik het ook eens in het dialect van mijn jeugd. Dit is de streektaal van de regio ten noorden van Gent (Oostakker, Zaffelare, Lochristi...), niet te verwarren met het Gents, wat totaal andere klanken kent.

    Categorie:A. in vrije vorm
    02-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de waslijn van perfectie

    krachteloos zinkt mijn hoofd
    in schouders afgesloofd
    voor alledaagse zorgen

    vlekjes op mijn ziel
    ik heb ze nooit gedoogd
    maar op de waslijn van perfectie
    wordt niet rimpelloos gedroogd

    de druk van het geluk
    alles dik voor mekaar
    is bij momenten even zwaar
    als die van de ontbering



    Categorie:A. in vrije vorm
    23-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwibbelzogje

    Klein zwibbelzogje wil naar huis,
    ze houdt niet van logeren.
    Ze trippelt weg, stil als een muis,
    om nooit terug te keren.

    De troedeltjes in oma's kast
    zijn oud, compleet versleten.
    Wie troedelt er nog met een flast?
    Ze zou het echt niet weten.

    Ze lust geen stroep, ook niet geprakt,
    geen scheve schoffeloren.
    Wat oma in de troggel kwakt,
    het kan haar niet bekoren.

    Maar dan denkt zwibbelzogje weer
    aan oma's lieve zwotsen
    en weggaan wil ze dus niet meer,
    ach wat... je kan steeds kotsen!


    Om de tekening van Jaap van den Born te bekijken klikt u op de bijlage. De gezongen versie is te beluisteren op http://gorgelrijmen.punt.nl/


    Bijlagen:
    Zwibbelzogje.jpg (69.4 KB)   


    Categorie:D. gorgelrijmen
    13-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gegronde reden
    Als het rumoer mij tegenstaat,
    de beelden dansen voor mijn ogen,
    de bloementuin naar best vermogen
    geen plekje aarde open laat,

    maar mij te druk lijkt, overvol,
    dan keer ik naar het monotone,
    zie ik in kleurloosheid het schone,
    vat sympathie op voor de mol.

    Ik doe als hij en ga mijn gang
    door 't bovengronds geloop te staken.
    De grootste plannen moet men maken
    ónder de grond: dáár blijft men lang...



    Categorie:C. gedichten op rijm
    05-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen....
    Zoekt hij
     
    de doorslag van mijn ziel,
    die hij in bevreemding leest?
    de kanten zakdoek die het bloeden stelpt?

    wat zoekt hij hier?
    hij, wiens neus al tijden bloedt
     
    ik vrees dat hij niets vindt wat helpt
    hier is alleen het valse dier
    dat klauwt naar wie het voedt



    Categorie:A. in vrije vorm
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdwenen passagiers
    In Nederland vindt elk jaar op vier mei de nationale dodenherdenking plaats. Mijn dichtvriend Daan de Ligt schreef naar aanleiding hiervan het mooie gedicht "Verdwenen passagiers", dat ik van een melodie voorzag.

    Verdwenen passagiers

    Er rijdt een lege tram door ’s-Gravenhage,
    onmerkbaar bijna, nauwelijks verlicht.
    De ramen en de deuren blijven dicht,
    in scherpe bochten kan hij schuchter klagen.

    De ouderwetse tram met aanhangwagen
    doet alle dagen, rusteloos, zijn plicht.
    De eindeloze reis gaat doelgericht
    langs sporen van verdrongen onbehagen.

    De waarheid wordt, als vroeger, bang ontweken,
    alleen de torenklokken kermen luid.
    De vierde mei, als doden mogen spreken,
    gaan deuren open, stapt de stilte uit.


    tekst (c) Daan de Ligt
    gezongen versie te beluisteren op http://veradebrauwer.punt.nl/

    voor meer gedichten van Daan, klik door naar http://daandeligt.blogse.nl/

    Categorie:H. mededichters
    01-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW : tekeningen van Jaap van den Born
    Jaap van den Born heeft een aantal grappige tekeningen gemaakt bij mijn gorgelrijmen. Deze zijn te bewonderen op http://gorgelrijmen.punt.nl/

    Hij illustreerde vroeger reeds mijn Schinkelwink en Dotsedaris en nu onder andere ook de Droezel. Klik op de bijlage om Jaaps tekening te bekijken.

    Dag droezel in je kroezel,
    wat zit je daar te snoffelen?
    Vooruit en geen gefoezel,
    begin maar gauw te schoffelen.

    Wat zeg je? Heb je al gedaan?
    Een tork die dat gelooft!
    Je hebt je beste wonka aan
    en draagt je zondags hoofd.

    Jij zoekt een meisjesdroezel,
    dat is je aan te zien,
    maar naar een onkruidkroezel
    komt slechts een miezeltrien!


    Bijlagen:
    De droezel_web.jpg (79.2 KB)   


    Categorie:D. gorgelrijmen
    27-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pépé

    Van moeder mocht ik hem weleens gaan wekken.
    Dan sloop ik stil, zijn deur stond op een kier,
    de kamer in... en sprong, ik was toen vier,
    op bed om mij fluks naast hem uit te strekken.

    Toen wachtte ik tot hij me toe zou dekken
    en op de deur zou kloppen (voor de sier).
    "Dag Sinterklaas! Ons meiske? Is niet hier."
    Al goed dat Sint het dek niet weg wou trekken!

    Pépé liet steeds weer nieuwe mensen komen:
    ook Zwarte Piet en Mie Katoen of Knudde
    en allen werden door hem beetgenomen.

    Zo klein ik was, ik weet nog hoe het ging,
    hoe hard mijn buikje van het lachen schudde.
    Ik heb aan hem slechts één herinnering.


    Mijn peter, de vader van mijn moeder, stierf toen ik nog geen vijf jaar oud was.


    Categorie:B. sonnetten

    Foto

    Ik ben geboren in 1964 en studeerde af als licentiate Romaanse Filologie aan de Universiteit Gent.
    Mijn hobby's zijn vooral lezen, wandelen en het schrijven van gedichten. Omdat ik zelf liefst toegankelijke gedichten lees waarin ik de gedachten of gevoelens kan herkennen, probeer ik ook in die trant te schrijven. Soms schrijf ik in vaste vorm (vooral sonnetten), soms in vrije vorm. Liefst van al laat een gedicht mij achter in de overtuiging dat het op geen enkele andere manier kon geschreven worden.
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs