De zetelende meerderheid heeft van veiligheid één van haar prioriteiten gemaakt. SAMENPlus trekt naar eigen zeggen voluit de kaart van veilige wegen, comfortabele fietspaden, goede voetpaden, veilige accommodatie voor de jeugd...
Dat het in realiteit heel triestig is gesteld met de veiligheid in onze gemeente weet iedereen. De schandalige en vooral onveilige toestand van de speelpleintjes kaartte ik recent nog aan. Over de verkeersonveiligheid berichtte ik hier ook al een paar keer. Maar het wordt steeds erger.
In Assenede zelf neemt het fout parkeren stilaan reusachtig proporties aan. Foutief parkeren is meer regel dan uitzondering in onze gemeente. En de politie? Die kan zelfs niet optreden door het beleid...
Overdreven snelheid is een ander oud zeer in alle deelgemeentes. In Assenede zelf horen sommige straten eerder thuis in een racecircuit. Denken we maar aan de Sasdijkstraat: door moet je als zwakke weggebruiker vaak opzij springen om niet ander een voorbijrazende auto terecht te komen. Beloftes van het gemeentebestuur over maatregelen? Die blijven dode letter.
In Bassevelde is het al niet veel beter. Het dorp is zone 30, maar in werkelijkheid eerder zone 130. De snelheid waarmee bepaalde wigpiraten over de kasseien vliegen, is ronduit angstaanjagend als voetganger of fietser. Ook in andere straten zoals de Hogevorst of de Landsdijk is overdreven snelheid een dagelijkse realiteit.
Ook in Oosteeklo is de Stroomstraat vaak het toneel van toeren die thuis horen in het Amerikaanse NASCAR-racen dan op de openbare weg.
De reactie van de burgemeester toen ik hem hierover interpelleerde was duidelijk. volgens hem is er "geen probleem van overdreven snelheid in onze gemeente". Hoe diep kan men z'n kop eigenlijk in het zand blijven steken? Waarom ontkent hij ook het zonlicht niet?
Ik trek samen met mijn partij Vlaams Belang voluit de kaart van een echt veiligheidsbeleid. Ten eerste moet de pakkans drastisch verhoogd worden door extra snelheidscontroles in alle deelgemeentes op regelmatige tijdstippen. Ten tweede moeten de snelheidsremmende aanpassingen in de straten dringend uitgevoerd worden (met verkeerskussens, as-verschuivingen, betonnen bloembakken, drempels...). Tot slot moet ook bekeken worden om fietspaden zoveel als mogelijk te scheiden van de rijweg zodat zwakke weggebruikers niet langer lijf en leden moeten riskeren om zich te verplaatsen. Kortom, een veiligheidsbeleid op mensenmaat in iedere deelgemeente! Elk dorp telt!
10-08-2016, 00:00 geschreven door Stijn Van Hamme
|