Algemene indruk: Ik was nog nooit in het S.M.A.K. geweest, mijn eerste indruk was dan ook overweldigend... Ze denken daar echt na waar en hoe ze een kunstwerk in een bepaalde ruimte zetten. En of dat bepaald kunstwerk wel bij de andere past. Ik vond het jammer dat we niet wat meer tijd hadden om alles tot je te laten komen. Ik ga zeker en vast nog eens terug om wat verder te genieten of inspiratie op te doen. Want ik heb plots weer hele nieuwe ideeën om muzische lessen te maken. Fantastisch gewoon. In het museum: Mevrouw Van Hallewijn had ons gezegd dat elke toeschouwer zijn eigen verhaal maakt bij elk kunstwerk, maar dat ook de kunstenaar vaak een eigen interpretatie geeft aan zijn eigen werk. En dat we open moesten staan voor alles. Dit vond ik in het begin niet zo moeilijk, maar om open te staan bij een kunstwerk dat ik echt niet mooi vond en niks in kon vinden kon ik niet. Dit was een zwart doek, volledig zwart en met niets rond of erbij.( Ik weet niet meer van wie het was en vind het ook nergens op het internet. )Daar moet je echt de visie van de kunstenaar weten om het te aanvaarden vind ik.
Het leuke aan het bezoek van het museum was dat we wat extra uitleg kregen van een meneer die af en toe iets meer kon vertellen over het idee van het kunstwerk. Dit werkte voor mij verhelderend. Ook het bezig zien van een mevrouw dit met kinderen met een handicap omging was mooi en fascinerend om te zien. Zo deed ik ook ideetjes op, om gebruik te maken van een toekomstig museumbezoek met kinderen.
De tentoonstelling van Koen van den Broek vond ik zijn nieuwe kunstwerken mooier, die waren abstracter dan zijn oude (die met de landbouwwerktuigen) Maar zo speciaal vond ik het ook niet.
Het filmpje van Johannes Kahrs: Fuck You The Audience Impression vond ik schokkend maar ik heb het zeker 3 keer bekeken. Ik vond dat het wel iets had. Iets luguber weliswaar maar er kwam ook nieuwsgierigheid bij mij naar boven. Ik bleef er maar naar staren. Heer bizar. Dit vind ik dan wel meer
appreciërend dan de kunstwerken van Koen van den Broek. Je gaat meer nadenken wat hij er mee wil bedoelen en waarom hij de mensen zo wil schokken. Ik denk dat het een wakker schudden is van de mensen. Je vind het onderaan in foto.
Het kunstwerk van Daniel Spoerri, tableau Piège, vind ik dan weer gewoon mooi. Het doet niet echt iets met me maar ik vind het idee gewoon mooi en zou zoiets wel ophangen in mijn huis. Ik denk dan dat er telkens iemand anders aan het tafeltje gezeten heeft en wat die persoon daar allemaal beleefd, gedacht en meegemaakt heeft. Het is fascinerend om iets mee te doen in drama of met beeld of me muziek. Het is zeer inspirerend maar eigenlijk oh zo simpel. Het zijn restanten van het dagelijkse leven van die ene persoon die daar in die tijd zat. Het doet me denken aan de vervlogen tijd en het verleden van mensen en waar wij staan hier op aarde.
Tijdens het lezen van het bundeltje: Het werken met een kijkwijzer lijkt me zeer leuk om zelf eens uit te proberen en met kinderen is dit al helemaal te gek! Dit zal ik zeker een uitproberen. Tekenenlijkt me leuk voor als beginsituatie van een beeldopdracht om er verder in de klas iets mee te doen. Schrijven: Bij het kunstwerk met de bal => zie foto heb ik volgend elfje gemaakt als verwerking.
dynamisch zwart optillend een grote bal een ruimte in S.M.A.K. verwonderd Mijn favoriete kunstwerk: Het kunstwerk De nachtelijke tuin vind ik voor mezelf zeer intrigerend. Het is dan ook mijn favoriete kunstwerk van het museum. Ik ben graag met de dood bezig omdat het me aangrijpt, het is iets niet begrijpbaar, bijna ontastbaar. En daar ligt plotseling een dode echte poes in 2 gesneden. Het doet iets met mij, en inspireert mij om te willen weten hoe hij dat voor mekaar heeft gekregen. Mijn eerste gedachten waren: moord, angst, verdriet. Er kwam voor mezelf heel wat gevoel bij kijken. Dit was voor de kunstenaar niet zomaar een werk, dit had iets met zijn kijk op de dood te maken. Op het einde van het museum kregen we elk een kaartje en wonder bij wonder was de mijne nacht. Je moest dit linken aan een kunstwerk in het museum. Ik had de mijne meteen gevonden. De nachtelijke tuin! <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> <!--[endif]--> De inspiratie volgens de kunstenaar: De nachtelijke Tuin gaat erover dat het nacht is en dat het gevaarlijk is om buiten te komen, net zoals de drankfles en het touw zijn gevaarlijke voorwerpen 's nachts. Fantastisch toch hoe hij dat kunstwerk heeft samengesteld. De kat is gebalsemd.
Opzoeken
Ik zoek het volgend kunstwerk op: De nachtelijke tuin van Mark Manders Voor een foto => zie foto's hieronder. Ik merk dat Mark Manders over zeer hedendaagse of alledaagse dingen te verwerken een kunstwerk maakt. Door dingen niet meer te onderscheiden van elkaar gaat hij nieuwe dingen creëren. Je merkt ook dat hij in zijn werken vaak dieren gebruikt die liggen te slapen of dood zijn vb.: vossen, muizen. Hij speelt ook vaak met thema's zoals de dood of vereenvoudigt de dingen. Spelen met ruimtegebruik is zeer belangrijk voor hem. Zo plaatst hij een typemachine in een hoek vooraan terwijl de rest zwarte bakstenen zijn. Zeer bizar. Hij wil verschillende dingen accentueren.
Het materiaal dat hij vaak gebruikt is vaak klei,was of gips of plaaster en nog extra alledaagse materialen, zoals een fles, stoel,..
De kleuren zijn vooral somber,zwart, grijs, wit. Er zit niet zoveel kleur in.
De kunstenaar doet mij aan Paul VanOostayen denken en zijn volgend gedicht:
HiHij neemt eigenlijk afscheid voor mij van de dingen van het moment. Maar wil het toch vastleggen in een gedicht. Dit doet Marc Manders volgens mij ook, maar dan met een kunstwerk.
We hebben naar verschillende filmpjes gekeken die onze inspiratie kunnen aanwakkeren. En om aan te geven hoeveel soorten theaters er bestaan. We hebben gebrainstormd hoe en wat voor een voorstelling we willen maken. We maakten afspraken om de verdere verwerking van onze voorstelling uit te werken.
Ik heb genoten van de vele filmpjes die werden aangereikt. Nadien zijn we gestart met het sprokkelen van ideetjes. Zo kwamen we tot het huidig idee, dat je hieronder vind. Ik had het gevoel dat iedereen zijn ding kon zeggen en dat er een goede samenwerking onstaan is. Er is wel nog een discussie of we concreet of juist abstract te werk zullen gaan. Ik zelf ben eerder voor het abstracte, dit is iets wat de lln niet kennen en het veruimt ook onze zinnen.
Basisidee Scenario Er zijn verschillende dieren met elk hun karakter die op verschillende manieren communiceren, ze kunnen enkel communiceren op hun manier. Maar ze kunnen niet met elkaar communiceren enkel met het 'beest' die op alle manieren kan communiceren. Ze hebben wel allen een zelfde doel. Dit doel staat nog niet vast, we werken hier nog aan. Ze willen allen datgene bereiken. Maar het beest is degene die tegendraads is. Er is telkens een duel tussen het beest en de andere dieren die proberen om het doel te bereiken, maar het beest is steeds beter en zo komen ze er niet door. Tenzij ze samenwerken. In het begin kennen ze elkaar niet en zitten de personages verstrengeld in touwen 'lijnen'. Ze zitten verstrengeld in hun eigen kwaliteit. Ze proberen elkaar in het begin te overtreffen met hun kwaliteit en dagen elkaar een beetje uit om het de uitdaging met het beest aan te gaan.
Personages: Pauw: Fluitist Tijger: Mimische uitdrukkingen Slang: dichter die met woorden speelt 'Beest': is ubersterk en kan communiceren op de vele manieren.
Decor: Zie foto Er is een soort 'grot' waar het beest achter zit : een groot wit doek: we zien de schaduwen van hem... Op het podium staat een boxring waar de uitdagingen worden aangegaan tussen het beest en de personages. Rond de boxring zijn er verschillende touwen gespannen (lijnen) waarin de personages verstrengeld zitten. Ze zitten op een krukje. We dachten eraan om eventueel het publiek te betrekken om op een GON te slaan of een kind als trainer te laten dienen en een handdoek aan te geven tijdens de uitdaging.
Kostumering Alle personages hebben in hun kledij lijnen zitten met een betekenis achter. Zo heeft vb. de pauw recht lijnen, zeer strak, hij is trots. De slang heeft kronkelende lijnen zijn woorden zijn ook kronkelende lijnen of vierkanten of duidelijk afgebakende lijnen. De tijger heeft zeer uitdrukbare strepen. Het beest zou vind ik eigenlijk vanalles een beetje moeten hebben.
Het verhaal: Enkele mogelijke ideetjes:
Alle 'kunstenaars' willen hun kunst verkopen. Maar is enkel plaats voor 1 artiest.Er is namelijk maar 1 verhaallijn. Natuurlijk wil 'het beest' dit voorkomen, want hij wil ook die plaats hebben in dat theaterstuk. Het resultaat zal zijn dat de 3 artiesten zich samenvoegen en zo die ene kunstenaar, artiest samen zijn.
Er zijn lijnen en lijnen, maar er is ook die ene lijn en die zit achter dat witte doek. Die lijn is de beste van alle lijnen. Die heeft wat iedereen wil, een oneindige lijn. Alle dieren willen dan ook achter het grote doek geraken, maar deze wordt bewaakt door het beest. Die ziet die lijn niet zoals de andere figuren, want hij leeft op die lijn, het is een deel van zijn huis. Om die oneindige lijn te krijgen moeten de dieren samenwerken en het opnemen tegen het beest. Het beest wil natuurlijk niet zijn huis afgeven. En verdedigt zichzelf keer op keer. Totdat hij het moet opboxen tegen alle drie... hij geeft het op en zo krijgen ze hun lijn! Het beest zou eventueel ook de lijn op zich kunnen zijn.
Het beest is eigenlijk een akelige koning die leeft in een wereld van nachtmerries, hij maakt de nachtmerries en steekt die in de mensen die in zijn wereld terechtkomen in hun hoofden en ze kunnen er enkel uit wanneer ze de uitgang van hun nachtermerrie vinden en hun nachtmerrie kunnen oplossen. Maar dat kunnen ze eigenlijk niet alleen, want als ze er al uitkomen dan geeft de koning hen gewoon een nieuwe nachtermerrie. Daarom moeten deze mensen of dieren samenwerken en nachtmerrries verslaan, maar niet alleen die nachtmerries maar vooral moeten ze de koning kraken. En een manier vinden om dit te doen. Ze moeten hem doorgronden. Hij had blijkbaar totaal geen vrienden vroeger en nu dus ook niet en wil daarom mensen eeuwig in zijn dromen laten komen die eigenlijk nachtmerries zijn. Hij denkt dan ook dat hij ubermachtig is en niemand hem verslaan kan omdat hij in die dromen leeft en dus ook alles aankan en alles kan.