Inhoud blog
  • Eindreflectie!
  • Laatste praktijkdag!
  • Op stage 2...
  • Beeldopdracht
  • Rap oefenen.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Logboek
    Muzische Vorming
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Museumbezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Algemene indruk:
    Ik was nog nooit in het S.M.A.K. geweest, mijn eerste indruk was dan ook overweldigend... Ze denken daar echt na waar en hoe ze een kunstwerk in een bepaalde ruimte zetten. En of dat bepaald kunstwerk wel bij de andere past. Ik vond het jammer dat we niet wat meer tijd hadden om alles tot je te laten komen. Ik ga zeker en vast nog eens terug om wat verder te genieten of inspiratie op te doen. Want ik heb plots weer hele nieuwe ideeën om muzische lessen te maken. Fantastisch gewoon.

    In het museum:
    Mevrouw Van Hallewijn had ons gezegd dat elke toeschouwer zijn eigen verhaal maakt bij elk kunstwerk, maar dat ook de kunstenaar vaak een eigen interpretatie geeft aan zijn eigen werk. En dat we open moesten staan voor alles. Dit vond ik in het begin niet zo moeilijk, maar om open te staan bij een kunstwerk dat ik echt niet mooi vond en niks in kon vinden kon ik niet. Dit was een zwart doek, volledig zwart en met niets rond of erbij.( Ik weet niet meer van wie het was en vind het ook nergens op het internet. )Daar moet je echt de visie van de kunstenaar weten om het te aanvaarden vind ik.

    Het leuke aan het bezoek van het museum was dat we wat extra uitleg kregen van een meneer die af en toe iets meer kon vertellen over het idee van het kunstwerk. Dit werkte voor mij verhelderend. Ook het bezig zien van een mevrouw dit met kinderen met een handicap omging was mooi en fascinerend om te zien. Zo deed ik ook ideetjes op, om gebruik te maken van een toekomstig museumbezoek met kinderen.

    De tentoonstelling van Koen van den Broek vond ik zijn nieuwe kunstwerken mooier, die waren abstracter dan zijn oude (die met de landbouwwerktuigen) Maar zo speciaal vond ik het ook niet.

    Het filmpje van Johannes Kahrs: Fuck You The Audience Impression vond ik schokkend maar ik heb het zeker 3 keer bekeken. Ik vond dat het wel iets had. Iets luguber weliswaar maar er kwam ook nieuwsgierigheid bij mij naar boven. Ik bleef er maar naar staren. Heer bizar. Dit vind ik dan wel meer appreciërend dan de kunstwerken van Koen van den Broek. Je gaat meer nadenken wat hij er mee wil bedoelen en waarom hij de mensen zo wil schokken. Ik denk dat het een wakker schudden is van de mensen. Je vind het onderaan in foto.


    Het kunstwerk van Daniel Spoerri, tableau Piège, vind ik dan weer gewoon mooi. Het doet niet echt iets met me maar ik vind het idee gewoon mooi en zou zoiets wel ophangen in mijn huis. Ik denk dan dat er telkens iemand anders aan het tafeltje gezeten heeft en wat die persoon daar allemaal beleefd, gedacht en meegemaakt heeft. Het is fascinerend om iets mee te doen in drama of met beeld of me muziek. Het is zeer inspirerend maar eigenlijk oh zo simpel. Het zijn restanten van het dagelijkse leven van die ene persoon die daar in die tijd zat. Het doet me denken aan de vervlogen tijd en het verleden van mensen en waar wij staan hier op aarde.

    Tijdens het lezen van het bundeltje:
    Het werken met een kijkwijzer lijkt me zeer leuk om zelf eens uit te proberen en met kinderen is dit al helemaal te gek! Dit zal ik zeker een uitproberen.
    Tekenen lijkt me leuk voor als beginsituatie van een beeldopdracht om er verder in de klas iets mee te doen.
    Schrijven: Bij het kunstwerk met de bal => zie foto heb ik volgend elfje gemaakt als verwerking.

    dynamisch
    zwart optillend
    een grote bal
    een ruimte in S.M.A.K.
    verwonderd

    Mijn favoriete kunstwerk:

    Het kunstwerk De nachtelijke tuin vind ik voor mezelf zeer intrigerend. Het is dan ook mijn favoriete kunstwerk van het museum. Ik ben graag met de dood bezig omdat het me aangrijpt, het is iets niet begrijpbaar, bijna ontastbaar. En daar ligt plotseling een dode echte poes in 2 gesneden. Het doet iets met mij, en inspireert mij om te willen weten hoe hij dat voor mekaar heeft gekregen. Mijn eerste gedachten waren: moord, angst, verdriet. Er kwam voor mezelf heel wat gevoel bij kijken. Dit was voor de kunstenaar niet zomaar een werk, dit had iets met zijn kijk op de dood te maken. Op het einde van het museum kregen we elk een kaartje en wonder bij wonder was de mijne nacht. Je moest dit linken aan een kunstwerk in het museum. Ik had de mijne meteen gevonden. De nachtelijke tuin!
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> <!--[endif]-->
    De inspiratie volgens de kunstenaar:
    De nachtelijke Tuin gaat erover dat het nacht is en dat het gevaarlijk is om buiten te komen, net zoals de drankfles en het touw zijn gevaarlijke voorwerpen 's nachts. Fantastisch toch hoe hij dat kunstwerk heeft samengesteld. De kat is gebalsemd.

    Opzoeken

    Ik zoek het volgend kunstwerk op: De nachtelijke tuin van Mark Manders
    Voor een foto => zie foto's hieronder.
    Ik merk dat Mark Manders over zeer hedendaagse of alledaagse dingen te verwerken een kunstwerk maakt.
    Door dingen niet meer te onderscheiden van elkaar gaat hij nieuwe dingen creëren.
    Je merkt ook dat hij in zijn werken vaak dieren gebruikt die liggen te slapen of dood zijn vb.: vossen, muizen.
    Hij speelt ook vaak met thema's zoals de dood of vereenvoudigt de dingen.
    Spelen met ruimtegebruik is zeer belangrijk voor hem. Zo plaatst hij een typemachine in een hoek vooraan terwijl de rest zwarte bakstenen zijn. Zeer bizar. Hij wil verschillende dingen accentueren.

    Het materiaal dat hij vaak gebruikt is vaak klei,was of gips of plaaster en nog extra alledaagse materialen, zoals een fles, stoel,..

    De kleuren zijn vooral somber,zwart, grijs, wit. Er zit niet zoveel kleur in.

    De kunstenaar doet mij aan Paul VanOostayen denken en zijn volgend gedicht:

    HiHij neemt eigenlijk afscheid voor mij van de dingen van het moment. Maar wil het toch vastleggen in een gedicht. Dit doet Marc Manders volgens mij ook, maar dan met een kunstwerk.

    MARC GROET 'S MORGENS DE DINGEN

     

    Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem

                                        ploem ploem

    dag stoel naast de tafel

    dag brood op de tafel

    dag visserke-vis met de pijp

               en

    dag visserke-vis met de pet

             pet en pijp

        van het visserke-vis

             goeiendag

     

    D a a - a g vis

    dag lieve vis

    dag klein visselijn mijn

     

    Hieronder een filmpje van Mark Manders:

    http://www.youtube.com/watch?v=tKN3Zl_NZKs

     

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brainstorming voorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Datum en uur

    Activiteit
    Wat heb je gedaan?

    Opmerkingen
    Hoe heb je het beleefd?

    3februari 2010
    9 u - 12 u

    We hebben naar verschillende filmpjes gekeken die onze inspiratie kunnen aanwakkeren.
    En om aan te geven hoeveel soorten theaters er bestaan.
    We hebben gebrainstormd hoe en wat voor een voorstelling we willen maken.
    We maakten afspraken om de verdere verwerking van onze voorstelling uit te werken.

    Ik heb genoten van de vele filmpjes die werden aangereikt. Nadien zijn we gestart met het sprokkelen van ideetjes. Zo kwamen we tot het huidig idee, dat je hieronder vind. Ik had het gevoel dat iedereen zijn ding kon zeggen en dat er een goede samenwerking onstaan is.  Er is wel nog een discussie of we concreet of juist abstract te werk zullen gaan. Ik zelf ben eerder voor het abstracte, dit is iets wat de lln niet kennen en het veruimt ook onze zinnen.
































    • Basisidee
      Scenario

      Er zijn verschillende dieren met elk hun karakter die op verschillende manieren communiceren, ze kunnen enkel communiceren op hun manier.
      Maar ze kunnen niet met elkaar communiceren enkel met het 'beest' die op alle manieren kan communiceren. Ze hebben wel allen een zelfde doel.
      Dit doel staat nog niet vast, we werken hier nog aan. Ze willen allen datgene bereiken. Maar het beest is degene die tegendraads is. Er is telkens een duel
      tussen het beest en de andere dieren die proberen om het doel te bereiken, maar het beest is steeds beter en zo komen ze er niet door. Tenzij ze samenwerken.
      In het begin kennen ze elkaar niet en zitten de personages verstrengeld in touwen 'lijnen'. Ze zitten verstrengeld in hun eigen kwaliteit. Ze proberen elkaar in het begin te overtreffen met hun kwaliteit en dagen elkaar een beetje uit om het de uitdaging met het beest aan te gaan.

      Personages:
      Pauw: Fluitist
      Tijger: Mimische uitdrukkingen
      Slang: dichter die met woorden speelt
      'Beest': is ubersterk en kan communiceren op de vele manieren.

      Decor: Zie foto
      Er is een soort 'grot' waar het beest achter zit : een groot wit doek: we zien de schaduwen van hem...
      Op het podium staat een boxring waar de uitdagingen worden aangegaan tussen het beest en de personages.
      Rond de boxring zijn er verschillende touwen gespannen (lijnen) waarin de personages verstrengeld zitten.
      Ze zitten op een krukje.
      We dachten eraan om eventueel het publiek te betrekken om op een GON te slaan of een kind als trainer te laten dienen en een handdoek aan te geven tijdens de uitdaging.

      Kostumering
      Alle personages hebben in hun kledij lijnen zitten met een betekenis achter.
      Zo heeft vb. de pauw recht lijnen, zeer strak, hij is trots.
      De slang heeft kronkelende lijnen  zijn woorden zijn ook kronkelende lijnen of vierkanten of duidelijk afgebakende lijnen.
      De tijger heeft zeer uitdrukbare strepen.
      Het beest zou vind ik eigenlijk vanalles een beetje moeten hebben.

      Het verhaal:
      Enkele mogelijke ideetjes:

      Alle 'kunstenaars' willen hun kunst verkopen. Maar is enkel plaats voor 1 artiest.Er is namelijk maar 1 verhaallijn.  Natuurlijk wil 'het beest' dit voorkomen, want hij wil ook die plaats hebben in dat theaterstuk. Het resultaat zal zijn dat de 3 artiesten zich samenvoegen en zo die ene kunstenaar, artiest samen zijn.

      Er zijn lijnen en lijnen, maar er is ook die ene lijn en die zit achter dat witte doek. Die lijn is de beste van alle lijnen. Die heeft wat iedereen wil, een oneindige lijn. Alle dieren willen dan ook achter het grote doek geraken, maar deze wordt bewaakt door het beest. Die ziet die lijn niet zoals de andere figuren, want hij leeft op die lijn, het is een deel van zijn huis. Om die oneindige lijn te krijgen moeten de dieren samenwerken en het opnemen tegen het beest. Het beest wil natuurlijk niet zijn huis afgeven. En verdedigt zichzelf keer op keer. Totdat hij het moet opboxen tegen alle drie... hij geeft het op en zo krijgen ze hun lijn!
      Het beest zou eventueel ook de lijn op zich kunnen zijn.

      Het beest is eigenlijk een akelige koning die leeft in een wereld van nachtmerries, hij maakt de nachtmerries en steekt die in de mensen die in zijn wereld terechtkomen in hun hoofden en ze kunnen er enkel uit wanneer ze de uitgang van hun nachtermerrie vinden en hun nachtmerrie kunnen oplossen. Maar dat kunnen ze eigenlijk niet alleen, want als ze er al uitkomen dan geeft de koning hen gewoon een nieuwe nachtermerrie. Daarom moeten deze mensen of dieren samenwerken en nachtmerrries verslaan, maar niet alleen die nachtmerries maar vooral moeten ze de koning kraken. En een manier vinden om dit te doen. Ze moeten hem doorgronden. Hij had blijkbaar totaal geen vrienden vroeger en nu dus ook niet en wil daarom mensen eeuwig in zijn dromen laten komen die eigenlijk nachtmerries zijn. Hij denkt dan ook dat hij ubermachtig is en niemand hem verslaan kan omdat hij in die dromen leeft en dus ook alles aankan en alles kan.

    03-02-2010 om 14:28 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijnen

    Toneel: Lijnen

    • Een rode draad, lijn
    • Verhaallijnen
    • Vaste lijnen in een script : begin, midden, climax, einde al dan niet open of gesloten.
    • Telkens dezelfde lijn bewandelen: beweging
    • Lijnen op vlak van personages, decor,
    • Doorlopende lijn
    • Scenario met woordspellingen:
    • lijn=> De lijn
    • vaste lijn => telefoon
    • lijnen=> dieeten
    • Materiaal: touw
    • Locatie: Doolhof

    • Beeld:
      Lijnen zeggen en lln zijn geblinddoekt en tekenen de lijnen, daarna doen ze ier iets mee…
    • Beeldende kunst: Piet Mondriaan, Léger, Picasso: Kubisme, de schreeuw, de chinese muur
    • Horizonlijn, verticale lijn, spanningslijnen

     

























    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=8VWcqILJam4&feature=related   
    http://www.youtube.com/watch?v=u36lom0jDrE&feature=related   

    02-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Bouwsteen lijn


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Artikel over school en cultuur (1)
  • Beeldende opdracht (7)
  • Bouwsteen lijn (1)
  • Een muzisch project (4)
  • Voorstelling (15)


  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs