USA 2012

• Amerika reis 2011
  • Amerika reis 2013

23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinees buffet
    Morgen vertrekken we van deze camping naar Baton Rouge, de hoofdstad van Louisiana. We hebben dan precies nog 3 weken voor we in het vliegtuig stappen, de tijd gaat razend snel. We moeten vanaf nu ook alles goed gaan plannen, want er is nog het nodige aan de motorhome te klussen. Dit jaar moeten we de motorhome ook winter klaar maken omdat het kan gaan vriezen op de plek waar we hem achterlaten. Vanavond zouden we ons verblijf hier afronden met een etentje in een echt cajun restaurant, toen Dick het adres op ging zoeken op internet kwam hij er achter dat het restaurant op zondag gesloten is. Het zit niet mee met onze etentjes in cajun restaurants. Wij aten vanavond dus in cajun country in een chinees buffetrestaurant, die zijn altijd open.

24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lange Brug
    We zijn vandaag van Lafayette verhuisd naar Baton Rouge. We staan hier op een camping behorende bij een manege zoals ik nog nooit heb gezien. Het is een heel uitgebreid gebied met allemaal stallen en heel veel paarden, een mekka voor "paardenmeisjes".
    Als je van Lafayette naar Baton Rouge reist via Interstate 10 kom je over de één van de langste bruggen van de USA. De brug waar wij overheen reden leidde over swamps, moerassen en rivieren. We reden gedurende 30 minuten met een snelheid van 60 mijl/96km. per uur over de brug, dit om aan te geven hoe lang de brug is. Het was heel erg bijzonder en ik heb geprobeerd het op foto vast te leggen.
    We wilden vanmiddag nog een natuurgebied bezoeken, zodat we morgen alle tijd hebben om Baton Rouge te bekijken. Het natuurgebied is op maandag gesloten. We hebben al heel wat staten bezocht en dit hebben we nog nooit meegemaakt. Het is al de derde keer in Louisiana dat we op zondag of maandag ergens voor een gesloten deur staan. Morgen hebben we dus een heel vol programma, we willen graag naar een aantal bezienswaardigheden in Baton Rouge.

25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baton Rouge
    We zijn vandaag eerst naar het nature center van de swamp geweest. We hebben allerlei dieren bekeken die in de swamp voorkomen en zijn toen de trail gaan lopen. Door de droogte van de afgelopen tijd stond er geen water in de swamp, het rook er niet zo fris. Wij denken ook dat we erg verwend zijn door de boottocht met Norbert LaBlanc, want dat was prachtig, daar valt iedere swamp een klein beetje bij in het niet.
    Baton Rouge is de hoofdstad van Louisiana en tevens een belangrijke universiteitsstad. In Baton Rouge is het State Capitol gevestigd. In de jaren 30 van de 20ste eeuw had Gouverneur Huey P. Long een droom om een nieuw State Capitol te bouwen en hij realiseerde deze droom, gedurende de grote depressie van de jaren 30 van de 20ste eeuw. In 1935 toen Huey P. Long senator was is hij vermoord. Eén kogelgat is nog te zien in een gang van het nieuwe State Capitol. Senator Long is begraven in de tuin voor het nieuwe State Capitol er staat een grote beeltenis van hem, met het gezicht gericht naar het State Capitol. We hebben zowel het oude State Capitol als het nieuwe State Capitol vandaag bezocht. Het oude State Capitol is een prachtig gebouw met veel marmer, prachtige gebrandschilderde ramen en een indrukwekkende draaitrap. Op iedere trede van de buitentrap voor het nieuwe State Capitol staat een staat met jaartal gebeiteld, alleen Hawai en Alaska worden in één trede genoemd. Het nieuwe State Capitol zou veel Art Deco bevatten en daar hebben we helaas niet veel van terug gezien alleen de kroonluchters zijn prachtig, maar ik vond deze niet echt Art Deco. In het nieuwe State Capitol konden we met de lift naar de 27ste verdieping, daar kun je buiten rond de toren lopen en hebt een prachtig uitzicht over de omgeving. Ik stond met bibberende benen van het uitzicht te genieten. Ik hou niet zo van grote hoogten, maar het uitzicht over de Mississippi river was prachtig.
    Hierna zijn we nog naar een museum gegaan, waar men de geschiedenis van Baton Rouge kan volgen. Het was een volgeboekt programma en we vonden het allemaal heel erg interessant. Baton Rouge is qua oppervlakte een grote stad. Het is een universiteitsstad, met heel veel studentenwoningen. Het is alleen een stad zonder hart en dat is heel jammer. De Stad bestaat uit heel veel "gated communities", met prachtige huizen. We zagen hier ook veel "townhouses", huizen in een rij gebouwd bestaande uit 2 of 3 verdiepingen. Baton Rouge downtown ligt bijna aan de Mississippi river, toen wij er rondliepen hadden we niet het idee in een bruisende stad te zijn. Wat ons opviel was dat alle gebouwen langs de Mississippi river met de achterkant van het gebouw naar de rivier gekeerd staan en dat geeft een heel rommelige aanblik. Wij denken dat wanneer een stad aan zo'n prachtige rivier wordt gebouwd, je daar gebruik van moet maken door een mooie boulevard aan te leggen en je de belangrijke gebouwen met het front naar de rivier moet bouwen. Amerikanen denken hier kennelijk anders over.

26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saint Bernard State Park
    We hebben Baton Rouge vandaag verlaten en zijn naar een State Park gegaan een half uur rijden van het French Quarter in New Orleans. Onderweg hebben we weer een groot gedeelte over een brug over de swamps gereden. Door de drukte op de weg beseften we dat we New Orleans steeds meer naderden. Op een gegeven moment was het één wirwar van wegen en heel veel verkeer, zie dan maar eens de juiste weg er uit te pikken, maar Dick deed het weer geweldig. Op één van de foto's is de skyline van New Orleans te zien. Het vergt toch wel veel energie je in het drukke verkeer van zo'n grote vreemde stad te begeven. We waren dan ook blij toen we op de Garmin zagen dat we er bijna waren. Dick zei tegen mij ...nog 3 bruggen en dan zijn we er, dat werd dus aftellen. De eerste brug was een kleine brug, de tweede werd al hoger en de derde..........was geen brug. We reden zo in een fuik voor de ferry boot en konden geen kant meer heen. Er stonden alleen maar personenauto's en een zandauto. Geen toerist haalt het in zijn hoofd om met zijn hele hebben en houden op een ferry boot de Mississippi river over te gaan. De ferry boot voer net weg, dus dat werd wachten. Op een gegeven moment stonden er 2 mannen naast de motorhome, waarvan er een vroeg hoe lang de motorhome plus Jeep waren. Dick zei meer dan 50 foot, de heren keken heel bedenkelijk en zeiden dat ze verwachtten dat we dan niet op de ferry boot zouden passen. In eerste instantie dachten wij dat deze heren bij de ferry boot hoorden, maar het waren mensen die ook naar de overkant wilden en zij wilden voorkomen dat wij in de problemen zouden komen. Op hun advies hebben we de Jeep afgekoppeld. Eén van de mannen vroeg waar we naar toe wilden en toen wij vertelden dat we naar een State Park aan de overkant wilden gaan, zei hij dat hij voor ons uit zou rijden want hij moest daar toch langs met zijn zandwagen. Inmiddels was de ferry boot ook gearriveerd, alle auto's werden op de ferry boot geleid alleen Dick moest met de motorhome blijven staan en mocht pas als laatste de ferry boot op. Hij kon er dan aan de overkant makkelijk afrijden. Dick was dus als eerste van de ferry boot af en onze "gids"was ook één van de eerste auto's die van de ferry boot reed. Ik kwam met de Jeep de ferry boot pas af, toen Dick en de "gids" al niet meer te zien waren. Je kunt namelijk in zo'n rij auto's die van een ferry boot rijden niet even stoppen, dan hou je de hele boel op. Daar stond ik dus, ik kon links af of rechts af of recht door rijden. Geen motorhome te bekennen en de "gids" was vergeten mij te vertellen welke kant ik op moest. Nu kan je weinig doen als je in een rij met andere automobilisten een ferry boot afrijdt, je kunt alleen maar met de stroom of naar links of naar rechts meegaan. Gelukkig kon ik op een klein stukje gras parkeren bij een aantal mannen die zaten te kijken naar de auto's die van de ferry boot reden. Op mijn vraag of ze ook een motorhome van de ferry boot hebben zien komen en misschien hebben gezien welke kant hij opging, zeiden zij dat er niet één motorhome van de ferry boot kwam. Waarop ik licht geïrriteerd antwoordde dat er wel degelijk een motorhome op de ferry boot heeft gestaan en dat dat mijn motorhome was met mijn man er in en dat ik niet weet welke kant hij was opgereden. Op dat moment zag ik Dick hevig staan zwaaien bij een benzinepompstation, dus alles kwam weer goed. We zijn dus met een kleine karavaan naar de camping gereden, de "gids", Dick met de motorhome en ik met de Jeep.
    In de afstand van de ferry boot naar de camping heb ik kunnen zien wat de tropische storm "Isaac" heeft aangericht. Het was een diep trieste aanblik en je zou er tranen van in je ogen krijgen. Huizen die zo vreselijk beschadigd zijn, dat de eigenaren er nooit meer kunnen wonen, hele inboedels die op elkaar gegooid in de tuin liggen, schuren die omgewaaid zijn een mobile home die op zijn kant lag. Het was een vreselijke aanblik. We hebben hier tot maandagmorgen een plek besproken, omdat we hopen dat er in het weekend leuke dingen in
    New Orleans te doen zijn. Dat gaan we morgen uitzoeken.

28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New Orleans
    New Orleans is een bruisende drukke stad, voor zover wij het hebben ervaren. We zijn vandaag naar het "French Quarter" gereden en we hadden behoorlijke pech, want het regende pijpenstelen. We reden door het "French Quarter" en gaven onze ogen goed de kost. Op dit moment was het niet zo erg om geen parkeerplaats te vinden, want een eerste kennismaking met New Orleans in de stromende regen leek ons niet zo leuk. We probeerden het vanuit de auto te bekijken. Op een gegeven moment waren we aardig afgedwaald, dus hebben we de kaart maar eens geraadpleegd en zijn omgekeerd. Dat klink eenvoudiger dan het is, want het is allemaal éénrichting verkeer. Uiteindelijk vonden we vlak bij de Kathedraal een parkeerplaats en we zijn van daaruit verder gegaan, toch nog in de regen. Je moet wat, want zo vaak verwachten wij niet in New Orleans te komen.
    Het "French Quarter" is heel erg toeristisch, het is heel leuk om je voor te stellen dat in deze straten "Mardi Grass" wordt gehouden. Wij hebben dat wel eens op tv gezien en nu loop je hier zomaar. We hebben de Kathedraal van New Orleans van binnen bekeken en hij was prachtig, vooral het orgel. Op de terugweg werden we weer naar de ferry geleid en hebben nog iets van de verwoestingen van Isaac kunnen zien. Vreselijk voor al die mensen. Morgen of overmorgen, afhankelijk van het weer, gaan we nog een keer terug naar New Orleans we zijn nog niet in Bourbonstreet geweest.
    Eén foto is een doorkijkje van een hele smalle steeg, op de foto komt het niet zo goed naar voren.

29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.regen, regen en regen
    Het weer zit niet erg mee. Vanmorgen werd ik om half acht wakker van het gekletter van de regen op het dak. We hebben nog even overwogen om weg te gaan, maar hebben besloten dat niet te doen. Gisteren hebben we al 2 uur in de regen door New Orleans gelopen en ik heb toch wel een aardige verkoudheid opgelopen, voelde me echt niet goed en had koorts. We besloten dus thuis te blijven, dit gaat helemaal tegen mijn natuur in. Nu zijn we eindelijk in New Orleans en zitten we de hele dag in de motorhome, morgen hebben we nog een dag en misschien is het dan beter weer.