Verslag Zwedenreis/UISS 2010
Inhoud blog
  • Zaterdag 7 augustus 2010
  • Maandag 2 augustus 2010
  • Woensdag 28 juli 2010
  • Zondag 25 juli 2010
  • Woensdag 21 juli 2010
    Zoeken in blog

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    07-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 7 augustus 2010
    Nog eens een kort update'tje doen van de afglelopen week.  De tijd vliegt hier voorbij, volgende week vrijdag is reeds het einde van de cursus.  Dus dit weekend is het laatste te Studentvägen.  Ik blijf nog wel een beetje langer in Zweden om nog wat te kunnen ontspannen en nagenieten van de ervaring hier.

    Dinsdag hebben we een leuke avond gehad te Snerikes (nation), het niet te laat gemaakt, zodat ik woensdag vrij fris in de les kon zitten.  Woensdag, tijdens de namiddagklas, hebben we een bezoek gebracht aan de stadsbibliotheek.  We kregen er uitleg door de bibliothecaris, die eigenlijk wel wat langdradig was.  Nadien werden we in groepen opgedeeld en gingen we elk een afdeling exploreren.  Ik nam, samen met een Amerikaanse medestudent, de kranten-en tijdschriftenafdeling onder handen.  We hebben daar toch een anderhalf uurtje werk gehad en de volgende dag mochten we onze vondst (of ons werk) presenteren in de klas.  Donderdagavond werd er een kräftskiva georganiseerd (rivierkreeftenfeest).  Het was een schitterende avond, veel gelachen met die arme beestjes.  Voor foto's: zie facebook!  Nadeel was wel dat de rivierkreeften niet erg goed de maag vulden en dat de geur tot 's anderdaags aan je vingers blijft hangen.  Na de crayfish zijn we onze magen gaan vullen bij Max en nadien nog naar Norrlands nation gegaan.

    De vrijdagse trip bracht ons deze keer naar Stockholm.  We hebben er Millesga°rden en Drottningholm bezocht.  Millesga°rden bestond uit een mooie, hellende tuin en een paar woningen.  De rondleiding met gids was boeiend, maar we hadden nadien een iets te lange middagpauze van twee uur, terwijl we in Drottningholm maar krapt tijd hadden voor de rondleiding.  Drottningholm is trouwens de residentie van de Zweedse koninklijke familie en ligt mooi gesitueerd aan het Mälarenmeer even buiten Stockholm.  Na Drottningholm hadden we vrije tijd in Gamla Stan, centrum Stockholm.  Wij hebben die tijd benut met een bezoekje aan de Absolut Icebar Stockholm, wat toch wel wat koud is zo midden in de zomer :p  Van 24 graden naar -5 graden is wel even een schok!  De avond hebben we nog eens al dansend doorgebracht bij Birger Jarl's.

    Vandaag was een uiterst rustige dag, wat kaartjes geschreven enzo...  Misschien nog een avondactiviteit straks...

    07-08-2010, 19:24 Geschreven door Robby  


    02-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 2 augustus 2010
    Vorige update is weer even geleden, duizend-en-één dingen te doen hier...  Maar hier gaan we dan!

    Donderdagnamiddag kwam er een gastspreker (-ster) van Miljöpartiet de les opvrolijken.  De week daarvoor mochten de liberalen hun zegje komen doen en nu dus de groenen.  Het was wederom interessant, al was ze wel wat moeilijk verstaanbaar met haar Ska°nsk accent.  Tijdens de avond was er een georganiseerde 'Pubbrunda' (kroegentocht) doorheen de nations.  We bezochten 5 nations en dronken in elke pub 1 biertje, dus je kan de sfeer al raden :D  Een heel aantal mensen waren goed geladen en ik had ook wel wat teveel op :o

    Vrijdag was er weer een busreis voorzien, ditmaal meer in de omgeving hier.  Oa. Gamla Uppsala zou aan de beurt moeten komen, maar doordat het de vorige avond heel laat was geworden geraakte ik niet op tijd uit bed.  Dus die ochtend maar blijven liggen en in de namiddag even het stad ingetrokken.  's Avonds vierden we de verjaardag van één van de medestudenten te Birger Jarls, een club in het centrum van Uppsala.  Het was 3u15 in de morgen toen we terug huiswaarts keerden...

    's Zaterdags dus wederom uitgeslapen en in de namiddag een beetje gestudeerd en huiswerk gemaakt.  De avond hadden we doorgebracht op één van de studenten zijn/haar apartement.

    Op zondag was het tijd voor een dagje Stockholm.  Ik nam de trein van 11u09 in Uppsala en was iets voor twaalven in Stockholm.  Ginds wat tijd genomen om wat winkeltjes te doorlopen en souvenirs te zoeken.  Daarna een beetje langs het water gewandeld: het was heerlijk weer: warm en zonnig.  Toen ik via Slussen bij Södermalm beland was, ben ik even het stadsmuseum binnen gesprongen om een plannetje te kopen van de Stieg Larsson Millennium-toer.  Die wandeling bracht me langs de mooiste plaatsen van Södermalm.  Ik was aangenaam verrast, totaal anders de het centrum, meer een volksbuurt.  Na Södermalm ben ik dwars door Gamla Stan gewandeld, terug naar het nieuwe centrum waar het station gesitueerd is.  Rond 19u00 was ik terug in Uppsala en later die avond vierden we de Zwitserse feestdag met een typisch Zweeds buitenspelletje: Kubb

    Vandaag was een uitgeregende dag hier, gelukkig hadden we les dus het stoorde niet zo fel.  Het geluk was dat we nog net droog van en naar de les konden wandelen.  Deze avond heb ik me wat beziggehouden met foto's up te loaden e.d.  Rustige dingen dus.

    02-08-2010, 23:27 Geschreven door Robby  


    28-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 28 juli 2010
    Maandag herinner ik me vooral van twee zaken: herhaling van de vervoegingen van een heleboel werkwoorden en de filmmarathon.  Die werkwoorden kregen we ook mee als huistaak, wat ik deze keer eens bij Waynes Coffee in het shoppingcentrum maakte.  Terug naar mijn kot gaan na de namiddagles was een beetje te zot, dan zou ik teveel tijd verliezen.  Om 18u00 begon trouwens de filmmarathon.  We zagen de drie Millenniumfilms van Stieg Larsson in het zweeds (en met zweedse ondertitels). Om 18u00 speelde dus de eerste film, 20u45 de tweede en 23u00 de derde.  Om 1u30 waren alle drie de filmen de revue gepasseerd.  Het was erg vermoeiend, maar tof!

    Gisteren, dinsdag, niets speciaals gedaan.  Dinsdagavond was er terug een groot feest te S-nerikes nation, maar ik heb er deze keer voor gepast omdat we vandaag een tussentijds examen hadden en ik wou dus toch nog wat studeren om mijn leerstof te kennen.  Nu dat examen bleek echt belachelijk makkelijk te zijn, ik was wat ontgoocheld.  Achja, beter te makkelijk dan te moeilijk zeker, maar ik wil iets kunnen bijleren en geen dingen testen waarvan ik weet dat ik ze reeds onder de knie heb...  De les op zich begint stilletjesaan ook een beetje leuker te worden.  We krijgen toch al meer conversatiemomenten ipv enkel doodleuk grammatica.
    Deze namiddag brachten we met de klas een bezoek aan 'Arbetsförmedlingen' (de Zweedse VDAB).  De kerel van Arbetsförmedlingen sprak ongelofelijk snel.  Ik heb nog nooit iemand zo snel Zweeds horen praten denk ik :p  Maar het belangrijkste is dat ik het merendeel wel verstond en anders toch zeker de rode draad.  Het was een heel leerrijk uiteenzetting.  Hij vertelde hoe ze werkten, welke middelen ze kregen, werkloosheidscijfers e.d.  De werkloosheidsgraad op dit moment in Zweden is trouwens opmerkelijk: een dikke 3% reële werklozen, dikke 5% als je de mensen erbij rekent die een cursus volgen om hun kwaliteiten op de arbeidsmarkt te verbeteren en 8,8% als je tenslotte nog alle studerenden erbij telt.  Daar kunnen ze in België nog wat van leren, zeker bepaalde regio's bij ons!!
    Straks is er tijd voor wat ontspanning (goede afloop van dat examen vieren zekers :p)

    28-07-2010, 19:29 Geschreven door Robby  


    25-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 25 juli 2010
    Zondagavond, toch nog maar eens eventjes de blog aanvullen, te beginnen bij donderdag: het einde van de lesweek.

    Die dag was grotendeels gelijklopend met de vorige lesdagen, behalve in de namiddagles.  Daar kwam een lokale Zweedse politicus van Folkpartiet (De volkspartij - Liberalen) een uiteenzetting geven over wie ze waren en hoe de Zweedse gezondheidszorg er uit zag.  Dat laatste was immers zijn specialiteit.  Best wel interessant om zo de verschillen te zien tussen België en Zweden.
    's Avonds was er de Potluck Dinner, waar iedereen iets van zijn eigen land moest meebrengen (of klaarmaken).  Ik had dus voor de Belgische chocolade/pralines gekozen.  Ons landje mag toch ook eens positief in de kijker staan hé :D  Dit tussen haakjes, maar het was zeker een heel leuke en geslaagde avond.  Ik denk dat ik zelfs een beetje teveel dessert gegeten heb :p

    Vrijdag was de facultatieve dagtrip naar de provincie Dalarna.  We vertrokken 's morgens rond 7u45 met de bus richting Sundborn, de plaats waar de bekende Zweedse schilder Carl Larsson woonde.  Daar hebben we zijn huis bezocht, thans museum, met een Zweedse gids.  Ik kon toch ongeveer 80% verstaan wat die gids zei, dus niet slecht denk ik :D  Na het bezoek en het fika-moment reed de bus verder naar het iets verder gelegen stadje Falun.  Daar stond de Falu Gruva - Falun Copper Mine op het programma.  Ik was daar twee jaar geleden al eens onder de grond geweest, maar daarom was het deze keer niet minder indrukwekkend!  Na dat bezoek hadden we terug een 50-tal minuten durende busrit naar het plaatsje Tällberg, gelegen aan het mooie Siljan-meer.  Dat plaatsje is bekend om zijn adembenemend uitzicht over het Siljan-meer en zijn winkeltjes met handwerk.  De meesten onder ons hebben er van geprofiteerd om eens even tot aan het water te wandelen.  De zonnestralen schenen zo warm aan het water, dat we het niet konden laten om een duik te nemen in het meer.  Sommigen hielden het uiteraard bij wat pootje baden, wat natuurlijk zeker niet minder leuk is.  Rond 18u30 vertrok de bus terug naar Uppsala.  Drie uur later waren we moe maar voldaan terug op onze kamers.  Ik dacht tamelijk vroeg te gaan slapen, totdat één van de medestudenten me meevroeg naar een club in het centrum van Uppsala.  Ter plaatse hebben we wat gezellig buiten gezeten en het niet té laat gemaakt, want we waren allen erg moe.

    Gisteren, zaterdag, eens goed uitgeslapen.  In de namiddag heb ik van de vrije tijd even gebruik gemaakt om naar het centrum te gaan en wat dingen te kopen (en ondertussen wat slenteren door de winkelstraten).  's Avonds rijst met verse groenten klaargemaakt in ons keukentje en later op de avond zijn we met een vijftal personen naar de Irish Pub geweest.  Daar verkochten ze zelfs Kwak en Westmalle, naast de Guinnes e.d.  Wel quasi onbetaalbaar, maar ach het was leuk om Belgische bieren tegen de komen in een café hier in Uppsala!

    Vandaag was echt een dag om te luieren.  Het weer was er ook naar: het heeft hier geregend van gisteren in de late namiddag tot deze avond.  Ik moest ook nog een taak maken en wat studeren, wat dus ondertussen ook gebeurd is.

    Nu is het tijd om te gaan slapen, want morgen begint de lesweek terug!

    25-07-2010, 00:00 Geschreven door Robby  


    21-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 21 juli 2010

    Derde lesdag vandaag en ik begin het hier stilletjes aan wel gewoon te worden.  Ik leer Uppsala beter en beter kennen en loop al minder verkeerd :p  Ik heb ook het gevoel dat ik al vrij veel bijgeleerd heb op die paar dagen, vooral qua woordenschat dan want de grammatica is grotendeels herhaling.  Juist dat ze hier aan zinsontleding doen en de bijpassende termen gebruiken die ik in België nooit gezien heb.

    Gisterenmorgen hadden we Zweedse les van 8u45 tot 12u45, dan lunch tot 13u45.  Deze keer was het lunch (Dagens rätt) bij ‘Riverside’, zoals de naam het zelf zegt was de zaak mooi gelegen aan het water.  Tijdens de namiddagklas kregen we de hele politieke geschiedenis van Zweden uitgelegd van in de 16de eeuw tot de jaren 60-70… in het Zweeds!  Dat was dus wel vermoeiend.  Na de les teruggewandeld naar mijn tijdelijk kot te Studentvägen en mijn taak al gemaakt.  ’s Avonds was er een ‘social evening’ gepland, zodat de studenten mekaar wat beter zouden leren kennen. We werden willekeurig in groepen ingedeeld en gingen nadien op weg voor een korte fotozoektocht, die eindigde in een park.  In dat park speelden we enkele spelletjes, waaronder enkelen typisch Zweeds.  Tegen 22u30, wanneer het begon te schemeren, ben ik met enkele studenten naar Södermalms-Nerikes nation gegaan.  De ‘nationer’ of nations in het engels zijn studentenverenigingen hier in Uppsala.  Elke studentenvereniging stelt een bepaalde provincie of landsdeel van Zweden voor.  Anders dan bij ons in België dus, waar de studentenverenigingen onderverdeeld zijn per studierichting.  Zodus, in bovenstaande nation was er een tamelijk grote summerparty.  Er waren verschillende kamers/ruimtes met elk een andere muziekstijl en de drank is er ook betaalbaar in vergelijking tot de normale bars hier in Zweden.  Al is het nog steeds duur als je het vergelijkt met de Belgische prijzen.  We hebben ons daar geamuseerd totdat ze de tent sloten, om 2u dus.  Toen was het trouwens dringend bedtijd, want de wekker stond weer geprogrammeerd op iets na 7…

    Deze morgend was ik netjes op tijd in de les, wel moe na zo’n korte nacht.  Maar achja, dat hoort erbij.  Het enige echt noemenswaardige feit van vandaag was de namiddagklas, waarbij we een bezoek brachten aan de organisatoren van het kortfilmfestival dat hier elk jaar georganiseerd wordt in oktober.  We hebben een tweetal uur Zweedse kortfilms bekeken, best nog wel boeiend.  Nadien ben ik even op zoek gegaan naar ideeën voor de ‘potluck dinner’ van morgen.  Morgenavond brengt iedereen typisch eten van zijn thuisland mee.  Ik heb het bij dessert gehouden, Belgische chocolade :D  Tot mijn verbazing vond ik nog vrij veel Belgische chocolade in de plaatselijke supermarkt.

    In de late namiddag toch maar een dutje gedaan om nog wat te herstellen van gisteren.  Daarna avondeten en nog een paar uurtjes woordenschat gestudeerd.

     

    21-07-2010, 00:00 Geschreven door Robby  


    19-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 19 juli 2010 - Aankomst en start van de cursus
    Ik ga beginnen met gisteren, zondag, dag van vertrek.  Ik moest gisteren erg vroeg de deur uit: om 5u09 vertrok immers mijn trein naar de luchthaven. Na een kwartiertje was ik er (en ja hoor, de trein was mooi op tijd!) en begaf ik mij richting de incheckbalie.  De wachtrijen vielen best nog wel mee en de dame aan de balie deed gelukkig niet moeilijk over mijn overladen bagage (23kg om in te checken en 13 kg handbagage, resp.20 en 8 kilo toegelaten :p).  Na de douane en de veiligheidscontrole gepasseerd te hebben, had ik nog een klein uurtje over voor het nuttigen van een ontbijt.  Ik vloog met Lufthansa en de vlucht ging van Brussel naar Frankfurt om daar over te stappen op de vlucht naar Stockholm.  Ik kwam rond het middaguur aan op de luchthaven van Stockholm Arlanda en van daar ging het verder per trein naar Uppsala.  Op de trein kwam ik nog enkele andere studenten tegen die dezelfde zomercursus gingen volgen.  Zodus konden we samen zoeken naar de juiste bus om op de campus (Studentstaden) te geraken.  Die toch ging niet van een leien dakje, maar we zijn er toch geraakt.  Ik geloof dat we rond 14u00 aangekomen waren op de plaats waar we onszelf moesten inchecken.  Daar wachtten Nelleke, de directrice van de UISS, en haar medewerkers ons op om ons de eerste informatie te geven en te begeleiden naar onze studentenkamers, dat onze woonplaats zou worden voor de komende vier weken.  Ik zit in een studentenblok aan de Studentvägen (hoe kan het ook anders), met aparte wc met lavabo, douche om de hoek en de keuken wat verder op de gang.  Op mijn verdieping (ik heb een kamer op 't vierde) zitten nog twee andere cursisten en één Zweedse student, Olle, die in de zomer gewoon op zijn kamer blijft en wat bijverdient hier in Uppsala.  Toen alles uitgepakt was, was ik zo moe dat ik even een dutje gedaan heb.  Om 18u00 was er afspraak aan Studentvägen 10 en kregen we avondeten bij Eko Café, waar ze trouwens heel goede homemade lasagna hebben.  Ze vertelden ons trouwens dat die plaats één van de twee locaties waren waar we 's middags zouden gaan lunchen tijdens de lesdagen.  Na dinertime ging de wandeling verder naar Vuxenskolan, daar worden de lessen dus gegeven.  Gisterenavond kregen we daar nog uitgebreidere informatie over het verloop van de cursus en er was de indeling in groepen.  Laat op de avond nog wat noodzakelijke boodschappen gedaan voor het ontbijt van maandagmorgen.  Gelukkig zijn de ICA's (supermarktketen) hier open tot 23u!  Iets na elven was het eindelijk bedtijd na zo'n loodzware dag.

    Deze morgend riep mijn natuurlijke wekker mij wakker om 4u00.  Het was klaarlicht buiten en ik dacht dat het al 07u30 was ofzo, verschrikkelijk.  Uiteindelijk liep de echte wekker af om 07u00.  We moesten immers om 08u30 al terug aan de Vuxenskolan staan en de wandeling van Studentvägen tot daar duurt toch wel een 25-30tal minuten.  Een fiets zou dus welkom zijn.  Op de school was het eerst tijd voor nog wat informatie, over de namiddagvakken deze keer.  Daarna begon de les.  Ik zit in groep B1A (groep B), ingedeeld volgens de internationale taalkennisbenamingen.  Onze leerkracht is afkomstig van Dalarna, spreekt tamelijk snel en met een accent, maar dat went wel.  De les bestond uit veel grammatica, wat ik wel goed vind om al die regeltjes even op te frissen.  Mijn algemene indruk van die eerste lesdag was dat het van een behoorlijk hoog niveau is en dat er zeker gestudeerd zal moeten worden :p  Maar ik heb er goede moed in
    's Middags was het lunch, weer bij Eko Café, met echt goed eten alweer.  Daarna met twee amerikaanse studentes een wandeling door de stad gemaakt en een ijsje gegeten.  Het weer was er echt ideaal voor: 25-26 graden, zonnig.  Nadien was het tijd voor de namiddagvakken.  Men had de keuze uit verschillende keuzevakken en ik had de 'Den Svenska Välfärdstaten' (De Zweedse welwaartstaat) gekozen.  Die les handelt om de politiek in Zweden en de hele organisatie van de Zweedse staat in het algemeen.  Ik merkte dat het niveau deze keer wél iets te hoog lag voor mij.  Ik had de indruk dat ik in een gewone les zat, onderwezen in het Zweeds ipv in een taalles.  Maar ik heb mij uit de slag kunnen trekken en hopelijk lukt dat de volgende dagen ook want het is echt wel interessant.
    Later op de namiddag had UISS een gids geregeld voor een echte rondleiding door Uppsala.  Hij vertelde uitbundig over de 'studentennationer' (fakbars/studentenclubs in België, maar hier zijn ze in de zomer ook geopend) en andere leuke uitgaansplaatsen.  Uiteindelijk kwam er ook nog wel wat cultuur bij te pas hoor.  Dat was het einde van de georganiseerde dag.  Nadien heb ik nog even wat noodzakelijke boodschappen gedaan met een klasgenote, oa. the phone house (internet voor mij, een simkaart voor haar) en de supermarkt kwam weer aan bod.
    Nu bedtijd na alweer een erg drukke en vermoeiende dag.

    19-07-2010, 22:32 Geschreven door Robby  


    15-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 15 juli 2010 - Inleiding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste vrienden,

    Nog enkele dagen en ik vertrek voor een dikke maand naar Zweden.  Het hoofddoel is een zomercursus Zweeds georganiseerd door de Uppsala International Summer Course (UISS) die een viertal weken duurt.  De zomercursus start op zondag 18 juli en eindigt op vrijdag 13 augustus en vindt plaats te Uppsala.  Dit is de 4de grootste stad van Zweden, een echte studentenstad en ligt een 70km ten noorden van Stockholm.  Na deze zomercursus rest mij nog een kleine 10 dagen vakantie in het prachtige Scandinavische land.  De bedoeling van deze blogsite is de thuisblijvers (of andere geïnteresseerden) op regelmatige tijdstippen op de hoogte te houden van mijn ervaringen en belevenissen tijdens deze zomercursus.

    Meer info:
    http://www.uiss.org
    http://www.uppsala.se


    15-07-2010, 16:07 Geschreven door Robby  



    Archief per week
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010

    Blog als favoriet !

    Nuttige links
  • Uppsala International Summer Session
  • Sweden.se
  • Uppsala kommun


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs