Mijnheer de Minister-President,
Eén van de betrachtingen van het Vlaanderen In Actie - plan is het Vlaamse onderwijs binnen de top 5 te brengen van de Europese regios. Maar hoe wil u dat doen?
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat u daarin slaagt, maar ik heb grote twijfels.
Hebt u al eens navraag laten doen naar het profiel van de leraren-in-spe, in de hogescholen waar men leraren opleidt?
Ik durf wedden dat dit de cijfers zijn:
- Meer dan 50% van de studenten kleuterleid(st)er hebben een BSO of TSO achtergrond
- Meer dan 50% van de studenten leraar lager onderwijs hebben een BSO of TSO achtergrond
- Meer dan 50% van de studenten regentaat hebben een TSO achtergrond of een watervalprofiel: ze zijn mislukt in hogere studies en kiezen na één of twee jaar noodgedwongen dan maar voor het onderwijs of hebben een beweegreden die ver staat van idealisme, motivatie of zin hebben om in de klas te staan.
Onderzoek leert dat precies in de kinderjaren de basis gelegd wordt voor interesse, intelligentie, kunnen en kennen. Net daar moet je dus mensen hebben die goed opgeleid zijn en beschikken over al de nodige capaciteiten om jonge kinderen te begeleiden.
De Finnen die de top 5 aanvoeren van het beste onderwijs in Europa - hebben dat al lang begrepen. Al hun leraren (kleuter, lager, secundair) hebben een universitaire opleiding genoten.
Onderwijs geef je in handen van mensen die breed opgeleid zijn.
Versta mij niet verkeerd. Er is niets fout met TSO-jongeren of BSO leerlingen. Het zijn vaak lieve jongeren, die recht voor de raap spreken en heel erg kunnen opgaan in dat waarmee ze bezig zijn. Zij vinden hun weg in heel wat domeinen en sectoren en worden daar ook sterk gewaardeerd.
Maar in het onderwijs???? Ik betwijfel het sterk.
Het spijt me
Ik sta niet alleen met die overtuiging. Laat maar navraag doen bij stagebegeleiders, bij de docenten in de hogescholen zelf, in de scholen waar stage wordt gelopen. Het peil van een groot deel kandidaat-leraren ligt bedroevend laag.
Dat steeds meer jongeren uit BSO en TSO kiezen voor het onderwijs heeft veel te maken met de financiering van de hogescholen: het enveloppesysteem volgens de instroom en binnenkort of is het al zover? - volgens de uitstroom van studenten. Iedereen wordt geaccepteerd; voldoen aan voorwaarden, uitzicht hebben op slagen,
komt dat eigenlijk nog uitdrukkelijk ter sprake?
Als de hogescholen gefinancierd worden afhankelijk van het aantal studenten dat effectief slaagt, wat zal dan de eindbalans zijn, denkt u? De lat ligt nu al laag, hoe denkt u dat het wordt in de toekomst?
Het Vlaamse onderwijs heeft/had een goede naam. Ik hoop met u dat het in 2020 die kwaliteit kan opdrijven, maar ik vrees eerder dat - als er niet ingegrepen wordt in het systeem van financiering én in het sleutelen aan een visie op onderwijs, de opleiding daartoe en de voorwaarden om aan die opleiding te beginnen - het eerder bergaf zal gaan.
Waarom beseft men dit wel op de werkvloer en niet aan de top?
Categorie:brieven aan
|