tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



10-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rythmolodics
Klik op de afbeelding om de link te volgen 1)
In de Centraal afrikaanse  percussie   polyritmiek  wordt  de ( pizzicato  bespeelde    string / "jazz"   )  bass  meestal  beschouwd  als een  master- drum  gelegen, in het   leidinggevende   mama-gebied ( de bas  hand drum  = meestal de bass conga-achtige  N'gangN'gang of  de  (bass djembé)  bougourabou-types    uit Casamanche   ( in het bijzonder in de   popo muziek   = popo muziek is  een  vroege  mengvorm van Bascongo-en  Senegalese "evolués" muziek , voornamelijk gespeeld in  streek  rond  de (koloniale ) haven stad  Matadi  )
- ten gevolge van dit  gegeven  gelden alle  mama- master lijnen   ook voor de   jazz-bass
 
Opmerkingen
Het   centraal  Afrikaans  drum-orkest   vermengd   van  5 tot 8  verschillende  rythmische lijnen ( verschillend  gestemde drums )
Master drummers bespelen    soms  op hun  eentje   zulk een batterij van acht  ( rechtopstaande   N'gang Ngang ) drums  
of   drie  likembe masters bespelen  drie ( een mama , een papa en een baby )  achttongige  verschillend gestemde   duimpiano's   
 

Bovendien  liggen  nog   veel  andere   centraal afrikaanse  muziektypes ( Angolese semba , m'bira  en  andere zimbabwaanse  muziek )wat hun polyryhtmiek betreft  , aan de basis van   neo -afrikaanse  muziek zoals  choro , samba , mentho ....calypso en  kaseko -winti 

Ook voor neo-afrikaanse (poly) rythmieken  geldt hetzelfde  wat de rol van de  bass  betreft  maar daar kan de  interactie  van  de  rythmische lijnen  zich  beperken  minimaal  tot  minimaal  3 /  
Bass  ,drum ( met  "bells"  of   cymbals   )     en  alto  ( in   trio)  zijn hierbij bij uitstek  de geschikte tegenhanger   

2)
Het lage register  van de altosax (vanaf  #c1   tot en met  de  E  )   ligt in hetzelfde  gebied als de "open " tuning van de bass 
               
   ofwel                      #c1  #f1  B     E   (alto ) 
                                    E    A    D     G  (bass)

Tengevolge  van dit gegeven   gelden voor het lage register van de alto  ook  alle  mama-master lijnen 
Bovendien kan  het lage register van de alto   ( bij afwezigheid van de  bass ) diezelfde taken vervullen als de bass   








AFROBASS  number one




Nota's







GROOVES 


Hieronder een paar  voorbeelden   van
een   rythmolodisch uitgewerkt  Zuidafrikaans SANZA  rythm ( KWELA ) 
Het  uitgeschreven  stukje geld  voor de  ganse dodecafonische toonladder met als basis     de kwela       F(m)7 M9

                                                                                                                                         F G  (b)A  CD bE




                                                                                                                                                                          
-->
KWELA1.MID (1.2 KB)   



Merk op dat er een  4x herhaalde  ' bell ' lijn bestaat van    5 opeenvolgende  accenten =   een clave   lijn die dient als ostinato l  en rythmisch anker of referentiepunt 
  
Er zijn  ook  2(onderling verwisselbare ) bell lijnen  van  7 opeenvolgende  accenten  = twee  akwete lijnen  ( maat 1 en 2  / maat 3 en 4 ) gevolgd door   een finale  6 toon lijn   over twee maten   ( maat  5 en 6) : deze laatste lijn kan eveneens  als  ostinato 2 gespeeld worden  over de ganse lengste van het stuk  .....  
Ostinato 1 en 2 kunnen met elkaar vermengd worden (maar dan op agogo  'double bell '   --> twee tonen ipv   l )   

Speel de  gehele sequens     zowel  met  een  12 /8      als  met een 4/4  timing   (  die laatste  ook van  rechts naar links  ) er kan bovendien een "beguine"  , een  " punta "  of een "kpanlogo"  worden  toegevoegd   


Er zijn nog veel andere mogelijkheden  : maar houd in gedachten dat je steeds moet beginnen  met een  lamel  aan te slaan in de  linkerhand ( meestal  met de duim)   en dat is  geld  alleen wanneer je  rechtshandig  bent  ... anders begin je als linkshandige   met de rechterhand 
 
de rechtshandige speelt dan een  "mama"-lijn (meestal een bass(drum)lijn)   
en de linkshandige een " papa" lijn  ( een 'melody')  



Hier is een  KWELA  SANZA   in  'Voiced '  pentatoon               
                                                               FGA    CD  ( Dm7 sus4)
 






een  voorbeeld met
wisselende Sébènes   microrythmische  vermengingen  en onregelmatige notenwaarden en accenten 
KWELAP.MID (2.9 KB) 
  
ostinato I   voorbeeld   in straight  8/8    
KWELP2.MID (5.7 KB)  



*( Hieronder   vind je  dezelfde  Midi- audio files   in het  attachment  )

Bijlagen:
KWELA1.MID (1.2 KB)   
KWELAP.MID (2.9 KB)   
KWELP2.MID (5.7 KB)   

10-02-2012 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs