Foto
Inhoud blog
  • OLA OLYMPIA: door het oog van ... onze Olympia-watcher
  • OLA OLYMPIA: door het oog van ... onze Olympia-watcher
  • OLA OLYMPIA: door het oog van ... onze Olympia-watcher
  • OLA OLYMPIA: door het oog van ... onze Olympia-watcher
  • TRIATLON: Simon De Cuyper 25ste in laatste oefengalop
  • FOTO: ondertussen hier een beetje verder in London
  • ALGEMEEN: vier atleten nemen deel onder olympische vlag
  • SURFEN: derde Olympische Spelen voor Sigrid Rondelez
  • ZEILEN: Wannes Van Laer op ontdekkingstocht in London
  • HOCKEY: nationale teams komen aan in London
    Heeft iemand een leuk verhaal over China? Doorsturen die handel!
    Foto

    UIT DE BUIK VAN DE SPELEN:

    Foto

    Joerie Devreese
    'Ola Olympia'

    Tombo in Peking & London
    Het vervolg van het eerste olympisch avontuur van een sportjournalist
    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baxi Football Club: Chinees nieuwjaar met Piet De Mol



    Dag Vrienden,

    Oudejaar vieren begin februari, 't is eens wat anders! Om 17u30 vertrekken we naar het eindejaarsdiner. Ik ben heel erg benieuwd. Ik weet niet waar we naartoe gaan, wat we eten, maar ik kijk er wel naar uit. Vóór het vertrek moeten we eerst nog wat 'pétards' aansteken om in de sfeer te komen. ’t Is een geknetter en gekletter van jewelste. Vooral de dokter heeft reuze pret. Met de taxi rijden we ongeveer 15 minuten tot aan het restaurant. ’t Is een volks restaurant. Fantastisch!

    Een dienster plaatst eerst een pot met brandende houtskool in een gat in het midden van een ronde tafel. Wat later zet ze een grote wok op het vuur. In de wok sudderen al heel wat lekkernijen. Ik herken niets van wat in de pot zit, geen worteltje, geen stukje kip. Bovendien spreekt geen van de spelers Engels, mijn Chinees is ook maar niets (jammer). We drinken eerst een soort heel zoete rosé, een frisse pint is achteraf meer dan welkom. Ik weet dus niet wat ik eet én ik versta niet wat de anderen aan tafel zeggen. Wel, ook daarom ga ik graag naar ’t buitenland werken. De spelers zijn super vriendelijk, ze gebruiken een vertaalprogramma in hun gsm om toch één en ander duidelijk te maken. Ik ben zeker dat er veel ingewanden in de wok zitten, maag ongetwijfeld.



    Een dienster brengt nu aardappelen, sla en champignons. Die gaan ook de wok in. De spelers hebben door dat ik dit wel lust. Nu vissen ze, met hun stokjes, allemaal naar de groenten en de aardappelen. Alles op mijn bord, ik kan niet volgen. De rekening, die ging ik normaal betalen. Geen sprake van, maken de spelers me duidelijk. ’t Zou precies een belediging zijn om verder aan te dringen. Ik nodig hen morgen uit in een restaurant in de buurt van het hotel.

    We wandelen vijf minuten naar een kruispunt waar je in tientallen kraampjes vuurwerk, 'pétards' en papieren lantaarnen kan kopen. Heel Holland zou blozen. Waar je ook kijkt, overal zie je vuurwerk, je moet je ook constant voorbereiden op harde knallen in de buurt. Tijd om een paar papieren lantaarnen de lucht in te sturen nu. Met het echte lantaarnfestival eindigt telkens de Nieuwjaarsperiode op de 15de dag van het Nieuwjaar. Het Chinees Nieuwjaar wordt traditioneel gevierd met de draken- en leeuwendansen. De draken en de leeuwen kruisten ons pad nog niet. Zeker weten dat er vannacht veel ongelukken met vuurwerk gebeuren in China. Er lijkt geen enkele beperking, geen reglementering.



    Tijdens de Nieuwjaarsperiode verblijven de Chinezen bij familie en ze bezoeken de familie, de vrienden en/of kennissen in de buurt. Ze gaan ook vaak samen eten. Het komt almaar vaker voor dat families in een restaurant eten op de avond voor het nieuwe jaar. Het niet bij familie kunnen zijn in deze periode vinden ze heel jammer, te vergelijken met het moeten overslaan van kerstmis in het westen. De Chinese staatstelevisie zendt ieder jaar een festival uit met zang, dans, circusnummers en kabaret.

    Volgens legenden was Nian (uitgesproken als [njen]) een mensenetend prooidier in het oude China, dat ongemerkt huizen kon binnendringen. Heel het jaar verbleef Nian in de diepe zee en ze kwam alleen bij de overgang van oud naar nieuw tevoorschijn. Al gauw leerden de Chinezen dat Nian gevoelig was voor hard lawaai en de kleur rood, en zij verdreven haar met explosies, vuurwerk, Chinese leeuwen en veelvuldig gebruik van de kleur rood in het huis. Deze gebruiken leidden tot de eerste nieuwjaarsvieringen.

    Het feest wordt internationaal gevierd in gebieden met een grote bevolking van etnische Chinezen. Behalve voor Chinezen, is het feest ook belangrijk voor andere etnische groepen, zoals de Mongolen, de Koreanen, de Miao (Chinese Hmong) en de Viëtnamezen, die door de Chinese cultuur zijn beïnvloed wat betreft religieuze en filosofische wereldvisies, taal en cultuur in het algemeen. Het Chinese Nieuwjaar is ook de tijd dat de grootste menselijke migratie plaatsvindt, wanneer Chinezen over de hele wereld naar huis keren op Nieuwjaarsavond om tijdens het avondeten bij hun familie te zijn.



    Onze volgende stop is de 'KTV', overal in China te vinden: karaoke. Normaal gezien zijn ze vandaag gesloten, maar één van de spelers wist toch te regelen dat 'we' mochten zingen. In Chongqing merkte ik al dat Chinezen gek zijn op zingen. Ook deze gasten zingen er met luide stem op los, zonder de minste scrupules. Twee spelers kunnen heel goed zingen, de drie anderen veel minder. Om 23u30 hebben we ineens veel haast, we moeten dringend naar 'huis'. Ik begrijp dat het net voor middernacht heel belangrijk is om het mensenetend prooidier nog eens goed te laten schrikken. Oef, we zijn net op tijd! Slapen nu! Neeneen ... eten! De dokter is al druk in de weer aan het gasvuur. De grote ketel met water aan de kook brengen en daar wel 150 dunplings even mee laten koken. Dit met een pikant sausje en heel veel look, echt lekker. Ik ben rond 02u00 in mijn hotel. Een Nieuwjaar om nooit te vergeten!



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Foto

    Archief per jaar
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008

    E-mail mij

    Druk hier om te mailen.


    olympische links
  • Joerie Devreese
  • BOIC
  • Belgian Sports Technology Club

  • Links van olympische atleten
  • Ilse Heylen
  • Elco Van der Geest
  • Olivier Cauwenbergh
  • Eline Berings
  • Kristof Beyens
  • Kim Clijsters
  • Tim Maeyens
  • Bobslee België
  • Jerke Van den Bogaert
  • Karen Persyn

    Olympische atleten
  • Sven Nys
  • Evi Van Acker
  • Dirk Van Tichelt
  • Mouha-Gielen
  • Tom Van Geneugden


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs