Toerisme in Tunesië
  • laatste bericht
  • verslag vrijdag en zaterdag
  • Hello tunis calling. Allah in the air but internet out.
  • Verslag donderdag
  • Zoeken in blog

26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste bericht

Halllo thuisfront,

Dit waren de laatste berichten uit het zonnige Tunesië. Internetten in Tunesië is een kunst apart! We hebben bijna een postduif willen gebruiken, een tam tam zag er ook verleidelijk uit... Het is ons toch gelukt, insh Allah!

Tot morgen, dan zien jullie 23 bruingebrande, blije toeristen terug!

Maureen en Annelore

26-04-2009, 16:43 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag vrijdag en zaterdag

VRIJDAG 24/0

Kwart na 5: trrrrrrriiiiiiinggggggggg! Wake-up call. Om 6 uur hebben we ons aan het ontbijt gezet waar we genoten van een heerlijke omelet, croissants, chocoladekoeken,…

Heerlijk gewoon.

Toon was de eerste gids vandaag . Na het ontbijt vertrokken we naar de oude Romeinse stad Sbeïtla waar we de ruïnes van de boog van Diocletianus, de thermen en de tempels bezochten.

Daarna richting Kairouan, één van de vier heiligste plaatsen in de islamitische wereld. Hier was Lindsay Stoop onze gids.

Ze gaf ons een duidelijke uitleg over de grote moskee.

Als niet-moslims mochten we enkel binnen kijken in de gebedszaal, maar wat een zaal!!

Na de lunch, bekeken we de waterbekkens van de Aghlabieden, waar Osman ons een schitterende uitleg gaf.

In het mausoleum van de Barbier, heeft Osman ook gegidst.

Ook hij liet zich door de gids niet overdonderen.

Ingoesetië - Tunesië: 1 - 0 !!

Hierna zijn we naar de tapijtwinkel gegaan. We zagen hoe een tapijt werd gemaakt en men toonde ons verschillende soorten tapijten in wol en zijde. Maar over de prijzen zwijgen we liever (duur duur duur !!).

We overnachtten  in een  prachtig 5-sterren hotel in Kairouan.

Het dessertbuffet was hemels: chocomousse, taartjes van A tot Z, pannenkoeken, pudding, verschillende soorten fruit,…

Sommigen hebben een duik genomen in het zwembad, maar enkel de echte ijsberen hielden het uit!!

Groetjes Camille & Silke.

ZATERDAG 25/04

Vandaag een beetje langer geslapen dan gisteren. Gelukkig, wat slaap was wel nodig.

Een heerlijk buffet stond voor ons klaar.

Weer genoten we van een zalig ontbijt met vers geroerde eitjes, koffiekoeken, ...

Om half 7 vertrokken we naar het Bardomuseum in Tunis, waar we heel mooie mozaïeken hebben gezien. Karen was daar onze gids.

Tunis, de hoofdstad van Tunesië moest natuurlijk ook bezocht worden onder leiding van Diete.

De oude medina zijn we doorgewandeld, winkeltjes winkeltjes winkeltjes, naar de Avenue Habib Bourguiba, de Champs-Elysées van Tunesië.

We hebben geluncht in het hotel waar we die vanavond ook verbleven.

Na de lunch vertrokken we naar Karthago en bezochten er de thermen van Antoninus. Hier hebben we een uitleg gekregen van Kurt, onze Karthagokenner!!

Daarna richting Sidi Bou Said, het Monaco van Tunesië.

In dit pittoreske kunstenaarsstadje in wit en blauw voelden we ons bij de jetset van Tunesië.

Sommigen bezochten het Café des Nattes, waar andere sterren ons vooraf gingen.

We zijn dan misschien niet Michael Jackson of Madonna, maar we zijn er dan toch geweest!!!

Groetjes Camille en mevrouw Van de Voorde.

26-04-2009, 16:35 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hello tunis calling. Allah in the air but internet out.
    Goeie avond,

We lopen vandaag een beetje vertraging op wegens internetproblemen.
    Maar de blogs van de vrijdag en zaterdag komen er zeker en vast nog op.

Met vele groetjes 5 en 6 toerisme en de leerkrachten natuurlijk ook.
    P.s. We zijn bijna negertjes.

25-04-2009, 23:51 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

24-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag donderdag

Vandaag eindelijk eens kunnen uitslapen!!! Om half negen hebben we genoten van een lekker ontbijtje met pannenkoekjes. Daarna zijn we naar de medina of oude stadscentrum van Tozeur gegaan onder leiding van Camille. We hebben daar winkeltjes bezocht en lekkere dadels gegeten.

We hebben een dagelijkse markt bezocht waar de beenhouwers wel erg herkenbaar vlees verkochten: kamelen, koeien, geiten, schapen,… De hoofden van de geslachte dieren werden aan haken opgehangen, gezellig.

Na het stadsbezoek heeft Camille ons door het museum Dar Cherait geleid waar het traditionele dagelijkse leven van de Zuid-Tunesiër wordt weergegeven. Opnieuw ging Monchef weer volledig op in zijn rol als alwetende encyclopedie!! En ons Camille haar frustratietemperatuur steeg tot in het rood. Die van mevrouw Van de Voorde trouwens ook!!
    Na deze rondleiding zijn we teruggekeerd naar ons hotel om daar te lunchen. De spaghetti van “de mama” is wel  lekkerder natuurlijk! =)

In de namiddag hadden we vrij dus hebben we ons in het zonnetje gelegd om te bruinen / verbranden. (Isabelle)

Tussendoor hebben we ons kunnen verfrissen in het zalige zwembad omdat het te warm werd in de zon.

Toen het wat frisser werd hebben we allemaal ons beste kostuum aangetrokken om te gaan dineren. Het was weer heerlijk natuurlijk, vooral het dessert!

Nu nog even relaxen in de bar en dan kruipen we in ons bedje om morgenvroeg om half 5 op te staan!

Slaapwel…

Karmen en Silke

24-04-2009, 00:20 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

TUNESIE VERSLAG WOENSDAG

Vandaag begonnen we heel erg vroeg.

Om 4 uur werden we gewekt, half 5 ontbijt en 5 uur vertrok onze bus.

De reden hiervoor was om de zonsopgang te zien in Chott El Cherid.

Alles ging prima tot Toon, Kurt en Osman zagen dat ze niet meer in hun kamer konden. Ze hadden de sleutel vergeten in hun kamer, want Toon dacht dat Kurt hem had, die dan weer dacht dat Osman  hem had enz…..

Geen probleem! We gaan naar de receptie om een 2de sleutel. Maar de 2de sleutel paste niet en er was geen andere sleutel. Dus mocht er een technieker komen om de deur open te breken!!!!!  Wat verwacht je anders in een 4 sterren hotel……..

Resultaat, vertrek om 5 uur 26 minuten, en te laat voor de prachtige zonsopgang. We hebben hem dan maar getrokken vanuit een andere locatie.

Daarna richting Tozeur. Ons hotel is schitterend, 5 sterren, prachtig zwembad, mooie kamers, lekker eten………….Iedereen heeft mogen zwemmen, zonnen en genieten!

Sommigen onder ons vonden het natuurlijk niet nodig om zich in te smeren (want dan bruinen ze niet), resultaat een paar zachtroze kreeftjes aan onze tafel.

Na de lunch was het tijd voor onze jeepsafari. We bezochten de verschillende oases, en trokken heel wat foto’s. Mevr Schaumont en mevr. Grandsard landschappen om van te watertanden zunne!!!! Maar de grote waterval van Tamerza is een dakgootdruppel tegenover onze waterval van Coo!

Tijdens het douchen had mevr. Anthuenis een worsteling met haar douchekop! Kop eraf, waterslang op hol en Maureentje wist zich geen raad. Een georganiseerd mens zet dan gewoon de kraan af! En ze moest dan nog stil zijn ook, want haar collega lag te bed, die vocht met haar migraine. Een waar slagveld in kamer 306!!!!

’s Avonds hebben we alweer heerlijk gegeten in ons restaurant. Er waren zelfs verse pannekoeken. We beginnen het hier goed gewoon te worden!!!!

Vele groetjes uit het zonnige Tunesië!

Mevr Anthuenis en mevr Van de Voorde

Andresje, mama mist u ook heel erg, maar ik heb nu wel 23 andere kindjes waar ik op moet letten. Gelukkig zijn ze bijna allemaal braaf…….

Hele dikke zoen van mama en flink zijn op school hé!

Doe ook vele groetjes aan mamie en papie Donk.

(en let maar een beetje op de papa hoor, want met al dat kuisen dat hij gaat doen, ik denk dat hij een beetje ziekjes is…….)

24-04-2009, 00:18 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

22-04-2009
    Eindelijk onze verslagen van de laatste 2 dagen staan erop!!! Het was niet makkelijk.
    Of er was geen internet in het hotel, of de server was juist gecrasht..........en zo midden in de woestijn is het niet makkelijk om internetaansluiting te vinden. (Eventjes bij de kamelen geprobeerd, maar geen succes!)

Wij stellen het hier allemaal prima. Zijn nu net in een prachtig 5 sterren hotel aangekomen mèt internet, de zon , een zwembad, we kunnen er weer tegenaan.

Veel leesplezier!
    Annelore en Maureen

22-04-2009, 09:40 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

Na een korte maar goede nachtrust zijn we deze morgen vroeg opgestaan om te gaan ontbijten. Een groot buffet met verschillende soorten eieren, waarvan ééntje leek op rijstpap, maar het viel vrij goed mee. Vooral de fruitsap met perzik was heel erg lekker!

Dan de bus op richting El Jem. Aline heeft erg goed gegidst en we stonden versteld van de hoogte, bovenop het amfitheater. De kerkers waren best wel eng zo in het donker, maar gelukkig was er licht aan het einde van de tunnel en zijn we eventjes een toertje rond het amfitheater gemaakt met een bezoek aan een mozaïekatelier waar er enkele mensen bezig waren mozaiekwerkjes te maken.

Dan even een korte stop in El Marhès waar Janis vertelde over de speciale manier van vissen.

We reden verder naar Gabès, de hoofdstad van het Tunesische zuiden, waar we een bezoek brachten aan een marktje waar we wat souvenirs konden kopen met behulp van Monchef, onze gids die ons hielp afpingelen. Gelukkig want anders was Janis met 5 kamelen naar huis gekomen ipv speciale kruiden voor haar papa.

Toen was het eindelijk lunch (kwart na 3) en overvielen we het typisch Tunesische buffet.

Na de lunch namen we de tijd om naar Janis haar verdere informatie te luisteren over de holwoningen van Matmata. Onderweg naar de bus kwamen we een meneer tegen met een babykameel die we mochten helpen om zijn papflesje (of twee) te geven, zooooo schattig!

En toen kwam het allerleukste van de dag, de kamelentocht! Janis gaf ons een korte uitleg over hoe we op een kameel moesten kruipen. Ze kreeg daarbij hulp van haar lieftallige assistente Isabelle, die was proefkonijn van dienst. En een konijn op een kameel is geen zicht!! Ieder van ons kreeg zijn eigen woestijnschip en per vier vertrokken we de zonsondergang tegemoet.  Niet elke kameel leek even zeewaardig: die van mevrouw Van de Voorde maakte rare geluiden, net alsof zijn leidingen verstopt waren ;-), Dorien haar kameel wou niet in galop rijden en Osman had de grootste kameel voor zijn rekening genomen. Bij de pauze maakte Osman, Lindsay S, Kurt en Lindsay DS een ritje op de rug van een Arabisch volbloed paardje.

We sloten de dag af met een lekkere maaltijd in het hotel en daarna was het bedtijd. Morgen loopt namelijk de wekker om vier uur af om op tijd te zijn voor de zonsopgang aan Chott el Jerid.

Janis, Diete en Dorien

Ps: het is niet altijd mogelijk om internet te vinden om onze verslagen door te sturen.

Vandaar met één dagje vertraging……..

PS: een dikke knuffel aan Andresje van zijn mama x

22-04-2009, 09:34 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

Het zit er al op, dag één is voorbij gevlogen. Maar voor het slapen gaan maken we uiteraard tijd voor onze dagelijkse post op de “Toerisme in Tunesië-blog”. Tijdens de landing in Monastir viel het ons al op dat het weer ter plaatse er niet veelbelovend uit zag. Nadat we uitstapten, bleek onze vrees gegrond. Het was namelijk al aan het stortregenen. Dankzij het grijze weer, waren we nog meer dan anders in de Belgische sfeer. Na onthaal op de luchthaven kregen we onze bus toegewezen en werden we naar ons hotel gebracht. Onze begeleidsters zorgden voor een vlotte check-in en alle leerlingen konden naar hun kamers.
    Na even uitblazen en een korte opfrisbeurt gingen we samen iets eten in een plaatselijke bar. Vervolgens trokken we in groep terug naar het hotel en genoten van een vrije namiddag! Zwemmen in het overdekte zwembad, beetje keuvelen in en rond het hotel of gewoon gezellig iets drinken in de bar. Voor ieder wat wils dus! Tegen half 8 werden de leerlingen dan weer op het appél geroepen om te gaan dineren in het restaurant van het hotel, een schitterende walking-dinner stond ons te wachten. Nadat we allen hadden genoten van een rijkelijk maal hadden we nog even tijd om onze excursiebundels te halen, en even kort wat algemene afspraken te overlopen. Maar een belangrijker punt was echter onze gids, met de toepasselijke naam, “Monchef”! Deze vriend-van-iedereen heeft het er blijkbaar moeilijk mee dat onze charmante reisbegeleiding, met name Mevrouw Anthuenis en Mevrouw Van de Voorde, de leiding nemen gedurende de excursie. Ook de gidsbeurten van de leerlingen waren een punt van discussie, maar Monchef is dan ook één van de 7 gediplomeerde reisgidsen waarover Tunesië beschikt! Kwaliteit gegarandeerd!
    Maar het wordt tijd om af te sluiten, daar we morgen al om half zeven aan het ontbijt worden verwacht. Slaapwel!

Evert en Joachim

22-04-2009, 09:26 Geschreven door 5 & 6 Toerisme

28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten!

U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/toerismeintunesie

We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

28-03-2009, 09:40 Geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)