De 82-jarige Paula Peere woont al jaren in de Stationsstraat in Lissewege. Peere moet de spoorweg over om bij bakker Lanszweert, één van de weinige bakkers die het polderdorpje telt, te geraken. Net die spoorwegovergang zal tot en met vrijdag 2april dicht blijven door werkzaamheden. 'Ik vraag me af wat ik moet doen om straks aan brood te geraken. Ik heb geen fiets en kan niet met de auto rijden. Ik kan nog een beroep doen op mijn zoon die in Zwankendamme woont, maar die zal dan ook de omlegging moeten volgen en die is toch goed voor zeven kilometer', vertelt Peere. 'Ook de marktkramers zullen het merken. Er zal maandag veel minder volk zijn op de wekelijkse markt.'

Bakker Hendrik Lanszweert in de Stationsstraat kan er niet om lachen. 'De voorbije dagen kreeg ik al minder klanten in mijn winkel omdat borden aangaven dat de overweg nu al gesloten was. En vorige zondag was de overweg totaal onaangekondigd al eens dicht. Toen heb ik heel wat patisserie gewoon mogen weggooien. Ook voor de komende dagen vraag ik me af hoeveel brood ik moet bakken. Ik schat dat ik toch tot dertigprocent minder klanten over de vloer zal krijgen.' 

Ook Romanie Timmerman, Edward Vinck, Rachel Naessens en Alice Vanhollebeke zitten met vragen. Ze zijn regelmatige gebruikers van de belbus en daarvoor moeten ze de spoorwegovergang over. 'Als alles hier wordt afgesloten, zullen we een week lang niet meer weggeraken met de belbus. Ze hebben ons beloofd dat tegen het paasweekend de werkzaamheden achter de rug zullen zijn. Ik hoop dat de spoorwegen zich aan die belofte zullen houden', zeggen de senioren.

Volgens Kristin Berckmans van Infrabel zal de spoorwegovergang zoveel mogelijk open zijn voor voetgangers. Alleen op zondag kan dat onmogelijk zijn.