over het nieuwe 'Mobiliteitsplan Brugge' in dienstencentrum Levensvreugde.
stad en de randgemeenten. Ook kreeg de Schepen enkele vragen van Lissewegenaars
negeren, enz....! Tlissewegenartje vroeg tevens aan de Schepen of er geen mogelijkheid
parkings te Brugge, dit voor de mensen van de Brugse randgemeenten.
- Zones kortparkeren worden vastgelegd
- Opwaardering stopplaats trein in Lissewege
- Werkzaamheden voor de nieuwe A11 verhogen de woonkwaliteit van de bewoners van Lissewege
- De doortocht van de Expresweg (N31) t.h.v. Lissewege wordt ondertunneld. Er loopt nog een onderzoek rond het insleuven van het spoor
- Meer fietsveiligheid en fietscomfort in de Lisseweegse Steenweg, Lisseweegs Vaartje, Ter Doeststraat en Wulfsberge
- Betere fietsverbinding langs de transportzone naar de Zeehaven van Brugge
Ruimtelijke planning:
Ter hoogte van Lissewege ziet de stad woonuitbreidingsmogelijkheden ter hoogte van “Zeewege”. Dit wordt momenteel onderzocht. De realisatie van de tunnel voor de N31 ter hoogte van Lissewege en de realisatie van de vlotte openbaar vervoersverbinding tussen Brugge en Zeebrugge zullen een belangrijke rol spelen bij de verdere ontwikkeling van Lissewege.
Strategische ruimtelijke projecten:
Lissewege wordt doorsneden door grote infrastructuren: de N31 (primaire weg type I) en de treinsporen. Om de verkeersleefbaarheid van de kern te verbeteren wordt de N31 ter hoogte van de doortocht ingetunneld. Mogelijk wordt het spoor ingesleufd.
Er wordt uitgegaan van de realisatie van een vlotte openbaar vervoersverbinding tussen het station van Brugge en Zeebrugge. Belangrijke activiteitenpolen, waaronder bijvoorbeeld de multifunctionele sportsite (nieuw stadion), het crematorium, Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge kunnen hierdoor worden ontsloten.
Categorisering van de wegen:
De N31 is geselecteerd als een primaire weg type I. De herinrichting van de N31 waarbij verschillende kruispunten als ongelijkvloers werden gerealiseerd kadert binnen deze inrichtingsprincipes van een primaire weg type I. Om de verkeersleefbaarheid van de kern te verbeteren wordt de N31 ter hoogte van de doortocht ingetunneld. Mogelijk wordt het spoor ingesleufd. Er komen meer geluidsschermen in woongebied langs de N31.
De Canadezenstraat (N312) is geselecteerd als een lokale weg type IIa (lokale ontsluitingsweg). Deze weg verzamelt het verkeer van de kern naar een weg van hogere orde (secundaire wegen) en verdeelt het inkomend verkeer naar de kern.
De overige wegen zijn lokale wegen type III of woonstraten. De lokale wegen type III worden zoveel mogelijk opgenomen in een zone 30. Deze worden als verblijfsgebieden ingericht. Desnoods worden infrastructurele maatregelen genomen om sluipverkeer tegen te gaan. Indien noodzakelijk en mits grondig onderzoek en motivering zullen deze lokale woonstraten “geknipt” worden. Waar nodig wordt een tonnageverbod ingevoerd.
Verblijfsgebieden en voetgangersvoorzieningen:
De inrichting van de verblijfsgebieden en de zone 30 moet ervoor zorgen dat de autobestuurder spontaan die snelheid respecteert (zogenaamde “self explaining roads”). Behalve gericht op de versterking van de verblijfskwaliteit in het algemeen, kan verlaging van de voertuigsnelheden ook specifiek gewenst zijn ter verbetering van de oversteekbaarheid voor voetgangers.
De stad maakt de inventaris van de trage wegen op. De talrijke trage wegen worden geherwaardeerd en terug in gebruik genomen.
Fietsroutenetwerk:
De route Brugge-Zeebrugge wordt voorgesteld om in te richten als fietssnelweg. De verschillende tracés worden onderzocht door de provincie.
De Ter Doeststraat is onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) en zal grotendeels prioritair geoptimaliseerd worden.
Volgende wegen of delen van wegen zijn lokale fietsroutes. De fietsvoorzieningen langs assen aangeduid met “*” zijn prioritair te optimaliseren.
o Fietsroute buffer Transportzone*(suggestie op te nemen in het BFF);
o Groendijk/Patentestraat ((suggestie opname in het BFF);
o N312 Canadezenstraat;
o Baron De Maerelaan/Zeebruggelaan (N31);
o Stationstraat ;
o Ter Doeststraat*;
o Scharphoutstraat* ;
o Lisseweegs Vaartje*
Openbaar vervoer:
De stopplaats voor de treinen te Lissewege wordt verder opgewaardeerd. Gekoppeld aan een volwaardige en kwalitatieve oplossing voor de spoorwegovergang in de Stationsstraat in Lissewege, moet ook de halteplaats in Lissewege structureel aangepakt en gemoderniseerd worden. Er gaat een bijzondere aandacht naar het voor- en natransport te voet, met de fiets of met het openbaar busvervoer.
Momenteel onderzoekt De Lijn de haalbaarheid van een vlotte verbinding tussen het station van Brugge en Zeebrugge. Deze vlotte verbinding zal tevens belangrijke attractiepolen ontsluiten zoals bijvoorbeeld het nieuwe voetbalstation van Club Brugge met randparking, ‘t Zand, ….
(Her) inrichting van de wegen:
Recent werden verschillende kruispunten op de N31 reeds heringericht, conform de inrichtingsprincipes van een primaire weg type I. In verschillende studies werd de ondertunneling van de R31 ter hoogte van dorpskern Lissewege onderzocht met het oog op een betere verkeersleefbaarheid in de kern. De Stad Brugge dringt aan op de realisatie van de ondertunneling.
Parkeerbeleid:
De Stad Brugge wil vanuit haar beleidsvisie de buurtwinkels ondersteunen door hun bereikbaarheid te stimuleren. Om het parkeren voor buurtwinkels te faciliteren, wordt in elke deelgemeente een aantal vaststaande zones voorzien voor kortparkeren. Het invoeren van deze parkeerregeling wordt wel afgetoetst aan enkele basisprincipes.
Goederenvervoer:
Een bijzondere aandacht gaat naar het vrijwaren van woonwijken van doorgaand vrachtverkeer.
Waar nodig wordt in de omliggende deelgemeenten een tonnageverbod ingevoerd.