VZW Leefbare Polderdorpen
Velen onder jullie zullen ondertussen wel gelezen hebben dat Stad Brugge naar de raad voor vergunningsbetwistingen stapt ivm de bouw van het nieuwe vormingsstation (iets wat we deels kunnen toejuichen, enkel de timing stemt toch tot nadenken). Ook zullen jullie wel de korte interviews op Focus wel gezien hebben. Toch willen we een en ander verduidelijken gezien wat er op Focus te zien was maar een flard was van het complete interview.
Ten eerste betreurt de VZW nog steeds de locatie keuze van het vormingsstation. Dit is jammer genoeg een gepasseerd station, we hebben ons ertegen verzet maar zijn er niet in geslaagd de locatie keuze te doen veranderen. Anderszijds waren onze bezwaren en onze acties zeker niet vruchteloos te noemen gezien het meer open debat dat tot stand is gekomen ten aanzien van de milderende maatregelen (de ronde tafel sessies met de VLM) voor Zwankendamme en het feit dat we nu als VZW door meerder instanties meer au serieux worden genomen.
Ondertussen ligt de nieuwe spoorbrug er, natuurlijk zijn daar verschillende aspecten voor verbetering vatbaar, maar overleg met de bevoegde instanties hierover is lopende. Zoals steeds neemt dit de nodige tijd in beslag en kunnen we niet van de een op de andere dag al met resultaten op de proppen komen.
Maar wat is nu belangrijk voor Zwankendamme :
Dat de buffers (niet enkel de buffer richting spoor maar alle buffers rond Zwankendamme) nu zo snel mogelijk en op afdoende wijze worden gerealiseerd en dat de aankleding ervan gebeurt volgens het ontwerp dat voortvloeide uit de ronde tafel sessies met de VLM, waarbij de wensen van alle leeftijdscategorien van onze bevolking zo goed mogelijk worden vervuld (gaande van een zitbank tot een schuilhutje)
Dat de tweede brug (in het verlengde van de boogbrug) over de N31 met het bijhorende op-en afritten complex er komt zodat we op een veilige manier op en van de N31 geraken.
Dat er werk wordt gemaakt van een veilige fietsverbinding richting Zeebrugge (strandwijk, stationswijk en dorp)
Dat het stadsbestuur nu pas op de proppen komt met hun bezwaren betreuren we dan ook, alles loopt nu weer vertraging op en kost weer extra geld aan procedures, en uiteindelijk heeft niemand er echt baat bij. Wij niet als dorpsbewoners want we moeten weer langer wachten op de milderende maatregelen. Infrabel ook niet want hun project loopt vertraging op.
Te meer daar de bezwaren die de stad nu opbrengt al jaren door ons naar voren geschoven worden naar zowel stadsbestuur als Infrabel als mogelijke knelpunten in dit bouwdossier. Waarom wordt er dan niet eens geluisterd naar ons? Krijg soms de indruk dat onze schepenen de zaak graag laten escaleren om zo weer eens als de grote redder in het nieuws te kunnen komen om hun grote bezorgdheid voor ons te benadrukken.
Ivm het project Nemo/Stevin was het niet anders, de stad profileert zich daar ook als diegene die voor een oplossing zorgde, dit terwijl het onder andere de actiegroep uit Zeebrugge is die een pluim verdient. Ook wij hebben continu blijven dialogeren met Elia om een compromis te vinden. Het zegt toch genoeg dat Elia ons achteraf belde om zich te excuseren over de werkwijze en de communicatie van het stadsbestuur in deze zaak. Maar we hebben geleerd ons daar niet al te veel meer over op te winden, het is het resultaat voor onze inwoners dat primeert.
Mochten jullie zich de vraag stellen of we als VZW ook naar de raad voor vergunningsbetwistingen zullen stappen dan moet ik daar jammer genoeg negatief op antwoorden. Kostenplaatje voor dergelijke procedure loopt minimaal al op tot 5,000 en dit kunnen we echt niet dragen. Wat we wel nog overwegen is om als belanghebbende partij inspraak te krijgen in de procedure die de stad opstart, dit wordt momenteel overlegd met onze advocaat.
We hebben wel nog een procedure lopen bij de correctionele rechtbank tegen de NMBS ivm geluidsoverlast. We hebben kunnen bekomen dat de NMBS effectief wordt doorverwezen naar de correctionele rechtbank. We willen de eventuele uitspraak van deze zaak aanwenden om de geluidsbufferende kwaliteit van de berm te laten herbestuderen om er zeker van te zijn dat het geluid afdoende wordt gebufferd. Wordt zeker vervolgd.
Ten laatste ijveren we ook nog steeds om klaarheid te scheppen ivm de spoordoortocht door Lissewege. Maar voorlopig zwijgen alle partijen daar als vermoord. Van zodra we extra info te pakken krijgen dan horen jullie dit zeker.
Philippe Angely
21-02-2015 om 01:16 geschreven door tlissewegenartje
|