Vanmorgen kondigde Roger Kesteloot, topman van de Lijn, aan dat het aanbod aan openbaar vervoer in landelijke gebieden geen prioriteit meer is. De Lijn wil het busaanbod in minderbevolkte regio's verder afbouwen en stelt de belbus voor als zaligmakend alternatief. Dit is een slag in het gezicht van iedereen die, zoals ik, in een landelijke (deel)gemeente woont en zich moet behelpen met de bus. Ik weiger akkoord te gaan met een dergelijke kortzichtige visie op openbaar vervoer en schreef dan ook een 'open brief' aan dhr. Kesteloot. Want een duurzaam mobiliteitsbeleid investeert in kwalitatief openbaar vervoer in plaats van de dienstverlening verder af te bouwen.
Lees hier mijn 'open brief' aan dhr. Kesteloot, directeur-generaal van de Lijn:
Duurzaam mobiliteitsbeleid is investeren in openbaar vervoer, niet schrappen.
Geachte heer Kesteloot,
Met niets minder dan woede en afgrijzen nam ik akte van uw uitlatingen over het openbaar vervoer in landelijke gebieden. Ik verslikte me haast in mijn koffie en heb mijn cornflakes nog amper aangeraakt. De Lijn wil het aanbod in dunbevolkte gebieden herbekijken, met andere woorden besparen op plaatsen waar het nu al erbarmelijk gesteld is met het openbaar vervoer. Dit is een slag in het gezicht van iedereen die, zoals ik, in een landelijke (deel)gemeente woont en zich moet behelpen met de bus.
Weet u hoe het voelt om afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer voor alles wat je doet? Van die ene of enkele bussen op een dag? Ik weet het wel. En zoals ik zijn er duizenden Vlamingen. Kinderen die naar school gaan, volwassenen die gaan werken, ouderen die om boodschappen willen of naar het ziekenhuis moeten. Veel van de dagelijkse verplaatsingen zijn nu al amper mogelijk met het openbaar vervoer. En u kondigt vrolijk aan dat het aanbod in landelijke gebieden geen prioriteit meer is. Met andere woorden tirez votre plan! Merci!
Argumenten? Het doembeeld van lege bussen die heel Vlaanderen doorkruisen en handenvol belastingsgeld opslorpen. Schrappen die handel! Nochtans, meneer Kesteloot, is een efficiënt en betrouwbaar systeem van openbaar vervoer zéér rendabel en helemaal niet duur in vergelijking met de maatschappelijke meerwaarde. Dat is zeer logisch. We zijn met steeds meer en we moeten ons steeds meer verplaatsen. Al jaren stikken we in onze eigen files en telkens weer wordt de alarmwaarde voor fijn stof overschreden. Als we het openbaar vervoer in Vlaanderen zo kunnen organiseren dat we het volledige grondgebied voldoende dekken is dat veiliger, ecologischer en goedkoper dan dat iedereen in zijn of haar wagen kruipt en in de file gaat gaan staan. Dat is de logica van schaalvergroting.
Maar de voorwaarde is wel dat het aanbod op een gebruiksvriendelijke en betrouwbare manier georganiseerd is, anders werkt het niet. Niemand wil het risico lopen om met de bus te gaan werken als die vaak te laat komt en af en toe helemaal niet. En dat, geachte heer Kesteloot, is nu net het probleem van uw belbus. Die zijn niet betrouwbaar, ook al zult u misschien het tegendeel beweren, en niet gebruiksvriendelijk. Het systeem van vooraf reserveren werkt niet. Kunt u mij uitleggen hoe ik twee uur voor mijn vertrek kan weten hoe laat ik buiten ben bij de dokter? Ik dacht het niet
Het is een vicieuze cirkel: bussen die op slechte uren en maar enkele keren per dag rijden worden weinig gebruikt. U vervangt ze door Belbussen die niet betrouwbaar en niet gebruiksvriendelijk zijn. Gevolg? Nog minder mensen nemen het openbaar vervoer. Goed nieuws! Binnenkort kunt u ook die Belbussen schrappen! Levert u vast betere resultaten op en zo kunt u misschien wel een extra bonusje strikken.
De gevolgen zijn niet te overzien. Mobiliteitsarmoede is een grove vorm van uitsluiting. Beperkte mobiliteit is een belangrijke factor in armoede, die er -jawel- zéker en vast ook is in die landelijke gebieden. Mensen die zich geen eigen wagen kunnen permitteren kunnen nu al amper gaan werken met het openbaar vervoer. Als het zo door gaat straks misschien helemaal niet meer. Daarom, meneer Kesteloot, ben ik zo vrij u te vragen om u nog eens te bezinnen over deze kwestie. Waarvoor hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Mathijs Goderis
20-01-2014 om 20:58 geschreven door tlissewegenartje
|