Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
12-11-2018
De waarheid en de politiek. (N.a.v. de heisa over het meebesturen van PVDA in Zelzate na de verkiezingen van 2018)
De
waarheid en de politiek.
(N.a.v. de
heisa over het meebesturen van PVDA in Zelzate na de verkiezingen van
2018)
Het belangrijkste punt in de hele heisa
is dat er nooit een cordon sanitair is opgetrokken tegen een andere
partij dan het Vlaams Blok. Wil men dat doen, dan moet dit gebeuren
via een rechterlijke uitspraak, precies zoals dat gebeurd is tegen
het Vlaams Blok van weleer: op grond van strafrechterlijke feiten en
na een onderzoek de rechtsstaat waardig. Spreken over een
'feitelijk' cordon sanitair inzake andere partijen, is liegen:
men verkapt het niet bestaan ervan en men poogt de achterklap te
verheffen tot het niveau van de rechtspraak. Of moet men terug naar
de tijd van het 'feitelijk' cordon sanitair tegen mensen met een
andere huidskleur? Terug naar het 'feitelijk' cordon sanitair tegen
vrouwen, tegen homo's, tegen anders-validen en noem maar op? Wil men
terug naar die toestanden van wetteloosheid en verdrukking dan
belandt men alras in de middeleeuwen: men beseft niet langer dat
wetten er zijn ter bevrijding van het volk en ter bescherming van
alle burgers tegen allerlei vormen van geweld onder meer tegen
het geweld dat de waarheid wordt aangedaan. Buiten de wet opererende
actoren oefenen druk uit om niet te zeggen dat zij geweld
gebruiken om de rechtsstaat buiten werking te stellen: politici
roepen zichzelf publiekelijk uit tot burgemeester vooraleer zij als
zodanig rechtsmatig werden benoemd en verliezers van de verkiezingen
manifesteren op straat in een poging om zich alsnog door het gezag
als winnaars te doen erkennen; allerlei benoemingen gebeuren steeds
vaker 'in den duik'; misdadigers gebruiken massamedia
desinformatie om hun aanklagers een hak te zetten. En helaas ziet
men steeds vaker de rechtsstaat bezwijken voor het geld van
criminelen misdaadgeld. Het is de zwakte van dit ruilmiddel dat
er niet op vermeld staat waar het vandaan komt en zo kan allerlei
geboefte zijn straf trachten af te kopen van belastingontduikers
tot topgangsters. Een staat die toehapt, gelooft verkeerdelijk aldus
winst te kunnen boeken: met haar onverstandig opportunisme
capituleert zij voor de middel-doelomkering (een Augustiniaans begrip
dat werd overgenomen door jawel Karl Marx!) welke die misdaad
mogelijk maakt en zij verwerpt mét haar geloofwaardigheid niets
minder dan het eigen voortbestaan.
Maar in de
politiek wordt de waarheid nu eenmaal verkracht en het ergste is
dixit Primo Levi dat men er massaal onverschillig voor blijft
zodat het ganse volk medeplichtig is aan de schanddaden van haar
leiders. Indien zoals bij Pinokkio ook de neuzen van de echte mensen
langer werden van het liegen, het zou geen zicht meer zijn. Jamal
Khashoggi deelt het lot van Lumumba en dat van zijn twaalf miljoen
landgenoten op de koloniale rietsuiker- en rubberplantages van
Belgisch Congo; het lot van de joden, de roma en de homo's uit de
Nazitijd wiens lijken men bij het einde van de oorlog nog rap wilde
opgraven om ze te laten verdwijnen; het lot van de Armeniërs onder
de Turken en dat van de eerste Christenen onder de Romeinen; het lot
van Socrates in het Athene van meer dan tweeduizend jaar geleden
teveel om op te noemen. In alle gevallen heeft men kennelijk geloofd
de waarheid mét haar vertegenwoordigers te kunnen uitschakelen.
Hoopgevend is dat dit gewis en zeker nooit helemaal zal lukken.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: