Inhoud blog
  • Werkplekleren Dag 5 : vrijdag 26/10/12
  • Werkplekleren Dag 4 : donderdag 25/10/12
  • Werkplekleren Dag 3 : woensdag 24/10/12
  • Werkplekleren Dag 2 : dinsdag 23/10/12
  • Werkplekleren Dag 1 : maandag 22/10/12
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    GIP Tine Van Der Haegen

    26-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren Dag 5 : vrijdag 26/10/12

    Toen ik aankwam was mijn mentor nog niet aanwezig. Omdat ik niet houd van stilzitten en zag dat de dagrapporten al op het bureau lagen, vroeg ik Katrien of ik deze al mocht kopiëren om ze nadien samen te nieten en aan Luc te mogen bezorgen. Zij stemde daarop toe.
    Wanneer ik net klaar was met de kopieën kwam Tom binnen. We startten de computer op en openden en beantwoordden alle mails, en plaatsten nadien de gevraagde bestellingen.

    Ik hing nadien bij Gert, die me nog wat documenten ging bezorgen in verband met het personeel en de BVBA. Wanneer Gert zijn uitleg had voorgelegd en ik over al mijn documenten beschikte, kon ik bij Marc gaan. We keken de bankrekeningen na om te zien of er niets gestort was en nadien boekten we nog enkele facturen.
    Tot slot mocht ik de brieven openen en sorteren per persoon, om daarna van sommige dingen kopieën te gaan nemen en aan de juiste persoon te gaan bezorgen.

    Mijn voormiddag zat erop. Het was vandaag de eerste dag dat ik op het bedrijf bleef om te eten. Het was een aangename sfeer aan tafel, dus de tijd vloog zeer snel voorbij. Na een uurtje kletsen Moesten we dus nog voor enkele uurtjes aan de slag gaan, want op vrijdag stopten we om 16 uur.

    Ik ging door met het plaatsen van bestellingen, het reserveren van orders en het afdrukken van pickbonnen.

    Vandaag was ook het ‘winkeltje’ open. Dat is een kleine ruimte waar overschotten van stoffen verkocht worden aan een zeer lage prijs. Ik was er een beetje van geschrokken hoeveel volk er over de vloer kwam.

    Nadat ik klaar was met de pickbonnen af te drukken, haf Tom me de tijd om nog even te controleren of ik wel elk document die ik zou nodig hebben voor taken had gekregen.
    Mijn map klopte volledig, ik beschik zelf over een aantal extra documenten.

    Ik had nog een kleine attentie mee voor het personeel, omdat iedereen me deze week erg goed geholpen heeft en ik steeds erg goed werd geïnformeerd naar wat ik vroeg of wat ik nodig had.
    Ik heb hen daarom ook enkele pralinen aangeboden. Ik ging het hele bedrijf rond en iedereen wenste me veel succes met mijn verdere studies enzovoort.
    Voor mijn mentor had ik nog een extratje mee omdat hij voor mij een super goede mentor geweest is!


    Ik wil het hele bedrijf bedanken voor de documentatie, de uitleg en de hulp die ze me allemaal hebben gegeven. Voor mij was het een aangename en leerrijke week!

    Tine Van Der Haegen

    26-10-2012 om 17:25 geschreven door Tine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren Dag 4 : donderdag 25/10/12

    Wat een drukke en vlug vooruitgaande dag !
    Ik begon aan mijn dagelijkse eerste taak : het checken van de mails. Hierop werd ook geantwoord en eventueel nieuwe bestellingen afgedrukt.
    Daarna volgde mijn andere dagelijkse taak namelijk het kopiëren van de dagrapporten en die samen nieten en bezorgen aan Luc Boelaert.
    Nadien heb ik met Tom een offerte opgemaakt. Dit gebeurde op ongeveer op de zelfde manier als het plaatsen van een bestelling.

    Hierna stuurde Tom me door naar Marc De Smet die de boekhouding van klanten in Nederland en de leveranciersboekhouding beheert. Hij toonde me hoe het boekhouden via de pc concreet werkt.
    Ik vond het vlot gaan en kijk er dus al naar uit om het in de klas ook nog uitgebreider te leren in de loop van de volgende lessen.
    Marc bezorgde me ook de documenten die ik nodig zal hebben voor het verwerken van de GIP-taken.
    Ik heb hem daarna ook bijgestaan bij het verwerken van de post.

    Na de middag ging ik nog even bij Marc gaan zitten. Ik vond het fijn dat hij mij steeds de verrichtingen ( onder zijn toeziende oog natuurlijk) liet doen, want op deze manier was het zeer leerrijk en totaal niet saai.
    Aangezien ik normaal boekhouden haat, vond ik het dit keer eigenlijk interessant omdat het veel makkelijker is via de computer en Marc me elke stap of elke onduidelijkheid goed verwoorde.

    Nadat ik met Marc de boekhouding grondig doorlopen had, ging ik bij Marc Van Eeckhout, de assistent aankoop, die me hielp met de vragen die ik had over een bepaalde taak informatica. Hij legde mij uit hoe het hele bedrijf volgens één server werkt en toonde mij dan ook de kamer waar die computer stond.

    Hierna kwam Fabienne De Groote, die zorgt voor de boekhouding van de klanten in België en Frankrijk, me enkele documenten uitleggen waarnaar ik gevraagd had. Ze haf me zelfs extra documenten mee waarmee ik waarschijnlijk sommige dingen erg goed zal kunnen verduidelijken in de loop van de volgende GIP-taken. Ik ben haar, en eigenlijk heel het bureau-team al zeer dankbaar voor wat ze me in de loop van deze week hebben bijgeleerd en opgestoken en hoe ze me hielpen met de documentatie die ik nodig heb om mijn taken tot stand te brengen.

    Nadat Fabienne klaar was met haar uitleg, werd ik al meteen aangesproken door Gert Desmet, Financial directeur, met wie ik een afspraak had in verband met de jaarrekening , het personeelsbeleid, het organigram en een plattegrond. Hij nam me mee naar de vergaderzaal waar hij met mij de jaarrekening grondig doorliep en me daarna de documenten bezorgde.

    Tine Van Der Haegen

    25-10-2012 om 18:35 geschreven door Tine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    24-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren Dag 3 : woensdag 24/10/12

    Dag 3 ging heel snel voorbij aangezien het maar een half dagje was.
    Ik begon met de dagdagelijkse routine, namelijk het bekijken en beantwoorden van de mails.
    Daarna mocht ik de faxen bij de juiste personen dragen en kopietjes nemen van de dagrapporten die de vertegenwoordiger dagelijks doorfaxt. Die moest ik samen nieten en bezorgen aan Luc Boelaert.
    Dit deed ik de voorbije twee dagen ook, maar het viel me op dat er vandaag wat meer werk aan was omdat er veel meer faxen met bestellingen waren toegekomen.

    Dan plaatste ik samen met Tom enkele bestellingen en hij stuurde me daarna door naar Emmy. Zij moest nieuwe etiketten maken voor de aangekochte goederen die geleverd waren.
    Dit gebeurde met de computer via een eenvoudig programma. Daarna werden die etiketten afgedrukt om ze zo aan het magazijn te bezorgen.

    Wanneer deze taak erop zat ging ik terug bij Tom, die me weer de muis in de hand schoof en de mails liet openen en beantwoorden. Ik haalde de afgedrukte mails uit de printer en zo kon ik nog even doorgaan met het plaatsen van alweer nieuwe bestellingen.

    Nadat alle mails waren geopend, beantwoord en de bestellingen geplaatst waren, moest ik met Tom mee naar het magazijn in de snijruimte om een document te gaan bezorgen.
    Hij legde me de werking en functie van enkele toestellen uit en haf me daarna een rondleiding doorheen het ganse bedrijf.

    Om iets na 11 maakten we een proformafactuur op voor een klant. Toen sloeg de klok 12 uur en zat de (korte) dag erop!

     

    Tine Van Der Haegen

    24-10-2012 om 18:21 geschreven door Tine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren Dag 2 : dinsdag 23/10/12

    Ik startte mijn tweede dag zoals de eerste, namelijk met het controleren en beantwoorden van mails en de binnengekomen faxen rond te dragen bij Tom, Elke en Emmy.
    Nadien mocht ik samen met Tom wat bestellingen plaatsen en klantenprijzen veranderen.
    Hij stuurde me daarna bij Katrien. Ik mocht eerst even meekijken met haar naar haar mails, er was namelijk een Chinese facturatie toegekomen die ondertekend moest worden. Ik drukte ze af en  Katrien zette onderaan een stempel van het bedrijf en een paraaf.
    Hierna mocht ik de factuur inscannen zodat Katrien de ondertekende factuur kon doormailen.
    Ze legde me uit dat leveringen met China steeds gebeurde volgens Schipping. Dit wil zeggen dat het Chinese bedrijf alle rollen stof klaar legt voor vertrek, maar er een klein stukje afknipt om op te sturen, zodat Bmfabrics kan beoordelen of dit is wat ze willen. Wanneer het stukje stof is toegekomen en de verantwoordelijke voor de stof beoordeeld heeft, kan er een bevestiging gestuurd worden en kunnen de rollen zo spoedig mogelijk naar België vertrekken.

     Nadien haf Katrien me de taak om ontbrekende technische gegevens te controleren. Ik moest met het programma LISA en Excel werken.
    Het was de bedoeling productnummers in te typen en te controleren welk technisch gegeven er ontbrak. Daarna voegde ik elk productnummer samen met de leverancier in een Exceldocument en schreef ‘niet’ onder de ontbrekende gegevens. Hier was ik toch een klein uurtje zoet mee.
    Nadat die taak erop zat mocht ik even met Katrien mee op stap in het atelier en het ontwerpkantoor omdat er een probleem was opgetreden in verband met een verkeerde kleur stof.

    Tijdens mijn lunchpauze ging ik naar huis en om 13 uur ging ik terug aan de slag met Tom.
    We controleerden eerst terug de binnengekomen mails en gingen dan verder door met het plaatsen van bestellingen, reservaties te bevestigen en pickbonnen af te drukken.
    Terwijl ik met Tom de laatste pickbonnen aan het afdrukken was, kreeg ik iets voor 15 uur bezoek van de GIP-coördinator mevr. Kathleen De Medts.
    Na haar bezoek mocht ik eventjes genieten van een ‘3-uurtje’ om daarna weer vlijtig voort te gaan met het controleren van alweer nieuwe inkomende bestellingen op mail. Ook de bestellingen die telefonisch werden doorgegeven werkten we af.



    Als laatste mocht ik even op bezoek gaan in het magazijn om wat meer uitleg te gaan vragen aan Sander, die me hielp om wat meer te weten te komen over wat er zich allemaal in het magazijn bevind en hoe het eigenlijk allemaal werkt.

    Tine Van Der Haegen

    23-10-2012 om 20:36 geschreven door Tine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren Dag 1 : maandag 22/10/12

    Om 10 voor 8 arriveerde ik bij Bmfabrics, waar ik aan mijn eerste dag werkplekleren zou beginnen.

    Samen met mijn mentor Tom startte ik de dag met het checken van de mails. Omdat het juist weekend was geweest wachtte er ons heel wat werk op. De onnuttige mails (reclame) werden meteen gewist.
    De bestellingen voor Nederland en Frankrijk mocht ik  beantwoorden onder het toeziende oog van Tom.
    De bestellingen voor België of exportlanden buiten Nederland of Frankrijk werden doorgestuurd naar de verantwoordelijke voor die landen.
    Het viel me al meteen op dat er in het bedrijf  veel bestellingen uit het buitenland toekwamen, en dat er dus ook veel verschillende talen aan bod kwamen.

    Na het controleren en beantwoordden van de mails mocht ik eens kijken hoe een bestelling word geplaatst, om het daarna zelf te proberen. Het ging vlot, omdat het bedrijf een makkelijk systeem had om deze te verwerken.

    Van 12 uur  tot en met 13 uur had ik lunchpauze.
    Na de lunchpauze deed ik samen met Tom nog wat bestellingen en reservaties, om dan de orders af te drukken en in het juiste vak te gaan steken.
    Hierna  stuurde Tom me door naar Katrien, de secretaresse van Luc Boelaert. Bij haar kon ik terecht om te zien wat de taak van een secretaresse eigenlijk inhoud. Bij deze was het me ook ineens duidelijk dat het niet enkel gaat om het opnemen van telefoontjes en het controleren van mails. Nee, het werd me duidelijk dat een secretaresse ook nog andere taken op zich moet nemen.

    Als eerste behandelden we samen klachtenbladen van leveranciers.
    Omdat ik niet exact wist wat dit betekende, informeerde ik me ernaar en legde ze me uitgebreid uit wat een klachtenbrief van een leverancier precies is, waar het blad wordt opgemaakt en hoe het achteraf wordt verwerkt.

    Om 15 uur was er een korte pauze. Tijdens die pauze besprak ik even met mijn mentor waar ik de magazijnverantwoordelijke en de personeelsverantwoordelijk kon vinden omdat ik al graag een afspraak wou maken in verband met de vragen over taken. Hij stelde mij de personeelsverantwoordelijke voor, waar ik een van dezer dagen even mocht gaan bijzitten om enkele dingen te leren over zijn taak en mijn vragen aan hem te stellen. De magazijnverantwoordelijke is helaas op maandag afwezig.

    Wanneer iedereen rond 15 uur 15 weer aan de slag ging, ging ik nog even zitten bij Katrien om haar te helpen met het nieten van een klachtenbrief aan de bijhorende afgedrukte mail.
    Hierna maakte ik nog een enveloppe op waarin zich een brief en een staaltje moest bevinden en als laatste taak van de dag ging ik nog even bij Tom om samen met hem de bestelbladen af te drukken volgens dag en plaats.

    Tine Van Der Haegen

    22-10-2012 om 18:35 geschreven door Tine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 22/10-28/10 2012

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    agenda

    Werkplekleren bmfabrics zal doorgaan van 22/10/2012 t.e.m. 26/10/2012.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs