Met een boottocht vol prominenten vierde de nv Zeekanaal het einde van de werken. De vijf sluizen op het kanaal Leuven-Dijle zijn beschermde monumenten. De instandhoudingswerken waren geen eenvoudig klusje. Zes jaar na de beslissing tot renovatie, zit het karwei er op. Het prijskaartje mag gezien worden: 4,08 miljoen euro. Het gaat om de sluis in Kampenhout (859,497 euro), die in Tildonk (847.836), de sluis in Boortmeerbeek (687.347), die in Battel (708.097) en die op het Zennegat (983.098).

De sluizen zijn ook meteen grondig gemoderniseerd. Vanaf 2007 worden alle sluizen bediend vanop afstand. In Kampenhout bouwt de nv Zeekanaal een nieuw, centraal bedieningsgebouw van waar alle bruggen en sluizen op het kanaal zullen worden bediend. ,,De ruwbouw is bijna klaar'', vertelt ingenieur Leo Clinckers, chef van de nv Zeekanaal. ,,De inrichting zal nog een klein jaar in beslag nemen. Volgend jaar koppelen we de eerste bruggen aan en allicht tegen 2007 bedienen we alle bruggen en sluizen van op dit punt.''

De wachter in zijn hokje aan de sluis wordt dan voltooid verleden tijd. Geen praatje meer met de schipper, geen weer en wind te doorstaan, maar wel van op afstand met behulp van een camera en sensoren de bruggen en sluizen bewegen. Ook de mobiele ploeg die vandaag nog de bruggen opent en sluit zal niet meer uitrijden. ,,Maar de wachters moeten niet vrezen voor hun baan'', weet ingenieur Clinckers. ,,Vandaag zijn er een 28-tal mensen nodig om de bruggen en sluizen te bedienen op het kanaal Leuven-Dijle. In het centrale bedieningsgebouw zullen er een vijftiental mensen aan de slag gaan. Ja, er zijn minder mensen nodig. Neen, er komen geen afdankingen. Sluiswachters die niet zullen werken in het nieuwe gebouw, kunnen elders binnen de nv Zeekanaal aan de slag.''