Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Archief per maand
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Te voet naar Santiago de Compostela

    14-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 mei 2015
    Cee naar Finisterre. 15 km + 7 km voor de zonsondergang 

    THE END

    Nu enkele dagen naar Portugal. Op 21 mei komt er nog een laatste berichtje op mijn blog.







    14-05-2015 om 23:15 geschreven door Jan


    >> Reageer (2)
    13-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 mei 2015
    Vilacerio naar Cee. 41 km 730 hm.

    Enkele weken geleden kocht ik bij de apotheek in Logroño inlegstukjes voor onder mijn hielen. Eergisteren was er eentje volledig stuk en kocht ik er nieuwe in Santiago. Maar deze zijn een maat groter. En nu zit ik met de gebakken peren. Hete voeten en wel erg pijnlijke blaren. Gelukkig is het maar 15 km meer tot Finisterre.  Daarna had ik graag nog een uitstapje naae qmuxia gemaakt. Maar als mijn voeten niet beteren ga ik dat weg laten. Een Noor die ik vandaag tegenkwam zei me dat je Muxia kan vergelijken met een Schots havendoepjz
    Dat valt dan nog af te wachten. 
    Voorlopig wil ik maar aan één ding denken en dat is een goede nachtrust. 





    13-05-2015 om 23:40 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    12-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 mei 2015
    Santiago de Compostela naar Vilacerio. 34 km 950 hm

    Om 8h30 werd ik wakker. 2 uur later was ik alweer op pad. Schappelijk laat eigenlijk. En dan was het nog best warm ook. Ik hoef er niet echt bij te vertellen dat het vandaag een zware dag was. Eigenlijk kon ik na 22 km stoppen, maar daar had mijn hoofd weer geen zin in. Daarna bleef het omhoog gaan. Om dan te eindigen in een grote slaapzaal. Hier heb ik eigenlijk niet veel zin in. Ik maak me ook een beetje zorgen omdat ik vanavond niet veel eten binne kreeg en pijnlijke voeten heb.
    Maar ik troost mezelf met de gedachte dat het einde in zicht is.




    12-05-2015 om 21:16 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 mei 2015
    Pedrouzo naar Santiago de Compostela. 23 km 400 hm

    Waardoor het komt weet ik niet, maar alweer had ik erg slecht geslapen. Maar wanneer je met zekerheid weet dat je aankomt in Santiago de Compostela is er een zekere zin van gemoedsrust. Ik doe het vandaag dan ook op mijn gemakje en dat maakt het in de namiddag wel zwaarder omdat het een pak warmer werd. Onderweg haal ik Rayne in en we komen samen aan. Omdat er restauratie werkzaamheden zijn aan de kathedraal,  staat die volledig in de stellingen. Een leuke foto voor de kathedraal is er dan ook niet bij. We zetten ons een uurtje in de schaduw en kijken naar de mensen die er aankomen. Daarna halen we onze credential en bezoeken we de kathedraal. 
    Om 19h00 kom ik mijn hotelkamer binnen met gemengde gevoelens. Eenerzijds had ik graag nog even verdergestapt. Anderzijds wil ik hier wel eerst een nachtje blijven. Om 21h00 gaan we eten. Ondertussen ben ik alweer opgefrist en is de was gedaan.
    Na het eten zitten we nog tot 23h30 naar een straarmuzikant te luisteren. En dan is de dag alweer om. Een dag die me na 2500 km terug naar Compostela bracht.
    Nog 3 á 4 dagen wil ik stappen. Finisterre wil ik zeker nog doen en Muxia misschien ook. De resterende tijd wil ik opvullen in Portugal. 




    12-05-2015 om 00:17 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    11-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 mei 2015
    O Coto naar Pedrouzo. 44 km 770 hm.
    Mijn doel voor vandaag was zover te komen dat ik morgen kon aankomen in Santiago de Compostela. Met nog 21 km te gaan kan ik wel zeggen dat ik mijn doel heb bereikt. 
    De laatste 100 km worden erg druk bewandeld. Maar wanneer ik net na de middag iets zit te drinken op een terrasje passeerde er iemand die ik drie weken geleden ook tegen kwam. We stappen samen verder, maar wanneer ik 21 km heb gestapt zit zijn dag er op. Mij lukt het echter niet om op mijn gat te zitten niksen vanaf 15h00. Maar een terras mocht er wel even tussen. Daar zit alweer compleet onverwacht iemand waar ik voorheen al eens een stukje samen wandelde. Zij wil nog wel 20 km verder en om 16h00 beginnen we aan de avondwandeling. Op dat moment wordt wandelen op de camino pas echt leuk. Er lopen nog mensen, maar het zijn enkelingen. Wanneer de weg dan nog over gezellige bospaden loopt is het des te aangenamer. En zo wandelen we om 20h30 Pedrouzo binnen. Douchen,  kleren wassen, eten en voor ik het goed en wel besef is het middernacht gepasseerd.  Hoog tijd dus om te gaan rusten. 






    11-05-2015 om 00:19 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    09-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 mei 2015
    Portomarin naar O Coto. 34 km 760 hm

    Vorige nacht had ik vreselijk slecht geslapen. Ik vertrok dan ook met een klein hartje op pad. De eerste 25 km vond ik helemaal niet leuk. De route loopt bijna uitsluitend naast een autoweg en er is onwaarschijnlijk veel volk aan het stappen. En dan kom je om 16h00 in een groot pelgrimsdorp waar alles herberg en pension noemt. Ofwel stop je daar en ga je ergens slapen zoeken, maar als je dat niet doet wordt het plots veel rustiger op de route. Eigenlijk vind ik dat de leukste tijd van de dag. Er is één groot nadeel aan en dat is een slaapplaats vinden. Om 17h00 wandel ik voorbij een albergue waar iedereen buiten aan de straat zit. Een uur later passeer ik er één waar er twee jongeren in het zonnetje tegen de muur zitten. Ze zeggen dat ook daar alles zowat vol is, maar dat ik altijd wel met de vrouw des huizes kan gaan praten.
    Ik besluit toch maar om door te gaan. Dat leek niet de beste beslissing. Even later kreeg ik de spreekwoordelijke "klop van de hamer". Voor mij lopen twee mensen en die hadden duidelijk hetzelfde voor. Je komt plotseling niet meer vooruit. Om 18h30 kom ik aan een gerestaureerde hoeve waar men kamers verhuurt. Er is nog plaats en ik hoef er geen moment aan te twijfelen. Er zijn hier vannacht maar 2 kamers volzet.
    Als ik morgen terug wat vooruit geraak, dan is de kans groot dat ik maandag in Compostela ben. Het is nog 60 km. 



    09-05-2015 om 23:08 geschreven door Jan


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 mei 2015
    Triacastela naar Portomarin. 45 km 930 hm

    Deze morgen werd ik wakker met het idee dat ik niet naar Portomarin wilde gaan. Maar bij de gedachte leek het alsof ik mezelf iets toeloog. En Voilá. Mijn onderbewustzijn heeft alweer gelojk gekregen. Het was nog thans niet expres. Deze voormiddag zag ik een Duitse vrouw terug waar ik vorige week ook mee gesproken had. Zij kent dan nog andere mensen die ik ook allemaal al eens gezien had en zo werd het een aangename voormiddag.

    In het begin van de namiddag zitten we met zijn achten in Saria iets te drinken. 6 van hen blijven in Saria en met twee gaan we verder. Een uur later komen we aan een erg mooie albergue alweer een bekend gezicht tegen. Na een drankje en een gezellige babbel ga ik om 16h00 alleen verder. Het idee was om nog 5 a 10 km te stappen. Maar alle plaatsen die verder op lagen waren of volzet of niet open. Zo kom ik om 19h00 twee dames tegen. Ze zitten te rusten want ze zaten er volledig door. 1,5 km verder hadden ze een plaats gereserveerd om te slapen. Dat gaf mij wel weer hoop. Maar wanneer ik daar aankom krijg ik te horen dat ook daar alles vol is. De man weet ook niet van reservaties voor twee andere pelgrims. Ik hoop dat die toch nog terecht konden. Hij belt ook naar de verdergelegen herbeeg of zij nog plaats hebben,  maar ook daar is het vol. En dus zit er niet veel andees op dan een avondwandeling. Om 9h30  kom ik aan in Portomarin. Net voor het donker wordt ben ik gelulkig binnen. 





    09-05-2015 om 00:44 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 mei 2015
    La Portela de Valcarce naar Triacastela. 40 km 1150 hm

    Soms zou ik graag normaal willen zijn. Normale afstanden lopen, op tijd naar een slaapplaats zoeken, wat uitrusten aan de albergue in de namiddag. Maar nee. In plaats daarvan wil ik steeds blijven doorgaan wanneer ik me goed voel. En zo was het dus ook vandaag. Het uitzicht was geweldig. De zon was aanwezig zonder te heet te zijn en ik had goede muziek om naar te luisteren. 
    Om 18h30 stop ik ergens aan een hostel ergens boven op de berg. Ik stap er binnen en hoor mensen praten. Er is echter niemand te zien. Terwijl ik zit te wachten kijk ik al in mijn boekje om naar alternatieven te zoeken. Na 10 minuten ben ik het wachten beu en ga ik verder. Het eerste alternatief is gesloten. In het tweede is het al na 19h en is ook niemand te zien.
    En zo daal ik gans de berg af. Wanneer ik om 20h00 aankom in Triacastela zijn in gans het dorp alle kamers uitverkocht. In een muffe hostel zegt de uitbaatster dat ze iets voor mij gaat regelen. Binnen 5 minuten zouden ze mij komen oppikken. Na een half uur stopt er een auto. 3 km verder kan ik slapen op een kamer in een al even muf reukend huis. En zo zijn ook de 7 kamers in dit huis helemaal bezet. Ik heb helemaal geen zin meer om nog 3 km terug te stappen om te gaan eten en dus gebruik ik hier mijn nood randsoen waar ik al 3 weken mee rondloop. Daarna is het alleen nog douchen,  wassen en slapen.





    09-05-2015 om 00:11 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 mei 2015
    Ponferrada naar La Portela de Valcarce. 40 km 850 hm
    Had iemand mij gisteren verteld hoe de dag vandaag zou verlopen, ik verklaarde hem gek. 
    Om 9h30 kom ik het postkantoor buiten in Ponferrada met het pakje dat ik naar Astorga had verstuurd.  Het is dus toch gelukt. Ikvkan moeilijk zeggen hoe blij ik daar mee was. 
    Onder een stralende zon loop ik Ponferrada uit. Dit stuk van de weg is niet zo mooi en wanneer ze dan ook nog een bus Spaanse gepensioneerde wandeltoeristen om me heen droppen vind ik het even niet zo leuk meer. 15 km later staat de bus te wachten op de achterblijvers. Maar ook zonder de bustoeristen blijft het erg druk. 
    Om half vier kom ik in Villafranca del Bierzo. Ik drink er iets op een terrasje en wanneer ik daarna verder ga is er echt niemand meer op de route. Dit is echt zalig. En dan nog net op een prachtif stuk. Dit maakt mijn dag helemaal goed. Het is dan ook bijna 20h00 wanneer ik stop met stappen. Maar van dit laatste stukje heb ik dan wel erg genoten. 



    06-05-2015 om 23:42 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 mei 2015
    Foncebadón naar Ponferrada. 30 km + 350 hm -1000 hm

    Ik hoopte deze morgen op mooi weer. Maar wanneer ik net weg was begon het te regenen. Oke. Dat is niet leuk. Maar het zorgde wel voor een mooie regenboog. 
    Na drie kwartier kom ik aan cruse de ferro.  Ik leg er mijn steentjes neer bij de duizende anderen in de hoop dat ook ik enkele demonen uit het verleden eens echt achter me kan laten. Daarna blijft het nog even op en neer gaan op een hoogte tussen 1400 en 1531 meter en dan begint de afdeling. Die vond ik best wel leuk. Al heeft mijn knie daar vanavond een andere mening over. Toch denk ik dat het alleen vermoeidheid is en hoop ik dat het morgen alweer zal gaan. 
    Er is alleszins één ding waar ik op dit moment erg tevreden over ben en dat is de voetcreme die ik zaterdag bij de apotheek gekocht heb. Mijn blijnen beginnen eindelijk te genezen en er komen er voorlopig geen bij. Hiphip Hoera! En nu maar hopen dat het zo blijft. 
    Bij aankomst ben ik eerst het postkantoor gaan zoeken en warempel,  het was nog open ook! Maar mijn pakketje was nog niet aangekomen. Mañana! Dat wordt nog even spannend. 





    05-05-2015 om 22:53 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 mei 2015
    Astorga naar Foncebadón (1439 m). 27 km 670 hm

    Tijdens mijn fietsreizen heb ik geleerd om recuperatie poeder mee te nemen om in te nemen op het moment dat het fysieke werk er op zit. Ook voor deze reis heb ik dit meegenomen. Het was echter onmogelijk om voor een hele maand te voorzien. Ik neem al maar halve dosissen en was vertrokken met iets meer dan 1 kg. 1/2 kg had ik opgestuurd naar het postkantoor in Astorga. Aangezien het gisteren zondag was heb ik mezelf getrakteerd op een rustdag en ging ik vanmorgen naar het postkantoor. Ik was er tegen openingstijd en er stonden al 2 mensen voor de deur. Er brande echter geen licht in het gebouw. De Spaanse dame werd wat zenuwachtig en ging op zoek naar een postbediende. Ze vond niemand. Een kwartiertje later komt er een mn aangewandeld in een uniform van de post. Die wist te vertellen dat ze vandaag staakte. Dat vond ik niet grappig! Hij kon me dus ook mijn pakketje niet bezorgen maar heeft mij gezegd dat hij het morgen zal opsturen naar Ponferrada waar ik het overmorgen kan gaan afhalen. Ik ben benieuwd. 
    Na het ontbijt vertrek ik, gewapendin mijn regenuitrusting. En dat zal de ganse dag nodig zijn. Op enkele pelgrims na stoppen ze allemaal een dorpje voor Foncebadón. Ik dus niet. Ook al is het hondenweer, ik blijf doorgaan. En waarom ook niet. De weg is zo prachtig met planten in alle kleuren. 
    Tijdens de laatste kilometer dteekt er veel wind op en gedurende gans de avond kreunt de hostal door de stormwind buiten. Waarschijnlijk zal het zo gans de nacht blijven. En dan hopelijk krijg ik morgenvroeg prachtige vergezocht te zien aan cruse de ferro.




    05-05-2015 om 11:53 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 mei 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rustdag in Astorga. 

    Wat moet je eigenlijk verwachten van een rustdag? Je kleren eens deftig wassen? Eens door het stadje wandelen en wat bezienswaardigheden bekijken? De rugzak eens leegmaken en terug inpakken? En tegen dat het lijstje is afgewerkt is het alweer avond en tijd om iets te eten.
    Wanneer ik mijn schoenen aantrek weet ik meteen dat het geen effect heeft gehad op de toestand van mijn voeten. Hoezeer ik daar ook op had gehoopt. Morgen gaat het gewoon weer verder richting Compostela. Veel dagen boven de 30 km verwacht ik al zeker niet meer. Ik heb eens gekeken in mij boekjes. Volgens het ene zijn het nog 12 dagen tot Compostela en het andere doet er nog 9 dagen over. Het zal daar wellicht ergens tussen zitten. 

    Na de pizza vanavond kuier ik terug naar mijn hotel. Voor de deur staat al sinds gisteren een kaasmarkt. Het was wellicht hun laatste dag en er speelt een bandje. Ik hou niet echt van een kaasgeur en zet mij neer op een bankje naast hun feesttent. Die is van doorzichtig plastic en dus zie ik ook het podium waarop de muzikanten spelen. Terwijl sommigen hun standje verder afbreken, zijn de andere standhouders al aan het feesten op de live gespeelde muziek. Het zijn amper een 20-tal mensen. Maar ze hebben het duidelijk erg naar hun zin. Pelgrims zijn er in de verste verte niet te zien. Die maken zich al op om in hun bunkbed te kruipen. Soms is het echt heerlijk om een atypische pelgrim te zijn. Ik geniet van de muziek tot aan de laatste noot. En dan wordt het ook voor mij stilaan tijd om mijn kamer op te zoeken. 
    En zo zit deze rustdag er alweer op. Ergens zowat halverwege deel 4 van deze wonderbaarlijke tocht.

    03-05-2015 om 23:15 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    02-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 mei 2015
    Villar de Mazarife naar Astorga. 34 km 
    Behoorlijk moe. Maar morgen heb ik een rustdag en dan schrijf ik beslist wat meer. 





    02-05-2015 om 23:04 geschreven door Jan


    >> Reageer (1)
    01-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 mei 2015
    Villarente naar Villar de Mazarife. 36 km 300 hm
    Het idee was om vandaag een rustdag te nemen. Maar in Leon had ik geen zin om te blijven op een feestdag en de plaatsen die volgde lagen allemaal naast een erg drukke weg. Daarom besloot ik om door te gaan naar Villar de Mazarife.  Het hoofd zag het helemaal zitten, maar mijn voeten hadden het wat moeilijk met die beslissing.  Vooral in de laatste 3 km. En toch ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik slaap nu in een klein kamertje in een albergue. 
    Ondertussen is het al voorbij 22h en is het hier erg stil. Zolang er niet te luid wordt gesnurkt... oeps. T is er nog niet uit en er is er al eentje begonnen.




    01-05-2015 om 22:24 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    30-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    El Burgo Ranero naar Villarente. 27 km vlak.
    Deze morgen hoopte ik dat de apotheek open zou zijn om compeed te kopen. Dikke pech. In de ene winkel die het dorp rijk is, loop ik even binnen om wat mondvoorraad in te slaan. Het mag een beetje extra zijn want morgen is het een feestdag en is waarschijnlijk alles gesloten. 
    Ik kijk er even rond en vind exact wat ik zocht. 2 pakjes Compeed! Ik gelukkig terug de weg op.
    Dit stukje staat bekend voor zijn oneindige vlaktes en eentonige lange wegen. Je hoeft hier niet te veel foto's te nemen want het zijn allemaal dezelfde. 
    Na 7 km neem ik een pauze om mijn voetjes te voorzien van compeed.  Wanneer ik terug start ontmoet ik Peter. Een man uit Limburg. We stappen samen verder tot Reliegos. Hij stopt daar,  maar ik wil nog een stukje verder stappen. 13 km verder zet ook ik mijn rugzak neer. 
    Morgen ga ik voorbij Leon. Daar heb ik een probleem met de indeling van mijn lengtes en welke weg ik moet kiezen. Eén ding is zeker. Ik wil zondag niet verder gaan dan Astorga en dat is maar 65 km van hier.

    30-04-2015 om 23:16 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    29-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 april 2015
    Calzadilla de la Cueza naar El Burgo Ranero. 44,5 km 350 hm
    Iets na 9h00 vertrek ik op pad. Het weer kon vandaag niet beter zijn. Een gezellig zonnetje en niet te warm.  Mijn stapgenoot van gisteren wil vandaag een dag alleen stappen. En dus ga ik ook alleen op pad. Met muziek in mijn oren loop ik door het ééntonige landschap. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om tot Sahagún te stappen. Maar bij het middageten was er iemand aan het vertellen dat de albergue 2 dorpjes voorbij Sahagún erg speciaal was. En dus maakte ik daar mijn doel van. 
    Net voor mijn aankomst in dat dorpje kom ik mensen tegen die ik gisteren ochtend ook had gezien. Zij hadden 20 km de bus genomen. 3 van de 5 waren alsnog uitgeteld. 
    Om 18h kom ik in het dorpje aan. Er komt een vrouw naar me toe die zegt dat er in de herberg nog 1 bed vrij is. Aangezien er nog zeker 2 erg vermoeide mensen aankomen en ik mij nog best goed voel, vertel ik haar dat ik verder ga naar het volgende dorp. 
    Om 19h45 heb ik de laatste 8 km gedaan. Er is echter geen slaapplaats meer in het hotelletje in het dorp en dus stap lk naar het hotel/wegrestaurant /tankstation dat net voor het dorp ligt. Daar is nog plaats.
    Nu voetjes verzorgen en bedje in. Morgen moet ik zeker langs de apotheek voor blijnen pleisters.  Het beginnen er veel te worden.



    29-04-2015 om 23:37 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    28-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 april 2015
    Frómista naar Calzadilla de la Cueza. 36 km. 

    Ja. De keuze was gisteren al duidelijk. Na 19 km stoppen is echt geen optie. En dus stappen we gewoon door. Langs eindloze vlaktes. Al dan niet met muziek in de oren. Het heeft geen zin om dit te verwoorden wanneer je foto's kan tonen. 
    Wanneer we aankomen is er een keuze tussen een pelgrimsherberg of een hostal. Aangezien de hostel kamers heeft neem ik deze. Maar eigenlijk denk ik dat het de verkeeede keuze is. Al zal ik dat waarschijnlijk nooit weten.
    Ik denk er aan om mijn mening te herbekijken over het slapen in de pelgrimsherbergen.  Het gaat zeker een socialer gevoel zijn dan nu. In vind het alleen zo spijtig dat je de kans hebt om 8 uur zonder eten op straat te staan. Maar zelfs dan sta je daar niet alleen.
    Vanavond aan tafel zat er een Zuid-Afrikaanse man die veel lof had over de herbergen waarin hij tot nog toe sliep. Het stemt zeker tot nadenken. 



    28-04-2015 om 23:04 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 april 2015
     Castrojeriz naar Frómista. 24 km 300 hm.
    Vandaag heb ik geleerd dat mensen die elkaar hier tegenkomen en het echt goed met elkaar kunnen vinden op de weg, elkaar niet gemakkelijk laten vallen. Eerlijk gezegd ben ik daar erg blij mee. 
    Ik vond de weg vandaag alweer super. Wat hoef ik daar nog aan toe te voegen. Een paar foto's misschien. 






    28-04-2015 om 08:54 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 april 2015
    A Tarajos naar Castrojeriz. 32 km 400 hm

    Gisteren heb ik het echt wel te laat gemaakt. Als je dan de dag daarna in de regen moet vertrekken is dat helemaal geen pretje. Ik kon Amelia dan ook geen ongelijk geven om te wachten tot de middag en er een korte etappe van te maken. Aan de andere kant vind ik het helemaal niet zo leuk om op mijn kamer te zitten wachten tot de middag.

    De eerste 10 km verliepen volledig in de regen. Maar daar was de weg nog goed begaanbaar. De volgende 12 km regende het niet meer maar bleef de kleiaarde van de paadjes onder je voeten kleven. Iedere pas werden mijn schoenen zwaarder. Je ziet ook iedereen zoeken naar het best begaanbare pad dat eigenlijk niet bestaat. 

    Iets voor vier uur heb ik 22 km gestapt en moet ik kiezen tussen blijven in Hontanas of nog 9 km verder stappen naar Castrojeriz. Alle andere pelgrims verdwijnen in één of andere herberg en ik heb eigenlijk wel zin om eens een stukje te lopen zonder pelgrims voor en achter mij. Het is 18h30 wanneer ik in Castrojeriz een slaapplaats heb gevonden en daar ga ik nu met veel plezier gebruik van maken.






    27-04-2015 om 00:09 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    26-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cardeñuela Riopico naar Tardojas. 28 km 120 hm

    Om 5h15 werd ik wakker van 5 pelgrims die met hun botinnen en hun rugzak over de krakende vloer liepen in de gang. Daarna kon ik de slaap niet meer vatten voor een dik uur.
    Toch schrik ik wakker van de wekker en maak me klaar om te vertrekken. Het is geen mooi weer vandaag. Omstreeks 13 uur komt de kathedraal van Burgos in zicht. Eerst is het tijd voor inkopen. Daarna een lekke tappas bar gevolgd door een bezoek aan de kathedraal om te eindigen met calemaris op een terras. 
    Om 16 uur wordt het kiezen. Of nog twee uur goed doorstappen of in Burgos blijven. Het wordt het eerste. En zo is het al even na zes uur wanneer we kletnat aankomen in Tardojas waar we alweer een prachtige slaapplaats vinden.
    Na het eten blijven we veeeel te lang hang in de bar. Time fore a nap dus.

    26-04-2015 om 01:20 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs