Waarschijnlijk
kent u het spelletje: Ik ga naar een onbewoond eiland en neem mee En dan
vult een van radio en tv bekende landgenote in welke vijf voorwerpen of
attributen zij zou meenemen. Ik geloof daar geen snars van. Het zijn veelal
sociaal wenselijke antwoorden. Het zijn antwoorden die wij met zn allen graag
willen horen. Neen, van dergelijke lijstjes geloof ik geen sikkepit.
Maar er
zijn toch ook verzamellijstjes, werpt u tegen, die een getrouw en tegelijk
objectief beeld geven van de situatie hier en nu? Neem nu de klassieke
cijferlijsten die wij nog kennen uit onze schooltijd welke de vorderingen van
leerlingen op een aantal fronten weergeven. Wat is daar mis mee? (U merkt dat
ik van de weeromstuit plechtig begin te schrijven.)
U had mij
niet harder kunnen treffen. Nota bene cijferlijstjes! De meest perfide
verzameling leugens! Uw opmerking verwondt mij tot op het bot en vraagt
derhalve om een adequate reactie mijnerzijds. Daarom laat ik u hieronder zon
cijferlijstje zien. Om alle schijn van partijdigheid te vermijden is het er een
van mezelf, uit de vierde klas van de Mulo. MULO staat voor Meer Uitgebreid
Lager Onderwijs. Het meer uitgebreide sloeg ook op het aantal vakken dat je
kreeg. Bijna te veel om op te noemen.
Op het
eerste rapport van de vierde klas Mulo-A staat links een aantal vakken met
daarnaast een cijfer dat een beoordeling pretendeert van mijn vorderingen op
dat vak in het tijdvak van begin september tot kerstmis. Onderaan heeft mijn
vader met zijn fraaie handtekening het oordeel bekrachtigd. Enkele roestige
nietjes zorgen ervoor dat de jaarcijfers geen eigen wegen gaan bewandelen. De
docent Nederlands schatte mijn kennis en vaardigheden in de Nederlandse taal
(inclusief letterkunde waarschijnlijk) op een zes. Een zes!! (Nota bene voor iemand die honderd jaar later blogjes zou gaan schrijven!!) En het allerergste
is het cijfer voor het vak tekenen. U ziet het goed: een 5. Een vijf in rood! Want,
zei de directeur voor de volledigheid: Een onvoldoende wordt met rode inkt in
je rapport geschreven! Onthoud dat!
Waarom dit rode, naar bloed verwijzende, van
schande sprekende accent? Om mij nog maar eens goed onder de neus te wrijven
dat dit echt een onvoldoende is. Eerlijk waar: het is de enige onvoldoende die
ik ooit op een middelbare school in Nederland en daarbuiten heb gekregen. En
nog wel voor tekenen, een vak waar
ik later achten en zelfs negens voor haalde!
Het komt
door een tragisch misverstand. De tekenleraar, meneer H. zaliger, achtte het
bewezen dat ik bij het tekenen van een cirkel gebruik had gemaakt van een
passer, wat ten strengste verboden was. Ik ontken het tot op de dag van
vandaag. (k had het namelijk met twee
s[pijkers en een touwtje gedaan.) was. s voor haalde! ederland en daarbuiten
heb gekregen. tendeertIk had het namelijk met twee spijkers en een
touwtje gedaan.) De betreffende tekenleraar schonk mij daarop de eerste en
enige onvoldoende ooit. Sinds die dag haat ik cijferlijstjes als de pest. En in
hun voetspoor de lijstjes met naar onbekende eilanden en oorden mee te nemen
voorwerpen.