Inhoud blog
  • Oman
  • Thomas Cook 'stunt'
  • oostkantons label bed en bike
  • Ontdek de speelsteden van de Rode Duivels
  • Nieuwe uniformen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    millesime
    gastronomie - liftestyle - toerisme
    08-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mirabel Slabbinck/2

    10 jaar Mirabel Slabbinck /2

    … en nu de wereld veroveren!

     

     

     

    Daarnaast gaat ze ook graag aan de slag met technische innovaties. ‘Carvi bijvoorbeeld is een dekbedset met een geborduurd lijnenspel dat de glooiende golfjes van zacht deinend water weergeeft. Voordien had ik al vaak geëxperimenteerd om dat mooi weer te geven, maar pas toen we een nieuw programma installeerden op onze borduurmachine vond ik het resultaat mooi genoeg om ermee verder te gaan.’

     

    En dan zijn er nog de externe designers, met wie Mirabel graag mee samenwerkt. Zo schreef Brody Neuenschwander -de bekende kalligraaf is vooral geloofd door zijn kalligrafische bijdragen in de films van Peter Greenaway – Shakespeares bekendste sonnet volledig uit in kalligrafie voor Slabbinck. Het resultaat is ‘Brody’, een gracieuze set bedlinnen die beetje bij beetje de liefdevolle verzen van de dichter onthult in een sierlijk maar eigenzinnig schrift.

     

    Tien jaar later blikt Mirabel met trots terug op tal van internationale maatwerkprojecten mét prestige. ‘Zo heb ik recent een privévliegtuig aangekleed en liggen er in Saint-Tropez en Monaco 3 luxejachten met een Slabbinck-bekleding’, lacht ze. ‘Eigenlijk zijn er in die 10 jaar continu mijlpalen geweest. Onze eerste deelname aan Maison & Objet, de start van de samenwerking met onze agent Christian Chabrier, van wie we onnoemelijk veel geleerd hebben… en uiteraard ook het moment waarop we beseften dat we de weg van maatwerk moesten inslaan. Net dat maakt ons anders dan de anderen. Net dat is onze specialiteit. Elke bestelling is anders. En daardoor kennen wij geen routine. Vaak worden we zelfs verrast door wat onze klanten bestellen. Dat maakt dit een hele leuke collectie om mee te werken!’

     

    Wat de toekomst betreft, is Mirabel minstens even enthousiast. Het opbouwen van meer naamsbekendheid voor haar collectie ziet ze als haar voornaamste prioriteit de komende jaren. En dat… wereldwijd. ‘In België hebben we al een sterke basis, ook omdat de naam Slabbinck ons voorgaat, maar toch kan het nog beter. En ook in Frankrijk, waar we vooral privéprojecten realiseren via binnenhuisarchitecten, timmeren we al aan de weg. De komende jaren wil ik ons werkgebied zeker nog verder uitbreiden. De Verenigde Staten bijvoorbeeld, het Verenigd Koninkrijk en ook Duitsland staan nog op mijn verlanglijstje’, glimlacht Mirabel afsluitend.

     





    08-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bornems Paterka

    Delifrais lanceert nieuwe kaas Bornems Paterke

     

     

     

    Kaas wordt al sinds mensenheugenis in de regio Bornem geproduceerd en binnenkort vinden we onder die rijke waaier van streekkazen een mooie nieuweling, het Bornems Paterke. Dit stevige ronde kaasje is gemaakt met alle respect voor het ambacht en met Bornem abdijbier als smaakmaker. Een must voor wie kwaliteit omarmt!

     

    Met 48 procent vet en Bornems bier in zijn recept is dit een kaas die aansluit op onze eeuwenoude abdijcultuur. Abdijen waren duizend jaar geleden al veilige thuishavens waar niet alleen de Heer werd geloofd, maar ook de innerlijke mens werd verzorgd. De monniken werkten op het land, cultiveerden gevarieerde kruidentuinen en staan nog altijd en bovenal bekend om hun formidabele bieren en kazen. Op die traditie wilde Peter Vermeren van Delifrais voortbouwen met de hulp van de kaasmakers van de Vierhoekhoeve, die bedreven zijn in kaasbereidingen met bier.

     

    De Vierhoekhove is een familieboerderij waar nog volgens de ambachtelijke traditie wordt gewerkt, met dagverse rauwe melk van de eigen koeien. Als bier voor het Bornems Paterke werd bruin Bornem abdijbier gekozen. Het resultaat is een heerlijke kaas van ongeveer een halve kilo, met fijne toetsen van hop en mout. U kunt deze nieuwe streekkaas ontdekken op de Dag van de Klant, 22 september, in Delifrais. Apropos, wanneer u gaat proeven: kaasvetten verteren beter in combinatie met bier dan met wijn. Probeer er eens een lekker Bornem abdijbier bij.

     

    DeliFrais is een delicatessenzaak waar echte liefde voor lekker eten het verschil maakt. Hier zijn de kazen precies à point gerijpt, hier beent de zaakvoerder en kok Peter Vermeren nog zelf de hammen uit. Artisanale kwaliteit, streekproducten en terroir zijn sleutelwoorden voor Peter Vermeren.





    08-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    07-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mirabel Slabbinck

    10 jaar Mirabel Slabbinck

    Belgisch haute couture linnen: gedreven door passie de wereld rond

     

     

     

    De collectie bed-, bad-en tafellinnen van Mirabel Slabbinck viert dit jaar haar 10e verjaardag. Een collectie haute couture linnen die zich kenmerkt door sobere, tijdloos strakke lijnen en eenvoudige klasse, vervaardigd met stoffen van de hoogste en fijnste kwaliteit. De kracht van dit Belgische label? Die zit ‘m in de meer dan 100 jaar metierervaring van het Brugse atelier van Slabbinck, waar de hele collectie – van ontwerp tot afwerking – vervaardigd wordt. En in de passie van Mirabel Slabbinck, die als allereerste vrouwelijke telg al van bij de start het creatieve en zakelijke brein achter de collectie is.

     

    Wat ooit begon als een klein borduuratelier in 1903, is nu een internationaal gerenommeerd textielbedrijf met ruim 100 jaar ervaring en een ongeëvenaard vakmanschap. Ondertussen staat de 4e generatie Slabbinck aan het roer van het Brugse atelier. En één van hen is Mirabel Slabbinck, die 10 jaar geleden startte met de exclusieve collectie bed-, bad-en tafellinnen die sinds kort haar naam draagt.

     

    De passie voor exclusieve kwaliteitsstoffen kreeg Mirabel met de paplepel mee. Het Brugse Slabbinck geniet wereldfaam in de confectie van liturgische gewaden, altaarlinnen en vaandels. Niet meteen een groeiende markt, dat besefte de familie Slabbinck ruim 10 jaar geleden erg goed. Dus besloten ze om de knowhow van hun atelier in Brugge en hun liefde voor het vak uit te dragen naar een exclusieve collectie bed-, bad-en tafellinnen.

     

    De collectie van Mirabel typeert zich door zorgvuldig gekozen kleurtinten en stoffen van de fijnste kwaliteit. De ontwerpen zijn tijdloos, strak en sober, waardoor ze pure klasse uitstralen. Uniek is dat alles van ontwerp tot afwerking in eigen atelier gebeurt. En net dat maakt maatwerk en personalisatie mogelijk, wat door de jaren heen dé specialiteit van het label geworden is. ‘Wanneer een klant ons iets vraagt, beginnen we het hier in ons atelier gewoon te maken’, vertelt Mirabel. ‘Doordat we alles zelf beheren kunnen we heel snel zien of iets werkt of niet. En bijsturen indien nodig. Zeker voor stukwerk is dat cruciaal. Zo hebben we ook een online tool waarmee de klant zelf zijn persoonlijke linnendecoratie kan kiezen (createyour.shc.be).’

     

    Het spreekt dan ook voor zich dat Slabbinck investeert in het Brugse atelier. Niet alleen in speciale machines die net iets meer kunnen dan de doorsneemachine: ook de medewerkers van het atelier worden continu opgeleid zodat ze zelfs de fijnste kneepjes van het vak kennen.

     

    Haar collectie beschouwt Mirabel als een bron van inspiratie, als een begin van waar de fantasie van de klant het overneemt. Maar wat inspireert de ontwerpster? Boeken, schilderijen, maar net zo goed gesprekken met haar klanten, zo blijkt. ‘Als je goed luistert naar een klant, kan je tendensen aanvoelen.

    De nieuwe collectie Fanna is daar een goed voorbeeld van: een set bed-, bad-en tafellinnen met een sierlijk medaillon. Ooit ontworpen in opdracht van een prestigieus hotel in Brugge, maar omdat klanten ons zo vaak vroegen of het ook voor hen beschikbaar was, kwamen we op het idee om het in een aparte personaliseerbare versie voor hen uit te werken.’





    07-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    06-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valrhona

    Caramélia Perles Craquantes en Ivoire Framboise :

    2 nieuwe Créations Gourmandes van Valrhona

     

     

     

    Valrhona breidt zijn assortiment Créations Gourmandes uit en introduceert zijn eerste tablet witte chocolade, samen met een nieuw tablet melkchocolade.

    Het Huis Valrhona, een echt begrip in de wereld van de chocolade, heeft zijn knowhow en passie voor chocolade gebundeld voor het creëren van twee nieuwe tabletten die elke zoetekauw zullen doen smelten van genot. 2 nieuwe lekkernijen om zalig van te smullen:

    Caramélia Perles Craquantes: een smeuïg melklaagje met een intense en romige karamelsmaak, gecombineerd met knapperige gepofte tarwe.

    Ivoire Framboise: lichtzoete witte chocolade met een subtiel vanillearoma, gecombineerd met stukjes framboos, waarvan de lichte zuurheid contrasteert met het zoete van de witte chocolade.

    Deze twee nieuwe Créations Gourmandes zijn geraffineerd en verfijnd van smaak, een ware streling voor de smaakpapillen van fijnproevers! Caramélia Perles Craquantes en Ivoire Framboise zijn het resultaat van een exclusieve knowhow, een basiswaarde voor het Huis Valrhona. In deze combinaties komt de aromatische rijkdom van de vermaarde Valrhona-chocolade optimaal tot uiting, dankzij heerlijke recepten die beslist in de smaak zullen vallen bij de liefhebbers van fijne en originele smaken.

    Te koop in delicatessenzaken vanaf 10 september 2012

    Aanbevolen verkoopprijs van tablet van 100g: 4,50 €

     

    Valrhona is een Franse chocoladefabrikant die al sinds 1922 kwaliteitschocolade maakt. Valrhona, opgericht door een patissier voor patissiers, stelt zijn expertise, hoge kwaliteitseisen en passie al 90 jaar lang volledig in dienst van professionals in de gastronomische sector, om elk chocolademoment tot een bijzondere belevenis te maken. De chocolade van Valrhona is de keuze van topchefs en patissiers over de hele wereld, vanwege zijn ongekende smaaksensatie, die keer op keer verbeterd wordt door steeds weer verrassende innovaties. De ambitie van Valrhona is om de gastronomie breed onder de mensen te verspreiden, door het ontwikkelen van chocolade in verschillende smaken, die elk uniek en tegelijkertijd herkenbaar zijn en telkens weer weten te verrassen, en waarvan men elke keer nóg meer geniet. Valrhona hecht grote waarde aan dialoog en ethiek en onderhoudt daarom hechte en langdurige samenwerkingsrelaties met haar producenten en met topchefs, vanuit respect voor mens en natuur.

     

     





    06-09-2012 om 16:06 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    05-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delhaize focus op Bordeauxwijnen

    Delhaize: focus op Bordeauxwijnen

     

     

    Delhaize lanceert haar wijnmaand en brengt meer dan 200 wijnen in promotie met als uitschieters de nieuwe Bordeaux 2009 en talrijke ontdekkingen uit de hele wereld. De wijnmaand loopt van 6 september tot 3 oktober, periode waarbij de klanten kunnen profiteren van kortingen tot 30% en dit op wijnen uit verschillende streken.

     

    De focus ligt enerzijds op de Bordeauxwijnen 2009 waarvan de langverwachte nieuwe wijnen nu eindelijk te koop zijn en anderzijds op de wijnen van de ‘nieuwe’ wijnlanden. Om tijdens deze wijnmaand een goede keuze te kunnen maken, stellen de wijnraadgevers van Delhaize hun expertise en kennis ter beschikking van de klanten tijdens de 4 degustatieweekends in alle Delhaizesupermarkten, 7 en 8, 14 en 15, 21 en 22 en 28 en 29 september, op vrijdag van 11 tot 20 uur, op zaterdag van 10 tot 19 uur. Een mooie gelegenheid dus om de wijnen in promotie te proeven of om andere ontdekkingen te doen en raad te krijgen van experts.

     

    Omdat Delhaize haar klanten wilt laten kennismaken met de laatste nieuwe trends, biedt ze de wijnliefhebber tijdens de wijnmaand de kans om nieuwigheden te ontdekken. De wijnwereld evolueert voortdurend en nieuwe trends tekenen zich af. Nieuwe wijnlanden, nieuwe regio’s, vergeten druivensoorten, de wijnaankopers van Delhaize zijn er steeds op uit om de laatste tendensen met hun klanten te delen.

    Tijdens de wijnmaand biedt Delhaize Wine World hetzelfde assortiment als in de winkel, maar er zijn op de website ook exclusief meer dan 70 bijkomende wijnen te koop waaronder de grote Bordeauxwijnen. Klanten kunnen in de virtuele wijnkelder van Delhaize direct hun wijnen bestellen. www.delhaizewineworld.com

     

    De wijncatalogus opgesteld om deze wijnmaand in de kijker te stellen, is opgedeeld in 6 rubrieken: Nieuw, Bordeaux 2009, Wijnen uit de nieuwe wereld, Wijnen en kaas, Delhaize Wine Word en Biowijnen. Hij begeleidt de klant door de selectie aan de hand van verschillende anekdotes en zeer volledige informatie over het smaakpalet van de verschillende soorten, de druivensoorten, de wijngaard, de wijnboer en vanzelfsprekend de begeleidende gerechten. Voor Alain Pardomes, wijnaankoper bij Delhaize België een ideale gelegenheid om de klant aan tafel te begeleiden en hem verrassende culinaire ontdekkingen voor te stellen.







    05-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delhaize wijnfestival

    Delhaize: focus op Bordeauxwijnen

     

     

    Delhaize lanceert haar wijnmaand en brengt meer dan 200 wijnen in promotie met als uitschieters de nieuwe Bordeaux 2009 en talrijke ontdekkingen uit de hele wereld. De wijnmaand loopt van 6 september tot 3 oktober, periode waarbij de klanten kunnen profiteren van kortingen tot 30% en dit op wijnen uit verschillende streken.

     

    De focus ligt enerzijds op de Bordeauxwijnen 2009 waarvan de langverwachte nieuwe wijnen nu eindelijk te koop zijn en anderzijds op de wijnen van de ‘nieuwe’ wijnlanden. Om tijdens deze wijnmaand een goede keuze te kunnen maken, stellen de wijnraadgevers van Delhaize hun expertise en kennis ter beschikking van de klanten tijdens de 4 degustatieweekends in alle Delhaizesupermarkten, 7 en 8, 14 en 15, 21 en 22 en 28 en 29 september, op vrijdag van 11 tot 20 uur, op zaterdag van 10 tot 19 uur. Een mooie gelegenheid dus om de wijnen in promotie te proeven of om andere ontdekkingen te doen en raad te krijgen van experts.

     

    Omdat Delhaize haar klanten wilt laten kennismaken met de laatste nieuwe trends, biedt ze de wijnliefhebber tijdens de wijnmaand de kans om nieuwigheden te ontdekken. De wijnwereld evolueert voortdurend en nieuwe trends tekenen zich af. Nieuwe wijnlanden, nieuwe regio’s, vergeten druivensoorten, de wijnaankopers van Delhaize zijn er steeds op uit om de laatste tendensen met hun klanten te delen.

    Tijdens de wijnmaand biedt Delhaize Wine World hetzelfde assortiment als in de winkel, maar er zijn op de website ook exclusief meer dan 70 bijkomende wijnen te koop waaronder de grote Bordeauxwijnen. Klanten kunnen in de virtuele wijnkelder van Delhaize direct hun wijnen bestellen. www.delhaizewineworld.com

     

    De wijncatalogus opgesteld om deze wijnmaand in de kijker te stellen, is opgedeeld in 6 rubrieken: Nieuw, Bordeaux 2009, Wijnen uit de nieuwe wereld, Wijnen en kaas, Delhaize Wine Word en Biowijnen. Hij begeleidt de klant door de selectie aan de hand van verschillende anekdotes en zeer volledige informatie over het smaakpalet van de verschillende soorten, de druivensoorten, de wijngaard, de wijnboer en vanzelfsprekend de begeleidende gerechten. Voor Alain Pardomes, wijnaankoper bij Delhaize België een ideale gelegenheid om de klant aan tafel te begeleiden en hem verrassende culinaire ontdekkingen voor te stellen.







    05-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    04-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijnfestival Carrefour
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wijnfestival Carrefour 2012 : uitzonderlijke millésime

     

     

     

    In september en oktober vinden traditioneel de wijnfestivals plaats bij Carrefour. Gedurende deze maanden kunnen de klanten van de hypermarkten Carrefour Planet en Carrefour en de supermarkten Carrefour market weer genieten van uitzonderlijke promoties. In totaal worden zo’n 600 wijnen aangeboden, waarvan 90 bekroonde of door de beste wijngidsen geselecteerde wijnen. Er wordt speciaal aandacht geschonken aan nieuwe wijnlanden en exquise wijnen. De wijnliefhebbers worden nog eens extra in de watten gelegd, want dankzij verschillende wijnen van de uitzonderlijke millésime 2009 zijn de wijnfestivals absoluut de moeite waard!

     

    In de hypermarkten zal diversiteit het sleutelwoord zijn. Naast de 60 bekroonde of door bekende wijngidsen geselecteerde wijnen, zal de klant ook echte ontdekkingen kunnen doen. Dit jaar komen de wijnen uit 15 verschillende landen en worden ook voor de grote publiek minder bekende wijnlanden in de kijker gezet, zoals Portugal,  Griekenland en Bulgarije, waar je echte pareltjes kan vinden voor een schappelijke prijs. Daarnaast promoot Carrefour een aantal ‘hartendieven’ met een specifieke selectie wijnen van zeer uiteenlopende appellations (Oostenrijk, Duitsland, Zuid-Afrika, Hongarije). Het wijnfestival wordt meer dan ooit een beetje reizen!

     

    Daarnaast kunnen de klanten ook in sommige hypermarkten terecht voor uitzonderlijke châteaux, die nooit eerder verkrijgbaar waren bij Carrefour. Ook wijnen die minder bekend of zelden beschikbaar zijn zoals een Bordeaux Esprit de Pavie 2009 of een Bordeaux de Maucaillou 2009, vind je terug in de hypermarkten, aan onklopbare prijzen. De klanten kunnen er goede zaakjes doen, dankzij kortingen van 10 tot 50%, aantrekkelijke aanbiedingen (1+1 gratis, 2+1, 3+3, 4+2, etc) en kortingen bij aankoop van grote volumes.

     

    Data wijnfestivals

    Hypermarkten Carrefour Planet en Carrefour: 12 september tot 1 oktober 2012

    Supermarkten Carrefour market: van 26 september tot 14 oktober 2012

     

    Het wijnfestival bij de Carrefour market-supermarkten is gewoonlijk wat kleinschaliger dan bij de hypermarkten, maar ook hier kun je echte pareltjes ontdekken. Er worden zo’n 30 bekroonde of door wijngidsen geselecteerde wijnen aangeboden en er zijn 10 wijnlanden aanwezig, zodat ook hier de wijnliefhebbers verwend worden.

    Ook hier worden dit jaar meerdere grote appellations aangeboden met verschillende wijnen van het uitzonderlijke wijnjaar 2009, o.m. Margaux Château Giscours 2009, Saint Julian Château Gloria 2009, Haut Médoc Sociando Mallet 2009.

    Sommige supermarkten beschikken over een extra foldertje met enkele verrassende wijnen die beslist de moeite waard zijn: Pauillac Château Pichon Longevueville Baron 2009, Margaux Alter Ego de Palmer 2009, Saint Estèphe Dame Montrose 2009, Saint Julien Château Talbot 2009. Hier mogen vooral de scherpe prijzen, aantrekkelijke aanbiedingen en kortingen niet worden vergeten.

     

    Het wijnfestival staat uiteraard ook voor bubbels, het ideale moment om een voorraadje heerlijke champagnes, cava, prosecco of crémant in te slaan met het oog op de komende eindejaarsfeesten. Ook hier topdeals met uiteenlopende kortingen, 2+1 en andere aanbiedingen.

     

    Met 700 referenties en om en bij de 200 herkomstbenamingen zorgen ervoor dat de hypermarkten Carrefour planet en Carrefour en de supermarkten Carrefour market/GB, zich als hoofdrolspelers op de Belgische wijnmarkt profileren.

    04-09-2012 om 17:57 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skydiving Gambia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SPECTACULAIRE SKYDIVING IN GAMBIA

     

     

     

    Vakantiebestemming Gambia is het mooiste kleine land van Afrika. De kust langs de Atlantische Oceaan nodigt uit met schitterende stranden en eersterangs resorts, het binnenland is een schatkamer vol natuurschoon. Daarenboven is er in dit sympathieke land van alles te beleven zoals over de Gambia Beach Boogie 2012.

     

    Het is een Skydiving Event dat zal plaatsvinden op het strand van het Senegambia Beach Hotel waar ook de deelnemers kunnen verblijven. Dit hotel staat als voorbeeld voor veel andere resorts in Gambia. De hotelinfrastructuur, aan de rand van de zee, wordt omringd door weelderige tuinen met een tropische flora en fauna.

     

    Tijdens het skydiving-event zullen sprongen gemaakt worden vanop vierduizend meter hoogte. Deze spectaculaire duiken gebeuren meestal boven de oceaan waarna de divers/parachutisten, gedreven op de landinwaartse winden, sierlijk neerstrijken op het brede zandstrand. Het wordt hoe dan ook een onvergetelijke en spectaculaire gebeurtenis, zowel voor deelnemers als voor toeschouwers.

     

    Gambia Skydiving Event wordt tijdens drie verschillende periodes georganiseerd: van 16 tot 24 november en van 24 november tot 3 december 2012, van 23 januari tot 2 februari 2013. Men kan een arrangement boeken met luchttransport naar Gambia, hotelverblijf in halfpension en zelfs inclusief twintig duikvluchten. Voor de durvers, die nog nooit parachute gesprongen hebben en die op een bijzondere manier het luchtruim boven Gambia willen ontdekken zijn er  duo-sprongen, eveneens met landing op het strand van het hotel!

    www.skydivediscovery.com

     

    04-09-2012 om 17:53 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meesterkoks

     De Meester-koks van  België openen hun deuren voor de jongeren

     

                  

     

    Never change a winning team! Verander nooit een formule die goed werkt. Daarom lanceren de leden van de Vereniging van Meesterkoks van België opnieuw hun langzamerhand vermaarde ‘Week van de Jongeren’, die dit jaar gehouden zal worden tussen  maandag 24 september en zondag 30 september, en dit voor de elfde editie keer !

     

    Voor wie het nog niet weet: dit initiatief, dat elk jaar een groter succes kent, is bedoeld om degenen die de klanten van morgen zullen zijn van deze fraaie restaurants, op een toegankelijke manier te laten kennismaken met de schatten van onze gastronomie. De Meesterkoks van België mobiliseren dus ook dit jaar weer en openen hun deuren voor hun toekomstige klanten. Zij geven de nieuwe generatie (jongeren van 18 tot 25 jaar) de gelegenheid te proeven van de ware gastronomie en zonder hun ouders de weg naar deze prestigieuze etablissementen te ontdekken, door het volgende prachtige concept: de gasten hoeven niet meer dan € 40 per persoon te betalen! Voor dit bedrag krijgen ze een menu van drie gangen geserveerd (voorgerecht, hoofdschotel, nagerecht, aperitief, amuses, wijnen, water en koffie).

     

    Zich goed bewust van hun pedagogische rol, willen de Meesterkoks van België de jongeren aldus warm maken voor het magische universum van de goede tafel. In 2011 hebben door dit geweldige initiatief bijna 8000 monden (bij de start in 2001 waren het er nog maar 1000) kunnen genieten van een voorrecht dat voor één keer per jaar niet gereserveerd is voor de ouderen… De koks willen deze jongeren ook uitleggen en tonen dat de gastronomie niet altijd een luxe hoeft te zijn en dat het vooral gaat om de intelligente benadering van de echte smaak en om het bezonnen gebruik van goede producten.

     

    Kortom, een schitterende uitwisseling, die logischerwijs de jongeren uitstekend bevalt, omdat ze een nieuwe wereld ontdekken. Maar ook de koks zijn er gelukkig mee en het ontroert hen soms als ze zien hoe geestdriftig al diegenen zijn die in de toekomst zeker weer bij hen aan tafel zullen komen.

     

    Practisch : jongeren kunnen bij een 40-tal leden van de Vereniging van Meesterkoks van België voor € 40 genieten van een menu dat omvat: aperitief, amuses, voorgerecht, hoofdschotel, nagerecht, aangepaste wijnen, water en koffie. Dit door eenvoudigweg te reserveren vanaf 10 september. www.meesterkoks.be De lijst van de deelnemende restaurants en van de manieren waarop gereserveerd kan worden, zal op die datum beschikbaar zijn.

    04-09-2012 om 17:51 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    03-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edwin Vinke

    2-sterrenchef Edwin Vinke start unieke Proeftuin op Zeeuws-Vlaamse klei

     

     

     

    In Zeeuws-Vlaanderen verrijst momenteel een uniek project: De Zilte Hof, gelegen pal tegenover restaurant de Kromme Watergang in het plaatsje Slijkplaat (nabij Breskens). In deze proeftuin van ruim 1 hectare groot komen gedurende het jaar meer dan 150 gewassen te staan zoals groenten, fruit, bloemen en kruiden.

     

    Het veelgelauwerde tweesterrenrestaurant gaat werken met de natuurproducten die - naar gelang het seizoen- letterlijk voor de deur van het Zeeuwse land worden geplukt. Voor zowel lunch als diner wordt er apart geoogst. Van pastinaak tot prei. Van aardpeer tot haverwortel. Maar ook raapjes, spruiten, zwarte bessen, druiven en nog veel meer. Karla Peijs, Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland, opende onlangs officieel ‘De Zilte Hof’.

     

    “Verser dan dit kun je het niet krijgen,” aldus een chef-kok Edwin Vinke. “De diversiteit is enorm. We telen bijvoorbeeld acht soorten salie, zeven soorten munt, zeven soorten basilicum en diverse soorten biet. En elke variëteit heeft weer zijn eigen unieke smaak. En dat proef je. Een krop sla afkomstig van de zilte klei of uit een kas betekent een wereld van verschil.”

     

    Edwin Vinke – geboren en getogen op Zeeuws-Vlaanderen - staat bekend om zijn voorliefde voor Zeeuwse produkten. Vorig jaar verscheen het boek Zilte Klei, een hommage aan de natuur en de mensen van Zeeland. De veelgelauwerde chefkok (o.a. Chef van het jaar 2011 van GaultMillau, twee Michelin-sterren) ging voor dit boekenproject in de ongerepte natuur van Zeeland op zoek naar alles wat zee, strand, bos en klei te bieden heeft.

     

    Educatie

    In de Proeftuin zal ook volop worden geëxperimenteerd met het telen van bijzondere producten. Nieuwe gewassen zullen er worden getest in combinatie met de culinaire mogelijkheden. Naast het gebruik van te oogsten groenten door het restaurant heeft de teelttuin ook een educatieve functie.

    Schoolkinderen kunnen in De Zilte Hof op een speelse manier kennismaken met verschillende soorten gewassen. Ook jonge koks-in-opleiding leren – begeleid door De Kromme Watergang - te werken met een groot aantal unieke groenten en kruiden die op Zeeuwse klei zijn geteeld.

     

    Organisatie

    De teeltuin Zilte Hof is een organisatie zonder winstoogmerk en wordt gerealiseerd door De Kromme Watergang in samenwerking met de agrarische telersvereniging Terra Scala (waarin circa vijftien boeren zijn verenigd), het innovatiefonds van Rabobank West Zeeuws Vlaanderen en Dethon Reintegratiebedrijf, een bedrijf dat arbeid biedt aan minder validen en mensen met een arbeidshandicap. De medewerkers van Dethon zijn onder meer betrokken zijn bij het onderhoud en aanleg van de tuin.





    03-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)
    02-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Star Clippers

    Cuba nieuwe bestemming voor Star Clippers

     

     

     

    Cruisespecialist Star Clippers neemt vanaf 2014 ook Cuba op in zijn schitterende vaarroutes door het Caribische gebied. Cruisereizigers zullen voortaan kunnen genieten van de natuurpracht en het cultuurhistorisch erfgoed van Cuba.

     

    Een cruise met Star Clippers is altijd een onvergetelijke belevenis. Dat komt niet alleen door de fantastische, exotische reisbestemmingen maar evenzeer door de mooiste en grootste zeilschepen die de rederij in de vaart heeft. Het leven aan boord van onder meer de Star Flyer is één grote verwennerij, gekenmerkt door comfort en een perfecte service. Het is trouwens met deze Star Flyer, waarop 170 passagiers kunnen meereizen, dat er van en naar Cuba zal gevaren worden. Tijdens de winter 2013/14 zijn er diverse cruises die telkens focussen op bepaalde streken of aspecten van Cuba.

     

    Op 2 februari 2014 vertrekt de Star Flyer voor een unieke veertiendaagse cruise van Costa Rica naar Cuba. Het reistraject is een aaneenschakeling van hoogtepunten met een tocht door het Panama Kanaal en met volgende aanlegplaatsen: Drake Bay en de kleine haven Golfito in Costa Rica, Isla Gamez, Isla Iguana en Balbao in Panama, San Andres en Providencia in Colombia, de Cayman Eilanden en eindigend in het Cubaanse Casilda, de zeehaven van de historische stad Trinidad.

     

    Op 16 en 23 februari 2014 en op 2, 9 en 16 maart 2014 starten cruises (7 nachten) die Cuba combineren met de Cayman eilanden. Haven van vertrek en aankomst is Cienfuegos dat omwille van de prachtige koloniale architectuur de Parel van de Cubaanse Zuidkust wordt genoemd.

    Een zeer attractieve, op en top Cubaanse cruise (6 nachten) begint op 23 maart 2014 met een roundtrip vanuit Cienfuegos en met heerlijke stopplaatsen bij exotische cayo’s (Cayo Largo, Cayo Blanco).

    Op 29 maart 2014 vertrekt de Star Flyer uit Cienfuegos voor een droomcruise naar Sint Maarten met aanleghavens in Jamaica, Dominicaanse Republiek en British Virgin Islands.

     

    Het toevoegen van reisbestemming Cuba in het nu reeds rijke aanbod van Star Clippers betekent een grote meerwaarde. Zo wordt het trouwens ook door Star Clippers president Mikael Krafft verwoordt: “zowel voor nieuwe als voor terugkerende klanten van Star Clippers wordt Cuba, met zijn natuurlijke en culturele rijkdom, een fascinerende bestemming”.

    www.starclippers.com

     









    02-09-2012 om 00:00 geschreven door rvh  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs