'Ik zat achteraan in het peloton tijdens de afdaling van de Cote de Pramartino en heb het rustig aan gedaan want het was gevaarlijk', verklaarde de Belgische kampioen. 'Ik had de rit niet verkend en kende de afdaling dus niet, daarom heb ik bewust geen risico's genomen. Ik zat bovendien toch niet meer in de koers.'

Toch wilde Gilbert niet meedoen in de polemiek als zou de Tour de France te veel het gevaar opzoeken.

'Als je echt geen risico's wilt nemen, moeten we misschien doen zoals in het tennis en stoppen wanneer er kasseien aankomen of het regent', klonk het ironisch.

De groene trui lijkt niet langer haalbaar, heeft Gilbert dan nog doelen in de rest van de tour?

'Weinig', bekende hij. 'Ik ben moe, na een heel intensief voorjaar en ook twee hectische weken in de Tour. Zelf in een ontsnapping meegaan zit er ook niet meer in want ze laten me niet meer gaan met het oog op de groene trui. Nee, er rest niets anders dan Jelle (Vanendert, red.) te helpen voor het bergklassement.'

Waarop hij zich naar zijn vrouw Patricia spoedde die met hun zoontje Alan op bezoek was gekomen. (vermi nieuwsblad)