Inhoud blog
  • Contact met een educatieve dienst
  • Vevangopdracht mind the book
  • Eindreflectie
  • Lesvoorbereidingen
  • Rode draad
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Muzisch werken in de klas

    11-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contact met een educatieve dienst

    Hieronder vind u mijn verslag van contact met een educatieve dienst. 

    Bijlagen:
    Contact met educatieve dienst (72 KB)   

    11-06-2013 om 14:37 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vevangopdracht mind the book

    Vervangopdracht ‘Mind the book’.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Omdat ik erg ziek was tijdens ‘Mind the book’ heb ik een vervangopdracht gekregen. Deze ging als volgt:

     

    Studenten die gewettigd afwezig waren tijdens 'mind the book' kunnen kiezen uit onderstaande opdrachten om hiervoor een vervangtaak te maken. Net zoals bij 'mind the book' maken jullie er een verslag van, en voeg je dat toe in je map. Denk ook aan een toegangsbewijs, en een doktersbewijs. ( dat laatste niet voor Eline en Tatiana, die dit reeds in orde brachten ).

     

    1) Je brengt een bezoek aan het ABC-huis. Begin mei organiseren zij een familieweekend. Er staat op hun site ook dat ze elke dinsdag open zijn voor studenten lerarenopleiding, maar je moet wel even nagaan of dit ook individueel kan.

    2) Er is binnenkort ook het Passa Porta (literatuur)festival in Brussel, met op 24 maart workshops door Tom Schamp, Kitty Crowther etc. in Bronx

    3) Een bezoekje brengen aan het literair museum in Hasselt

     

    Veel succes ermee

    het muzisch team

     

    Ik heb gekozen voor een bezoek aan het ABC huis waar ik een workshop volgde over Kamishibai. Deze workshop was bestemd voor leerkrachten en gaf meer informatie over de afkomst van de Kamishibai, hoe je zelf een Kamishibai kan maken en hoe je een verhaal goed kan vertellen met Kamishibai. Op het einde van de workshop werd iedereen in groepjes verdeeld en mochten we zelf een verhaal brengen. Ik wist niet dat de Kamishibai zo een oude traditie had. Kamishibai (‘kami’ betekent papier en ‘shibai’ betekent drama) is onderdeel van een eeuwenoude visuele verteltraditie die tijdens de 12de eeuw ontstond in Boeddhistische tempels in Japan. Monniken gebruikten er beeldrollen om moraliserende verhalen over te brengen naar een overwegend ongeletterd publiek. Het is zelfs het begin van Manga! Zelf ga ik nu ook een echte houten vertelkast maken voor in mijn klas. Zo kan je verhalen op een originele manier brengen.


    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindreflectie

    Eindreflectie en bewijzen.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Over het eigen muzisch handelen.

     

    Voor mijn muzisch project heb ik gekozen voor een animatiefilmpje van Chista Moesker met als titel ‘Sientje’. Het filmpje gaat over een kleuter genaamd Sientje die door haar ouders naar haar kamer wordt gestuurd. Daar krijgt ze een enorme roede-uitbarsting waardoor die ze uitwerkt op haar bed, knuffel, kamermuren en in haar fantasie ook haar familie. Ik heb mijn muzisch project uitgewerkt tijdens de vierde week van mijn eindstage. Deze vond plaats in de Maurits Sabbe kleuterschool te Mechelen. Mijn stageklas was de 3de kleuterklas met als klastitularis Gaea Beullens.

    Ik heb mijn muzisch project over 3 dagen gespreid omdat er heel wat tijd wegviel door het geplande Paasontbijt. Tijdens deze 3 dagen heb ik verschillende activiteiten alleen geleid voor de eerste keer tijdens mijn studie.

     

    Ik vond mijn muzisch project erg geslaagd, de kleuters hebben verschillende activiteiten gedaan waarbij ze vertrokken vanuit het muzische schema. We zijn vertrokken vanuit een impressie dat in dit geval het filmpje van Sientje was. En die impressie werd door de kleuters op verschillende manieren en muzische kanalen verwerkt. We hebben het filmpje verwerkt door erover te praten en te ordenen. We hebben zelf aan action painting gedaan zoals Sientje doet op de muren van haar kamer. Dit werd door de kleuters graag gedaan, ze vonden het fantastisch om ongeremd om te gaan met de verf en de borstel. Ook hebben we een lichtspel gedaan, dit was de eerste keer dat de kleuters ontdekken hoe je beelden kan maken met een wit doek en een felle lamp. Ze ontdekten snel hoe ze duidelijkere beelden konden vormen en hoe ze emoties konden weergeven zonder hun gezicht te gebruiken.

     

    Ik ontdekte dat mijn eigen muzisch handelen erg belangrijk was tijdens deze opdrachten. Ik moest goede vragen en opdrachten geven om de kleuters te helpen. Dit was niet altijd even makkelijk want soms voelden de kleuters zich erg geremd door de druk van de groep en van de camera. Gelukkig waren er enkele durvers bij die wel altijd stonden te springen om mee te werken.


    Over de persoonlijke groei.

     

    Ik geloof dat mijn persoonlijke groei in verband met muzische vorming erg groot is. Tijdens de aanvang van de lessen muzische vorming dacht ik dat ik hier erg sterk in zou zijn door mijn studie Grafische Vormgeving en Illustratie. Tijdens deze opleiding heb ik veel geleerd over verschillende grafische technieken maar ook hoe je verschillende media zoals muziek, kunst, film, ... kan gebruiken als bronnen voor je eigen werk. Dit was natuurlijk extra bagage voor tijdens het muzisch werken maar dit betekende niet dat ik er alles van wist. Dat ontdekte ik pas achteraf.

     

    Muzisch werken was voor mij vooral een uitdaging omdat ik uit mijn comfort zone moest stappen. Ik moest het slagen van mijn lessen laten afhangen van de ideeën en ingevingen van de kleuters. Tenminste dat dacht ik bij de aanvang van het vak. Nu dat het vak achter de rug is heb ik geleerd dat je je kleuters nog altijd kan sturen door het stellen van de juiste vragen en het aanbieden van voldoende materiaal. Ik denk echt wel dat ik hier in gegroeid ben. Ook heb ik geleerd dat je tijdens muzisch werken je doelen erg open moet laten. Soms doen je kleuters iets wat misschien niet echt bij je impressie past, maar ze zijn er wel toe gekomen dankzij je impressie.

     Als ik een eigen klas heb zou ik graag tijdens het school jaar een volledig muzische week willen houden. Met als eindpunt een museum voor de ouders.  Mijn werkpunten doorheen het jaar waren vooral organisatie en leergierigheid. Door muzisch werken heb ik vooral aan leergierigheid gewerkt. Ik heb veel opgezocht naar originele activiteiten die kon doen met mijn kleuters tijdens het muzisch werken. Dit zou ik nog moeten doortrekken naar andere activiteiten zoals het vertellen van een verhaal op een andere manier.



















    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lesvoorbereidingen
    Hierbij enkele lesvoorbereidingen: 

    Bijlagen:
    28) LVB Toneel kopie.doc (113 KB)   
    51) LVB Filmpje Sientje bekijken.doc (121.5 KB)   
    52) LVB Drama sientje.doc (115 KB)   
    54) LVB crea Actionpainting.doc (117.5 KB)   
    55) LVB lichtspel.doc (116.5 KB)   
    58) LVB bekijken film project.doc (116 KB)   

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rode draad

    Rode draad.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Dinsdag.

    Vandaag maken de kleuters voor het eerst kennis met Sientje. We bekijken het filmpje en bespreken het achteraf. Dan begint het hoekenwerk. De kleuters kunnen de verschillende emoties van sientje ontdekken met maskers in de poppenhoek. Ze kunnen het filmpje herbekijken aan de computer. Met de personages van Sientje spelen in de poppenkast. Schilderen met zwarte verf zoals Sientje aan de knutseltafel... Op het einde van de dag bekijken we het filmpje opnieuw en proberen we ons in te leven in de leefwereld van Sientje. We proberen even boos te zijn als zij en dat te tonen via lichaamstaal.

     

    Woensdag.

     Na het woord van de week gaan we verder over Sientje, we bekijken de beelden waarin ze schildert opnieuw. Dit kunnen de kleuters van 3K ook! Iedereen mag aan de beurt en al zijn gevoelens tonen in een echt kunstwerk. Voor we naar huis gaan gaan we proberen te tonen hoe boos we zijn achter doek. Dit is moeilijk omdat we elkaar gezicht niet zien!

     

    Donderdag.

     Op donderdag begint de dag heel spannend met het Paasontbijt. Na dat ontbijt is het tijd om onze lichamen en hersenen aan het werkt te zetten. We vragen ons af waarom Sientje zo boos is? We bedenken enkele situaties en spelen ze na. Na de LO les bekijken we een compilatie van alle filmpjes die de juf gemaakt heeft tijdens de voorbije dagen.


    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagplanning

    Dagplanningen.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Dinsdag 26 maart 2013

    MUZISCH PROJECT

    OG/dom

    Woensdag 27 maart 2013

    MUZISCH PROJECT

    OG/dom

    Donderdag 28 maart 2013

    MUZISCH PROJECT

    OG/dom

     

    8u30: Kls op speelplaats.

    8u40: Start schooldag.

    8u45: Onthaal

     

     

    8u30: Kls op speelplaats.

    8u40: Start schooldag.

    8u45: Onthaal

     

    8u30: Kls op speelplaats.

    8u40: Start schooldag.

    8u45: Onthaal

     

     

    9u00: Film bekijken+ eerste indruk.

    9u30: Toelichting hoekenwerk.

     

    MV

    9u00: Woord van de week: EET.

    9u30: Action painting: Sientje

    MV

    9u00: Paasontbijt.

     

     

    10u00: Koek eten + toilet.

    10u20: Speeltijd.

    10u35: Hoekenwerk.

     

    MV

    10u00: Toelichting hoekenwerk.

    10u20: Speeltijd.

    10u35: Koek eten + toilet.

     

    10u20: Speeltijd.

    10u35: Koek eten + toilet.

     

     

     

    11u00: Hoekenwerk

    11u40: Schaduwspel Sientje

    MV

     

    11u00: Drama: mama en sientje.

    11u40: Hoekenwerk.

     

    MV

     

    12u00: Middagmaal.

    12u30: Speeltijd.

     

     

     

     

    12u15: Einde schooldag.

     

    12u00: Middagmaal.

    12u30: Speeltijd.

     

     

    13u15: Hoekenwerk.

     

    MV

     

     

    13u15: LO

    LO

     

    14u05: Speeltijd.

    14u20: Fruitmoment.

    14u40: Drama: film Sientje

     

    MV

     

     

    14u05: Speeltijd.

    14u20: Fruitmoment.

    14u40: Bekijken film van het project.

    MV

    15u10: Einde schooldag.

     

     

     

    15u10: Einde schooldag.

     


    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bronnenlijst en samenvatting van bronnenmateriaal

    Bronnenlijst en samenvatting bronnenmateriaal.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Bronnenlijst

    -       Ministerie van de Vlaamse gemeenschap departement onderwijs (2001) informatiemap ontwikkelingsdoelen en eindtermen (5de druk) Roger Standaert.

    -       Robert.N. (2008) Cursus Aandachtspunten voor de aspirant leraar kleuteronderwijs. Onuitgegeven cursus, Artesis Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

    -       Bron: http://www.youtube.com/watch?v=e9k5tRAfygc geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.

    -       Bron: http://static.folimage.fr/image/sientje_1.jpg. geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.

    -       Bron: http://www.ivarhagendoorn.com/files/blog/christa-moesker-sientje.jpg. geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.

    -       Bron: http://i2.ytimg.com/vi/AgYn7j-iEnc/hqdefault.jpg?feature=og. geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.

    -       Bron: http://sites79.ac-poitiers.fr/la-peyratte/sites/la-peyratte/local/cache-vignettes/L450xH267/sientje2-dca28.jpg. geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.

    -       Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2750067/1998/06/30/Een-vrije-animatiefilm-is-een-slagroomtoetje.dhtml. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    -       Bron: http://www.ingebeeld.be/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    -       Bron: http://www.christamoesker.nl/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    -       Bron: http://www.imdb.com/title/tt0127283/awards?ref_=tt_awd. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

     

    Samenvatting bronnenmateriaal

    Mijn voornaamste bron was het internet. Ik heb Youtube gebruikt voor het zoeken van goede impressies en Google voor afbeeldingen van Sientje. Verder heb ik zelf knip en plakwerk verricht. 

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mindmap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdieping van de impressie.

    Inhoudelijke verdieping van de gekozen cultureel kunstzinnige impressie.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Ik heb gekozen voor een filmfragment van de INgeBEELD reeks. Dit is een project van PRM of project rond mediawijsheid.[1] Zij werken aan verschillende manieren om online media in de klassen te brengen op een veilige en educatieve manier. INgeBEELD is een manier voor studenten grafische vormgeving en hobbyisten om hun kortfilmpjes, animatiefilmpjes en andere te delen. Het is dus een goede bron voor leerkrachten om filmmateriaal te vinden voor muzische projecten.

    ‘Sientje’ is een animatiefilmpje gemaakt door Chista Moesker.[2] . Christa heeft Illustratie en grafische vormgeving gestudeerd. Ik heb dezelfde studie gevolgd en kende haar al van tijdens mijn lessen grafische vormgeving. Toen al was ze een inspiratiebron voor mijn eigen werk. Christa Moesker is ook bekend van verschillende andere media zoals verschillende kortfilms gebruikt in het populaire kinderprogramma Sesamstraat. Daarnaast Is ze ook Freelance illustrator voor verschillende 2D games. Met ‘Sientje’ won ze het gouden kalf voor beste kortfilm op het Nederlandse filmfestival in 1997.[3]

     

    Sientje is  een korte animatiefilm die de toeren en streken toont van een kleuter die erg boos is en naar haar kamer gestuurd werd door haar mama. Sientje is erg emotioneel en probeert stoom af te blazen op allerlei verschillende manieren. Ze gromt en gilt en stampt met haar vuisten en voeten op de grond. Ze leeft zicht uit op haar knuffelbeer en ook haar bed moet er aan geloven. Ze gaat tekeer op de muren en camera met zwarte verf en ook haar fantasie gaat de vrije loop als ze drie keer zo groot wordt als haar familie en ze boos begint te vertrappelen. Sientje is geen stout of vervelend kind maar een kind met een woede uitbarsting zoals elk kind ze wel een keertje heeft. Deze keer zien we deze woede uitbarsting niet zoals de ouders ze zien, of als buitenstaander maar wel zoals Sientje zelf het ziet. Dit zorgt ervoor dat je volledig wordt meegesleurd in haar woede. Voor de kleuters is dit erg herkenbaar. Daarna is  het erg vertederend om te zien hoe Sientje haar woede verdwijnt. Op het einde van het filmpje word Sientje erg triest en is het enige dat ze wil getroost worden door haar mama.

    Sientje is een meisje samengesteld uit een aantal dikke lijnen en de kleuren zwart, wit en rood. Eerst maakte Christa een aantal tekeningen op papier die ze daarna tot leven bracht op de computer. Ik begrijp deze techniek niet helemaal maar het is wel erg fascinerend om te zien hoe je met zo weinig lijnen en kleuren zoveel emotie kan weergeven en het zo herkenbaar kunt maken.

    Dit is overigens niet het laatste wat we van Sientje kunnen zien. Christa werkt aan een tv serie over Sientje die te zien zal zijn in Amerika. Daarover zegt ze het volgende: “Ik ben nu bezig een serie over Sientje op te zetten. Het gaat over klein kinderleed. Bijvoorbeeld op bezoek gaan bij een vervelende tante of jaloers zijn op je vriendje die een grotere lolly heeft. Het gaat om het aandragen van oplossingen, maar nooit op een moralistische manier. Humor is heel belangrijk. Het grappige is, dat ze in Amerika minder enthousiast zijn dan in Europa. Vooral in de Scandinavische landen is Sientje buitengewoon populair. Maar daar kijk ik niet van op, daar komen immers ook Pipi Langkous en Emiel vandaan. Dat zijn ook stoute kinderen.”[4]



    [1] Bron: http://www.ingebeeld.be/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    [2] Bron: http://www.christamoesker.nl/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    [3] Bron: http://www.imdb.com/title/tt0127283/awards?ref_=tt_awd. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    [4] Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2750067/1998/06/30/Een-vrije-animatiefilm-is-een-slagroomtoetje.dhtml. Geraadpleegd op 10 mei 2013.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=AgYn7j-iEnc   

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door Tatiana Tubbax  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs