Omdat ik erg ziek was tijdens Mind the book heb ik een
vervangopdracht gekregen. Deze ging als volgt:
Studenten die
gewettigd afwezig waren tijdens 'mind the book' kunnen kiezen uit onderstaande
opdrachten om hiervoor een vervangtaak te maken. Net zoals bij 'mind the book'
maken jullie er een verslag van, en voeg je dat toe in je map. Denk ook aan een
toegangsbewijs, en een doktersbewijs. ( dat laatste niet voor Eline en Tatiana,
die dit reeds in orde brachten ).
1) Je brengt een
bezoek aan het ABC-huis. Begin mei organiseren zij een familieweekend. Er staat
op hun site ook dat ze elke dinsdag open zijn voor studenten lerarenopleiding,
maar je moet wel even nagaan of dit ook individueel kan.
2) Er is
binnenkort ook het Passa Porta (literatuur)festival in Brussel, met op 24 maart
workshops door Tom Schamp, Kitty Crowther etc. in Bronx
3) Een bezoekje
brengen aan het literair museum in Hasselt
Veel succes ermee
het muzisch team
Ik heb gekozen voor een bezoek aan het ABC huis waar ik een workshop
volgde over Kamishibai. Deze workshop was bestemd voor leerkrachten en gaf meer
informatie over de afkomst van de Kamishibai, hoe je zelf een Kamishibai kan
maken en hoe je een verhaal goed kan vertellen met Kamishibai. Op het einde van
de workshop werd iedereen in groepjes verdeeld en mochten we zelf een verhaal
brengen. Ik wist niet dat de Kamishibai zo een oude traditie had. Kamishibai
(kami betekent papier en shibai betekent drama) is onderdeel van een
eeuwenoude visuele verteltraditie die tijdens de 12de eeuw ontstond in
Boeddhistische tempels in Japan. Monniken gebruikten er beeldrollen om
moraliserende verhalen over te brengen naar een overwegend ongeletterd publiek.
Het is zelfs het begin van Manga! Zelf ga ik nu ook een echte houten vertelkast
maken voor in mijn klas. Zo kan je verhalen op een originele manier brengen.
Voor mijn muzisch project heb ik gekozen voor een animatiefilmpje van
Chista Moesker met als titel Sientje. Het filmpje gaat over een kleuter
genaamd Sientje die door haar ouders naar haar kamer wordt gestuurd. Daar
krijgt ze een enorme roede-uitbarsting waardoor die ze uitwerkt op haar bed,
knuffel, kamermuren en in haar fantasie ook haar familie. Ik heb mijn muzisch
project uitgewerkt tijdens de vierde week van mijn eindstage. Deze vond plaats
in de Maurits Sabbe kleuterschool te Mechelen. Mijn stageklas was de 3de
kleuterklas met als klastitularis Gaea Beullens.
Ik heb mijn muzisch project over 3 dagen gespreid omdat er heel wat
tijd wegviel door het geplande Paasontbijt. Tijdens deze 3 dagen heb ik
verschillende activiteiten alleen geleid voor de eerste keer tijdens mijn
studie.
Ik vond mijn muzisch project erg geslaagd, de kleuters hebben
verschillende activiteiten gedaan waarbij ze vertrokken vanuit het muzische
schema. We zijn vertrokken vanuit een impressie dat in dit geval het filmpje
van Sientje was. En die impressie werd door de kleuters op verschillende
manieren en muzische kanalen verwerkt. We hebben het filmpje verwerkt door
erover te praten en te ordenen. We hebben zelf aan action painting gedaan zoals
Sientje doet op de muren van haar kamer. Dit werd door de kleuters graag gedaan,
ze vonden het fantastisch om ongeremd om te gaan met de verf en de borstel. Ook
hebben we een lichtspel gedaan, dit was de eerste keer dat de kleuters
ontdekken hoe je beelden kan maken met een wit doek en een felle lamp. Ze
ontdekten snel hoe ze duidelijkere beelden konden vormen en hoe ze emoties
konden weergeven zonder hun gezicht te gebruiken.
Ik ontdekte dat mijn eigen muzisch handelen erg belangrijk was tijdens
deze opdrachten. Ik moest goede vragen en opdrachten geven om de kleuters te
helpen. Dit was niet altijd even makkelijk want soms voelden de kleuters zich
erg geremd door de druk van de groep en van de camera. Gelukkig waren er enkele
durvers bij die wel altijd stonden te springen om mee te werken.
Over de persoonlijke groei.
Ik geloof dat mijn persoonlijke groei in verband met muzische vorming
erg groot is. Tijdens de aanvang van de lessen muzische vorming dacht ik dat ik
hier erg sterk in zou zijn door mijn studie Grafische Vormgeving en
Illustratie. Tijdens deze opleiding heb ik veel geleerd over verschillende
grafische technieken maar ook hoe je verschillende media zoals muziek, kunst,
film, ... kan gebruiken als bronnen voor je eigen werk. Dit was natuurlijk
extra bagage voor tijdens het muzisch werken maar dit betekende niet dat ik er
alles van wist. Dat ontdekte ik pas achteraf.
Muzisch werken was voor mij vooral een uitdaging omdat ik uit mijn
comfort zone moest stappen. Ik moest het slagen van mijn lessen laten afhangen
van de ideeën en ingevingen van de kleuters. Tenminste dat dacht ik bij de
aanvang van het vak. Nu dat het vak achter de rug is heb ik geleerd dat je je
kleuters nog altijd kan sturen door het stellen van de juiste vragen en het
aanbieden van voldoende materiaal. Ik denk echt wel dat ik hier in gegroeid
ben. Ook heb ik geleerd dat je tijdens muzisch werken je doelen erg open moet
laten. Soms doen je kleuters iets wat misschien niet echt bij je impressie
past, maar ze zijn er wel toe gekomen dankzij je impressie.
Als ik een eigen klas heb zou ik graag tijdens het school
jaar een volledig muzische week willen houden. Met als eindpunt een museum voor
de ouders.Mijn werkpunten
doorheen het jaar waren vooral organisatie en leergierigheid. Door muzisch
werken heb ik vooral aan leergierigheid gewerkt. Ik heb veel opgezocht naar
originele activiteiten die kon doen met mijn kleuters tijdens het muzisch
werken. Dit zou ik nog moeten doortrekken naar andere activiteiten zoals het
vertellen van een verhaal op een andere manier.
Vandaag
maken de kleuters voor het eerst kennis met Sientje. We bekijken het
filmpje en bespreken het achteraf. Dan begint het hoekenwerk. De kleuters
kunnen de verschillende emoties van sientje ontdekken met maskers in
de poppenhoek. Ze kunnen het filmpje herbekijken aan de computer. Met de personages
van Sientje spelen in de poppenkast. Schilderen met zwarte verf zoals
Sientje aan de knutseltafel... Op het einde van de dag bekijken we het filmpje
opnieuw en proberen we ons in te leven in de leefwereld van Sientje. We
proberen even boos te zijn als zij en dat te tonen via lichaamstaal.
Woensdag.
Na
het woord van de week gaan we verder over Sientje, we bekijken de beelden
waarin ze schildert opnieuw. Dit kunnen de kleuters van 3K ook! Iedereen
mag aan de beurt en al zijn gevoelens tonen in een echt kunstwerk. Voor
we naar huis gaan gaan we proberen te tonen hoe boos we zijn achter doek.
Dit is moeilijk omdat we elkaar gezicht niet zien!
Donderdag.
Op
donderdag begint de dag heel spannend met het Paasontbijt. Na dat ontbijt
is het tijd om onze lichamen en hersenen aan het werkt te zetten. We vragen
ons af waarom Sientje zo boos is? We bedenken enkele situaties en spelen
ze na. Na de LO les bekijken we een compilatie van alle filmpjes die de
juf gemaakt heeft tijdens de voorbije dagen.
-Ministerie van
de Vlaamse gemeenschap departement onderwijs (2001) informatiemap
ontwikkelingsdoelen en eindtermen (5de druk) Roger Standaert.
-Robert.N. (2008)
Cursus Aandachtspunten voor de aspirant leraar kleuteronderwijs. Onuitgegeven
cursus, Artesis Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.
-Bron:
http://www.youtube.com/watch?v=e9k5tRAfygc geraadpleegd op maandag 25 februari
2013.
-Bron:
http://static.folimage.fr/image/sientje_1.jpg. geraadpleegd op maandag 25
februari 2013.
-Bron: http://www.ivarhagendoorn.com/files/blog/christa-moesker-sientje.jpg.
geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.
-Bron: http://i2.ytimg.com/vi/AgYn7j-iEnc/hqdefault.jpg?feature=og.
geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.
-Bron:
http://sites79.ac-poitiers.fr/la-peyratte/sites/la-peyratte/local/cache-vignettes/L450xH267/sientje2-dca28.jpg.
geraadpleegd op maandag 25 februari 2013.
-Bron:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2750067/1998/06/30/Een-vrije-animatiefilm-is-een-slagroomtoetje.dhtml.
Geraadpleegd op 10 mei 2013.
-Bron: http://www.ingebeeld.be/.
Geraadpleegd op 10 mei 2013.
-Bron:
http://www.christamoesker.nl/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.
-Bron:
http://www.imdb.com/title/tt0127283/awards?ref_=tt_awd. Geraadpleegd op 10 mei
2013.
Samenvatting bronnenmateriaal
Mijn voornaamste bron was het internet. Ik heb Youtube
gebruikt voor het zoeken van goede impressies en Google voor afbeeldingen van
Sientje. Verder heb ik zelf knip en plakwerk verricht.
Ik heb gekozen voor een filmfragment van de INgeBEELD reeks. Dit is een
project van PRM of project rond mediawijsheid.[1]
Zij werken aan verschillende manieren om online media in de klassen te brengen
op een veilige en educatieve manier. INgeBEELD is een manier voor studenten
grafische vormgeving en hobbyisten om hun kortfilmpjes, animatiefilmpjes en
andere te delen. Het is dus een goede bron voor leerkrachten om filmmateriaal
te vinden voor muzische projecten.
Sientje is een animatiefilmpje gemaakt door Chista Moesker.[2]
. Christa heeft Illustratie en grafische vormgeving gestudeerd. Ik heb dezelfde
studie gevolgd en kende haar al van tijdens mijn lessen grafische vormgeving.
Toen al was ze een inspiratiebron voor mijn eigen werk. Christa Moesker is ook
bekend van verschillende andere media zoals verschillende kortfilms gebruikt in
het populaire kinderprogramma Sesamstraat. Daarnaast Is ze ook Freelance
illustrator voor verschillende 2D games. Met Sientje won ze het gouden kalf
voor beste kortfilm op het Nederlandse filmfestival in 1997.[3]
Sientje iseen korte
animatiefilm die de toeren en streken toont van een kleuter die erg boos is en
naar haar kamer gestuurd werd door haar mama. Sientje is erg emotioneel en
probeert stoom af te blazen op allerlei verschillende manieren. Ze gromt en
gilt en stampt met haar vuisten en voeten op de grond. Ze leeft zicht uit op
haar knuffelbeer en ook haar bed moet er aan geloven. Ze gaat tekeer op de
muren en camera met zwarte verf en ook haar fantasie gaat de vrije loop als ze
drie keer zo groot wordt als haar familie en ze boos begint te vertrappelen.
Sientje is geen stout of vervelend kind maar een kind met een woede uitbarsting
zoals elk kind ze wel een keertje heeft. Deze keer zien we deze woede
uitbarsting niet zoals de ouders ze zien, of als buitenstaander maar wel zoals
Sientje zelf het ziet. Dit zorgt ervoor dat je volledig wordt meegesleurd in
haar woede. Voor de kleuters is dit erg herkenbaar. Daarna ishet erg vertederend om te zien hoe
Sientje haar woede verdwijnt. Op het einde van het filmpje word Sientje erg triest
en is het enige dat ze wil getroost worden door haar mama.
Sientje is een meisje samengesteld uit een aantal dikke lijnen en de kleuren
zwart, wit en rood. Eerst maakte Christa een aantal tekeningen op papier die ze
daarna tot leven bracht op de computer. Ik begrijp deze techniek niet helemaal
maar het is wel erg fascinerend om te zien hoe je met zo weinig lijnen en
kleuren zoveel emotie kan weergeven en het zo herkenbaar kunt maken.
Dit is overigens niet het laatste wat we van Sientje kunnen zien. Christa werkt
aan een tv serie over Sientje die te zien zal zijn in Amerika. Daarover zegt ze
het volgende: Ik ben nu bezig een serie over Sientje op te zetten. Het gaat
over klein kinderleed. Bijvoorbeeld op bezoek gaan bij een vervelende tante of
jaloers zijn op je vriendje die een grotere lolly heeft. Het gaat om het
aandragen van oplossingen, maar nooit op een moralistische manier. Humor is
heel belangrijk. Het grappige is, dat ze in Amerika minder enthousiast zijn dan
in Europa. Vooral in de Scandinavische landen is Sientje buitengewoon populair.
Maar daar kijk ik niet van op, daar komen immers ook Pipi Langkous en Emiel
vandaan. Dat zijn ook stoute kinderen.[4]
[1]Bron:
http://www.ingebeeld.be/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.
[2]Bron:
http://www.christamoesker.nl/. Geraadpleegd op 10 mei 2013.
[3]Bron:http://www.imdb.com/title/tt0127283/awards?ref_=tt_awd.
Geraadpleegd op 10 mei 2013.
[4] Bron:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2750067/1998/06/30/Een-vrije-animatiefilm-is-een-slagroomtoetje.dhtml.
Geraadpleegd op 10 mei 2013.