Inhoud blog
  • Het Archief Voor Onderwijs
  • KlasCement
  • Het SENSOA Vlaggensysteem
  • Mediawijsheid is verweren
  • Mediawijsheid is Amuseren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taniamedia
    Leerkracht worden is ook mediawijs worden.
    02-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediawijsheid is informeren.

    Mediawijsheid = Competentie= Kennis, Vaardigheden en attitudes

    Bekijk de 6 doelstellingen van Het Mediawijs Competentiemodel om mediawijs door het leven te gaan.
     
    Wat waren je eerste gedachten bij de les mediawijsheidsdoelstellingen doelstelling ‘informeren?
    Ik gebruik internet en voornamelijk google om informatie op te zoeken en kan er vrij goed mee overweg. Mijn eerste gedacht was dus ook dat het een nuttige les zou worden.
    Had je ooit al eerder gehoord over Sir Francis Bacon?
    Neen, die naam was mij onbekend.

    Zijn uitspraak :
    Informatie is macht

    Klopt helemaal : hoe meer kennis je hebt verworven, hoe veiliger je kunt omgaan met informatie en hoe minder snel je in een valkuil zult terecht komen. Hoe meer kennis, hoe minder toegang voor de vijand.

    Francis Bacon
    Geboren 22 januari 1561 London, Groot-Brittanië
    Overleden 09 april 1626 Highgate, Groot-Brittanië
    Hoofdwerken: Essays (1601); Novum organon (1620); De augmentis scientiarum (1623); Nova Atlantis (1627).
    Opleiding: Universiteit van Cambridge

    Een wijs man maakt meer kansen dan dat hij er aantreft.
    Door kennis is de mens in staat zijn wereld vorm te geven, volgens Francis Bacon, want "kennis is macht". deze vooroordelen stelde hij een door hemzelf mede ontwikkelde methode: de inductie.
     
    Bron : www.filosofie.nl


    Hoe evalueer je je eigen informatiegeletterdheid?
    Ik ben goed in het omgaan met informatie, misschien ben ik iets te kritisch en te ongeloofwaardig. Soms is het niet evident om fake news te herkennen. Ik gebruik meer traditionele bronnen dan digitale media en baseer me meer op primaire bronnen van ooggetuigen op tv dan secondaire die niet noodzakelijk objectief zijn.


    FAKE NEWS

    7         problematische vormen van misleidende informatie:

     

    1.Satire of parodie: Satire en parodieën worden gebruikt om bepaalde zaken uit te vergroten of te amuseren. Satirische nieuwsberichten worden niet gemaakt om mensen doelbewust te misleiden. Voorbeelden: Raaskalderij, De Rechtzetting, De ideale wereld of Basta. Of onlangs de vlog van PewDiePie waarin hij bepaalde beeldspraak gebruikt.
    2. Valse connectie: titels, afbeeldingen, … hebben geen link met de content
    3. Misleidende informatie: informatie gebruiken om iets of iemand in een bepaalde andere context te framen.
    4. Valse context: het gebruik van originele/authentiek content maar in een foutieve context
    5. Bedrieglijke content: wanneer originele bronnen geïmiteerd worden.
    6. Gemanipuleerde content: wanneer originele content of beelden gemanipuleerd worden om te misleiden
    7. Gefabriceerde content: nieuwe content creëren die volledig fout is


    Bron : mediawijsheid.be

    Welke soorten informatiebronnen raadpleeg jij en welke vooral niet?
    Meestal google en dan selecteer ik betrouwbare sites zoals de overheid, Wikipedia meestal niet, tenzij ik gewoon snel wil weten wat iets betekent of waar iets zich bevind.

    Waarvoor gebruik jij Google allemaal?
    Om te shoppen, de weg op te zoeken, informatie te vinden…

    Heb je veel bijgeleerd van de optimalisatiemogelijkheden van zoekopdrachten? Wat vond je vernieuwend? Verassend? Verbazingswekkend?
    Dat je met Google kunt rekenen wist ik niet en dat je door het minteken woorden kunt uitsluiten ook niet.

    Een foto naar Google slepen is ook heel leuk.

    En het filmpje met het spinnetje dat overal miljoenen informatie gaat zoeken dat hou je niet voor mogelijk.

    De algoritmes die google gebruikt zijn echt indrukwekkend:

    Ben jij al veel in aanraking gekomen met fake nieuws? Hoe reageer je dan?
    Eigenlijk niet, ik kijk meestal naar het nieuws op tv. De filmpjes op Facebook interesseren mij niet.

    Ik vertrouw ze ook niet




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 24/12-30/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs