Welke begrippen kwamen in jou naar boven
bij het woord mediawijs tijdens deze les? Hetgeen bij mij het meest naar boven kwam is : veiligheid,
voorzichtigheid,
reclame, facebook, chatten, communiceren,
fotos
Mediawijsheid is een breed begrip. Iedereen is mediawijs.
Wat
houdt de conceptnota van de Vlaamse overheid in?
Mediawijsheid is een thema dat zich situeert op het snijvlak van
verschillende beleidsvelden, waaronder Media en Onderwijs. Beide beleidsvelden
zijn reeds actief in het mediawijsheidsveld en wilden met deze conceptnota een
krachtige impuls geven aan de verdere uitbouw van een gecoördineerd en
geïntegreerd beleid en aan de ontwikkelingen binnen het veld.
Voor de Vlaamse overheid is mediawijsheid:
het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust
en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde
wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht
is op maatschappelijke participatieMediawijsheid is een thema dat zich situeert op het snijvlak van
verschillende beleidsvelden, waaronder Media en Onderwijs. Bei zijn ree.
Hoe sta jij ertegenover?
Vooral voor de jongeren vind ik het belangrijk om op een verantwoorde manier
met het internet om te gaan. Ik vind het goed dat media en onderwijs gepaard
gaan
Welke informatie kun je vinden op de
infographic?er het gaat om mediawijsheid, doen allerlei wilde
veronderstellingen de ronde. Jongeren zouden het meest mediawijs zijn, senioren
het minst. Hoger opgeleiden het meest kritisch, jongeren het meest creatief.
Maar hoe zit het nu werkelijk/echt?
Hoe
ervaar je het gebruik van een infographic? Ik heb het even moeten bekijken maar eens ik ermee weg was vond ik het wel gebruiksvriendelijk.
Het is heel duidelijk en visueel. Het onderscheid tussen gemiddelde Vlaming/
senioren/vrouwen/mannen/jongeren en hoger opgeleiden vind ik zeer
representatief
Hebben bepaalde cijfers in de
infographic een indruk op je nagelaten?
Dat de senioren het internet evenveel gebruiken als de jongeren verbaast me
wel.
Ze zijn niet zo handig en ze zijn er niet mee opgegroeid. Toch doen ze hun best
om het internet als communicatie te gebruiken, waarschijnlijk om het contact
met hun kinderen en kleinkinderen zoveel mogelijk te onderhouden.
Wat is je mening over het Mediawijs Competentiemodel? Het is erg visueel. De Vlaamse overheid definieert mediawijsheid als een competetie. Wat dit concreet wil zeggen staat heel goed omschreven in de cursus op p. 5.
Vind je het formuleren van mediawijze doelen op vlak van kennis, vaardigheden
en attitudes een grote uitdaging of niet?
Ja toch
wel, ik vergelijk het met het kopen op het internet waarbij je kennis dient te
hebben over wat je gaat aanschaffen en op welke site (kennis), je de juiste
selecties gaat maken (vaardigheid) en meer gaat opzoeken omdat je er positief
tegenover staat. (attitudes)
De krant, de televisie, een computer, een magazine, ... dat is niet meer genoeg. Nu zijn er ook Smartphones en tablets, internet en Google, Facebook en YouTube. Zo wordt de cursus van meneer Olivier Van Roy., docent Mediawijsheid aan de Thomas More Hogeschool te Mechelen, ingeleid. De eerste les begon keileuk met een spel via onze smartphoneapplicatie "dobbelstenen". Help, ik heb geen tablet, ik heb geen applicatie "dobbelstenen" en ik heb geen, ...
Wat
was voor jou een blikopener tijdens de les? Ik had nog
nooit stilgestaan bij dat woord. We beseffen niet dat alles wat we doen te
maken heeft met media en dat we er op verschillende manieren mee omgaan.
Wat
zijn je verwachtingen voor het OPO Mediawijsheid? Ik verwacht
te leren hoe ik en mijn omgeving mediawijs zijn en het internet goed of slecht
gebruiken. Ik verwacht de hoeveelheid competenties te verkrijgen die ik nodig
heb om bewust, veilig en verantwoord om te gaan met het internet.Indien De
Hoe
geef jij invulling aan mediawijsheid? Op dit
moment heb ik nog geen ervaring.
Is
jouw online privacy verzekerd? Ik denk dat
ik niets te verbergen heb maar maak me wel zorgen voor mijn kinderen.
Hoe actief ben je online? Ik denk dat ik niet actief online ben. Ik zet geen vakantiefotos op FB.
Mijn gebruik beperkt zich tot af en toe iets op te zoeken, een aankoop te
verrichten en online banking.
Hoe heb je het CASPAR-spel ervaren? Ik
besef dat ik een leek ben vergeleken met de jongeren in de klas. Alleen al het
spel spelen met de smartphone is voor mij abnormaal. Het is de eerste maal dat
ik geen echte dobbelsteen gooi en dat de kaarten gescand worden. Persoonlijk
vind ik het niet zo gezellig.