Stad
op een 400 meter hoog rotsplateau in Umbrië. Was een Onafhankelijk Republica
del Popolo tijdens ons eigen glorie tijdperk van de Steden en Gemeenten,
toenVlaanderen nog een welvarend
Graafschap was
°°°
Ik geef toe : mijn titel Orviëto
op klaarlichte Dag is niet bijster origineel, maar geïnspireerd op de
beroemde film Paris by Night. Iets schrijven over Orvieto bij Night is als prostitutie exploiteren in de kerk. Het
staat niet. De Viscovo (Bisschop) zou U op staande voet in de Ban van Onze
Moeder de Heilige Kerk slaan. En geraak daar maar eens uit zonder hulp van
buiten uit.
Het zit zo. Met vrienden
dus op exploratie naar de schatten van de Italiaanse kerkenbouw, waarbij de
Duomo van Orvietowel een specialleke
is. Het bladgoud van de gevel werd een paar jaar geleden gerestaureerd, en
volgens de stoef op de werfafsluiting, gebeurde dat onder de auspiciën en met
de centjes van de VRT, toendertijd onder het gezag van de voorganger van Troela
Lieten. Mooie loge-manieren dus. Maar allez, U begrijpt : wie het breed heeft,
moet het breed laten hangen. Als en passant de vriendjes er maar wel bij
varen. En wie niet weet, niet deert!
*
Ach zo! Een koud en
regenachtig voorjaar in Vlaanderen, zegt U? Is al niet veel beter hier aan de
overkant der Alpen. Met dàt verschil, dat als het hier om 7 uur s morgens mollejongen
regent het om 11 uur opgedroogd is, en dat de blauwe lucht en de stralende zon
er U aan herinneren, dat U in Italië bent, het uitverkoren zoete land dat druk
doende is een neus te zetten naar de Euro-kwistenbiebels uit Brussel. Net als
bij ons in Vlaanderen : wat ze zelf doen, doen ze beter.
Om 10 uur, op de Piazza del Duomo (gebouwd 1250) tussen
de gevels van de statige pallazos,
nijdige wervelwinden en klamme overslaande regenschermen. Om 10 uur kwart (of
daar zo omtrent zoals Ernest Claes zou gezegd hebben) begint de voorgevel van
de Dom opeens te schitteren, zonder dat er ergens van een of andere precieze
kant zonlicht doorkomt. Meteen stralen de vele kleuren af op de gezichten der
kijkers. Bedenking : die
Middeleeuwers en kathedralen-bouwers moeten goed gedocumenteerd geweest zijn
over onbekende metrologische finesses, om dar precies op die plaats, met de rug
tegen de afgrond, hun bouwsel op te trekken. Honkvaste trots van een trots
volk, dat noch prinsen noch hertogen duldde, en later allen het hoofd boog voor
de Paus van Rome.
Om 11 uur zijn in de
corso (de plaatselijke Nieuwstraat die bij definitie voorkomt in elke stad en
in elk dorpje van Italië) de meeste terrasjes bezet, nadat vlug alle tafeltjes
en stoelen droog gemaakt werden. De parade van de slenterende mensjes, in groep
of stuk per stuk, kan beginnen, want de onderling kwetterende dienstertjes hebben
elkaar present gegeven. Een troepje pensionaatmeisjes heeft halt gehouden
voor het stalletje met blinkende namaak-ridderlijke uitrustingen. Ze zijn koket
en modieus gekleed, de pullover geknoopt op de heupen. Ze dragen spannende
jeans. Met losse bloesjes waaruit de jonge vogeltjes op het uitvliegen staan. Oude
statige gevels en overmoedige jeugd : het perfecte recept voor de toekomst. Ik
geloof zelfs dat het Chineesjes waren ..
De naar onze zin veel te
fel gekleurde fruitschalen en andere onnutte gebruiksvoorwerpen worden bijna
tegen elke gevel te koop aangeboden, maar de geldzieke toeristen weten dat ze
aan de andere kant van de wereld voor de rest van hun leven zullen kunnen
aankijken tegen de zon en het licht van Orvieto. Want dit is geen geglazuurd
aardewerk, maar porcelano di Orvieto. Het staat er op, aan de achterkant, in
een heuse zegelring, net zoals het porselein van Limoges op dure eetserviezen
in speciaalzaken . Duur : dat is het gezamenlijke kenmerk
*
Net als in de Ark van
Noach, loopt hier een staal van de wereldbevolking. Jonge mensen. Oude mensen.
De eersten vlot als over roze wolkjes, de anderen met slepende tred,
voorzichtig, want ze lopen over straatstenen als gestolde kinder-ruggtjes die
al veleeeuwen de slepende tred van die
zovele generaties toeristen hebben moeten verwerken. De regenschermen zijn als
bij toverslag verdwenen, of dienen nu als wandelstok, want de tocht is lang en
de winkelramen zijn veel. Stromen mensjes opperwaarts, en droppen menjes
neerwaarts. In alle maten en gewichten, in een Bijbelse kakafonie van vreemde
talen. Nergens wordt gebedeld of aan shantas-trekken en zakkenrollen gedaan : er
zijn geen cameras, maar wel overal in de straten, tientallen vlotte jongens in
het zwarte uniform van Carabinieri. Ze zijn, in uniform, bijna niet te
onderscheiden van de toeristen, want ze gedragen zich als nieuwsgierige
toeristen.
Dan plots zinder de lucht
van eeuwenoud bronzen klokgelui dat in de straten tussen de hoge murenblijft natrillen. Doorheen de zware
basstemmen krinkelt naijverig hier en daar een zilveren stemmetje voor het
Angelus-gebed. Twaalf uur. De menigte zwelt aan, maar de tijd staat stil.
Uit een statige
notariswoning stapt een jongeman met aktentas, gekleed als in de etalage van de
meest perfecte herenzaak. Hij verdwijnt in de menigte en gelijktijdig gaan de
brede deuren dicht van het Casa del
Popolo, voor de gelegenheid ingericht als expositie over het Rijk der
Etrusken; de verre voorouders van al wat hier geboren wordt.
*
Het geroezemoes houdt aan,
maar net als thuis, hangt de lucht ineens vol met etensgeuren. Vooral de soep
komt bekend voor. Tomatensoep met balletjes, à la Mama Italiana? Op de trappen
van de Dom zitten een paar bus-ladingen luidruchtige schoolkinderen met hun
picknick. De corso stroomt leeg, de kleine zwarte 112 Fiat Puntos van de Carabinieri rijden de zijstraatjes in. Om één
uur, ook lunch (pranzo) voor hen. Het plein is op een vreemde manier plots leeg,
met uitzondering van de roetekoërende kladden duiven, die zich tegoed komen
doen aan wat de mensen zoal wegdoen.
Blijven over : de
flappende bandiëri aan de gevels, de wolken aan de blauwe hemel, de felle zon
en de lege overschaduwde terrasjes. Voor mens en dier, buiten een verdwaalde
toerist, is het nu etenstijdanex rustensrecht
en daarvan wordt uitgebreid gebruik gemaakt tot de winkels weer open gaan. Zo rond
de klok van vijf.
*
In de corso en de
aangrenzende pleintjes echter zijn er altijd toeristen die blijven hangen, want
onbekend met de Italiaanse zeden en gewoonten in verband met de Heilige Siësta.
Het geld immers, dat moet rollen, en de prullariaverkopers zouden geen Italiaan
zijn, moest hij of zij die kans laten voorbij gaan. Daar is, zeker in deze
barre tijden, nog altijd het sprookje van de krekel en de mier ..
Enne, o ja, eigenlijk is
Orvieto, bisschopsstad, een bedevaartsoord. De meeste mensen zijn de Duomo wel
even binnen en weer buiten geweest. Zij hebben(in een zijbeuk) de kapelen het kristallen
schrijn (met veel goud) voor de relieken van het Mirakel van de Bloedende
Hostie vereerd met een (kort) bezoekje. Hun nieuwsgierigheid is voldaan. Zonder
daarbij stil te staan, dat bedoeld mirakel in feite een gebeurtenis is eigen
aan het nabije Bolsena, onze bloedeigen pilootgemeente. De Bloedende Hostie
is iets dat eeuwen geleden, tot spijt van de Bisschop van Orvieto, zich voordeed in dit stadje, en niet bij hem.
De toenmalige Paus moet toen een soort van Salomons Oordeel hebben geveld, in
die zin, dat Bolsena bekend mocht blijven voor de feiten zelf, maar dat de stoffelijke
overschotten zouden toebehoren aan de Bisschop van Orvieto, zodat de
opbrengsten van de aflaten en de moneten van de bedevaarders gelijkmatig
zouden verdeeld worden. Over de relieken in Orvieto kan ik kort zijn : het zijn
enkele tegels van het betrokken altaar (bruine roestvlekken?) waar ooit, bij de
Consecratie, bloed op lekte uit de opgeheven hostie. Si non è vero, è ben
trovato, zeggen de Italianen in dergelijke gevallen. Rome zelf heeft zich
altijd op de vlakte gehouden, al werd er even altijd begrip getoond voor deze
volksdevotie. Corpus Cristi is de naam van deze feesten, en ieder jaar wordt de
gebeurtenis herdacht door een volksfeest in de straten van beide steden, waar het
straatbeeld dan herschapen wordt in één langgerekt bloementapijt .. Allemaal
vrijwilligerswerk, waarmee de hemel verdiend wordt.
JaJa! Heb het altijd
gezegd : mirakels zijn goed voor de commerce!
*
Ik denk dat Ons Heer van daarboven
op dat regenwolkje monkelend zit neer te kijken op zijn Godsvolk, om zo de zon,
de maan en de sterren wat vriendelijker te doen schijnen, zodat zij hun zorgen
vergeten bij het genieten van menig glaasje Classico di Orvieto .. koel
geserveerd, naar het beeld van de liggende Etruskenparen op de sarcofagen, aan
de zijde van de Geliefde. Alles tot meerder eer en glorie van God.
1378 - OVER UITKERINGS-TOERISME EN HEILIGEN BIJ DE VLEET
Dinsdag 14 mei 2013
Bloeimaand
Zon 5u55-21u24
H Bonifacius, ijsheilige
Bonifaas, vriezebaas
.
1378 - OVER UITKERINGS-TOERISME
EN HEILIGEN BIJ DE VLEET
°°°
Allah
hu Akbar
In
alle eeuwen der eeuwen. Amen.
°°°
De oude moordzaak op 800
onschuldige burgers. In Italië. Christenen natuurlijk, wat had U gedacht. Waar?
In de Hiel van de Laars : Apulië, een eerder onbekend stukje van
de Italiaanse Laars, helemaal in het uiterste puntje van De Hiel, voor 4/5
omringd door de Mare Nostrum van de Oude Romeinen. Zon, zee, rotsen, schapen.
Wanneer? We schrijven 1 Mei 1482. De Muzelmannen hebben er voet aan wal gezet,
als voorpost van het bezettingsleger der bloeddorstige Turken.. Zoals gebruikelijk
in die dagen : te vuur en te zwaard, want Mohammed kende ook toen geen andere
methodes.
In het stadje
Otranto werden de overlevenden die zich niet staande voet wilden bekeren
tot de Islam, even op dezelfde staande voet en met gebogen hoofd rechtstaande, over
de kling gejaagd, zoals dat in de kronieken vermeld staat.. Er werden bodes
naar het Turkse thuisland gestuurd, dat de instructies van de Koran tot op de
letter werden opgevolgd, dezelfde Koran die de Moslims op onze dagen nog altijd
vereren als hun Heilig Boek.
Op het gerucht van dat
bloedbad, kwam de Christelijke bevolking van Italië samengestroomd, om de
Moslims de verdere toegang tot het vasteland te beletten, en om de snode moorden
te wreken. Zij belegerden het ingesloten stadje, dat toen hun Muzelmanse
bevelhebber onverwacht overleed, zich na een symbolisch verzet overgaf. Niet
nadat hen, het woord van de Bijbel indachtig, vrije aftocht werd verzekerd.
Hoofdschuddend om zoveel dwaasheid over vergevingsgezindheid, dropen zij af,
onderwijl plannen smedend om elders en beter een nieuwe kans te wagen.
Nu heeft Paus Franciscus
op 1 Mei 2013 deze 800 martelaren heilig verklaard. Gewoon. Kwestie van na
zoveel eeuwen eindelijk degelijke klaar omlijnde standpunten in te nemen. Iets
over gelezen in de Pers? Iets gezien op TV? Nee toch, want dat zou die tere
zieltjes van de huidige armoezaaiers kunnen kwetsen.Hen misschien op de gedachte brengen, dat
zoiets moet gewroken worden.
Een soort ere-wraak dus,
bevochten met buskruit en Kalasjnikovs gekocht en betaald met hun uitkeringsgelden,
die volgens Europa dringend moeten verdubbeld worden.
Hallo?! Als U daar nog
bent, lees dan eerst onderstaande bijdrage van Xander, over het
on-onderhandelbare recht van iedere Islammer om op onze kosten in uiterste weelde
te komen leven.
*
Er is een tijd geweest, tijdens
de zogezegde Kruistochten dat de Pausen zich eerst met het zwaard omgorden,
en pas dan baden. Na eeuwen en eeuwen slaptitude, is er eindelijk een Paus die
de afgeslachte Christen van Otranto tenminste in ere wil herstellen, en prompt
komt de collaboratie op gang, om hun moordenaars als Prinsen te ontvangen in de
Europese steden en dorpen.
°°°
Ter zake :
EU wil
deur voor uitkeringstoerisme verder openzetten
Volgens EU-commissaris Viviane Reding is
uitkeringstoerisme onderdeel van het Europees recht op vrije verplaatsing en
daarom niet onderhandelbaar.
Ondanks een gezamenlijk protest van Duitsland,
Nederland, Oostenrijk en Groot Brittannië wil de Europese Commissie burgers van
alle lidstaten meer rechten geven om een uitkering in een ander land aan te
vragen. Dit zal het uitkeringstoerisme naar Noord Europa bevorderen en de druk
op het Nederlandse sociale stelsel verder verhogen. Duitsland kampt nu al met
compleet uit de hand lopend uitkeringstoerisme: het aantal werkloze Oost- en
Zuid Europeanen dat naar Duitsland kwam steeg in één jaar tijd met vele
tientallen procenten.
Naast veel Roemenen en Bulgaren beproeven ook
steeds meer burgers uit de Zuid Europese crisislanden hun geluk in het Noorden.
Vorig jaar steeg het aantal Spanjaarden dat naar Duitsland kwam met 45%. Ook
kregen onze Oosterburen veel meer Grieken, Portugezen (beide 43%) en Italianen
(40%) te verwerken.
Uitkeringstoerisme is 'niet onderhandelbaar recht'
Samen met Nederland, Oostenrijk en Groot Brittannië
stuurden de Duitsers daarom in maart een brief aan de Europese Commissie waarin
gewaarschuwd werd voor dit uitkeringstoerisme. De Commissie trekt zich echter
zoals we gewend zijn niets aan van dit soort bezwaren van nationale regeringen.
Sterker nog, vicepresident Viviane Reding stelt voor om de basisduur van
uitkeringen voor andere EU burgers te verdubbelen van drie naar zes maanden.
Volgens Reding is uitkeringstoerisme onderdeel van
het in EU-verdragen vastgelegde recht op vrije verplaatsing en daarom niet
onderhandelbaar. 'Ik begrijp echt niets van deze opwinding. Het zullen dan ook
partijpolitieke redenen en onderdeel van de strijd om de kiezer zijn... Wij
hebben gezien hoe de EU geprofiteerd heeft van de mobiliteit van
arbeidskrachten.'
Twee van de drie Griekse jongeren werkloos
De werkloosheid in de EU is de afgelopen maanden
verder gestegen: 26 miljoen EU-burgers zitten zonder werk, waarvan 8 miljoen
jongeren. Bijna 14 miljoen EU-burgers wonen in een andere lidstaat zonder daar
staatsburger te zijn. In Griekenland is de werkloosheid opnieuw gestegen en
bedraagt nu 27%, een record. Onder jongeren is de situatie dramatisch: twee van
de drie zitten zonder werk. Er zijn inmiddels bijna net zoveel inactieve
Grieken (3,36 miljoen) als werkende Grieken (3,57 miljoen). (2)
Massale uitkeringsfraude Turken
Vorig jaar maakte Brussel via een verhulde
constructie Turkije de facto lid van de EU, waardoor Turken evenveel rechten
kregen op een uitkering in Europa als EU-burgers. Politici in ons land hoonden
het nieuws weg, maar dit besluit stond wel degelijk zwart op wit te lezen in
een officieel document van de Europese Commissie. Wel werd schoorvoetend
toegegeven dat Turken in Nederland al jaren massaal uitkeringsfraude plegen en
miljoenen naar hun thuisland wegsluizen, waar er met name huizen en jachten
voor worden gekocht (zie links onderaan).
'Geld voor sociale voorzieningen binnen 10 jaar op'
De Duitse journalist en auteur Udolf Ulfkotte zei
vorig jaar dat dankzij de door de EU veroorzaakte massa-immigratie binnen 10
jaar geen enkel Europees land zijn sociale voorzieningen nog kan betalen. In
het meest gunstige geval keren veel buitenlanders dan vanzelf naar hun landen
terug; waarschijnlijker is echter dat er wijd verspreidde etnische onlusten
ontstaan die in het slechtste geval op een burgeroorlog zullen uitlopen.
Xander
°°°
Met
vrienden zijn we de laatste dagen zo wat op ronde geweest om het Italië van de
Etrusken te ontdekken. U vindt heden ten dage ietwat van die kruimels in het
Gallo-Romeins Museum in Tongeren. Hier valt men er over of gaat men er
achteloos aan voorbij. Men kan bijvoorbeeld een stuk woeste grond kopen, waar
tussen het struikgewas een ongekend voor-historisch mausoleum blijkt te zijn.
Sedertdien is het natuurlijk leeggeplunderd door de toeristen van al wat niet
te heet of te zwaar was. Blijft over:
de nis met aansluitende koepel in baksteen, die best in elke architecten-opleiding
als uniek prototype zou kunnen gebruikt worden. Nu is dat een schapenstal ..
Zo
kwamen wij ook op de Monte Subasio, de bergflank waar Assisi ligt tegenaan gevleid.
Als naar gewoonte zwart van het volk. Uitbundige schooljeugd,monter en fris en al zingend door de smalle
straatjes. Met oudere koppels, zich meelijwekkend sleepvoetend begevend van A
naar B, en bomen van jonge venten, Paters Franciscanen in bruine pij, die als
blije kinderen al gekkend en lachend naar hun kloosters terugkeren.
Ach
ja, Sint Franciscus, de jonge hippie, die de armoede verkoos boven de rijkdom,
en tussen de armen was gaan leven, die predikte voor de vogeltjes en de
konijntjes, als er die dag geen melaatsen kwamen om te luisteren naar zijn
Zonnelied, waar hij in lyrische ontboezemingen de lof zong van Zuster Maan, of klaagde over de pijnen
in zijn afgejakkerd lichaam die hij Broeder
Ezel noemde .
Sint
Franciscus mirakelen gedaan? Ja hoor! En vele, ja zelfs ontelbare en dat sedert
meer dan 800 jaar. En nog; Iedere dag opnieuw, waarschijnlijk tot in alle
eeuwen der eeuwen Amen.
Hoe
we dat onderling uitlegden? Ach, nee, niet de Heilige van de bidprentjes, maar
de Heilige die dagelijks alle mensen, uren in t rond aan welstand heeft
geholpen. Bedevaarders van over de ganse wereld verhaasten zich om hier in een
straal van 100 Km geld te komen uitgeven voor logies, voor prullaria, voor eten
en drinken, om kaarsjes te komen branden.
Geen
enkele kapitalist en al zeker geen enkel syndicaat heeft dat ooit gekund. De omzet
van Assisi is veel keer groter dan die van Verre Lourdes. Omdat men in Verre
Lourdes moet geloven aan het bovennatuurlijke, en in Assisi aan het betere ik
die besloten ligt in de eenvoud des harten.
*
Franciscanen
vindt U bij ons alleen in de bescheidenheid van hun kloosters. Door
omstandigheden ben ik hier en daar wat bevriend geraakt met sommigen van hen.
Gelukkiger mensen heb ik nergens anders ooit ontmoet. Maar om hen ten volle te
begrijpen, moet U er een paar op bijna blote voeten over het zonovergoten
marktplein van Assisi zien fladderen. In hun ruwharen blote pijen zijn het net levend
geworden heiligenbeelden die uit de kerk zijn gaan lopen. Waarbij zij de
mufheid aan hun voetzolen hebben gelapt.
Italië
is mooi, Umbrië is mooier, maar de Monte Subasio is het mooist. Al heeft
Broeder Ezel het daar soms wat lastig.
1377 â OVER FAKIR EL ALZOZIE DE LINKXE HEILSPROFEET
***
Maandag 13 mei
Zon 5u56-21u22
Onze Lieve Vrouw van Fatima
H Servaas, ijsheilige
Al wil het in mei nog weleens
vriezen, met Servatius pakt de vorst zijn biezen
.
1377 OVER FAKIR EL
ALZOZIE DE LINKXE HEILSPROFEET
°°°
Gewenningsmodel
v/h
vooruitgeschoven Bezettings-leger.
°°°
De media heeft dezer dagen
de mond vol van pluralisle, en nog meer over actief pluralisme, net
of het nog niet genoeg regent. Want pluvoiris nog altijd het Frans voor regendroppen die tegen je venster
kloppen als je triestig bent. Toen echter de Duitse legers in de jaren 40-45
aan actief pluralislme deden, was dat niet goed. Ze deden dat zelfs super
actief, ja meer zelfs : ze deden dat kamerbreed van de Atlantische kust tot de
Oeral. Waarom zou dat deze keer beter zijn?
De tijd vliegt snel. Tot
een stuk in de jaren 60 van vorige eeuw leefden we hier in onze landen
vervolgens heel wat minder pluralist, maar we leefden in vrede. Er was plaats
te over in de weinige gevangenissen die er toen waren. Oom Agent wandelde zelfs
in de straten, met de handen op de rug : het enige verschil met de briefdrager,
was omdat die sleurde die zware leren zak mee aan zijn nek. Nu zijn, behoudens
het schuim, de straten leeg en die ene BPost-man die nors engehaast door de afval ploetert.
Waarom toch heeft men ons
niet verder in vrede kunnen laten leven? O Juist, ja! Om gelukkig te zijn,
dienden wij ineens te leren samenleven met andere culturen, met de meest
barbaarse eerst.
Voilà, nu zijn we daar, en
t is weer niet goed.
°°°
Ter zake :
Voor Fikry El Azzouzi is actief pluralisme een
heilsleer
OPINIE − 10/05/13, 04u00 De column van Fikry El
Azzouzi, 'Vrijzinnig4Belgium radicaliseert steeds harder', is om
minstens 2 redenen interessant. Hij illustreert treffend hoe oppervlakkig
sommigen argumenteren in het debat over de relatie tussen kerk en staat en hoe
ze zo het debat onmogelijk maken. En hij toont een eenzijdige maar dominante
visie op actief pluralisme.
Dat vindt Jurgen Slembrouck van de Vrijzinnige
Dienst van de Universiteit Antwerpen.
*
De standpunten van mezelf en Vermeersch stoten El
Azzouzi blijkbaar dusdanig tegen de borst dat hij er niet langer in slaagt om
een inhoudelijk discours op te bouwen maar wel dat hij zich laat verleiden om
platte beledigingen te formuleren en zelfs correctioneel strafbare laster
De retorische truc van El Azzouzi is bekend: wie
kritische bedenkingen uit over het opgeven van het neutraliteitsprincipe wordt
zonder schroom of argument als een racistische, islamofobe, bange blanke man
weggezet. Men demoniseert de tegenpartij door hem allerlei kwaadwillige
motieven in de schoenen te schuiven en hoopt op die manier ook de argumenten
die er inhoudelijk toe doen in diskrediet te brengen.
Dat is jammer want vele deelnemers aan het debat
over de neutraliteit van de overheid doen dat met dezelfde motivatie en
finaliteit. Ze willen het geluk van individuele mensen bevorderen door hun
vrijheid te waarborgen en hopen zo bij te dragen aan een harmonieuze
samenleving.
Het grote verschil tussen ernstige voor- en
tegenstanders van een verbod op het dragen van levensbeschouwelijke en
ideologische symbolen door ambtenaren heeft te maken met hun kijk op de
menselijke tolerantie en op de macht die ze die symbolen toedichten. Etienne
Vermeersch en vele anderen zijn van mening dat dergelijke symbolen invloed
kunnen uitoefenen op de vrijheidsbeleving van individuele burgers. Zij houden
zowel rekening met de inhoudelijke als met de sociale dimensie van die
symbolen.
Wie als ambtenaar een kruisje draagt, kan dat doen
op basis van een persoonlijke interpretatie van Jezus' kruisdood. Een kruisje
symboliseert dan bijvoorbeeld de universele naastenliefde. Maar vele andere
invullingen zijn natuurlijk ook mogelijk. Een kruisje kan ook symbool staan
voor de opvatting dat AIDS een vorm van immanente rechtvaardigheid is. Net als
godsdiensten zijn dus ook godsdienstige symbolen ambigu. Ze kunnen zowel
symbool staan voor het meest verhevene als het meest verwerpelijke.
De confrontatie met dergelijke symbolen ligt dan
ook niet voor de hand. Bijvoorbeeld wanneer iemand met aids een 'wilsverklaring
euthanasie' wil laten registreren en aan het loket wordt bediend door iemand
met een kruisje op zijn revers. Zelfs indien de dienstverlening vlekkeloos
gebeurt, kan de betrokken burger zichin
het diepste van zijn wezen gekwetst voelen. Terwijl - en dat is een belangrijk
aspect van de discussie - de overheid bij wijze van spreken zijn overheid is en
zijn geluk op het oog moet hebben. Een seculiere overheid ontleent haar
legitimiteit immers aan het feit dat ze ten dienste staat van alle burgers en
dat alle burgers (ook die met aids) zich in hun persoonlijke identiteit
gerespecteerd mogen weten.
Er is ook de sociale dimensie. Zoals iedereen weet,
word je niet als gelovige geboren maar word je tot gelovige gevormd door
opvoeding. Die religieuze opvoeding gebeurt van kindsbeen af. Op het moment dus
dat de kennisinhoud en de waarheidsaanspraak van het geloof nog niet kritisch
kunnen worden bevraagd. Op het moment ook dat de geloofsinhoud al dan niet met
zachte dwang kan worden ingelepeld. Levensbeschouwelijke symbolen verbeelden zo
de macht van de geloofsgemeenschap.
Ook deze sociale dimensie van die symbolen kan de
vrijheidsbeleving van de burger schaden. Wanneer een homoseksuele, allochtone
man een samenlevingscontract met zijn 'vriend' wil afsluiten en aan het loket
geconfronteerd wordt met een ambtenaar met een hoofddoek, dan kan hij alleen al
daardoor afzien van zijn voornemen. Want dehoofddoek staat in zijn beleving symbool voor de macht die uitgaat van
een groepsgedragen afkeer ten aanzien van homoseksualiteit. Terwijl het
natuurlijk best zo kan zijn dat de ambtenaar in kwestie helemaal niet homofoob
is.
De voorbeelden zijn hypothetisch maar niet absurd.
Ze hebben betrekking op existentiële aspecten van het menselijke leven waar
uitgerekend levensbeschouwingen zich over uitspreken en waarover individuele
mensen, in een open samenleving, vrij kunnen beschikken. Als we die vrijheid
ernstig nemen en centraal plaatsen, ligt het voor de hand dat ambtenaren er van
afzien om hun eigen levensbeschouwelijke of ideologische visie te etaleren bij
het uitoefenen van hun ambt. Zij moeten gedreven worden door gevoelens van
dienstbaarheid en de wens om de vrijheidsbeleving van de burger centraal te
plaatsen.
De menselijke tolerantie dan. Het is verleidelijk
om de eigen tolerantie hoger in te schatten dan ze in werkelijkheid is. Maar de
realiteit is helaas vaak anders. In het bijzonder wanneer het gaat omlevensbeschouwelijke en ideologische
opvattingen zijn mensen veel minder tolerant dan we zouden willen. Dat hoeft
nochtans niet te verbazen want uitgerekend dat soort van opvattingen staan
centraal in de manier waarop we naar de wereld kijken. Wanneer we daarin
fundamenteel worden tegengesproken worden we aangesproken op het meest
essentiële aspect van onze identiteit.
De reactie van Fikry El Azzouzi is daar een
dankbaar voorbeeld van. De standpunten van mezelf en Vermeersch stoten hem
blijkbaar dusdanig tegen de borst dat hij er niet langer in slaagt om een
inhoudelijk discours op te bouwen maar wel dat hij zich laat verleiden om
platte beledigingen te formuleren en zelfscorrectioneel strafbare laster (beschuldiging van uitsluiting en
racisme).
Tegenstanders van het neutraliteitsgebod, hebben
vaak een naïeve opvatting over de menselijke tolerantie. Ze denken dat burgers
die zich tot de overheid wenden, zich zullen gedragen zoals antropologen. Van
hen wordt verwacht dat ze hun eigen waardeschaal niet laten meespelen wanneer
ze veldonderzoek doen. Punt is: Jan Modaal is geen antropoloog. Jan Modaal is
van vlees en bloed en heeft vaak een kort lontje. En levensbeschouwingen, dat
is al gebleken, zijn bijzonder explosief materiaal.
Er is nog een andere reden waarom El Azzouzi's
tekst de moeite waard is en die heeft te maken met zijn visie op het actief
pluralisme. Een visie die eenzijdig maar helaas ook dominant is. Ons pleidooi
verwijst dit levensbeschouwelijke ideaal zogezegd naar de prullenmand. Maar
niets is minder waar, onze bijdrage past er naadloos in. Vanuit een bewuste
vrijzinnig humanistische inspiratie, nemen we op een actieve, respectvolle manier
deel aan het levensbeschouwelijke debat en dit bovendien in het volle besef van
de pluraliteit aan opvattingen. We weten dus dat niet iedereen het met ons eens
zal zijn. Precies daarom proberen we hen met redelijke argumenten te
overtuigen.
Voor El Azzouzi is het actief pluralisme echter een
heilsleer. Een heilsleer die geen tolerantie vraagt maar oplegt. Dit actief
pluralisme eist dat men de levensbeschouwelijke overtuigingen van anderen
zonder meer aanvaardt en verbiedt dat men ze kritisch bevraagt. Het actief
pluralisme van El Azzouzi is dan ook een modieuze vorm van waarderelativisme
die het vrije denken in de kiem smoort en zo de goede werking van een open samenleving
in het hart treft.
°°°
Ter
bescherming van hun ethishe verworvenheden mag niemand deze rare vogels als
dusdanig herkennen. Iemand die ooit op een wettelijke manier zelfmoord wil
plegen, moet anoniem kunnen blijven, geen mens begrijpt waarom. Tenzij hj of
zij ervoor beschaamd is. Wie een vruchtafdrijving achter de rug heeft en
dezelfde ziekenhuis-afdeling verlaat als een gelukkige moeder met haar baby op
de arm, mag op straat niet als dusdanig herkend worden. Maar wie homo is, of
aidslijder en daar op straat ronduit voor uitkomt door het dragen van een
gekruist roze lintje, die moet in zijn rechten beschermd worden. Dat is actief
pluralisme.Wie een kruisje draagt, die
beledigt elke Moslim, maar een Mouzelvrouw in spionnage-dracht, daarvoor moeten
wij opzij gaan. In hun thuislanden lopen die Muzelvrouwen Westers gekleed, maar
bij ons moeten ze als veroveraarsters, uitdagen. Er ons aan herinneren, dat de
dag komt, dat ons land het hunne zal zijn, en wij hun onderdanige lijfeigenen.
*
Met
het vrijdenken is het zoals met de free speech. Het wordt altijd gepredikt,
hetzij opgelegd door hen die hun mening willen opleggen.Abortus moeten wij even normaal beginnen beschouwen
aks het kind ter wereld brengen, en dat dit tegen de menselijke natuur
indruist, is even van gen belang. Evenzo de euthanasie. Volgens Rome is zoiets De
Beschaving van de Dood. Maar volgens mij is dat veeleer de beschaving van he egoïsme.
Het
wordt dus kiezen of delen.Leren in
vrede leven met onze moordenaars, of sterven met wapens in dhand ..
1376 - DE ECONOMIE UIT DE VROEGE MIDDELEEUWEN IS DE TOEKOMST
***
Zondag 12 mei
Zon 5u58-21u21
H Pancratius, ijsheilige
Meike, meike, k zal je pakken,
zei de duivel en hij verleidde Pancraas. Tot vriezen helaas
.
1376 - DE ECONOMIE UIT
DE VROEGE MIDDELEEUWEN IS DE TOEKOMST
°°°
Eigendom
is diefstal
°°°
Dit stukje gaat over de
oplossing van de wereldwijde recessie. Die ou , daar waar men
over-gesociliseerd is, kunnen terugvallen op de voorspoed van de
Middeleeuwse Gilden zoals we die in onze Geschiedenisboekjes lazen, ten
tijde van De Steden en Gemeenten tijdens het Leenroerig Stelsel M.a.w. de
hoogtechnologische wereld is te slim geworden en ziet door het bos de bomen
niet meer.
Van het familiaal front is
al een tijdeke geen nieuws meer. Sedert het bekend werd dat BDW vloeiend
Baskisch spreekt en schrijft is stil gebleven. Weer die BDW dacht ik. Waar
allemaal is die vent toch mee bezig geweest, in zijn jonge jaren! Om dan te
eindigen als burgemeestertje van een stadje aan de stroom, die dan nog van
iedereen is., en nog meest van het straat-crapuul. Die Basken, dat is toch het
voortrekkers-ideaal van de Harde kern van Vlamingen, die dank zij hun
ETA-bommen los van Madrid wilden? Baskenland, dat is weerskanten de Pyreneeën,
zowel een stuk van Spanje als van Frankrijk. Allemaal reuze-interessant, maar
ook om na te volgen? Ach, denk ik dan, hebben we wel ergens van lessen te
aanvaarden? Voor de opkomst van de mechanisatie hadden wij de Gilden : laten we
daar eens gaan kijken. Of beter : waarom zetten we daar niet eens een paar
goede historici op, die dat verleden uitpluizen. Misschien ontdekken ze wat
wijlen Gaston Geens beweerde, dat wat we zelf doen, we beter doen!
Tot er vandaag ineens uit
het bronsgroen eikenloof van de Limburgse bossen bericht komt, dat de Sossen,
die bijna niet meer weten van welk hout pijlen maken, de gedachte hebben
opgepikt. Zeventig jaar nadat een Baskisch Pastoor de Mondragon-baby ter wereld
bracht. In 1943.
Multinationals zijn zoals
U weet, het gevaarlijk speelgoed van de Overheid. Het financieel hart van die
dingen klopt in verre hoofdsteden, waar zij de lusten plukken, waarvan wij de
lasten draen. Honderden werknemers ineens zijn een logge groep meelopers die
vooral in statistieken te vatten zijn. Overzichtelijke kleine groepjes zijn
zelfstadiger, minder manipuleerbaar, en vooral veel flexibeler, dus
werkzekerder. Vakbonden zijn daar niet gewenst. Noch door de ondernemers, noch
door de medewerkers. Want daar zijn geen jobs, maar heerst er arbeids-ethiek
van Hoge Goesting.
Ik ben er zeker van, dat
Vandelala een andere uitleg zal klaar hebben, om nog maar te zwijgen van de WZD
(Winstgevede Vereniging Zonder Doel) van de Tobbacken. Of van de Groene
Waterzuiveraars die liever ijveren voor het goed van kikkers dan voor het goed
van de mensen.
Persoonlijk zou ik de zaak
van Mondragon
vertalen als Iedereen Ondernemer die 2 handen aan zijn lijf heeft en
een klare kop. Liefst met zicht op de 1steregel van het handel -drijven.
1948. 6de
Handel. Leerboek Handel. Wat is handel drijven? Handeldrijven is kopen en
verkopen, met het doel winst te verwezenlijken.
Ik zal het nooit vergeten,
want het was mijn eerste straf in het Groot College. Van een leraar notabene
met wie ik altijd op voet van oorlog heb geleefd, maar die mij, 40 jaar later,
bij een toevallige ontmoeting, nog perfect wist te herinneren, met naam en
toenaam, en met dat boek over Handel Drijven. Was het voor mij mijn eerste
straf, dat was ze ook voor hem geweest, wist hij zich te herinneren als pas
afgestudeerd seminaristje.
JaJa! De wereld is nog
geen zier veranderd en de goede oude principes zijn nog altijd de beste. Arbeid
adelt. Wel wel, wie had dat ooit gedacht!
°°°
Ter zake :
Mondragón Cooperative Corporation
Mondragón Cooperative Corporation is een
overkoepelend orgaan van coöperaties in het Baskisch dorpje Arrasate.
In 1943 sticht een lokale priester, Don José Maria
Arizmendiarietta, in het Baskisch dorpje Arrasate (beter bekend als Mondragón)
een kleine dorpsschool om arbeiderszonen en -dochters te voorzien van een
combinatie van technische, 'spirituele' en sociale scholing.
In 1956 stichten vijf studenten van deze school de
eerste coöperatieve fabriek: ULGOR. Een jaar later wordt reeds een tweede
fabriek opgericht, en in 1959 werd de 'Caja Laboral Popular' opgericht. Deze
bank speelde in de latere geschiedenis van de coöperatie een belangrijke rol
als 'centrum' van een heel netwerk van coöperatieven. In 1991 werd uiteindelijk
MCC opgericht als een overkoepelend orgaan voor het hele netwerk van
coöperatieven.
Alle coöperatieven van het netwerk zijn gesticht
onder een systeem van 'economische democratie'. Het management wordt elk jaar
gekozen door een 'algemene vergadering' met delegaties van elke tak van de
federatie, die democratisch aangeduid is door de arbeiders van de
verschillende, aparte coöperatieven.
In deze 'algemene vergadering' wordt niet enkel het
management gekozen, maar wordt ook gestemd over een algemeen bindend
strategisch plan voor de federatie. De Coöperatieven zijn gebonden aan dit plan
maar hebben wel de mogelijkheid om op elk moment uit de federatie te stappen.
Naast de bank bestaat de federatie ook nog uit een
universiteit, een systeem van sociale zekerheid, een voedingswarendistributeur
en veel meer.
Een onderzoek, en bijhorend boek van Sharryn Kasmir
heeft aangetoond dat het Mondragón-experiment een aantal zeer lovenswaardige
resultaten bereikt heeft. Zo slaagt de federatie erin om de werkloosheid laag
en zo de lokale economie levendig en stabiel te houden. Zo kunnen de arbeiders
van een fabriek in moeilijke perioden zelf kiezen hoe ze het bedrijf erdoor
willen helpen. Hieruit blijkt dat ze meestal voor inkomensmatiging kiezen boven
ontslagen. Desnoods proberen ze werknemers over te plaatsen naar andere takken
van de federatie.
De federatie combineert ook een meer 'egalitaire'
manier van beloning met een grotere effectieve controle en invloed in de
strategie van het bedrijf.
Doordat de 'Caja Laboral Popular' een zogenaamde
'entrepreneurial division' (deze divisie doet onderzoek naar de efficiëntie van
de takken, zoekt oplossingen voor problemen, ondersteunt en helpt met nieuwe
initiatieven enz.) heeft opgericht, slaagt de federatie erin om te blijven
uitbreiden, innoveren en nieuwe initiatieven te stimuleren.
Maar dit boek (the myth of Mondragon) toont ook aan
dat de federatie er niet in geslaagd is om de arbeiders een gevoel van
medebeheer mee te geven. De identificering met het bedrijf ligt zelfs, hetzij
helemaal niet veel, iets lager dan bij een normaal privaat bedrijf. De
coöperatieven zijn er met andere woorden niet in geslaagd om het gevoel van 'vervreemding'
te verminderen.
Ook is de laatste tijd meer en meer kritiek te
horen van de aparte takken op de overkoepelende federatie (MCC). Zo zou de
kloof tussen management en arbeiders te groot zijn. Ook is het bedrijf begonnen
met het oprichten van takken in derdewereldlanden waar de arbeiders niet
dezelfde rechten zouden krijgen als de Spaanse arbeiders, wat duidelijk niet te
combineren valt met de basisfilosofie van de 'workplace democracy'.
°°°
Als
ik zo wat het Internet overloop, dan vind ik het daar krioelen van tijd-passeerders.
De ene schrijft wat rimram voor de kleinkinderen, de andere wil op latere
leeftijd nog kunst-fotograaf worden. Een derde schrift gedichten die niemand
leest. Een vierde verzamelt uurwerken of zeldzame postkaarten. Er zijn er zelfs
die blogs bijhouden, precies alsof ze voor het nageslacht zouden bestemd zijn.
Geldgewin is er niet meer bij.
*
Daarbij
komt dan de bedenking, erg ens of voor iemabnd nuttig te zijn geweest.Kennis delen (Mondragon) is lijk de glilmlach
delen van een onbekende op straat. Wan t de sociaaldemocraten hebben als
zoveelste doekje tegen het bloeden, de coöperatieve gedachte her-uitgevonden
De
mens is van nature een sociaal beest en om dat in de praktijk te brengen moet
er gewoon een partituur geschreven worden
Ik
zou die hervormers eens willen verwijzen naar de oude geschriften, waarin de
reglementen van de Gilden staan opgetekend. Neem die van de wevers, die van de
voldes,die van de smeden, die van enz
en maak daarvan de synthese, aangepast aan de moderne tijd. We zouden op die
manier een Wetboek van de Arbeid kunnen hebben die als voorbeeld voor geheel de
wereld kan dienen .. Over de Nieuwe Tijden wat in het Latijn luidt als Rerum
Novarum, de Pauselijke Nieuwsbrief uit 1913, nu precies 100 jaar geleden.
Helaas,
dat zal wel nooit gebeuren. Want op die manier wordt geen enkele politieker ooit
nog rijk.
1376 - DE ECONOMIE UIT DE VROEGE MIDDELEEUWEN IS DE TOEKOMST
***
Zondag 12 mei
Zon 5u58-21u21
H Pancratius, ijsheilige
Meike, meike, k zal je pakken,
zei de duivel en hij verleidde Pancraas. Tot vriezen helaas
.
1376 - DE ECONOMIE UIT
DE VROEGE MIDDELEEUWEN IS DE TOEKOMST
°°°
Eigendom
is diefstal
°°°
Dit stukje gaat over de
oplossing van de wereldwijde recessie. Die ou , daar waar men
over-gesociliseerd is, kunnen terugvallen op de voorspoed van de
Middeleeuwse Gilden zoals we die in onze Geschiedenisboekjes lazen, ten
tijde van De Steden en Gemeenten tijdens het Leenroerig Stelsel M.a.w. de
hoogtechnologische wereld is te slim geworden en ziet door het bos de bomen
niet meer.
Van het familiaal front is
al een tijdeke geen nieuws meer. Sedert het bekend werd dat BDW vloeiend
Baskisch spreekt en schrijft is stil gebleven. Weer die BDW dacht ik. Waar
allemaal is die vent toch mee bezig geweest, in zijn jonge jaren! Om dan te
eindigen als burgemeestertje van een stadje aan de stroom, die dan nog van
iedereen is., en nog meest van het straat-crapuul. Die Basken, dat is toch het
voortrekkers-ideaal van de Harde kern van Vlamingen, die dank zij hun
ETA-bommen los van Madrid wilden? Baskenland, dat is weerskanten de Pyreneeën,
zowel een stuk van Spanje als van Frankrijk. Allemaal reuze-interessant, maar
ook om na te volgen? Ach, denk ik dan, hebben we wel ergens van lessen te
aanvaarden? Voor de opkomst van de mechanisatie hadden wij de Gilden : laten we
daar eens gaan kijken. Of beter : waarom zetten we daar niet eens een paar
goede historici op, die dat verleden uitpluizen. Misschien ontdekken ze wat
wijlen Gaston Geens beweerde, dat wat we zelf doen, we beter doen!
Tot er vandaag ineens uit
het bronsgroen eikenloof van de Limburgse bossen bericht komt, dat de Sossen,
die bijna niet meer weten van welk hout pijlen maken, de gedachte hebben
opgepikt. Zeventig jaar nadat een Baskisch Pastoor de Mondragon-baby ter wereld
bracht. In 1943.
Multinationals zijn zoals
U weet, het gevaarlijk speelgoed van de Overheid. Het financieel hart van die
dingen klopt in verre hoofdsteden, waar zij de lusten plukken, waarvan wij de
lasten draen. Honderden werknemers ineens zijn een logge groep meelopers die
vooral in statistieken te vatten zijn. Overzichtelijke kleine groepjes zijn
zelfstadiger, minder manipuleerbaar, en vooral veel flexibeler, dus
werkzekerder. Vakbonden zijn daar niet gewenst. Noch door de ondernemers, noch
door de medewerkers. Want daar zijn geen jobs, maar heerst er arbeids-ethiek
van Hoge Goesting.
Ik ben er zeker van, dat
Vandelala een andere uitleg zal klaar hebben, om nog maar te zwijgen van de WZD
(Winstgevede Vereniging Zonder Doel) van de Tobbacken. Of van de Groene
Waterzuiveraars die liever ijveren voor het goed van kikkers dan voor het goed
van de mensen.
Persoonlijk zou ik de zaak
van Mondragon
vertalen als Iedereen Ondernemer die 2 handen aan zijn lijf heeft en
een klare kop. Liefst met zicht op de 1steregel van het handel -drijven.
1948. 6de
Handel. Leerboek Handel. Wat is handel drijven? Handeldrijven is kopen en
verkopen, met het doel winst te verwezenlijken.
Ik zal het nooit vergeten,
want het was mijn eerste straf in het Groot College. Van een leraar notabene
met wie ik altijd op voet van oorlog heb geleefd, maar die mij, 40 jaar later,
bij een toevallige ontmoeting, nog perfect wist te herinneren, met naam en
toenaam, en met dat boek over Handel Drijven. Was het voor mij mijn eerste
straf, dat was ze ook voor hem geweest, wist hij zich te herinneren als pas
afgestudeerd seminaristje.
JaJa! De wereld is nog
geen zier veranderd en de goede oude principes zijn nog altijd de beste. Arbeid
adelt. Wel wel, wie had dat ooit gedacht!
°°°
Ter zake :
Mondragón Cooperative Corporation
Mondragón Cooperative Corporation is een
overkoepelend orgaan van coöperaties in het Baskisch dorpje Arrasate.
In 1943 sticht een lokale priester, Don José Maria
Arizmendiarietta, in het Baskisch dorpje Arrasate (beter bekend als Mondragón)
een kleine dorpsschool om arbeiderszonen en -dochters te voorzien van een
combinatie van technische, 'spirituele' en sociale scholing.
In 1956 stichten vijf studenten van deze school de
eerste coöperatieve fabriek: ULGOR. Een jaar later wordt reeds een tweede
fabriek opgericht, en in 1959 werd de 'Caja Laboral Popular' opgericht. Deze
bank speelde in de latere geschiedenis van de coöperatie een belangrijke rol
als 'centrum' van een heel netwerk van coöperatieven. In 1991 werd uiteindelijk
MCC opgericht als een overkoepelend orgaan voor het hele netwerk van
coöperatieven.
Alle coöperatieven van het netwerk zijn gesticht
onder een systeem van 'economische democratie'. Het management wordt elk jaar
gekozen door een 'algemene vergadering' met delegaties van elke tak van de
federatie, die democratisch aangeduid is door de arbeiders van de
verschillende, aparte coöperatieven.
In deze 'algemene vergadering' wordt niet enkel het
management gekozen, maar wordt ook gestemd over een algemeen bindend
strategisch plan voor de federatie. De Coöperatieven zijn gebonden aan dit plan
maar hebben wel de mogelijkheid om op elk moment uit de federatie te stappen.
Naast de bank bestaat de federatie ook nog uit een
universiteit, een systeem van sociale zekerheid, een voedingswarendistributeur
en veel meer.
Een onderzoek, en bijhorend boek van Sharryn Kasmir
heeft aangetoond dat het Mondragón-experiment een aantal zeer lovenswaardige
resultaten bereikt heeft. Zo slaagt de federatie erin om de werkloosheid laag
en zo de lokale economie levendig en stabiel te houden. Zo kunnen de arbeiders
van een fabriek in moeilijke perioden zelf kiezen hoe ze het bedrijf erdoor
willen helpen. Hieruit blijkt dat ze meestal voor inkomensmatiging kiezen boven
ontslagen. Desnoods proberen ze werknemers over te plaatsen naar andere takken
van de federatie.
De federatie combineert ook een meer 'egalitaire'
manier van beloning met een grotere effectieve controle en invloed in de
strategie van het bedrijf.
Doordat de 'Caja Laboral Popular' een zogenaamde
'entrepreneurial division' (deze divisie doet onderzoek naar de efficiëntie van
de takken, zoekt oplossingen voor problemen, ondersteunt en helpt met nieuwe
initiatieven enz.) heeft opgericht, slaagt de federatie erin om te blijven
uitbreiden, innoveren en nieuwe initiatieven te stimuleren.
Maar dit boek (the myth of Mondragon) toont ook aan
dat de federatie er niet in geslaagd is om de arbeiders een gevoel van
medebeheer mee te geven. De identificering met het bedrijf ligt zelfs, hetzij
helemaal niet veel, iets lager dan bij een normaal privaat bedrijf. De
coöperatieven zijn er met andere woorden niet in geslaagd om het gevoel van 'vervreemding'
te verminderen.
Ook is de laatste tijd meer en meer kritiek te
horen van de aparte takken op de overkoepelende federatie (MCC). Zo zou de
kloof tussen management en arbeiders te groot zijn. Ook is het bedrijf begonnen
met het oprichten van takken in derdewereldlanden waar de arbeiders niet
dezelfde rechten zouden krijgen als de Spaanse arbeiders, wat duidelijk niet te
combineren valt met de basisfilosofie van de 'workplace democracy'.
°°°
Als
ik zo wat het Internet overloop, dan vind ik het daar krioelen van tijd-passeerders.
De ene schrijft wat rimram voor de kleinkinderen, de andere wil op latere
leeftijd nog kunst-fotograaf worden. Een derde schrift gedichten die niemand
leest. Een vierde verzamelt uurwerken of zeldzame postkaarten. Er zijn er zelfs
die blogs bijhouden, precies alsof ze voor het nageslacht zouden bestemd zijn.
Geldgewin is er niet meer bij.
*
Daarbij
komt dan de bedenking, erg ens of voor iemabnd nuttig te zijn geweest.Kennis delen (Mondragon) is lijk de glilmlach
delen van een onbekende op straat. Wan t de sociaaldemocraten hebben als
zoveelste doekje tegen het bloeden, de coöperatieve gedachte her-uitgevonden
De
mens is van nature een sociaal beest en om dat in de praktijk te brengen moet
er gewoon een partituur geschreven worden
Ik
zou die hervormers eens willen verwijzen naar de oude geschriften, waarin de
reglementen van de Gilden staan opgetekend. Neem die van de wevers, die van de
voldes,die van de smeden, die van enz
en maak daarvan de synthese, aangepast aan de moderne tijd. We zouden op die
manier een Wetboek van de Arbeid kunnen hebben die als voorbeeld voor geheel de
wereld kan dienen .. Over de Nieuwe Tijden wat in het Latijn luidt als Rerum
Novarum, de Pauselijke Nieuwsbrief uit 1913, nu precies 100 jaar geleden.
Helaas,
dat zal wel nooit gebeuren. Want op die manier wordt geen enkele politieker ooit
nog rijk.
1375 - MARC GRAMMENS LOOPT VOORGOED DE HAVEN BINNEN
***
Zaterdag 11 mei
Zon 6u00-21u19
H Estella
.
1375 - MARC GRAMMENS
LOOPT VOORGOED DE HAVEN BINNEN
°°°
°°°
Ja, U leest het goed. Marc
Grammens legt er de blok op. Wie er nog het meest onder lijdt, is de man zelf.
Hier op diet blogje geen grote woorden, maar een gemeend Tot ziens.
Wie weet? Misschien meren
we ooit ons bootje eens aan juist naast U. Misschien duurt dat nog jaren, maar
het zal precies zijn of we elkaar daags voordien nog hadden gesproken.
Wat ik (ongevraagd) nog
voor Uw vrienden achter de schermen kan doen? Uw Uitgever, Drukkerij Groeninge
in Kortrijk, wordt warm aanbevolen voor echte Nederlandse lectuur, Nederlands
inde zin van vòòr Alva de Spaanse
Bloedhond.
Beste Meneer Grammens. onder
veel woorden, kunnen twee Vlaamse vrienden ook levenslang elkaar blijven
begrijpen. Ik zou ze niet graag eten geven, al Uw Vlaamse vrienden!
Arrivederci, Heer
Grammens! En rust nu wat. Anderen zullen de vlag wel overnemen .
*
Het opstelletje over
Liberalis onderaan wordt U geserveerd gewoon als toemaatje.
°°°
Ter zake :
25.04.13 Er is geen Vlaams politiek
"links" meer (Mark Grammens) o, Nieuw Pierke.
*
Wat zichzelf "links" noemt, blijft
verbazen. Nu weer, naar aanleiding van het overlijden van Margaret Thatcher,
waarschijnlijk de grootste politica van de twintigste eeuw, een vrouw die boven
alle mannen van haar tijd uitstak. En wat doet "links"? In plaats van
te zeggen: natuurlijk waren we het met haar niet altijd eens, maar aan haar
grootheid valt niet te twijfelen, - misschien zelfs: we erkennen in haar een tegenstander
van formaat. Maar neen, zoiets kan er niet af. Het is schelden en roepen en
tieren dat de klok slaat, "heks" is nog de beleefdste uitdrukking van
... ja, van wat? Grofheid, zeker, gebrek aan beschaving, ongetwijfeld, en
onmacht, dat zeker. En vervolgens laat men de geschiedenis vervalsen, iets waar
de Europese Linkerzijde een meester in is, ook in Vlaanderen. En dan
"vergeet" men bijvoorbeeld te vermelden in de Vlaamse media, dat de
grootste binnenlands-politieke prestatie van Thatcher is geweest dat ze in Engeland
de enige eerste minister van de twintigste eeuw is geweest die drie
opeenvolgende parlementsverkiezingen op rij heeft gewonnen, telkens met een
programma waarin ze heel nauwgezet aankondigde wat ze als eerste minister
allemaal ging doen. Ze hield al haar beloften, - een fenomeen waar
"links", ook en vooral bij ons, niet mee omkan.
Er is een tijd geweest dat ik me graag
"links" liet noemen. Ik ben daarvoor in de jaren vijftig ooit beloond
met het erelidmaatschap van de Britse Labour Party. Mooi. Wie zich nooit
vergist, leert ook nooit iets bij. Ik kwam gehavend uit de Belgische naoorlogse
situatie, en smachtte naar recht, naar rechtvaardigheid en een vredelievende
samenleving, die onveranderlijk rustgevend zou zijn, naar een omwenteling. Geen
tronen mochten blijven staan .
Echter, "links" bleek, althans in
Vlaanderen, al even weinig revolutionair te zijn als de Volksunie, maar
integendeel zo behoudend en konservatief en carrièristisch als een politieke
firma Tobback, vader en zoon, zoal kan zijn. De ontmoeting met leidende
socialistische figuren en vakbondsleiders was even ontgoochelend als die met
leiders van de Volksunie. Het inzicht dat ze me allebei bijbrachten, was dat
dit mensen waren die nooit datgene zouden verwezenlijken waar ze schijnbaar
voor gingen. De Volksunie zou Vlaanderen niet tot stand brengen, het socialisme
zou geen socialisme brengen. Beide waren aan elkaar gewaagd in hypokrisie en
oneerlijkheid.
Het probleem met "links" is dit. Wat is
socialisme? Gemeenschapsbezit van produktiemiddelen. Wat is sociaal-demokratie
of demokratisch socialisme? Het door demokratische meerderheidsbesluiten
onderbrengen van produktiemiddelen in gemeenschapsbezit. Hoeveel socialisten
zijn er nog? Op enkele uitzonderingen na, geen. Wat doen ze dan? Voor zover
bekend, twee zaken. Ten eerste, met behulp van goedklinkende slogans die tot
niets verplichten (zoals "gelijke kansen", iets waar nog geen enkele
samenleving toe overgegaan is) zorgen voor de politieke tewerkstelling en zo
nodig budgettaire ondersteuning van de kliek die zichzelf socialistisch noemt.
Ten tweede, het beklemtonen van vrijzinnigheidsidealen die het samenzitten van
socialisten met kapitalisten binnen de vrijmetselarij sublimeren.
"Links" gaat dan ineens niet meer over sociaal-ekonomische
onderwerpen maar over een oud tema van het nazisme als euthanasie, over homohuwelijken,
enz .
In Vlaanderen is "links", zowel de rode
als de groene variant, geworden tot de vloermat van het Hof en het Waalse
socialisme, dat alleen eigen belangen, geen Vlaamse, behartigt, en is
gedevalueerd tot een macht die funktioneert ten nadele van het eigen volk.
"Links" is slechts een woord dat de gebruikers ervan het gevoel geeft
trendy te zijn - daar zorgen hun accolieten in de media wel voor -, en ook iets
dat macht, invloed, postjes en mandaten oplevert. Men zoekt de Vlaamse
volksgunst niet meer, want het volstaat om "Belgisch" te zijn en de
Walen van PS en Ecolo te dienen, om macht te verwerven. Demokratisch Vlaanderen
heeft nood aan een linker- zowel als aan een rechterzijde. Ze moet
(her)opgebouwd worden vanuit het niets. Het is een werk voor de volgende
generatie.
(Mark Grammens in Journaal nr. 651. Het
'Slotnummer'. Aan 80 jaar stopt Grammens ermee. Voor- en tegenstander zullen
zijn scherpe artikels missen.)
Het project van de beginselverklaring Het
Vlaanderen van morgen (van SP.A) wijkt wel heel ver af van het hooggestemde
model van Quaregnon. Ongetwijfeld vinden we er hier en daar nog analyses en
voorstellen in die blijk geven van behoorlijk onderzoek en argumentatie
(bijvoorbeeld inzake fiscaliteit of fraude). Maar wat moeten we denken van een
nieuw charter' van een Vlaamse partij, meer bepaald een socialistische, dat
blijkbaar onze institutionele problemen rechts' laat liggen, maar een markante
plaats toekent aan de hoofddoek'? De indruk over die klemtoon wordt overigens
door de reacties in de media bevestigd. Uit eerlijke schaamte wordt die topic
wel ingebed in een onderdeel diversiteit', maar de uitwerking daarvan geeft
blijk van een pijnlijke intellectuele armoede. Men begint met: In onze diverse
steden en gemeenten moeten we vertrekken van wat ons verbindt. We hebben te
lang gefocust op onze verschillen '. Als er één maatschappelijk fenomeen is dat
de laatste twintig jaar nadrukkelijk focust op onze verschillen', dan is het
wel de hoofddoek .
In verband met de hoofddoek in openbare besturen
horen we alleen holle slogans: Bij het verkrijgen van een bouwvergunning heeft
het geen belang welk hoofddeksel de ambtenaar draagt, als die zijn werk maar
goed doet'. Maar ook in de rechtbank is het essentieel dat de rechter optreedt
zoals het hoort; daar volgt nochtans niet uit dat het irrelevant is of er al
dan niet een kruisbeeld aan de muur hangt. Een persoon met een hoofddoek kan
iedere burger correct behandelen.'
Niemand betwist dat; maar is de volgende overweging
absurd? Op vier plaatsen in de koran staat uitdrukkelijk dat homoseksualiteit
afschuwelijk is en de unanieme soenna bevestigt dat. Mag ik dan niet verwachten
dat tenminste enkele mensen die vinden dat de koran de hoofddoek voorschrijft,
zo consequent zijn dat ze tevens op dat andere gebied de koran volgen? Hoe moet
een homoseksueel zich voelen als hij voor zo iemand meent te staan? Tot in den
treure moeten we hier herhalen: wij zeggen niet dat mensen met een hoofddoek
niet neutraal kunnen handelen. Wij beweren wel dat men zelfs een vermoeden van
partijdigheid onmogelijk moet maken.
Wat de scholen betreft, vernemen we dat veel
meisjes uit eigen beweging de hoofddoek dragen. Wie betwist dat? Wel is het zo
dat hier geen individuele, maar een collectieve identiteit' wordt uitgedrukt.
Men draagt met andere woorden een uniform en zoiets leidt tot uniformisering en
communautarisering'; niet tot de echte diversiteit, namelijk persoonlijke
identiteit. Een via gemeenschappelijke kledij uitgedragen identiteit' bevat
altijd het risico van collectieve druk op individuen en niemand heeft ooit een
middel voorgesteld dat efficiënt tegen deze druk in kan gaan. Het aantal
argumenten tegen de hoofddoek in het basis- en secundair onderwijs is zo groot
dat ik ze hier niet eens kan vermelden (zie echter op mijn website het artikel
De islam en de hoofddoek, met de breedhoeklens).
Gepubliceerd op 19 april 13 in de Nieuwsbrief van
Liberales. Deze tekst verscheen eerst in De Standaard van 2 april 2013.
Mijn
mening > enig juiste mening > opgelegde mening
*
Ik leg uit, de stelling
van Abicht & C° voor Dummies. Waarin het vermeende vertrekpunt (premisse
: passief pluralisme) beknabbeld wordt tot gezegd vertrekpunt als bewijs
aangevoerd wordt, dat de premisse bewezen is (meer diversiteit, want dat is
goed voor de mensen)
1ste positie : passief
pluralisme : wij, die van onszelf zeggen dat wij pluralisten zijn (waarbij we
slimwegverzwijgen wat en wie die
anderen dan wel mogen zijn, achterlijke dwazen waarschijnlijk), hebben ons
klakkeloos laten verdringen. We zijn niet voor onszelf opgekomen (ge moet maar
durven) en nu gaan we een tandje bijsteken sè! Eerst moest de scheiding van Kerk en Staat een
feit zijn, nu gaan we door tot ze (de anderen o.a. de Kerk) volledig
onderworpen of vernietigd zijn.
2de positie :
actief pluralisme : nadat wij dus bewezen hebben dat we niet assertief genoeg zijn
geweest, gaan wij met het oog op de aanzwellende golven diversiteit-aanbrengers,
de anderen (de achterlijke non-pluralisten) meer en beter te lijf gaan.
Roept bij ons, die WOI II
gekend hebben, een gevoel van déjà vu op. Op cursus geweest bij de Abwejr,
Abichtt?
*
Enfin, dat was mijn mening
na amper een paar lijnen lezen van onderstaand artikel. Maar wie ben ik, om dat
voor te zeggen .
°°°
Ter zake :
Zo Gezegd -
mei '13
03.05.13 De burger is vrij,
ook aan het loket (Ludo Abicht e.a.)
We hopen dat u het opiniestuk
van Jurgen Slembrouck en een aantal prominente intellectuelen aandachtig
gelezen hebt. Zij verdedigen de erfenis van de verlichting en het humanisme, die
tientallen jaren lang vertaald werd in de verzuiling van onze samenleving, het
passief pluralisme waarin de rechten van de levensbeschouwelijke minderheden
beschermd werden.
Maar die tijd is voorbij. We
zijn tot de vaststelling gekomen dat een actief pluralisme een betere en
beschaafdere manier is om met diversiteit om te gaan. Een wereld waarin de
burgers een mening hebben en een morele code, maar net daarom open kunnen staan
voor de meningen en codes van hun medeburgers. In een actief pluralistische
maatschappij is de dialoog tussen mensen uit de verschillende religieuze en
levensbeschouwelijke groepen juist mogelijk omdát men een opinie moet hebben om
andere opinies op zijn minst te begrijpen. Waarom zou een ambtenaar die moslim,
rooms-katholiek, atheïstisch, joods en/of homoseksueel is daar niet fier op
mogen zijn en dat ook tonen? Waarom zouden wij ons bedreigd voelen door een
politieagent met een tulband, zoals je die vaak in Groot-Brittannië ziet?
Betekent die tulband dan dat hij niet-sikhs veracht en daarom ongelijk en
onrechtvaardig zal behandelen? Indien er op zich niets verkeerds is met
diversiteit, waarom moeten ambtenaren dan plotseling neutraal worden? Wij
kunnen ons geen ergere samenleving voorstellen dan een neutrale, een met vijftigduizend
en meer tinten grijs in een wereld die om kleur en verscheidenheid schreeuwt.
Nee, de neutraliteit van de ambtenaar is geen positieve uiting van
dienstbaarheid , maar een besmuikte terugkeer naar de veilige en saaie tijd
van toen. En wij die dachten al in de eenentwintigste eeuw te leven.
(De Standaard, opiniestuk,
03.05.13. Ondertekenaars in de krant: Ludo Abicht, (UA), Naima Charkaoui
(Minderhedenforum), Pascal De Bruyne, (UGent). Meyrem Almaci (Groen), Guido
Vanheeswyck (UA, KU Leuven), Yamila Idrissi, (SP.A). De volledige tekst en alle
ondertekenaars zou men moeten vinden op www.standaard.be/opinies, maar daar is
niets méér te vinden)
03.05.13 De vrije markt
versmoort het vrije woord (Een hondertal schrijvers)
Ziehier de paradox: de crisis
van de afgelopen jaren maakt een vrije kwaliteitspers meer dan ooit
noodzakelijk, maar meer dan ooit zien we hoezeer die pers deel is van de
crisis. Zij bericht niet enkel over het roekeloze casinokapitalisme, maar neemt
eraan deel. Net zoals de banken zich in de vernieling hebben gereden door
blindelings een marktlogica te volgen, zo zijn de media zichzelf aan het
verwoesten door cijfers te laten primeren op relevantie. Dit is erg omdat
banken en kranten ook een maatschappelijke rol vervullen, en dus nooit alleen
maar commerciële instellingen mogen zijn. Zoals een gezond bankwezen essentieel
is voor de economie, zijn vrije media cruciaal voor de democratie.
Net daarom zijn we zo bezorgd.
In de praktijk zijn de media niet langer de vierde macht, maar de eerste.
Politici worden er gemaakt en gekraakt, misdaden worden er berecht en beslecht,
de politieke agenda en de publieke opinie krijgen er grotendeels vorm. Maar wat
betekent het als die macht hoofdzakelijk wordt bepaald door de markt? .
Omdat wij schrijvers dagelijks
met teksten omgaan, hebben we enkele suggesties. PEN Vlaanderen pleit voor:
1. meer
onderzoeksjournalistiek, minder steekvlamjournalistiek
3. meer buitenland- en
Europaberichtgeving, minder tunnelvisie op Wetstraat: de macht is verschoven
4. meer zelfregulering
(factchecking, ombudsman), minder aversie voor externe kritiek
5. meer inzicht in reële conflicten,
minder opkloppen van futiele conflicten
(Een honderdtal Vlaamse
auteurs uiten in een petitie hun bezorgdheid over de toestand van de media in
Vlaanderen. Ze vinden dat de media de persvrijheid uithollen door zich 'te
onderwerpen aan een losgeslagen vrijemarktdenken." Onder de ondertekenaars
zijn Wouter Deprez, David Van Reybrouck, Bart Moeyaert, Kristien Hemmerechts,
Anne Provoost en Josse De Pauw. Allen zijn ze lid van PEN Vlaanderen, de
Vlaamse afdeling van de auteursvereniging die pleit voor vrije meningsuiting.
Volledige tekst in De Morgen hier ..... )
02.05.13 Open brief/petitie:
De burger is vrij. Aan het loket noch God noch partij. (Jurgen Slembrouck en
vele anderen)
.. Dat respect manifesteert
zich in de neutraliteit van de overheid. Door levensbeschouwelijk en
ideologisch onbevooroordeeld te zijn en elke zweem van partijdigheid te
vermijden, plaatst ze de menselijke vrijheid centraal.
Precies daarom moet de
overheidsambtenaar er van afzien om zijn eigen levensbeschouwelijke of
ideologische voorkeuren te etaleren. Hij moet er zich van bewust zijn dat
dergelijke symbolen de vrijheidsbeleving van de burger negatief kunnen
beïnvloeden en de indruk kunnen wekken dat de geboden dienstverlening er door
gekleurd is. De ambtenaar staat ten aanzien van de burger in een relatie van
dienstbaarheid. Zijn persoonlijke visie is tijdens de duur van zijn
werkzaamheden ondergeschikt aan die van de burger. Door zijn
levensbeschouwelijke en ideologische overtuigingen tussen haakjes te plaatsen,
betuigt de overheidsambtenaar intercultureel respect ten aanzien van de
vrijheid van de burger .
Om onze vraag kracht bij te
zetten, organiseren we een petitie waarin we het volgende vragen:
1. Installeer een verbod op
het dragen van levensbeschouwelijke en ideologische symbolen door
overheidsambtenaren bij het uitoefenen van hun ambt.
2. Waardeer de neutraliteit
van de overheidsambtenaar als een positieve uiting van dienstbaarheid.
3. Versterk het seculiere
karakter van de overheid.
De volledige tekst van de open
brief staat hier ....waar u ook kan
doorklippen om de petitie te tekenen
(Brief gepubliceerd op 2.05.13
in De Standaard
°°°
Juist.
Bij de pers primeren winst-cijfers op relevantie. Ze doen aan bankiers-casino.
Maar dat is niet het geval bij de TV.Daar zorgt het Staats-manna voor alles, als er maar niet teveel r wordt gereleveerd..
Door andere meningen aan het woord te laten, bijvoorbeeld. Maar dat van de pers
zou wel eens Aaai! de nagel op de kop kunnen zijn. Al is het dan niet helemaal
in de zin zoals bedoeld hierboven. De media zijn lijk lemmingen die als in
afspraak, allemaal naar dezelfde afgrond hollen. Inderdaad : het wachten is
lijk wachten op Godot : we wachten op een relevante minstens objectieve pers,
met, als top of the bill, hier en daar een rechtse uitschieter .
*
Over
vermomming in de publieke sector. Het is nochtans zo simpel en klaar als een
klontje pompwater. Muzelmanse kledij roept de associatie op vangeweld en verdrukking, en daar houden wij
niet van. Iemand met een hoofddoek achter de balie heeft de bedoeling ons
daaraan te doen denken, en dat willen we niet. Iemand met een keppeltje (tiens,
zijn er dat zoveel?) of met een kruisje roept dat soort associaties niet op.
Spijtig, hé?!
Dat
heeft niets te zien met godsdienst of zo. Een Swastika is, om dezelfde
redenen, voor altijd totaal ongewenst, ja zelfs met recht en reden verboden :
het is in feite een onschuldig Noors afgoden-teken, maar (door associatie) is
het verworden tot een symbool van angst en verdrukking. Net zoals de
Islamitische hoofddoek, in wezen een onschuldig kledingstuk dat ook one
grootmoeders droegen .. Zie zelfs de regen-kaapjes van on ze meest preutse
dametjes . Die roepen alleen de associatie op van de gelukkig uitgespaarde
coiffeuze-kosten!
Tja,
en wat een homo kan drijven om fier te zijn op zijn afwijking, moeten die heren
mij toch eens een tekeningetje bij maken, in het licht van hun egoïsme
tegenover de natuurwet van gaat en vermenigvuldig U. Een beetje nadenken, mag
het?
Over
Oom Agent verkleed als Sihk kunnenwe
bij ons voorlopig nog niet veel meespreken. n Boom van een vent als Bobby met
een speciale ingewikkelde kopvod en geen helm zal wel niemand schrik aanjagen,
eerder ver- en bewondering. Maar stel U eens voor, dezelfde uit de kluiten
gewassen vent met aan Swastika-armband, en met op dat hoofd een zwarte kepie
met doodskop ie de jonge SS-man op de afbeelding hierboven .
Wij
zeggen in ons taalgebied terecht, dat de
klederen de man maken. Of is dat gezegde niet levensbeschouwelijk genoeg
meer, en dient het te worden verboden?
Ach
jongens en meisjes van de Linkxe kant, volgt toch eens jullie buik-gevoel. En
doe als ik, ga op tijd naar de badkamer! Scheidt uit die bol op jullie maag en
spreek vrij-uit. Jullie kunnen aan de rand van de maatschappij wat prutsen,
maar om de fundamenten te veranderen, moeten er mannen met ballen komen.
Morgen,
10 Mei, is het precies 73 jaar geleden dat hier mannen met ballen rondliepen om
dood en vernieling te zaaien.Laat dat volstaan. Probeer liever iets te
bedenken, om de gestage stroom vluchtelingen ui zowel Donker Afrika als uit de
pietrol-landen op andere gedachten te brengen. Laat die hun diversiteit bij
hebn thuis ontwikkelen. Breng ze vooral de verzuchtingen van de Verlichting.
Dat zal hen helpen om uit hun achterlijke ideologie te ontsnappenen om mens te worden.
Kunnen
wij zelf ook over meepraten, of niet soms?
Ik
zie jullie ideale wereld als volgt. Jullie staan voor emigratie en
lotsverbetering via volksverhuizing? Wel, wat houdt jullie tegen om zelf
persoonlijk de beweging in gang te zetten? Beginnen in de pietrol-landen, om de
scheiding van Kerk en Staat in te voeren, gevolgd door het invoeren van
democratische spelregels. En, niet te vergeten, door jullie hemse zoete en zaligmakende
Verlichting. Breng daar het onderwijs op ons niveau. Geef de mensen daar geen
vissen, maar leer ze te vissen. Toon hen dat het bij ons iedere dag regent, dat
er geen bergen zijn om naar te verwateren, dat we zelf zo arm als luizen zijn
geworden.
Doe
dat, maar doe het AUB dringend. Zodat de gammele bootjes met op elkaar geplakte
vluchtelingen uit blijven. Dat we hier geen zielige hoopjes ellende meer zien
aanspoelen, ver weg van hun eigen paradijselijke stranden.
Ik
zou bijna zeggen (maar dat is natuurlijk zeer on-pluralistisch) Lievenheerken,
bliksem de vrienden van onze Besierders weg van hun tronen en hun vele vrouwen.
Trommel het overschot van Uw Paterkes en Nonnekes bijeen, om nog eens, zoals
vroeger, gratis en voor niks, ja, zelfs tegen beter weten in, de Zwartjes te
gaan bekeren. Het was toen, lijk in Suid Afrika voor de negers onder de
Apartheid, geen hemel op aarde, maar het was in ieder geval niet de hel die
Donker Afrika zowel als het land van My Sarie Mareis, thans doormaken.
En
voor wat betreft die pietrol-landen, daar moet eerst en vooral een gezonde Hebreïsche zandstorm gewoed hebben. Oog om
oog, en tand om tand, of zoiets. Als Christenmens kan ik dat niet zo goed onder
woorden brengen .Maar eenmaal de olie-sjeiks daar verdwenen zouden zijn, zullen
er wel voldoende lente-winden komen om de mensen daar te doen ontwaken na een
duizendjarige slaap . Ik zou het moeten nakijken, maar daar was men, vòòr
Mohammed en diens bloedstroom, toch in hoofdzaak Oosters Orthodox? Staat er
niet geschreven, dat de Oost Romeinse Kerk onder leiding van Byzantium veel
groter en sterker was dan de West Romeinse, onder leiding van Rome?JaJa, de Ideologie van de Wrede heeft goed
geboerd, hé! En nu zijn wij, als we niet oppassen, aan de beurt.