1273 - OVER DE HOUDBAARHEISDATUM VAN DE SOCIAALDEMOCRATEN
***
Donderdag 9 mei
Zon 6u03-21u16
Hemelvaart van de Heer
H Carolina
.
1273 - OVER DE
HOUDBAARHEISDATUM VAN DE SOCIAALDEMOCRATEN
°°°
Noah Karrouche (1984), historice
Ongesluierd, maar verwant met Hortensia Kherrbache.
°°°
Hieronder wordt U een
werkje opgediend van bovenstaande academische schoonheid, nauw verwant blijkbaar
met de Antwerpse troela Yasmina Kladeradacha. Denk eraan : BDW is ook een
academisch geschoolde historicus, whatsoever die titel verbergt : de politiek is
blijkbaar stilaan gaan toebehoren aan clevere geesten die het verleden beter beheersen
dan het heden Het stukje gaat eigenlijk niet zozeer over de politiek, maar over
Den Bleiter. Ik denk dat die (Bert Anciaux) het nog ver gaat schoppen als
her-noemer van politieke partijen. De Volksunie van Hugo Schiltz, onzaliger
gedachte, her-benoemde hij tot er niets meer van overbleef en de partij die hem
daarna wegens zijn aanhang (in stemmen uitgedrukt) in huis haalde, laat hem net
hetzelfde doen. De SP is inderdaad aardig onderweg om alleen maar meer wat Anders
te zijn.
Ik ben de eerste om te
beklemtonen dat die partij, die ik trouwens nooit gemogen heb, volledig naast haar
houvast gegroeid is. Het is een klimplant die tegen de grond voortwoekert. Ze
zal nu door Den Bleiter gewoon wordenkapot
gesnoeid. Om te beginnen zijn alle 1 Mei-toespraken van de kopstukken nu al als
reactionair bestempeld . En het heil
zit voortaan in de bommengordels.
*
Soyons sérieux. Die Franse
koning, die van het gezegdeSois belle et tais-toikan ik, zij het met tegenzin, bij het lezen
van onderstaande ontboezemingen (Hmmm), volledig bijtreden. Ware het niet dat
daar zodanig veel grote stadhuis-woorden in voorkomen, dat het zeker niet voor
proletariërs bedoeld kan zijn, maar voor hoogopgeleid kaderpersoneel
Wat de juffrouw wel
degelijk klaar en ontboezemd in beeld brengt, is het onvermogen van Linkx om ooit
eens de geschikte doctrine te vinden. Zelfs Marx wordt weggezet bij het Klein
Gevaarlijk Afval, met een lichte ondertoon van jeugdige nostalgie naar
revolutie.
JaJa, den Bleiter zal nog carrière
maken. Als hij in de politiek alles zal gezien hebben wat er ooit zal te zien zijn,
wacht hem dan een T2de leven, met lange zwarte haatbaard en zwaar geringde
vingers, gekleed in lange kaftan, met wapperende wijde witte mantel, boven op
het hoofd bij elkaar gehouden onder dat bekend zwart gordeltje. Sjeik Abdullah
Ansjo-Vischu
°°°
Ter zake :
Links in Europa kan niet langer aan dat cultureel
complexe heden ontsnappen
OPINIE − 08/05/13, 08u50
dm column Noah Karrouche (1984) is historica
door de week en schrijft in haar vrije tijd.
*
De zichtbaarheid van een religieuze minderheid in
Europa of de doden in Bangladesh zijn twee zijden van een zelfde fenomeen:
westers imperialisme
Wat volgt is oud nieuws maar nog geen geschiedenis.
Op de vooravond van 1 mei vroeg de voorzitter van de socialisten in de Vooruit
zijn publiek niet terug te blikken op het verleden, maar te kijken naar de
toekomst. Op die manier liet hij maar weinig ruimte voor de nostalgie waar
mensen doorgaans zo van houden. 1 mei staat nochtans bol van referenties aan
het verleden. Voor de collectieve herinnering, zeker in een internationale
beweging als die van het socialisme, geldt echter een eenvoudige wetmatigheid:
hoe kleiner het residu, des te groter en te grijzer de vervlakking.
Dat wisten marxistische denkers in de jaren zestig
in Parijs ook al. Daar groeide de bewustwording dat het marxisme vanuit
geschiedfilosofisch oogpunt had gefaald en dat het vanuit de praktijk niet vol
te houden was. Excessen te over, en geen enkele denker kon ontsnappen aan de
geslotenheid van een systeem, een structuur waar geen ruimte was voor de
bewegingsvrijheid van individuen.
Het marxistische denken was daarnaast uitermate
eurocentrisch. Zo kon het de groeiende ongelijkheid tussen de oude metropool en
de nieuwe wereld niet interpelleren en wist het geen weg met niet-westerse,
lokale culturen.
Ook de sociaaldemocratie lijkt geen afdoend
antwoord op vraagstukken over culturele eigenheid te kunnen formuleren, al
krijgt de onderklasse in Vlaanderen steeds meer kleur. Links in Europa kan dus
niet langer aan dat cultureel complexe heden ontsnappen. Dat besefte Anciaux
maar al te goed toen hij Vermeersch afgelopen dinsdagavond trachtte te pareren
door te stellen dat die nieuwe Vlaamse realiteit in de eerste plaats gaat over
de keuzes van mensen, en niet over ismen.
Een aantal sociaaldemocraten, zoals Anciaux, is
begrijpelijkerwijs wars van nostalgie naar de traditionele invulling van een
begrip als neutraliteit omdat ze maar al te goed beseffen dat de
houdbaarheidsdatum ervan al even is verstreken. Het maakt socialisten die
gesteld zijn op de democratische verworvenheden uit het verleden bijzonder
zenuwachtig.
Volgens liberale buitenstaanders echter heette de
herziening van neutraliteit in de publieke ruimte een heuse coup, en wel een
'totalitaire', 'regressieve' en 'electoraal opportunistische'. Dat geeft dan
weer blijk van de mate van wanhoop onder de grote Verlichtingsbakens van de
Vlaamse politiek.
Of ze zijn potdoof en blind, of ze moeten wel
helemaal walgen van wat zich bevindt in hun middens. Het was nu ook niet meteen
een Paul Magnette die tijdens de vooravond een aantal keren compulsief 'Où sont
les conservateurs?' door de microfoon kwam roepen, of fier de nieuwe kijk van
de Vlaamse socialisten op die neutraliteit extra in de verf kwam zetten.
Misschien was dat wél op zijn plaats geweest. Bijzonder radicaal is de
interventie van de sociaaldemocraten nu ook weer niet.
Niet het radicale linkse denken of de culturele
assertiviteit zijn hier de wetmatigheden. Of het nu gaat om de fysieke
zichtbaarheid van een religieuze minderheid in het oude machtscentrum Europa,
of de doden in een fabriek in Bangladesh, het zijn twee zijden van een zelfde
fenomeen: het westerse imperialisme. Allicht zien vooruitgang en welvaart er
anders uit dan geanticipeerd. Misschien hebben ook zij een humaan gezicht,
laten ze de menselijke waardigheid intact.
Nostalgie is dus zeker misplaatst wanneer ze het
verleden wil restaureren. Maar niet wanneer ze de sociaaldemocratie in staat
stelt haar eigen verleden te reflecteren.
In een van de vergeten uithoeken van dat verleden
situeert zich de kortstondige opflakkering van het tricontinentalisme, een
antikoloniale stroming die eind jaren 60 vorm kreeg op het kruispunt tussen
Afrika, Azië en Latijns-Amerika. De visie binnen het marxisme op vooruitgang
was hen te westers, het antikoloniale nationalisme te benauwend. Zij wisten het
gedachtegoed over de klassenstrijd te verzoenen met een open culturele geest. Twee
werelden die elkaar voorheen niet vonden, voor even bevangen door een zeker
revolutionair optimisme.
Dat optimisme wist een lid van die beweging, de
Haïtiaanse dichter en schrijver René Depestre, in 1968 in een enkele zin veel
beter te vervatten dan eender welke toespraak, open brief, manifest of
televisiedebat: 'Je fais la révolution, donc je suis, donc nous sommes.'
Geen geschiedenis maar oud nieuws dus, en wel vanop
een ander eiland dan het Vlaamse. De sociaaldemocraten kunnen daar nog wat van
leren. .
°°°
De
mannelijke helft van dat soort beperkt zich tot kopstoot-uitdelers,
saccochentrekkers, groepsverkrachters, drugdealers en hangjongeren. (Tiens,
waarom hangen die niet? 10cm boven de grond is al voldoende ) De vrouwelijke
helft staat in voor de reproductie op grote schaal en de beteren onder hendoen zoals elke huismoeder ter wereld : zij
trachten de boel bijeen te houden en, waar het kan, tot een hogere
intelligentie-graad op te trekken. Hun ideologie wordt gevaarlijker naarmate ze
knapper koppen hebben.En onze eigen politici
werken daaraan mee, in de vage veronderstelling dat er op die manier een
menselijker Islam komt die de Koran Linkx laat liggen.
Allez,
ik wil zeggen : dat is wat wij iedere dag meer en meer leren over de
inwijkelingen. Moest het anders zijn, ik zou het ook zeggen. Er is misschien
wel een zwijgende brave meerderheid, maar als ze blijven zwijgen, is dat dan
geen medeplichtigheid? Vòòr de 2de wereldoorlog liep de wereld ook
vol brave Duitsers . Dat werd wel even anders toen hun gevangeniswezen later in
volle daglicht werd gezet .
Wij,
hun gastland, dat stilaan in hun ogen hun eigendom is geworden, is immers bevolkt
door ongelovige honden, en dat wordt in hun scholen onderwezen van in de
kleuterklas. Het wordt zelfs door onze tolero samenleving in de verf gezet als
zijnde hunkoeltoer.
Alleen
laten ze af en toe ietske teveel in hun kaarten kijken. Maar zelfs die les
(Syrië) gaat er niet in : we worden dringend gebeden het door hen aangebrachte
leed te willen verzachten.
PS. Ach lieve Mevrouw met die vreemde
naam! Heeft U er nog nooit op gelet, dat de boer, als hij zijn land omploegt,
altijd de grond naar rechts omdraait? Op die manier verkrijgt hij ieder jaar
een verse nieuwe bovenlaag. Maar waarschijnlijk kent U niet veel van denboerenstiel, anders waren Uw ouders niet
kunnen emigreren uit dat kloteland van U. Dat is toch wat jullie denken van
Marokko, anders waren jullie niet naar hier gekomen .
Nog nooit aan gedacht om daar voor
goed terug te keren? De arme Marokkaanse geitenboer kan best, na eeuwen en
eeuwen dor bestaan, wat emancipatie gebruiken. Maar denk er aan : dorre bovengrond
wordt altijd en overal naar rechts bewerkt. En niet
omgekeerd.
1372 - HOE IN IEPER LEERKRACHTEN ISLAMOFOOB GETIMMERD WORDEN
***
Woensdag 8
mei
Zon 6u04-21u15
H Ida van Nijvel
.
1372 - HOE IN IEPER
LEERKRACHTEN ISLAMOFOOB GETIMMERD WORDEN
°°°
°°°
Kijk,
in mijn voorgaande stukje had Prof. Vermeersch het over Darwin. Die man U
moogt kiezen dewelke werkt op mij als een rode lap op een stier. Natuurlijk
zijn de mens en de natuur voortdurend in evolutie. Zelfs na zijn dood kan hij
tot zeep verwerkt worden. Die dan via allerlei omwegen in zee geraakt, waar de
cyclus kan herbeginnen. Zie Boek Genesis : en Hij scheidde de wateren van het
land. Zal wel niet in één dag de Dag rustte Hij .gebeurd zijn, want de 7de
Dag rustte Hij ..
Wat
er ook sindsdien is bijgekomen, dat zijn de muggen. In potjeslatijn zijn dat de
Nematocerae. Zie afbeelding hierboven. Het
zijn, zegt Wikipedia, zeer fragiele gevleugelde insecten, met uiterst gevoelige
geur-sprieten met zuig-slurf. Een soort vliegende minii-Dumbos dus.
Sedert wij hier in Centraal Italië
in een waterrijk gebied wonen, bezoeken zij ons meer dan ons lief is. Maar
ge-evalueerd zijnde, kopen wij bij de Apotheek in een dorp daartegen een
beschermend zalfje die ons bloed voor hen afschuwelijk slecht doet smaken. Wij
verdelgen geen enkele mug, en al zeker de mannetjes-muggen niet. Want
mannetjes-muggen steken niet. Ze zijn alleen daar om te zorgen voor vrouw en
kroost . De laatste jaren zijn er van over de Middellandse Zee een soort
hardnekkige moordenaars-muggen bijgekomen. Ze zijn gekend als tijger-muggen
en kweken zelfs in Uw bloemschaaltjes waarin een paar druppeltjes stilstaand
water.
*
Maar leest U eerst gerust het
artikel hieronder over de schoolse ervaring van een zwangere leerkracht in
Ieper, met een eveneens van de overkant der Middellandse Zee afkomstige
Marokkaanse jongere. Ondertussen zoek ik de nodige woorden bijeen, om Prof.
Vermeersch tegemoet te komen, waar die daarjuist zei dat hij de mensen gaarne
ziet, maar niet hun achterop lopende ideologie. Want ik weet dat woorden kunnen
kwetsen. Zij het in mindere mate dan de kopstoot van een 16-jarige knul in de
zwangere buik van een boven hem geplaatste jonge vrouw.
°°°
Ter
zake :
Leerling (16) slaat zwangere lerares in ziekenhuis
® Vandaag.be
*
Een 16-jarige
leerling van Marokkaanse afkomst heeft aan de schoolpoort enkele rake klappen
en een kopstoot gegeven aan een zwangere lerares en probeerde haar gsm te
stelen.
De jongeman wachtte
de vrouw op aan het VTI in Ieper, nadat hij definitief van school gestuurd
werd. Hij had het slachtoffer eerder al bedreigd, schrijft Het Nieuwsblad. De
vrouw, die vijf maanden zwanger is, werd voor verzorging overgebracht naar het
ziekenhuis.
"Het gaat
intussen beter met haar", laat haar familie weten. "Uit de eerste
onderzoeken blijkt dat ze het goed maakt en dat er ook niets aan de hand is met
de baby."
waar gaat dat naar
toe zeg ??????? als je véél kinderen , ZELFS KLEUTERS nu al bezig ziet kun je
al zeggen dat het er niet beter op zal worden !!! de agressie die bij sommigen
van die kleine kinderen voorkomt doet mij vragen stellen , het jammere eraan is
dat sommige ouders er geen oor naar hebben als ze erover aangesproken worden .
als ze als 13 jarige al messen verkopen op school ........ ik weet het niet
hoor , het enige wat ik WEL weet is dat ik geen leerkracht zou willen zijn !!!
véél sterkte aan de zwangere leerkracht , dat moet schrikken geweest zijn zeg
!!!!!!!
Goe bezig ... een gangster
in spe, een klant voor Justitie
Je kan
"Belg" zijn maar het verschil in mentaliteit en opvoeding haal je
niet zo weg
°°°
Muggen, Mr.
Vermeersch, zijn nare besten. Meer in het bijzonder zijn de malaria-muggen de
grote boosdoeners die zelfs over een nijvere bevolking de slaapziekte, gevolgd
door de dood, kunnen brengen. Gelukkig is de mens van nature muggofoob!
Het zit zo,
dat in de jaren 1700 de armen vissers-bevolking hier rond het meer, bijna aan
het uitsterven was, want toen had men het verband tussen malaria en deze muggen
nog niet ontdekt. De toenmalige Paus, Pius VI, vol compassie met zijn
onderdanen die goed opbrachten, bekostigde toen de bouw van een nieuw dorp,
zon 150 meter hoger in de bergen, waar die vervelende muggen niet meer kwamen.
Sedertdien zijn die muggen stilaan weggeleven, en zijn de mensen, waaronder
wij, teruggekomen. Het oude dorp werd verlaten. Jaar na jaar verdween het onder struikgewas en werd stilaan
ingenomen door het ongedierte.
En meer zeg
ik niet, want Seppe Weiss van het Spionnencentrum ligt op de loer.
Maar als U
doet lijk Klein Duimpje, de weg
teruggaan waar er hints neergeschreven staan, vindt U wel de bedoeling. Alleen
nog dit : de mug is een nietig diertje, maar het vernietigt gehele continenten.
De zeer Belgische
Socialistische Partij (BSP) die al jaren onder de valse vlag vaart als SP
Anders, de spiegelpartij vande Parti
Scandale, heeft in de persoon van Den Bleiter een muis gebaard.Als een partij van lozers een partij-hopper
(spring-kikker?) als mede-lozer naar voor schuift, dan is het met hun aanhang
maar triestig gesteld. Van echte voormannen is er al lang geen sprake meer,
daarom mag een nitwit op de barricaden.
Daarom ook heet het
programma Reyers Laat en nog net niet Reyers tè laat. Want wie stemt
in Vlaanderen nu nog voor de Socialisten, de partij der lozers, buiten de vele
door de Partij tewerk gestelde meelopers ende talrijke Allahzonen die hun heil van die kant verwachten? Net als bij
hun gelijkgezinden (maar anders), de Tsjeven, al even gelijk voorbij gestreefd
maar recht gehouden door hun eigen structuren. Met het Eigen Volk lopen ze niet hoog op, want het verlaat hen in massa.
Zij bakken zoete broodjes bij de in golven aanspoelende vreemdelingen, in de
hoop dat die hun cijfers zullen aufkricken .
En de zwijgende
meerderheid, verwonderd dat ze Vlaanderen hebben kunnen doen geel en zwart
kleuren, wordt onzeker en twijfelt. t Zijn slechte tijden zonder veel
vooruitzichten. We zien dat de Leiders ons maar ook elkaar blaaskes wijsmaken. We
zijn dus aangewezen om uit onszelf de uitgang te vinden.
Inderdaad, zon paar
lijntjes om verslag uit te brengen over een academische discussie, werken zeer
verhelderend. Een blik op de klok zegt genoeg .Het is inderdaad Reyers laat.
°°°
Ter zake :
Anciaux: "Meneer Vermeersch, u bent
onvoorstelbaar aan het zeveren"
07/05/13, 06u54− Bron: Reyers Laat
*
Het zat er gisterenavond in het Canvas-programma
'Reyers Laat' bovenhands op. Bert Anciaux (sp.a) pleitte ervoor dat de regering
werk moet maken van de strijd tegen islamofobie, maar professor emeritus
Etienne Vermeersch was niet akkoord. "Er bestaat voor mij een onderscheid
tussen de mensen, die ik liefheb, en een systeem, dat moet bestreden
worden", pleitte de filosoof. .
"In de Amerikaanse cultuur neemt 40 procent de
evolutietheorie aan", argumenteerde Vermeersch. "Die cultuur heeft
zelfs voor minderjarigen de doodstraf. Die cultuur is achterlijk, zal ik ook
zeggen. Wanneer ik nu zeg dat in de islamlanden maar twintig procent of minder
de evolutietheorie aanneemt. Dan mag ik toch ook zeggen dat die nog meer
achterlijk zijn? En volgens punt drie in uw resolutie mag ik dat niet zeggen."
"Meneer Vermeersch, je bent onvoorstelbaar aan
het zeveren", antwoordde de sp.a-fractieleider. "Ik heb het gevoel
dat meneer Vermeersch alles doet om islamofoob over te komen." "Het
is volkomen misplaatst om individuele mensen te minachten", zei Vermeersch
daarop. "Maar het is iets helemaal anders om een godsdienst te bestrijden.
Ik ben anti-katholiek, maar niet tegen katholieken." Waarop Anciaux
benadrukte dat hij geen enkel probleem heeft met kritiek op een godsdienst.
"Je hebt een hemels genoegen om mensen te
kwetsen", zei Anciaux tegen Vermeersch. Waarop die dan weer: "De
islam is geen mens, maar een systeem. Ik denk dat ik meer gelovige vrienden heb
dan jij. Er bestaat voor mij een onderscheid tussen de mensen, die ik liefheb,
en een systeem, dat moet bestreden worden." .
°°°
De
graad van beschaving afmeten aan het aankleven van he Darwinisme, zoals de Prof
doet, is zoals een blinde die uitlegt hoe hij de zon ziet opkomen boven de
bergtoppen. Er zit zelfs, als we hem horen, een tikkeltje hulp zijnerzijds in,
precies alsof de zon dat niet alleen aankan.
Och,
het is niet meer dan een gesprekje tussen twee lantaarns.De ene is groot en geeft licht in verhouding.
De andere denkt dat hij groot is, maar heeft een lichtje in verhouding Enfin,
daar moet niemand zich veel van aantrekken. Als ons Damienne maar content is.
1370 â MORAAL IN DE KERK, OF KERK IN DE MORAAL. MISSCHIEN ZELFS KERK ZONDR MORAAL.
***
Dinsdag 7 mei 2013
Bloeimaand
Zon 6u06-21u13
H Stanislas
Als het regent op Sint-Stanislas
liggen de patatten in een plas
.
1370 MORAAL IN DE KERK,
OF KERK IN DE MORAAL. MISSCHIEN ZELFS KERK ZONDR MORAAL.
°°°
°°°
Dit stukje gaat weer over
een ongemakkelijke waarheid. Nee nee, niet over de opwarming van de aarde of
het smeltend ijs van de Noordpool. Deze keer ook niet om te wijzen op
VRT-nieuws en ander ramptoerisme, maar om spijts de vele donkere wolken - te
wijzen op de zonnige kant van het leven. In de Bijbel ach weer niet die oude
zak staat helemaal bij t begin het verhaal van de Boom van Kennis van Goed en
Kwaad. Daar is Darwin nog altijd niet aan toe gekomen : die is blijven
steken in het materiele. Van die Boom van de Kennis van Goed en Kwaad mochten
Adam en Eva zelfs geen afgevallen appel van opeten. Wat ze dus goddank - toch
deden, meer nog, ze zaten aan den boom zelf. Als straf werden ze weggestuurd uit
het Aards Paradijs. De gevolgen zij gekend! Ze zouden voortaan hun brood eten
in het zweet huns aanschijns, en hun kinderen (op de vrouwen-afdeling) in pijn
en smarten ter wereld moesten brengen. En vele duizenden jaren lang is dat zo
gebleven .Al is zelfs daarin de laatste tijd verbetering gekomen : Darwin heeft
gelijk! De gebraden kiekens vliegen ons bijna in de mond, en voor kinderen is
er de in vitro fertilisatie.
Goed, hé, zon boom! Nu
zou bij elke appel al vlug een paswoord horen, zonder dewelke geen toegang. We
zijn dus op goede weg, want we krijgen (zie hieronder) reeds van alles te horen
om uit te leggen, dat paswoorden inzake Geloof en Zeden al lang uit de
mode zijn. Moraliteit heeft zelfs de
letters www. niet nodig om op Internet toegankelijk te zijn. Gewoon downloaden wat
men lust, en het ander deleten . Een soort van Freies Manöver-Befehl, waardoor het de U-Boote op het einde van
het Dritte Reich toegelaten werd hun eigen schip tot zinken te brengen, zodat
het niet in handen van de vijand viel. Freies Manöver dus in de diepzee van de
moraliteit.
Om in zeevaart-termen te
blijven : ik dacht dus verkeerdelijk tot hiertoe dat de mensheid toch o zo blij was met de uitvinding van het kompas
en de sextant, twee toestelletjes van eerder bescheiden afmetingen, die een
vaste richting aangaven. Het kompas wees altijd en overal, over alle oceanen,
naar het magnetische Noorden, en met de sextant kon men de sterren schieten,
d.i. de eigen positie bepalen ten opzichte van de sterren in het firmament.
Anders gezegd : het schip had , om zijn
bestemming veilig te bereiken, vaste anker-punten nodig, al kon het natuurlijk
ook op de reutel gevaren hebben, met alle gevolgen vandien. Met het
GPS-systeem gaat alles veel vlugger en veel accurater, maar het systeem beschikt nog altijd over een vast punt in de
ruimte Mensen die op de reutel door
het leven gaan, d.i. zonder houvast, zijn geen zeevaarders, maar
zelfmoordenaars. Met een ankerpunt voor ogen, zouden er volgens mij geen
hulp-lijnen voor jongeren meer nodig mogen zijn.
Ja, natuurlijk! Voor
individuen met beperkte vaar-routes tussen een paar kerktorens (huiske,
tuintje, kindje), zijn er geen kompassen nodig. Zolang ze de schijn mar
ophouden en vooral niet teveel nadenken. Voor hen volstaat de VRT en de gewone
gazet. Bezorgd zijn om de leefbaarheid van die grote wijde wereld na hen, of
rond hen, zit er niet in. Vroeger heette datChacun pour soi, et Dieu pour
tous maar nu die Dieu is
afgeschaft, is het alleen nog Chacun pour soi, tenzij De Drie Musketiers er
worden tussen gegooid. ÉÉN VOOR ALLEN, EN ALLEN VOOR ÉÉn . Dat de ethische
verworvenheden (abortus, homo-huwelijken, euthanasie van de wieg tot het graf,
de losse zeden, het neerhalen van een de normale gezinswaarden) in feite op
termijn de uitdrijving uit het Aards Paradijs betekenen door uitsterving
zal hen worst wezen. Après nous, le déluge
°°°
Ter zake :
Maatschappij
zal modernisering Kerk nooit genoeg vinden
05-05-2013 - Herman de Dijn tertio
® Iskander, de denktank van Prof. Mathias Storme
*
Hoever moet de Kerk aan de in de samenleving breed
gedeelde morele mentaliteit en sensibiliteit tegemoetkomen? Herman De Dijn,
emeritus hoogleraar wijsbegeerte en voormalig vicerector van de KU Leuven,
beschouwt dit als een fundamenteel vraagstuk waarmee ze te maken heeft. Hij
antwoordt alvast dat wat de kerk ook doet, het voor de maatschappij nooit
genoeg zal zijn.
Velen in en
buiten de Kerk hopen dat na de doctrinaire rechtlijnigheid van Benedictus XVI
met Franciscus eindelijk de klemtoon zal komen te liggen op zaken die minder
choquerend zijn voor de hedendaagse mentaliteit. De aandacht dient verschoven
van harde morele standpunten die verdeeldheid zaaien, naar themas waarin
iedereen zich kan vinden: de optie voor de armen, nadruk op sociale rechtvaardigheid
en dergelijke. Wanneer iemand als aartsbisschop André Joseph Léonard die
nieuwe vriendelijke geest dan doorkruist met ongepaste uitspraken over
homos, en dat nog wel in volle paastijd, krijgt hij zelfs kritiek uit eigen
rang. Maar zelfs als Rome om al dan niet opportunistische redenen klemtonen
anders zou gaan leggen, blijft er een hemelgroot probleem.
Franciscus lijkt in vele opzichten toch ook een
conservatief die zeer waarschijnlijk niet zal toegeven op punten zoals de
wijding van vrouwen, abortus en euthanasie, problemen rond echtscheiding en
homoseksualiteit. Zelfs indien er enige toegeving komt bijvoorbeeld over de
aanvaarding van condooms of de communie van uit de echt gescheden partners,
blijven er talrijke themas over die vroeg of laat weer grote ergernis zullen
wekken.
Er is trouwens een fundamenteler probleem dat
volkomen losstaat van concrete figuren. Vele Vlaamse katholieken ergeren zich
blauw aan de conservatieve roomse standpunten die volgens hen mijlenver afstaan
van de morele gevoeligheid van moderne, geëmancipeerde individuen. De
kerkelijke moraal loopt een paar eeuwen achter, zoals wordt gezegd. Wat kan
dat echter betekenen? Dat de kerk haar moraal up to date maakt? Hoever zou ze
moeten gaan in de aanpassing aan de hedendaagse morele gevoeligheid? Moet
kunnen: ook euthanasie, ook abortus na prenatale diagnostiek of postnatale
abortus? Moet de kerk niet ook dringend een voorvechter worden van de
dierenrechten of vegetarisme aanprijzen? Dit is duidelijk: het zal nooit genoeg
zijn.
Ons fundamentele probleem heeft te maken met de
aard zelf van de huidige breed gedeelde morele mentaliteit en sensibiliteit.
Het is de mentaliteit van het expressieve individualisme. Elk individu is
geroepen om het eigen leven zelf vorm te geven vanuit eigen creativiteit en
autonomie. Die mentaliteit impliceert dat iedereen ongehinderd zelf moet kunnen
bepalen wat goed of kwaad is en daarnaar mag handelen, zolang we tenminste het
recht van anderen om hetzelfde te doen aanvaarden en anderen niet schaden in
het uitoefenen van hun recht. Het individu respecteren is die vrijheid en haar
voorkeuren eerbiedigen. Het wordt dus onmogelijk een ander nog te beoordelen
vanuit een gemeenschappelijke of voorgegeven moraal: alle expressies van zichzelf,
alle levensprojecten zijn fundamenteel evenwaardig. De mentaliteit Wie ben ik
om een ander voor te schrijven hoe te leven is totaal vanzelfsprekend
geworden.
Vandaar dat
allerlei zaken moeten kunnen die vroeger totaal not done waren. Denk aan de
aanvaarding van euthanasie nu zelfs opgeëist als een recht of van
sadomasochistische praktijken, mits wederzijdse instemming en respect voor de
openbare orde natuurlijk. In zon context is er geen plaats voor instanties
die openlijk het subjectieve karakter van wat moreel on-aanvaarbaar is,
verwerpen of die openlijk waarden zoals exclusieve monogamie of de heiligheid
van het menselijke lichaam prediken.
Instanties zoals de kerk, die objectieve morele
eisen verdedigen of transcendente waarden affirmeren Jezus is de ware weg
naar het heil , kunnen in een wereld zoals de onze alleen overkomen als
sektarische instanties die het op onze vrijheid gemunt hebben. Door
objectieve morele eisen te prediken, door niet akkoord te gaan met de idee dat
ieder maar voor zichzelf kan beslissen wat goed en kwaad betekent, plaatst de
kerk zich buiten de huidige consensus wat ook de concrete moraliteit mag zijn
die ze centraal stelt. Ze zal in de huidige context altijd overkomen als een
instantie die de vrijheid van het individu negeert, dat individu dus niet
respecteert en haar mening aan anderen wil opdringen.
Als de kerk zich, zoals zovelen wensen, werkelijk
wil aanpassen aan de huidige tijd, dan rest haar maar één oplossing: zich
plooien naar het expressief individualisme, radicaal de kaart trekken van het
eerbiedigen van de postmoderne idee van individuele vrijheid en zelfcreatie,
en tegelijk volledig stoppen met het beoordelen van de levenswijze van
individuen vanuit een overgeleverde moraal. Hoe kan de kerk dat? Door zich met
haar traditie van meditatie, rituelen en symbolen ten dienste te stellen van de
individuele zoektocht naar spirritualiteit; door zich dus ten dienste te
stellen van de religieuze behoefte die er zeker bij bepaalde individuen nog
altijd is. Daarbij moet ze dan zoals sommigen niet ophouden te bepleiten
volop gebruik maken van de moderne communicat-ietechnieken en vooral van de
nieuwe sociale media. Uit het arsenaal van de christelijke spiritualiteit,
mede door de media gepropageerd, zal elk individu of groep dan kunnen plukken
wat het voor de eigen zingeving nodig en nuttig acht. Zoals nu al gebeurt met
de joodse kabbala of het boeddhisme bijvoorbeeld.
Als de kerk zich niet kan vinden in de huidige
mentaliteit en zich dus niet aanpast aan de postmoderne sensibiliteit zal ze
onvermijdelijk in de marge van de samenleving gedrukt worden tenminste in de
westerse wereld. Trouw blijven aan het eigen erfgoed wat bepaalde
aanpassingen niet uitsluit natuurlijk kan en moet dan gepaard gaan met de
idee dat, ook al zit ze in de marge, ze toch tegelijk op een tegendraadse
manier tot de eigen tijd behoort: In de wereld maar niet van de wereld. Of
zoals ik recentelijk (Tertio nr. 688) in een citaat van Gilbert Keith Chesterton
las: De Kerk is de enige instantie die de mens er kan van weerhouden louter
kind van zijn tijd te zijn. Tijden zijn zelden of nooit monolitisch, noch
eeuwigdurend
°°°
Andere
landen, andere zeden. Andere zeden is totaal andere Staatszenders.
Hier
in Italië is het de gewoonste zaak van de wereld, dat de Staatszender Rai Uno,
in het Nieuws een kort sfeerbeeld geeft van het zon-overgoten Sint Pietersplein
in Rome op Zondag. Laatst zagen we een kwieke oude man, helemaal in t wit, gewonnen-verloren
afstappen van de paus-mobiel midden die honderdduizenden aanwezigen, om een
paar kinderen in de menigte een kruisje te geven, of zo. Toen hij galant en
minzaam de hand drukte van een oud vrouwtje, viel iets op de grond. Rapper dan
rap had de oude man zich gebukt, om het terug te kunnen geven aan dat oud
vrouwtje op haar stoel.
JaJa,
Paus Benedictus XIV was niet perfect (hij is ooit (n Hitlerjunge geweest), en
Franciscus was in Argentinië ooit de bezem van Dictator Pinochet : hoe kan hij
dan deugen! .
*
Nee,
we mogen niet zeggen ze doen maar, al die slimme grote koppen in en buiten de
Kerk. Dat is, op termijn maar ook subito, medeplichtig zijn aan massa-moord.
Ieder van ons heeft een ingebouwd kompas voor normen en waarden, met een naald
die altijd wijst naar het Absolute Goede. Voor zij die wat meer geheugen-werk
verkiezen, kan ik verwijzen naar De Tien Geboden, die misschien zonder het zelf
te weten, in ieder hart gegrift zijn. In
deze moderne tijd moet niemand ver zoeken : Google zet ze zò voor U op een
rijtje. En op rijm.
Ooit
komen de Darwinisten daar nog wel op. Eerst nog veel bôkes eten!
1569 - DE PS (PARTI SCANDALE) GAAT VECHTEND TEN ONDER
.
1569 - DE PS (PARTI
SCANDALE) GAAT VECHTEND TEN ONDER
°°°
Over de
erosie, in overdrachtelijke zin
De wetmatigheid
van elke kunstmatige ideologie
°°°
Het is geen prettig
schouwspel, om uitgeleefde reuzen te zien wankelen op hun benen. Maar de Goden
op de Olympus wisten het reeds : zij die ze wensen te verdelgen, slaan ze eerst
met verdwazing. De PS/SP volharden in de boosheid en rollen vechtend op straat
de dieperik in.
Arme
knappe Paul Magnette, encore si jeune et déjà si corrompu Maar
ja, met wie men verkeert, wordt men vereerd!
Ik mocht van ons Ma niet
vloeken, en heb me dus altijd beperkt tot het tweetalig woord Merde, zodat mijn Franssprekende
vrienden mij ook konden begrijpen. Shit
in modern taalgebruik, een woord dat het Vlaamse kak is komen te vervangen. Ik beperk mij dus tot het overnemen
van een knap stukje vakwerk van de grote meneer Rik Van Cauwelaert uit De
Tijd. Die mensen komen er recht voor uit, zwaar geïnvesteerd te hebben, om zo
maar iedereen gratis toegang te geven tot hun druksels. Kan ik inkomen. Ik weet
hoe zwaar het leven van een ondernemer kan zijn. Maar U ziet (heb ik nu ook al die
Tsjeven-manieren?) dat elk enerzijds
ook een anderzijds heeft. Het artikel
hieronder komt niet uit De Tijd, maar uit Iskander ® en Iskander ® heeft het
uit De Tijd via Doorbraak. Als modale Vlaming moet men toch ergens kunnen door breken om aan zijn trekken te
komen.
*
Heeft U een beetje de stijl
van Dhr. Koen Geens ontdekt in bovenstaande volzinnen? De man is, naast
huisvader, ook advocaat en Minister in één en dezelfde Drievuldigheid, dus zal
zijn stijl wel de juiste zijn om in authentieke Tsjeven-stijl zaken aan de man
te brengen die de facto niet kunnen ..
Eigenlijk, Meneer de
Jugepee, wil ik door dit clandestien overtappen de belangen van de werkgever
van de Heer Van Cauwelaert helemaal niet schaden. Bewijs : ik dien alleen
opgewarmde kost op, dagen na de actualiteit van 1 Mei. Integendeel, Meneer de
Jugepee, in plaats van (enerzijds) die belangen te schaden, kunt U (anderzijds)
vaststellen dat ik ze verdedig, door te stoefen op de prestaties van de Heer
Van Cauwelaert voornoemd. Zelden of nooit hebben we de kans om dergelijke
kwaliteit onder onze neus te krijgen. Besluit (Cfr het ACW) centen kwijt voor
De Tijd, maar het Algemeen Belang van mijn lezers heeft er baat bij.
PS. Zouden de Heren
Franscouillons voldoende de taal van de meerderheid van hun onderdanen
beheersen, om Rik Van Cauwelaert te genieten, of zullen ze een beëdigde
vertaling in de taal van Marianne eisen, op kosten van de Belastingbetaler?
°°°
Ter zake :
De
slechte kameraden van Magnette
27-04-2013 - Rik Van Cauwelaert - De Tijd
Via Iskander ®, uit de denktank van Prof. Mathias
Storme.
*
De toespraak van PS-voorzitter Paul Magnette voor
het jongste congres van zijn partij had iets van het praatje van een
tapijtverkoper. Duidelijk geïnspireerd door de Franse kame raden beloofde
Magnette zijn mili tanten een linkse sixpack, daarbij even ver getend dat zijn
partij deel uitmaakte van de federale regeringen die al die drastische Europese
begrotingsmaat regelen mee goedkeurden.
Tegenstanders van het nietsontziende Europese
saneringsbeleid lijken hun gram te halen. Want het ziet ernaar uit dat Europees
commissaris voor Monetaire Zaken Olli Rehn België tot begrotingsfatsoen dwingt
op basis van een rekenfout van twee Harvard-economen. Carmen M. Reinhart en
Kenneth S. Rogoff, de auteurs van de wereldwijde bestseller This Time is
Different, berekenden in hun studie Growth in Time of Debt dat een
staatsschuld als die van België van meer dan 90 procent van het bruto
binnenlands product (bbp) de groei wegdrukt. Drie jonge academici, die wezen op
fouten in hun berekeningen, dwongen Reinhart en Rogoff tot academische
boetedoening. Het is bijzonder vermakelijk te zien hoe vooraanstaande analisten
dezer dagen laten verstaan dat ze altijd al weinig fiducie hadden in het werk
van Reinhart en Rogoff. Een van hen is Martin Wolf die This time is Different
in zijn krant Financial Times aanprees als a masterpiece. Reinhart en Rogoff
zijn niet de eerste economen en marktspecialisten die verstrikt geraken in hun
eigen modellen. Wie herinnert zich nog Robert C. Merton, topeconoom en
Nobelprijswinnaar? Hij kreeg de onderscheiding in 1997 voor de methode die hij
uitdokterde om de waarde van aandelenopties te bepalen. De methode was zo
onfeilbaar dat Merton, een goede vriend van ECB-voorzitter Mario Draghi, in het
hefboomfonds Long-Term Capital Management stapte. Tot het in 1998 fout ging.
LTCM verloor in amper vier maanden ruim 4,5 miljard dollar als gevolg van de
financiële crisis in Rusland. Zon crisis paste niet in het model van Merton,
die naderhand deemoedig toegaf dat het onvolledig was. De Federal Reserve
moest tussenbeide komen om Wall Street voor een uitslaande financiële brand te
behoeden. In 2000 werd LTCM opgedoekt. Misschien zegt de naam David X. Li u
iets. Ooit werd Li door Financial Times gezalfd tot meest invloedrijke actuaris
op wereldschaal. De Chinese wiskundige ontwierp een methode die banken en
andere beurstijgers toeliet hun CDOs met rommelhypotheken met de grootst
mogelijke nauwkeurigheid te prijzen. Lis methode was zoiets als een licentie
om zelf geld te drukken. Intussen kennen we het resultaat. In 2008 bleek het
model niet perfect, om de woorden van Li te gebruiken. Dat is nu net het
probleem met de meeste economische en politieke theorieën. Pogingen om ze in de
praktijk te brengen draaien, vaak door externe onberekenbare factoren,
faliekant uit. Sommigen lijken nu te denken dat het torpederen van de theorieën
van Reinhart en Rogoff ook de voorzitter van de Europese Commissie Manuel
Barroso op betere gedachten bracht. Want die liet zich onlangs ontvallen dat
het Europese besparingsbeleid - in de grond het juiste, zei hij er snel bij -
op veel vlakken zijn grenzen heeft bereikt. Maar het windhaangedrag van Barroso
heeft niets te maken met het falen van Reinhart en Rogoff, wel met de angst
voor het aanrollende anti-Europese sentiment dat breder wordt gedragen dan
alleen door partijen die door Barroso in populistische en nationalistische hoek
worden gezet. De euro drijft gelukkig niet op de theorieën van Reinhart en
Rogoff, wel op de veronderstelling dat tussen de lidstaten sprake is van een
vergelijkbare economische orde en beleidsdoelstellingen, gemeenschappelijke
monetaire besluitvormingsprocedure en instellingen. Vandaar de
verdragsrechtelijke vastlegging van de verhouding tussen het overheidstekort
van de eurolanden en hun overheidsschuld op respectievelijk 3 procent en 60
procent van het bbp. Sixpack, twopack en fiscal compact zijn maatregelen,
goedgekeurd door de lidstaten en het Europese parlement om overheidstekorten en
overheidsschulden binnen de vastgestelde perken te houden. Tijdens het jongste
PS-congres spiegelde voorzitter Paul Magnette zijn achterban andere
vooruitzichten voor: die van een links sixpack. Magnettes toespraak had iets
van het praatje van een tapijtverkoper. Want de invulling van zijn beloftes kan
pas na de verkiezingen van 2014. En tegen dan zullen weinigen zich die belofte
nog herinneren. Wie de dagboeken leest van de Nederlander Max Kohnstamm, een
naaste medewerker van Jean Monnet, weet dat men in de Europese cenakels al heel
vroeg besefte wat de gevolgen waren van de invoering van een muntunie voor de
systemen van sociale zekerheid in de lidstaten. De PS deelt al sinds 1988 in de
federale macht. Bijgevolg waren de politieke, economische en sociale
consequenties van een muntunie de partijbonzen niet onbekend. Maar vandaag
schuilen federaal premier Elio Di Rupo en PS-voorzitter Magnette achter de rug
van de Franse kameraden die de Europese begrotingsdiscipline verwerpen. De
Fransen hebben daarvoor zo hun eigen redenen. Sinds 1974 heeft geen enkele
Franse regering een begroting in evenwicht afgeleverd. Ook president François
Hollande zal daar de eerstkomende jaren niet in slagen. Of hij zou al zijn
prijzige verkiezingsbeloftes moeten inslikken. Frankrijk, opgezadeld met een
zwaar overheidsbeslag, zit dan ook tussen hamer en aambeeld. In een recente toespraak
in Londen trok ECB-directeur Jörg Assmussen de aandacht op het acute probleem
waar Frankrijk mee kampt: de tanende competitiviteit. Een probleem waar
Frankrijk in 1992-1993 al mee worstelde onder president François Mitterrand en
dat het einde betekende van het oude Europese Monetair Stelsel (EMS), de
voorloper van de Europese Monetaire Unie. Frankrijk had toen al alle moeite van
de wereld om Duitsland, dat nochtans net de hereniging had verstouwd,
concurrentieel bij te houden. De Franse frank kwam onder druk. Waarop de Franse
regering eiste dat Duitsland, omdat de Bundesbank weigerde de rente te
verlagen, uit het EMS zou stappen. Nadat de Beneluxlanden hadden laten verstaan
dat zij in dat geval samen met Duitsland het systeem zouden verlaten, werd naar
goede Europese gewoonte een krakkemikkig compromis uitgedokterd. De
fluctuatiemarge voor de EMS-valuta werd opgerekt tot maar liefst 15 procent aan
weerskanten van de spilkoers. Zo ontstond finaal een feitelijk mark-blok, met
landen als België die hun munt aan de Duitse mark gekoppeld hielden. Wat
overigens een belangrijke factor was in het succes van het Globaal Plan van
premier Jean-Luc Dehaene, dat België in de eurozone bracht. Ook België kampt
met een concurrentieprobleem. Eurostat-tabellen tonen dat de loonkosten in
België tussen 2008 en 2012 met ruim 13 procent stegen. De loonkosten per uur in
de Belgische industrie zijn gemiddeld 24 procent hoger dan in de drie
buurlanden. Vooral Vlaanderen, met zn open economie, kampt met de gevolgen van
de tanende looncompetitiviteit. In die mate dat zelfs federaal vice-premier
Johan Vande Lanotte (sp.a) zich opeens zorgen maakt over het behoud van Volvo
in Gent. Alleen heeft de Vlaamse Gemeenschap, tot dagelijkse ergernis van
minister-president Kris Peeters, geen enkele bevoegdheid om daar wat aan te
doen. De linkse sixpack van Paul Magnette zet geen zoden aan de dijk. Om het
Europees sociaal model te handhaven, waarschuwde bondskanselier Angela Merkel,
moet de Europese competitiviteit gevoelig worden opgevoerd, want de
welvaarts-staat is op groei gebouwd. De Duitse en Nederlandse socialisten
wachten zich wel haar tegen te spreken. Het zou het federale koninkrijk tot
voordeel strekken mochten Di Rupo en Magnette hun kameraden wat beter kiezen.
°°°
U
vergeeft mij natuurlijk de vergelijking, maar Rik Van Cauwelaert bezit de
kunst, om beter dan Jeroen Meus, een uitgeteerde droge haring op te dienen, en
hem te doen lijken op een malse sappige Noordzee-tong in botersaus. Wat niet
wegneemt, dat op Uw bord een mager sprotbeestje ligt, dat blij is uit zijn
lijden te zijn verlost. Of moet ik, in het geval van Paul Magnete, eerder
spreken van een Noordzee-duivel (lottte) ipv een Noordzee-tong .
Wat
ik wil zeggen (als ik Van Cauwelaert goed begrijp) dat het erg is, als
voormannen hunideaal verloren hebben,
en alleen nog vechten uit lijfsbehoud. De werkende mens verdient beter. Anders
is het nutteloos dat iedereen tot 18 jaar en langer heeft kunnen studeren. Wie
zich nu nog proletariër-oude-stijl voelt, kan beter uitwijken naar de Zuidpool,
tussen de pinguïns. Daar vindt hij misschien die andere pinguïn (dixit Carla
Bruni, Mecr. Sarkozy), Mr. Hollande terug om met hun twee ploeg te vormen.
Of
deze generatie Di Jeanetto het verder zal uithouden? Ik denk aan het socialisme
van die François Hollande in Frankrijk, opvolgers van Le Roi Soleil, met het
maantje van de PS/SP rond die zon. Het kan lang duren, maar de erosie slijt
zelfs de hoogste bergen tot molshopen. Als het maar lang genoeg duurt. En agge
mô leut êt!
1368 â OVER JONGEREN ALS VERDWAALDE MARS BEWONERS OP DE PLANEET AARDE
***
Maandag 6 mei
Zon 6u08-21u12
H Dominiek Savio, patroon van de
studerende jeugd
.
1368 OVER JONGEREN ALS
VERDWAALDE MARS BEWONERS OP DE PLANEET AARDE
*
Werkzoekende
op de Planeet Mars
Universitair
Pol & Soc en nog wat
°°°
Een paar dagen geleden
kwam hier een ervarings-deskundige in de tewerkstelling aan het woord, als
onderdeel vanhet breed gedragen
productie-proces waarvan ik het begin bij het eindpunt, de bestemming, had
geponeerd. Puur kapitalistisch dus en dus puur vergif voor het
proletariaat/profitariaat.
Arbeid is een
on-ontbeerlijk onderdeel van het productie-proces maar geen doel op zichzelf.
Dat besef sloeg als een dum-dumkogel in mijn grijze massa, de dag dat ik hier
kennis maakte met een Poolse immigrant, overigens een zeer werkzaame immigrant
hier in Berlusconi-land. Die bleek hier vooral het communisme te missen
en hij bewees meteen waarom, in een poging om mij te overtuigen. Onder het
communisme werkte hij in een kolenmijn, samen met 10.000 anderen.Achteraf waren dat er maar 4.000 meer en de
anderen zaten dus zonder werl. Hij bezag me stomverwonderd toen ik informeerde
naar de productie, de hoeveelheden opgedolven kolen. Die was dezelfde gebleven
en hij begreep niet wat dat cijfer te zien had met de 6.000 werklozen.Alle
verdere uitleg was (wederzijds) nutteloos, en dan ben ik maar overgeschakeld op
de Poolse vaderlandsliefde, en dat wij, in ons land, geweldig fier en dankbaar
ware op de Poolse soldaten die ons op 4 September 1944bevrijd hadden. De man was meteen weer trots
op zijn vaderland en is nog lange tijd mijn vriend gebleven. Hij kon mij
geweldig helpen om deze eeuwenoude jungle leefbaar te maken. Tot hij steeds
meer en meer wilde betaald worden, want hi had ondertussen de eerste stelregel
van het kapitalisme ontdekt : de wet van vraag van aanbod.
Als de wereld geen kolen
meer nodig heeft, omdat die draait op pietrol, dan zakt de prijs van de kolen,
en stijgt de prijs van de pietrol.Ga
datzelfde prin ciope maar eens na van jaar tot jaar met de prijs van de pataten
bij den boer.
*
Zou het slimmeke, dat
columns schrijft voor DM (zie hieronder) misschien nog nooit gehoord hebben van
dat principe? Arbeid moet kunnen inschuiven als er vraag naar is. Teveel aanbod
= overtal, en op de Veiling gaat het overaanbod aan appels ja, naar waar? Vul
zelf maar in.
Alles, of het meeste toch,
zit hem in de vooruitziendheid. Gouverner, cest prévoir, zeggen de
Fransen, waarbij ik verwijs naar zowel gekozen studie-richtingen (historicus ),
maar vooral naar de kleur-partijen, die regeren als kiekens zonder kop. En waar
dat niet gebeurt, moet men op de blaren zitten. De boer moet de oogst ook niet
willen binnenhalen, als hij niet eerst in het voorjaar heeft gezaaid. Of
ondertussenden boel niet goed heeft onderhouden.
Ik den k dat ik nu
ongewild de hoofdreden heb aangegeven van de ondergang van de Sovjet Unie.
Verslagen door het simpele principe dat bij ons het stomste boerke kent. Aanbieden
wat gevraagd wordt, ipv van vragen waar geen vraag naar is.
°°°
Ter zake :
De schande van Europa: willen werken maar de kans
niet krijgen
*
San F. Yezerskiy (1983) is columnist voor De Morgen. Hij combineert
een voltijdse kantoorjob met een prille carrière als schrijver. "In de
hele periode tussen mijn eigen worsteling en vandaag heb ik nog geen enkele
politieke partij een degelijk voorstel horen formuleren om het probleem van de
jeugdwerkloosheid aan te pakken." .
Donderdag opende deze krant met verontrustende
cijfers over de jeugdwerkloosheid in Europa. Ruim 5,6 miljoen twintigers zitten
zonder werk. Met 22,4 procent werklozen onder de min-25-jarigen doet België
nauwelijks beter dan het Europese gemiddelde. Opvallend ook: voor het eerst
zijn het de hooggeschoolde jongeren die deze stijging het hardst voelen. Een
diploma biedt nauwelijks nog garantie op een job. Daarmee tonen nu eindelijk
ook de officiële cijfers aan wat al bijna een decennium lang onderhuids aan het
kiemen is - en waaraan nooit iemand aandacht heeft geschonken.
Zeven jaar geleden ben ik zelf afgestudeerd. Toen
ik op zoek ging naar werk, ontwikkelde zich al snel hetzelfde patroon als bij
zo veel van mijn studiegenoten. Ik heb een honderdtal brieven uitgestuurd,
waarop ik steeds hetzelfde antwoord kreeg: voor de grote jobs had ik niet
genoeg ervaring, voor de kleinere was ik overgekwalificeerd. Bedrijven konden
het zich permitteren om kieskeurig te zijn: voor iedere vacature stonden
tientallen, soms honderden kandidaten klaar.
Dus zwierf ik van de ene interimjob naar de andere.
Ik nam alles aan wat mij werd aangeboden: ik heb vliegtuigonderdelen gescand in
een magazijn op de luchthaven. Ik heb verzekeringsdossiers gedigitaliseerd voor
een leasingbedrijf. Ik heb dossiers gesorteerd in stoffige, door stroompannes
geteisterde archieven. Ondertussen bleef ik afwijzingsbrieven verzamelen. Pas
na twee jaar kon ik mijn eerste contract van onbepaalde duur tekenen: een
deeltijdse bureaujob, nog steeds ruim onder het niveau waarvoor ik was opgeleid
en waarvoor de maatschappij vier jaar lang zwaar in mij had geïnvesteerd.
Altijd maar je best doen
Het is niet dat ik aan mijn zoektocht begon met
onrealistische verwachtingen. Ik wist dat ik niet meteen mijn droomjob zou
vinden. Ik had geen overdreven looneisen, ik hoefde geen gsm of bedrijfswagen. Ik wilde alleen werken.
Ik was de eerste in de familie met een universitair
diploma. Dat betekende iets. Mijn hele jeugd lang was mij op het hard gedrukt
dat ik maar beter goed mijn best kon doen om dat diploma te halen. Dat heb ik
ook gedaan, alleen was het het verkeerde diploma. De hooggeschoolden die het nu
zo moeilijk hebben, zijn net als ik politieke en sociale wetenschappers of
taalkundigen, journalisten of historici. Jongeren die de pech hadden dat zij
niet goed waren in exacte wetenschappen, maar wel in talen, geschiedenis en
cultuur. Deze talenten zijn niet direct om te zetten in economische winst, dus
kijken bedrijven er niet naar om.
Dit is geen klaagzang van een gefrustreerde loser.
Ik heb twee uitstekende jobs ondertussen, voor mij het ergste voorbij. Maar
binnenkort wordt het juni en studeert er opnieuw een lichting jongeren af die
net zoals ik geen echte stiel hebben geleerd, alleen maar hoe ze moeten
nadenken. Een steeds groter deel van hen zal al gauw het deksel op de neus
krijgen. Zij zullen hun vrienden die meer geluk hadden steeds verder zien
opschuiven en aan het leven beginnen, terwijl zij zelf blijven stilstaan en bij
elke afwijzing iets minder geloven dat de maatschappij ook op hen zit te
wachten. Dat gevoel van overbodigheid is loodzwaar om te dragen.
De afgelopen dagen heb ik vaak teruggedacht aan een
meisje dat in 2010 één dag de voorpagina's van alle Britse kranten heeft
gehaald, en daarna meteen weer is vergeten. Het meisje heette Vicky Harrison,
en zij had zelfmoord gepleegd nadat zij na twee jaar intensief zoeken en meer
dan tweehonderd sollicitatiebrieven nog steeds geen job had gevonden. Niet
omdat ze een probleemgeval was, of zelfs maar lui of dom, maar simpelweg omdat
niemand haar kon gebruiken. Het was haar droom om lerares worden, of tenminste
secretaresse op een school. Toen dat niet lukte, probeerde ze het als
winkeljuf, serveerster en lunch lady, telkens zonder succes. De wachtuitkering
die ze ontving was zo krap dat ze het zich niet meer kon permitteren om af en
toe iets leuks te doen met haar vrienden. De vervreemding en voortdurende
afwijzing zijn haar te veel geworden.
Het ligt niet aan de crisis
Vicky Harrison had de pech dat zij de eerste was.
Haar verhaal werd als een alleenstaand geval gezien, in plaats van als een
droevige uitwas van een veel breder maatschappelijk probleem waarvan we nu pas
de duidelijke cijfers zien. Als wij niet nu meteen ingrijpen en dit nog verder
laten ontsporen, zitten we binnenkort met een volledige generatie van
gedesillusioneerde twintigers die wel willen werken, maar daartoe de kans niet
krijgen. Zij zullen horen dat er zelfs geen interimwerk meer is, dat het aan de
crisis ligt en dat zij gewoon geduld moeten hebben, maar dat is een leugen. Het
ligt niet aan de crisis. Dit probleem bestaat al veel langer en het zal niet
uit zichzelf weer verdwijnen.
Nochtans lijkt iedereen daar wel van uit te gaan.
In de hele periode tussen mijn eigen worsteling en vandaag heb ik nog geen
enkele politieke partij een degelijk voorstel horen formuleren om het probleem
van de jeugdwerkloosheid aan te pakken. Zij laten hun young potentials niet
hierover nadenken, maar stoppen ze liever vier maanden in een denktank om hen
tachtig pagina's te laten volschrijven met nietszeggende frasen en een paar
proefballonnetjes over de zomervakantie. Misschien kunnen alle 25-jarigen hun
diploma's terug inleveren, als kladpapier voor een volgende sessie? Dan worden
ze tenminste nog ergens voor gebruikt. .
°°°
Waar
er dan wel vraag naar is?
O!
Er zijn oneindig veel schoen-herstellers te kort. En probeer maar eens een
loodgieter in huis te krijgen. Of n elektricien! Of, zoals in mijnjonge jaren, een student om wat bij te
klussen in de tuin. Of, meer voor meisjes, hulp te bieden in het huishouden van
een alleenstaand oudje, de was en de plas. Of gewoon voor de babbel en de
strijk., want met een mager pensioentje loopt men niet ver. Nee, stinkend rijk
zal men er niet van worden, maar dat n beetje werk op normale uren even
ontspannend, en zelfs meer, kan zijn, dan een nachtje fuiven, dat weet men
alleen bij het ouder worden.
Ik
zou zeggen, Arbeit macht Frei, maar
dat heerlijk gezegde hebben de Nationaal Socialisten van de PvdA in Duitsland
in vroeger jaren naar de kloten geholpen. Ik maak er dan noodgedwongen maar Arbeid maakt Blij van. Want VnV,
Vrij en Vrolijk : is een slogan die nog altijd zijn waarde moet bewijzen.
*
Ziezo.
Dat heeft mij opgelucht. En meteen heb ik mijn steentje bijgedragen in de
kakafonie van de klagers-voor-de-vorm. Mijn lieve Moeder zei altijd: Geef de
boffers een brood, de klagers hebben geen nood. En gelijk had ze!
*
Nog
2 bedenkingen uiteindelijk zijn : 1° zoveel vacatures en zoveel werklozen : dat
is geen hogere economie, maar hogere wiskunde in de praktijk der
kleur-partijen. En 2° zoveel en zoveel jongeren-werklozen : ik wacht al jàren
op de namenlijst, liefst per taalgebied, alleen maar om de schapen van de
bokken te scheiden. En om er Pier van Lieske uit te pikken, om hem te vragen
waarom hij geen agrariër is willen
worden. Onze landbouw is een heerlijk product zoals ik het geschetst heb, en
niemand wil de uitgevallen schakels oprapen! Alles per boot uit Amerika laten
overkomen, is in. Partij kiezen voor het eigen volk is uit. Familie-bedrijfjes
moeten delocaliseren omdat de loonkosten
(niet de lonen zelf!) hier een normaal productie-proces onmogelijk maken. Maar
dedju, dan wordt de arbeid hier ter plaatse overbodig! Dat er daar niet werd
aangedacht!Geen boeren= geen landbouw-machines en geen landbouw-machinesweer zoveel techniekers-arbeidskrachten die
anderen het werk afnemen . Als de mensen ons hiervoor maar niet weg stemmen!
Kom, laten we vlug spreken over de opwarming van de aarde
Bijna
vergeten : doden gaan begraven waar de Arabische botten op uitbreken staan :
geen bezwaar. Maar ter plaatse helpen om die doden te voorkomen ho maar!
Nochtans zoeken die mensen daar ook maar een beetje beter leven. Ze moeten
alleen nog leren waar het productie-proces begint. In hun geval is dat ook bij
het einde, bij hun onmetelijke bodem-rijkdom, hun delfstoffen, hun teelten,
enz. Voor mij zijn het onwetende maar stinkend rijke dompelaars, die van honger
vergaan boven op hun schatten. En de Sjeiks, of de Stamhoofden, lachen in hun
vuustje .
De
Krijgsheer Mohammed had ze niet moeten leren omgaan met het blanke zwaard, maar
met de blanke spade.
Vrijdag 3 Mei was de Dag
v/d Vrijheid van Drukpers. Ik weet
niet of U daar veel van heeft gezien. In ieder geval : ik verkies met klnk de
Italiaanse versie van deze gloriol-dag : Libertà della Stampa. Het stampen
is vrij, in vrije vertaling .Unisono, unisono zoals in Belgio, vraagt U? Hier
bestaat in de Laars van Italia geen tweetaligheid, zodat het aantal stampi
(druksels) beperkt kan blijven. En toch is er een grotere diversiteit dan
in Belgio. Ha, die Berlusconi, die persmagnaat : die durft zelfs tegen de
stroom in varen! Hadden wij maar een Stampa die kon stampen als Il Giornale
van Il Cav!
Waar zit die stamper van
hetzelfde kaliber bij ons in Vlaanderen? Wij snakken ernaar lijk een brandende
ziel in de vuurgloed van de hel, smekend om ook maar één druppel fris water op
het puntje van onze tong.
Voila. U wordt hieronder
door t
Scheldt op Uw wenken bediend, zodat Mevrouw weer weet waar de patat-schillen
in kunnen gedaan worden. Er is keus genoeg, maar de kwaliteitis zowat overal dezelfde. Allemaal onder
zero.
Maar terug naar onze
schaapjes, zoals een Frans gezegde luidt.
*
Het logo van de VRT
verdient iedere dag meer en meer als ondertitel Vlaams Ramp Toerisme te
krijgen Wereldwijd kan er geen (ander woord voor) plat windeke verkeerd zitten,
of we worden er uitgebreid over geïnformeerd, meestal met akelige beelden van
verhakkelde lijken en huilende moeders. Meestal met tierende haatbaarden in
tabbaard op de voorgrond. De pulp werkt dermate verslavend, dat Vlaamse
vrienden op doorreis naar Rome, ons dringend informatie vorderen om op het
nabije eilandje Giglio het wrak van de vergane cruise-boot, de Costa
Concordia te gaan bezichtigen. Huiveringwekkend schouwspel. Precies
alsof ze erbij zijn geweest. Even indringend alsof Rudy Vrankx een lezing geeft
over de Opstand in Syrië : Soemnieten, Sjiïeten, Muskieten, Termieten, Meteorieten,
Stalagtieten of Gewone Mieten, het is allemaal even geweldig. Net alsof de
miserie van elke dag niet volstaat, het moet altijd een maatje meer zijn. Als de budgeten maar opgebruikt geraken,
zodat La Lieten volgend jaar op de Begroting een substantieel supplement kan
inschrijven.
Wat integendeel geen
maatje eer is, maar een maatje minder elke dag, is onze welstand. Dat heet dan
dat de Vlaming steeds minder consumeert. Letterlijk dan. Hij bespaart op zijn
voedsel. De jongeren-werkloosheid is ongehoord hoog? Namen AUB, zodat wij de
bokken van de schapen kunnen (onder)scheiden.
°°°
Ter zake :
M. ALTWEG
De
Frut met voorsprong de grootste daler
®
Tscheldt
ACTUEEL
SPECTACULAIRE
DALING VERKOOPCIJFERS
GAZET VAN ANTWERPEN
*
ONDER LEIDING
VAN LEX MOOLENAAR
RUDI
COLLIER EN WIM DAENINCK VIEREN FEEST
In tegenstelling tot wat Vlaamse mediagoeroes
onlangs nog beweerden, ontsnapt onze pers blijkbaar niet aan de internationale
recessie.
In Vlaanderen krimpt de krantenmarkt (print
+digitaal)met 0,8 procent. Over de taalgrens loopt de schade zelfs op tot 3
procent. Dit en veel meer blijkt uit de verkoopcijfers van de laatste twaalf
maanden.
In Vlaanderen stijgen alleen De Standaard (+ 1%) en
De Tijd (+ 3,5 %) dankzij hun digitaal aanbod. In de papieren versie dalen alle
titels. De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws kunnen de
achteruitgang beperken tot om en bij de 1 procent.
DeMorgen (-
1,7%), maar vooralHetBelang vanLimburg ( - 3,4%) en Gazet van Antwerpen (- 4,2%) moeten in die
printcontextopnieuw de rol lossen.
De Tijd blijft een geval apart, vermits de verkoop
van de gedrukte exemplaren in die periode met 6,2 procent daalde, maar de krant
dat verlies ruim compenseert via de digitale abonnementen.
Op basis van de totale verkoopcijfers (print +
digitaal) wordtDe Standaard met 99
124exemplaren ( + 1%) de derde Vlaamse
krant. Het moet enkel Het LaatsteNieuws
met286 909ex.( - 0,5%) en Het Nieuwsblad met 262 371
ex. (- 0,5%) laten voorgaan. Op nummer vier volgt dan Het Belang van Limburg
met 95 030 ex.(- 2,9%). Gazet van Antwerpen zakt als grootste daler met 92 827
ex. (-3,9%) verder weg. De Morgen met 53 261 ex.(- 0,9%) en De Tijd met 39 465
ex. (+ 3,5%) sluiten de rij.
Het is duidelijk dat De Tijd en De Standaard het
digitale pad met succes verderopwandelen. Zo werd zeer onlangs nog DS Avond - editie gelanceerd, zowel
op tablet als online. De andere dagbladen hinken digitaal duidelijk achterop
met Gazet van Antwerpen net voor de bezemwagen.
Over de taalgrens blijft de situatie zeer precair.
Geen enkele titel kan er positieve cijfers voorleggen. Wat de totale
verkoopcijfers(print + digitaal) betreft, zijn La Dernière Heure (-5,9%) en de
Sudpresse bladen ( o.a. La Meuse en La Capitale-4,4%) de grootste slachtoffers.
Maar ook de regionale titels van Vers LAvenir (-
2,3%), La Libre Belgique (- 1,7%) en het Duitstalige Grenz-Echo (-1,6%), dat
nog steeds geen digitale versie heeft, scoren slecht. Enkel Le Soir (- 0,6%) en
zakenkrant LEcho (- 1,9%) kunnen de schade beperken dankzij een goede digitale
verkoop.
°°°
De
kruik, beste Vlaams Ramp Toerisme TV, gaat te water tot ze breekt.
Ende stumperds van de Vlaamse stampada breken
mee. Tenzij ze, samen met de wereldpers, sneuvelen op hun persoonlijk veld van eer,ergens te velde, ttz in bevolen dienst, met
achterlating van een treurende weduwe en wat bloeikes van kinderen. In 2012
waren dat, zoals de VRT met terechte fierheid opmerkt, er 121, voor 99.9999% daar
waar de Hysterie van de Wrede aan gebieds-uitbreiding bezig is.
Sharia4UK
weegt zijn woorden op een apothekers-weegschaaltje, als hij voor de camera van
de VRT de Jihad predikt in Engeland,
zijdelings ons land waarschuwend dat het aangeraden is, dat ook wij, openstaan
voor de Koran, zonder welke er geen leven op aarde mogelijk is.
Echt
waar! Dolf-met-de-Snor was terzake heel wat bescheidener. En hij liet God er
buiten. Want het was zò al erg genoeg.
*
Denken
jullie ook wat ik denk? Dat de Stampa van het Avondland met kleine schokjes het
bedje spreidt voor het olie-archaat van de aanstormende Sultan. Dat Allah
Wrede zij met Hem hem een lang en gelukkig leven moge schenken.
Rekening
te sturen naar de Lamme Goedzakken van tussende Noordzee en de Grote Stromen ..InchAllah. En Mohammed met de lieve Kleine
Aïsha zijn Zijn getuigen.
PS
Ik ben zekerlijk geen fanaticus, wat bewezen wordt doordat ik 40 jaar en meer
het beste heb voorgehad met de Allahzonen. Tevergeefs; zoals U ziet.
Nu
blijkt dat de Antwerpse socialisten bij de gemeente-raadsverkiezingen in
oktober toch net iets te veel water bij de wijn hadden gedaan, gaan sommige
kopstukken meer klare wijn schenken. Patrick Janssens geeft alvast toe dat de
Stadslijst met de christendemocratische coprolieten (zoek dat maar eens op) een
stommiteit was.
Huidig kopstuk Yasmine Uit De Kashba, excuseer,
Kherbache, gaat een heus café openen op het beruchte De Coninckplein. Wie
zoiets zou willen, krijgt dan een politiek betoog terwijl haar man van achter
de toog het verbod op openbare dronkenschap verzacht. Op haar beurt gaat
voormalig schepen Leen Verbist binnenkort een wijnbar op het Conscienceplein
uitbaten. Is het wel een goed idee - met nog zoveel op de lever - aan
overbelasting te doen? Juist omdat socialisten graag belasten is niets meer
gratis, zeggen ze tegenwoordig in Hasselt. Een partij met een verdampte
identiteit en een uitgedund kiezerskorps zou haar mandatarissen voor minder
naar de drank drijven. Was dat niet een rode traditie die t Schoon Verdiep
voorzag van kleur en geur? Pimpernel ®tSCHELDT
.
1366 - DE CYCLUS DER
VIER SEIZOENEN
°°°
Que
sera sera?, toen ook al Amerikaans
°°°
Als nadenken het gevolg is
van een beetje bibberen bij het lezen van een verstandig artikel, dan is
er weer eens in geslaagd
ons te waarschuwen. Pas op echter voor dit Pas
op-alarm : het gaat niet over ons, maar over het verre Utopia, helemaal
over Amerika, het To Morrow-land, en zoals U weet is dat het centrum van de
wereld. Allez, volgens de Amerikanen toch. Alles is daar beter en vooral veel bigger.
Grote monden en denkpatronen in evenredigheid. Wij, in ht Oude Avondland, zijn
precies allemaal van Brugge en
mogen helemaal achteraan aanschuiven, we komen al langere tijd een beetje
achter. Willy Lustenhouwer kon daarmee nog lachen!
*
Ooit was dat anders, en
liepen wij duizenden jaren voor, want zij waren vòòr 1492 nog niet ontdekt. Toen
bestond Amerika nog niet, buiten de cowboys en de Indianen, de verre voorouders
van de huidige bewoners. Nu hebben die onze Europese achtertuin omgespit en
daar dingen opgedolven die wij niet eens wisten. Aandacht AUB dus voor het
artikel hieronder. Het heeft wel iets van een onrustbarende voorspelling en
bewijst alleen dat alles al eens gebeurd is. Alleen altijd een beetje anders.
Hij die de uitdrukking bedacht
heeft, dat een ezel geen twee keer over dezelfde
steen valt, wist misschien veel over ezels, maar toch niet veel over mensen .
°°°
Ter zake :
Zenith 2016: Eindigt historische cyclus met een
nieuwe Wereldoorlog?
*
'Nog voor 2025 crises zoals Grote Depressie,
Revolutie en Wereldoorlog' Natuurlijk wil niemand er van horen, maar de aan de
gang zijnde instorting van onze beschaving verloopt volgens historische
wetmatigheden die niet te vermijden zijn.
In het in 1997 gepubliceerde boek The Fourth
Turning (Het Vierde Keerpunt) toonden auteurs William Strauss en Neil Howe aan
de hand van 500 jaar Westerse geschiedenis aan dat de opkomst en ondergang van
een beschaving volgens bepaalde wetten en patronen verloopt die niet vermeden
blijken te kunnen worden. Deze historische wetmatigheden zullen ertoe leiden
dat de Westerse beschaving, met name de Amerikaanse, nog voor het jaar 2025
totaal zal instorten, wat vrijwel zeker zal uitmonden in de Derde Wereldoorlog.
Anno 2013 gaat het economische en morele verval van onze beschaving echter al
zo hard, dat dit fatale 'Zenith' moment mogelijk al in 2016 wordt bereikt.
Strauss en Howe voorzagen in 1997 vijf scenario's
die de ondergang van Amerika in gang zouden kunnen zetten:
1. Financieel-economische crises. De staat int
steeds hogere belastingen, legt beslag op het geld van de burgers en
installeert een totalitaire controlemaatschappij. Burgers verzetten zich, de
regering zet veiligheidstroepen in, er ontstaat een Grondwetscrisis en mogelijk
wordt de staat-van-beleg afgekondigd.
2. Een terreuraanslag waarbij een vliegtuig is
betrokken (4 jaar vóór 9/11 voorzien), waar de VS met militaire macht op
reageert. Politie en veiligheidsdiensten krijgen steeds meer macht, mogen
burgers en huizen zonder aanleiding controleren. Meer aanslagen lokken
false-flag beschuldigingen tegen de regering uit (denk aan Boston).
3. Beurscrash op Wall Street, banken storten in
(2008), en een crisis rond de federale begroting, wat dit jaar realiteit is
geworden.
4. Virusuitbraak. Een nieuwe en zeer besmettelijke
ziekte verspreidt zich razendsnel over het land, wat grootschalige quarantaine
en evacuaties noodzakelijk maakt.
5. Oorlog. Rusland herneemt de controle over tot
anarchie vervallende voormalige Sovjet republieken, stuurt daar troepen heen en
vormt een alliantie met Iran. Zilver- en goudprijzen stijgen fors. Militaire
confrontaties over de hele wereld monden uit in felle oorlogen. Gedoemd fouten
uit het verleden te herhalen
Volgens de auteurs zijn generaties gedoemd de
lessen van het verleden te vergeten en zullen daarom dezelfde fatale fouten
maken. De opkomst en ondergang van iedere beschavingscyclus is daarom onder te
verdelen in keerpunten, die ruwweg iedere 20 jaar optreden. Als de vorige
generatie ouder geworden is en een nieuwe generatie het overneemt vindt er een
grote wending plaats. Een volledige cyclus bevat in totaal vier van dergelijke
keerpunten:
1. Het hoogtepunt. (1945-1965) Iedereen werkt hard
en enthousiast aan het opbouwen van de samenleving, waardoor er op alle
terreinen een stormachtige ontwikkeling plaatsvindt.
2. Bewustwording. (1965-1985) Bouwend op de energie
en de prestaties van de eerste fase vindt er in de samenleving steeds meer
zelfonderzoek plaats en komt er meer ruimte voor spirituele zaken die buiten de
algemeen geaccepteerde standaarden liggen.
3. Verval. (1985-2005) Het 'Vrijheid blijheid'
concept breekt door in de samenleving en cultuur, wat het begin van wanorde en
verval inluidt. Mensen raken steeds meer op zichzelf gericht, het publieke
vertrouwen neemt af en het toenemende pessimisme gaat langzaam maar zeker naar
een nieuwe crisis toe.
4. Crisis. (2005-2025) Dit is de met afstand de
meest gevaarlijke fase voor alle beschavingen. In deze fase bevinden wij ons
nu. Politici grijpen steeds vaker naar wanhopige middelen om de almaar groter
wordende dreigingen en crises het hoofd te kunnen bieden (bankenbailouts met
belastinggeld, EFSF/ESM noodfonds, gedwongen afdracht rekeninghouders, etc.).
Decennia in stand gehouden wetten, regels en normen
worden razendsnel aan de kant geschoven (bijv. de talloze gebroken
verkiezingsbeloften en EU verdragen). De jongeren, verstikt door teveel
bescherming en structuur, breken met de waarden van de ouderen en richten zich
vooral op persoonlijk succes. De interesse voor spiritualiteit neemt af, mensen
nemen steeds meer risico's, de greep van overheid, politie en
veiligheidsdiensten op de samenleving wordt verstevigd. Uiteindelijk ontstaan
er nieuwe, hevige oorlogen.
Kwestie van
overleven
In 1997
voorspelden Strauss en Howe dat 'Amerika net na het millennium een nieuw
tijdperk zal ingaan dat zal uitmonden in een crisis die te vergelijken is met
de Amerikaanse revolutie, de Burgeroorlog, de Grote Depressie en de Tweede
Wereldoorlog. Het overleven van de natie zal vrijwel zeker op het spel komen te
staan.'
16 jaar
geleden, toen de VS in grote welvaart en relatieve kalmte en vrede leefde,
zagen de auteurs duidelijk het verval van de samenleving en de opkomst van het
pessimisme over de toekomst, de kenmerken van het Derde Keerpunt. Op de één of
andere manier kregen steeds meer mensen het gevoel dat het land van binnenuit
aan het wegrotten was. 'Vervolgens zullen er echte ontberingen komen, met
ernstig leed dat zowel rassen, klassen, de natie als het imperium zal raken.'
'Totale oorlog voor 2025'
'Ergens vóór 2025 zal Amerika vervolgens door een
grote historische poort gaan die vergelijkbaar zal zijn met de Amerikaanse
Revolutie, de Burgeroorlog en de gelijktijdige noodsituaties van de Grote
Depressie en de Tweede Wereldoorlog. Het gevaar van een catastrofe zal zeer
hoog zijn. Het land kan uitbarsten in een gewelddadige burgeropstand,
geografisch uit elkaar vallen, of bezwijken onder een autoritaire regering. Als
er oorlog komt zal die waarschijnlijk met maximale inspanningen en risico's
gevoerd worden - met andere woorden: een TOTALE OORLOG.'
Alhoewel de auteurs stelden dat niet perse alle
omschreven calamiteiten tijdens het Vierde Keerpunt hoeven op te treden, waren
ze er wel van overtuigd dat de historische cyclus en deze keerpunten niet
onderbroken kunnen worden, net zoals de vier seizoenen elkaar onverbiddelijk
opvolgen.
Faustische gok met onze kinderen
'Daarom moeten we onze gevierde Amerikaanse Droom
op een nieuwe, seizoenachtige wijze interpreteren. Ook zullen we moeten
toegeven dat ons geloof in voortdurende vooruitgang vaak neerkomt op een
Faustische gok met onze kinderen. Faust schroeft altijd zijn eisen op, en aan
iedere gok kleven steeds grotere risico's. Het grootste deel van het Derde
Keerpunt hebben we de afrekening kunnen uitstellen, maar de geschiedenis
waarschuwt dat we dit niet tot na de volgende bocht in de tijd kunnen blijven
doen.'
Zenith in 2016
In 2013 kan de conclusie worden getrokken dat
arrogantie en roekeloosheid inderdaad zowel samenleving als overheid in hun
greep hebben gekregen. In Amerika is de in 1961 geboren Obama de eerste
president van de 'X-Generatie', de Dertiende Generatie die volgens Strauss en
Howe de wereld opnieuw in totale chaos zal storten. Het 'Zenith' moment van dit
proces lijkt al in 2016 bereikt te worden.
(Wordt wellicht vervolgd) Xander
°°°
O
Ja, en dan is er nog Het Rijk Gods naast, om maar iets te zeggen, de
Dar-al-Islam, het Rijk dat achteraf aan Allah is gaan toebehoren. Het eerste Aardrijk
stamt uit de nevelen der tijden, sedert Adam & Eva in het Aards Paradijs. Zie : de Bijbel. Het tweede is zich daar zon
beetje overal als een kanker komen in nestelen, amper enkele eeuwen geleden,
d.i. in de late avond van Het Rijk Gods.
Die
Allahzonen zijn zich de laatste jaren omwille van de Pietrol, even levensnoodzakelijk
als ons hartebloed, ook komen vestigen
in onze achtertuin en zijn beginnen zich daar stilaan als mede-eigenaars te
gedragen. Natuurlijk zijn dat allemaal brave mensen, die geen vlieg kwaad doen.
Vliegen niet, neen! Dat is hun koeltoer : ga maar eens zien op de
levensmiddelen-markten aan de overkant der Middellandse Zee. En naar de
gordijnen in hun huizen in onze straten.
Hoe
het dus gaat evolueren? Willem Alexander I van de geamputeerde (*) Lage Landen
zei daarover onlangs op de dag van zijn kroning dat geen mens dat weet en hij had gelijk. Want het ligt in Gods
handen.
*
(*) de Lage Landen na
amputatie : de geamputeerde delen zijn het Graafschap Vlaanderen in wat nu door de
Franstaligen wordt gedomineerd, en de Gebieden van Vlaanderen in Vrankrijk
die de laatste paar honderd jaar door Parijs zijn weg geroofd. Het geheel, van
Friesland tot aan de Zomme, dat zijn de historische Lage of Neder-landen.