Foto
Wie steunt er ?
  • klik hier
  • UPDATE 28-11
    Oproep om te steunen
  • Solidariteits brief deurwaarders
  • Dossier
  • De 10 basisrechten van de manifestant
  • Het herenakkoord
  • Brochure delegees verdienen beter
  • Staking - Deurwaarders

    Laat het weten

    Inhoud blog
  • steun gevraagd - demande de soutien
  • Vanop website ABVV -BRC
  • Rechter geeft vakbonden Carrefour Charleroi gelijk
  • Spontane staking bij Avery Dennison in Turnhout
  • Staking B-Cargo goed opgevolgd
    Laatste commentaren
  • Meer over staking ASZ (Bart Van der Biest)
        op Personeel ziekenhuis ASZ Aalst en Geraardsbergen staakt
  • Verdeel en heers (Cathy Van der Auwera)
        op Opinie : De vrijheid tot actie voeren
  • vakbondsdelegees zijn er voor de mensen (marnix.de.baets)
        op Hebben hun steun toegezegd -- A donnez leur support
  • samen sterk mooie blog (magda)
        op Verhaal van Aviapartner
  • De kleine man wil vooruit (leo)
        op Deurwaarders maken toegang Carrefour vrij
  • Interessante sites
  • Initiatief op /initiative sur : Facebook
  • Indymedia
  • Website voor syndicalisten
  • Zoeken in blog



    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ik staak, Karl Leers
    Volgend schrijven was te lezen in de weekend editie van De Morgen. Misschien dat mensen dan gaan beseffen dat ook de werkgevers hun plichten hebben ten overstaan van hun werknemers. Werkgevers weten ook wel dat de publieke opinie zich tegen de stakers keert ook al hebben zij overschot van gelijk. Dat sterkt de werkgever om niet toe tot sociaal overleg over te gaan of bepaalde afspraken niet na te komen. Met de minimum dienstverlening zouden de hemelpoorten voor hen dan ook volledig opengaan natuurlijk !

    Met dit schrijven wil ik proberen de reizigers uit te leggen waarom we staken. Het gaat over veel meer dan wat je ziet in journaals of leest in de kranten. Het ongenoegen, het protest en de nood aan verandering is gegroeid vanuit de basis van rollend personeel en dan vanuit het kader van treinbestuurders.Begin dit jaar deed de heer Pardon, een hoge piet bij de NMBS die op pensioen ging, een uitspraak in de media over het feit dat treinbestuurders en –begeleiders te veel verdienen en te weinig productief zijn. Als werknemer onderaan op de ladder schrik je dan wel even. De traditionele bonden zwegen. Nochtans werd er duidelijk één werknemersgroep geviseerd. De OVS gedraagt zich zoals je van een vakbond verwacht. Dat lijken andere bonden en sommige intellectuelen te vergeten.

    We vragen niet gewoon opslag. Wat gevraagd wordt, is een correctie in het basisloon en een degelijke vergoeding om op zaterdag te werken, vandaar ook de zaterdagstakingen. In 2006 heb ik met vier jaar dienst gemiddeld 1.682,33 euro netto per maand ontvangen. Ik ben 34 jaar, heb twaalf jaar in de privésector gewerkt en heb geen kinderen ten laste. ) Dat is exclusief maaltijdcheques, maar inclusief eindejaarspremie en vakantiegeld. Voor dit geld moet ik mijn eigen wagen gebruiken zonder compensaties, op elk uur van de dag mijn werk kunnen aanvangen, thuis aan zelfstudie doen om de nieuwe reglementatie te leren en last but not least mij volop concentreren op mijn werk in de stuurpost met snelheden van 160 kilometer per uur, en achter me wagons die gevuld zijn met reizigers of met vloeibaar gas. Geloof me, reiziger, het is in uw belang dat wij om meer personeel vragen.

    In de loop der jaren is de volgende stelling gegroeid over de NMBS: ‘Rijden wij met een trein om de nevenafdelingen een job te geven of hebben zij een job om de treinen veilig en op tijd te laten rijden?’ Ik merk dat de NMBS verre van bezig is met haar corebusiness, met name het vervoeren van mensen en goederen op een veilige manier. Is het niet erg dat de NMBS er vandaag niet in slaagt een deftige beurt- en dienstregeling uit te werken na al die jaren expertise? Is het niet erg dat ze er evenmin in slaagt om overleg te plegen met de basis zonder dat er effectief overgegaan moet worden tot staking? En is het niet triest te moeten vaststellen dat de veiligheid van de treinen en hun inhoud vandaag nog altijd voor het grootste deel afhangt van menselijke handelingen, terwijl de privésector miljoenen investeert in veiligheid? 

    Een trein rijdt vandaag zonder moeite aan een snelheid van 160 kilometer per uur door een rood sein als de treinbestuurder er zelf geen aandacht aan schenkt. Deuren kunnen tijdens de rit ontgrendeld worden en vertrekken met open deuren is eveneens mogelijk. De bestuurder is voor een groot deel zowel de uitvoerder van als de eerstelijnsverantwoordelijke voor een veilige rit. Het veiligheidssysteem zit vooral vervat in de reglementatie die de bestuurder uit het hoofd moet kennen en toepassen. De traditionele bonden zeggen dat ze in het overleg bezig zijn met onze problemen. Hoe komt het dan dat het vertrouwen weg is? Maar ik ken het wel: ‘Ik had je toch een mailtje gestuurd?’, klinkt het dan. Mailboxen zitten er vol van. Vandaag is het echter tijd voor resultaten en actie. Ik pik deze behandeling door mijn werkgever en de bevriende syndicale partijen niet langer.


    30-12-2007 om 23:58 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (1)
    27-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minimale dienstverlening, Bart Tommelein

    Wil een minimum dienstverlening en de oplossing ligt bij de vakbonden en het stakingsrecht. Vakbonden moeten creatieve voorstellen doen die de publieke opinie niet meer zullen schaden. Laat dat nu net één van de krachten zijn van een staking. Dat de publieke opinie hierdoor betrokken raakt en dat de discussie eindelijk gevoerd kan worden.

    Een minimum dienstverlening ten overstaan van de vakbonden is dan ook een plicht van de werkgevers. Sociaal overleg heet dat dan. Blijkbaar is dat niet belangrijk meer. Werkgevers die gemaakte afspraken aan de laars lappen worden er nog dagelijks voor beloond ook.

    Zou hij ook creatieve voorstellen hebben voor werkgevers die de afspraken niet nakomen ? Zou hij creatieve voorstellen hebben voor werkgevers die het sociaal overleg weigeren  ? En voor werkgevers die elke vakbondsvertegenwoordiging proberen in de kiem te smoren, vaak met bedreigingen en ontslagen als gevolg ?


    27-12-2007 om 00:00 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    25-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delegee in “solden” bij rederij De Keyser Thornton
    Volgend jaar zijn er sociale verkiezingen. De nummers zijn geloot. Het ABVV heeft nr. 1, ACV 2 en de Liberale vakbond nr. 3. De vier jaar geleden verkozen afgevaardigden waren deze hele periode “beschermd” en konden in theorie niet ontslagen worden wegens hun syndicale activiteiten. In theorie, want het patronaat zette regelmatig de meest geëngageerde wél aan de poort. Wat tot vakbondsacties en processen leidde. Een lastige delegee is voor de bazen soms geld waard, om hem met een foefje aan de poort te kunnen zetten.

    Naar het einde toe van de vierjarige beschermingsperiode – enkele maanden voor de nieuwe sociale verkiezingen in mei 2008 – is het “solden” ! Om te beletten dat de in het bedrijf door de collega’s gerespecteerde vakbondsafgevaardigden opnieuw verkozen worden, wordt alles uit de kast gehaald om van hen af te raken. Ze zijn gezien de kortere periode, goedkoper te ontslaan. Intimidatie en onwettelijke methodes worden niet geschuwd.

    “De Keyser Thornton” in Antwerpen
    Woensdag ochtend 19/12/07 stonden tientallen personeelsleden en solidaire vakbondsleden van andere centrales, reeds om 7 u in de vrieskou voor de toegangspoort van de rederij De Keyser Thornton (DKT) aan de Oude Leeuwenrui nabij de Antwerpse Schelde. Dergelijke maritieme bedrijven zijn typisch voor de havenstad en organiseren het vrachtvervoer per schip over de hele wereld. De belangrijkste klant van DKT ligt in de Arabische Emiraten, Dubay. De actievoerders met rode vakbondsvlaggen werden er al snel honderd. De toegang tot het bedrijf werd met een “piket” verhinderd. De directie weigerde te praten.

    De Keyser Thornton is één van de groten in haar soort. Het bedrijf werd in 1853 opgericht en een van de eerste eigenaars was familie van de kunstschilder Nicaise De Keyser, naar wie De Keyserlei genoemd is. Vandaag maakt DKT deel uit van een kluwen aan partners in de internationale scheepvaart en is ondermeer verbonden met een firma die cruise vaarten organiseert. Het gaat dus niet om arme lui.

    Waarom deze syndicale actie van de BBTK-ABVV, gesteund door de LBC-NVK en de ACLVB ?. De vakbondsafgevaardigde Ellen werkt al 16 jaar bij de DKT Groep, ook als kaderlid. Ze is een zeer gewaardeerde delegee van de socialistische vakbond die de belangen van haar collega’s intensief verdedigt. Uit het vakbondspamflet: “…tegen de ongezonde hoge werkdruk. Overuren worden bij DKT massaal gepresteerd,maar nooit correct betaald, evenmin werd inhaalrust toegekend”. Kortom, DKT is zo’n bedrijf waar een “cultuur” van minachting voor de medewerkers heerst. Van uit de vakbonden wordt gesproken over “louche” praktijken…

    De belofte van de directie om het personeel te belonen indien DKT winst zou maken werd aan de laars gelapt. DKT maakte vorig jaar 800.000 € winst en de werknemers kregen een aalmoes met een waardebon van 100 €. De winst werd aan de aandeelhouders uitgekeerd. Voor de overuren was er niets. En Ellen moest er na 16 jaar uit, nog voor de kandidaten lijsten voor de sociale verkiezingen van volgend jaar opgesteld werden. Zij blijkt een gevaar voor de directie en de aandeelhouders. Ellen is – zegt de BBTK – ontslagen zonder één enkele wettelijke procedure te volgen. “Uitbetalen en er uit”, was het motto. Op een namiddag werd haar bureau leeggehaald en kon ze na 16 jaar opkrassen.

    Hier was een maandenlange intimidatie aan vooraf gegaan. Men moet op zulke bedrijven gewerkt hebben om dat sfeertje te kennen. Zij, een vrouw met een gezin, werd vaag een job in Dubay voorgeschoteld. Bij een firma waarmee DKT handel drijft. Niets werd duidelijk gemaakt over haar toekomst binnen DKT. Deze door de directie geschapen onduidelijkheid werd tenslotte als voorwendsel gebruikt om haar onmiddellijk op straat te zetten. In de periode van de “solden”.

    “De laatste kans…”
    Pascal De Bel ( Secretaris Logistiek & Maritiem van de BBTK-Antwerpen) : “Ellen is niet ontslagen omdat ze werk zou geweigerd hebben. Ze werd als syndicaal afgevaardigde en lid van de ondernemingsraad aan de deur gezet wegens haar correcte syndicale activiteiten. Het is opvallend hoe Ellen ontslagen werd een dag nadat de “Centrale der Werkgevers aan de Haven van Antwerpen “ (CEPA) aan haar leden liet weten dat het voor de bedrijven in de logistiek “de laatste kans” was om beschermde werknemers te ontslaan voor de sociale verkiezingen.”

    Pascal De Bel sprak de honderd actievoerders toe en er werd in groep naar de zetel van de CEPA, even verder, gestapt voor een onderhoud met de woordvoerder. En kleine groep syndicalisten mocht binnen, waarbij Indymedia. Het ontslag van Ellen werd in klare taal door de drie vakbonden aangeklaagd. Ze werd omschreven als een syndicaal “trekpaard” dat er uit moest en waarvoor men een grote ontslagvergoeding veil heeft, die nog niet volledig uitbetaald werd. De drie vakbonden vormen één front en dreigen met nieuwe acties. De woordvoerder van CEPA reageerde op de gekende vage wijze bij dergelijke patroonorganisaties.

    Op het moment van het gesprek tussen vakbonden en patroonorganisatie CEPA werd bekend dat bij de Antwerpse Douane & Accijzen en op privé adressen grootschalige huiszoekingen plaatshadden op het spoor van “louche” praktijken. Bedrijven in de haven en expediteurskantoren zouden middels corruptie bij de Douane grote bedragen aan accijnzen ontduiken. De Gerechtelijke Politie en de Centrale Dienst ter Bestrijding van de Corruptie (CDBC) kwamen op dit spoor via een kleiner gerechtelijk dossier. Niet alleen in “de diamant” stinkt het.

    Pascal De Bel :”We eisen de reïntegratie van Ellen in het bedrijf. Delegees moeten hun syndicaal werk kunnen uitoefenen zonder de voortdurende dreiging van een nakend ontslag, zonder permanente intimidatie. Het kan niet dat tegen het einde van bescherming, het ontslag van een afgevaardigde “goedkoper” wordt. Van uit de patroonorganisatie CEPA werd via een omzendbrief brutaal gewezen op “de laatste” kans voor directies om van “lastige” syndicale afgevaardigden af te raken. Deze “solden” pikken we niet en we plannen zo nodig nieuwe acties. Tevens zou een werkgever, die de procedures tot ontslag niet volgt, een fikse boete moeten krijgen. De wetgeving moet hier aangepast worden. De interim regering en de rechts nationalistische manipulaties daar bij, beloven niet veel goeds voor de werkende mensen, hun koopkracht en de rechten van syndicale militanten als Ellen”.

    Koen Calliauw.

    Bron : Indymedia

    25-12-2007 om 13:36 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)


    Foto

    Les soutenantes ?
  • cliquez ici

  • UPDATE 28-11
    L'appel afin de soutenir
  • la lettre d'évocation

  • Dossier
  • La 10 droit de base du manifestant
  • La convention : Gentlements agreement
  • brochure : les délégéus méritent ine meilleure protection

  • la grève - les huissiers

    Laissez nous le savoir


    Archief per week
  • 20/06-26/06 2011
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 29/10-04/11 2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!