Eigenbouw ophangplaatje uit alu om de demper aan het subframe te bevestigen. Zodoende kan de uitlaatbouwer de bocht netjes verlassen. Later wordt dit uit een sterker materiaal gemaakt.
- de uitlaat op de foto's is een demper van 'Van Hasselt special exhausts' en is speciaal gemaakt voor de eencilinder motor. Er kan eventueel een decibelkiller worden gemonteerd. Deze wordt aangepast en vlak naast de kont geplaatst. - de voorbochten zijn netjes opgepoetst en met hittebestendige lak zwart gespoten. - de bedrading van de ventilatoren is terug voorzien van krimpkous. - reclamebestickering 'Mario's Motorcenter' aangebracht. - originele MuZ-logosticker op de kont + K&N filters op het voorspatbord. - nummerstickers '22' op kont achteraan en tank links + rechts. - gaskabels + koppelingskabelbehuizing ingekort en aangepast. - zijstandaard onderbreker verwijderd (zijstandaard zelf gaat er ook nog af). - ophangplaatje in de kont vooor het achterlicht is verwijderd (gat gaat voorzien worden van een afdekplaatje). - stuurschakelaar links is verwijderd. - ...
Ondertussen is er ook een tweede kabelboom aangeschaft en zal die op de foto omgewisseld worden voor een aangepast + afgeslankt exemplaar. Daarnaast is er een origineel MuZ-Sport kuipframe binnengekomen met originele witte kopkuip (met dank aan Nico uit Nederland). Omdat de onderste SZR-kroonplaat breder is dan het standaard MuZ exemplaar zal de kopkuip ingekort worden naar achteren/opzij toe. Dit in combinatie met een 'Belly-Pan' onder het blok. De voorlichtuitsparing in de kopkuip wordt toegewerkt met een 'MuZ Cup' afdekplaat.
Wegens omstandigheden is de geplande ombouw (die ik ging uitbesteden) met o.a. het monteren van een andere achterbrug, nieuw subframe, olietank, zitje... niet doorgegaan. De dubbele Devil dempers die ik had aangekocht, zijn weer verkocht en dus stond de motor al eventjes in de garage onder een dekentje. Ondertussen kocht ik voor een erg mooie prijs een nette Suzuki TL1000S voor woon-werkverkeer. Wel wat anders dan de MuZ maar eveneens een fantastische motor. Heb dan ook even overwogen om de MuZ in onderdelen of zijn geheel te verkopen, maar kreeg het niet over mijn hart! Vandaar de beslissing om er een circuitfiets van te gaan maken. De basis is er zeker al en het strippen is begonnen.
Wat zeker al kan/moet gebeuren:
- Kabelboom aanpassen en wegknippen wat overbodig is (of een nieuwe maken) - Nieuwe banjobout achteraan zonder remlichtsensor - Achterbrug aanpassen (overbodige stukjes verwijderen) - Uitlaatbocht van de 'Van Hasselt' demper laten verlassen - Kleine accu zoeken en plaatsen - Nieuwe kettingspanners laten maken voor de 15mm-as en bijhorende velgspacers laten draaien
De oude bout waarin de sensor zit die het 'Neutral' lichtje doet branden lekte steeds meer olie. Via http://www.oemmotorparts.com/een nieuwe besteld en gemonteerd. Echter bij het monteren bleek dat de sensor stuk was. Even contact opgenomen met de dienst na verkoop, het probleem uitgelegd en een week later zat er een gloednieuwe in de bus (onder garantie vervangen). Erg nette service dus en zeker een aanrader wanneer je originele motoronderdelen zoekt van o.a. Yamaha, Honda, Cagiva, Kawasaki,... De website werkt enorm makkelijk omdat je per motormerk en model kan zoeken. Je krijgt steeds een soort werkplaatshandboek tekening te zien waarop de onderdelen zijn aangeduid met vermelding van het originele 'partnumber' (fabrieksaf).
Dankzij een nieuwe SZR-gashandle met dodemansknop (met dank aan Paul Potuit uit het verre Nederland ), start de motor weer perfect en kan ik hem ook stilleggen zoals het hoort. De kabels die op de koplamp liggen moeten in de toekomst wel ingekort/aangepast worden zodat het er allemaal wat strakker uitziet. Voorlopig is rijden en KMS maken het belangrijkste en dus wil ik zo min mogelijk sleutelen, zolang het weer mooi is en de sneeuwvlokken wegblijven staan er geen ingrijpende veranderingen (waardoor ik de motor enkele dagen of weken moet missen) op het programma. Daarnaast zijn de Led-kentekenbouten onderweg, deze moeten er wel zo snel mogelijk op vanwege onze blauwe vrienden.
...Update 09/10/2011! ... Eerste testrit en eerste tegenvaller!...
Vorige week was het eindelijk zover!
Voor de testrit:
De motor was klaar om de baan op te gaan, na alles nog een laatste keer te hebben nagekeken rustig vertrokken voor een testrit. De uitlaat moest wel nog omhoog geplaatst worden en dus had ik voorlopig een beugel gemaakt om hem laag te laten hangen zoals voorheen met de koffers.
Tijdens en na de testrit:
De fiets rijdt super en stuurt ondanks de wel heel platte houding heel scherp. Het optrekken gaat een stuk vlotter dan vroeger en de Brembo-remmen blijken meer dan een verbetering te zijn t.o.v. de oude Grimeca spullen. De Koso-teller werkt prima en de temperatuursensoren doen hun werk zoals het hoort. De motor had veel bekijks en ik zag andere motorrijders zich meer dan eens afvragen wat voor motor het was (vooral de Ducati's die zwegen onder het geluid van mijn uitlaat :-8 ). Het zitje zit precies goed en het stoplicht in het led-achterlicht reageert perfect via de in de voorrem ingebouwde remdruksensor. Tot zover ging alles goed. Na een rit van ongeveer een uur wou de fiets echter niet meer starten en hoorde ik een relais doortikken. De batterij gaf als snel niet genoeg meer en ook met de hulp van enkele vriendelijke jongens kreeg ik de fiets ook al lopend niet op gang. Met startkabels ging hij wel meteen aan en dus dacht ik dat de batterij of een relais stuk was. Thuisgekomen legde ik de motor stil, toen ik hem 10 minuten later wou starten om alles eens grondig na te kijken gaf de motor geen enkele respons. Enkel de teller gaf een vervormd groen licht waar het indicatielampje van de neutraalsensor zit. De teller losgekoppeld en alle draden blootgelegd om te kijken over iets loszat. Alles bleek nog netjes op zijn plaats te zitten en dus moest het probleem ergens anders zitten. Na uren van uitmeten, een nieuw relais voor de start -en dodemansknop en veel zin om de fiets naar het containerpark te verbannen/met een voorhamer te bewerken. Kreeg ik het ingenieuze idee om de kabels van de batterij na te kijken (ik had hier toen ik de fiets kocht ooit een doorverbindingskabel moeten herstellen). Wat bleek diezelfde kabel was netjes middendoor. De twee kabeleinden met de soldeerbout terug één gemaakt en wat gebeurde er... de teller startte op, de knippers en lichten werkten en zelfs de immer irritante scootergeluid producerende 'horn' gaf een teken van leven. Hiermee was het probleem niet helemaal opgelost, de bedrading binnenin de dodemans -en startknop bleek losgekomen en meerdere malen (voorheen) herstelt te zijn. Ondanks verschillende pogingen besloot ik samen met mijn grootvader, die alles inzake bedrading en elektronica met mij onderhanden neemt om een nieuwe dodemans -en startknop inclusief bedrading te installeren. Deze gaat normaal gezien morgen op de post en kan tegen volgend weekend aangepast worden zodat de motor in het weekend terug beschikbaar is.
Daarnaast staan de volgende zaken nog op het lijstje:
* demper hoger brengen + beugel maken * extra kentekenplaatverlichting inbouwen (leds) * spacers en rondellen uit één stuk laten draaien. (eventueel ook nieuwe kettingspanners die zonder er busjes in te moeten stoppen, 15mm doormeter hebben) * neutraal sensor lekt olie en hiervoor is een nieuw exemplaar onderweg. (Zie volgende updates) * 'Belly-Pan' zoeken/pas maken, en laten spuiten * kont bestickeren
Door het verwijderen van de koffers werd de mogelijkheid om bagage mee te nemen heel erg klein (enkel een rugzak). Aangezien ik terug elke dag wil gaan werken met de motor en toch wat spullen mee moet zeulen ging ik op zoek naar een alternatief. Dit alternatief vond ik in een tankcover/bagster + tanktas van 'Bagster'. Deze lederen tankcover beschermd niet alleen de tank maar staat naar mijn mening ook erg netjes. De bijhorende tanktas biedt meer dan plaats genoeg om boorddocumenten, een GPS-toestel, telefoon en andere spullen netjes op te bergen. Op deze manier is mijn rugzak leeg en kan ik hier de resterende spullen in meenemen. De tas is eenvoudig te demonteren van de cover d.m.v. een kliksysteem.
* Op de foto's is de bagster gewoon even op/over de tank gehangen, de riempjes ga ik nog aanpassen met een iets steviger en veiliger systeem.
Aanvankelijk wou ik het uitgesneden foamkussen gewoon vastplakken op de poly-seat. De foam zou dan stevig vastzitten op de seat maar dan moest ik wel 4 gaten uithalen om bouten van de seat te kunnen lossen. Dit wast allesbehalve netjes en de levensduur van de foam zou aanzienlijk worden ingekort (schuiven en afbrokkelen). Daarom stikte mijn moeder een kunstlederen bekleding in elkaar waarin de foam beschermd zit. Optisch is dit een enorme verbetering en het zitkussen is eenvoudig te demonteren d.m.v. velcrostrips op het zitje en het kussen. Alles zit stevig vast en de motor is bijna klaar om getest te worden.
* Veel sneller dan voorzien kreeg ik vandaag al bericht van de spuiter dat mijn zit en spatbord klaar waren. De stukken zien er super uit en de kleurstelling is dezelfde als die van de benzinetank. Het achterlicht is terug ingebouwd in de kont en tussen de lamp en kont heb ik een rubberen rand/afdichting geplaatst. Langs binnen heeft de spuiter de zit een zwarte kleur gegeven. De zit is vastgezet met platte M6 bouten voorzien van een dunne rondel. Alles sluit netjes aan en het resultaat is voor mij meer dan geslaagd!
* Een neopreen (race foam) kussen snijden is de volgende stap.
* Origineel zit het achterlicht van een MuZ Traveller op een plastic spatbordje, samen met de kentekenplaat en knippers. Het subframe is aangepast en de originele bevestiging is dus geen optie meer, daarom liet ik een plaatje op het frame lassen waar ik een eenvoudige kenteken -en knipperhouder op kan monteren. Het achterlicht zit in de zit verwerkt, hierdoor is de nummerplaatverlichting onbruikbaar geworden. Ik liet daarom voldoende ruimte tussen kenteken en zit, zodat er een afzondelijke kentekenverlichting kan geplaatst worden (= d.m.v. leds). De knipperhouder is uit alu en zit op het opgelaste plaatje. De nummerplaat zit vervolgens vast op een dunne alu onderplaat die de knipperhouder netjes bedekt en ervoor zorgt dat alles mooi is afgewerkt. De boutjes zijn ingekort zodat de nummerplaat zo strak mogelijk is achteraan. Tot slot is de plaat een beetje geplooid zodat het kenteken niet te recht staat.
* In de toekomst laat ik mogelijk nog een houder laseren en plooien maar aangezien het crisis is voor iedereen , zal dit voorlopig dienst doen.
* Eveneens gemonteerd op de foto: achterwielhugger, ketting en Brembo achterremklauw.
* De polyester monozit en het SZR-voorspatbord zijn weggebracht naar de spuiter en zullen in dezelfde kleur gespoten worden als de benzinetank (= zwart metallic).
* Ondertussen is ook de ketting, de achterremklauw en de achterwielhugger gemonteerd.
Foto's van o.a. de zwarte achterbrug, gemonteerde achtervelg met de nieuwe spacer, Koso temperatuursensor koelvloeistof, Koso temperatuursensor olie, accuhouder, knipperlicht/kentekenplaathoudertje, zelfbouw chokehendel, alu zitframe met draadbussen, remlichtsensorbanjo...
* De velg zat te ver naar rechts in de achterbrug, hierdoor liep de ketting niet mooi in lijn. Om op te schuiven naar links werd er een aantal millimeter van de tandwielhouder(rand) gehaald. Hierna kon de velg verder naar links en korter tegen de brug worden geplaatst m.b.v. een kleine spacer die op de bus en het lager klemt. De afstand tussen brug en tandwielhouder is enorm klein maar zou moeten volstaan.
* Na het installeren van de olietemperatuursensor is nu ook de sensor die de temperatuur van de koelvloeistof meet ingebouwd. * Het led-achterlicht is in de poly-zit ingebouwd en de ruimte rond de lamp is toegewerkt met een rubber. (Na het spuiten van de zit wordt dit permanent vastgezet). * De olietemperatuursensor is voorzien van een koppel/verlengstukkabel. * De achterbrug is eveneens in zwarte Hameritte gespoten en terug in het frame gehangen. De naaldlagers van de brug zijn vervangen en opnieuw ingevet * De stuureindspiegels zijn gemonteerd (met 2 nieuwe en langere inbusbouten voorzien van M8 schroefdraad). * Een voorlopig accubakje/houdertje werd in elkaar geknutseld, zodat de batterij in het frame hangt (wordt later nog vervangen door een alu of rvs exemplaar). * Een voorlopige knipperlicht/kentekenplaat houder werd gemonteerd zodat er gereden kan worden (wordt eveneens nog vervangen door een alu of rvs exemplaar). * De schetsplaatbouten met een stervormige kop, werden vervangen door inbuskopbouten. * De latjes van het eigenbouw alu zitframe waarop de kont komt te liggen, zijn voorzien van speciale bussen met M6 schroefdraad. Dit systeem werkt ongeveer hetzelfde als een rivet, de bus/rivet wordt toegetrokken zodat deze vast zit in het latje. Vanbinnen is de bus voorzien van schroefdraad. Dit systeem is sterker en vooral veiliger i.t.t. snelsluiters. Aangezien er geen moer geplaatst kan worden (olietank zit onder het frame) was dit de beste optie.
Het subframe van een MuZ Traveller is niet hetzelfde als dat van een Sport. De nieuwe poly monoseat op basis van Sport en Cup panelen had wel de juiste afmetingen maar kwam niet overeen met het Travellerframe dat voorzien was voor de grote duozadel. De zit zat veel te laag en er waren geen bevestigingspunten. Een uit aluminium vervaardigt kadertje werd in elkaar geknutseld zodat de zit op de juiste hoogte kwam en netjes aanpaste aan de benzinetank. Op dit kadertje worden snelsluiters geplaatst om de zit stevig en veilig vast te zetten, maar eveneens snel te kunnen demonteren.
Verdere aanpassingen:
* In een eerste fase had ik de voetsteunen en overbodige bevestigingspunten afgeslepen en het frame netjes zwart gespoten. Doordat er nog teveel zaken moesten worden uitgeprobeerd was de verf echter snel weer beschadigd.
* Om de nieuwe accuhouder vast te zetten waren er eveneens geen bevestigingspunten (origineel zit de accu achter in/op de luchtfilterbox), twee verticale en evenwijdige latjes werden daarom op het frame gelast en bieden meer dan genoeg ruimte om een eigenbouw of ontwerp bakje op te hangen.
* De uitlaat moet hoger geplaatst worden naast of onder de kont. Het originele ophangpunt was al weggeslepen en in de plaats liet ik iets verder naar achteren een stalen plaatje oplassen. Hierop kan ik dan een zelf ontworpen ophangbeugel bevestigen.
* Om een nieuwe nummerplaat/knipperlichthouder vast te zetten op het frame heb ik een hoekprofielplaatje laten snijden, plooien en oplassen.
Alle lasnaden werden bijgeslepen en het frame werd opgeschuurd om vervolgens met zwarte hoogglans 'Hammerite' te worden gespoten. Deze verf is veel sterker en beschermd het frame beter dan welke andere verf tegen roest en vuil.
De oude teller van de MuZ was al vervangen en enkel het contactslot bleef over. De nieuwe teller, een Koso RS Dyno is kleiner, lichter en vooral moderner. De bovenste kroonplaat afkomstig van de SZR was reeds aangepast voor circuitgebruik en men had de houder voor het contactslot al afgeslepen. Het stuurslot zou ik toch niet meer gebruiken en dus kon het slot eender waar geplaatst worden. Ik ontwierp een eenvoudige tellerhouder die bovenop de kroonplaat kon worden vastgezet.
Omdat ik een stevige en nette teller wou liet ik naar mijn schets en opmetingen een 3mm dikke houderplaat laseren bij 'Lastertek', een bedrijf gespecialiseerd in laseren, lassen, plooien, snijden... Ik liet wel alleen de gaten voor het contactslot en de balhoofdmoer uitlaseren zodat ik nog de vrijheid had om de resterende (kleinere) bevestigingsgaten te maken.
Het resultaat is eenvoudig en uniek, dus helemaal zoals gewenst.
Door de nieuwe monoseat/racekont is er geen plaats meer voor een origineel achterlicht van MuZ (de kont is uit 1 stuk en dicht gemaakt). Ik vind het zonde om de kont te beschadigen en een gat uit te zagen zodat er een achterlicht kan worden ingebouwd. Het licht lager hangen is ook geen optie, dit zou de nummerplaat teveel naar onderen brengen. Daarnaast is het geen geheim dat de originele achterlichten van MuZ, echte lampenvreters zijn. Daarom kocht ik een E-gekeurd 'LED' achterlicht met rij -en stoplichtfunctie dat veel kleiner is dan het origineel maar minstens evenveel licht produceert. Onderaan zijn er 4 leds die de nummerplaat verlichten. De leds van het rij -en stoplicht lichten rood op. Het nieuwe achterlicht is veel kleiner en past net boven de nummerplaat!
Omdat ik met de motor ook op de baan blijf rijden vond ik het veiliger om spiegels te monteren. Op de clip-ons is echter geen plaats meer en met klemmen kan er dus niet gewerkt worden. Enkel de koppelingshendel(houder) biedt de mogelijkheid om een spiegel in te draaien/schroeven. Een spiegel die rechtop het stuur staat vind ik echter niet mooi en geeft een vreemde indruk. De oplossing vond ik in 2 kleine (lichte) 'bar end' spiegels. Deze worden op de bout van het stuurgewicht geschoven alvorens deze het stuurgewicht ingaat en vastzet.
* Omdat de boutgaten in de spiegels voorzien zijn op een M6 heb ik deze naar M8 geboord. De originele inbusbouten van de stuurgewichtjes zijn 1 cm te kort dus moeten er nog wel 2 langere gehaald worden. De inbuskop zelf, valt netjes in het uitgefreesde gat en de M8 gaat er nu perfect doorheen.