Het zijn van een Stijn
Inhoud blog
  • Weekend op lijn 30
  • De getuige
  • De getuige
  • Een vijfdaagseweekblokje
  • 8 dagen, 1 spannende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het banale leven en lijden van een chauffeur bij De Lijn
    22-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vijfdaagseweekblokje

    Goddag (een stijve “goedendag” in mijn favoriete taal, Zweeds)


    De laatste dateert alweer van 17 februari. Die zondag nog mijn mama op bezoek gehad. Dat was heel gezellig: we hebben ook een kleine fietstocht en break gehouden in het internationaal gerenommeerd park “Rivierenhof”, maar man, wat was het daar (voor mij te) druk.


    Ik stond voor een zware werkweek: 5 dagen lange diensten met vrij lastige uren. Eigenlijk wat voor veel mensen de wekelijkse realiteit is (maandag tot vrijdag werken), met dat verschil dat het bij mij natuurlijk in vrij afwisselende shiften ging.

    De dag waar ik het minst naar uitkeek was de derde, op lijn 30. Maar dat zou vooruitlopen zijn.


    Niet dat het lang zal duren: mijn eerste dag (op lijn 20 van 16u45 – 00u43) was bijzonder kalm en daar heb ik dan ook niet veel over te zeggen.

    Toch, om jullie wat in spanning te houden, ook eerst nog dit: onze dagen zijn altijd iets langer dan ze lijken. En dat komt niet alleen omdat je tijdens het rijden altijd ten volste geconcentreerd moet zijn.

    Vooreerst beginnen of eindigen we dikwijls in de garage (de stelplaats, Zurenborg, de bussenparking... hoe je het ook wilt noemen) waar we minstens tien minuten verliezen. Ook moeten we altijd minstens 6 minuten op voorhand aanwezig zijn aan een aflosplaats. Maar als je moet aflossen op de Rooseveltplaats dan verlies je ook al heel veel tijd met van Zurenborg naar daar te gaan (in principe moeten we ons via kiosken digitaal aanmelden). Zo wordt een dienst op lijn 17 van 8 uur die begint op de Rooseveltplaats en eindigt in de garage al gauw 9 uur.

    Bij diensten meer dan 6u40 lang hebben we een verplichte pauze van een halfuur. Maar ook van die pauze durf je al eens wat verliezen. We hebben steeds recht op 24 minuten en desnoods de bus te laten staan (na een oproep naar de dispatch) om die 24 minuten effectief te kunnen pauzeren.

    Alleszins, dat was een onnodige uitweiding.


    De tweede dag (op lijn 21 van 12u04 tot 20u34) was ook zonder incidenten verlopen.

    Het enige wat ik over die dag wil zeggen dat is dat ik aan het kruispunt aan Berchem Station (de Statiestraat met de Posthoflei/Stanleystraat (denk ik)) echt een flagrante roodrijder ben tegengekomen. Ik heb een allergie aan roodnegerende fietsers en voetgangers, maar deze chauffeur (met zijn auto, een donkerkleurige Opel) vond dat hij geen rood had en reed gewoon dwars het kruispunt over, zonder te kijken naar mij (ik stak net over toen hij voor mijn neus snel verder reed; ja, ik heb getoeterd), naar de chauffeurs die uit de Statiestraat kwamen (die ook toeterden) én voetgangers en fietsers die aan het oversteken waren (die hij gelukkig niet omverreed omdat ze snel over waren). Het was bijzonder gevaarlijk en vrij schandalig. Afijn, ik schrok wel even, maar ik was gelukkig nog ver van een aanvaring met deze wegpiraat (bonus als je de pun hier hebt uitgehaald).


    De derde dag was bij uitstek de meest vermoeiende en eigenlijk een vrij slechte dag.

    Ik had nog eens lijn 30. Dat is in mijn ogen de moeilijkste lijn die we hebben omdat deze lijn het stadscentrum van Antwerpen niet één keer verlaat. Hij blijft altijd binnen de grenzen van de Singel en daar is het soms wat hectisch, druk en smal (vooral in Borgerhout en op de as Markgravelei – Broederminstraat).

    Op mijn eerste (lange) stuk van 10u08 – 16u24 was het vrij stresserend.

    Ik rijd richting de eindhalte Waterpoort op het Zuid en zie de bus die voor mij rijdt passeren met op zijn lijnfilm “Stelplaats Zurenborg”. Ik voelde de bui al hangen.

    En inderdaad: mijn voormaat was weggevallen. Waarom, weet ik niet (vermoedelijk ziekte of personeelstekort) maar wat ik wel weet is dat veel mensen daardoor lang hebben moeten wachten, om dan op een woensdagmiddag in een bus op te stappen die stampvol zat omdat ik werk deed voor twee. Toen deed er nog niemand erg moeilijk.

    Maar dan sloeg het noodlot toe: in Borgerhout, vlak voor het Groeningerplein (de naam van het eenrichtingstraatje schiet me even niet te binnen) staat er een vrachtwagen keurig tegen de drempel geparkeerd met zijn laadruimte open. Maar of hij nu keurig stond of niet, ik kan daar niét passeren. En aldus toeter ik een paar keer, maar er komt niemand. Na twee minuten ongeveer zet ik mijn motor af en gooi ik mijn deuren open. Ik toeter nog een paar keer, maar er komt niemand.

    Na een kleine 10 minuten roep ik de dispatch op. En zoals lot het heeft voorzien, dan komt opeens de chauffeur opdagen. Niet gehaast, niet verstoord. Na nog een paar minuten is hij weg. Maar ik, ik had er allang genoeg van en had alle zin om te werken die dag verloren.

    Ik reed dan zelf met een kwartier vertraging en dus kan je al beginnen tellen: eerste bus komt niet, de tweede rijdt met een kwartier vertraging... Dus sommige reizigers hebben al 40 minuten moeten wachten op een bus 30 (en deze bus komt op veel plaatsen als enige, maar is meestal vrij rustig behalve op spitsmomenten en schoolmomenten, en woensdagnamiddag, blijkbaar).

    Ik kreeg dus heel wat vieze blikken en gefrustreerde woorden over me heen. En dat helpt niet. Het zal pas tegen 16u zijn dat ik eventjes rust ken aan mijn eindhalte aan de Waterpoort, 24 minuten voor mijn aflos. Daar sta ik 10 minuten stil en heb ik mijn achterstand ingehaald. Maar van 11u tot 16u in het centrum mét een stampvolle bus vol kwade reizigers rijden: het is niet mijn favoriete bezigheid.


    De dag daarop was een lange (6u59 – 16u40 met 2 uur pauze) op lijn 17.

    Voor de eerste keer mocht ik met een nieuwe bus rijden – VDL hybrides (nieuwer model dan degene die we al hadden).

    Ik moet toegeven: ik ben helemaal fan. Ik kwam ook helemaal tot rust in die bus.

    Vooreerst maken die amper lawaai. Rammelen amper, maar ook hun motor is heel stil. Zeker als hij puur elektrisch gaat rijden. Bovendien hebben ze een schitterende vering: ze rammelen al amper, maar doordat ze nog amper wiebelen ook, maken deze bussen zowel voor chauffeur als reiziger een zeer aangename ervaring. Bovendien zijn alle zetels van leer, wat de bus nog eens een heerlijke geur geeft ook (in plaats van de meestal duffe, stoffige geur van de andere bussen).

    En ten slotte trekken ze goed op en remmen heel zacht. Ik rijd graag minutieus, om zo weinig mogelijk g-krachten te krijgen. Dit zowel voor ecologie (ik weet dat je dan ook niet te traag mag rijden) als voor het comfort van mijn reizigers. Ik heb op mijn rijstijl dan ook al enkele complimenten van reizigers gekregen. En – als ik even mag stoefen – ik zou voor de periode november 2017 – augustus 2018 de tweede meest ecologische chauffeur van Zurenborg moeten zijn. Volgens de personeelsbegeleider kon ik alleen mijn remmen nog wat verbeteren.

    Ongetwijfeld, want soms moet je hard remmen, en als ik geen reizigers heb, durf ik wel wat sneller doorrijden.

    Die dag was dus – puur dankzij die bus – een zeer goede. En ze eindigde ook goed in de avond, met een etentje met één mijner beste vrienden.

    Enige minpunt was aan het UZA, mijn eindhalte. Ik moest daar wachten dus stappen de mensen guttatim op. En dan zeggen de meeste goedendag (terug) en ik zeg ook tegen elkeen goedendag. Tot er een mevrouw opstapte: ik zei goedendag, maar geen reactie. Ik zei het nog eens maar een heel pak luider (toen ze aan het tikken was), en ik zag haar ogen naar haar ooghoeken bewegen en ze stapte naar achter.

    Dat zijn écht onbeleefde mensen.


    Zo kan ik naadloos naar vandaag (vrijdag) gaan, op lijn 40, een lijn waar je te veel tijd hebt (je rijdt ruwweg een halfuur en staat een halfuur stil). Want hier had ik zonet op mijn laatste ritje ook zo iemand: ze kijkt me aan, ik zeg goedendag en zonder een glimlach, knik of woord loopt ze naar achter. Onvriendelijk en onopgevoed.

    Ik maak er nooit iets van, omdat je nooit weet wat het probleem is. Veel mensen die geen Nederlands kunnen zeggen niets terug bijvoorbeeld of ze hebben een slechte dag of ze weten niet beter.

    Toch vind ik dat geen redenen om mijn groet (en mij) compleet te negeren. Een glimlach, knik of wat dan ook als erkenning kan toch niet moeilijk zijn?

    Alleszins, lijn 40 is gegeerd bij onze chauffeurs omdat het zo'n enorm rustige lijn is (zowel qua verkeer als op de bus) en je dus heel veel van je werktijd gewoon stilstaat. Ik had wel een lange dag: van 6u12 tot 15u38. Ook weer met twee uur pauze tussen, en die hebben we nuttig gebruikt om naar de supermarkt te gaan en te eten.

    Veel is er dan ook niet gebeurd.

    Het stomste was – en ik weet nog steeds niet hoe het gebeurd was – een jonge gast die tot aan mijn deuren tussen twee haltes in komt lopen (ik stond te wachten aan een voorrang van rechts voor een mevrouw die allesbehalve kon rijden). Ik doe mijn deuren open en hij zei: “Ik stond aan de halte en heb nochtans met mijn hand gewuifd.” Ik vond het vreemd dat ik hem niet gezien had, maar heb me verontschuldigd en gezegd dat ik hem niet gezien had. Dat had ik dus ook niet. Ik ben nog nooit iemand zomaar voorbijgereden, maar ja, het kan wel eens gebeuren zeker.

    Daarnaast en ten slotte vroeg er ook een oude vrouw aan mij om dicht bij de rand te stoppen zodat ze gemakkelijk kan afstappen. Dat doe ik met plezier. En zij zei dan: “Ge zijt een schat van een man, of mag ik dat niet zeggen?”

    Waarom zou u dat niet mogen zeggen?”

    Misschien maak ik mevrouw jaloers?”

    Ik vond het schattig, lief en grappig, en ook zo'n verhalen maken mijn werkdag goed. Gewoon, iemand die bijzonder vriendelijk is en waarvoor je iets goed kunt doen; want ook bij het afstappen bedankte ze en noemde ze me een “schat”. Toch tof.


    En dan nu een aangename twee weekenddagen tegemoet met ruwweg mijn oma & opa, papa en broers. Om dan een blokje van drie dagen (ter compensatie van deze vijf) te werken. Er zitten dus mooie dagen aan te komen!


    Met vriendelijke groeten


    Stijn



    22-02-2019, 15:38 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 17, lijn 30, lijn 40, lijn 21, lijn 20, voormaat, roodrijder, foutparkeerder, vertraging, nieuwe bus, VDL hybride, onvriendelijk, onbeleefd
    17-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 dagen, 1 spannende

    Buongiorno


    Het is al acht dagen geleden. Acht. Dan moet er toch wel wat gebeurd zijn, niet?


    Wel, als ik mijn gsm moet geloven (waar ik altijd dingen die ik wil vertellen in neerschrijf), maar twee dingen op dezelfde dag. Gelukkig is mijn geheugen niet altijd een zeef, en kan ik er nog wel wat verhaaltjes bij flansen.


    De vorige keer ben ik geëindigd net voor mijn laatste stukje op de havenlijn 762. Dat was zaterdag 9 februari.

    Op die lijn heb ik – op de 4 uur dat ik moest rijden – niet veel meegemaakt. Wel twee Parijsenaars die niet goed wisten waar ze waren (met letterlijk de vraag: où sommes-nous?”) en ik uitleggen dat ze in Antwerpen, België waren. Dan wilden ze betalen met de kaart... gaat niet. Geld zoeken, 5,35 (een ticket voor twee is zes euro). Jha. Ik heb het dan maar zo gelaten en hen een ticket voor twee gegeven in ruil voor 5,35 euro.

    Dan werden ze helemaal enthousiast toen ik de bus opstartte: het was een hybride-VDL, en die stabiliseert zichzelf automatisch. Dus als ik het contact insteek, blaast die zichzelf eventjes naar links en rechts op. Dat vonden ze heel grappig. Ze waren ook gefascineerd door het “start-go” systeem. Ik herinner me dat vooral omdat “start-go” in het Frans bijzonder sexy klinkt. Alsof het een Japans woord is voor iets sensueels.


    Mijn eerste vrije dag was naar goede gewoonte vooral ontspannen en een kaartmomentje met mijn grootouders (oma verloren, opa gewonnen, ik ertussenin) en een (kort) bezoekje aan mijn mama en broers.


    Maar maandag was een topdag: na twee maanden kon ik eindelijk nog eens afspreken met mijn beste vriend. Dat maakte me héél blij en er was ook veel te bespreken. Wat had ik hem gemist!

    We zijn ook gaan biljarten – iets wat ik heel lang niet meer gedaan had. Ook dat had ik gemist. Het is geëindigd op een 3-3 stand, dus er zal ooit wel een rematch geschieden...

    Alleszins, zo begon de “normale” week zeer positief.


    Dinsdag, daarentegen, was de minste dag van de week. Het was mijn eerste werkdag dus normaal is dat een late, maar per uitzondering kreeg ik een B-dienst of gesplitste dienst. Om 6u21 buitenrijden tot 9u38, en dan van 12 u tot 17 (ruwweg). Dat was dus een lange dienst, op lijn 1 twee keer.

    Lijn 1, naar Hoboken en Hemiksem, is een aangename lijn om te rijden, ondanks een vrij lastige omleiding. Maar op den duur ben je dat al gewoon.

    Mijn eerste stuk verliep zonder incidenten (en erg rustig voor een ochtendspits) maar het tweede, daar heb ik na lang nog eens een geval van (louter verbale) verkeersagressie meegemaakt.

    De situatie is de volgende: ik draai in in een straat van zone 30. Aan mijn kant is er alleen een voetpad, aan de andere kant staan geparkeerde auto's. Een auto en een bus kunnen er vrij vlot passeren. Ongeveer in het midden van de geparkeerde auto's staat een bestelwagen van een koerierdienst voor een stuk op de baan geparkeerd. Hij vormt een obstakel voor tegemoetkomend verkeer.

    Ik kom daar aan, en een kleine, witte bestelwagen rijdt het obstakel voorbij. Maar ik ben al aan de bestelwagen dus we moeten beiden vrij hard remmen en staan met onze linkerkanten op ongeveer een halve meter van elkaar. Dankzij de (slecht geparkeerde) koerier kunnen we dus niet parkeren. Ik schrik en merk dat de andere bestuurder ook wat schrikt. Ik kijk hem wat verveeld aan, want hij moet stoppen en mij doorlaten en ik weiger met mijn bus (en een hele resem auto's achter mij) achteruit te gaan. Hij probeert achteruit te rijden, maar daar staan ook al auto's die op hem beginnen toeteren.

    Gevolg: hij stopt en stapt uit. Eerst begint hij wat ambetant te doen naar de koerierswagen (de koerier zat er niet in) en dan krijgt hij in de smiezen dat mijn raampje open is. En dan begint het:

    “Hè, puit (blijkbaar betekent dat “stommerik”), kunt gij niet stoppen? Ge ziet toch dat ik aan het voorbijsteken ben? Hè? Kunt gij niet stoppen? Zijde gij blind of wa? Puit! Gij moet stoppen, gij zijt in fout hè! Puit!” (ik overdrijf niet hoeveel hij “puit” riep)

    Dus ik: “Excuseer meneer, maar u heeft het obstakel aan uw kant dus u moet stoppen.”

    “Gij zijt in fout! 't Is niet omdat ge met een bus rijdt dat ge niet moet stoppen hè! Puit!” Dan liep hij naar de andere kant van de bus om te checken of ik niet nog opzij kon. Toen hij zag dat ik met mijn wielen letterlijk tegen de drempel zat, repte hij zich snel weer naar mijn raampje om nog een resem onzin uit te kramen in de trant van: “Gij zijt in fout” “Puit” “Gij moet stoppen” of nog mooier: “Ik zal de nummer van uw bus eens opschrijven en naar uw maatschappij schrijven se” waarop ik: “Doet u maar”.

    De kans is bijzonder klein dat hij dat doet en dat het wat loze dreigementen zijn en zelfs als hij het doet, dan nog heb ik niets verkeerd gedaan.

    Toen vertrok de koerier (met een schuddend hoofd en smalende glimlach omdat iedereen die onze situatie zag al doorhad wie er in de fout was...) en stapte hij in. Dan reed hij weg.

    De reizigster die vanvoor zat zei nog: “Meende die dat nu? Zijn fout echt niet toegeven?” Ik knikte. “Sommige mensen zijn echt niet te geloven.” Ik kon niet anders dan haar gelijk geven. Maar het doet wel goed als reizigers zoiets zeggen: dan sta je niet alleen.

    Alleszins, het volgende uurtje wel met wat gestegen stress gereden, maar niet dat het me beïnvloedde. Ik was het snel weer vergeten.


    Het tweede, maar veel minder ernstige, was een bestuurder die in Hemiksem opeens remde voor een groen licht. Een groen licht, ja. Goed, volgens de wegcode moet hij niet doorrijden. Maar opeens gaan remmen terwijl ik er aan kom rijden? Ik heb, tegen mijn gewoonte in, toch eventjes mijn toeter gebruikt en hem weggejaagd. Hij stak zijn hand naar mij op en vertrok snel weer.

    Maar ook dat was even schrikken.


    En dan, de dag daarop was het staking. Met alle respect voor mensen die staken uit overtuiging (niet voor de mensen die het doen voor “een vrije dag”), maar ik staak niet mee. Ik heb weinig verantwoordelijkheid in mijn leven, maar ik neem alle verantwoordelijkheid bijzonder serieus. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om mensen van vervoer te voorzien en dus mijn dienst te rijden.

    Ik zat eerst 4 uur op lijn 20 en dan 2 uur op lijn 19.

    Het was een vrij goed aangekondigde staking. Slechts drie mensen die opstapten wisten het niet. Ik heb niemand kwaad gehad.

    Integendeel, waar normaal amper 70% mij erkent als een mens (de rest loopt mij, ondanks dat ik goedendag zeg, gewoon voorbij, ongeveer 25% zegt iets terug, en 40% glimlacht wel eens of knikt, en 5% is van de onbeschofte soort die mij gewoon vies aankijkt als ik hen begroet; geen wetenschappelijke studie, gokken op gevoel), heb ik die dag denk ik 95% van de mensen gehad die mij aankeken en zo'n 80% die mij begroette. De mensen die niet op mijn bus zaten staarden meer: “Wat doe die bus hier? Moet die niet staken?”

    Nee dus. Maar het was wel een bijzonder rustige dag. Er was niet meer verkeer, maar vooral amper reizigers. Niemand rekent op een bus, dus dat is een voordeel. Ik heb amper gewerkt.

    Alleen op lijn 19 (Deurne Zuid – Sportpaleis, niet mijn favoriete lijn) was het bijzonder druk aan het Sportpaleis.

    De kroon spant een jonge man die aan het Bosuilstadion opstapte: “Seg, bent u de enige lijn 19 die rijdt vandaag?”

    “Ik denk het, ja.”

    “Ja, ik wacht hier al van 10 uur vanmorgen.” (Het was 20u!) Blijkt dat hij wel te voet tot hier was gekomen, en dan heeft gewacht op een bus terug, maar er geen heeft gezien. Hij was tussendoor wel wat gaan drinken met zijn oog op de bushalte. Alleszins, straf...

    De staking was dus wel geslaagd. Dat merkte ik ook aan de busstelplaats: bijna alle bussen stonden er nog.

    Volgens de man van de tankdienst moest hij 15 bussen tanken die avond. Normaal zijn het er meer dan 100.

    Maar de stakingsdag was dus een zeer aangename dag.


    De twee volgende dagen, respectievelij op lijn 22 en lijn 20, zijn zonder noemenswaardige incidenten verlopen.


    Dit weekend was ook alweer geslaagd: gisteren (zaterdag) zijn twee neven gekomen en hebben we de hele dag een gezelschapsspel met miniatuurtjes gespeeld (Heroscape, waar ik vrij veel van bezit) wat heel leuk was. Of ik gewonnen heb? De last man standing niet, de punten wel. Dus half om half.


    Vandaag was ook een hele rustige dag. Ik heb bezoek gekregen van mijn mama en we hebben van het mooie weer genoten in het Rivierenhof.


    Voila, dat was het alweer. De laatste 4 dagen waren dus hoogdagen: want alles is stabiel, er is niets gebeurd en daar geniet ik enorm van. Ik heb genoeg labiliteit in mijn leven gehad om van deze stabiele periode in mijn leven elke dag te genieten. Zalig.


    Alleszins, tot de volgende!

    17-02-2019, 21:47 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:lijn 20, lijn 22, lijn 1, lijn 19, sportpaleis, verkeersagressie, puit, bosuil, staking, neven, stabiel
    Archief per week
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019

    Mijn e-mail

    stinokonino@hotmail.com


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs