Het zijn van een Stijn
Inhoud blog
  • Weekend op lijn 30
  • De getuige
  • De getuige
  • Een vijfdaagseweekblokje
  • 8 dagen, 1 spannende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het banale leven en lijden van een chauffeur bij De Lijn
    03-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een blokje werk

    Good afternoon


    Eventjes een disclaimer: de dagelijkse blog-updates werden wat vermoeiend en erg moeilijk om bij te hebben, dus ga ik het vanaf nu zonder verplichting doen. Het is nu 5 dagen geleden, en vandaag (zondag 03/02/2019) is de laatste dag van mijn werkblok van 4 dagen.


    Mijn eerste werkdag – donderdag – was een late op lijn 20. Lijn 20 is één van de enige twee lijnen waar we theoretisch gesproken buiten de gemeente Antwerpen rijden: deze rijdt tussen het Centraal Station (de Quellinstraat) en Borsbeek. Een vrij kort edoch druk ritje.

    Het eerste wapenfeit van die dag was al in het tweede stuk van mij rijprestatie. Ik had net afgelost richting Borsbeek, waardoor ik een vertraging van 3 minuten had opgelopen. Ik kom in de Berchemlei aan. Tussen twee haltes in loopt een man. Hij ziet mij aankomen en begint druk en boos te gebaren met zijn handen en wijst naar zijn hypothetische horloge.

    Jawel, ik was 4 minuten te laat en dat was schandalig veel voor meneer, die al was beginnen wandelen. Vreemd genoeg niet eens in de richting vanwaar mijn bus reed.

    Sorry, beste reizigers, dat wij soms (/vaak) te laat rijden: dat heeft met veel factoren te maken die in 98% van de gevallen niet de schuld van de chauffeur zijn. Zelfs niet de schuld van De Lijn: maar eerder overmacht. Zoals een aflos. Zoals file. Zoals een defecte of koppige bus. Zoals mensen die je ophouden. Zoals te weinig tijd krijgen. Zoals een overweg. Zoals controle enz...

    Verder die avond heb ik mij alleen eventjes geërgerd aan een vrouw die opstapte en mij heel vies aankeek. Ik weet niet waarom: toen reed ik op tijd en ik had een voormaat (zie verder). Ik zeg altijd tegen iedereen die zegt goedendag, in de vorm van “goedemorgen”, “goedemiddag” of “goedenavond”. Ik knik daarbij en zet een kleine glimlach op (soms misschien zelfs onopmerkelijk). Ik zeg ook een goedemiddag tegen elke persoon die opstapt. Zeggen, niet roepen. Soms horen ze mij niet. Maar iedereen die mij eventjes een blik gunt, weet dat ik hen begroet. Ik vind het dan niet meer dan beleefd om iets terug te doen: een goedendag is mooi, een glimlach of een knik is ook al meer dan genoeg. Zo erken je mij als mens en niet als een onderdeel van de bus. En we maken elkaars dag beter. Bedankt!

    Wat sommige mensen dan bezielt om mij aan te kijken alsof ik lucht ben, of mij zelfs vies aan te kijken omdat ik hen begroet, ik weet het niet. Maar ik vind dat zeer onbeleefd. Zelfs al is er een bus niet komen opdagen of ben ik te laat.


    Het grappigste van de afgelopen week geschiedde op het kruispunt van de Keyzerlei met de Van Ertbornstraat/Quellinstraat.

    Laat me de fase van het verkeerslicht daar uitleggen: eerst krijgen de auto's van de Quellinstraat en Van Ertbornstraat groen. Dan wordt het rood voor de auto's van de Quellinstraat. Vervolgens voor die komende van de Van Ertbornstraat. Dan krijgen in alle richtingen voetgangers groen, en fietsers groen komende van het Operaplein. Vervolgens krijgen die allemaal rood, en mogen bestuurders vanuit de Keyzerlei doorrijden.

    Die avond kom ik daar aan en voor mij staat een politiewagen. Braaf te wachten.

    Op het moment dat de voetgangers groen krijgen, rijden mijnheer de arm der wet door. Door door het rood. Hij heeft dat duidelijk niet door, dus ik knipper met mijn lichten. Hij stopt abrupt in het midden van het kruispunt. Dan rijdt hij op z'n gemak verder.

    Hij had zich duidelijk vergist. Maar of het een goed voorbeeld is? Ik betwijfel het. Zeker omdat dat één van de favoriete kruispunten van voetgangers is om door het rood te wandelen.


    De dag daarop, vrijdag 01/02/2019, reed ik lijn 21. Een late dagdienst van pakweg 12u30 tot 21u.

    Op mijn eerste stuk evenwel had ik geen voormaat. Dat is ferm ambetant.

    Een “voormaat” is vakjargon (of gewoon een simpel woord) voor de bus die normaal voor jou moet rijden. Als ik dus om 15u20 aan een halte aankomt met mijn bus, en de lijn rijdt om de 10 minuten, dan zou mijn voormaat daar dus om 15u10 gepasseerd moeten zijn en zou mijn achtermaat daar om 15u30 moeten passeren.

    Wel, mijn voormaat reed dus niet. Naar ik vermoed – omdat ik meer dan 4 uur zonder voormaat heb gereden – omdat ze de diensten niet gevuld krijgen door personeelstekort. Alleszins, waarom is dat zo ambetant?

    Er valt dus een bus uit. Ik rijd met andere woorden voor twee bussen: ik pik dubbel zoveel mensen op. Mijn bus zat dan ook meermaals stampvol.

    Daarnaast worden mensen vies gezind omdat ze langer op hun bus moeten wachten. Op de 21 was dat toen niet meer dan 30 minuten, maar dat is al vrij lang als je binnen het kwartier een bus verwacht. Dat zijn natuurlijk wel alleen de mensen die op de vorige bus aan het wachten waren.

    Doordat je het veel drukker hebt op je bus, wordt je tijd ook krapper: je begint gemakkelijker te laat te rijden.

    En dan begint de cyclus van te laat te rijden: je pakt al mensen mee voor de volgende bus, je krijgt het nog drukker dus je verliest nog meer tijd enz...

    Zo erg is het gelukkig niet geworden. Ik ben niet veel te laat beginnen rijden ondanks de drukte, omdat je veel tijd krijgt op lijn 21.


    En dan... zaterdag. Op lijn 22.

    Het gebeurt niet gauw, maar ik had op een gegeven moment veel stress die dag.

    Wie herinnert zich de pastoor Bauwenslaan nog? “De bulten van Wilrijk”? Wel, die straat moest ik in twee richtingen door. Veel te smal en veel te hoge drempels. Bovendien nog wat tijdverlies. 's Middags werd het dan nog eens vreselijk druk, met een stilstaande VIIde Olympiadelaan als gevolg. Met als gevolg te laat te rijden. Bovendien reden de mensen die dag om de één of andere reden bijzonder agressief. Als ik in de bebouwde kom pink om uit mijn halte te rijden, heb ik voorrang: die dag niet. En ze deden erg agressief als ik traag vertrok. Anders sta je eeuwig op de Boomsesteenweg, terwijl zij zelfs moeten stoppen.

    Maar dat is al vooruitlopen.

    De stress begon eigenlijk al tijdens mijn eerste ritje.

    Vertrekkende vanuit het UZA rijden we een vrij rustige baan op. Er staat een STOP-bord, dus moeten we stoppen en voorrang verlenen.

    Ik wil dus die baan oprijden, kijk links, kijk rechts, kijk links en ik zie niets. Dus ik vertrek. Er zit één persoon op mijn bus.

    Plotseling hoor ik een hels getoet en kijk in mijn rechterspiegel. Ik zie een kleine auto tegen (zelfs een stukje in) de struiken stilstaan.

    Ik schrok mezelf een bult. Hoe kan ik die auto niet gezien hebben? Ik wachtte even om te zien of hij zou uitstappen en om te kennen te geven dat ik het niet uit agressie deed.

    Hij stapte niet uit dus reed ik kalm verder en de auto deed hetzelfde.

    Ik heb mezelf een hele ritje afgevraagd: hoe kan ik die auto niet gezien hebben? Ik was er zeker van dat ik rechts gekeken heb.

    Toen ik er het volgende ritje opnieuw vertrok, heb ik extra goed gekeken en toen zag ik waar de fout wellicht lag: bij mijn voorste deuren, waar zij sluiten, is een vrij grote dode hoek. Ik zag het onmiddellijk: daar kan een auto achter zitten. En als je dan verder rijdt, verkleint die hoek niet waardoor die auto weggestopt blijft.

    Alleszins, ik wou dat ik tegen de bestuurder sorry kon zeggen. Het was 100% mijn eigen fout, zowel omdat ik hem had moeten zien als natuurlijk het feit dat je wettelijk verplicht moet stoppen bij een stopbord, en niet kijken en blijven rijden, al was het misschien maar aan 10km/u. Nee, ware het een ongeval geweest, het had volledig mijn fout geweest. Gelukkig had de bestuurder goede reflexen.


    Maar die dag op lijn 22 was niet al kommer en kwel. Aan de Bist in Wilrijk wilde een vrouw opstappen toen ik net de halte uit was.

    Dat mag niet. Om meerdere redenen.

    Je stoort het verkeer en doet een manoeuver is een eerste.

    Je geeft een slecht voorbeeld aan mensen om dat meer te doen.

    Maar het belangrijkste: als er dan iets gebeurt, in het bijzonder met de opstappende persoon, ben jij niet verzekerd. Als zij dus een been zou breken, dan zou ik opdraaien voor de kosten.

    Ik hekel mensen die mij dwingen de keuze te maken: emotioneel gezien zou ik hen direct laten opstappen, rationeel gezien mag het niet en is het eigenlijk niet slim.

    Wat ik ook doe, meestal voel ik mij wat ambetant achteraf.

    Deze keer niet. De vrouw stapte met een grote glimlach op en zei me: “U zijt ne schat, meneer, dank u!”

    En voordat ze ergens in het centrum afstapte, kwam ze nog speciaal naar voren om me nog eens te bedanken.

    Voor zo'n reizigers doet een mens als eens graag iets extra. Zo geven die mensen je een goed gevoel.

    Niet zoals twee anderen die enkele ritten later aan kwamen lopen en voor wie ik een hele bus liet wachten (er moest niemand anders op- of afstappen). Toen ze zagen dat ik stilstond, begonnen ze te wandelen tot bij de voordeuren en zonder mij nog een blik te vergunnen (en zonder een vervoersbewijs te valideren of te tonen) gingen ze zitten.

    Dán heb je echt zin om door heel die bus te roepen “BEDANKT!” maar ik blijf dan liever braaf. Het is vooral triestig dan, vind ik.

    Maar laten we dan liever aan de hierbovengenoemde vrouw denken.


    Als laatste verhaaltje nog een stukje over mijn allergie: alcohol. Of het is te zeggen, zatte mensen. Ik had voor het eerst echt de neiging om rap door te rijden, maar ik voel me daar iets te verantwoordelijk voor.

    Ik sta aan een halte terwijl ik aan de overkant van de straat (nogmaals: ik rijd altijd met mijn raampje open) hoorde roepen. Een oudere man wil nog mee. Hij maakte een luid, schel geluid en wankelde wat.

    Toen hij opstapte rook ik de afschuwelijke alcoholgeur. Hij ging zitten en begon zo van tijd tot tijd zowel slijm te snuiven als een korte, diepe lach te uiten. Vrij storend, zeker omdat die lach onvoorspelbaar luid was.

    Ik was blij toen hij afstapte. Hij brabbelde ook nog vanalles naar mij, waar ik dan niets van verstond.

    Voor zo'n momenten ben ik blij dat ik een spuitbus Febrèze bij heb. Liever mijn bus geassocieerd zien met een proper toilet dan met een zatte vent!


    Alleszins, dat was het weer. Deze keer voor deze week.


    See ya

    03-02-2019, 21:15 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oortjes
    Goedendag

    Vandaag was een dag vrijaf. Ik heb met andere woorden niets gedaan, behalve gegamed en gekuist.

    Ik moet dus over iets anders schrijven.
    Wel, laat ik het hebben over mijn problemen met reizigers.
    Op zich heb ik met niemand problemen, zolang mensen zich aan de regels houden. Maar ik heb niet zo'n grote mond, dus als ze vanachter opstappen of vooraan afstappen, bekijk ik ze hoogstens eens vernietigend maar verder stoort het me niet of ga ik niet raar beginnen doen.
    Als ze deuren beginnen blokkeren, dan durf ik wel al eens iets zeggen.
    Bon, voor de rest stoort me niets behalve één categorie: de rust verstoren op mijn bus. Ik ben een persoon die veel van rust houdt, en dat geldt dus ook voor lawaai op mijn bus. Reizigers moeten bij mij dus liefst rustig zijn en niet te veel lawaai maken, iets wat andere reizigers even goed mogen verwachten. Veel vind ik dat niet gevraagd.
    En zo komen we tot mijn grootste allergie: geluid op mijn bus komende van een smartphone. Het ergste is als ze een filmpje afspelen of muziek luisteren via de luidspreker van de smartphone. Ik kan me dan niet concentreren, word er zenuwachtig van, de kwaliteit is abominabel en ik vind het gewoon storend en onbeleefd: als er iemand op mijn bus dat doet, gegarandeerd dat ik er binnen de paar minuten iets op zeg (niet direct, want het kan altijd niet de bedoeling zijn). Tot nog toe luisterden ze allemaal, op twee trienen na die eens achter mij zaten en muziek afspeelden. Maar ze zijn dan vanachter gaan zitten en hebben het daar gedaan, waardoor ik het niet meer hoorde.
    Feitelijk kwam mijn laatste compliment van een reizigster door mijn ingrijpen bij geluid: een vrouw zat exotische muziek af te spelen dus ik vraag (in de praktijk: roep vriendelijk vragend) om dat geluid van die smartphone af te zetten. Krijg ik steun van een mevrouw in de bus: "Ah, eindelijk eens een chauffeur die daar iets op zegt" waardoor zij zelf de vrouw ook aanmaant om de smartphone af te zetten. En al snel keerde sereniteit weder.
    Nu, er zijn een paar moeilijke gevallen. Het eerste zijn kinderen.
    Baby's, ja, daar kan niemand iets aan doen. Ik vind het onmetelijk storend, eerlijk gezegd, en afleidend (zeker als ze het uit "pette" doen en echt de hele bus in grote toonaarden bij elkaar schreeuwen), maar ik besef ook wel dat dat ongewild is. Dikwijls worden die ouders al zelf bijzonder ongemakkelijk. Dan vind ik het mijn taak niet om daar nog een schepje bovenop te doen. Ook als ze niets lijken te doen: ik moei me niet met hun manier van omgaan.
    Eén keer heb ik eens iets gezegd op kinderen die zoveel lawaai maakten (tussen 4 en 8, denk ik, 4 kinderen) dat ik er onnozel van werd. De moeder zei niets. Dus heb ik kwaad geroepen of het rustiger kan.
    De kinderen waren opeens bedaard. De moeder niet. "Ce sont des enfants, quoi!" Ik heb haar niet van repliek gediend en ze besefte snel genoeg dat ze niet op excuses moest wachten. Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. Gelukkig had ik genoeg gezag... De rest van de rit waren de 4 kinderen engeltjes en hebben ze braaf op hun stoel gezeten tot ze moesten afstappen. De moeder ook.
    Het tweede probleemgeval zijn oortjes en koptelefoons. Iemand die vlakbij zit, daar kan je nog subtiel teken naar doen. Maar wat met iemand die achteraan zit met zijn of haar (beide even sterk vertegenwoordigd) muziek zo luid dat ik het tot vooraan kan horen? Roepen heeft geen zin, en daarvoor speciaal vanachter mijn stuurpost komen is de moeite niet waard en geneert die mensen ook wel bijzonder sterk. Ik heb er dus tot op heden geen praktische oplossing voor gevonden. Als iemand die ooit weet, laat het me weten. Als een reiziger op mijn bus dit meemaakt, heeft die nu al mijn toestemming om die persoon die zijn oren wil verknoeien erop te wijzen dat zijn/haar muziek te luid staat. Maar ja, wij, Belgen, laten alles maar zoals het is (ik ben niet anders hoor).

    Zo, dat was het alweer. Tot de volgende!

    29-01-2019, 00:00 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Vrije dag, kuisen, oortjes, baby's, kinderen, muziek, luid, lawaai, allergie, smartphone, reizigers
    28-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pas op voor betonblokken
    'Allo 'allo

    Vooraleer ik het relaas van vandaag uit de doeken doe, eerst nog eventjes kort een grappig momentje van gisteren.
    Je kan je niet inbeelden hoe mensen soms het verplicht inscannen invullen. Een minderheid scant gewoon niet (al is dat moeilijk te meten omdat zij soms wel in orde zijn met hun vervoersbewijs) maar de meesten hebben ondertussen wel al door dat het niet zo veel moeite vergt om dat kaartje eventjes voor het oog van de scanner te houden.
    Zo beginnen ook mensen heel origineel te scannen: sommigen scannen alsof ze het toestel met een zwaard gaan neerslaan, andere laten de kaarten voor- en achterkant van het toestel zien en nog anderen scannen hun kaart niet, maar wel hun rugzak.
    Maar de meneer uit de Brederodestraat had toch wel een bijzondere manier. Of toch een manier die komisch overkwam. Hij bleef voor het scanapparaat staan en boog naar voren, dichtbij de vrouw die daar op het stoeltje zat. Ik dacht bij mezelf: "Wat doet die mens nu?" En dan: PIEP. Hij had zijn kaart in zijn binnenzak steken. Het was even zoeken maar uiteindelijk lukte het wel. En hij zich maar tegen dat scantoestel wrijven. Maar ja, hij is wel in orde.

    Vandaag dan reed ik op lijn 762 (met een zeer slechte bus). Deze lijn rijdt naar de haven. Een halfuur heen, een halfuur terug, waarvan telkens buiten de spits ongeveer 20 minuten rijden en 10 minuten stilstaan. Je maakt er ook heel wat mee met je mensen, omdat het aan de ene kant dikwijls dezelfde zijn (één van de vriendelijkste mensen die ik ken is een Marokkaanse vrouw die regelmatig deze lijn neemt en mij ook al kent), aan de andere kant mensen die vreemd zijn in Antwerpen en van overal ter wereld opeens op je bus kunnen zitten. Je verkoopt er dus ook veel tickets.
    Het kan ook maar alleen op deze lijn gebeuren: ik vervoerde eens een troep Russen die vroegen waar "the girls" waren en toen ik hem in de buurt afgezet had, gaven ze mij twee flesjes bier.
    Vriendelijk, maar bedankt: ik ben al heel mijn leven alcohol en hanteer een nultolerantie. Maar ik vond het wel sympathiek.

    Vandaag waren de mensen niet zo opvallend. Maar er is wel iets gebeurd.
    Op weg naar het Sint-Jansplein, vanaf de Rooseveltplaats, ligt er op de grens van de Osystraat met de Van Maerlantstraat een bussluis. Dit is dus een stuk weg met een slagboom die opengaat voor bussen en hulpdiensten. Die bussluis is aan de linkerkant afgescheiden met een betonnen muurtje. Zo van die betonnen blokken die meermaals aan de weg te vinden zijn, maar dan smaller.
    Wel, die waren vanmorgen rond 6 uur "ineens" omgevallen. Ik weet niet hoe en het blijft me een raadsel. Het leek niet alsof er iemand tegen had gezeten. Maar daardoor konden wij de bussluis niet door, en alle bussen van lijn 17, 1, 13 en de 700-bundel ook niet.
    Gevolg: omrijden via de leien.
    Gevolg: file.
    Gevolg: veel te laat rijden.
    Schitterend. Het was blijkbaar een hele klus om dat muurtje ook weer recht te krijgen. Eerst werd het afgespannen, en pas na enkele uren was het weer vrij. Ik blijf me vragen stellen met hoe zoiets kon omvallen.
    Ok, het was echt schijtweer en erg windering, maar ik zou het straf vinden mocht de wind betonblokken doen omwaaien. Het kan natuurlijk wel.

    Aan de eindhalte van de 762 - kaai 210 - stonk het overigens vandaag verschrikkelijk. Ik weet niet  wat het was. Maar toen ik het voor de eerste keer rook, dacht ik dat er iemand in mijn bus geürineerd had. Zo rook het. Dikwijls sta ik 10 minuten aan die eindhalte en dat was dus bijzonder onaangenaam. Zeker voor iemand met zo'n gevoelige neus als ik.

    Ik had mij erop voorbereid om ook een beetje te fulmineren tegen één van de slechtst afgestelde lichten van Antwerpen, maar ik heb er vandaag amper last van gehad, dus houd ik dat liever voor een volgende keer en sluit ik de dag positief af: twee dagen vrijaf in het vooruitzicht!

    Gegroet!

    28-01-2019, 23:55 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 762, stank, betonblokken, omleiding
    27-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zondagse rust
    God afton

    Vandaag opnieuw op lijn 1/13, eerst 3 uur op lijn 13 en vervolgens 4,5 uur op lijn 1.

    Het was een bijzondere dag: niet omwille van het schrijnend slechte weer, maar omdat er absoluut niets gebeurd is. Ik heb zelfs niet uitzonderlijk hard moeten remmen. Ik ben zelf verbaasd.

    Lijn 13 nochtans heeft me al met twee ongevallen opgezadeld, waaronder, zoals gisteren reeds geschreven, mijn laatste.
    Vandaag passeerde ik dus weer meermaals de plaats van mijn laatste ongeval: en of ik er voorzichtig was!
    Op onze omleiding die bijna alle rusttijd aan de eindhaltes kost, moeten we op een gegeven moment vanuit de Berkenrodelei in Hoboken de Commandant Weynsstraat indraaien. Dat is een bocht naar links van meer dan 90 graden in een éénrichtingsstraat, met een nogal lastig geplaatst verkeersbord en paaltje in de laatstgenoemde straat.
    We moeten dus zeer scherp afdraaien vanop de Berkenrodelei. Maar aan de rechterkant zijn parkeerplaatsen. Toen ik daar een ongeval heb gehad, gold er nog een parkeerverbod. Dat parkeerverbod is nu opgeheven en dus nu mogen er legitiem auto's staan: nog altijd een gevaar.
    Ik heb dus in het bewuste ongeval met mijn uitzwaai zo'n geparkeerde auto langs zijn spiegel en koetswerk van zijn voorwiel geraakt. De auto zag er niet meer uit, al was de spiegelkap het enige kapotte aan de spiegel. Die kap kon je er zelfs nog gewoon opzetten.
    Het was toen spits: heel veel getoet en een razende voetganger (niet de eigenaar) riepen mij heel snel een halt toe. En maar goed ook, want ik was me pas op hun lawaai van mijn kwaad bewust.
    Ik heb vriendelijk mijn reizigers afgezet en de bus zo goed en kwaad als mogelijk opzij gezet. Zij hadden geluk dat enkele minuten later al een volgende bus kwam.
    De "uitzwaai" van een bus, voor mensen die niet weten wat het is, is de achterkant van de bus, achter het wiel. Een vrij groot stuk van de bus steekt achter het wiel uit. Dit zorgt ervoor dat als wij naar rechts afdraaien, de bus achteraan naar links draait en omgekeerd. Er gebeuren dus - naast met de spiegels - procentueel veel ongevallen mee met de bussen. Als je te dicht bij een obstakel rijdt en al dan niet onverwacht moet draaien, bestaat de kans dat je dat obstakel meeneemt. Goed spiegelgebruik minimaliseert deze kans natuurlijk.
    Zo heb ik deze geparkeerde auto dus geraakt. Met mijn uitzwaai. Normaal ben ik mij vrij goed bewust van dit gevaar: maar ik moest toen uitwijken voor een tegenligger en zo kwam ik rechts te dicht staan, en bij het draaien heb ik er niet bij stilgestaan. Bijzonder stom en vooral lastig voor de personen van die auto, natuurlijk. Zelfs al mogen ze er niet staan, ik blijf in fout: je bent altijd in fout als je tegen iets dat stilstaat rijdt.
    De procedure is: veiligheid garanderen (bus uit de weg zetten, mensen inlichten...), dispatch oproepen en ongevallenformulier invullen.
    Normaal krijg je de toestemming van de dispatch, die de politie inlicht, om de plaats van het ongeval te verlaten. Maar ik kreeg die toestemming niet: de politie wilde ter plaatse komen omdat ze vermoedden dat de eigenaars in de buurt woonden en dan konden zij ook ineens hun kant van het ongevallenformulier invullen. Met dat de politie moest komen, moest een controleur ook aanwezig zijn.
    Goed, driekwartier later komt de controleur. Die kan eigenlijk ook niet veel doen behalve met mij wachten. En dat doen we.
    Na 2 uur wachten komt de politie. Zij inspecteren mijn ongeval (de bus, de auto) en hebben vrij snel de eigenaars gevonden die inderdaad in de buurt woonden. Er kwam een vrouw bij die haar kant van het ongevallenformulier invulde. Begrijpelijk vrij slechtgezind.
    Dan was afgelopen. Dan mocht ik opeens binnenrijden omdat ik eigenlijk al gedaan had met werken.
    Het geeft behoorlijk veel stress, zoiets meemaken. Ik twijfel dan vooral aan mezelf: kan ik eigenlijk wel goed rijden?
    Als ik voor het ongeval nipt iets ontweek of maar net iets niet raakte, dacht ik: 'Ik kan eigenlijk vrij goed rijden.' Na het ongeval was dat: 'Stijn, leer rijden!'
    Alleszins, dat was begin november 2018. Sinds dan heb ik geen accidentjes meer veroorzaakt en laten we hopen dat dat zo blijft! Want ik kan eigenlijk vrij goed rijden... hoop ik.

    Ciao!

    27-01-2019, 20:54 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 1, lijn 13, ongeval
    26-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reserve
    Ahoi

    Vandaag eerst een paar bezoeken - bij mijn mama en oma en opa.
    Ik wist dat mama niet thuis was, mijn oudste (jongere) broer had blijkbaar examen en de jongste, jha, die sliep nog om 11u45. Het moment dat ik al vertrokken was naar mijn grootouders om te kaarten. Daar heeft mijn opa vrij overduidelijk gewonnen en zijn inzet meer dan verdubbeld (2 euro beginnen en met 4,61 euro eindigen, chapeau!).
    Gebeurde dat maar eens met mijn aandelen... Ja ik ben belegger, maar absoluut niet professioneel. Ik doe het omdat ik het leuk vind, omdat het mij interesseert en omdat geld op een spaarboekje toch geen rosse cent oplevert (figuurlijk dan).

    Mijn werkdag begon om 17u10 en eindigt om 01u40. De volle 8u30 dus. Dat komt omdat ik "reserve" zit.
    Ik heb dus geen lijndienst, maar moet in de stelplaats present zijn (en blijven) en inspringen als er iemand wegvalt door ziekte, een ongeval, door een verkeerde planning, een tekort aan chauffeurs die dag etc...
    Meestal moet je dan op z'n minst een stukje rijden van bijv. 2 uur, soms een hele dienst.
    Maar deze avond was er niets. Absoluut niets. De portier heeft me wel eventjes aan het werk gezet en me in alle brievenbussen van het personeel hier twee papieren te laten steken (een vrij saai jobje, maar het is wel gebeurd).
    Wat heb ik dus gedaan? Mijzelf ontspannen op de stelplaats. Ik ben hier op voorbereid en heb mijn laptop mee, kranten... En zo houd ik me (eigenlijk op kosten van De Lijn) bezig. Op zich is het zo een prachtige job. Of zoals een naaste van mij het omschreef: "Ik ga ook werken bij De Lijn, kan ik tijdens die job columns schrijven!" Of een blog schrijven, dat kan ook.
    Maar deze reservedag is dus een uitzondering. Meestal zit je hier wel een paar uur, maar de hele dienst uitzitten is eerder zeldzaam (geworden). Op zich is het natuurlijk wel heel leuk. Al begint het na een tijd ook te vervelen en rijd ik ook graag. Echter, omdat ik eergisteren een extra dienst gereden heb, voelt vandaag eerder aan als mijn tweede vrije dag, dus dat valt allemaal nog wel mee. Mij hoor je alleszins niet klagen.

    Spectaculaire verhalen en ongelofelijke heldendaden heb ik vandaag dus helaas niet te vermelden, maar geen nood, morgen is er weer een dag! En een zaterdag, wie weet wat er dan allemaal zal gebeuren!

    Gute Nacht!

    26-01-2019, 00:51 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Reserve
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bus rijdt in twee richtingen
    Ave

    Vandaag gewerkt, jawel. Een zaterdag is aangenaam om te werken. De zaterdagspits is te situeren rond 14u. Voor de rest is het op zaterdag behoorlijk rustig.
    Mijn dienst was op lijn 1/13, van ruwweg 12u tot 19u30.
    Lijn 1 (vanaf maart lijn 14) en lijn 13 zijn haast dezelfde, met dat verschil dat lijn 1 naar Hemiksem rijdt (een rit van een uur) vanaf de Noorderplaats en lijn 13 naar Polderstad. In Antwerpen rijden ze helemaal hetzelfde en ze splitsen pas in Hoboken: vandaar worden ze min of meer als dezelfde lijn gezien. Mijn eerste (korte) stukje was dan ook op lijn 13, mijn tweede (lange) stukje op lijn 1.

    Op lijn 13 was er (gelukkig) niet veel gebeurd. In het afgelopen jaar heb ik een aantal (stoffelijke) accidentjes gehad waarvan 2 op lijn 13 waren. Mijn laatste was ook op die lijn. Maar dat vertel ik misschien later wel.
    Op lijn 1 was ik vandaag bijzonder dicht bij een vrij serieus ongeval. Normaal geraak ik ongeveer 1 keer per week maar in conflict met andere weggebruikers, en dan meestal omdat zij iets doms of onverwachts doen. Natuurlijk maak ik soms ook fouten, maar dan zet ik een excuserende blik op. Als iemand mij serieus stoort, kijk ik die persoon uit reflex vernietigend aan. Soms beseffen mensen dat ze in fout zijn, soms 'moet ik het maar gezien hebben'.
    In de laatste categorie situeert mijn "bijna-ongeval" van vandaag zich. Een auto wil zijn parkeerplaats verlaten, heeft zijn pinkers opstaan, maar ik, met een collega achter mij, rijd tegen 50. De man rijdt gewoon nonchalant uit zijn parkeerplaats. Ik moet al heel erg hard remmen, maar in plaats van ineens van mijn baanvak weg te zijn, aarzelt hij (ik weet niet waarom). Ik moet alles dicht gooien, met een serieuze toooooeeeeeeeeeeeeeeeeeet erbij, nog eens extra hard versterkt door mijn collega achter mij. Ik eindig op amper 20 centimeter van de achterkant van de auto. En hij staat ondertussen dwars op mijn baanvak.
    Ik kijk hem met een erg boze blik aan. Maar meneer is niet onder de indruk, doet nogal opgefokt zijn raampje naar beneden en zegt de volgende woorden: "Zijde gij blind of wa?"
    Veel woorden heb ik er niet aan vuil gemaakt en dat ben ik nu ook niet van plan. Dat heeft weinig zin.
    Toen ik nog maar net alleen op de baan was, gebeurde zo'n situatie bijna dagelijks. Nu dus amper nog. Maar op de baan rijden mensen: en mensen doen soms rare dingen. Wat die man bezielde door eerst uit zijn parkeerplaats te rijden wanneer ik er tegen 50 aankom, met een collega achter mij, dan te aarzelen en dwars voor mij te stoppen, om dan ten slotte de schuld in mijn schoenen te schuiven, ik weet het niet. Allicht had hij de situatie niet helemaal correct ingeschat. Wellicht was hij ook gewoon erg geschrokken.
    Mijn collega kon er vanzelfsprekend ook niet om lachen en was bijna recht in mijn achterkant gereden. Gelukkig hebben we nog goede reflexen.

    Ik heb tijdens mijn job behoorlijk wat allegieën, zowel in het verkeer als bij mijn reizigers. Ik zal daar later nog wel verder op in gaan, maar het betreft vooral het niet volgen van regels. Maar deze "allergieën" maken mijn job niet onaangenaam. Het is niet zo dat ik gefrustreerd geraak of agressief word of navenant begin te rijden. Ik neem het ook niet mee naar huis: daarom noem ik ze liever "allergieën" dan frustraties of ergernissen. Ze beïnvloedden de kwaliteit van mijn werk of leven hoegenaamd niet.
    De grootste allergie - en dat zeg ik toch al even - in het verkeer is het continue door het rood rijden, in het bijzonder fietsen en nog eens zo erg stappen. Dat moet echt stoppen. Het is gevaarlijk, onverantwoord en getuigt van bijzonder weinig respect voor andere weggebruikers, de wegcode of veiligheid in het algemeen. Een beetje geduld, als eender welke weggebruiker, kan toch wel?
    Ik zie elke dag minstens tien (!) rode licht overtredingen. Speciaal voor vandaag heb ik ze geteld: 3 auto's, 8 fietsers en 13 voetgangers. Dat is op 7 uur 24 rode-licht-overtredingen. Dankzij mijn rekenmachine weet ik dat ik dus ongeveer elke 18 minuten iemand tegen kom die een rood licht negeert. Mooi, niet?

    Alleszins, een iets grappiger verhaaltje - en als ik eerder was begonnen met deze blog, eentje dat al afgezaagd zou zijn geworden.
    Ik kom, na een rit van een uur, aan in Hemiksem, één halte verwijderd van mijn eindhalte. Komt er een man naar voren: "Ik vermoed dat dit niet de Noorderlaan is?" Ik, een beetje uit het lood geslagen, schud mijn hoofd en vertel de man vriendelijk dat dat een beetje uit de richting is. "Dan moesten we de bus in de andere richting nemen, zeker?"
    Ja, meneer, ik vrees voor u van wel. Al was u zelfs met moeite met lijn 1 tot op de Noorderlaan geraakt.
    Hij en de vrouw die hem vergezelde konden er gelukkig mee lachen. Zij zijn net een uur onderweg geweest om in een vrij banaal dorp als Hemiksem te beseffen dat ze misschien niet juist zaten. Om als vooruitzicht te hebben: nog een uur op deze bus met deze chauffeur te zitten tot in Antwerpen, om dan nog een andere bus te nemen tot in hun hotel op de Noorderlaan.
    Toen hij eventjes aan mijn eindhalte een sigaretje ging roken, zei hij de volgende woorden: "Nou, we krijgen tenminste wel waar voor ons geld!" Toen kon ik een lichte lach toch niet onderdrukken.
    Het is lang niet het enige geval. Op bijna elke lijn heb ik het wel eens meegemaakt. Het gaat dan in hoofdzaak (maar ook niet altijd) om toeristen, zowel binnenlandse als buitenlandse. Ik probeer me even in te beelden hoe dat loopt.
    Je zoekt op de app of op een kaart van De Lijn op welke halte je moet hebben. Die zegt je bijvoorbeeld "Nationale Bank". Top! Je komt aan een halte en er staat "Nationale Bank" op het haltehuisje. Op het bord met de bussen en trams staat de lijn die je nodig hebt, bijvoorbeeld lijn 1. Top! Dan kan er niets meer mislopen.
    Dat kan dus wel. Want aan de overkant van de straat is er ook een halte. En die heet ook Nationale Bank. En daar komt lijn 1 ook.
    Ik snap dus wel dat mensen die het hier niet goed kennen in de war geraken van het systeem.
    Op de bussen, op de zogenaamde lijnfilm, staat natuurlijk wel mijn bestemming. Maar daar ontstaan twee problemen: (1) mensen lezen dat niet: ze zien het lijncijfer "1" en zijn tevreden (voor de kenners, zie de halte Middelheim) en (2) meestal moeten mensen niet naar de eindhalte en weten ze dus niet in welke richting de bus rijdt.
    De beste manier om zeker te zijn is op de uurtabellen kijken die in de haltehuisjes hangen: daar kunnen ze het traject volgen met de belangrijkste haltes. Maar ik snap dus wel perfect waarom die mensen in de war zijn. Voor ons spreekt het voor zich en wij weten waar we moeten kijken en vooral de eindbestemming van bus of tram goed in het oog te houden. Zij staan daar minder bij stil.
    Ik ken ook de bussituatie in het buitenland niet om daarover meer te zeggen. Wel is het bij treinen eigenlijk hetzelfde systeem.
    Maar het is wel heel opvallend dat mensen vooral kijken naar dat prachtige nummer op je bus: als dat juist is, wat kan het dan nog belangrijk zijn tot waar de bus rijdt?

    Tot slot reed ik vandaag ook weer op mijn lange stuk met een 17 jaar oude bus, nummer 4096. En dit keer reed ze bijzonder goed! Om toch maar eventjes nummer 4103 uit het hoofd te wissen als representatie van die series bussen... Nee, dat trauma is nog steeds niet verwerkt, nee.

    Tot lees-s!

    26-01-2019, 00:00 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 1, lijn 13, bijna-ongeval, lijnnummer, lijnfilm, toeristen, allergie, allergieën, toet, conflict
    25-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De man Stinia

    Marhaba

    Gisteren (donderdag) was een vrije dag. Veel spannends valt er dan ook niet over te vertellen. Ik heb achtereenvolgens geshopt, gegamed, wat opgeruimd, naar één van mijn beste vrienden gespoord en ten slotte met mijn Duitstalige buddies ook nog gegamed.

    De post komt ook nog eens extra laat omdat mijn internet thuis niet meer werkt. Dus doe ik het nu op de stelplaats van De Lijn, omdat ik reserve zit en geen dienst moet rijden (meer daarover wanneer ik mijn bericht over vandaag schrijf).

    Ik maakte aan het begin van de dag de afweging dat ik misschien vandaag best ook iets nuttigs moest doen. Ik had nog potgrond nodig om mijn bijzonder snel groeiende bananenboom een mooie, nieuwe, maar vooral gevulde pot te geven, dus heb ik mij naar een Aveve gerept.

    Maar mij in een winkel met planten zetten is nooit een goed idee. Eén zak potgrond moest ik hebben, maar ik kwam buiten met twee zakken, twee nieuwe potten en twee nieuwe planten. Een vriend van mij lachte vroeger er altijd mee dat hij zich mijn kot inbeeldde als een 'jungle'. Wel, de vensterbank aan mijn raam staat alleszins al goed vol met planten. Ik leef maar op een dikke 30m², maar ik heb wel 16 planten. En ik hou van hen allemaal.

    Een ruimte zonder een plant vind ik maar saai en lelijk. Bovendien is niets zo mooi als een witte ruimte met een plant in een witte pot. Uiteindelijk zijn ze ook absoluut niet veel werk. Daarbij, het kost niets in onderhoud, tenzij je hen wat wilt bemesten.

    Alleszins, de twee nieuwe planten zien er gelukkig uit in hun nieuwe thuis. Hopelijk nemen ze meneer Bananenboom als voorbeeld.

    Als ik niet moet werken, volgt daaruit logisch dat ik geen nieuwtje heb over mijn werk. Dus moet ik iets anders verzinnen om jullie te vermeien.

    Geen nood, dat lukt me. Ik ben koning “uit mijn nek kletsen” (of “lullen”, als je dat mooier vindt met je perverse geest). Ik heb ook al 4 onderwerpen die ik wil behandelen op vrije dagen als die van gisteren.


    Sommigen zouden zich serieuze vragen kunnen stellen bij mijn gebruikersnaam of webadresnaam: “Stinia”. Is dit een vrouw opgesloten in een mannenlichaam? En durft hij zich niet te uiten?

    Nee, dat is hij dus niet. “Stinia” is, ondanks zijn voor velen vrouwelijke bijklank, ook mijn gamenaam. Ik hou niet van verandering, dus hou ik die naam ook liever. Bovendien ben ik ook het meest bekend als een “Stinia”. Maar hoe kom ik dan op een vrouwennaam?Wel, daar zit een niet al te spannend verhaaltje achter. Vroeger ging ik door het leven als “Stino Konino” (zie ook mijn e-mailadres). Mijn gamenaam (op Steam) was toen dus ook “stinokonino”. Tijdens mijn eerste jaar universiteit, na mijn breuk met mijn eerste vriendin, ben ik vrij snel in een verslaving gevallen: een online game, met de naam Tynon. Ik was er vrij vroeg bij en ontpopte me al vrij snel als één van de sterkere spelers. Tot op de tweede plaats toe zelfs. Ik werd ook “guild leader”. Spelers engageren zichzelf in “guilds”. Ze gaan een soort van alliantie aan, zeg maar, tegen andere guilds. Ik was leider van één van de sterkste guilds, die onder de naam Defiance door het leven ging. Ikzelf had de guild niet opgericht.Bon, na een tijdje heb ik echter besloten dat ik verslaafd was en ben ik van de één op de andere dag met het spel gestopt. Ik was vooral verslaafd aan de sociale contact en zelfs sociale macht: mensen keken naar mij op, ik was steeds deftig en diplomatisch (een zeldzaam fenomeen daar, en op het internet in het algemeen) en daardoor vrij geliefd en complotvrij.

    Wat heeft dit met “Stinia” te maken?

    Wel, toen ik een account aanmaakte bij dit spel, gaf ik oorspronkelijk de naam “stinokonino” in. Maar deze naam was al bezet. Bovendien speelde ik een vrouwelijke personage. Dus heb ik dat toentertijd veranderd naar “Stinia”.

    Nadat mijn saga op Tynon voorbij was, heb ik ook mijn steamnaam veranderd in Stinia, omdat ik vrij gehecht was geraakt aan die naam. Ondanks het feit dat ik vrij veel berichten als “be my bitch” en “I want to have sex with u” kreeg – en dan kregen die mannen een mindfuck wanneer ik hen zei dat ik een man was, waarop ze hetzij opeens zwegen oftewel mijn huid vol scholden – heb ik me daar heel sterk geamuseerd. Het was één van mijn negatiefste, maar tegelijkertijd ook sterkste ervaringen met gamen.

    En zo was “Stinia” geboren. “stinokonino” klinkt ook wat kinderachtig en was vroeger ook wel min of meer tot spot geweest: toen ik op een gegeven moment bij bPost als jobstudent solliciteerde, belde een man van het interimkantoor. Na het bepalen van mijn dagen, vroeg hij: “En jouw e-mailadres, is dat nog altijd... euh... stinokonino@hotmail.com?” Ik zei dat het klopte. “Ik raad je aan,” ging hij verder, “om, met het oog op professionele doeleinden, dit e-mailadres wel te veranderen.”

    Na dat gesprek was ik een beetje boos dat hij dat zei, maar de man had 100% gelijk. Soms besef je zelf niet hoe belachelijk iets is totdat iemand het benoemt: en dat heeft deze vriendelijke man gedaan.

    Nog diezelfde week maakte ik mijn serieuzere g-mailadres aan.


    Dat is alweer genoeg leesvoer voor vandaag over gisteren over vooral veel langer geleden dan gisteren.


    A bientôt!


    25-01-2019, 18:32 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Vrije dag, aveve, Stinia
    23-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ophanging
    Bonjour

    Vandaag wederom lijn 33 - een dagje bijwerk aan 200%. Met andere woorden, ik word uitbetaald als een normale werkdag, plus een extra uitbetaling aan mijn uren (of kort gezegd, zoals een zondag, word ik dubbel betaald).
    Dat kan, omdat ik normaal vandaag niet moest werken, maar mezelf heb opgegeven voor "bijwerk". Als er dan een dienst vrijkomt en ze hebben mensen nodig, dan bellen ze je op. Of ditmaal riepen ze het af via de dispatch, en heb ik hun gebeld. Ik offerde dus een vrije dag op om te werken.

    Ik kreeg/koos een lange dienst van 13u24 tot 21u53. Mijn pauze lag helemaal in het begin, dus ik mocht het laatste stukje 6u en 41 minuten aan één stuk rijden. Dat is best lang en vermoeiend. Goed, theoretisch heb je pauzetijd aan je eindhaltes: dat was in die zes uur 2 minuten, 4 minuten, 15 minuten en 2 minuten. Alleen die 15 minuten helpen natuurlijk. De andere voel je niet (die duren ongeveer even lang als een lange fase voor een rood licht).
    Op dat ellenlange stuk had ik een hele slechte bus. Bus 4103. Een bus van 17 jaar oud (men vraagt zich toch af wat die in de Lage-Emissiezone rondrijden, maar ja; de Lijn betaalt de stad veel om die bussen nog in het centrum te laten...). Soms rijden die nog formidabel. Deze had vrije goede remmen, vrij goed vermogen en er was weinig kapot (op de scanner vooraan na).
    Maar...
    Maar...
    Ze had geen vering én haar ophanging was te laag. In het bijzonder voor lijn 33.
    Herinner u enkele dagen geleden mijn vrij grote rage over de Pastoor Bauwenslaan. Met zijn bulten.
    Wel, met deze bus was dat éxtra erg. Een lage ophanging, daarmee bedoel ik dat deze bus laag bij de grond hangt. Deze bus had rechts vooraan eens een "grondverzakking" gehad, naar ik vermoed. Daardoor moest de vloer ondersteund worden met een aangevezen metalen plaat. Allemaal geen probleem, maar daardoor was die bus dus automatisch enkele centimeters lager. KNAL. Elke drempel. KNAL. Volgens mij denken... KNAL ... mijn reizigers... KNAL... dat ik niet kan rijden.
    Tegen 5 km/u baatte niet. De knal was reëel. En niet alleen in de Pastoor Bauwenslaan, maar ook in Ekeren, op de drempels van de straat "De Oude Landen" (doet mij eraan denken, lees verder). Ik schrok mezelf elke keer een bult (pun intended).
    Op een gegeven moment vroeg een jong meisje bij zo'n knal in Ekeren. "Papa, wat was dat?" Ik kon niet horen wat meneer de papa zei, maar ik vermoed dat hij er het... KNAL ... raden naar had.
    Het effect van elke... KNAL... is nog niet half zo storend als het ... KNAL ... voortdurend onderbreken van mijn zinnen in deze tekst... KNAL... geloof mij.

    Dat meisje doet mij denken aan één van mijn favoriete anekdotes. En eentje die ik mij nog herinner, van voordat ik aan dit online-schrijven begon.
    Een meisje van ongeveer 7 zat met haar papa vooraan in de bus, op het stoeltje aan de kant van de voordeuren.
    Dat noem ik het "elitestoeltje" omdat je vandaar uit alles goed kan volgen op de baan en in de spiegels, je zit vlakbij de chauffeur... Ik heb het dus ook graag dat daar mensen gaan zitten die een beetje co-piloot spelen en alles gadeslaan.
    Of hele knappe vrouwen, want die kan ik op dat stoeltje goed in het oog houden. Maar dat mag dan weer niet, sorry... Nee nee, ik kan me goed concentreren op de baan dan. Maar tijdens het halteren of een rood licht mag ik toch wel een oogje werpen op dat stoeltje, niet?
    Swat, het meisje van 7 zat daar dus met haar papa en ze was heel actief alles in het oog aan het houden. Mij ook. Maar vooral de baan. Je zag dat ze dat heel leuk vond. En op een gegeven moment zei ze het volgende: "Papa, ik ga later trouwen met een buschauffeur. Dan kan ik aaaaltijd vooraan zitten in de bus."
    Ik was eigenlijk bijzonder hard vertederd en kon een geamuseerde glimlach niet onderdrukken.

    Een belofte eerder na de woorden "Oude Landen" dient ook nog even mijn aandacht. "De Oude Landen" is niet alleen een straat in Ekeren, maar ook een natuurgebied onderhouden door Natuurpunt tussen Ekeren en Merksem, voornamelijk op het grondgebied Ekeren. Ik ben er eens op weg naar Kalmthout doorgefietst en vond het verbluffend mooi. Zo mooi, dat ik er later nog eens naartoe gefietst ben om er in te wandelen.
    Het is echt een heel mooi, authentiek en divers natuurgebied. Niet zo heel groot, maar zeker de moeite waard voor natuurliefhebbers. Er lopen ook Schotse runderen 'in het wild' rond. Voor de rest zijn er vrij weinig wandelaars.
    Enige nadeel: in een deel van het natuurgebied hoor je de snelweg, wat de rust wel wat verstoord.

    Goed, dat was het weeral voor deze mooie donderdag waarop ze een grijze dag voorspeld hadden maar in Antwerpen tussen 9u en 15u de zon aan één stuk door geschenen had.
    Als ik al over het weer begin, is het duidelijk tijd hier een eindlijn te trekken.

    ________________________________________________Eindlijn______________________________________________________________________


    23-01-2019, 22:28 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 33, bulten, ophanging, de Oude Landen, knal
    22-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het witte wonder
    Aloha

    Vandaag een vroege (vanaf 5u10) op lijn 21. Totaal geen problemen (ik ben zelfs vrij wakker voor iemand die al van 4u30 met de wekker wakker schoot) en een bijzonder rustige dag met een rustige spits. Mensen waren natuurlijk afgeschrikt dat "de sneeuw de ochtendspits in de war zou sturen".
    Vanaf 10 uur is het in Antwerpen (heel lichtjes) beginnen sneeuwen. Ik had nog nooit in sneeuw gereden, maar een uur later was ik al klaar, dus erg veel ervaring heb ik niet opgedaan. In dat uur ben ik wel niet één keer geslipt of hinder ondervonden van de sneeuw.
    Thuis wel, daar ben ik met mijn natte zolen pardoef van de trap gevallen in de gang van het appartement. Geen nood: de trap heeft niets.
    Ik ook niet, trouwens.
    Vorig jaar, in december, was de sneeuw wel een catastrofe. Toen 'werkte' ik al bij de Lijn. Werken tussen aanhalingstekens, want ik was in opleiding. Toen had ik mijn rijbewijs nog niet. Op die dag moesten we examen manoeuvres doen. Eén persoon heeft dat kunnen doen, en is geslaagd, maar slipte voortdurend op de parking van de rijschool. Vandaar werd het onze uitgesteld en werden we al in de namiddag huiswaarts gestuurd. Op zich jammer, want de sneeuw biedt een unieke kans om ons die speciale weersituatie aan te leren. Op de parking dan.

    Geen sneeuwproblemen dus. Ook niet om met de bus naar Zoersel, naar mijn papa, te gaan. De bussen reden op tijd. De eerste chauffeur reed zelfs alsof er geen sneeuw lag. Hij is ook niet uitgeschoven.
    Ik lag er met mijn fiets wél bijna, maar dankzij mijn super-de-luxe jongmenselijke reflexen heb ik dat verijdeld. Lees: ik heb geluk gehad.

    Sneeuw. Dat zijn mijn meest gelukkige dagen. Ik ben al dagen op voorhand opgewonden omdat het zou gaan sneeuwen. Ik vind niets zo mooi als dat.
    Wat betovert de wereld meer dan sneeuw? Al die lelijke beton, al die lelijke asfalt, alles wat lelijk is, wordt zachtjes toegedekt met een stralend tapijt (ik hoor sommigen denken: "totdat het van die vieze, zwarte drek wordt!"; weg met die negativiteit, er is meer sneeuw dan drek, nah!). De wereld ziet er  anders uit. En ze klinkt ook anders. Niet alleen dempt de sneeuw alle geluid, behalve het knerpen van voetstappen, ook wordt iedereen rustig omdat ze allemaal schrik hebben te vallen of uit te schuiven. Alles gaat trager dus, maar zo wordt alles aangenamer.
    "En de koude dan?" hoor ik u vragen. Voor mij is koude absoluut geen belet. Integendeel, ik hou van koude. En wie er niet van houdt, die moet zich maar lekker warm aankleden. Gezellig, toch?
    Sneeuw. Samen met mijn beste vriend worden we er helemaal vrolijk van. En in het donkere bestaan mag dat wel eens. Witheid. Stralende, pure witheid. Een wit wonder, dat de wereld in een paar minuten verandert. Kom maar op, lieve sneeuwvlokjes, en maak mijn leven mooier!

    Zo, genoeg in de zevende hemel gezeten. Straks denken ze nog dat ik iets gesnoven heb. Een vlokje sneeuw misschien?

    Ciao

    Stijn

    22-01-2019, 20:20 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Sneeuw, lijn 21
    21-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oeps niveau 1
    Hallokes

    Vandaag een lange werkdag. Van 10u34 tot 19u01. Met een halfuur pauze, uiteraard. Op lijn 17.
    Onze langste diensten zijn 8 uur lang. Zo een dienst als vandaag dus.

    Het is me gelukkig gelukt om 's morgens vroeg op te staan en naar de Colruyt te gaan. Op een maandagmorgen is dat altijd een genot, want dan moet je niet lang aanschuiven. Of nog beter: niet aanschuiven. Als je dan een vriendelijke kassierster hebt, dan begint natuurlijk je dag goed.

    Ik was verbaasd over de afwezigheid van de spits vandaag. Ik heb vrij weinig in file gestaan en niet meer dan 2 minuten te laat gereden. Zonder mij te moeten haasten. Eigenlijk zou de drukte van vandaag zowat de bovengrens van drukte in Antwerpen moeten zijn. Dromen mag.

    Veel is er eigenlijk niet gebeurd vandaag.
    Helemaal in het begin stond ik in de Jozef Cuyversstraat (een straat die jullie even weinig zegt als de naam van de persoon) vast. Dat is weer zo'n typische straat waar bussen door moeten, maar met andere brede voertuigen niet kunnen passeren. Met een auto gaat het net, als die persoon kan rijden natuurlijk. Een bepaalde meneer Jaguar van enkele dagen geleden moet het dus niet proberen.
    Alleszins, ik heb in die straat een halte, maar net wanneer ik de straat ben ingereden, zie ik een (kleine) vrachtwagen aan de verkeerde kant, in de verkeerde richting, dubbel geparkeerd staan. In principe zou ik de regel overtreden (oh!) en een stukje over het voetpad rijden om hem te passeren, maar dankzij een verkeersbord en boompjes, ja... ik laat liever de infrastructuur nog wat staan (zie verder).
    De man had vrij snel door dat ik daar maar wat stond te staan, te wachten totdat hij uit de weg zou gaan. Maar erg veel vaart maakte hij niet. Hij stapte in, en weer uit om zijn spiegel naar buiten te plooien. Hij stapte in en weer uit om iets te laten aftekenen.
    Bon, uiteindelijk is hij weg. Wellicht de enige keer van het hele jaar dat er in de Jozef Cuyversstraat een file stond. Of althans, van de 5 auto's achter mij en 3 in de andere richting. Maar dat is al genoeg om de hele straat te vullen.

    Een gênanter moment vond plaats op de Rooseveltplaats. Daar was een stuk van de straat, verschuivend, afgezet om met een hoogtewerker aan het atheneum te werken (ik weet niet wat ze deden). Op een gegeven moment, als je van de Rooseveltplaats de tramsporen oversteekt en de Osystraat inrijdt, stond er een hek met een pijl naar rechts (zodat je, vanzelfsprekend, niet alle paaltjes zou omverrijden). Achter dat prachtige geplaatste hek, was een ruimte, een zebrapad en... mijn halte.
    Dus ik wijk uit, maar ga iets te vroeg terug naar rechts.
    Een schampschot op het bord met de pijl maakt mijn reizigers eventjes alert. Ik schrok ook eventjes.
    Oeps.
    Gelukkig bleek er geen schade aan de bus noch aan het tijdelijk bord (ik geef toe dat ik dat laatste niet kon nakijken: het bord was al helemaal beschadigd). Oef. Maar het was wel dom van me.
    Gelukkig is dit niveau 1. Geen schade en gewoon een tits. Daar is nog nooit iemand van gestorven.

    Trouwens, al wie rond 18u30 naar buiten keek, kon één van de mooiste (volle) manen zien. Heel groot, vol, geel verlicht en kraakhelder. Prachtig. Jammer dat ik geen nachtcamera heb. 

    Hop naar morgen, in principe de laatste werkdag. Een heerlijke vroege, te beginnen om 05u10. En in de loop van mijn dienst zou het gaan sneeuwen...

    Arrivederci!


    21-01-2019, 21:56 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 17, verkeersbord, vaststaan
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bulten van Wilrijk
    Chaire

    Als de vergeetkous die ik ben, gisteren vergeten mijn verhaaltjes van gisteren uit de doeken te doen. En nu moet het rap gebeuren, want over een uur zit ik alweer achter het stuur.

    Het was gisteren zondag. Dat heeft heel veel voordelen:
    - weinig verkeer/geen spits
    - weinig mensen
    - beter gezinde mensen
    - 200% betaald
    - voldoende tijd 

    En dat geschiedde allemaal op lijn 33. De langste lijn die wij (de chauffeurs van 't Stad of Zurenborg) hebben. Die rijdt van Ekeren/Merksem naar Hoboken, over achtereenvolgens Ekeren, Merksem, Deurne (Noord - Zuid), Borgerhout, Berchem, Mortsel, Berchem, Wilrijk en Hoboken (en in de andere richting ook natuurlijk). Toch wel een ritje van, afhankelijk van het moment en je eindbestemming (Ekeren of Merksem), tussen 1 uur en 1 uur en 40 minuten. Ik rijd die lijn graag, omdat je veel rijdt. En dan gaat de dag heerlijk vooruit. Bovendien rijd ik gewoon graag.
    Het grootste nadeel aan zo'n lange lijn is dat er veel kan mislopen. Vooral als het omleidingen betreft.

    We hadden er gisteren maar twee. Eén in Hoboken in twee richtingen.
    Hoboken spant de kroon in de districten van slecht alles opengooien. Zeker toen voor de verkiezingen in oktober werden ineens alle straten opengegooid. Verschrikkelijk lastig.
    Ze gooien alles open, maar als het dan nog zou af geraken... Er komen voortdurend "omleidingen verlengd"-berichten binnen bij ons. De kioskplaats is een recent voorbeeld van waar alles vertraagd verloopt. Of, als je een beter voorbeeld wenst, vraag het eens aan de bewoners van de Meerlenhoflaan...

    Maar de omleiding die vrij schandalig is is die in Wilrijk. De Berkenrijslaan is afgesloten, en ook het rondpunt met de Valaardreef. Dus wij moeten omrijden via de Pastoor Bauwenslaan.
    Een straat waar men langs twee kanten passeert en waar wij nog net met een auto kunnen passeren, met moeite met een bestelwagen en niet met een bus of vrachtwagen; daar komen wij in twee richtingen door, dus als er een collega aankomt.
    Nu ja, op zich kan dat nog. Ik heb daar geen problemen mee. De omleiding kost je ook geen tijd. Maar de bulten. Mensen, de bulten.
    Al wie dacht dat Schilde hoge drempels had, die moet maar eens in de Pastoor Bauwenslaan rijden. Die straat is net opnieuw aangelegd (!). Net opnieuw hè. Maar de bulten zijn zo schandalig hoog. Ik rijd daar nog niet tegen 10 km/u over, en alsnog vlieg ik een paar centimeter van mijn stoel. Als ik dat al doe, hebben mijn reizigers hetzelfde.
    Bon, "die straat is niet gemaakt voor bussen". DIE STRAAT IS NIET GEMAAKT OM DOOR TE RIJDEN. Misschien voor terreinwagens.
    Ik rijd altijd met mijn raampje open. Ik heb gisteren drie keer (!) in die straat de auto van een onderkant tegen de bulten horen schrapen. En geen lamborghini's: nee, een opel, een bmw en een volkswagen. SCRAAATSH... Tegen 10 km/u de onderkant van de auto kapot rijden. Proficiat, Wilrijk. Of althans de aannemer van die straat. Het is schandalig.

    Ten slotte voor gisteren moest ik om 18u32 afgelost worden. Dat wil zeggen dat ik pauze heb en mijn collega de bus moet overnemen. Op zich gaat dat vrij snel.
    Ik kom aan de afloshalte aan. Er staat geen collega. Ik was enkele minuten te vroeg, dus ik wacht maar even.
    Om 18u34 is er nog niemand. Ik licht mijn reizigers in (zo'n 8 mensen). Gelukkig was de (knappe) vrouw vooraan heel vriendelijk en begripvol en kon ze er mee lachen. Dat neemt ongelofelijk veel stress weg. Bedankt! Lang leve de vriendelijke en begripvolle mensen! Want ja, ik kan er niets aan doen, maar ik snap heel goed dat dat heel ambetant is voor mijn reizigers. Voor mij ook, want ik heb pauze en wilde iets gaan eten (ik had een klein uur, dus ging wat sushi halen).
    Om 18u38 was ik het beu en roep ik de dispatch op. Die zeggen mij iets te laten weten. Om 18u45 zeggen ze mij dat mijn collega "onderweg is" en "een paar minuutjes te laat is".
    Om 18u52 doet een auto teken. Mijn collega is er. Uiteindelijk meer dan 20 minuten te laat. Nogmaals, bedankt aan de vrouw die zo vriendelijk was. Anders had ik op geweest van de stress.
    Ik hoop alleszins dat mijn collega zich tegenover hen verontschuldigd heeft. Want zij hebben bijna een halfuur in een stilstaande bus gezeten. Ik was uiteraard ook licht geïrriteerd. Vooral omdat ik moest gaan eten. Maar ik doe er niet moeilijk over: errare humanum est. Of vergissen is menselijk.
    En ik heb nog op de valreep genoeg tijd gehad voor mijn sushi-maaltijd. Hmm...

    Tschüss!


    21-01-2019, 09:54 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Lijn 33, aflos, omleiding, Wilrijk, bulten, verkeersdrempels
    20-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De spiegel van een Jaguar
    Gute Nacht

    Vandaag een dienst op lijn 17, van 16u28 tot 00u51 gehad. Behoorlijk lang, maar op een zaterdag valt dat allemaal wel mee. Weinig verkeer, weinig volk op de bus.
    Bovendien is het een late en dat zijn mijn favoriete diensten. Niet omdat het een beetje extra betaald wordt (1,5 euro per uur na 20u, per stukken van een kwartier uitbetaald), maar omdat het dan rustig is, mooi door alle lichtjes en omdat ik daar vrij goed in ben. Ochtenden zijn veel pijnlijker. Bovendien gaan die diensten heel goed vooruit.
    Ik weet niet wat het is, maar de uren tussen 23u en 01u vliegen altijd voorbij.

    Wat is er vandaag gebeurd?
    Eerst en vooral was ik een beetje verbaasd om om 00u00 's nachts nog controleurs op de Rooseveltplaats mee te nemen. Er zaten toch wel twee mensen op mijn bus. De 4 controleurs reden twee haltes mee (tot aan mijn eindhalte, de Noorderplaats). Op mijn terugweg stapten ze terug op, maar zei de vrouw vrolijk dat ik hun laatste bus was en ze nu nog een uur hadden om heel de administratie in orde te brengen.

    Het was vrij lang geleden dat ik lijn 17 (Noorderplaats - UZA) gereden had. En dat merkte ik aan mijn eerste ritje: in een straat waar twee bussen niet kunnen passeren, was ik net ingereden toen mijn collega al in de helft van de straat zat.
    Het mag niet, maar er was maar één oplossing: de bus in R(everse) zetten, 4 pinkers op en zover achteruitgaan totdat mijn collega kan passeren. De volgende keren als ik dat straatje passeerde, keek ik al iets beter. Nu ja, dat heb je als je bijna elke dag een andere lijn rijdt.

    Het 'strafste' vandaag geschiedde op de Belgiëlei. Dat is een straat met twee rijstroken, waar ik - door de breedte van mijn bus en de (vaak slecht) geparkeerde auto's rechts op de lijn of zelfs een beetje erover moet rijden.
    Dat was nu zelfs nog niet aan de orde: ongeveer in de helft, aan het kruispunt met de Lange Leemstraat, stond ik aan het rood licht te wachten, terwijl er opeens een (letterlijk) dikke Jaguar SUV naast mij kwam staan. Spierwit, in al zijn glorie. Een korte blik op de chauffeur frustreerde me alweer lichtjes. Want is er geen beter moment om je smartphone op te nemen en te bekijken dan voor een rood licht? Zo kan je bijzonder goed anticiperen.
    Alleszins, we vertrokken. (Ik natuurlijk eerst, want meneer moest eerst zijn smartphone wegleggen.) Net voorbij het kruispunt, waar ik plaats genoeg had en dus níet over de witte lijn reed, hoorde ik opeens een luide TOEK. Mijn raampje staat altijd open, dus dat maakte vrij veel lawaai. Ik schrok vrij hard. De Jaguar, die wel wat rapper dan ik vooruitreed, reed met een ingeklapte rechterspiegel. De schade was nihil (aan mijn bus en aan zijn spiegel, voor zover ik kon zien, ook). Maar toch. Het was vrij luid en hard en de man zijn spiegel was ingeklapt. Intussen ging hij voor mij rijden, zoals de wegcode hem verplicht. Maar of hij daarvoor zijn rechterspiegel heeft gebruikt? Ik betwijfel het, want hij reed gewoon door. Ook aan de volgende twee rode lichten had hij er geen erg in. Ah nee, dan moest hij zich in zijn black mirror verdiepen.

    Zo, dat is ook alweer allemaal geboekstaafd.

    Ik wens mezelf een goede nacht!

    20-01-2019, 01:14 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Spiegel, ongeval, werk, lijn 17,
    18-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vrije dag
    Hej hej!

    Mijn tweede vrije dag uit mijn tweedaags blokje (ik werk in een 4:2 systeem, 4 dagen werken en 2 dagen thuis) was een typische dag waarin belangrijke elementen in mijn leven bezocht werden of beoefend worden.

    Naar wekelijkse gewoonte heb ik mijn was (alleen kledij en soms een handdoek) bij mijn mama afgezet. Zo heb ik niet alleen een beetje sport (7 km fietsen heen), maar ook sociaal contact gehad. Mama was er zelf niet, maar mijn broer Matthias wel. Nog fris en ongewassen, vers uit bed (11u 's morgens, maar ja, het is ook maar blok), maar daarom niet minder leuk om een babbeltje mee te slaan. Hij moest wel, want ik had niemand anders en moest pas een klein uur later bij mijn grootouders zijn. Nog een wekelijkse gewoonte, al enkele jaren.
    Op die wekelijke rendez-vous met mijn oma en opa in Edegem (nog een eindje verder fietsen) kaart ik altijd. Eten, met een gezellige babbel of lichte discussie, en hoe dan ook kaarten. Wiezen (boerenwiezen) met 3. Ja, dat gaat. Volgens mijn zelf uitgedachte regels tenminste. Het spel is natuurlijk iets anders, maar het gaat. We doen het al jaren. Voor de fans van wiezen, leg ik kort de regels uit.

    [De deler deelt de kaarten gewoon voor 4 spelers. De vierde "speler" (verderop de "vierde man" genoemd) blijft gesloten liggen. De 3 spelers spreken gewoon als bij gewoon wiezen. De vierde man kan nooit eerst zitten. Hij doet eigenlijk pas mee als iedereen gesproken heeft.
    Bij het spreken komt de vierde man bij de speler die niets doet. Verschillende scenario's zijn moeilijk:
    - Bij vragen en meegaan, en troel: als twee spelers gaan, wordt de vierde man door de derde speler (die niet gaat dus) gespeeld. Als er maar één speler gaat, heeft die de keuze: alleen gaan, met de vierde man (zonder te weten wat die van kaarten heeft) of alsnog passen.
    - Bij abondance of miserie gaat de vierde man mee tegen die speler die abondance of miserie gaat. Maar, vooraleer de kaarten worden omgedraaid, beslissen de twee spelers die niet gaan wie voor de vierde man speelt.
    - Als iedereen past, doet de vierde man dat ook. Eerst wordt er gekeken of hij geen troel heeft. Als hij troel heeft, wordt het spel wel gespeeld. In alle andere scenario's past de vierde man.
    Als duidelijk is wie ervoor speelt en wie wat doet, worden zijn kaarten open op tafel gelegd. Iedereen ziet de kaarten van de vierde man. De speler die ermee moet spelen, is de enige die aan zijn kaarten mag raken.]

    Nu, wij spelen met 1 tot 50 cent, zonder dat ik zelf inleg. Vandaag won ik 30 cent (op 2 euro) en dan is mijn oma altijd zo vrijgevig me een euro extra te geven om mee naar huis te nemen (de 30 cent steek ik terug). En zo word ik nog op een dag rijk!

    Doet me denken dat ik recent in mijn wisselgeldportefeuille van De Lijn een munt vond die bijzonder sterk op een 1 euro geleek. Maar er geen was. Nee het was 1 lev, de Bulgaarse munt. Net de helft waard van 1 euro. Wat moet je met zoiets doen?
    Er heeft ook eens een man op het Astridplein, toen ik daar aan het wachten was met lijn 23, een brief van 50 Zwitserse frank met mij willen ruilen. Eerlijk? Ik heb hem vrij beleefd doorverwezen naar een wisselkantoor. "But it's Sunday, are these open?" Kan me niet schelen, meneer, maar ik moet je 50 Zwitserse frank niet .Veel succes nog en bye bye.

    Veel spannends is er dus niet gebeurd. Nu is het met mijn Duitstalige vrienden Europa Universalis IV spelen. Altijd leuk.
    Eén man onder deze mannen verdient een speciale vermelding, zijnde "Zurich". Eigenlijk heet hij Alexander, maar ik heb hem altijd aangesproken met zijn Steamnaam, zijnde Zurich. Hij is Zwitser en ik ken hem al langer dan mijn vrienden van de universiteit. Wij praten vrij veel en over alles. Het is heel interessant om met iemand uit het buitenland te praten, zeker ook als hij de situatie in Zwitserland (op sommige vlakken vergelijkbaar met België) begint te praten.
    Dit jaar hebben we zelfs een kerstkaartje naar elkaar gestuurd. 't Is te zeggen, hij heeft me een ansichtkaartje gestuurd. Dat kwam sneller aan dan mijn kaartje naar Nederland. Maar het was heel leuk om zo internationaal te krijgen!

    Alleszins, tschüss!

    Stijn


    18-01-2019, 00:00 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Vrije dag, kaarten, bezoeken
    17-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanzet
    Bonjour,

    Als iemand dit ooit zou lezen, proficiat dan. Het was niet de bedoeling.

    Ik heb een blog geopend, niet omdat ik eenzaam ben, maar omdat ik eerder een soort van dagboek wil bijhouden om verhalen bij De Lijn en in mijn eigen leven - de hoogste banaliteit, verzeker ik u - geboekstaafd te zien. Om ze zelf te kunnen herlezen.

    Na een jaar bij De Lijn te werken, als buschauffeur in het centrum van 't Stad (lijnen 1, 13, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 33, 40, 142 en 762), heb ik al vrij veel meegemaakt. Van een man met een bloedend hoofd in een bushokje tot aan de vraag "Waar zijn de grote boten?", van grapjes die reizigers maken tot hun geuite frustratie en woede.
    Geloof mij, een dag bij De Lijn werken is bijna steeds spannend, maar dat bevalt mij ergens wel. Er kan meer mislopen (en er loopt ook meer mis) dan je zou denken: een onverwachte omleiding, panne of problemen met je bus, kwade reizigers (zowel op als af de bus), de vorige bus die uitvalt, monsterfiles, vragen waarop je geen antwoord weet, jezelf vastrijden, een ongeluk doen, andere weggebruikers die razend worden (met of zonder aanleiding), zatte mensen, busdeuren die dichtgaan op de mensen... En dat is nog maar een greep uit het aanbod.
    In principe is dit bedoeld als een vorm van "dagboek" dus zou ik mij moeten inhouden naar het verleden te verwijzen. Toch, omdat ik vandaag (donderdag 17/01/2019) niet gewerkt heb, ga ik beginnen met één van die spannende momenten gisteren.
    Ik reed op mijn (zeer graag gereden) lijn 21, met bus 5899, van 6:28 tot 12:34. Dit is een hybride bus van het merk VDL. Die bussen rijden heel goed en aangenaam, maar barsten van de elektronica. En wie elektronica zegt, zegt foutmeldingen: dat is precies wat die bus heel graag deed. Constant een geel symbool en gepiep voor koelvloeistof hoor je gelukkig op den duur niet meer.
    Als de bus op zijn display een rood symbool toont, barst er een kakofonie van getuut en gepiep los om duidelijk te maken dat je geen millimeter verder mag rijden. Alsof de bus dan gaat ontploffen.
    Dus ik kom aan een halte "Meibloemstraat" aan de academie (bij het postcentrum van bPost in de Uitbreidingsstraat) en er stapt iemand op. Ik sluit mijn deuren, maar zie nog een vrouw komen aan lopen, dus, als de overvriendelijke man die ik ben, stop ik opnieuw om haar te laten opstappen. Ik sta op straat, vlakbij de halte, stil (er is geen haltehaven). En dan plots, het noodlot slaat toe: de duivel is in mijn bus gekropen. TUUT PEUT TUUT PEUT.... Rood symbool met "STOP" en het teken van hybridemotor.
    Verdorie, denk ik. Ik dus de motor stilleggen. Opnieuw opstarten. Hij zwijgt. Ik zet hem in "Drive". TUUT PEUT TUUT PEUT. Verdorie! Nog een keer proberen... TUUT PEUT TUUT PEUT... Mijn stress neemt lichtjes een vlucht.
    De "deus ex machina" om problemen met een bus op te lossen, is de bus volledig uitschakelen. Dan "reset" de bus zich en start het hele systeem volledig opnieuw op wanneer je de bus opnieuw aanzet. Zo laat je een bus ook op de stelplaats of onbemand achter.
    Eventjes twijfelend of ik mijn reizigers zal informeren (en zo lichte paniek doe ontstaan) of doen of ik alles onder controle heb, kies ik voor de laatste optie. Een enkeling was al afgestapt en opgestapt bij de 32 die achter mij stond. Maar vermits ik op straat stond (met mijn 4 pinkers op ondertussen), kon die bus toch niet passeren.
    Ik stap af en zet de bus af.
    Voor reizigers moet nu dagen dat er iets serieus mis is: niet alleen stapt de baas van de bus af, maar ook zitten zij in complete duisternis (het is 6:45 's morgens) én ben ik precies buitengesloten omdat bij een reset van de bus alle deuren zich automatisch sluiten.
    La la la, eventjes wachten totdat de bus zeker de slaap gevat heeft. Dan weer opstappen, in de zetel zetten, de motor opzetten, de bus in drive zetten, handrem af, halterem af, remmen los, en hij rijdt.... TUUT... Ja ja, koelvloeistof, ik weet het.
    Voor de rest van de dag dan weer met de bus geen problemen gehad. Alleen, dankzij een kraan op straat, was het in de Quellinstraat (mijn eindhalte aan één kant) wat moeilijk in de ochtend. Maar uiteindelijk toch nog mijn planning kunnen doorvoeren: tijdens een pauze daar in de Brico een grotere pot voor mijn bananenboom, potgrond, witte verf om mijn beschadigde muur wat te verbeteren en bamboestokken kunnen kopen. Wel eventjes raar momentje als je met je shopspullen langs alle wachtende reizigers heen moet (vooral de stokken en mijn korte mouwen moeten een zeldzaam zicht zijn).


    Vandaag was een vrij luie dag. Ik heb vooral gegamed. Mijn favoriete game - Europa Universalis IV - heeft me veel bezighouden. Dat lukt het spel eenmaal ik een interessant spel gevonden heb, wat niet altijd het geval was. Vandaag speelde ik met Aragon - vooral de Maghreb en Italië moesten eraan geloven.

    Voorts heb ik, naar maandelijkse gewoonte, mijn financiële overzicht (van 8 december tot 8 januari) opgemaakt. Dat maakte mijn dag sowieso goed: als je in december, dankzij de eindejaarspremie, zo'n 1200 euro hebt gespaard, dan heb je financieel een goede maand achter de rug. *schouderklopje bij mezelf*

    En nog leuker: in de voormiddag kreeg ik mijn nieuwe boeken: Jin, in 6 exemplaren. En ik moet zeggen: het oogt goed. Zelf was ik al vooraleer ik het wist een hoofdstuk verder. Ik ben er trots op, maar probeer dat niet te zijn omdat ik niet tevreden ben.
    Ja, dat kan. Soms is een mens trots op iets zonder dat hij er tevreden mee is. Gewoon, omdat je het afgewerkt hebt. Omdat het een grote inspanning is (549 bladzijden is het boek uiteindelijk). En er blijven toch een aantal verrassende wendingen in het verhaal, vind ik.

    Zo, genoeg nu. Deze schrijftijd had ik beter besteed aan mijn andere verhalen, maar goed, daar moet ik vooral geïnspireerd voor zijn. Ik weet niet of ik het volhoud dit dagelijks te doen, maar wie weet. Wie niet waagt...

    Tot een volgende, Stijn!

    Je geliefde

    Stijn


    17-01-2019, 00:00 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Panne, pech, lijn 21, VDL, overzicht
    Archief per week
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019

    Mijn e-mail

    stinokonino@hotmail.com


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs