Foto
Inhoud blog
  • Oud
  • Gesprek met zoon
  • Broedermoord
  • Narrige buren
  • Gebed
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Stien
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen () en mijn beroep is integratiewerkster.
    Ik ben geboren op 24/10/1956 en ben nu dus 67 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: literatuur, film, politiek, kunst, reizen,.....
    Ik hou er van om dingen scherp te stellen, uit te vergroten. Niet alles wat hier staat strookt dus met de werkelijkheid.
    Stiens' Kitchen
    dank zij mij staat hier geen andere onzin
    01-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed

    God, als u echt de messias bent
    waarom is deze taal
    dan zo ontoereikend
    voor uw groot verhaal
    ze moedert en kloekt, bijwijlen
    als of ze haar eigen jongen niet kent

    waarom zijn deze handen zo klein
    voor het vele alles dat ze willen krijgen
    en tongen wij los  in dodelijk vilijn
    als we moe zijn van het verkrampte zwijgen

    en zie
    zie toch hoe krap en schamel we zijn behuisd
    in dit lijf dat steeds weer zijn beperktheid wil ontstijgen
    dat zo roekeloos over uw kronkelige wegen suist
    als wil het de dood zelve aan zijn degen rijgen

    en zeg eens heer,
    waar moeten we de schoonheid zoeken
    het vuur, de passie, het groot misbaar
    dat staat nergens in je wondermooie boeken
    tot wanhoop van de gekwelde twijfelaar

    daarom bidden wij u, op hoop van zegen
    geef ons,heer, geef het al, sabel ons neer
    met een lawine van hoop en liefde en milde regen
    die ons bedelft, en
    keer op keer, mateloos
    uw gulheid op onze honger laat wegen

    01-06-2011 om 17:16 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stamel me niet

    Stamel mij niet verwijtend
    uit de vuurmonden van je haat
    stotter mij niet woedend
    tot brandhout voor je haard
    maar spreek mij in klare wijn
    schenk mij in roemers
    van aandacht en begrip
    scheer als een trage vogel
    over mijn weilanden van pijn

    en laat ons
    in de avond wonen, liefste
    als in één of ander
    onbewoonbaar pand
    we planten er piratenvlaggen
    en orchideeën in het zand

    baker mij niet in
    met gladde praatjes
    hul me niet in de schamele
    windels van je schuttingtaal
    maar tooi me met
    je fraaiste woorden
    behang me met
    spiegelgladde metaforen
    boetseer me tot
    een modelverhaal

    en laat ons
    in de avond dansen, liefste
    als in één of andere schemerige
    zaal we planten er dromen en
    koningsdrama’s tussen de
    sierheesters van de praal

    01-06-2011 om 17:09 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mannen van vijftig

    mannen van vijftig
    zijn te kort van stof
    voor de zwembandjes
    rond hun buiken

    ze zijn vergroeid met hun fauteuil
    zappen zich vermoeid van wieg tot graf
    en hebben hun passies drooggelegd
    om minder calorieën te verbruiken

    geen gedoe meer met sentiment
    of met testosteron dat gaat zweven
    dat is misschien leuk voor een adolescent
    die gave tanden heeft om te bijten in het leven

    en dat ze soms zo graag de nobele ridder spelen
    dat is de jongen die vurig in hen woedt
    de rakker die nooit meer hun brood zal delen
    maar onverminderd hun motor draaien doet

    ze hebben hun levenslijn klem gezet
    de tijd vermalen tussen hun tanden
    alleen de uitslag van de voetbalpronostiek
    doet hen nog als oude schuren branden

    01-06-2011 om 17:07 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde

    Als hij, na een poosje, naakt voor haar staat
    beschaamd de handen voor zijn piemel slaat
    en tegen haar aankruipt als een natte hond
    met vlooien

    voelt zij in al haar vezels de wanhoop die uit zijn
    schaamte spreekt

    want dit uitgebeende lijf, met niets dan
    troosteloze vlakten, en nergens een
    uitgespaarde holte voor een verlengd verblijf,
    en dat tijdens de daad telkens weer
    in duizend stukken breekt, alsof het
    nooit naar heersen snakte

    is een ledenpop tussen haar handen
    één woord van haar en het zal nooit meer
    van mannelijk branie branden

    soms koestert ze dit zeldzame moment van macht
    blijft ze gespeeld koud onder zijn kussen
    om dan weer als een echte moederhen

    zijn schoorvoetende gretigheid te sussen

    01-06-2011 om 17:05 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrek

    Hij woont tussen zijn ribben als een heremiet
    met klauwzeer in zijn morsige handen
    en graait naar alles wat blinkend is
    om kleur te geven aan zijn dorre binnenlanden

    geluk is voor hem een rond getal, het vele
    de glitter in de etalage van het bestaan
    moet gestript tot op het essentiële
    geen TV voor hem, geen halbakken romantiek
    hij is in het Dallas van zijn hebzucht ziek

    oh neen, vraag hem niet om sentiment
    want wat je niet hebt kan je niet delen
    wat heb je aan een emotioneel quotiënt
    als je alleen maar op de lotto wil spelen

    zo spaart hij zichzelf tot op de graat
    zijn wereld verdund tot een skelet
    een weefgetouw zonder inslagdraad
    op een dieet van spaarzaamheid gezet

    01-06-2011 om 17:03 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomas

    ik heet Tomas, zei hij
    en keek daarbij
    alsof hij het was
    die het wiel uitvond

    leuk, zei ik, en waarom
    heb jij zo’n grote mond
    en zo’n grote tanden
    om mij op te eten
    toe, zei hij,
    doe niet zo querulant

    hij schakelde zijn kijkmeter in spaarstand
    en schree toen met de lichtjes
    in zijn ogen  ‘ik hou van je’
    op de bladspiegel van mijn hand

    01-06-2011 om 17:02 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het huwelijk

    De klokken hollen met klompen
    over het blad van deze dag
    schudden de bruidssuiker
    uit de schubben van hun bolle buiken

    het altaar is de sponde
    waarin nu alles mag
    de priester lipt zijn zegen,
    zwaait met de witte vlag

    bruid zijn is een bevalling
    zo lijkt het wel
    het ja-woord ligt in stuitligging
    onder de witte sluier
    blijft haken in de
    vliezen van een misschien
    kauwt nog even op de
    zwoerden van een
    manmoedig ‘neen’

    maar de bruidegom
    houdt de riemen strak
    plukt met de verlostang
    de redding van haar huig
    schoonmama zwaait met haar
    zakdoek de eerste manche af
    het paard van Troje is binnen

    en onder de luifel gispt de wijn
    het salve mater voor de dronken nonkels
    het gebraad speelt in de oven sissende slang
    om de verveling uit te doven

    en aan het kruis roept Christus
    het is volbracht
    en sluit beschaamd de ogen

    01-06-2011 om 17:00 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ogen

    jouw ogen waren vergezichten
    op een leven samen
    ergens, in een nog uit te vinden land

    en als ze lachten
    schreven ze puntgedichten
    over hoe wonderlijk
    die gedeelde toekomst er uit zag

    soms veranderden ze in regenbogen
    die al mijn woorden vatten
    in wel duizend pixels kleur
    ze vulden mijn klinkers met mededogen
    gaven leestekens een paarse tint
    en de o-tjes lieten ze rollen

    als wilgenkatjes

    in een te strakke wind

    jouw ogen waren mijn
    hoop in bange dagen
    spiegelgladde meren
    van innerlijke rust
    ze hielpen mij mijn lot te dragen
    als ik het even niet meer wist

    toen moest je gaan
    zoals alle luchtkastelen
    je zwaaide af als droom
    en nam je ogen met je mee
    maar nog steeds doe ik
    na al die jaren
    een vleugje van die ogen
    in mijn dagelijks kopje thee

    01-06-2011 om 16:59 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Storm

    als het stormde ten noorden van je zenit
    bonden we onze verlangens in tafzijden
    doeken en legden ze te drogen in de zon

    er schoten nieuwe loten uit hun huid
    die naar licht en lucht reikten
    en hun vingers wonden om onze verwaten leegte

    zegedronken verlangden we dan nog meer naar meer
    naar beter, feller, groter, verder
    het gruis van eeuwen onomwonden streven

    hoogpotig waadden we door de stille beemden
    om het geluk uit de populieren te plukken
    waar het zich schuilhield voor avonturiers

    toen braken we de codes van het goede fatsoen
    spelden ze uit, schonden hun geweten
    uitzinnig van geluk en scharlaken weelde

    01-06-2011 om 16:57 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Som

    wij zijn een ronde som, als we
    slapen in de kom van elkaars armen
    maar hij cijfert zich graag weg in de
    plooien van mijn huid, schuchter, als
    een priemgetal dat zich wil warmen

    eenzaam zoekt hij mijn bestaan
    tast hij de mogelijkheden
    van mijn lichaam af
    kan dit met hem samengaan
    kan het hem dragen, tussen
    perineum en oogleden

    want hij wil armen met de juiste maat
    een zonnig vel en een grote voet
    om op te leven als hij als een halve
    som  mij bij zich optellen moet

    01-06-2011 om 16:55 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude vrienschap

    vriendschap

    hou oud en grijs ben je geworden
    hoe onderkomen schuif je aan mijn tafel aan
    met woorden die tot op de draad hun broek versleten
    op de schoolbanken van de schuttingtaal

    je luimen wandelen nooit meer
    door de dreef van de verbeelding
    ze draven niet langer
    achter hooggestemde idealen aan
    ze liggen daar maar, beurs en platgetreden
    als daklozen die aan de afgrond staan

    hoe stil en stuwloos zijn nu de meren
    waarin je ooit viste naar je heilige graal
    de magische formule om het lot te keren
    met die gramme dood op ‘t eind van het verhaal

    dat stugge fatum dat zich zo gewillig slingert
    langs woeste hoogten van verdriet en eenzaamheid
    als niet die ene vriend zich vasthecht als een wingerd
    op je brokkelige klampstenen van verbondenheid

    kom,

    veeg die matheid uit je kleren
    gier door de straten zoals weleer
    zoals niet eens zo lang geleden
    in een pittiger verleden
    stil de honger, kruid de geest

    vergeet niet dat je ooit
    allemachtig prachtig bent geweest

    01-06-2011 om 16:52 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orkest

    Een hobo huppelde over het gazon van de orkestbak
    Klom in de gordijnen, zwaaide naar het publiek

    De klarinet ging hem op hoge hakken achterna
    Cirkelde rond hem met koket geflirt, overspeelde
    hem, sloeg haar armen overspelig om hem heen

    Het orkest protesteerde met kwaad gegrom
    Gaf ze een symfonisch (hoog)standje
    de contrabas snokte diepe woede uit zijn

    Snaren, overstemde hun verliefde gekrakeel
    Maar het stel had alleen oog voor elkaar
    Danste innig verstrengeld een tango van

    Astor Piazzolla, tot de violen hen bij het
    nekvel grepen en hen hardhandig op hun plaats
    zetten. Tussen de pluimenstrijkerij van het
    goed fatsoen stierf hun gejubel uit.

    Het publiek applaudiseerde

    01-06-2011 om 16:50 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vriendschap

    Lees mij,

    betast mijn verhaal met
    de voelsprieten van je ogen
    tot het zich op het bleekveld
    van je verbeelding heeft neergevlijd
    misschien krijg je wel een plotlijn
    als schildknaap aan mijn zijde

    vul dan mijn witregels in
    met de grand cru van je gedachten
    zodat het drijfijs van hun leegte
    in de zandbanken van jouw geest
    een nieuwe bedding vindt

    en ik geen witverlies meer lijd
    want wit is zo scherp van tong
    dat het de schreven van de letters snijdt
    of opbrandt onder de groothoeklens van het cynisme

    en is vriendschap niet net
    het uitwisselen van eufemismen
    de paardensprong van jij naar gij
    het vergulden van de bittere pil
    die op iedere mensentong bestorven ligt?

    er is vriendschap die in je vel snijdt
    omdat je los moet laten
    grenzen stellen aan je hebberigheid

    en er is vriendschap die je geniet
    omdat zij de trilharen van je zinnen streelt
    zoals een glas gedecanteerde wijn
    of een goed boek dat door je synapsen splijt

    lees mij dus, wees mijn vriend voor onbepaalde tijd

    01-06-2011 om 16:45 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handen

    je vraagt mij om een arm
    maar ik heb alleen maar handen om te geven
    twee stuks, tot op het bot doorleefd
    ze zijn de hulpkoks in het leven
    van wie eieren te breken heeft

    ze kunnen grijpen, wassen, strelen
    de muggen rond je hoofd wegslaan
    de autosleutels uit je vestzak stelen
    onwrikbaar aan je zijde staan

    een must zijn ze in de snelle wagen
    de  koningen van elk onderhoud
    en als ‘de ware’ op komt dagen
    hebben ze je zo een huis gebouwd

    ben je dan moe van al het rennen
    zij geven je koetswerk een flinke beurt
    ze houden namelijk van verwennen
    een voetmassage is zo gebeurd

    gun ze een kans, geef ze een proefperiode
    handen zijn zoveel sympathieker dan een arm
    van al wat zuur is zijn zij de antipode
    zij houden de aarde voor ons warm

    01-06-2011 om 16:43 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handen 2

    handen
    bedden waarin mijn vingers slapen
    tussen lakens van licht en lucht
    en zongebleekt soldatengaren

    streel mijn wonden tot bruggenhoofden
    van waarop ik het rijzen van de zon kan zien
    het kringelen van de rook uit schouwen
    waaronder kinderen en reddelozen
    hun ziel uitzingen voor de Sint

    er is vast wel ergens een plek daarbuiten
    waar ook voor mij een schoen klaarstaat
    met wortelen, rapen, en twee suikerklontjes
    en een verlanglijstje als sprookje voor het slapengaan

    leid mij als een blinde naar die warme ovens
    waar het brood altijd naar houtskoolvuren ruikt
    tot ik op eigen kracht de weg kan vinden
    en met mijn vingers de wonden van een ander streel

    01-06-2011 om 16:39 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vluchten

    Vluchteling

    Wat is vluchten anders
    dan je kamers luchten
    de passaatwinden van het onbekende
    door je patrijspoorten laten waaien
    tot er schuimkoppen op je gedachten staan

    wat is het meer
    dan toegeven aan het verlangen
    dat als een machete de stille tuinen van je ziel doorklieft
    dat zich een weg baant doorheen wetten en bezwaren
    en aan de kettingen van je vele liefdes rukt

    nooit meer geblinddoekt naar je gehavende binnenkant moeten staren
    nooit meer op grenzen stoten die niet meer te verleggen zijn
    die van het leed en de ontzetting
    die van de honger
    die van landen met haar en reglementen op de tanden

    geruisloos leven op vilten pantoffels en vilten pantoffels
    ‘s avonds thuiskomen en zuchten
    wat was het een drukke dag
    hoe heb jij het gehad, liefste
    en zijn de kinderen nu al ingeënt tegen de pokken?

    wat is vluchten anders
    dan thuiskomen in jezelf
    de ramen wijd opengooien
    en – tegen de wind in –
    je levensdrift uitschreeuwen

    01-06-2011 om 16:38 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moeder

    Moeder

    jouw liefde was een spergebied
    vol Friese ruiters
    vlammen groeiden er
    uit silexstenen
    in verdorde grond

    je stem,

    brak mij tot bloedens toe
    op het altaar van je zekerheden
    van geboend zilverwerk
    tot te grote meisjesmond

    en je handen,

    wat had ik ze graag geloogd
    in een bad van zout
    zodat het strelen ze nader stond
    dan het betokkelen van mijn spanningsvelden

    ik ben die ben, was je excuus
    ik ben Gods’ woord op aarde
    want God is op missie in Afghanistan

    maar bij valavond
    werd je soms breekbaar teder
    als een te deum in de late herfst
    en  mooi werd je
    als één die van Bachcantates houdt

    zo zal je ook in mij verderleven
    als straks de dood om pasmunt komt

    01-06-2011 om 16:36 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vader

    Het woord vader
    zit in de klank
    van oude hobo’s
    die in kruisgalop
    het gejaag der harpen
    doet verbleken

    het zit in het geluid
    van brekend glas
    dat met koele gratie
    de sintels in de as
    tot glinsteren beweegt

    en na de stilte
    en de storm
    breekt het door de wolken, soms
    als een schitterend conclaaf
    van open en gesloten lettergrepen
    statig schrijdend
    rij na rij
    een winterbos van steels
    gesprokkelde taalbouwstenen
    om gemis
    een naam te geven

    altijd al
    heb ik mij willen koesteren
    in de schaduw van dit woord
    dat zo reikhalzend
    de armen spreidt

    de onrust
    uit het hart verdrijft

    maar wat het betekent
    is mij volkomen vreemd

    vader
    komt u nader

    a.u.b

    01-06-2011 om 16:34 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slaag

    Hij sloeg haar met de vlakke hand
    de kamer plooide dubbel, De lucht
    sloeg zijn brakke vingers rond haar keel,
    wurgde haar teder, Adembenemend

    Ze wachtte even, maar de witgloeiende woeker
    van pijn bleef uit. Ach een mens went aan alles
    ook aan zijn eigen leed en aan die vreemde
    aandrang om de torpedo’s van het lot te tarten

    Maar dit keer zou ze haar tanden slijpen
    haar moed over het bange paard tillen
    vluchten van Pontius naar Pilatus, klapwieken
    en wijd de longen openzetten voor een schreeuw

    Manlief had zich in de klapstoel van zijn lijf geschikt,
    loste op in het bodemwater van een B-film,
    knipte met zijn vingers voor een blikje bier.
    Geruisloos schoof ze zichzelf naar de keuken.

    Want ach, blijven was zo’n dapper woord,
    en weggaan zo godvergeten infinitief

    01-06-2011 om 16:32 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlies

    en wat als ik je verlies
    aan de dader van een nieuwe liefde
    die veel groter is dan dit

    klasseer ik je dan
    bij de verloren voorwerpen
    tot de politie je op
    de straatstenen vindt
    en zegt: het spijt ons
    maar alles van waarde
    is er uit gestolen
    het waren vast gauwdieven
    op zoek naar wat snelle poen

    neen,
    dan heb ik liever
    dat ik mezelf in je verlies
    zodat ik kan snuisteren
    in je archieven
    tot ik me in je vind
    en kan uitroepen:
    kijk wie we daar hebben
    ik ken jou ergens van
    zullen we samen iets
    gaan drinken om uit
    te vissen hoeveel mij
    er in jou zit en de
    buit eerlijk te verdelen?

    of heb je liever
    dat ik onvindbaar blijf
    zodat alleen jij overschiet?

    01-06-2011 om 16:31 geschreven door stien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per maand
  • 06-2011
  • 02-2008
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Rondvraag / Poll
    Bent u voor of tegen de herinvoering van de prachtige woorden 'vierklauwens', 'redekavelen', 'verwatenheid'. Bij voldoende interesse lanceer ik een actie om deze terug op te waarderen!
    voor
    tegen
    voor op voorwaarde dat
    Bekijk resultaat


    Beaching for Bloggers


    Foto

    Laatste commentaren
  • stien (greet)
        op Actualiteit
  • vraag (vital)
        op Actualiteit
  • sorry (vital)
        op Actualiteit
  • ozJsNybtrghQzEIV (lVXFbsjYvqTFqic)
        op Sissi
  • stiengoed (pedro patetico)
        op Voor Tom, die op 11 augustus 23 werd
  • Foto


    Foto


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • linkjelog
  • weblogs tegen racisme
  • creatief schrijven
  • gedachtenkronkelingen
  • kleine keizerin
  • Hanenwurger
  • Dartel
  • adem
  • kerekewere (Menck)

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • speedy
  • philou
  • elselisa
  • gert bourgeois
  • gerdernissen
  • zabrila
  • Raf/Errare humanum est

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    winx13
    www.bloggen.be/winx13
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    kyrana
    www.bloggen.be/kyrana
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    medicijn
    www.bloggen.be/medicij
    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs