De Statievrienden
geschiedenis van stationswijk van Waregem
Met de Statievrienden willen we de geschiedenis van de Statiewijk in Waregem in kaart brengen. We doen hierbij een oproep om ons hierbij te helpen. Uw informatie, foto's en anekdoten zijn welkom...
07-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waregem krijgt twee gloednieuwe sporen
Infrabel informeerde gisterenmorgen de pers over de spoorvernieuwingswerken in Waregem met een bezoek aan de werf. Op het ogenblik zijn zowel de spooruitbraak als de nivellering en de nieuwe spooraanleg te zien. Waregem krijgt in twee zomerweekends twee gloednieuwe sporen. Infrabel vernieuwt bijna 2 km sporen aan het station van Waregem zonder hinder voor reizigers Het is een investering in veiligheid en stiptheid op de spoorlijn Gent – Kortrijk.

Charlotte Verbeke, woordvoerster Infrabel Corporate & Public Affairs : “Deze maand wordt er hard gewerkt in en rond het station van Waregem. Beide sporen, die aan het einde van hun levensduur zitten, worden vernieuwd over een afstand van 1750m en dat in twee weekends. De werken volgen een minutieuze planning. Met verschillende werktreinen, kranen en een vijftigtal arbeiders is Infrabel gedurende twee weekends aan de slag.

Zoals eerder al aangekondigd plaatst Infrabel deze zomer in twee weekends (vrijdagochtend 5 tot zondagavond 7 augustus en vrijdagavond 12 tot maandagavond 15 augustus) twee gloednieuwe sporen in en rond het station van Waregem over een afstand van 1750 m, op de spoorlijn tussen Gent en Kortrijk en dit zonder hinder voor reizigers. Deze investering van € 1.350.000 is goed voor de veiligheid en de stiptheid van het treinverkeer.”

Afbraak oud spoor en aanleg nieuw spoor

De werken gaan gefaseerd door: Het afgelopen weekend werd het spoor 2 (richting Gent) vernieuwd, in het volgend weekend komt spoor 1 (richting Kortrijk) aan de beurt. Telkens wordt eerst het bestaande spoor uitgebroken, om daarna het nieuwe spoor aan te leggen. Er wordt dag en nacht gewerkt om de spoorvernieuwing te realiseren en het treinverkeer na het weekend veilig te laten rijden. Deze werken hebben tijdens beide weekends bovendien geen impact op het treinverkeer, gezien de treinen lokaal omgeleid worden via het eerder vernieuwd spoor 3.

De oude sporen hadden na 37 jaar hun dienst bewezen. Ze dateerden nog van de grote omwenteling van eind de jaren ‘70 bij de elektrificatie van de spoorlijn, toen de lijn ondermeer ook werd opgehoogd om gelijkvloerse overwegen te voorkomen en er een nieuw station kwam in Waregem. Omdat de reizigers geen hinder mochten ondervinden tijdens de drukke zomervakantie, werken 50 arbeiders gedurende twee weekends drie dagen lang dag en nacht om bijna twee kilometer spoor te vernieuwen.

We bewonderen de snelheid van de uitvoering van de werken. Alles volgt heel snel op elkaar : Rails en dwarsliggers verwijderen, overtollige steentjes aan de kant leggen, keien nivelleren, nieuwe dwarsliggers en rails leggen en de klus is geklaard. Projectleider David Van Hoey legt uit : "We zijn vrijdagmorgen gestart met het uitbreken van de rails en houten dwarsliggers. Daarna kwam een kraan langs om de overtollige keien aan de kant te leggen en een volgende machine nivelleerde de keien. Een volgende speciale kraan legde vervolgens nieuwe betonnen dwarsliggers per vijf netjes achter elkaar. Tot slot volgde een kraan die de rails weer op hun plaats legde."
 
Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen. De onderneming stelt vandaag zo’n 12.000 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1,2 miljard euro (2014).

align="center">


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

08-08-2016
dhr

Goeiedag,

als aanvulling op de werkbeschrijving (wat tijdens het persbezoek zaterdagvoormiddag nog niet zichtbaar was)

Nadat de kraan de nieuwe spoorstaven op de dwarsliggers heeft gelegd, volgt er nog een heleboel intensieve handenarbeid:

  • op de spoorstaaf worden om de 60cm streepjes gezet (de kraan legt ze al ongeveer juist, maar Infrabel vraagt perfectie volgens strikte normen)
  • met een 'koevoet' worden de dwarsliggers in langsrichting tov die streepjes juist geplaatst (afstand 60cm en haaks). Ze worden ook verschoven tov de rail zodat die in de schouderstukken van de dwarsligger valt. Hier heb ik zaterdagnamiddag zweet zien vloeien! Vergeet niet dat zo een dwarsligger bijna 300 kg weegt, én er in spoor 2 zo'n 2750 liggen. In spoor 1 volgende week zo'n 3080 stuks. Werk dus voor mannen met veel goesting en spieren!
  • manueel worden tussen spoorstaaf en dwarsligger isolerende 'plastiekjes' gelegd die de rail isoleren tov de spoorstaafbevestiging. Deze zijn nodig om elektrische storingen te voorkomen en om te zorgen dat de elektrische stroom van de bovenleiding terug via de spoorstaven naar zijn 'batterij' kan vloeien ipv verloren te gaan in de grond. 
  • de pandrolklauwen (bevestiging spoorstaaf-dwarsligger) worden manueel verdeeld en in de schouderstukken geschoven, en nadien met kleine machientjes vastgetrokken.

Vervolgens wordt met de spoorkraan opnieuw ballast in het spoor gebracht. Het spoor wordt machinaal onderstopt (op de goede positie gelegd), en de spoorstaven worden aan elkaar gelast volgens het procedé van 'aluminothermisch lassen'.

Al deze werkzaamheden waren zondagavond omstreeks 20u afgelopen.

Volgend weekend pakken we spoor 1 aan, vannacht beginnen hiervoor de voorbereidende spoorwerken.

Het proper maken en afwerken van de 'omgeving' volgt in de daaropvolgende 2 weken tijdens de nacht.

Groeten,

ing. David Van Hoey

projectleider Infrabel spoorvernieuwing Waregem

PS: ik heb nog enkele kleine souveniertjes van het oude spoor opzijgelegd voor de statievrienden, indien interesse...

08-08-2016 om 19:48 geschreven door David Van Hoey




STOASSIE KIRMESSE 9 - 12 september 2022 OC GAVERKE Vrijdag ERFGOEDCAFE STATIE EXPO KUNST@STATIE 3-4-10-11
Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • De Metamorfose van Fran Spleers in Gaverbeekse Meersen
  • Kurt nodigt uit naar legobeurs ‘Brick Tricks’
  • Site Huis Dewever verdwijnt
  • NMBS schrapt loket­dien­sten in het week­end
  • Geen aanpak stabiliteitsproblemen station Waregem
  • Officiële opening Stadspark Windroos
  • Samenwerkingsovereenkomst met NMBS over Stationsparking
  • KUNST@ de Stoassie
  • De aandoenlijke, gedempte melancholie van Jozef Locquet
  • Kunst @ de Stoassie op 8-10 september
  • Met de radiotrein op reis
  • 110 jaar Textiel- en familiegeschiedenis Gernay
  • Goede herinnering aan beeldhouwer Joseph Locquet
  • Waregem voert actie voor basistoegankelijk station
  • NMBS weigert Europese toegankelijkheidsnorm voor station Waregem
  • Jacques Vierstraete: stille dienstbaarheid en hechte vriendschap
  • Karel Sabbe overwint ook loodzware Barkley Marathons
  • Telex van de Statievrienden in 't Vlinderke
  • Inrichtingswerken Park Ter Elst
  • Statievrienden maken plannen voor 2023
    Foto
    Foto
    Laatste commentaren
  • fietsbrug over expresweg tijdelijk dicht (bernard)
        op Fietswegel krijgt opknapbeurt
  • Guide indispensable (Patrick Meuris)
        op ‘Waereghem’ en de Slijpbeek
  • dhr (David Van Hoey)
        op Waregem krijgt twee gloednieuwe sporen
  • Programma (Dirk Demeulemeester)
        op Programma driedaags evenement
  • Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 11/01-17/01 2016

    Startpagina !

    STOASSIE KIRMESSE 9-12 sept22 OC GAVERKE ERFGOEDCAFE 9sept EXPO TOCHTEN OMD Statie Vijve STATIEQUIZ KUN
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs