Goeiedag,
als aanvulling op de werkbeschrijving (wat tijdens het persbezoek zaterdagvoormiddag nog niet zichtbaar was)
Nadat de kraan de nieuwe spoorstaven op de dwarsliggers heeft gelegd, volgt er nog een heleboel intensieve handenarbeid:
- op de spoorstaaf worden om de 60cm streepjes gezet (de kraan legt ze al ongeveer juist, maar Infrabel vraagt perfectie volgens strikte normen)
- met een 'koevoet' worden de dwarsliggers in langsrichting tov die streepjes juist geplaatst (afstand 60cm en haaks). Ze worden ook verschoven tov de rail zodat die in de schouderstukken van de dwarsligger valt. Hier heb ik zaterdagnamiddag zweet zien vloeien! Vergeet niet dat zo een dwarsligger bijna 300 kg weegt, én er in spoor 2 zo'n 2750 liggen. In spoor 1 volgende week zo'n 3080 stuks. Werk dus voor mannen met veel goesting en spieren!
- manueel worden tussen spoorstaaf en dwarsligger isolerende 'plastiekjes' gelegd die de rail isoleren tov de spoorstaafbevestiging. Deze zijn nodig om elektrische storingen te voorkomen en om te zorgen dat de elektrische stroom van de bovenleiding terug via de spoorstaven naar zijn 'batterij' kan vloeien ipv verloren te gaan in de grond.
- de pandrolklauwen (bevestiging spoorstaaf-dwarsligger) worden manueel verdeeld en in de schouderstukken geschoven, en nadien met kleine machientjes vastgetrokken.
Vervolgens wordt met de spoorkraan opnieuw ballast in het spoor gebracht. Het spoor wordt machinaal onderstopt (op de goede positie gelegd), en de spoorstaven worden aan elkaar gelast volgens het procedé van 'aluminothermisch lassen'.
Al deze werkzaamheden waren zondagavond omstreeks 20u afgelopen.
Volgend weekend pakken we spoor 1 aan, vannacht beginnen hiervoor de voorbereidende spoorwerken.
Het proper maken en afwerken van de 'omgeving' volgt in de daaropvolgende 2 weken tijdens de nacht.
Groeten,
ing. David Van Hoey
projectleider Infrabel spoorvernieuwing Waregem
PS: ik heb nog enkele kleine souveniertjes van het oude spoor opzijgelegd voor de statievrienden, indien interesse...
08-08-2016 om 19:48
geschreven door David Van Hoey
|