Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bedstee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is een heel leuk gedichtje dat ik gevonden heb op internet geschreven door ene Erje



    Wie kent hem nog de oude bedde stee

    aan het voeteneind vaak een schoorsteen

    Heerlijk warm kon je erin slapen

    met zijn tweeën, drieën of ook alleen

     

    Een paar klapdeuren in de kamer

    het leek gewoon op een kamerkast

    Onder de bedstee opslag van aardappelen

    gelukkig zijn we daardoor niet vergast

     

    Wij als kinderen moesten er slapen

    ook als er twintig man op visite was

    Dat we dan stiekem door de kieren keken

    wisten visite, vader en moeder al ras

     

    Toch was deze nostalgie een heerlijkheid

    de bedstee komt nog maar weinig meer voor

    Ik zou het heden ook te bekrompen vinden

    ben  voor kleine  ruimtes allergie`s hoor


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stropdas
    In de Middeleeuwen werden criminelen opgehangen.
    Na de terechtstelling werd het lijk losgesneden.
    Het stuk touw om de nek werd de 'stropdas' genoemd.
    Het is van oudsher geen symbool voor een glansrijk leven

    08-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude schoolfoto's








    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Domaniale Mijn
    http://www.domanialemijn.nl/















    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hildegards mystieke visioenen
    Toen vrouwen nauwelijks kansen en nog minder waardering kregen, was de Duitse abdis Hildegard van Bingen, een uitzondering. Zij was mysticus, dichter, wetenschapper, genezer, profeet, prediker, componist en maatschappijcriticus. Zij was zeker één van de opmerkelijkste figuren in het middeleeuwse Europa.
    Hildegard werd geboren in 1908, in een adelijke familie, die woonde in de buurt van de domstad Mainz aan de Rijn.
    Op 3 jarige leeftijd kreeg ze haar eerste visioenen, die vergezeld gingen met een verblindend licht. Misschien mede daarom vertrouwden haar ouders haar opvoeding en opleiding toe aan Jutta, een heilige vrouw en overste van het nonnenklooster van een benedictijner-abdij in de buurt.
    Ze leerde heel veel van haar, en na Jutta's dood volgde Hildegard, toen 38j, haar op als abdis.
    Uit onzekerheid over de bron van haar visioenen had Hildegard er nooit veel over gesproken. Toen ze abdis werd, kreeg ze een visioen dat haar leven voorgoed zou veranderen. De hemel opende zich en een verblindend, uitzonderlijk helder licht vulde haar hoofd. God gaf haar het bevel alles op te schrijven wat ze zag en hoorde.
    Met grote tegenzin begon ze alles op te schrijven, heel gedetailleerd met beelden over onderwerpen als de val van Lucifer, de schepping en het Laatste Oordeel.
    "Mijn geest was getransformeerd " schreef ze later over deze periode, " het was alsof ik mezelf niet meer kende, alsof uit Gods hand regendruppels neervielen op mijn ziel ".
    Velen wilden haar echter bijzonder graag kennen. Nadat de kerk haar goedkeuring gegeven had kwamen de hoogste leiders delen in haar door God gegeven inzichten, onder wie vier pausen, twee keizers, vorsten als Eleonora van Aquitanie en Hendrik II van Engeland.
    In 1150 verhuisde Hildegard met haar nonnen naar Rupertsberg, bij de stad Bingen aan de Rijn. Het klooster floreerde en ze stichtte een tweede op de andere oever.
    De visioenen die zij tijdens haar leven had gezien lijken bij haar dood door velen te zijn gedeeld. Op de dag dat ze stierf, 81 jaar oud, zouden stralende kruisen en cirkels de hemel hebben verlicht, alsof haar volgelingen een blik van het hemelrijk werden gegund.

    http://www.youtube.com/watch?v=-_DM07FP7B4&feature=related

    http://www.hildegardvanbingen.nl/

    09-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schandpaal in de 18de Eeuw
    Bij schandstraffen of kaakstraffen, werden delinquenten openbaar vernederd. Zij zouden al in de Oudheid voorgekomen zijn. Hun grootste bloei kenden ze in de Middeleeuwen en in de Moderne Tijden, om slechts in de negentiende eeuw te verdwijnen. In Belgie zijn ze pas afgeschaft bij het invoeren van het nieuwe strafwetboek van 1867, zij het dat er reeds in 1834 en 1849 ernstige pogingen werden ondernomen om deze straffen te weren. Als hoofdstraf werd de kaakstraf uitgesproken voor kleine vergrijpen als verboden kansspelen, valsspelen, valse aanklacht, meineed, godslastering, overspel, bigamie, koppelarij, prostitutie, landloperij, kleine diefstallen, het zingen van schunnige liederen, laster en vechtjasserij.
    Schandpalen werden ook gebruikt voor andere doeleinden zoals het tentoonstellen van afgesneden lichaamsdelen, van namen van voorvluchtigen, en soms ook voor het afficheren van verordeningen.
    De schandstraf werd uitgevoerd op een dag en uur dat er veel volk op straat was, bijvoorbeeld op een marktdag tussen 10 en 12 uur.
    Door de schuldige aan de paal vast te ketenen, werd hij aan de algemene bespotting prijsgegeven. In principe beschikte elke heerlijkheid met hoge rechtspraak op het einde van het Ancien Regime over een schandpaal.
    Na de verovering van onze gewesten door de Fransen vielen de schandpalen weg omdat ze een symbool waren van de feodale heerschappij van lokale heren. De schandstraffen werden echter al in 1791 opnieuw ingevoerd.





    25-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude beroepen
    Slide 4 Slide 2 Slide 1 Slide 3 Lantaarnopsteker op ladder



    Jagen : trekken van een boot. Man en vrouw trekken een vrachtschip door een binnenkanaal in 1931

    Poppenkastspeler op weg met zijn poppenkast in 1935

    Melkboer in 1956


    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leopold II wilde Nederland binnenvallen
    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF24062009_010



    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu het lied der Vlaamse zonen,

    nu een dreunend kerelslied,

    dat in wilde noordertonen

    uit het diepste ons herten schiet.

     

     

    Ei! het lied der Vlaamse zonen,

    met zijn wilde noordertonen,

    met het oude Vlaams Hoezee.

    Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!

     

     

    't Wierd gezeid dat Vlaanderen groot was,

    groot scheen in der tijden wolk,

    maar dat Vlaanderland nu dood was,

    en het vrije kerelsvolk.

     

     

    Maar dan klonk een stemme krachtig

    over 't oude noordzeestrand

    en het stormde groots en machtig,

    in dat dode Vlaanderland.

     

     

    En hier staan wij, 't hoofd omhoge,

    vuisten siddrend, kokend bloed;

    vlam in 't herte, vlam in de oge,

    en ons naam ons trillen doet!

     

     

    Van de blonde noordse stranden,

    dwang en buigen ongewend,

    onze vaders herwaarts landden,

    leden, streden, ongetemd.

     

     

    Ja wij zijn der Vlamen zonen,

    sterk van lijve, sterk van ziel,

    en wij zou'n nog kunnen tonen,

    hoe de klauw der Klauwaerts viel.

     

     

    Op ons vane vliegt de Blauwvoet,

    die voorspelt het zeegedruis,

    en de Leeuw er met zijn klauw hoedt

    't lieve dierbaar Christi kruis.

     

     

    Weg de bastaards, weg de lauwaards.

    ons behoort het noordzeestrand,

    ons de kerels, ons de Klauwaards,

    leve God en Vlaanderland!


    De Blauwvoet is het bekende strijdlied van de katholieke Vlaamse studentenbeweging. Het wordt ook "Het lied der Blauwvoeten" of "Nu het lied der Vlaamse zonen" genoemd, naar de eerste regel van het lied. Het was oorspronkelijk het strijdlied van de 19e eeuwse studentenbeweging Blauwvoeterij.

     

    Het lied werd door Albrecht Rodenbach gedicht op 25 september 1875. De muziek werd gecomponeerd door Emiel Hullebroeck. Er bestaat ook een minder bekende toonzetting van Johan Destoop.

     

    Het lied past in de strijdlyriek van de 19de-eeuwse Romantiek.

     

    Het lied wordt nog gezongen in sommige KSA-bonden, die zich als erfgenaam beschouwen van de katholieke Vlaamse Studentenbeweging

     


     


    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wet op zondagsrust
    Op 26 juli 1905 werd de wet op zondagsrust afgekondigd, deze had betrekking op alle arbeiders en bedienden, zowel volwassenen als minderjarigen.
    Het wetsvoorstel werd ingediend door de socialisten en door een deel van de katholieke rechtervleugel.
    Het voorstel viel helemaal niet in goede aarde bij vele doctrinaire katholieken en liberalen die daarin een aanslag op het vrije ondernemerschap zagen.
    Daarnaast waren de meeste liberalen, zelfs als ze het principe van de verplichte arbeidsrust aanvaardden, ertegen gekant omdat ze er een bemoeienis van de kerk inzagen. Liever kozen ze voor een willekeurige dag in de week. Deze regeling zou echter weer tot gevolg hebben dat, indien man en vrouw werken, beiden niet dezelfde rustdag zouden hebben.
    De wet sprak overigens niet van verplichte rust maar van een verbod om loontrekkenden te laten werken op zondag, behalve huispersoneel en familieleden. 

    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pyramide van het kapitalistisch systeem
    Dit is een poster uit 1911




    De arbeiders staan aan de voet van de ‘piramide van onderdrukking’. Hun arbeid ondersteunt het rijke leven van de burgerij, het leger, de clerus en de monarchie, 1901. Institut Emile Vandervelde, Brussel


    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emile Claus en het landleven
    Emile Claus werd geboren in 1849 te Sint-Eloois-Vijve en hij stierf te Astene in 1924
    Hij was de belangrijkste vertegenwoordiger van het impressionisme in België.
    Hij bewonderde het Franse impressionisme en paste deze stijl toe in de realistische uitbeelding van zijn vertrouwde plattelandsomgeving.
    Claus werd door schrijvers en schilders van zijn tijd op de handen gedragen.
    Emile Claus liet zich in zijn werken vaak inspireren door de Leie, zijn omgeving en het werk op het platteland.









    04-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De guldensporenslag (video's)
    http://www.youtube.com/watch?v=OmakjKAlJnM&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=7SPRNrpE0H8&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=VP3q6EhGWx0&feature=related




    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moordaanslag op koning Leopold
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 15 november 1902 vuurde de Italiaanse anarchist Gennaro Rubino (43j) drie schoten af op de derde koets in de koninklijke stoet, die terugkwam van een rouwdienst voor de overleden koningin in de Brusselse Sint-Michiels-kathedraal. Niemand werd gewond.
    'Omdat zij rijk zijn en wij arm' verklaarde de schutter. Na zijn daad moest de schutter beschermd worden tegen de woedende menigte. Hij was een werkloze boekhouder die sinds een tweetal weken te Brussel verbleef.
    Pas na zijn aankomst in Laken vernam de koning van de aanslag. Het leek hem niet te deren. De kranten schreven toen dat het de schuld was van de sosialisten.

    15-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koningin Maria Hendrika
    Op 19 september 1902 om tien voor acht is Maria Hendrika, koningin van Belgie, op 66 jarige leeftijd plotseling temidden van haar papegaaien, overleden in haar woning te Spa. Daar leidde zij sedert 1893 een teruggetrokken bestaan.De koningin leed sinds enkele maanden aan een hartzwakte.
    's Middags had ze nog geinformeerd naar de uitslag van de paardenrennen en bij haar oude vriend, de kunstschilder Van Severdonck, enkele aquarellen besteld.
    Echtgenoot Leopold II verbleef op het moment van haar overlijden te Bagnères de Luchon in Frankrijk. Nadat hij telegrafisch was gewaarschuwd reisde Leopold naar Spa. De Belgische koning had zijn vrouw in maanden niet gezien. Koningin Maria Hendrika was erg ongelukkig aan het Belgische hof. Toen haar echtgenoot Leopold een maîtresse bleek te hebben, ging zij naar haar buitenverblijf in Spa.
    Maria Hendrika was een groot liefhebster van paarden. Ze was een uitstekende amazone en dresseerde zelf paarden.
    Koningin Maria Hendrika was een dochter van aartshertog Jozef van Oostenrijk. Ze was sinds 1853 met Leopold getrouwd.

    Link : http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Henri%C3%ABtta_van_Oostenrijk





    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.kwaad.net/Radio.html

    08-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele oude foto's












    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Titanic loopt op een ijsberg
    15 april 1912 - Op zijn eerste tocht over de Atlantische Oceaan van de thuishaven Southampton naar New York, is het splinternieuwe Britse passagiersschip Titanic 's nachts op een ijsberg gelopen.
    Onde de waterlijn werd de romp van de oceaanstomer over een grote lengte opengereten. Na eerst langzaam zwaar slagzij te hebben gemaakt, brak het schip, waarvan gezegd was dat het niet kon zinken, doormidden.
    Onder de 2206 opvarenden ontstond grote paniek, doordat er niet voldoende reddingsmiddelen aan boord waren.
    1503 mensen, de meesten gekleed in avondkostuum in verband met het feestelijke karakter van de tocht, vonden de dood in de bruisende golven.
    De ramp had tot gevolg dat er strengere maatregelen genomen werden voor de veiligheid van oceaanschepen.

    filmpjes : http://www.youtube.com/watch?v=YTVhXLN3ZbY&feature=related
                  http://www.youtube.com/watch?v=SMrJgX6su8U


    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tafels van de Heilige Geest te Leiden

    Vanaf 1451 stond in de Breestraat tegenover de Papengracht het Heilige Geesthuis. Een vreemde naam voor een nu vreemd begrip. Aan het begin van de 14e eeuw was de Heilige Geest echter een begrip in Leiden. Wat werd er onder verstaan? De Heilige Geest was in die tijd een instelling voor Armenzorg. De armste inwoners van de stad konden er aankloppen voor voedsel, een paar schoenen, kleding of een zak turf. De kerk en het stadsbestuur werkten samen om de allerarmsten uit de samenleving te beschermen. Aanvankelijk stonden de ’tafels van de Heilige Geest’ in de Leidse parochiekerken. Onder toezicht van de Heilige Geestmeesters vonden daar de uitdelingen plaats. In de loop van de 15e eeuw werd echter het aantal armen in Leiden steeds groter. De Heilige Geestmeesters en de stedelijke overheid konden de zorg voor de armen bijna niet meer aan. De toeloop van behoeftigen was enorm. In de kerkelijke parochies werd om die reden een zogenaamde ‘loodmeester’ aangesteld. Weer zo’n vreemd begrip. Bij de loodmeesters ontvingen de armen een speciaal geslagen muntje, een loodje. De arme Leienaar ging met zijn loodje naar de plaatselijke bakker, de slager, de kleermaker of de schoenlapper voor een of ander begeerd artikel. Na verloop van tijd stapte de winkelier met een zak vol loodjes naar de Heilige Geestmeesters om af te rekenen. Een uniek systeem van Armenzorg dat nu nog voortleeft in een uitdrukking uit de volksmond. Wie het laatste loodje had gelegd werd tenslotte door de Heilige Geestmeesters in een graf voor de armen begraven. Een eigen huis voor de Heilige Geestmeesters Toen de Heilige Geestmeesters in 1451 de beschikking kregen over een eigen huis, konden zij ook arme stadgenoten zonder onderdak opnemen. Dat waren in het bijzonder de vele pasgeboren kinderen die te vondeling werden gelegd. In de tweede helft van de 15e eeuw ging het Leiden niet voor de wind. De stad verarmde en de armen werden steeds armer. Iedereen leed onder malaise waaronder de stad gebukt ging. Ouders konden zelfs niet meer voor hun kroost zorgen en iedere pasgeborene was een ramp voor de verarmde gezinnen. Een nieuwe mond kon niet worden gevoed. De kindertjes werden gewoon te vondeling gelegd. In 1491 begonnen de meesters van de Heilige Geest met het bijhouden van vondelingenboekjes. Veel van die gevonden kleintjes die aan hun lot waren overgelaten leefden helaas maar kort. Zij waren maar al te vaak verzwakt en naakt achtergelaten en de meesters tekenden in de boekjes aan dat weer een vondeling was gestorven. Gelukkig liep niet voor ieder kind het verblijf in het Heilige Geesthuis zo triest af. Soms waren de kinderen maar tijdelijk opgenomen als de moeder wegens ziekte verpleegd moest worden en er geen vader was die voor zijn kind kon zorgen. Soms gebeurde dat een moeder na jaren bij het Heilige Geesthuis aan de deur klopte om haar kind op te halen. Zij moest dan wel de verzorgingskosten betalen. Soms ontfermden kinderloze echtparen zich over een vondeling om het op te voeden en een vak te laten leren. Gelukkig nam in de loop van de 16e eeuw het aantal vondelingen af. Vanaf die tijd kregen de meesters van de Heilige Geest echter veel weeskinderen te verzorgen. Men ging zelfs de Heilige Geestmeesters “Weesmeesters” noemen. Voor al die wezen werd echter het pand aan de Breestraat te klein en toen in 1583 de panden van het “Onze Lieve Vrouwegasthuis” aan de Hooglandse Kerkgracht leeg kwamen te staan, trokken de Weesmeesters met de wezen daar naar toe. Toen werd het Heilige Geesthuis het Weeshuis van Leiden. weeshuis van de Heilige Geest

     


    26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World War One: 1914 - 1918 Map
    http://www.youtube.com/watch?v=Tzin0L3yNzk




    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs