WELKOM BIJ SPROKKELS!

'Verbeelding is alles.
Het is de voorbode van de mooie dingen
die het leven in petto heeft.'
                  Albert Einstein

Ik ben...

Veerle Schaltin (°1967)
Ik begeleidde bijna twintig jaar mensen met een verstandelijke beperking in een dagcentrum. Onlangs zapte ik van leven. Na een ommetje in de afslanksector werk ik nu als stafmedewerker bij een budgethoudersvereniging.
Voor en na schrijf ik voor kinderen en volwassenen.
Ik hou van Manlief, Zoonlief (°2002), lezen, vertellen, koken, wijn, reizen, scrapbooken, knutselen, frutselen, en duizend en een andere dingen.
Leessprokkels...
    
Voor de kids
-Het ei met de gouden gans/Veronique Puts
-Vader Zeepaard/ Eric Carle
-Een raadsel voor Roosje/ André Sollie
-Spoken bestaan niet/ Inge Bergh
-Het land van de grote woordfabriek/ Agnès de Lestrade
-Al zijn eendjes/ Christian Duda
-Balthazar, de eenzaamste ezel ooit/ Inge Misschaert
-Verkocht/ Hans Hagen
-Krullen/Hilde Vandermeeren
-Allemaal willen we de hemel/ Els Beerten


     Voor volwassenen
-Onder de ombu-boom/ Santa Montefiore
-De schaduw van de wind/ Carlos Ruiz Zafon
-Duizend schitterende zonnen/ Khaled Hosseini
-Het eiland onder de zee/ Isabel Allende

Blogsprokkels
  • An autumn leaf
  • Berichten van Het Moederfront
  • Beukenootjes
  • Bloem
  • Dagoog
  • Elk(e) z'n blog
  • Eventjeswicht
  • Gouden lepeltje
  • Het bewijs
  • Kruimels
    Meer blogsprokkels
  • Leeslinten
  • Madam arabelle
  • Ogen in de schaduw
  • Senjora's blog
  • Spinnenkop
  • Sunflower-Tricky
  • tijdtussendoor
  • Vertel eens
  • Wolkenadem
  • Zeezicht
    Zoeken in blog

    SPROKKELS
    kleine en grote momenten uit mijn leven gesprokkeld
    Op wandel door woordenwoud pluk ik letters als vruchten van de bomen, bind ze tot een blogboeket. Takken en twijgen sprokkel ik tot mijn verhaal.
    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motor

    Een bleke, magere man met een ingevallen gezicht en grijze plukken haar opent de deur. Hij leunt op een kruk. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    ‘Volg maar,’ zegt hij. En hij waggelt de trap op naar de woonkamer op de eerste verdieping. De leuning  wiebelt vervaarlijk heen en weer als hij zich eraan naar boven trekt. Zijn kruk bonkt bij elke stap keihard op de houten treden. Zijn vrouw wacht in de living. De man laat zich naast haar in de zetel neerploffen.

    Ik bezoek deze familie omdat ze een persoonlijk assistentiebudget voor hun dochter met een beperking aangevraagd hebben. Ik begeleid hen bij de opstart ervan. Mijn uitleg kan ik slechts met mondjesmaat geven, want de man trekt het gesprek telkens weer naar zichzelf toe.

    ‘Vroeger was ik een kerel, ze. Ik woog wel honderd kilo. En werken dat ik kon. Ik werkte vijftien uur per dag. En daarna nog thuis voor mezelf.’ Hij wrijft met zijn hand over zijn voorhoofd. ‘Maar nu, na een paar uur moet ik al rusten. Ik heb voortdurend hoofdpijn.’ Even valt hij stil. Dus begin ik over hoe ze een assistent kunnen zoeken. ‘Ik zou er nu zelf ook een kunnen gebruiken,’ valt hij me in de rede. ‘En zeggen dat ik vroeger nooit iemand om hulp vroeg. Integendeel, iedereen deed een beroep op mij.’ Hij kraakt zijn vingers. Ik vertel zijn vrouw welke taken assistenten mogen doen. Hij springt recht. ‘Ik zal eens een foto tonen, ze.’

    ‘Sorry voor mijn man,’ zegt de vrouw als hij de woonkamer uit is, ‘Straks is hij alles wat hier gezegd wordt vergeten. Hij onthoudt niks meer.’ Ze zucht. ‘Laten we het maar weer over assistentie voor C. hebben.’

    Die kans krijgen we echter niet, want haar man sjokkelt de living  in met een ingekaderde foto van een beer van een vent met lange, donkere haren naast een motor. Hij draagt een lederen pak. ‘Dat ben ik! Met mijn Ducati!’ Hij klinkt trots.

    Ik herken de man op de foto niet. Hij moet het merken, want hij zegt: ‘Echt!’ Zijn stem hapert. ‘En in één seconde was alles weg. Mijn motor. Ikzelf. Mijn leven.’
    Ik slik.
    De hele verdere dag spookt zijn verhaal in mijn hoofd rond.

     

    ’s Avonds komt Manlief  veel later dan voorzien thuis. ‘Ik ben het grondig beu,’ moppert hij, ‘Die verdomde files. Ik denk dat ik mij een motor aanschaf.’

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (11)

    15-09-2009
    ...
    @ pelgrim: dat heeft die vriend van jou  heel mooi gezegd. En ondanks mijn schrik voor motoren kan ik er wel inkomen dat het zo aanvoelt en is.
    @ Fluitenkruid en Adelheid: hij zal stap voor stap moeten leren naar zijn leven nu kijken. Maar simpel is dat natuurlijk niet. Dat vraagt ook veel tijd. En bij de ene nog meer dan bij de andere.

    15-09-2009 om 15:45 geschreven door veerle


    14-09-2009
    Spijtig
    Spijtig voor die man dat hij het alleen maar zo kan bekijken...

    14-09-2009 om 12:14 geschreven door Adelheid


    moeilijk
    Wat moet dat moeilijk zijn als je na zo'n ongeluk alleen nog maar terug kan kijken op je leven voor het ongeluk. Snap wel dat je je man liever niet op ding ziet rijden.
    groetjes Jannet

    14-09-2009 om 08:36 geschreven door Fluitenkruid


    en toch ....
    En toch blijf ik die droom houden om ooit een motorfiets te kopen.
    Wetende dat het je zo kwetsbaar maakt.
    Maar het geeft je een heel mooi gevoel van vrijheid.
    Een vriend van me, die de motor als ontspanning heeft, omschreef het als volgt:
    Als ik de auto neem,rijdt  ik ergens naartoe. Dan ga ik iets doen.
    Als ik de motor neem, rijdt ik ergens van weg. Dan laat ik iets achter.

    14-09-2009 om 08:29 geschreven door pelgrim


    13-09-2009
    ...
    @ Mamapippa en inge: ik geloof dat hij het meer door de frustratie van het moment zei dan dat hij het ook echt meende, hoor. Gelukkig!
    @ curieuzeneuzemosterdpot: ik wil niet zeggen dat de motor schuld treft, maar motorrijders zijn toch kwetsbaar in het verkeer. Deze man is niet de enige die ik ken die zwaar gehandicapt verder moet na een motorongeluk. Ik zou echt niet meer gerust zijn, moest Manlief op zo'n ding rondrijden.
    @ Dagoog: ik kan me wel indenken dat het speciaal  moet zijn, zo op een motor rondtuffen, maar zelf zou ik het niet durven.
    @ Jaclien: naar en in Brussel moet hij, en daar heb je altijd wel file, werken of niet.
    @ Inge: voor die man was die foto wel zijn trots nu.

    13-09-2009 om 22:26 geschreven door veerle


    12-09-2009
    Geen foto
    Ik zou geen foto nemen;)
    Verder een ontroerend verhaal: je zou voor minder ontdaan zijn...

    12-09-2009 om 20:18 geschreven door Inge


    11-09-2009
    Beklijvend
    Het moet een boeiende job zijn, die jij hebt. Maar nu gaat het over mensen in een ontzettend uitzichtloze situatie. Belangrijk voor hen was wellicht dat ze hun verhaal hebben kunnen doen. Spijtig zal de man het nu vergeten zijn...
    En uw man... Waar hij files moet trotseren weet ik niet. Het stukje vernieuwde E19 dat ik kan dagelijks kan overzien, ziet er ondertussen weer glad en filevrij uit... Misschien meent hij het niet ernstig met die motor...

    Jaclien

    11-09-2009 om 22:39 geschreven door Jaclien


    O jee...
    En toch, het gevoel met een moto te rijden, het is toch iets bijzonders. Da's iets wat ik ooit wel eens opnieuw wil doen. Ik volgde ooit les maar legde nooit het examen af om een rijbewijs te halen.

    11-09-2009 om 00:45 geschreven door Dagoog


    Oeioei!
    Oh neen!!!
    Dat heb je hem toch wel uit zijn hoofd kunnen praten?

    Liefs

    Inge

    11-09-2009 om 00:11 geschreven door inge


    10-09-2009
    motor
    een motor treft geen enkele schuld ..

    jij hebt een mooi verhaal geschreven, veerle!
    't accentueert hoe delicaat het leven is ..

    10-09-2009 om 23:55 geschreven door curieuzeneuzemosterdpot


    Ai,
    ik zou ook schrikken als mijn man een moto zou willen kopen. Een collega van hem ligt sinds een week in het ziekenhuis, met allerlei gebroken botten. 't Zou veel erger kunnen geweest zijn, en hij heeft zijn moto ook onmiddellijk te koop gezet.
    Misschien toch 'ns ernstig met manlief praten hè ...


    Groetjes !

    10-09-2009 om 14:23 geschreven door Mamapippa




    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Vanuit zonnige Waterland-Nederland
  • groetjes
  • stopje?
  • stopje?

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Laatste commentaren
  • GRKP (jordan 3s black cement)
        op Marokko (3)
  • Jarig (tijdtussendoor)
        op Vijfenveertig (4)
  • Overbezorgd (Cornutus)
        op Fietsen
  • * (Sarah)
        op Mijn rolstoel
  • amai... (elke)
        op Gedicht
  • Inhoud blog
  • Plog dag 7
  • Plog dag 6
  • Plog dag 5
  • Plog dag 4
  • Plog dag 3
  • Plog dag 2
  • Nieuw leven - plog dag 1
  • Vijf minuten
  • Sneeuwwitje
  • Very Inspiring Blogger Award
  • Spektakel-musical '14-18'
  • Asperges
  • Sprookje
  • Vrolijk paasfeest!
  • Geloofsbelijdenis
  • Verjaardag
  • Nieuw op mijn boekenplank
  • WiebelWoorden
  • Gedicht
  • Bijna op kamp
  • Hasta la vista
  • Zonder woorden
  • Puddingbrood
  • Gedicht
  • Nieuw op mijn boekenplank

    Archief per maand
  • 10-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs