WELKOM BIJ SPROKKELS!

'Verbeelding is alles.
Het is de voorbode van de mooie dingen
die het leven in petto heeft.'
                  Albert Einstein

Ik ben...

Veerle Schaltin (°1967)
Ik begeleidde bijna twintig jaar mensen met een verstandelijke beperking in een dagcentrum. Onlangs zapte ik van leven. Na een ommetje in de afslanksector werk ik nu als stafmedewerker bij een budgethoudersvereniging.
Voor en na schrijf ik voor kinderen en volwassenen.
Ik hou van Manlief, Zoonlief (°2002), lezen, vertellen, koken, wijn, reizen, scrapbooken, knutselen, frutselen, en duizend en een andere dingen.
Leessprokkels...
    
Voor de kids
-Het ei met de gouden gans/Veronique Puts
-Vader Zeepaard/ Eric Carle
-Een raadsel voor Roosje/ André Sollie
-Spoken bestaan niet/ Inge Bergh
-Het land van de grote woordfabriek/ Agnès de Lestrade
-Al zijn eendjes/ Christian Duda
-Balthazar, de eenzaamste ezel ooit/ Inge Misschaert
-Verkocht/ Hans Hagen
-Krullen/Hilde Vandermeeren
-Allemaal willen we de hemel/ Els Beerten


     Voor volwassenen
-Onder de ombu-boom/ Santa Montefiore
-De schaduw van de wind/ Carlos Ruiz Zafon
-Duizend schitterende zonnen/ Khaled Hosseini
-Het eiland onder de zee/ Isabel Allende

Blogsprokkels
  • An autumn leaf
  • Berichten van Het Moederfront
  • Beukenootjes
  • Bloem
  • Dagoog
  • Elk(e) z'n blog
  • Eventjeswicht
  • Gouden lepeltje
  • Het bewijs
  • Kruimels
    Meer blogsprokkels
  • Leeslinten
  • Madam arabelle
  • Ogen in de schaduw
  • Senjora's blog
  • Spinnenkop
  • Sunflower-Tricky
  • tijdtussendoor
  • Vertel eens
  • Wolkenadem
  • Zeezicht
    Zoeken in blog

    SPROKKELS
    kleine en grote momenten uit mijn leven gesprokkeld
    Op wandel door woordenwoud pluk ik letters als vruchten van de bomen, bind ze tot een blogboeket. Takken en twijgen sprokkel ik tot mijn verhaal.
    25-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betrapt

    Ik sta geklemd tussen winterjassen, paraplu’s, handtassen en rugzakken. Een paar armen wriemelen boven mijn hoofd. Monden fluisteren. Ogen staren dof voor zich uit.

    ‘Volgende halte Diamant,’ klinkt het plots helder.

    Voeten schuifelen in de richting van de deur. Een hand grijpt naar een tas. Glijdt langs de rits. Vingers zoeken.

    ‘Heuh…’ zucht ik, voor ik er zelf erg in heb.

    De hand trekt zich terug. Het gezicht dat erbij hoort, kijkt me nadrukkelijk aan. Met een schaapachtige glimlach.

    25-11-2009 om 23:54 geschreven door veerle  


    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weggemaaid

    Het moet zo’n drie jaar geleden geweest zijn dat haar brommertje dwars over de rijweg lag, en zij in de berm, onder een witte doek. Ik passeerde er met de wagen, en ook al was het een zonnige zomerdag, een door en door winterse kou overspoelde me en blies van het ene op het andere moment elk spettertje plezier en greintje goed gevoel uit mijn lijf. Zoals een vloedgolf in een mum van tijd hele dorpen wegveegt.

    Ik had haar niet gekend, maar voelde me die hele dag erg verbonden met haar. En ook de volgende dagen.

     

    Haar familie plantte een houten kruis in de berm waar in sierlijke letters ‘Virginia’ opgeschreven stond. Ze zetten er steeds een vers boeket bij neer. In de periode rond de verjaardag van het ongeluk en begin november groeide dat steevast uit tot een heuse bloemenzee.

    Als ik er naderde, voelde het alsof ik een oude kennis opzocht.

     

    Vandaag maaide een trucker het kruisbeeld weg en transformeerde het bloemenveld tot een stort. Ik passeerde weer en kon op een afgebroken stuk hout nog net ‘Vi’ lezen. De regen viel  met pakken uit de lucht. En het dak boven mijn hoofd deed er niet meer toe. Ik werd nat tot op het bot.

    Het was alsof ik in dit noodweer voor een gesloten deur stond, waartegen telkens opnieuw één vraag bonkte:

    ‘Krijgt zij dan echt nooit rust?’

     

     

    23-11-2009 om 00:00 geschreven door veerle  


    18-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Crème brûlée

    Mijn favoriete dessert:

     

    Dit heb je nodig (voor 6 pers.):

    -2 eieren

    -4 eierdooiers

    -55g griessuiker + 6 eetlepels griessuiker

    -3 dl slagroom

    -4 dl melk

    -1 vanillestokje

     

    Zo maak je het:

    -Verwarm de oven voor op 160°C met een bain-marie er al in (een ovenschaal gevuld met

    water)

    -Klop de eieren, eierdooiers en de suiker (55g) samen op.

    -Breng de room en de melk aan de kook samen met het uitgeschraapte vanillestokje.

    -Voeg dit mengsel langzaam toe aan de eieren. Zet de kom in een warmwaterbad en roer zachtjes tot het mengsel begint te binden.

    -Verdeel het mengsel over 6 soufflépotjes en bak ze in de bain-marie in de oven tot ze net gestold zijn (20 à 25 min.)

    -Haal de potjes uit het water en laat ze afkoelen tot kamertemperatuur.

    -Dek de potjes af en zet minstens enkele uren, maar liever een hele nacht in de koelkast.

    -Strooi vlak voor het serveren de rest van de suiker over de crèmes en laat ze kleuren onder de grill.

     

    Variatie:

    Vervang een deel van de melk door kokosmelk en voeg 75 g gemalen kokos toe.

     

    Smakelijk!    

    18-11-2009 om 10:26 geschreven door veerle  


    15-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbelganger

    Mijn ogen dansen langs de tientallen kazen in de toonbank. Pas als ik me naar de wijnrekken achter me omdraai, merk ik dat ze  knikt. Ik kan niet zo gauw bedenken wie ze is. Ook als ik alle laden in mijn hersenen openschuif, komt er geen naam, zelfs geen vage herinnering.

    Dus stamel ik: ‘Ken ik jou ergens van?’

    ‘Jij bent toch de mama van Julie?’ Ze klinkt overtuigd. ‘Uit B.?’

    ‘Nee,’ zeg ik.

    Ze fronst haar wenkbrauwen. ‘Zelfs als ik met je praat zou ik durven zweren dat jij het bent.’

    Ik lach maar wat, en denk: ze is weer opgedaagd. Mijn dubbelganger.

     

    Het was een hele poos geleden dat ik nog iets van haar had gehoord. Maar vroeger werd ik regelmatig aangesproken door mensen die me meenden te herkennen. Of  vertelden mensen die me goed kenden dat ze me dat ze me ergens dachten gezien te hebben.

     

    De eerste was tante I. Zij ontmoette me heel regelmatig op de bus. Maar omdat ik steeds dwars door haar heen keek, viel haar frank (ja, in die tijd waren het nog franken) dat ik het toch niet was. Ik moet toen zo’n jaar of veertien zijn geweest.

     

    Toen ik uitging, waren het steeds jongens die op me afvlogen en pas op het laatste nippertje ontdekten dat ik toch niet degene was die ze hoopten. Hun ogen fonkelden als ze over haar vertelden. Ik was geen doetje in die tijd, maar zij… Ze heeft vele jongensharten sneller laten kloppen, en mijn aanwezigheid deed hen blijkbaar wegdromen en alles opnieuw beleven.

    Eén keer wriemelde iemand zich zelfs tussen Manlief (toen nog gewoon Lief) en mij terwijl we aan het zoenen waren. Blijkbaar kon zoiets bij haar. De stalen blik van Manlief deed zijn hart ook sneller kloppen, maar ik geloof niet dat hij daarna nog wegdroomde.

     

    Vriendin M. botste me in Londen tegen het lijf. Maar ik werd er opgeslorpt door de massa die er op dat moment kerstinkopen deed. Dus misschien had ze het toch niet zo goed gezien.

     

    Dat was de laatste keer dat haar leven zich met het mijne verweefde. Tot nu…

    Volgens de vrouw in de kaaswinkel woont ze  nog steeds in de buurt. Ze heeft één kind. En laat dat kind net als Zoonlief in het tweede leerjaar zitten…

     

    Ze blijft me dus achtervolgen.Leidt haar leven op een min of meer gelijkaardige manier als ik. Ik vraag me af of zij ook van mijn bestaan weet. En of ze het fijn zou vinden me te ontmoeten. Ik haar in elk geval wel.

    Lijkt het dan alsof ik tegen een spiegel aanbots? Of zie ik geen gelijkenis?

    Wie weet, hebben we al naast elkaar in een winkel gestaan zonder te beseffen dat we elkaars dubbelganger zijn…

    15-11-2009 om 22:29 geschreven door veerle  


    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ademen
    Zoonlief is zwaar verkouden. Door zijn neus ademen lukt niet meer.
    Als hij van school komt, zegt hij: 'Ik zal niet lang meer leven.'
    Ik: 'Hoezo?'
    Zoonlief: 'Ik mag niet meer ademen van de juf. 'Ik wil alle mondjes toe,' zegt ze.'

    11-11-2009 om 21:00 geschreven door veerle  


    08-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helaas
    Drie manden strijk staan her en der in onze woonkamer. We eten alleen nog snel-klaar-gerechten. En ons huis is al twee weken niet gepoetst.
    Toch haalde ik de deadline niet...

    08-11-2009 om 23:35 geschreven door veerle  


    06-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mandala
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Creatie van Zoonlief.

    06-11-2009 om 10:36 geschreven door veerle  


    01-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht

    Vaarwel, mijn liefste 

    stamel ik starend

    naar de voorbijrazende

    trein. Vaarwel.

     

    Pijn, mijn liefste

    wanneer de wind de

    klaprozen streelt en met

    mijn tranen speelt. Pijn.

     

    Een droom, mijn liefste

    dat onze levenssporen

    elkaar dra weer kruisen

    mogen. Een droom.

     

     

    01-11-2009 om 14:22 geschreven door veerle  




    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Vanuit zonnige Waterland-Nederland
  • groetjes
  • stopje?
  • stopje?

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Laatste commentaren
  • GRKP (jordan 3s black cement)
        op Marokko (3)
  • Jarig (tijdtussendoor)
        op Vijfenveertig (4)
  • Overbezorgd (Cornutus)
        op Fietsen
  • * (Sarah)
        op Mijn rolstoel
  • amai... (elke)
        op Gedicht
  • Inhoud blog
  • Plog dag 7
  • Plog dag 6
  • Plog dag 5
  • Plog dag 4
  • Plog dag 3
  • Plog dag 2
  • Nieuw leven - plog dag 1
  • Vijf minuten
  • Sneeuwwitje
  • Very Inspiring Blogger Award
  • Spektakel-musical '14-18'
  • Asperges
  • Sprookje
  • Vrolijk paasfeest!
  • Geloofsbelijdenis
  • Verjaardag
  • Nieuw op mijn boekenplank
  • WiebelWoorden
  • Gedicht
  • Bijna op kamp
  • Hasta la vista
  • Zonder woorden
  • Puddingbrood
  • Gedicht
  • Nieuw op mijn boekenplank

    Archief per maand
  • 10-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs