WELKOM BIJ SPROKKELS!

'Verbeelding is alles.
Het is de voorbode van de mooie dingen
die het leven in petto heeft.'
                  Albert Einstein

Ik ben...

Veerle Schaltin (°1967)
Ik begeleidde bijna twintig jaar mensen met een verstandelijke beperking in een dagcentrum. Onlangs zapte ik van leven. Na een ommetje in de afslanksector werk ik nu als stafmedewerker bij een budgethoudersvereniging.
Voor en na schrijf ik voor kinderen en volwassenen.
Ik hou van Manlief, Zoonlief (°2002), lezen, vertellen, koken, wijn, reizen, scrapbooken, knutselen, frutselen, en duizend en een andere dingen.
Leessprokkels...
    
Voor de kids
-Het ei met de gouden gans/Veronique Puts
-Vader Zeepaard/ Eric Carle
-Een raadsel voor Roosje/ André Sollie
-Spoken bestaan niet/ Inge Bergh
-Het land van de grote woordfabriek/ Agnès de Lestrade
-Al zijn eendjes/ Christian Duda
-Balthazar, de eenzaamste ezel ooit/ Inge Misschaert
-Verkocht/ Hans Hagen
-Krullen/Hilde Vandermeeren
-Allemaal willen we de hemel/ Els Beerten


     Voor volwassenen
-Onder de ombu-boom/ Santa Montefiore
-De schaduw van de wind/ Carlos Ruiz Zafon
-Duizend schitterende zonnen/ Khaled Hosseini
-Het eiland onder de zee/ Isabel Allende

Blogsprokkels
  • An autumn leaf
  • Berichten van Het Moederfront
  • Beukenootjes
  • Bloem
  • Dagoog
  • Elk(e) z'n blog
  • Eventjeswicht
  • Gouden lepeltje
  • Het bewijs
  • Kruimels
    Meer blogsprokkels
  • Leeslinten
  • Madam arabelle
  • Ogen in de schaduw
  • Senjora's blog
  • Spinnenkop
  • Sunflower-Tricky
  • tijdtussendoor
  • Vertel eens
  • Wolkenadem
  • Zeezicht
    Zoeken in blog

    SPROKKELS
    kleine en grote momenten uit mijn leven gesprokkeld
    Op wandel door woordenwoud pluk ik letters als vruchten van de bomen, bind ze tot een blogboeket. Takken en twijgen sprokkel ik tot mijn verhaal.
    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Picknick-prikkers

    Een van onze favoriete bezigheden tijdens de zomermaanden is picknicken. Naast de klassieke broodjes nemen we steeds iets ‘speciaals’ mee. Deze picknick-prikkers bijvoorbeeld:

     

    Dit heb je nodig:

    -125 g vlinderpasta

    -1 ei

    -400 g kippengehakt

    -paneermeel

    -bakboter

    -1 grote dikke wortel

    -1 dikke plak Hollandse kaas

     

    Zo maak je het:

    -Kook de pasta beetgaar. Giet hem af in een zeef en spoel met koud water.

    -Meng het ei onder het gehakt.

    -Voeg paneermeel toe, zodat het gehakt niet meer aan je handen kleeft.

    -Rol van het gehakt balletjes (iets kleiner dan een pingpongbal)

    -Smelt de boter in een pan. Bak de gehaktballen goudbruin. Laat ze afkoelen.

    -Schil de wortel en snijd hem in schijfjes van ongeveer 0,5 cm.

    -Snijd de kaas in blokjes van ongeveer 2 op 2 cm.

    -Prik de pasta, wortel, gehaktballen en kaas afwisselend op een satéstokje.

    -Neem de prikkers mee in een doos  die goed afsluit.

     

                                                                            Veel plezier en smakelijk!

    18-08-2009 om 08:15 geschreven door veerle  


    16-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik zie ze vliegen

    Zaterdagavond

    Samen met Manlief geniet ik op ons terras van een glaasje Cremant. Ondertussen bestuderen we de hemel. We proberen sterrenbeelden te ontdekken, maar herkennen eigenlijk geen enkel. Zelfs de Grote en Kleine Beer niet. Wel zien we regelmatig lichtpunten die zich verplaatsen en dan plots verdwijnen. Dat zijn vast satellieten. Eén ster schittert feller dan de andere. Een planeet vermoeden we. Mars misschien. Maar dan moest ze een rodere schijn hebben. Venus? Nee, die zie je ’s ochtends pas. Jupiter dan. Ik denk ergens gelezen te hebben dat die in deze periode zichtbaar is. We gokken er een poosje op los. Dan verdiepen we ons weer in ons glas en praten na over de voorbije dag.

    ‘Kijk!’ roept Manlief plots uit.

    Een reusachtige ster met oranje staart zoeft door de lucht.

    ‘Een vallende ster.’

    ‘Zo groot, kan dat wel ?’ Mijn sceptische ik komt naar boven. ‘Is het niet een vuurpijl die iemand afgeschoten heeft?’

    ‘Zo hoog, onmogelijk.’ Manlief is zeker. Dit is een meteoor.

    Ik twijfel. Misschien zien wij ze gewoon vliegen. Voor alle zekerheid doe ik toch een wens.

    De vuurbol sluipt de hele verdere avond in ons gesprek.

     

    Zondagmiddag

    ‘Heel wat mensen keken gisterenavond vreemd op,’ hoor ik op de radio, ‘Een grote vuurbol flitste rond tien uur langs de horizon. Een meteoor.’

    Dus toch. Ik zie ze niet zomaar vliegen. Ik ben blij dat ik alvast die wens deed.

     

     

    16-08-2009 om 00:00 geschreven door veerle  


    13-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dagje wegenwerken

    Een heel pak vroeger dan normaal vertrek ik naar kantoor. Door de werken op de E19 is de oprit afgesloten. Dus zit er niets anders op dan langs de ‘oude baan’ naar Antwerpen te rijden. Aan het eerste kruispunt zwaait een figuur in fluovest en short druk met zijn armen. Ik ben er al haast voorbij als ik zie dat het een flik is. Een flik in short. Ik glimlach. Het volgende kruispunt wordt door nog meer fluovesten ingenomen. Maar geen shorts meer. Zij denken dat ze intelligenter dan de verkeerslichten zijn. Maar toch ontstaat  er een file. Vanaf daar schuif ik naar Antwerpen. Mijn glimlach berg ik op. Een heel pak later dan normaal arriveer ik.                                                                                                                     
    Na een kop koffie moet ik naar een cliënt in ‘’t stad’. Dat gaat natuurlijk weer in een slakkengangetje.
                                                               
    Een volgende huisbezoek brengt me naar het Leuvense. Het is middag. Dus hoop ik dat de drukte op de E19 meevalt. Dat doet ze ook. Voor het eerst vandaag gaat het vlugger dan op de fiets. Dat je op deze snelweg maar 70 km per uur mag, lap ik aan mijn laars. Net als iedereen hier trouwens. Voor het eerst vandaag heb ik het gevoel echt te rijden. En dan: FLITS! Ook dat nog!                                                              

    Als ik naar de voordeur van mijn cliënten stap, trap ik op mijn lip. Voor ik bel, plooi ik ze gauw op.                                                              
    Mijn gps-mijnheer voert me langs binnenweggetjes naar huis. Maar hij kan niet vermijden dat ik weer op wegenwerken bots. Intuïtief rijd ik naar links. Mijn mijnheer is het met me eens. Wat later dwingt hij me een zandweg op. Ik frons mijn wenkbrauwen, maar bol toch gewoon verder. Het pad kronkelt tussen golvende velden en weilanden. De zon kleurt de hooirollen goud. ‘Stop that train…’ galmt uit mijn radioboxen. Ik zing uit volle borst mee. Een wandelaar steekt lachend zijn hand op. Het zand gaat over in kasseien. De weilanden in bos. Dit is een van de mooiste holle wegen die ik ooit zag. Hier zou ik eens moeten komen fietsen, denk ik. Tot ik een wielrenner moeizaam de heuvel zie optrappen. Zijn lippen bewegen in hetzelfde ritme als de mijne. Speelt zijn i-pod ook ‘Stop that train’?        
                                                                                 
    Ik geniet van het groen rond mij. Een hele poos later herken ik de weg weer. Niet eens zoveel later dan anders kom ik thuis. Lekker ontspannen.

     

     

     

    13-08-2009 om 13:30 geschreven door veerle  


    11-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinese horoscoop
    We praten over onze Chinese horoscoop.
    Over de bijbehorende elementen zegt Zoonlief: 'Ik ben water en jij bent vuur, he!'
    Ik: 'Juist. En weet je ook wat papa is?'
    Zoonlief: 'Ja, de brandweerman.'

    11-08-2009 om 18:37 geschreven door veerle  


    10-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (9) - gedicht

    Kleuren

     

    Vale kleuren

    bollen op

    in de wind

     

    gunnen me

    geen glimp van

    haar vrouw zijn

     

    Heldere kleuren

    bollen op

    in de wind

     

    verhullen haar lichaam

    dat langzaam

    waadt in zee

     

    Felle kleuren

    bollen op

    in de wind

     

    verbergen niet

    haar schaterlach

     

    10-08-2009 om 18:04 geschreven door veerle  


    06-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (8)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat we een lange rit voor de boeg hebben, staan we keivroeg op.

    Zo zien we de zonsopgang en een berg lakens op een ligstoel naast het zwembad.  Het is de tuinman die er de nacht doorbracht.

    06-08-2009 om 00:00 geschreven door veerle  


    04-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (7)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een trip door de Dadèskloof dineren we in een restaurant aan een prachtig uitkijkpunt. We maken er kennis met een Nederlandse Marokkaan en blijven er veel te lang plakken.

    Het is al donker wanneer we de helling naar ons hotel moeten afrijden.

    Zoonlief maakt zich wat ongerust. Ik verzeker hem dat Manlief  al vaker over zulke kronkelige bergweggetjes gereden heeft, zelfs in het donker.

    ‘De weg is moeilijk, maar de gids ervaren,’ grapt Manlief, een zekere politicus indachtig.

    ‘De chauffeur is ervaren,’ voeg ik eraan toe.

    ‘Ha ja,’ roept Zoonlief uit, ‘Want ik ben de gids!(Hij profileert zich al zowat heel deze reis als onze gids) En ik ben ook goed, hoor! Luister maar: hier is een bocht, chauffeur. Nu een beetje naar hier. En nu naar daar. En nu zo. Ja zo. En weer naar hier. Terug naar daar. Goed. Ja zo. En nu zo…’

    04-08-2009 om 08:18 geschreven door veerle  


    03-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (6)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl we op onze dromedaris door de woestijn sjokken, weerklinkt plots de melodie van ‘Jingle Bells’.

    Onze berbergids haalt zijn gsm te voorschijn. Zijn chef belt met een volgende opdracht.

     

    03-08-2009 om 09:28 geschreven door veerle  


    30-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (5)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Boumalne lunchen we in een authentiek restaurantje. Buiten ons is hier geen toerist te bespeuren.

    Aan een van de tafels soppen drie mannen hun brood in een tajine. Zodra de schaal leeg is leggen ze zich neer op de zitbank en vallen ogenblikkelijk in slaap.

    Wij smullen van ons stoofpotje met hun gesnurk op de achtergrond.

    Ach,... zo smaakt het nog heerlijker.

    30-07-2009 om 12:57 geschreven door veerle  


    28-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (4)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet alleen Zoonlief is verkikkerd op die Marokkaanse ontbijten.

    28-07-2009 om 17:45 geschreven door veerle  


    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoonlief is dol op de Marokkaanse ontbijten. Naast het typische platte brood bevatten ze ook veel zoetigheid: allerlei gebak, cake, snoep en pannenkoeken,…

    Die pannenkoeken eten ze ginds met honing, maar Zoonlief houdt meer van suiker. Geen probleem. Hij raspt twee klontjes voor in de thee tegen elkaar boven zijn pannenkoek.

    Creatief en lekker!

    27-07-2009 om 21:41 geschreven door veerle  


    24-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de markt in Marrakech spreekt een man ons aan: ‘Waar komen jullie vandaan?’

    ‘Van België,’ antwoorden we.

    ‘Wat komen jullie hier dan doen?’ Hij klinkt verwonderd. ‘In België wonen veel Marokkanen. Hier is het niet anders dan bij jullie!’

     

     

    24-07-2009 om 10:37 geschreven door veerle  


    23-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van weggeweest - Marokko (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We reisden enkele weken door Marokko. We kuierden er door de soeks van Marrakech. Bewonderden muzikanten, slangenbezweerders en acrobaten op het Jemaa el Fna. Trokken met een ezel het Atlasgebergte in. En met een kameel de woestijn. Daar sliepen we onder de blote sterrenhemel. We bouwden dammen in de Dadès en de Draa. We bezochten kasba’s, koranscholen en oude huizen. Wandelden door filmdecors. We observeerden insecten, hagedissen, ooievaars en kikkers. We proefden van de heerlijke Marokkaanse keuken. Plonsden in zwembaden en bouwden zandkastelen. We ontmoetten een warm en vriendelijk volk…

     

    Nu zijn we terug. We kunnen er weer even tegen!

     

     

    23-07-2009 om 22:21 geschreven door veerle  


    06-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even bijtanken...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot binnenkort!

    06-07-2009 om 00:00 geschreven door veerle  


    02-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al zijn eendjes

    Eigenlijk wilde Lodewijk, een vos die rammelt van de honger, de eendenmama beter leren kennen. Dat was ook bijna gelukt, maar ze ontsnapte op het nippertje. Van schrik liet de eendenmama haar ei liggen. Lodewijk neemt het voorzichtig mee naar huis om er roerei van te maken.

    Maar het ei komt uit – en het kuikentje noemt hem papa.

    Nu heeft Lodewijk honger én een kuiken. Wat moet hij nu doen?

     

    Voor vos, Lodewijk draait het anders uit dan verwacht, want het kuiken pakt hem helemaal in, en zo stelt hij het telkens uit het op te smullen. Maar de honger blijft…

    Christian Duda schreef dit verhaal met veel humor en tederheid. Julia Friese toverde er bijzondere illustraties met veel beweging bij. Soms vertellen die illustraties hele stukken waar geen tekst aan te pas komt.

    Een boek dat je ontroert en aan het lachen brengt, én dat je vaak opnieuw wil lezen.

     

    Voor kinderen vanaf 7 jaar.

    02-07-2009 om 09:20 geschreven door veerle  


    01-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook junglebewoners hebben een onderkomen nodig. Daarom bouwden Manlief en Zoonlief een heuse hut in ons oerwoud.

     

    Het belooft een fantastische vakantie te worden!

    01-07-2009 om 21:06 geschreven door veerle  


    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Associatie

    We lunchen gezellig buiten in de tuin van ons ‘kantoorgebouw’ (een rijhuis waar elke kamer tot bureau omgevormd is).

    ‘Heb je gehoord van die man van  honderd dertien jaar?’ vraagt I.

    ‘Ja,’ antwoordt P., ‘En weet je ook hoe hij zo oud geworden is?’

    I. knikt ontkennend.

    ‘Veel drank, veel sigaretten en wilde vrouwen!’ lacht P. Meteen laat hij erop volgen: ‘Weet iemand wanneer het mosselseizoen begint? Ik heb zin in mosselen.’

    ‘Hoe kom je daar zo plots bij?’ reageert I.

     

    Denk eens na, I., hoe komt een man nu van wilde vrouwen bij mosselen terecht?

    30-06-2009 om 17:30 geschreven door veerle  


    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorlezen

    Vorig schooljaar las ik in de klas van Zoonlief een zelfgeschreven verhaal voor.

    Dit schooljaar kom ik regelmatig in de klas als leesmama.Vandaag voor het laatst.

     

    Als W. mij met een map onder mijn arm de speelplaats ziet opstappen, holt hij lachend naar me toe.

    ‘Kom je weer een verhaal voorlezen dat je zelf geschreven hebt?’ Hij glundert.

     

    Helaas, … er zit documentatie voor een andere mama in mijn map.

    29-06-2009 om 17:39 geschreven door veerle  


    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filosoferen

    In de dichtbundel ‘Zullen we een bos beginnen?’ lezen we: Is al het water ooit verdriet geweest?

     

    Ik: Wat denk je daarvan, Zoonlief?

    Zoonlief: Dat kan niet, want er was al water toen er alleen dieren leefden, in de tijd van de dino’s bijvoorbeeld, en dieren kunnen niet wenen. De eerste dieren kwamen trouwens uit het water, uit de zee.

    Ik: Hoe is dat water er dan gekomen, denk je?

    Zoonlief: Toen de aarde ontstond zat er vocht in de grond. Veel vocht. Geisers spoten dat vocht de lucht in. Het verdampte en zo kwamen er wolken. Uit die wolken regende het. De regen liep in zeeën, meren en rivieren.

    Ik: Hoe weet je zo zeker dat er vocht in de aarde zat toen ze ontstond?

    Zoonlief: Anders zou de grond beenhard geweest zijn. Hij zou helemaal verbrokkelen. Misschien zou de aarde niet echt in stukken uiteenvallen, maar ze kon geen ronde bol zijn. Ze zou heel hoekig zijn.

    Ik: Zouden we daar dan kunnen op leven?

    Zoonlief: Nee, mensen in geen geval, marsmannetjes misschien. Maar zelfs zij niet erg lang, want door hun voetstappen zou die keiharde aarde verder in stukken breken en uiteindelijk toch uit elkaar vallen.
    ...

    24-06-2009 om 00:00 geschreven door veerle  


    23-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw op mijn boekenplank (6)

    -‘Zullen we een bos beginnen?’ van Jaap Robben en Benjamin Leroy: een dichtbundel met korte en lange, vrolijke en ernstige gedichten over alledaagse dingen. De tekeningen groeien als het ware. De personages uit de verschillende gedichten komen telkens terug. Zo maken de tekeningen van deze bundel een samenhangend geheel.

    Voor kinderen vanaf 7 jaar.

     

    -‘Al zijn eendjes’ van Christian Duda en Julia Freese: een bijzonder mooi prentenboek over Lodewijk, de vos mét honger en een eendenei. Dit boek valt zowel op door zijn tekst als door de illustraties. (Later meer hierover.)

    Voor kinderen vanaf 7 jaar.

     

    -‘Het spel van de engel’ van Carlos Ruiz Zafon: 552 bladzijden vol intriges, verraad, vriendschap en tragedie, over de gevaarlijke kunst van het schrijven en de macht van woorden. Het verhaal speelt zich af in het Barcelona van de jaren twintig. In dezelfde barokke stijl als ‘De schaduw van de wind’, Ruiz’ vorige boek.

    Voor volwassenen.

     

    -‘In de schaduw van het palazzo’ van Santa Montefiore: een Italiaanse liefdesgeschiedenis. Zalige vakantielectuur!

    Voor volwassenen.

    23-06-2009 om 17:46 geschreven door veerle  




    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Vanuit zonnige Waterland-Nederland
  • groetjes
  • stopje?
  • stopje?

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Laatste commentaren
  • GRKP (jordan 3s black cement)
        op Marokko (3)
  • Jarig (tijdtussendoor)
        op Vijfenveertig (4)
  • Overbezorgd (Cornutus)
        op Fietsen
  • * (Sarah)
        op Mijn rolstoel
  • amai... (elke)
        op Gedicht
  • Inhoud blog
  • Plog dag 7
  • Plog dag 6
  • Plog dag 5
  • Plog dag 4
  • Plog dag 3
  • Plog dag 2
  • Nieuw leven - plog dag 1
  • Vijf minuten
  • Sneeuwwitje
  • Very Inspiring Blogger Award
  • Spektakel-musical '14-18'
  • Asperges
  • Sprookje
  • Vrolijk paasfeest!
  • Geloofsbelijdenis
  • Verjaardag
  • Nieuw op mijn boekenplank
  • WiebelWoorden
  • Gedicht
  • Bijna op kamp
  • Hasta la vista
  • Zonder woorden
  • Puddingbrood
  • Gedicht
  • Nieuw op mijn boekenplank

    Archief per maand
  • 10-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs