Bordspel agenda

Data aangaande spelmomenten en natuurlijk beurzen.

Inhoud blog
  • ZIE NIEUWE BLOG
  • Pixie Queen (Game Brewer)
  • Brussels Games Festival
  • Sandcastles (Yay Games)
  • Dag 2:
    Categorieën
  • 999 Games (1)
  • AEG / Artipia Games (1)
  • Aporta Games (2)
  • Asmodee (0)
  • Chronicle Games (2)
  • Eggertspiele / Pegasus Spiele (0)
  • EmperorS4 Games (1)
  • Far Off Games (0)
  • Game Brewer (1)
  • Garphill Games (1)
  • Gaudete Games (2)
  • Iello (3)
  • Independent publisher (1)
  • Ludonaute (2)
  • Matagot (1)
  • Oink Games (1)
  • Pencil First Games (1)
  • Prijsvragen (2)
  • Queen Games (2)
  • Stronghold Games (1)
  • Sunny Games (1)
  • The Game Master (5)
  • TMG (Tasty Minstrel Games) (1)
  • Waterfall Games (1)
  • White Goblin Games (4)
  • Yay Games (2)
  • Z-Man Games (1)
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Spelletjes enzo
    Gezelligheid en bordspellen gaan hand in hand
    14-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hellas (Uitgever White Goblin Games)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic3153011.jpg


    Hellas, een andere naam voor Griekenland. Altijd eens willen weten hoe het voelt om oude Griekenland te vertoeven? Altijd graag mee willen helpen om een land terug te heropbouwen naar zijn oude glorieën?
    Dit is uw moment, zet je aan tafel voor een lekker snel spelletje Hellas.

    Over slechts 3 ronden ga je trachten op het eiland een stad EN/OF steden te bouwen, ga je bouwen aan tempels, ga je mijnen ontginnen, ga je standbeelden oprichten. Zoals je ziet veel werk te verrichten om dit eiland terug naar zijn oude glorie te doen herrijzen.

    https://cf.geekdo-images.com/images/pic3153013.jpg

    Allereerst is waar je overal punten voor krijgt, wanneer je al dat harde werk hebt voltooid.
    1. Grootste stad van iedere speler, levert 1 punt op voor elk plein, huis, paleis in die stad.
    2. Tempels: Elke stad die aan een tempel grenst levert een aantal punten op, 1 punt per pilaar in die tempel.
    3. Standbeelden: Elke stad die aan een standbeeld grenst, levert 3 punten op per standbeeld.
    4. Ringen: Iedere ring levert 2 punten op, aan het einde van het spel levert iedere ring 3 punten op.
    5. Marmer: Per 5 marmer krijg je nog 1 punt.


    In je beurt ga je een actiesteen inzetten op 1 van de 13 actievelden en mag je deze uitvoeren. Dit gebeurd beurt om beurt tot dat iedereen al zijn actiestenen heeft ingezet en de bijbehorende actie al dan niet heeft uitgevoerd. Dan is een ronde afgelopen en worden de actiestenen terug verdeeld onder de spelers.

    Wordt een actieveld gekozen met daaronder een pijl-symbool, dan mag iedereen deze actie uitvoeren te beginnen met de startspeler.

    Wordt een actieveld gekozen met daaronder een A-symbool, dan mag enkel de actieve speler deze actie uitvoeren.

    Wanneer de laatste ronde wordt gespeeld, heeft iedereen 1 actiesteen minder om in te zetten tijdens deze ronde.


    https://cf.geekdo-images.com/images/pic3165485_md.jpg

    Er zijn dus 13 actievelden die bovenaan het bord worden aangeven.
    De eerste 5 velden is het bouwen van huizen, pleinen en paleizen.
    De volgende 3 velden zijn voor het ontginnen van de mijnen.
    De volgende 3 zijn voor het bouwen van de tempels.
    Het volgende veld is voor het bouwen van monumenten en
    Het laatste veld kan je 3 marmer krijgen uit de voorraad.

    Alle acties spreken voor zich en zijn niet moeilijk om uit voeren, enkel het ontginnen van de mijnen vraagt de nodige aandacht.
    Wanneer een speler deze actie kiest gebeurd het volgende:
    • Beginnend met de startspeler gaat deze speler kijken hoeveel marmer hij ontvangt, dit doet hij door te kijken naar huisjes die rechtstreeks grenzen aan een mijn. Op de mijntegels staan marmersymbolen, het aantal blokjes erop weergegeven gaat de speler in marmer krijgen van de voorraad. Zo wordt iedere mijn gecontroleerd. Let op: grenzen er meerdere huisjes van een speler aan de mijn krijgt ieder huisje aan die mijn marmer.
    • De actieve speler neemt nu 4 mijntegels en gaat deze 1 voor 1 omdraaien. Hierbij moet op het volgende gelet worden. Wanneer de omgedraaide mijntegel een hoger getal heeft dan 1 van de 3 openliggende mijnen dan wordt deze op 1 van deze 3 gelegd. Enzovoort. MAAR wanneer er een omgedraaide mijntegel een lager cijfer heeft dan de 3 openliggende mijnen, dan wordt er een nieuwe mijn geopend en de oudste mijn sluit!!!! Wanneer dit gebeurd dan moeten eventueel nog resterende mijntegels, die zouden moeten gedraaid worden, niet opengedraaid moeten worden en terug naar de voorraad gelegd worden.
     
    Bij het bouwen van huizen, pleinen, paleizen en standbeelden dient rekening gehouden worden met de symboliek van het actieveld EN dat deze nooit mogen gebouwd worden op mijnvelden en tempels.

    Bij het bouwen van tempels mag de speler deze actie uitvoeren MAAR indien hij kiest om de actie uit te voeren moet hij een aantal pilaren bouwen dat aangegeven is. Deze moeten niet op een zelfde tempel gebouwd worden.


    Ik vind dit een aangenaam spelletje dat toch wel telkens anders zal spelen, door de mijntegels en de startopstelling van de eerste 3 mijntegels. Het is een licht familiespel, dat jong en oud kan bekoren. Met een klein pestgehalte, met de mijntegels en doordat je spelers iet of wat kan blokkeren.
    Verder oogt het ook wel mooi dat je samen een eiland aan het heropbouwen bent met huizen, pleinen, tempels, paleizen & standbeelden.
    Wat ook goed gedaan is, is dat het het spelbord dubbelzijdig is. Dit betekent dat je met 2 spelers het kleiner eiland kan spelen, en met 3 à 4 spelers het grotere eiland.
    Het spelbord is lekker stevig en oogt mooi met de felle kleuren. Wel opletten wie met groen speelt, door het groen op het eiland kan het soms zijn dat je je huisjes moeilijker terugvindt.

    Een minpuntje zou kunnen zijn dat de pilaren in de tempels kunnen gebouwd worden, maar ze geen dak of afwerking
    krijgen. Oogt zo nogal onafgewerkt, maar misschien iets voor een uitbreiding.
    De pilaren zijn ook niet echt in verhouding met de marmerblokjes, deze hadden iets groter of massiever mogen zijn.

    14-11-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:White Goblin Games
    Tags:boardgames, bordspelmania, White Goblin Games, familiespel, Hellas, WGG
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.For Sale (Uitgever Iello)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic2585045.jpg

    Ik kan niet anders, dan starten met te zeggen dat dit spelletje hilarisch is. Het heeft een korte spelduur, een lage instapdrempel qua regels.
    Wie is er niet voor te vinden om even in het vel van een makelaar of investeerder te kruipen?

    1x gespeeld en het was zo'n leuk kwartier, 20 minuten dat ik het de dag erna heb aangeschaft. Dit was voor mij een "must-buy".

    2 fasen:


    1ste fase = eigendommen aankopen.

    Elke ronde in deze fase worden er telkens 3 eigendommen opengedraaid en verkocht.
    Als makelaar/investeerder ga je eerst proberen eigendommen te kopen aan een zo laag mogelijke prijs. Dit doe je door een bod uit te brengen door een aantal muntje naar voren te schuiven. Wanneer uw bod het hoogste is, leg je alle ingezette munten in de voorraad en leg je uw juiste gekochte voorraad bij jou.
    Let wel op, je geld is beperkt en er zijn heel wat eigendommen te kopen. Welke je wil kopen, is afhankelijk van hoe graag je die of die eigendom wil.
    Iedereen wil graag die dure eigendommen hebben aan en zo goedkoop mogelijke prijs, maar welke prijs heb jij ervoor?
    Prachtig om mensen bezig te zien, bij het managen van hun geld door deze eerste ronde van het spel.
    Wanneer je niet wil bieden, als je aan de beurt bent kan je passen. Heb je nog geen munten ingezet verlies je ook geen geld, heb je dit wel gedaan verlies je de helft (naar boven afgerond) van je munten EN krijg je de goedkoopste eigendom uit de rij van 3.
    Diegene met het hoogste bod wint natuurlijk de duurste eigendom.

    http://www.iello.fr/var/iello/storage/images/media/images/product-images/jeux-de-societe/iello/for-sale-_-eclate/81685-1-fre-FR/For-sale-_-eclate.jpg

    2de fase = eigendommen verkopen.

    In deze fase gaan de spelers trachten hun eigendommen voor zoveel mogelijk geld terug te verkopen.

    Er worden 3 cheques opengedraaid. Elke speler gaat nu een eigendomskaart naar keuze gedekt voor zich leggen. Deze worden tegelijk open gedraaid, de speler met de hoogste eigendomskaart wint de cheque met de hoogste waarde.

    Zo worden alle cheques verdeeld onder de spelers.


    Einde spel:

    Nadat de laatste cheques is toegekend telt iedere spelers de waarden van cheques op, diegene die nu het meeste geld heeft is de beste makelaar/investeerder.


    Wat het spel nog meer toegankelijker maakt is dat het taalonafhankelijk is.

    14-11-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Iello
    Tags:For Sale, Partygame, Iello, Cardgame
    >> Reageer (1)
    07-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oceanos (Uitgever Iello)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic3014888_md.jpg

    Oceanos is een leuk, familiespel waarin toch voldoende diepgang zit, zowel letterlijk als figuurlijk.
    Er zijn 3 rondes te spelen en iedere ronde bestaat uit 5 beurten.
    Er wordt op een unieke manier kaarten "gedraft" waar je rekening dient te houden met verschillende factoren. Zo kan je punten sprokkelen door verschillende (unieke) dieren te verzamelen, door een netwerk van koralen te maken, door schatkisten vanuit de diepte naar boven te halen en door je propellor up te graden.
    Dit alles is prachtig weergegeven met een eigen duikboot (5 delen) die je zelf in elkaar moet knutselen en kaarten waarop symbolen staan (dieren, koralen, schatkisten, kristallen & upgradebasis).

     https://s18.postimg.org/l6cg5dszt/20161105_225346.jpghttps://s15.postimg.org/4adgq5kqz/20161107_214006.jpg

    De duikboot:

    Alle 5 de onderdelen van de duikboot zijn puzzels die door een upgrade te doen, kunnen vervangen worden door andere stukken.
    • De propellor van niv. 0 naar niv. 2 upgraden en daarna naar niv. 5 upgraden.
    • De motor kan je van 1 brandstof upgraden naar 2 brandstof en daarna naar 3 brandstof
    • De aquarium kan je van 3 vissen naar 5 vissen upgraden en daarna naar 8 vissen.
    • Het luchtluik kan je 1 venster naar 2 vensters upgraden en daarna naar 3 vensters.
    • De cockpit kan je van 1 periscoop upgraden naar 2 periscopen en daarna naar 3 periscopen.

    Wat zijn de eigenschappen van deze verschillende onderdelen?

    • Propellor gaat je aan het einde van elke ronde punten opleveren, bij niv. 0 = geen, bij niv. 2= 2 & bij niv. 5 = 5 punten.
    • Motor hiermee kan je bonuskaarten spelen: 1 brandstof = 1 bonuskaart, 2 brandstof = 2 bonuskaarten & 3 brandstof = 3 bonuskaarten.
    • Aquarium ga je een aantal unieke vissen kunnen bekijken per ronde, dit levert je 2 punten op per unieke vis: bij 3 = 3 unieke vissen, bij 5 = 5 unieke vissen & bij 8 = 8 unieke vissen.
    • Het luchtluik kan je duikers naar de oceaan insturen, die leveren punten op aan het einde van het spel: per schatkist dat de duiker naar boven haalt in een verticale lijn mag je een schatfiche trekken.
    • Cockpit geeft je de mogelijkheid om meer kaarten te krijgen aan het begin van elke ronde: Per periscoop krijg je 1 kaart en je krijgt zo wie zo een extra kaart, zowel bij 1 periscoop als 2 als 3 periscopen.

    https://s22.postimg.org/milnex5gx/20161105_225700.jpghttps://s17.postimg.org/5vpub7fbz/20161105_225641.jpg

    De expeditiekaarten:

    Op de kaarten staan verschillende symbolen die je gedurende iedere ronde punten kunnen opleveren of aan het einde van het spel kunnen opleveren.

    Welke symbolen leveren iedere ronde punten op (per ronde te bekijken)?

    De propellor EN de aquarium,

    Het dier de kraken kan de perso(o)n(en) met de meeste rode ogen bestraffen = minpunten.

    Welke symbolen scoren punten aan het einde van het spel?

    De koralen EN de schatkisten

    Hoe scoren deze verschillende symbolen punten?

    De propellor: de punten weergegeven op de propellor.

    De aquarium: men telt de verschillende UNIEKE dieren op de kaarten in de huidige ronde, 2 punten/uniek dier.

    De kraken: men telt bij iedere speler het aantal rode ogen, diegene met de meeste rode ogen moet de krakenfiche nemen (levert eventueel minpunten op). Indien er meerdere spelers de meeste rode ogen hebben krijgen ze allebei de (eventuele) minpunten.

    De koralen: Je grootste koraalgebied dat verticaal en horizontaal aan elkaar aansluit, levert 1 punt/koraal op.

    De schatkisten: als je duikers hebt geplaatst op kaarten, krijg je schatkaart fiches voor de schatkisten die deze duiker naar het oppervlakte brengt. Dit gebeurt in verticale zin, dus als er schatkisten staan op de kaart waar hij ligt neemt hij deze (bij wijze van spreken) mee naar boven en ook alle andere schatkisten die hij op zijn verticale weg tegenkomt. Je trekt dan blind schatkaartfiches uit de zak voor het aantal dat hij naar boven heeft gehaald. Dit levert je punten van 2 tot 4 punten.

    https://s18.postimg.org/j5f5a59s9/20161107_202929.jpg

    Nu zal je denken er zijn nog 2 symbolen niet uitgelegd ... en dat zijn de kristallen en de upgrade-basissen. Kort gezegd om te kunnen upgraden van niv. 1 naar niv. 2 heb je minimaal 1 kristal nodig en DAARNA een upgrade-basis. Wanneer dit het geval is kan je je duikboot upgraden, t.t.z. je neemt een puzzelstukje weg en vervangt het door een zelfde soort puzzelstukje maar een niveau hoger.

    Wanneer je je een onderdeel van je duikboot van niv. 2 naar niv. 3 wil brengen heb je 2 verschillende soorten kristallen nodig en DAARNA een upgrade-basis.

    Je kan niet ineens upgraden van niveau 1 naar niveau 3, je moet dit stap voor stap doen.

    https://s11.postimg.org/jvjch8k9f/20161107_205557.jpg

    Jullie zullen wel denken, amai zoveel uitleg en nog niets over het spelverloop. Het is héél belangrijk om de verschillende onderdelen van de kaarten en duikboot goed te begrijpen alvorens je het spel begint.

    Spelverloop:

    1. De expeditie kapitein deelt kaarten uit aan de andere spelers, en kijkt daarbij per speler naar de hun periscoop. Iedere speler krijgt ongeacht zijn periscoopniv. 1 kaart extra. De expeditie kapitein krijgt zelf geen kaarten.
    2. De spelers die kaarten hebben gekregen, kiezen uit de gekregen kaarten 1 kaart die ze deze beurt gaan spelen. Door gebruik van brandstof is het mogelijk een bonuskaart te spelen. Ze leggen de gekozen kaarten gedekt voor zich.
    3. Wanneer alle spelers (buiten de expeditiekapitein) hebben gekozen draaien ze tegelijkertijd hun gekozen kaarten. Kaarten worden steeds van links naar rechts gespeeld.
    4. De expeditie kapitein krijgt de niet gekozen kaarten van de andere spelers. Indien hij meer kaarten krijgt dan zijn periscoop (+1) toelaat, dan is dat geluk voor de kapitein. Wanneer hij minder kaarten krijgt dan zijn periscoop (+1) dan neemt hij kaarten van de trekstapel totdat hij het aantal heeft dat overeenkomt met zijn periscoop (+1).
    5. De expeditie kapitein speelt nu ook zijn gekozen kaart + eventueel een via brandstof extra bonuskaart.
    Zo verloopt een beurt, de volgende speler wordt nu expeditie kapitein en doorloopt de hierboven beschreven stappen.

    https://s17.postimg.org/lap20grb3/20161107_205613.jpg

    Ik heb gemerkt in deze eerste sessie dat, eens je de regels bent doorgesparteld, het heel vlot speelt. De beurten volgen elkaar zeer snel op, de puntentelling per ronde verloopt heel vlot mede dankzij het puntenhulpje dat voor iedere speler is meegeleverd.

    Mijn beide tafelgenoten, hadden het soms wat moeilijk zich te concentreren tijdens de uitleg, maar eens ze aan het spelen waren verliep het vlot. Mits af en toe wat bijkomende uitleg en tips, hebben ze zich goed geamuseerd.

    Ze vonden het spel zo leuk, dat ze zeker en vast zouden aanraden aan andere kinderen.

    Wat het spel nog meer toegankelijker maakt is dat het taalonafhankelijk is.


    Het enige echt negatieve vind ik, is dat sommige puzzelstukjes niet vlot in elkaar willen passen. Deze moeten moeten met een beetje kracht in elkaar gepast worden. Wat wel spijtig is, want dit spel gaat nog veel op tafel komen. Ik vrees dat door het vele spelen er vlug slijtage op de speelstukken gaat komen. Wat enorm spijtig zou zijn. Wat je je tafelgenoten wel kan meegeven is, dat indien het niet goed past, niet te hard te duwen op de speelstukken. Zo raken ze niet beschadigd.


    https://s21.postimg.org/7n3vi8mdz/20161107_210222.jpg

    07-11-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Iello
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lost Cities (Uitgever 999 Games)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic607369.jpg

    Lost Cities ... zou als thema moeten hebben dat je je als investeerder voelt op expeditie.
    Dat gevoel heb ik geenzins als ik dit spelletje speel, wat niet wil zeggen dat ik het niet graag speel. Héél graag zelfs.
    Door zijn eenvoud speelt het zo vlot weg, dat zelfs onervaren bordspelers ermee weg kunnen.
    Gaat het vlug vervelen?
    In de eerste potjes misschien wel, daar je dan niet nog niet zo goed weg bent met de taktiek of strategie. Maar na een paar potjes ga je toch wat meer strategischer spelen, ga je wat meer opletten wat je tegenstander aan het doen is...
    Dat maakt dit spelletje net zo leuk. Vanaf het moment dat je je tegenstander in het oog houdt en tracht in te schatten waar hij/zij voor gaat spelen, kan je je strategie ten volle ontplooiïen of dit dan ook nog goed uitpakt is natuurlijk een andere zaak.
    We hebben 2 soorten kaarten: expeditie kaarten (cijfers 2 t/m 10) en weddenschapskaarten (handen geven)
    • Expeditiekaarten: deze worden uitgespeeld per kleur aan jou zijde van het bord van laag naar hoog
    • Weddenschapskaarten: indien je deze kaart speelt, moet deze worden gespeeld alvorens je een expeditiekaart speelt. Deze kaart moet steeds een expeditie starten, als ze gespeeld wordt.



    https://cf.geekdo-images.com/images/pic744947_md.jpg

    Een beurt gaat als volgt:
    1. Kaart uit de hand spelen
    2. Kaart trekken

    Als je een kaart uit de hand speelt dan kan je dat doen aan jouw zijde van het spelbord, maar je kan ook een kaart afleggen.

    Kaart aan jouw zijde van het spelbord leggen: je legt deze kaart bij de juiste kleur expeditie (geel, blauw, grijs, groen, rood) van laag naar hoog. Je kan er ook voor kiezen om een kaart uit je hand op 1 van de aflegstapels te leggen, deze wordt dan afgelegd per kleur (zo ga je gaandeweg het spel 5 aflegstapels verkrijgen).

    Daarna moet je een kaart van de trekstapel nemen of 1 kaart van de aflegstapels. Als je een kaart van de aflegstapel neemt, mag het niet een kaart zijn die je eventueel zonet zou hebben afgelegd.


    Het spelletje eindigt van zodra de trekstapel op is.

    Dan worden de punten geteld.

    Elke expeditie die gestart is kost je 20 punten, niet gestarte expedities leveren geen punten op dus ook geen minpunten.

    Elke gestarte expeditie levert zoveel punten op als het totaal aan kaartwaarde (vb.: 2,3,5,7,9,10 = 36 punten)

    Wanneer er weddenschapskaarten zijn gebruikt bij een expeditie kan je dit veel meer punten opleveren, door de vermenigvuldigingsfactor.

    1 weddenschapskaart bij een expeditie = 2x, 2 weddenschapskaarten bij een expeditie = 3x, 3 weddenschapskaarten bij een expeditie = 4x

    Je telt al je expedities bij elkaar op en zo weet je wie de beste investeerder is.

    https://cf.geekdo-images.com/images/pic94035.jpg




    07-11-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:999 Games
    Tags:Lost Cities, 999 Games, Kaartspel, 2 personen
    >> Reageer (0)
    06-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dice City (Uitgever Artipia Games / AEG)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic2561229.jpg

    Een spelletje gekregen voor m'n verjaardag.

    Wat vind ik dit geweldig, ik zal niet zeggen dat ik het 2x 3x achter elkaar zou willen spelen. Maar het is leuk, je hebt wat interactie doordat je met je leger eventueel locaties kan aanvallen en/of goederen kan stelen van je tegenstander.
    Dit maakt dat je toch steeds je tegenstander in het oog moet houden, met wat hij/zij allemaal bezig is.
    Er wordt wat de vergelijking gemaakt met Machi Koro, mjah ik kan dat begrijpen.
    Alhoewel je hier met je 5 verschillende gekleurde dobbelstenen, iets meer kan doen dan in machi koro ... naar mijn bescheiden mening.
    Het is een leuk filler, waar je met een bepaalde "partie-plaisir" - houding moet beginnen.
    Voor mij is het niet het spel dat vraagt om kei veel tactische keuzes, maar meer vraagt om rondom de tafel plezier te doen ontstaan door elkaar wat trachten te dwarsbomen.

    Natuurlijk wil je winnen, dat wil iedereen, maar naar mijn mening moet dit niet primeren in dit spelletje.

    http://oi68.tinypic.com/2uop1ug.jpg


    Iedereen begint met een eigen spelbord, dat voor iedereen identiek is ... maar je kan het zelf in de loop van het spel inkleden naar believen, zelfs gebouwde locaties kunnen overbouwd worden. Dit vormt allemaal geen probleem.

    Wat ga je doen iedere keer dat je aan de beurt bent?
    1. Gebruik de dobbelstenen (die reeds gedobbeld zijn, en op hun locatie zijn neergelegd)
    2. Indien mogelijk ga je aanvallen
    3. Indien mogelijk kan je gebouwen bouwen en/of aan een handelschip leveren.
    4. Einde van je beurt (al je dobbelstenen gooien en op hun respectievelijke locatie leggen)

    Voila en deze 4 puntjes worden herhaald totdat, ofwel:

    1. Alle bandietkaarten van de 3 stapels op zijn
    2. Alle handelschepen van 2 of meer handelschepen op zijn
    3. Locatiekaarten-stapel is leeg
    4. Een speler 2 of meer rijen heeft gebouwd met gebouwen die actief zijn (de speler die dit bereikt kiest of het spel stopt of verder gaat)

    Daarna mogen alle andere spelers nog hun beurt spelen, zodat iedereen evenveel beurten heeft gehad.

    https://s11.postimg.org/7ujm494yb/20161103_223846.jpg

    Natuurlijk kan je tijdens actie 1 & actie 2 kiezen uit verschillende mogelijkheden.

    Zo kan je met actie 1 bvb. een dobbelsteen een locatie verleggen naar links of rechts OF kan je 4 locatiekaarten afleggen en aanvullen met 4 nieuwe OF reactiveer een locatie die gedeactiveerd is OF neem een "sla-over" token.

    Met actie 2 kan je bvb een locatie van de tegenstander aanvallen OF kan je bandieten aanvallen OF kan je de stock van je tegenstander aanvallen.


    De locatie kaarten die gebouwd kunnen worden spreken allemaal voor zich en hebben niet veel bijkomende uitleg nodig.

    Alleen de kaarten met deactivatie-symbool, zorgt toch telkens weer voor enige verwarring, zeker als een locatie met dat symbool aangevallen wordt.

    Voorbeeld van zo'n kaart:

    https://s13.postimg.org/e0r69nk1z/20161103_235511.jpg

    Wanneer je zulk een kaart bouwt in je stad, dan doet deze voorlopig nog niets. Wanneer je in je volgende beurt op deze locatie terecht komt met je dobbelsteen dan kan je deze gebruiken door er een deactivatie token op te leggen. Wanneer je er in een volgende beurt op terecht komt kan je deze locatie dus niet gebruiken. Met een andere dobbelsteen kan je natuurlijk wel de deactivatie token verwijderen.

    Dus kort gezegd, zulke locaties kan je pas hun eigenschap gebruiken wanneer deze door een dobbelsteen wordt gedeactiveerd.


    + Duidelijke overzichtelijke kaarten
    + Interactie is zeker aanwezig
    + Relatief korte spelduur

    - Spelduur kan langer worden met meer spelers
    - Sommige kaarten zorgen voor de nodige verwarring
    - Uitbreidingen zijn wel héél duur

    06-11-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:AEG / Artipia Games
    Tags:Dice City, Dobbelen, Kaartenmanagement, AEG, Artipia Games
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Discoveries (Uitgever Ludonaute)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic2514870.png
    Na fantastische expedities gemaakt te hebben in het bordspel Lewis & Clark, werd het tijd om deze ook aan de collectie toe te voegen.
    Net zoals je bij Pandemie een bordspel en een dobbelspel hebt, heeft het bordspel Lewis & Clark nu ook zijn kleine broertje Discoveries.
    De dobbelstenen vertonen niet de traditionele getallen 1 t/m 6, maar elke zijde heeft een symbool. Elke speler heeft een set van 5 dobbelstenen die je toelaten bepaalde acties te doen tijdens je beurt.

    http://oi68.tinypic.com/2l8iumu.jpg

    In onze sessie, moesten we effe de regels terug uit de diepe rivieren halen van Discoveries. Wat is het zalig geschreven, een speels lettertype nodigt je gewoon uit om het te lezen (en niet alleen de spelregels). Niet moeilijk te begrijpen, alhoewel we tijdens onze sessie toch af en toe terug moeten grijpen naar wel bepaalde regeltjes. Niets onoverkomelijk.

    Het opzetten van het spel gaat vlotjes en vraag niet zoveel tijd ... juiste aantal kaarten nemen, juiste aantal grijze dobbelstenen nemen en je eigen spelbordje met bijbehorende dobbelstenen. Hopla je kan van start gaan.
    Je kiest natuurlijk ook nog een expeditiekaart, deze ga je trachten te voltrekken in je komende beurten. Wanneer deze is volbracht ga je deze toevoegen aan je dagboek, zo blijft het geheim voor de tegenspelers welke expedities je gedurende het spel al volbracht hebt. Wanneer deze is volbracht kan je uit de 3 expeditiekaarten een nieuwe kiezen, die je dan gaat trachten te volbrengen in je volgende beurten ...

    Wat zo goed is aan dit spelletje is de eenvoud in keuzes van acties, want je kan maar kiezen uit 2 acties, ofwel:
      A1. Leg dobbelstenen in je actiegebied. Dit geeft je volgende mogelijkheden:
      • Voorbereiding op een expeditie
      • Beëindigen van een expeditie
      • Wijzigen van dobbelsteenactie
      • Ruilen van je expeditiekaart
      • Een stamkaart aanschaffen
      A2. Neem alle dobbelstenen van ofwel de linker -of rechterhelft OF neem al je eigen dobbelstenen waar ze ook liggen.

      http://oi63.tinypic.com/2929tf4.jpg

      Zo wordt er om beurten gespeeld, voer 1 van die 2 acties uit.
      Als je in je beurt de 1ste actie neemt, dan ga je 1 soort dobbelsteen (wandelen, paardrijden, stam, expeditie) nemen en deze op je eigen speelbord plaatsen. Je mag daarbij meerdere dobbelstenen met hetzelfde symbool plaatsen in je actiegebied, maar geen 2 verschillende symbolen (uitgezonderd met bepaalde stamkaarten). Daarna is de volgende speler aan de beurt. Enz enz ...

      http://www.dice-online.be/wp-content/uploads/2016/03/dice-games-Discoveries-300x202.jpg

      Hier worden niet, zoals bij vele spelletjes de dobbelstenen herrolt nadat een bepaalde actie is voltrokken.
      Dit wordt enkel gedaan als je, de hierboven beschreven, actie 2 kiest OF als je een expeditie hebt volbracht.
      Daarom is het plannen in dit spel héél essentieel.

      http://oi65.tinypic.com/1rb0b6.jpg

      3 mooie elementen in dit spelletje zijn:
      • Je kan een soort van joker (grijze) dobbelsteen verkrijgen, wanneer je een stamkaart aanwerft, deze kan je dan mee gebruiken om in je actieveld te plannen in je volgende beurt. Deze kan ook afgenomen worden door de tegenstander, maar jij bepaalt welke grijze dobbelsteen je geeft aan je tegenstander.
      • Je kan door, de hierboven beschreven, actie 2 dobbelstenen nemen van je tegenstander, deze kan je dan ook inzetten in je eigen actieveld ... Maar hier moet je bij opletten dat je tegenstander deze zomaar van je kan komen weghalen als hij/zij actie 2 gaat doen.
      • Je kan eventueel als het je lukt ook 2 expedities voltrekken in je beurt t.t.z. je volbrengt eerst je eigen expeditiekaart en als je dan de mogelijkheid ziet om nog verder te gaan met expeditie kan je er nog een 2de voltrekken. Dit vraagt een enorme planning en dobbelsteen management. Maar het brengt je natuurlijk 2 expeditie kaarten op en je DIRECT nog een extra beurt.

      Het spel eindigt nadat ofwel de stamkaarten ofwel de expeditiekaarten niet meer aangevuld kunnen worden. De andere spelers mogen dan nog 1 beurt spelen.

      Punten verdien je door tipi's te verzamelen (staan op de stamkaarten en eventueel op expeditiekaarten), ook door verschillende soorten dieren/planten te verzamelen, ook leveren bepaalde expeditiekaarten nog punten op.

      http://oi68.tinypic.com/2aka639.jpg

      + Mooie vormgeving

      + Taalonafhankelijk

      + Geen al te moeilijke regelgeving

      + Puntentelling is eenvoudig

      + Planning dmv dobbelstenen

      + Niet alle kaarten worden gebruikt per spel

      + Wordt leuker met meerdere spelers


      - De doos had wat kleiner gemogen

      - Alhoewel taalonafhankelijk moet er toch regelmatig voor de symboliek naar de achterzijde van de spelregels gegrepen worden

      - Met 2 kan het wat saai worden, daar het element dobbelstenen van iemand anders gebruiken wat wegvalt.




      06-11-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
      Categorie:Ludonaute
      Tags:Ludonaute, Discoveries, Lewis & Clark, dobbelen, plannen
      >> Reageer (0)
      21-10-2016
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raiders Of The North Sea (Uitgever Garphill Games)
      http://oi68.tinypic.com/ng6hdl.jpg

      Zo wat een jaar geleden voor de eerste keer gespeeld bij Dirk Rieberghs, ik was direct verkocht. Alhoewel ik, nu nog steeds niet, de juiste strategie heb gevonden werd ik blij met het zien van het spel en daarna met het spelen ervan. Ongelofelijk hoe zo’n toch simpel opzet van een spel je toch stof tot nadenken geeft iedere beurt.

      Vanaf dat je spelbord op tafel komt valt je op dat het bord is onderverdeeld in 2 hoofdzones.
      De onderste helft van het bord is het dorp ondergebracht, waar je 1 van de 8 acties kan doen.
      De bovenste  helft van het bord zijn de locaties ondergebracht die je kan plunderen (23 locaties)

      http://oi66.tinypic.com/2dvvl9g.jpg

      Zoals de naam van het spel al doet vermoeden moet je gaan plunderen, maar dit gaat niet zomaar elke locatie vereist een aantal krijgers in je boot en bezittingen (goud en/of proviand).
      Per locatie is weergegeven wat er vereist is om zo’n locatie te plunderen, zo kan je op voorhand naar een gewenste locatie toewerken. Dit wil zeggen dat je in het begin vooral gaat bezig zijn met het verzamelen van de goederen/zilver, het inhuren van krijgers.

      Einde van het spel kan aangekondigd worden op 3 verschillende manieren:

      1. Er ligt nog maar op 1 kasteellocatie een plunderbuit OF
      2. De geschenktegels zijn opgekocht OF
      3. Er zijn geen walkuren niet meer op de plunderlocaties.
      Wanneer de huidige speler 1 van deze 3 voorwaarden voltrekt, mag iedereen nog een laatste aktie doen inclusief de huidige speler.

      Wat krijg je bij de start van het spel?

      5 handkaarten, waarvan je er 3 op hand mag houden EN 2 zilver.

      https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/193481/Aw4b1NDp.jpg

      Voila het spel is klaar om te beginnen …

      Er zijn 2 mogelijkheden in je beurt.
      • Je stuurt je Viking naar het dorp om te gaan werken, daarna neem je een andere Viking uit het dorp en doet vervolgens ook deze aktie.
      • Je stuurt je Viking op plundertocht en plaatst deze bij een te plunderen locatie, je betaalt de vereiste proviand en ziet dat je aan de voorwaarde voldoet van het aantal krijgers in je boot (die dus voor je liggen). Kan je betalen en voldoe je aan de voorwaarde kan je een locatie plunderen waar je staat. Je neemt alle goederen op die locatie, alsook de Viking die daar staat te wachten om ingehuurd te worden.

      http://oi63.tinypic.com/3448jo9.jpg

      De 8 dorpacties:

      1. Barakken: kan je krijgers inhuren tegen een bepaald bedrag, deze worden dan voor je neergelegd in je fictieve boot. Het zwarte vakje met wit kruis onderaan links op de kaart, is nu ook geactiveerd. Opletten of je deze eigenschap gedurende volgende beurten kan gebruiken.
      2. Stadhuis: speel een kaart uit je hand en voer het effect uit dat rechts onderaan op de kaart staat (blauwe vakje met witte 3-hoek)
      3. Poortgebouw: neem 2 kaarten van de trekstapel
      4. Zilversmid: hier kan je een aantal zilver verkrijgen naargelang de werker die er geplaatst wordt of wordt weggenomen.
      5. De molen: hier kan je een aantal proviand of goud, naargelang de werker die er geplaatst wordt of wordt weggenomen.
      6. Schatkamer: Leg 1 handkaart op de aflegstapel en ontvang 2 zilver OF leg 2 handkaarten af en ontvang 1 goud.
      7. Uitrustingskamer: Betaal 1 ijzer en ga 2 vooruit op het wapenspoor OF betaal 2 zilver om 1 vooruit te gaan op het wapenspoor.
      8. Schuur: hier kan je een koe inruilen voor 2 proviand OF kan je een schenking doen aan het opperhoofd (ruil je de gevraagde goederen op 1 van de tegels en in ruil krijg deze tegel). De punten op de tegel worden pas op het einde van het spel gegeven.

      https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/193482/UDPgDKj7.jpg

      Nu zijn er juist nog 2 zaken te vertellen

      • Het uitrustingsspoor: dit kan je upgraden in de wapenkamer, maar ook door bepaalde handkaarten te spelen. Op het einde van het spel kan je hiervoor nog punten krijgen. Het wapenspoor kan je helpen bepaalde locaties te plunderen om (hogere) punten te scoren.
      • Het Walkurenspoor: op sommige locaties zullen 1 of meerdere walkuren liggen en op sommige niet. Wanneer je zo’n locatie plundert zullen er krijgers op je boot moeten sterven, dit aantal stemt overeen met het aantal Walkuren op deze locatie. Wanneer er een krijger van jou sterft ga je vooruit op het spoor, en op het einde van het spel ga je daar ook punten voor scoren.

      http://oi63.tinypic.com/2mmhljr.jpg


      21-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:Garphill Games
      >> Reageer (0)
      20-10-2016
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King Of Tokyo (Uitgever Iello)


      http://vignette3.wikia.nocookie.net/gamegrumps/images/7/76/KOT.jpg/revision/latest?cb=20140412191559http://geeksyndicate.co.uk/wp-content/uploads/2013/12/King-of-Tokyo-Review.jpg

      Wat is dit toch een enorm leuk bordspel! Je kiest een monster uit en vecht als een bezetene om te overwinnen in Tokyo.

      Wat is er nu leuker dan elkaar, bij wijze van spreken, slaag te geven?

      De speler aan de beurt kan het monster in Tokyo slaag geven. Maar let op, het monster dat in Tokyo staat kan ook slaag geven, maar dan wel aan alle spelers!!!

      Overwinnen kan  op 2 manieren:

      Door als eerste 20 overwinningspunten te behalen OF

      Door als enigste nog in leven te zijn, je hebt dus alle andere monsters gedood.

      http://gamingtrend.com/wp-content/uploads/2013/09/DSCN0300-e13782598434851.jpg

      Een spelletje dat leuker wordt naarmate dat er meer tafelgenoten zijn. Tot en met 4 spelers wordt er enkel gebruik gemaakt van het veld Tokyo op het spelbord. Vanaf je met 5 of 6 spelers bent, wordt ook het 2de veld gebruikt Tokyo Bay.

      Hoe verloopt een beurt van een speler in het kort?

      Gooien en hergooien van de dobbelstenen

      De dobbelstenen uitvoeren

      Kaarten kopen (optioneel)

      Einde van je beurt

      De actieve speler rolt zijn 6 dobbelstenen. Je mag tot max. 3 keer dobbelen, je mag dobbelstenen opzij leggen om daarna terug te nemen. Wanneer je beslist om te stoppen met dobbelen of 3 keer hebt gedobbeld ga het eindresultaat van je dobbelstenen toepassen, indien mogelijk.

      Er zijn 6 mogelijke resultaten op je dobbelstenen:

      • 1: Rol je 3 ééntjes krijg je 1 OP + elke extra 1 = 1 OP
      • 2: Rol je 3 tweetjes krijg je 2 OP + elke extra 2 = 1 OP
      • 3: Rol je 3 drietjes krijg je 3 OP + elke extra 3 = 1 OP
      • Klauw:  Afhankelijk van je plek. Sta je in Tokyo, doe je schade aan iedereen buiten Tokyo. Sta je buiten Tokyo, doe je schade aan de monster(s) in Tokyo. Is er een lege plek in Tokyo, moet je naar Tokyo toe.
      • Hart: Buiten Tokyo levert je dit 1 nieuw levenspunt op. Binnen Tokyo een loos resultaat.
      • Energie: Krijg je 1 Energie kubus. Die kan je inzetten aan het eind van je beurt om kaarten te kopen.

      http://manualgamer.com/wp-content/uploads/King-of-Tokyo-DIce.jpg

      Optioneel kan je een kaart kopen indien je over genoeg bliksem beschikt. Er zijn kaarten met een permanent effect en kaarten met een direct effect.

      Waarna je beurt voorbij is, sommige kaarten die je hebt gekocht kunnen effect hebben. Het is aan de speler die bezit heeft van zulke kaarten daar nauw op toe te zien. Daar dit een redelijk snel spelletje is.

      Als laatste … hoe kom je eigenlijk in Tokyo (het rode veld op het spelbord)?

      Wel de eerste speler die in zijn eindresultaat een klauw heeft betreedt zo wie zo Tokyo, hierna is het de beslissing van de speler die in Tokyo staat, om er in Tokyo te blijven staan of Tokyo te verlaten. De regel is dat hij dit pas kan nadat hij door een monster is aangevallen. Wanneer het monster in Tokyo beslist om Tokyo te verlaten, moet de speler die het monster in Tokyo heeft aangevallen Tokyo betreden.

      https://cf.geekdo-images.com/images/pic1176286_md.jpg

      20-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:Iello
      >> Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imperial Settlers + uitbr. Atlantis (uitgever White Goblin Games)

      http://www.goedkopegezelschapsspellen.nl/files/images/4073.jpghttp://www.whitegoblingames.nl/upload/downloads/3d3.jpghttps://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14716212_10209696377560306_3877713430546909075_n.jpg?oh=9ab4afc0a2300ed0688e21cff1ebcf48&oe=58AD49DE

      We zijn zeer te spreken over Imperial Settlers, ook met de uitbreiding nieuwe vrienden. Maar de uitbreiding Atlantis heeft op ons geen diepe indruk nagelaten.

      https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14610957_10209696379080344_5874945630034729218_n.jpg?oh=28b1db5a4d0e65ea6e262c5c36454214&oe=58A0257C

      Op zich brengt het wel mooie zaken met zich mee, maar bij onze sessie was de interactie quasi nihil. Na ronde 3 zeiden we tegen elkaar dat je eigenlijk kan doen wat je wil, daar de ander toch niet aan het volgen is. Geen conflicten, geen plunderingen, geen handelsverdragen die konden gestolen worden.


      https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14717274_10209696379440353_3748344758390193875_n.jpg?oh=8faf0b31ea775e8bcf71a5990e65f532&oe=58925235

      Ik speelde het ras “Romeinen”, en had wel de opportuniteit om Atlantis bij regelmaat te plunderen. Daar ik als enige zwaarden kreeg en kon bemachtigen. Maar heb het plunderen tot een absoluut minimum beperkt, daar ik op andere manieren punten kon scoren met die zwaarden.

      https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14650109_10209696378480329_4617729562254780975_n.jpg?oh=87ba16a84cec58a3d45d814c957aef33&oe=589DEEF5

      Atlantis vraagt een gehele nieuwe insteek van spelen, daar er technologie fiches in het spel komen. Er zijn 3 soorten:

      • Standaard technologie fiches (blauw)
      • Geavanceerde technologie fiches (rood)
      a.       Technologie fiche voor punten
      b.      Technologie fiche ter verdediging

      Diegene die het ras “Atlantis” speelt kan de blauwe fiches inzetten op de algemene locaties, deze dient dan als verdubbelaar (vb.: krijg je tijdens productie 1 hout, krijg je dan 2 hout als er zulk een fiche opligt). De rode puntenfiche kan je op een algemene locatie leggen, wanneer deze geactiveerd wordt scoort deze locatie een punt. De verdedigingsfiche dient ter verdediging van de algemene locatie tegen plunderingen.

      Nog een groot verschil met de basisrassen is dat, volkerenkaarten van Atlantis geen punten opleveren op het einde van het spel. Terwijl de basisrassen 2 punten/volkerenkaart oplevert.

      We gaan dit zeker nog een kans geven, maar eerst zien of we ons enthousiast genoeg kunnen maken om het ras Atlantis terug boven te halen.

      Imperial Settlers, de basis of met uitbreiding “Nieuwe Vrienden”, zal zeker nog aan bod komen. Ongetwijfeld!!!!

       

      Kort overzicht wat het basisspel Imperial Settlers inhoudt:

      Er worden 5 ronden gespeeld, met in iedere ronde telkens 4 fases

      1. Uitkijkfase: waar je bijkomende alg. locatiekaarten krijgt en 1 eigen volkerenkaart.
      2. Productiefase: Alle gebouwde kaarten, zowel volkerenkaarten als alg. kaarten als handelsverdragen leveren goederen of werkers of goud of zwaarden of verdedigingsfiches op.
      3.  Actiefase: hierin ga je kaarten uit je hand kunnen bouwen, kunnen plunderen, goederen omruilen, actiekaarten die gebouwd zijn activeren.
      4. Opruimfase: alles wat je niet mag bijhouden voor de volgende ronde, wordt terug in de algemene voorraad gelegd (Vb.: Romeinen moeten overschotten terug leggen uitgezonderd zwaarden)

      Dit is in het héél kort het basisspel Imperial Settlers, een goed spel, MAAR voor mij persoonlijk is interactie in de vorm van plunderen of dergelijke noodzakelijk om het een “gezelschaps”-spel te vinden.

      20-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:White Goblin Games
      Tags:Imperial Settlers, Atlantis, bordspel, boardgame, White Goblin Games
      >> Reageer (0)
      19-10-2016
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raptor (Uitgever Matagot)
      https://cf.geekdo-images.com/images/pic2520016_md.jpg

      Raptor een 2 persoonsspel dat er geweldig uitziet, waar je ofwel de rol van de dinosaurus op je neemt ofwel de rol van wetenschapper.

      Ik vind het alvast een steengoed spel, met taktische keuzes en ook wel wat bluf, ja steek je pokerface maar niet te ver weg.

      Waarom?

      1) Het bord op zich is dubbelzijdig (in welk thema heb je zin: oerwoud of steppe?) en bestaat uit 6 grote tegels die elke keer wel anders komen te liggen.
      2) De rotsen die geplaatst moeten worden zorgen voor wat meer 3D-weergave en overzicht.
      3) Diegene die de rol van wetenschapper op zich neemt krijgt de 9 wetenschapskaarten en de bijbehorende miniaturen
      4) Diegene die de rol van dinosaurus op zich neemt krijgt de 9 dinosauruskaarten en de bijbehorende miniaturen.
      5) Het einde van het spel is ook héél simpel:
      • Wetenschapper wint als moeder dino 5 slaapfiches heeft OF 3 baby dino's in slaap zijn gebracht en gevangen
      • Dinosaurus wint als 3 baby dino's zijn ontsnapt van het bord OF er geen wetenschappers meer op het bord zijn.

      Het spelverloop is ook vrij simpel te noemen. Iedere speler schudt zijn 9 kaarten en neemt er 3 op handen, uit die 3 kaarten kiest hij een kaart die hij deze ronde wil spelen.
      Beide kaarten (Dino & Wetenschapper) worden tegelijkertijd omgedraaid en er wordt gekeken naar het resultaat.
      • Bij gelijke waardes gebeurd er niets en worden de kaarten afgelegd
      • Indien de kaarten verschillende waardes hebben mag de speler met de laagste waarde beginnen met zijn actie.
      • Daarna mag de andere speler een aantal actiepunten spenderen = het verschil tussen de waardes vd gespeelde kaarten.
      Als beide spelers hun actie of actiepunten hebben gedaan is de ronde voorbij en wordt de hand terug tot 3 aangevuld. Zo kan er een volgende ronde op dezelfde wijze gespeeld worden tot er een winnaar bekend is.

      Acties worden uitgevoerd wanneer je de laagste waarde hebt van de 2 spelers.
      Actiepunten worden uitgevoerd wanneer je de hoogste waarde hebt van de 2 spelers.

      Zowel de wetenschapper als de dinosaurus krijgen een spelershulp, waar de acties en actiepunten op beschreven staan. Wat het spelen wel vergemakkelijkt.


      https://cf.geekdo-images.com/images/pic2688444.jpg

      + Ongelofelijke mooie miniaturen
      + Tactische keuzes
      + Mooi blufgehalte bij het kiezen van je kaart
      + Korte spelduur eens je de kaarten en actiepunten wat onder de knie hebt
      + Overzichtelijke spelershulp

      - Het kan wat stroef ogen in het begin daar je niet alle acties goed kent.


      https://cf.geekdo-images.com/images/pic3062632_md.jpghttps://cf.geekdo-images.com/images/pic3062630_md.jpg


      19-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
      Categorie:Matagot
      Tags:Raptor, boardgame, bordspel, 2 personen, Matagot
      >> Reageer (0)
      18-10-2016
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spexxx (Uitgever Waterfall Games)

      http://www.gezelschapsspel.info/sites/default/files/spelafbeelding/Spexxx%205.pnghttp://www.noz.de/media/2016/01/13/spexxx_201601131250_full.jpg

      Spexxx


      In 2013 verschenen prototype, gewonnen op de beurs Spel te Broechem. Waar is die tijd?
      Nu anno 2016, is er een kleine uitbreiding ... die misschien wat meer taktiek toevoegt.

      Een leuk dobbelspelletje waar, mits een beetje geluk, wat tactiek komt bij kijken. Er zit zelfs een klein beetje een pestgehalte in, maar of die je naar de overwinning zal leiden is de grote vraag natuurlijk.

      Je doel is zoveel mogelijk punten te scoren natuurlijk, zodat je op het einde van de rit de spexxx-beker in de lucht kan steken. Als je blokjes op zijn om te plaatsen is het spel ten einde.

      Hoe ga je dat doel bereiken?
      Om je blokje te kunnen plaatsen mag je in je beurt max. 4 keer 5 dobbelstenen gooien of hergooien. Je beslist zelf welke je laat liggen en welke je gaat herrollen. Als je de 4de maal hebt geworpen is dat je definitieve worp en moet je deze gebruiken om een blokje te plaatsen. Je mag ook stoppen na je eerste, tweede of derde worp.
      Wanneer je beslist om niet meer te dobbelen, zoek je een geschikte dobbelcombinatie en plaats je een blokje op het overeenkomstig veld. Vb. worp: een 1, drie 2'tjes, een 5 & een 6.
      Nu zou je bvb een combinatie kunnen maken drie 2'tjes + een 5 ... je kijkt op het bord naar het overeenkomstig veld en plaatst daar een blokje (De 2de kolom van het blauwe vak + de 5de rij van het blauwe vak)

      https://opinionatedgamers.files.wordpress.com/2014/11/spexxx-board.jpg

      Je scoort hiermee nog geen punten, dit gebeurd pas vanaf dat je 3 blokjes naast elkaar hebt kunnen plaatsen (diagonaal, verticaal of horizontaal)
      Is dit in de loop van het spel gelukt scoor je punten voor elk blokje in die rij, die nog geen punten heeft opgeleverd.
      Bvb. 3 blokjes op een rij in het blauwe vak levert me 15punten op.
      3 blokjes op een rij wordt een spexxx genoemd.

      Je telt steeds de punten van blokjes waar ze liggen ... als er 1 blokje op geel ligt, 1 op paars & 1 op zilver levert je dit 19punten op. (Zie voor dit voorbeeld naar de 7de rij van van onder te tellen).

      Wanneer je 5 dezelfde dobbelstenen gooit, bvb. vijf 1'tjes ... dan mag je een blokje willekeurig ergens plaatsen.

      Speciaal:
      - Wanneer je 5 op een rij hebt, krijgt je nog eens 5 extra punten
      - Wanneer je vierkant kan maken van 3x3 krijg je 25 extra punten.
      - Kan je geen blokje plaatsen, wordt dit terug in de doos gelegd.

      Zo wordt er dus verder gespeeld totdat iedereen al zijn blokjes op het bord heeft gezet of heeft afgelegd.

      Reminder:
      Het oranje vak (meest linkse) daar heb je een dobbelcombinatie van 1 + 1 nodig,
      Het groene vak heb je een dobbelcombinatie van 2 + 1 nodig,
      Het gele vak (boven het groene) heb je een dobbelcombinatie van 2 + 2  nodig.
      Het blauwe vak heb je een dobbelcombinatie van 3 + 1 nodig,
      Het paarse vak (boven het blauwe) heb je een dobbelcombinatie van 3 + 2 nodig &
      Het rode vak (uiterst rechts) heb je een dobbelcombinatie van 4 + 1 nodig.

      Gooi je opeenvolgende dobbelstenen kan je bij
      4 opeenvolgende op een brons vakje naar keuze zetten (vb.: 1,2,3,4),
      5 opeenvolgende op een zilver vakje naar keuze zetten (vb.: 2,3,4,5,6)

      + Makkelijk aan te leren, zelfs kinderen vanaf 8jaar.
      + Overzichtelijk bord
      + Speelt snel
      + Zeker pestgehalte, dat interactie bewerkstelligt
      + Leuk filler
      + Al is het met dobbels, je kan vrijwel altijd wel iets
      + Handig overzicht op het spelbord
      + Ondertussen is er een kleine uitbreiding verschenen.

      - Bij 4 spelers kan het wat chaotisch worden op het bord qua kleuren
      - Hoge geluksfactor, maar dat weet je bij spellen met dobbelstenen.
      - Bord had iets mooiere kleuren mogen krijgen, naar mijn mening

      18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:Waterfall Games
      Tags:Waterfall Games, bordspel, boardgames, Spexxx
      >> Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lewis & Clark (Uitgever Ludonaute/Asmodee)
      http://www.time2game.be/images/bordspellen/LUD-LEW01.jpghttp://bordspeler.nl/wp-content/uploads/2013/12/lewis-materiaal.jpg

      Lewis & Clark ...

      http://www.wtvi.org/wp-content/uploads/2016/07/lewis-clark-1170x658.jpg

      Ik werd verliefd op dit spel, toen ik naar een kleinschalige beurs ging in Merksplas (België). Het spel lag daar op de tafel, klaar om gespeeld te worden.
      Natuurlijk hebben we toen een paar rondjes gespeeld om zo een beetje de flow van het spel beet te krijgen.
      Het heeft ons toen echt overdonderd, op alle gebied. De schoonheid van het bord, de mooi uitgewerkte kaarten, dan de spelregels (nu na een aantal x gespeeld te hebben, klinkt het logisch, maar toen) het was al een tsunami die op ons afkwam.
      Maar laat dat je niet afschrikken, even doorbijten en genieten van al dat moois op en rond het bord. De spelregels vallen in hun plooi gaandeweg het spel.

      Dit is dan ook 1 van de eerste regels die ik ook telkens mee geef met spelers die een bordspel nog niet gespeeld hebben, niet te hard nadenken over strategieën, winst of verlies, fouten enz ... Het is belangrijk de eerste keer de regels goed te begrijpen. De rest volgt wel in volgende potjes ;-)

      Wat een enorm fijn racespel door het Noord Amerikaans continent, waarin je tracht om als eerste je kamp op te zetten op Fort Clatsop of er voorbij. Hoe doe je dat?

      Kort gezegd:
      1 verplichte actie uitvoeren!!!
                1) Je gaat karakterkaarten uit je hand activeren (dit kan op 3 verschillende manieren) OF
                2) Je gaat (een) india(a)n(en) vanuit je boot naar het dorp sturen om daar één v.d. 8 acties te ondernemen.

      Vóór of na je verplichte actie mag je ook nog 1 optionele actie doen:
                1) 1 ontmoetingskaart uit de agenda rekruteren deze wordt aan je handkaarten toegevoegd OF
                2) Kamp opslaan:
                              - Per kaart in je hand verlies je 1 tijd EN
                              - Op je spelersbordje staan 5 boten (indien je niets hebt bijgebouwd toch),
                                    1ste boot van links verlies je geen tijd,
                                    2de boot verlies je 1 tijd indien er product(en) in liggen,
                                    3de boot verlies je 1 tijd per product op die boot,
                                    4de boot verlies je geen tijd,
                                    5de boot verlies je 1 tijd per indiaan in de boot.
                                    Dit wordt allemaal opgeteld en zoveel plaatsen gaat je scout achteruit,
                                    volgende stap is dat daar je kamp wordt opgeslagen
                                    (met 1 uitzondering je kamp kan nooit plaatsen achteruit gaan, enkel vooruit)

      http://oi64.tinypic.com/fbmees.jpg

      Je ziet het al, de regels in het kort doen je ogen vergroten en ik zie jullie denken ... wat is dat allemaal.
      Maar het vloeit allemaal mooi in elkaar en je gaat trachten een mooie kaarten motor te bouwen zodat je de race op de rivier en de bergen, in de mate van het mogelijke, makkelijke kan trotseren.
      Het toffe is dat je gaandeweg de race je zal moeten aanpassen, daar je voor de rivier andere zaken nodig hebt dan voor de bergen.
      Dat maakt het soms tot een ware hersenkraker, waar ik wel van hou.
      Alleen ben ik er niet bijster goed in.

      + Artwork bord & kaarten
      + Componenten
      + Variatie in elke spel, door de ontmoetingskaarten, routefiches.
      + Beperkte hoofdactie (slechts 2)
      + Taalonafhankelijk door het gebruik van universele symboliek.

      - Alhoewel het een racespel is kan het héél traag verlopen, naargelang het aantal en type spelers.
      - Niet echt negatief maar ... de actie karakterkaart is wat onwennig, t.t.z. je karakter wordt actief als deze door een andere kaart (omgedraaid) wordt geactiveerd)
      -  Niet echt negatief maar ... berekenen van je tijdverlies is ook altijd evident.
      - Interactie is miniem, deze is er echt enkel bij het activeren van een karakterkaart, voor de rest ben je vooral héél hard bezig met je planning.
      - De symboliek op de ontmoetingskaarten vraagt soms toch wel bijkomende uitleg deze is te vinden in de spelregels. Is wat zoekwerk daar en 54 ontmoetingskaarten zijn.


      18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:Ludonaute
      Tags:Ludonaute, Asmodee, bordspel, boardgame, Lewis & Clark
      >> Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuba + El Presidente (Uitgever The Game Master)

       http://www.thegamemaster.nl/images/spellen/covers%202D/LR/CUBA_Cover_LR.jpghttp://www.thegamefreak.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/C/U/CUBA_-_El_presidente_4.jpg

      Wat is het toch mooi, strategisch spel waar planning en taktische keuzes hand in hand gaan.
      De president die op het einde van de ronde een bezoekje brengt aan de overgebleven Cubaan vind ik heerlijk … die arme stakker wordt getroost maar een sigaar of mojito wordt hem/haar niet aangeboden.

      tmp_9591-20161012_234944672847562

      Strak in het cubaans hemdje zit iedere ronde.
      1) wetsvoorstellen bekend maken (PS. Wij kunnen beter knopen doorhakken dan de huidige regering )
      2) de actiefase: bestaat uit het uitspelen van 1 vd 5 handkaarten of 1 cubaanse kaart nemen EN de bijbehorende actie uitvoeren.
      3) Parlementsfase: hier wordt er gestemd en kan je ook stemmen bijkopen om zo trachten de meerderheid te bemachtigen. Die met de meerderheid beslist welke 2 vd 4 wetten ten uitvoer zullen worden gebracht.
      4) Statutaire fase: dit wil kort zeggen dat de nieuw gekozen wetten of reeds goedgekeurde wetten van kracht worden.
      5) einde vd spelronde.

      tmp_9591-20161012_214117-748401427

      Zo gaat het 8 ronden door …
      De trigger in dit spel is enerzijds welke actie speel je wanneer … toch wel steeds moeilijk om je planning in goede banen te doen verlopen … en anderzijds welke wetsvoorstellen zullen worden aangenomen en dus van kracht worden.

      + de vormgeving van het bordspel
      + duidelijke spelregels.
      + vele strategische mogelijkheden
      + je eigen plantagebord is dubbelzijdig, je komt overeen welke kant je gaat spelen. Allemaal dezelfde indeling of verschillend.
      + Vele ultimatums en deze elke spel anders door dev”randomness” van de kaarten.
      + Duidelijke vormgeving van de tegels
      + Taalonafhankelijk

      – Door de vele strategische mogelijkheden kan het zijn dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

      18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:The Game Master
      Tags:The Games Master, bordspel, boardgame, Cuba, El Presidente
      >> Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rhodes (Uitgever The Games Master)


      http://www.thegamemaster.nl/images/spellen/covers%202D/Rhodes_Cover_2D_HR.jpg

      Rhodes … een verrassend snel Grieks getint bordspel.
      Alhoewel ik Kolossus toch graag ook op het spelbord had zien verschijnen.
      Maar dat derft niet echt de pret, want het speelt heel vlotjes weg. Iedere ronde heb je keuze uit 6 acties.
      1) Productie-actie: produceren van geitekaas, olijven, wijn of graan. Waar je als medespeler ook kan van mee profiteren indien je ook plantage hebt in het geproduceerde product.
      2) Boerderij-actie: waar je, hoe raar het ook moge klinken, een boot met producten de rivier moet opsturen.
      3) Haven-actie: waar je producten kan kopen en/of daarna kan leveren voor geld en prestige.
      4) Stadhuis-actie: laat je toe om een plantage of ontwikkelingsgebouw te kopen.
      5) Markt-actie laat je toe max. 2 producten te verkopen voor geld.
      6) Tempel-actie biedt je prestige aan in ruil voor een bepaalde som geld.

      20161011_211851

      Nadat je om beurten 2 acties hebt gedaan is een ronde gespeeld en wordt alles klaar gemaakt voor een volgende ronde.

      Het spel eindigt wanneer de prestige tegels niet meer kunnen aangevuld worden.

      Je waant je een beetje in Griekenland door de producten, maar verder komt het grieks niet echt naar voren op het bord. Dat overigens mooi en kleurrijk oogt. Bovenal oog het heel praktisch en is het mooi opgedeeld met de rivier als centraal gegeven.
      Verder is de interactie aanwezig … maar toch redelijk beperkt tot het haven gebeuren.

      Mijns inziens heeft het de kwaliteiten om beginnende spelers en kinderen zeker de bekoren.
      Voor de veelspeler is het een ideaal spel om afwisseling te hebben tussen de zwaardere experts.


      http://oi63.tinypic.com/156pm4m.jpg

      + Snel (+/- 1 uur)
      + Overzichtelijk kleurrijk bord
      + Overzichtelijke regels met voorbeelden
      + speelt even vlot met 2 als met 4.
      + voldoende tactische keuzes.

      – de vouw van het bord us nadelig voor het doorschuiven van de boten op de rivier.
      – grote doos naargelang de inhoud.


      http://oi64.tinypic.com/2ufx8xd.jpg

      18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      Categorie:The Game Master
      Tags:The Games Master, bordspel, boardgame, Rhodes
      >> Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Navegador (Uitgever The Games Master)

      http://www.thegamemaster.nl/images/spellen/covers%202D/Navegador_cover_HR.jpg

      Eerste sessie:

      Na de regels gelezen en uitgelegd te hebben, begonnen met het testen.
      We begonnen alle 3 heel aarzelend, niet goed wetend hoe het ging verlopen.
      Vlug hadden we door dat geld de sleutel was tot dit spel.
      Je begint met een startkapitaal maar vlug genoeg besef je dat dit (net zoals in het echte leven) erdoor vliegt.
      Op zich heb je na een paar beurten de “flow” van het spel wel door … daar zit de moeilijkheid in dit spel zeker niet.
      Zoals bij zovele spellen is planning essentieel . Maar laat dat nu net hetgene zijn dat niet evident is, daar je wel eens afhankelijk kan zijn van wat de speler voor u doet. Natuurlijk heb je niet dezelfde strategie zal je niet makkelijk in iemand anders zijn vaarwater komen.
      Halverwege het spel begint het wel op te vallen dat er veel dezelfde acties worden gekozen om de andere beurt. Bvb.: zeilen dan markt dan kolonie dan markt dan werkers dan markt enz enz
      De markt was bij ons de meest bezochte plaats. Vond ik wel jammer, maar wel belangrijk daar je inderdaad wel wat geld nodig hebt voor bepaalde andere acties.

      Het verdient zeker een herkansing maar we hadden niet allemaal een WOW-gevoel.


      https://bordspeleersteindrukken.files.wordpress.com/2016/10/20161007_212525.jpg?w=720&quality=80&strip=info

      Tweede sessie:

      Andere strategie … was al leuker. Alles is wat beter gekend en duidelijk.
      2 zaken genieten wel de aandacht … bij het zeilen 1) de verplaatsingen aangeven dmv boten plat te leggen die al verplaatst zijn. Anders is soms niet duidelijk welke verplaatst zijn of niet.
      2) 2x dat een einde van het spel hebben waarbij we in de laatste beurt weinig tot niets meer kunnen doen. Wel spijtig.

      We hebben 1 nieuwe speler verwelkomd en zij was zeer te spreken over dit spel …


      https://bordspeleersteindrukken.files.wordpress.com/2016/10/tmp_14161-20161007_224346269566226.jpg?w=720&quality=80&strip=info

      3de sessie:

      Ditmaal gespeeld met 4 spelers. Waarvan 1 speler het nog niet gespeeld had.
      Na een uitgebreide uitleg aan deze persoon zijn we van start kunnen gaan …

      Spelers die het reeds gespeeld hadden kozen nu allemaal voor een andere taktiek. Wat in dit spel zeker tot de mogelijkheden behoort.
      Navegador is een spel waar je op verschillende manieren kan beginnen, daar je je startopstelling zelf mag bepalen. Voor het eerste spel had ik gekozen om te starten met de actie “werkers aanwerven” voor m’n 2de sessie had ik gekozen voor de actie “zeilen” en gisteren had ik de meest domme a ctie gekozen “kolonie veroveren”.
      Waarom is dit de meest domme actie, voor mij op dat moment? Wel om een kolonie te kunnen veroveren moet je met minstens 1 boot bij dat gebied hebben staan waar de kolonie ligt. Natuurlijk als je net gestart bent liggen je 2 boten in Lissabon. Dus conclusie een verloren beurt.
      Wanneer kan je de actie “kolonie” wel als eerste actie doen? Als je in het bezit bent van de fiche “Navegador”, want dan kan je voor je reguliere actie een zeil actie doen. Wat wil zeggen dat je met die fiche eerst gaat zeilen met je boten en daarna je reguliere actie gaat uitvoeren … kolonie veroveren.

      Verder speelde het bordspel zeer aangenaam met 4 spelers, voor dat je het eigenlijk goed besefte was je terug aan de beurt om je volgende actie te doen.
      Onze nieuwe speler begon ook wat aarzelend, omdat het toch wel veel dat je moet onthouden. Maar na een volledig rondje acties doen was ook zij goed weg met het spel.

      Wel raakte ze telkens in de knoop bij het markt/produceer – gebeuren. Dit is dan ook een vernuftig mechanisme, waarbij je tracht het meeste geld eruit te halen. Door het juist inzetten van je fabrieken (produceren) en je koloniefiches (verkopen op de markt) kan je zo je geldbuidel aanvullen.
      Misschien een klein woordje verduidelijking bij het markt-gebeuren.
      Elk goed (suiker, goud, specerij) kan je op de markt verhandelen (hetzij produceren, hetzij verkopen). Je beslist zelf welk goed je gaat verkopen of produceren. Je kan niet een goed tegelijkertijd produceren en verkopen.
      Wanneer je een goed verkoopt op de markt, zakt de waarde van dat goed op de markt.
      Wanneer je een goed produceert in de fabrieken, stijgt de waarde van dat goed op de markt.
      Zo zal gaandeweg het spel de markt steeds fluctueren, door de bezoeken van de spelers op de actie “markt”.

      Welk zijn de sterke troeven van dit spel?
      1) De rondel of te wel “rad van acties”, waar je kan kiezen uit 7 acties.
      2) Het marktgebeuren dat toch wel het kloppende hart is van dit spel.
      3) Bij vlotte spelers gaat het goed vooruit, waarbij je mag rekenen op +/- een half uur per speler.
      4) Ondanks de complexiteit van het plannen, zijn de regels eenvoudig en makkelijk begrijpbaar.

      Na ongeveer 2 uur was het spelletje ten einde, en konden we de punten gaan toekennen van ons avontuur langs de Afrikaanse en Azïatische kusten.


      https://bordspeleersteindrukken.files.wordpress.com/2016/10/tmp_14161-20161007_21490456213001.jpg?w=720&quality=80&strip=infohttp://oi66.tinypic.com/23kw2a0.jpg

      18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
      Categorie:The Game Master
      Tags:The Game Master, Bordspel, Boardgame, Navegador
      >> Reageer (0)


      SPELLETJES ENZO: Welkom op mijn blog!
      Interessante links
    1. De Kolonisten
    2. De Spelshop
    3. Lotana - Spelmagazijn
    4. Adriaensen Speciaalzaak
    5. Zomerspel
    6. Zuiderspel
    7. Spel: Iedereen speelt!
    8. Spellenspektakel
    9. Spiel Essen
    10. Bordspelmania

      Mijn favorieten
    11. Core-Origins Games
    12. Joshua Tree Games
    13. Reuze Spelplezier
    14. De Spelgezel
    15. Spelfanaat
    16. Brainfreeze Coffee & Comics
    17. Hermelijn
    18. Demo Spel
    19. Neverland
    20. Oberonn

      Hoofdpunten blog speleninlille
    21. Elk einde heeft een nieuw begin ...
    22. Photosynthesis (Blue Orange Games)
    23. Nutz (Blue Orange Games)
    24. Katarenga (Huch)
    25. Caverna - het duel (999 games)

      Gastenboek

      Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


      Blog als favoriet !

      Archief per week
    26. 30/10-05/11 2017
    27. 04/09-10/09 2017
    28. 28/08-03/09 2017
    29. 21/08-27/08 2017
    30. 14/08-20/08 2017
    31. 24/07-30/07 2017
    32. 17/07-23/07 2017
    33. 19/06-25/06 2017
    34. 29/05-04/06 2017
    35. 15/05-21/05 2017
    36. 24/04-30/04 2017
    37. 13/02-19/02 2017
    38. 06/02-12/02 2017
    39. 30/01-05/02 2017
    40. 23/01-29/01 2017
    41. 12/12-18/12 2016
    42. 05/12-11/12 2016
    43. 28/11-04/12 2016
    44. 21/11-27/11 2016
    45. 14/11-20/11 2016
    46. 07/11-13/11 2016
    47. 31/10-06/11 2016
    48. 17/10-23/10 2016

      E-mail mij

      Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto


      Blog tegen de wet? Klik hier.
      Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!