Bordspel agenda

Data aangaande spelmomenten en natuurlijk beurzen.

Inhoud blog
  • ZIE NIEUWE BLOG
  • Pixie Queen (Game Brewer)
  • Brussels Games Festival
  • Sandcastles (Yay Games)
  • Dag 2:
    Categorieën
  • 999 Games (1)
  • AEG / Artipia Games (1)
  • Aporta Games (2)
  • Asmodee (0)
  • Chronicle Games (2)
  • Eggertspiele / Pegasus Spiele (0)
  • EmperorS4 Games (1)
  • Far Off Games (0)
  • Game Brewer (1)
  • Garphill Games (1)
  • Gaudete Games (2)
  • Iello (3)
  • Independent publisher (1)
  • Ludonaute (2)
  • Matagot (1)
  • Oink Games (1)
  • Pencil First Games (1)
  • Prijsvragen (2)
  • Queen Games (2)
  • Stronghold Games (1)
  • Sunny Games (1)
  • The Game Master (5)
  • TMG (Tasty Minstrel Games) (1)
  • Waterfall Games (1)
  • White Goblin Games (4)
  • Yay Games (2)
  • Z-Man Games (1)
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Spelletjes enzo
    Gezelligheid en bordspellen gaan hand in hand
    21-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raiders Of The North Sea (Uitgever Garphill Games)
    http://oi68.tinypic.com/ng6hdl.jpg

    Zo wat een jaar geleden voor de eerste keer gespeeld bij Dirk Rieberghs, ik was direct verkocht. Alhoewel ik, nu nog steeds niet, de juiste strategie heb gevonden werd ik blij met het zien van het spel en daarna met het spelen ervan. Ongelofelijk hoe zo’n toch simpel opzet van een spel je toch stof tot nadenken geeft iedere beurt.

    Vanaf dat je spelbord op tafel komt valt je op dat het bord is onderverdeeld in 2 hoofdzones.
    De onderste helft van het bord is het dorp ondergebracht, waar je 1 van de 8 acties kan doen.
    De bovenste  helft van het bord zijn de locaties ondergebracht die je kan plunderen (23 locaties)

    http://oi66.tinypic.com/2dvvl9g.jpg

    Zoals de naam van het spel al doet vermoeden moet je gaan plunderen, maar dit gaat niet zomaar elke locatie vereist een aantal krijgers in je boot en bezittingen (goud en/of proviand).
    Per locatie is weergegeven wat er vereist is om zo’n locatie te plunderen, zo kan je op voorhand naar een gewenste locatie toewerken. Dit wil zeggen dat je in het begin vooral gaat bezig zijn met het verzamelen van de goederen/zilver, het inhuren van krijgers.

    Einde van het spel kan aangekondigd worden op 3 verschillende manieren:

    1. Er ligt nog maar op 1 kasteellocatie een plunderbuit OF
    2. De geschenktegels zijn opgekocht OF
    3. Er zijn geen walkuren niet meer op de plunderlocaties.
    Wanneer de huidige speler 1 van deze 3 voorwaarden voltrekt, mag iedereen nog een laatste aktie doen inclusief de huidige speler.

    Wat krijg je bij de start van het spel?

    5 handkaarten, waarvan je er 3 op hand mag houden EN 2 zilver.

    https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/193481/Aw4b1NDp.jpg

    Voila het spel is klaar om te beginnen …

    Er zijn 2 mogelijkheden in je beurt.
    • Je stuurt je Viking naar het dorp om te gaan werken, daarna neem je een andere Viking uit het dorp en doet vervolgens ook deze aktie.
    • Je stuurt je Viking op plundertocht en plaatst deze bij een te plunderen locatie, je betaalt de vereiste proviand en ziet dat je aan de voorwaarde voldoet van het aantal krijgers in je boot (die dus voor je liggen). Kan je betalen en voldoe je aan de voorwaarde kan je een locatie plunderen waar je staat. Je neemt alle goederen op die locatie, alsook de Viking die daar staat te wachten om ingehuurd te worden.

    http://oi63.tinypic.com/3448jo9.jpg

    De 8 dorpacties:

    1. Barakken: kan je krijgers inhuren tegen een bepaald bedrag, deze worden dan voor je neergelegd in je fictieve boot. Het zwarte vakje met wit kruis onderaan links op de kaart, is nu ook geactiveerd. Opletten of je deze eigenschap gedurende volgende beurten kan gebruiken.
    2. Stadhuis: speel een kaart uit je hand en voer het effect uit dat rechts onderaan op de kaart staat (blauwe vakje met witte 3-hoek)
    3. Poortgebouw: neem 2 kaarten van de trekstapel
    4. Zilversmid: hier kan je een aantal zilver verkrijgen naargelang de werker die er geplaatst wordt of wordt weggenomen.
    5. De molen: hier kan je een aantal proviand of goud, naargelang de werker die er geplaatst wordt of wordt weggenomen.
    6. Schatkamer: Leg 1 handkaart op de aflegstapel en ontvang 2 zilver OF leg 2 handkaarten af en ontvang 1 goud.
    7. Uitrustingskamer: Betaal 1 ijzer en ga 2 vooruit op het wapenspoor OF betaal 2 zilver om 1 vooruit te gaan op het wapenspoor.
    8. Schuur: hier kan je een koe inruilen voor 2 proviand OF kan je een schenking doen aan het opperhoofd (ruil je de gevraagde goederen op 1 van de tegels en in ruil krijg deze tegel). De punten op de tegel worden pas op het einde van het spel gegeven.

    https://static.afbeeldinguploaden.nl/1610/193482/UDPgDKj7.jpg

    Nu zijn er juist nog 2 zaken te vertellen

    • Het uitrustingsspoor: dit kan je upgraden in de wapenkamer, maar ook door bepaalde handkaarten te spelen. Op het einde van het spel kan je hiervoor nog punten krijgen. Het wapenspoor kan je helpen bepaalde locaties te plunderen om (hogere) punten te scoren.
    • Het Walkurenspoor: op sommige locaties zullen 1 of meerdere walkuren liggen en op sommige niet. Wanneer je zo’n locatie plundert zullen er krijgers op je boot moeten sterven, dit aantal stemt overeen met het aantal Walkuren op deze locatie. Wanneer er een krijger van jou sterft ga je vooruit op het spoor, en op het einde van het spel ga je daar ook punten voor scoren.

    http://oi63.tinypic.com/2mmhljr.jpg


    21-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Garphill Games
    >> Reageer (0)
    20-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King Of Tokyo (Uitgever Iello)


    http://vignette3.wikia.nocookie.net/gamegrumps/images/7/76/KOT.jpg/revision/latest?cb=20140412191559http://geeksyndicate.co.uk/wp-content/uploads/2013/12/King-of-Tokyo-Review.jpg

    Wat is dit toch een enorm leuk bordspel! Je kiest een monster uit en vecht als een bezetene om te overwinnen in Tokyo.

    Wat is er nu leuker dan elkaar, bij wijze van spreken, slaag te geven?

    De speler aan de beurt kan het monster in Tokyo slaag geven. Maar let op, het monster dat in Tokyo staat kan ook slaag geven, maar dan wel aan alle spelers!!!

    Overwinnen kan  op 2 manieren:

    Door als eerste 20 overwinningspunten te behalen OF

    Door als enigste nog in leven te zijn, je hebt dus alle andere monsters gedood.

    http://gamingtrend.com/wp-content/uploads/2013/09/DSCN0300-e13782598434851.jpg

    Een spelletje dat leuker wordt naarmate dat er meer tafelgenoten zijn. Tot en met 4 spelers wordt er enkel gebruik gemaakt van het veld Tokyo op het spelbord. Vanaf je met 5 of 6 spelers bent, wordt ook het 2de veld gebruikt Tokyo Bay.

    Hoe verloopt een beurt van een speler in het kort?

    Gooien en hergooien van de dobbelstenen

    De dobbelstenen uitvoeren

    Kaarten kopen (optioneel)

    Einde van je beurt

    De actieve speler rolt zijn 6 dobbelstenen. Je mag tot max. 3 keer dobbelen, je mag dobbelstenen opzij leggen om daarna terug te nemen. Wanneer je beslist om te stoppen met dobbelen of 3 keer hebt gedobbeld ga het eindresultaat van je dobbelstenen toepassen, indien mogelijk.

    Er zijn 6 mogelijke resultaten op je dobbelstenen:

    • 1: Rol je 3 ééntjes krijg je 1 OP + elke extra 1 = 1 OP
    • 2: Rol je 3 tweetjes krijg je 2 OP + elke extra 2 = 1 OP
    • 3: Rol je 3 drietjes krijg je 3 OP + elke extra 3 = 1 OP
    • Klauw:  Afhankelijk van je plek. Sta je in Tokyo, doe je schade aan iedereen buiten Tokyo. Sta je buiten Tokyo, doe je schade aan de monster(s) in Tokyo. Is er een lege plek in Tokyo, moet je naar Tokyo toe.
    • Hart: Buiten Tokyo levert je dit 1 nieuw levenspunt op. Binnen Tokyo een loos resultaat.
    • Energie: Krijg je 1 Energie kubus. Die kan je inzetten aan het eind van je beurt om kaarten te kopen.

    http://manualgamer.com/wp-content/uploads/King-of-Tokyo-DIce.jpg

    Optioneel kan je een kaart kopen indien je over genoeg bliksem beschikt. Er zijn kaarten met een permanent effect en kaarten met een direct effect.

    Waarna je beurt voorbij is, sommige kaarten die je hebt gekocht kunnen effect hebben. Het is aan de speler die bezit heeft van zulke kaarten daar nauw op toe te zien. Daar dit een redelijk snel spelletje is.

    Als laatste … hoe kom je eigenlijk in Tokyo (het rode veld op het spelbord)?

    Wel de eerste speler die in zijn eindresultaat een klauw heeft betreedt zo wie zo Tokyo, hierna is het de beslissing van de speler die in Tokyo staat, om er in Tokyo te blijven staan of Tokyo te verlaten. De regel is dat hij dit pas kan nadat hij door een monster is aangevallen. Wanneer het monster in Tokyo beslist om Tokyo te verlaten, moet de speler die het monster in Tokyo heeft aangevallen Tokyo betreden.

    https://cf.geekdo-images.com/images/pic1176286_md.jpg

    20-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Iello
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imperial Settlers + uitbr. Atlantis (uitgever White Goblin Games)

    http://www.goedkopegezelschapsspellen.nl/files/images/4073.jpghttp://www.whitegoblingames.nl/upload/downloads/3d3.jpghttps://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14716212_10209696377560306_3877713430546909075_n.jpg?oh=9ab4afc0a2300ed0688e21cff1ebcf48&oe=58AD49DE

    We zijn zeer te spreken over Imperial Settlers, ook met de uitbreiding nieuwe vrienden. Maar de uitbreiding Atlantis heeft op ons geen diepe indruk nagelaten.

    https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14610957_10209696379080344_5874945630034729218_n.jpg?oh=28b1db5a4d0e65ea6e262c5c36454214&oe=58A0257C

    Op zich brengt het wel mooie zaken met zich mee, maar bij onze sessie was de interactie quasi nihil. Na ronde 3 zeiden we tegen elkaar dat je eigenlijk kan doen wat je wil, daar de ander toch niet aan het volgen is. Geen conflicten, geen plunderingen, geen handelsverdragen die konden gestolen worden.


    https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14717274_10209696379440353_3748344758390193875_n.jpg?oh=8faf0b31ea775e8bcf71a5990e65f532&oe=58925235

    Ik speelde het ras “Romeinen”, en had wel de opportuniteit om Atlantis bij regelmaat te plunderen. Daar ik als enige zwaarden kreeg en kon bemachtigen. Maar heb het plunderen tot een absoluut minimum beperkt, daar ik op andere manieren punten kon scoren met die zwaarden.

    https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14650109_10209696378480329_4617729562254780975_n.jpg?oh=87ba16a84cec58a3d45d814c957aef33&oe=589DEEF5

    Atlantis vraagt een gehele nieuwe insteek van spelen, daar er technologie fiches in het spel komen. Er zijn 3 soorten:

    • Standaard technologie fiches (blauw)
    • Geavanceerde technologie fiches (rood)
    a.       Technologie fiche voor punten
    b.      Technologie fiche ter verdediging

    Diegene die het ras “Atlantis” speelt kan de blauwe fiches inzetten op de algemene locaties, deze dient dan als verdubbelaar (vb.: krijg je tijdens productie 1 hout, krijg je dan 2 hout als er zulk een fiche opligt). De rode puntenfiche kan je op een algemene locatie leggen, wanneer deze geactiveerd wordt scoort deze locatie een punt. De verdedigingsfiche dient ter verdediging van de algemene locatie tegen plunderingen.

    Nog een groot verschil met de basisrassen is dat, volkerenkaarten van Atlantis geen punten opleveren op het einde van het spel. Terwijl de basisrassen 2 punten/volkerenkaart oplevert.

    We gaan dit zeker nog een kans geven, maar eerst zien of we ons enthousiast genoeg kunnen maken om het ras Atlantis terug boven te halen.

    Imperial Settlers, de basis of met uitbreiding “Nieuwe Vrienden”, zal zeker nog aan bod komen. Ongetwijfeld!!!!

     

    Kort overzicht wat het basisspel Imperial Settlers inhoudt:

    Er worden 5 ronden gespeeld, met in iedere ronde telkens 4 fases

    1. Uitkijkfase: waar je bijkomende alg. locatiekaarten krijgt en 1 eigen volkerenkaart.
    2. Productiefase: Alle gebouwde kaarten, zowel volkerenkaarten als alg. kaarten als handelsverdragen leveren goederen of werkers of goud of zwaarden of verdedigingsfiches op.
    3.  Actiefase: hierin ga je kaarten uit je hand kunnen bouwen, kunnen plunderen, goederen omruilen, actiekaarten die gebouwd zijn activeren.
    4. Opruimfase: alles wat je niet mag bijhouden voor de volgende ronde, wordt terug in de algemene voorraad gelegd (Vb.: Romeinen moeten overschotten terug leggen uitgezonderd zwaarden)

    Dit is in het héél kort het basisspel Imperial Settlers, een goed spel, MAAR voor mij persoonlijk is interactie in de vorm van plunderen of dergelijke noodzakelijk om het een “gezelschaps”-spel te vinden.

    20-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:White Goblin Games
    Tags:Imperial Settlers, Atlantis, bordspel, boardgame, White Goblin Games
    >> Reageer (0)
    19-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raptor (Uitgever Matagot)
    https://cf.geekdo-images.com/images/pic2520016_md.jpg

    Raptor een 2 persoonsspel dat er geweldig uitziet, waar je ofwel de rol van de dinosaurus op je neemt ofwel de rol van wetenschapper.

    Ik vind het alvast een steengoed spel, met taktische keuzes en ook wel wat bluf, ja steek je pokerface maar niet te ver weg.

    Waarom?

    1) Het bord op zich is dubbelzijdig (in welk thema heb je zin: oerwoud of steppe?) en bestaat uit 6 grote tegels die elke keer wel anders komen te liggen.
    2) De rotsen die geplaatst moeten worden zorgen voor wat meer 3D-weergave en overzicht.
    3) Diegene die de rol van wetenschapper op zich neemt krijgt de 9 wetenschapskaarten en de bijbehorende miniaturen
    4) Diegene die de rol van dinosaurus op zich neemt krijgt de 9 dinosauruskaarten en de bijbehorende miniaturen.
    5) Het einde van het spel is ook héél simpel:
    • Wetenschapper wint als moeder dino 5 slaapfiches heeft OF 3 baby dino's in slaap zijn gebracht en gevangen
    • Dinosaurus wint als 3 baby dino's zijn ontsnapt van het bord OF er geen wetenschappers meer op het bord zijn.

    Het spelverloop is ook vrij simpel te noemen. Iedere speler schudt zijn 9 kaarten en neemt er 3 op handen, uit die 3 kaarten kiest hij een kaart die hij deze ronde wil spelen.
    Beide kaarten (Dino & Wetenschapper) worden tegelijkertijd omgedraaid en er wordt gekeken naar het resultaat.
    • Bij gelijke waardes gebeurd er niets en worden de kaarten afgelegd
    • Indien de kaarten verschillende waardes hebben mag de speler met de laagste waarde beginnen met zijn actie.
    • Daarna mag de andere speler een aantal actiepunten spenderen = het verschil tussen de waardes vd gespeelde kaarten.
    Als beide spelers hun actie of actiepunten hebben gedaan is de ronde voorbij en wordt de hand terug tot 3 aangevuld. Zo kan er een volgende ronde op dezelfde wijze gespeeld worden tot er een winnaar bekend is.

    Acties worden uitgevoerd wanneer je de laagste waarde hebt van de 2 spelers.
    Actiepunten worden uitgevoerd wanneer je de hoogste waarde hebt van de 2 spelers.

    Zowel de wetenschapper als de dinosaurus krijgen een spelershulp, waar de acties en actiepunten op beschreven staan. Wat het spelen wel vergemakkelijkt.


    https://cf.geekdo-images.com/images/pic2688444.jpg

    + Ongelofelijke mooie miniaturen
    + Tactische keuzes
    + Mooi blufgehalte bij het kiezen van je kaart
    + Korte spelduur eens je de kaarten en actiepunten wat onder de knie hebt
    + Overzichtelijke spelershulp

    - Het kan wat stroef ogen in het begin daar je niet alle acties goed kent.


    https://cf.geekdo-images.com/images/pic3062632_md.jpghttps://cf.geekdo-images.com/images/pic3062630_md.jpg


    19-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Matagot
    Tags:Raptor, boardgame, bordspel, 2 personen, Matagot
    >> Reageer (0)
    18-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spexxx (Uitgever Waterfall Games)

    http://www.gezelschapsspel.info/sites/default/files/spelafbeelding/Spexxx%205.pnghttp://www.noz.de/media/2016/01/13/spexxx_201601131250_full.jpg

    Spexxx


    In 2013 verschenen prototype, gewonnen op de beurs Spel te Broechem. Waar is die tijd?
    Nu anno 2016, is er een kleine uitbreiding ... die misschien wat meer taktiek toevoegt.

    Een leuk dobbelspelletje waar, mits een beetje geluk, wat tactiek komt bij kijken. Er zit zelfs een klein beetje een pestgehalte in, maar of die je naar de overwinning zal leiden is de grote vraag natuurlijk.

    Je doel is zoveel mogelijk punten te scoren natuurlijk, zodat je op het einde van de rit de spexxx-beker in de lucht kan steken. Als je blokjes op zijn om te plaatsen is het spel ten einde.

    Hoe ga je dat doel bereiken?
    Om je blokje te kunnen plaatsen mag je in je beurt max. 4 keer 5 dobbelstenen gooien of hergooien. Je beslist zelf welke je laat liggen en welke je gaat herrollen. Als je de 4de maal hebt geworpen is dat je definitieve worp en moet je deze gebruiken om een blokje te plaatsen. Je mag ook stoppen na je eerste, tweede of derde worp.
    Wanneer je beslist om niet meer te dobbelen, zoek je een geschikte dobbelcombinatie en plaats je een blokje op het overeenkomstig veld. Vb. worp: een 1, drie 2'tjes, een 5 & een 6.
    Nu zou je bvb een combinatie kunnen maken drie 2'tjes + een 5 ... je kijkt op het bord naar het overeenkomstig veld en plaatst daar een blokje (De 2de kolom van het blauwe vak + de 5de rij van het blauwe vak)

    https://opinionatedgamers.files.wordpress.com/2014/11/spexxx-board.jpg

    Je scoort hiermee nog geen punten, dit gebeurd pas vanaf dat je 3 blokjes naast elkaar hebt kunnen plaatsen (diagonaal, verticaal of horizontaal)
    Is dit in de loop van het spel gelukt scoor je punten voor elk blokje in die rij, die nog geen punten heeft opgeleverd.
    Bvb. 3 blokjes op een rij in het blauwe vak levert me 15punten op.
    3 blokjes op een rij wordt een spexxx genoemd.

    Je telt steeds de punten van blokjes waar ze liggen ... als er 1 blokje op geel ligt, 1 op paars & 1 op zilver levert je dit 19punten op. (Zie voor dit voorbeeld naar de 7de rij van van onder te tellen).

    Wanneer je 5 dezelfde dobbelstenen gooit, bvb. vijf 1'tjes ... dan mag je een blokje willekeurig ergens plaatsen.

    Speciaal:
    - Wanneer je 5 op een rij hebt, krijgt je nog eens 5 extra punten
    - Wanneer je vierkant kan maken van 3x3 krijg je 25 extra punten.
    - Kan je geen blokje plaatsen, wordt dit terug in de doos gelegd.

    Zo wordt er dus verder gespeeld totdat iedereen al zijn blokjes op het bord heeft gezet of heeft afgelegd.

    Reminder:
    Het oranje vak (meest linkse) daar heb je een dobbelcombinatie van 1 + 1 nodig,
    Het groene vak heb je een dobbelcombinatie van 2 + 1 nodig,
    Het gele vak (boven het groene) heb je een dobbelcombinatie van 2 + 2  nodig.
    Het blauwe vak heb je een dobbelcombinatie van 3 + 1 nodig,
    Het paarse vak (boven het blauwe) heb je een dobbelcombinatie van 3 + 2 nodig &
    Het rode vak (uiterst rechts) heb je een dobbelcombinatie van 4 + 1 nodig.

    Gooi je opeenvolgende dobbelstenen kan je bij
    4 opeenvolgende op een brons vakje naar keuze zetten (vb.: 1,2,3,4),
    5 opeenvolgende op een zilver vakje naar keuze zetten (vb.: 2,3,4,5,6)

    + Makkelijk aan te leren, zelfs kinderen vanaf 8jaar.
    + Overzichtelijk bord
    + Speelt snel
    + Zeker pestgehalte, dat interactie bewerkstelligt
    + Leuk filler
    + Al is het met dobbels, je kan vrijwel altijd wel iets
    + Handig overzicht op het spelbord
    + Ondertussen is er een kleine uitbreiding verschenen.

    - Bij 4 spelers kan het wat chaotisch worden op het bord qua kleuren
    - Hoge geluksfactor, maar dat weet je bij spellen met dobbelstenen.
    - Bord had iets mooiere kleuren mogen krijgen, naar mijn mening

    18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Waterfall Games
    Tags:Waterfall Games, bordspel, boardgames, Spexxx
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lewis & Clark (Uitgever Ludonaute/Asmodee)
    http://www.time2game.be/images/bordspellen/LUD-LEW01.jpghttp://bordspeler.nl/wp-content/uploads/2013/12/lewis-materiaal.jpg

    Lewis & Clark ...

    http://www.wtvi.org/wp-content/uploads/2016/07/lewis-clark-1170x658.jpg

    Ik werd verliefd op dit spel, toen ik naar een kleinschalige beurs ging in Merksplas (België). Het spel lag daar op de tafel, klaar om gespeeld te worden.
    Natuurlijk hebben we toen een paar rondjes gespeeld om zo een beetje de flow van het spel beet te krijgen.
    Het heeft ons toen echt overdonderd, op alle gebied. De schoonheid van het bord, de mooi uitgewerkte kaarten, dan de spelregels (nu na een aantal x gespeeld te hebben, klinkt het logisch, maar toen) het was al een tsunami die op ons afkwam.
    Maar laat dat je niet afschrikken, even doorbijten en genieten van al dat moois op en rond het bord. De spelregels vallen in hun plooi gaandeweg het spel.

    Dit is dan ook 1 van de eerste regels die ik ook telkens mee geef met spelers die een bordspel nog niet gespeeld hebben, niet te hard nadenken over strategieën, winst of verlies, fouten enz ... Het is belangrijk de eerste keer de regels goed te begrijpen. De rest volgt wel in volgende potjes ;-)

    Wat een enorm fijn racespel door het Noord Amerikaans continent, waarin je tracht om als eerste je kamp op te zetten op Fort Clatsop of er voorbij. Hoe doe je dat?

    Kort gezegd:
    1 verplichte actie uitvoeren!!!
              1) Je gaat karakterkaarten uit je hand activeren (dit kan op 3 verschillende manieren) OF
              2) Je gaat (een) india(a)n(en) vanuit je boot naar het dorp sturen om daar één v.d. 8 acties te ondernemen.

    Vóór of na je verplichte actie mag je ook nog 1 optionele actie doen:
              1) 1 ontmoetingskaart uit de agenda rekruteren deze wordt aan je handkaarten toegevoegd OF
              2) Kamp opslaan:
                            - Per kaart in je hand verlies je 1 tijd EN
                            - Op je spelersbordje staan 5 boten (indien je niets hebt bijgebouwd toch),
                                  1ste boot van links verlies je geen tijd,
                                  2de boot verlies je 1 tijd indien er product(en) in liggen,
                                  3de boot verlies je 1 tijd per product op die boot,
                                  4de boot verlies je geen tijd,
                                  5de boot verlies je 1 tijd per indiaan in de boot.
                                  Dit wordt allemaal opgeteld en zoveel plaatsen gaat je scout achteruit,
                                  volgende stap is dat daar je kamp wordt opgeslagen
                                  (met 1 uitzondering je kamp kan nooit plaatsen achteruit gaan, enkel vooruit)

    http://oi64.tinypic.com/fbmees.jpg

    Je ziet het al, de regels in het kort doen je ogen vergroten en ik zie jullie denken ... wat is dat allemaal.
    Maar het vloeit allemaal mooi in elkaar en je gaat trachten een mooie kaarten motor te bouwen zodat je de race op de rivier en de bergen, in de mate van het mogelijke, makkelijke kan trotseren.
    Het toffe is dat je gaandeweg de race je zal moeten aanpassen, daar je voor de rivier andere zaken nodig hebt dan voor de bergen.
    Dat maakt het soms tot een ware hersenkraker, waar ik wel van hou.
    Alleen ben ik er niet bijster goed in.

    + Artwork bord & kaarten
    + Componenten
    + Variatie in elke spel, door de ontmoetingskaarten, routefiches.
    + Beperkte hoofdactie (slechts 2)
    + Taalonafhankelijk door het gebruik van universele symboliek.

    - Alhoewel het een racespel is kan het héél traag verlopen, naargelang het aantal en type spelers.
    - Niet echt negatief maar ... de actie karakterkaart is wat onwennig, t.t.z. je karakter wordt actief als deze door een andere kaart (omgedraaid) wordt geactiveerd)
    -  Niet echt negatief maar ... berekenen van je tijdverlies is ook altijd evident.
    - Interactie is miniem, deze is er echt enkel bij het activeren van een karakterkaart, voor de rest ben je vooral héél hard bezig met je planning.
    - De symboliek op de ontmoetingskaarten vraagt soms toch wel bijkomende uitleg deze is te vinden in de spelregels. Is wat zoekwerk daar en 54 ontmoetingskaarten zijn.


    18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Ludonaute
    Tags:Ludonaute, Asmodee, bordspel, boardgame, Lewis & Clark
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuba + El Presidente (Uitgever The Game Master)

     http://www.thegamemaster.nl/images/spellen/covers%202D/LR/CUBA_Cover_LR.jpghttp://www.thegamefreak.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/C/U/CUBA_-_El_presidente_4.jpg

    Wat is het toch mooi, strategisch spel waar planning en taktische keuzes hand in hand gaan.
    De president die op het einde van de ronde een bezoekje brengt aan de overgebleven Cubaan vind ik heerlijk … die arme stakker wordt getroost maar een sigaar of mojito wordt hem/haar niet aangeboden.

    tmp_9591-20161012_234944672847562

    Strak in het cubaans hemdje zit iedere ronde.
    1) wetsvoorstellen bekend maken (PS. Wij kunnen beter knopen doorhakken dan de huidige regering )
    2) de actiefase: bestaat uit het uitspelen van 1 vd 5 handkaarten of 1 cubaanse kaart nemen EN de bijbehorende actie uitvoeren.
    3) Parlementsfase: hier wordt er gestemd en kan je ook stemmen bijkopen om zo trachten de meerderheid te bemachtigen. Die met de meerderheid beslist welke 2 vd 4 wetten ten uitvoer zullen worden gebracht.
    4) Statutaire fase: dit wil kort zeggen dat de nieuw gekozen wetten of reeds goedgekeurde wetten van kracht worden.
    5) einde vd spelronde.

    tmp_9591-20161012_214117-748401427

    Zo gaat het 8 ronden door …
    De trigger in dit spel is enerzijds welke actie speel je wanneer … toch wel steeds moeilijk om je planning in goede banen te doen verlopen … en anderzijds welke wetsvoorstellen zullen worden aangenomen en dus van kracht worden.

    + de vormgeving van het bordspel
    + duidelijke spelregels.
    + vele strategische mogelijkheden
    + je eigen plantagebord is dubbelzijdig, je komt overeen welke kant je gaat spelen. Allemaal dezelfde indeling of verschillend.
    + Vele ultimatums en deze elke spel anders door dev”randomness” van de kaarten.
    + Duidelijke vormgeving van de tegels
    + Taalonafhankelijk

    – Door de vele strategische mogelijkheden kan het zijn dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

    18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:The Game Master
    Tags:The Games Master, bordspel, boardgame, Cuba, El Presidente
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rhodes (Uitgever The Games Master)


    http://www.thegamemaster.nl/images/spellen/covers%202D/Rhodes_Cover_2D_HR.jpg

    Rhodes … een verrassend snel Grieks getint bordspel.
    Alhoewel ik Kolossus toch graag ook op het spelbord had zien verschijnen.
    Maar dat derft niet echt de pret, want het speelt heel vlotjes weg. Iedere ronde heb je keuze uit 6 acties.
    1) Productie-actie: produceren van geitekaas, olijven, wijn of graan. Waar je als medespeler ook kan van mee profiteren indien je ook plantage hebt in het geproduceerde product.
    2) Boerderij-actie: waar je, hoe raar het ook moge klinken, een boot met producten de rivier moet opsturen.
    3) Haven-actie: waar je producten kan kopen en/of daarna kan leveren voor geld en prestige.
    4) Stadhuis-actie: laat je toe om een plantage of ontwikkelingsgebouw te kopen.
    5) Markt-actie laat je toe max. 2 producten te verkopen voor geld.
    6) Tempel-actie biedt je prestige aan in ruil voor een bepaalde som geld.

    20161011_211851

    Nadat je om beurten 2 acties hebt gedaan is een ronde gespeeld en wordt alles klaar gemaakt voor een volgende ronde.

    Het spel eindigt wanneer de prestige tegels niet meer kunnen aangevuld worden.

    Je waant je een beetje in Griekenland door de producten, maar verder komt het grieks niet echt naar voren op het bord. Dat overigens mooi en kleurrijk oogt. Bovenal oog het heel praktisch en is het mooi opgedeeld met de rivier als centraal gegeven.
    Verder is de interactie aanwezig … maar toch redelijk beperkt tot het haven gebeuren.

    Mijns inziens heeft het de kwaliteiten om beginnende spelers en kinderen zeker de bekoren.
    Voor de veelspeler is het een ideaal spel om afwisseling te hebben tussen de zwaardere experts.


    http://oi63.tinypic.com/156pm4m.jpg

    + Snel (+/- 1 uur)
    + Overzichtelijk kleurrijk bord
    + Overzichtelijke regels met voorbeelden
    + speelt even vlot met 2 als met 4.
    + voldoende tactische keuzes.

    – de vouw van het bord us nadelig voor het doorschuiven van de boten op de rivier.
    – grote doos naargelang de inhoud.


    http://oi64.tinypic.com/2ufx8xd.jpg

    18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:The Game Master
    Tags:The Games Master, bordspel, boardgame, Rhodes
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Navegador (Uitgever The Games Master)

    http://www.thegamemaster.nl/images/spellen/covers%202D/Navegador_cover_HR.jpg

    Eerste sessie:

    Na de regels gelezen en uitgelegd te hebben, begonnen met het testen.
    We begonnen alle 3 heel aarzelend, niet goed wetend hoe het ging verlopen.
    Vlug hadden we door dat geld de sleutel was tot dit spel.
    Je begint met een startkapitaal maar vlug genoeg besef je dat dit (net zoals in het echte leven) erdoor vliegt.
    Op zich heb je na een paar beurten de “flow” van het spel wel door … daar zit de moeilijkheid in dit spel zeker niet.
    Zoals bij zovele spellen is planning essentieel . Maar laat dat nu net hetgene zijn dat niet evident is, daar je wel eens afhankelijk kan zijn van wat de speler voor u doet. Natuurlijk heb je niet dezelfde strategie zal je niet makkelijk in iemand anders zijn vaarwater komen.
    Halverwege het spel begint het wel op te vallen dat er veel dezelfde acties worden gekozen om de andere beurt. Bvb.: zeilen dan markt dan kolonie dan markt dan werkers dan markt enz enz
    De markt was bij ons de meest bezochte plaats. Vond ik wel jammer, maar wel belangrijk daar je inderdaad wel wat geld nodig hebt voor bepaalde andere acties.

    Het verdient zeker een herkansing maar we hadden niet allemaal een WOW-gevoel.


    https://bordspeleersteindrukken.files.wordpress.com/2016/10/20161007_212525.jpg?w=720&quality=80&strip=info

    Tweede sessie:

    Andere strategie … was al leuker. Alles is wat beter gekend en duidelijk.
    2 zaken genieten wel de aandacht … bij het zeilen 1) de verplaatsingen aangeven dmv boten plat te leggen die al verplaatst zijn. Anders is soms niet duidelijk welke verplaatst zijn of niet.
    2) 2x dat een einde van het spel hebben waarbij we in de laatste beurt weinig tot niets meer kunnen doen. Wel spijtig.

    We hebben 1 nieuwe speler verwelkomd en zij was zeer te spreken over dit spel …


    https://bordspeleersteindrukken.files.wordpress.com/2016/10/tmp_14161-20161007_224346269566226.jpg?w=720&quality=80&strip=info

    3de sessie:

    Ditmaal gespeeld met 4 spelers. Waarvan 1 speler het nog niet gespeeld had.
    Na een uitgebreide uitleg aan deze persoon zijn we van start kunnen gaan …

    Spelers die het reeds gespeeld hadden kozen nu allemaal voor een andere taktiek. Wat in dit spel zeker tot de mogelijkheden behoort.
    Navegador is een spel waar je op verschillende manieren kan beginnen, daar je je startopstelling zelf mag bepalen. Voor het eerste spel had ik gekozen om te starten met de actie “werkers aanwerven” voor m’n 2de sessie had ik gekozen voor de actie “zeilen” en gisteren had ik de meest domme a ctie gekozen “kolonie veroveren”.
    Waarom is dit de meest domme actie, voor mij op dat moment? Wel om een kolonie te kunnen veroveren moet je met minstens 1 boot bij dat gebied hebben staan waar de kolonie ligt. Natuurlijk als je net gestart bent liggen je 2 boten in Lissabon. Dus conclusie een verloren beurt.
    Wanneer kan je de actie “kolonie” wel als eerste actie doen? Als je in het bezit bent van de fiche “Navegador”, want dan kan je voor je reguliere actie een zeil actie doen. Wat wil zeggen dat je met die fiche eerst gaat zeilen met je boten en daarna je reguliere actie gaat uitvoeren … kolonie veroveren.

    Verder speelde het bordspel zeer aangenaam met 4 spelers, voor dat je het eigenlijk goed besefte was je terug aan de beurt om je volgende actie te doen.
    Onze nieuwe speler begon ook wat aarzelend, omdat het toch wel veel dat je moet onthouden. Maar na een volledig rondje acties doen was ook zij goed weg met het spel.

    Wel raakte ze telkens in de knoop bij het markt/produceer – gebeuren. Dit is dan ook een vernuftig mechanisme, waarbij je tracht het meeste geld eruit te halen. Door het juist inzetten van je fabrieken (produceren) en je koloniefiches (verkopen op de markt) kan je zo je geldbuidel aanvullen.
    Misschien een klein woordje verduidelijking bij het markt-gebeuren.
    Elk goed (suiker, goud, specerij) kan je op de markt verhandelen (hetzij produceren, hetzij verkopen). Je beslist zelf welk goed je gaat verkopen of produceren. Je kan niet een goed tegelijkertijd produceren en verkopen.
    Wanneer je een goed verkoopt op de markt, zakt de waarde van dat goed op de markt.
    Wanneer je een goed produceert in de fabrieken, stijgt de waarde van dat goed op de markt.
    Zo zal gaandeweg het spel de markt steeds fluctueren, door de bezoeken van de spelers op de actie “markt”.

    Welk zijn de sterke troeven van dit spel?
    1) De rondel of te wel “rad van acties”, waar je kan kiezen uit 7 acties.
    2) Het marktgebeuren dat toch wel het kloppende hart is van dit spel.
    3) Bij vlotte spelers gaat het goed vooruit, waarbij je mag rekenen op +/- een half uur per speler.
    4) Ondanks de complexiteit van het plannen, zijn de regels eenvoudig en makkelijk begrijpbaar.

    Na ongeveer 2 uur was het spelletje ten einde, en konden we de punten gaan toekennen van ons avontuur langs de Afrikaanse en Azïatische kusten.


    https://bordspeleersteindrukken.files.wordpress.com/2016/10/tmp_14161-20161007_21490456213001.jpg?w=720&quality=80&strip=infohttp://oi66.tinypic.com/23kw2a0.jpg

    18-10-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:The Game Master
    Tags:The Game Master, Bordspel, Boardgame, Navegador
    >> Reageer (0)


    SPELLETJES ENZO: Welkom op mijn blog!
    Interessante links
  • De Kolonisten
  • De Spelshop
  • Lotana - Spelmagazijn
  • Adriaensen Speciaalzaak
  • Zomerspel
  • Zuiderspel
  • Spel: Iedereen speelt!
  • Spellenspektakel
  • Spiel Essen
  • Bordspelmania

    Mijn favorieten
  • Core-Origins Games
  • Joshua Tree Games
  • Reuze Spelplezier
  • De Spelgezel
  • Spelfanaat
  • Brainfreeze Coffee & Comics
  • Hermelijn
  • Demo Spel
  • Neverland
  • Oberonn

    Hoofdpunten blog speleninlille
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)
  • Caverna - het duel (999 games)

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 30/10-05/11 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!