De volgende dagen mag u meerdere tussendoortjes verwachten van Pegasus spiele. Zij brengen reeds een tijdje kaartspellen uit in mooie blikken doosjes. De spelletjes zijn niet gans nieuw, vaak zijn het remakes van gekende kaartspellen zoals u zal merken, maar men tracht toch telkens een kleine, ludieke toevoeging te doen, die het moet gezegd, wel geslaagd zijn.
Indien u van slagen halen houdt en u kan er tegen dat de traditionele regels af en toe worden doorbroken, dan is dit spel zonder meer iets voor u. De titel tussendoortje is bij dit spel echt wel op z'n plaats (bij de meeste volgende tussendoortjes die zullen verschijnen overigens). Uiteraard beslist u zelf hoe lang u dit spel doorspeelt, maar in de spelregels wordt aangeraden om dubbel zo veel rondes te spelen als er spelers zijn, zodat elke speler 2 keer heeft kunnen delen.
Het spel is telkens opgebouwd uit zes fasen : 1) de deler aanduiden : om beurten volgens de klok worden de spelers deler (sommige kaarten worden uit het spel gelaten afhankelijk het aantal spelers) 2) uitdelen van de dierenkaarten : de deler deelt de dierenkaarten uit (er zijn zwaardvissen, schorpioenen, wespen en stekelvarkens) 3) plusminuskaarten uitdelen : elke speler heeft per ronde één plusminuskaart ter beschikking (indien je er nog één hebt van vorige ronde krijg je geen extra) 4) speciale opdrachtkaarten kiezen : de speciale kaarten worden per soort gelegd en in vier stapels in het midden van tafel gelegd. De speler links van de deler kiest als eerste één van de vier kaarten die deze ronde geldt, daarna kiest de volgende speler nog één opdrachtkaart. De andere opdrachtkaarten tellen niet mee. (deze opdrachtkaarten maken het spel nu net zo ludiek, ze bepalen of er een troef is of niet, ze geven extra punten/strafpunten voor het behalen van bepaalde diersoorten in de slagen, ze geven extra punten/strafpunten voor het aantal slagen of het meeste/minste slagen, ... 5) slagen uitspelen : nu volgt gewoon een spelletje slagen halen, de speler die naast de speler zit die de laatste opdrachtkaart koos, moet beginnen. Je moet steeds kleur bekennen indien mogelijk. Indien er een troef is, kan je een slag afkopen indien je niet kan volgen. Je kan bij een kaart ook je plusminuskaart spelen (indien nog niemand dit voor je deed) en op deze manier je kaart 2 meer of minder waard maken. De speler die de hoogste kaart speelt, wint de slag. (bij gelijke stand is het voordeel steeds voor de speler met de plusminuskaart) 6) punten noteren : elke slag brengt je één punt op, daarnaast scoor je extra punten/strafpunten afh. de gekozen opdrachtkaarten.
De speler die de meeste punten heeft verzamelt na het aantal afgesproken ronden wint dit waanzinnig leuke slagen-halen-spel.
Titel : Stich oder nicht Auteur : Thomas Nezold Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 3-6 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
|