Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-07-2010
Pfeffersäcke
Weer zo'n mooie, oudere Goldsieber staat er vandaag op het programma. Pfeffersacke ofte Medieval merchants is een overheersingsspel. Je gaat proberen om over het ganse bord je kantoren (huisjes) te plaatsen en indien mogelijk de meerderheid te halen. Hiervoor zal je grote winsten en vooral invloed kunnen opstrijken en het spel winnned afsluiten.
Qua speelbord en materiaal doet dit spel me erg denken aan Funkenschlag. Ook hier worden huisjes geplaatst op dorpen en steden, zijn er verbindingswegen die aangeven hoeveel het kost om van de ene naar de andere stad te geraken, is er een tellijst die bijhoudt hoeveel huisjes je op het spelbord hebt, zet er papieren geld, maar daar stopt het dan ook wel. Thematisch en qua gameplay zijn het toch nog wel verschillende spellen.
De spelers krijgen aan het begin van het spel startkapitaal, al hun huisjes (waarvan ze één op de waarderingslijst zetten), twee geleidebrieven (waarmee ze in de loop van het spel even kunnen manipuleren bv. 2 huizen bouwen ipv 1, verdubbeld inkomen of twee kantoren openen ipv 1), de stadzegels worden netjes onder de spelers verdeeld en men richt in een willekeurige kleine stad een kantoor op als startplaats. De pion op de lijst wordt één plaats naar beneden gezet.
Het spelverloop : - een stadszegel leggen - kantoren uitbreiden en/of ontvangsten innen - basisinkomen innen - een nieuw kantoor openen - invloedspunten ontvangen
1) In het begin van de beurt moet een speler een stadszegel plaatsen op een stad met hetzelfde aantal punten (in grote steden). Het getal duidt ook aan hoeveel huisjes er kunnen worden opgericht en hoeveel punten er verdiend kunnen worden.
2) Voor elke stad waar de speler een huisje heeft, moet hij nu beslissen of hij het kantoor uitbreidt of dat hij de winsten wil ontvangen. Deze keuze kan voor elke stad verschillend zijn. Je krijgt enkel winsten in grote steden (kleine steden leveren niets op) - om een kantoor uit te breiden moet er nog een vrije plaats in de stad zijn. De speler plaatst één huisje erbij, op de stadszegel indien die er nog ligt zonder kosten, op het bord als de stadszegel al wel weg is, maar ook vergoeding voor de bank (afh. aantal spelers) - om winsten te innen mag de stadszegel nog niet uitgereikt zijn, de speler krijgt inkomen afhankelijk van het aantal vrije velden in die stad (ook afh. van aantal spelers). De winst hangt dus niet af van het eigen aantal huizen, maar van het aantal lege plaatsen.
3) Iedereen krijgt een basisinkomen (afh. aantal spelers bv. 4 spelers = 6 gulden)
4) Een nieuw kantoor openen : - in een grote stad : indien je nog geen kantoor had daar, als de stad verbonden is met een stad waar je al een kantoor hebt, waar natuurlijk nog plaats is voor één huisje en waar het stadszegel nog ligt of heeft gelegen. De speler betaalt het bedrag dat op de handelsweg staat aangegeven aan de bank. - in een kleine stad : er kan slechts één kantoor worden geopend in een kleine stad, je verplaatst je huisje op de lijst en op de waarderingslijst een vak verder.
5) Invloedspunten ontvangen : De speler plaatst nu al z'n huisje die in het midden van de steden staan op de eerste vrije plaats op de ring rond de stad en scoort afhankelijk de meerderheid. Heeft de speler absolute meerderheid dan krijgt de speler de stadszegel (er kan niemand meer huizen plaatsen dan de actieve speler), indien er nog geen absolute meerderheid is en alle huizen zijn gebouwd, krijgt de speler die de meerderheid heeft de helft van de punten en het stadszegel, indien er nog geen absolute meerderheid is en alle huizen zijn nog niet gebouwd, er gebeurt voorlopig niets.
Het spel eindigt direct als alle kleine steden een kantoor hebben (de lijst staat dan op nul) of als alle stadszegels zijn uitgereikt of als er gedurende een hele ronde geen enkele speler een nieuw kantoor geopend heeft. De spelers krijgen nu nog 2 invloedspunten voor elke gebied waarin ze minstens één kantoor hebben en per schijf van 20 gulden die de speler nog heeft, krijgt hij een punt.
Titel : Pfeffersäcke Auteur : Christwart Conrad Uitgeverij : Goldsieber Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".