Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-11-2017
Tribes - early civilization (Tea Time Productions)
In Tribes - early civilizations begeleiden de spelers hun stam om te overleven en te evolueren naar rijkdom en welvaart. Je start het spel met een kleine stam in een klein gekend gebied en probeert dit stelselmatig uit te bouwen, nieuwe technologieën uit te vinden, nieuwe landen te ontdekken, vijanden te verdrijven en catastrofes te overwinnen. De stam die als eerste uitgroeit tot een echte civilisatie wint.
Het spel komt met een speelbord (overzichtsbord met de sporen waarin de spelers zich bekwamen, scorespoor en een overzicht van de mogelijk te vinden technologieën), 60 hutten, 60 technologieblokjes, 16 civilisatie-niveau-markers en 4 scoremarkers (in de 4 spelerskleuren), 1 startspelerfiche, 50 landtegels (met elk hun grondstof die ze opleveren), zakje, 20 schelpen (betaalmiddel), 3 start-actie-tegels, 3 extra-actie-tegels, 10 paleothologische-technologietegels, 10 neolitsche-technologietegels, 10 bronzen-tijd-technologietegels, 12 prehistorische-gebeurtenistegels en 4 overzichtstegels. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De spelers plaatsen hun markers op het begin van de vier sporen (beweging, ontdekking, groei en kracht). Naast het speelbord worden de 3 start-actie-tegels in een kolom (willekeurig) klaargelegd. Leg de technologietegels van de drie verschillende niveaus op het speelbord (3 van elk), de resterende gaan uit het spel. Je moet ervoor zorgen dat er minstens één technologie ligt die een extra-actie-tegel toevoegt aan het spel. Elke speler neemt 3 landtegels en vormt een driehoek met de tegel voor zich. Je moet minstens 2 verschillende grondstoffen hebben om te starten. Elke speler neemt het materiaal in z'n kleur, een speeloverzicht en 5 schelpen. De scoremarker tenslotte wordt op nul gezet (1 voor speler 3 en 4) van het scorespoor en een er wordt een willekeurige startspeler gekozen.
Voor de eerste beurt plaatst elke speler één van z'n hutten op één van z'n landtegels. Daarna spelen de spelers om beurten tot een speler het vooropgestelde aantal overwinningspunten heeft behaald. (35/30/25 punten bij 2/3/4 spelers) In een speelbeurt doorloop je de volgende stappen : 1) Plaats een schelp op elke actietegel onder de tegel die je wil nemen. Neem je de onderste kost het je natuurlijk geen schelpen. 2) Neem de tegel en eventueel alle schelpen die erop liggen. 3a) Indien de tegel een actie is, leg je het bovenaan de kolom met actietegels en voer je de actie uit OF doe je een uitvinding (enkel als de tegel dit toont) 3b) Indien de tegel een prehistorische gebeurtenis is, voer je deze uit 4) Schuif de tegels naar beneden om gaten weg te werken en dan is de volgende speler aan de beurt.
Acties : indien je een actietegel neemt, wil dit zeggen dat je de actie moet uitvoeren of een uitvinding moet doen. Je kan niet beiden doen in je beurt. - Groei : neem evenveel hutten als jouw "groei" niveau en plaats ze op één of meer landtegels waar je minstens één hut hebt. Er mogen zoveel hutten op één tegel staan als je wil, maar je bent beperkt tot de 15 hutten in het spel. - Beweeg : beweeg hutten naar aangrenzende landtegels gelijk aan het aantal stappen van jouw "beweeg" niveau - Ontdekken : trek een aantal landtegels uit de zak gelijk aan jouw "ontdek"niveau en plaats de tegels rondom jouw landtegels. - Uitvinden : vind een technologie uit die je kan bereiken vanuit een technologie die je al bezit, aangegeven door de pijlen. Elke technologie geeft aan welke grondstoffen je nodig hebt om ze uit te vinden. Trek hutten van je tegels met deze grondstoffen. Indien je geen hut hebt op een passende tegel, mag je er ook voor opteren om de tegel om te draaien en op die manier uit te putten. Plaats daarna je technologieblokje op het meest linkse vakje van de technologietegel en neem het afgebeeld aantal overwinningspunten. Indien deze tegel een symbool heeft voor extra-actie-tegel wordt deze toegevoegd aan de kolom met actietegels. Idem als er een prehistorische gebeurtenis-symbool op de technologietegel staat. De gebeurtenis wordt nu nog niet uitgevoerd. Dit gebeurt pas als een speler de tegel neemt uit de actiekolom. Tenslotte verplaats je je marker nog naar het volgende niveau in de categorie die afgebeeld staat op de technologietegel. Ook hier kan je punten mee scoren indien die afgebeeld staan op het speelbord. Indien je als eerste een technologie vindt van een categorie, draai je de tegels die erboven liggen (aangegeven door de pijlen) open.
Indien je ooit een tegel moet nemen uit de zak om te ontdekken en er zijn er geen meer beschikbaar, mag je één van je uitgeputte tegels terugdraaien naar de beschikbare kant.
De spelers herhalen bovenstaande acties tot een speler het vooropgestelde aantal punten haalt. De lopende ronde wordt afgespeeld en de speler met de meeste punten wint. Bij gelijkstand wint de speler die als laatste aan de beurt was.
Titel : Tribes - early civilization Auteur : Rustan Hakansson Uitgeverij : Tea Time Productions Aantal spelers : 1-4 (er is een solovariant in het spel voorzien) Speelduur : 40 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".