Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-11-2017
Schüttel's (Zoch verlag)
Oorspronkelijk waren de gnomen een stelletje luiwammesen. Tot er op een dag een tovenaar langskwam met z'n magische schudbeker. Het schudde de gnomen eens danig door elkaar, zodat ze wel naarstig aan de slag gingen ... en hij deed hierbij natuurlijk zeker z'n economische voordeel. Het is nu aan ons, de spelers, om ons voordeel te doen aan de werkkracht van de gnomen.
In de doos vinden we speelgeld, 60 goederen in 6 kleuren, 15 gnomen in 3 kleuren, een gnomenbeker en een gnoomvanger en een dubbelzijdig speelbord (afh. aantal spelers). De gnomen worden in de beker gestopt en de gnoomvanger wordt samengesteld. In het midden van het speelbord (markt) wordt 40 geld klaargelegd. De spelers krijgen elke 400 geld en 10 goederen. De speler die als laatste een beker in z'n handen had, begint het spel, daarna wordt er kloksgewijs verder gespeeld.
Als je aan de beurt bent, neem je de beker met gnomen en schudt je ze in één vloeiende beweging in de gnoomvanger. Er moet minstens één gnoom uit de beker vliegen. Het aantal gnomen die uit de beker vliegen zullen de actie bepalen die je mag ondernemen. Je mag niet "dubbel-shaken", dit kost je 40 geld aan de markt en je beurt beëindigt onmiddellijk.
Voer de actie uit die overeenkomt met het aantal gnomen dat er uit de beker zijn gevlogen : * ongelukkige gnoomplaatsen (1/3/15 en 7) : Indien je 1/3/15 gooit, moet je 40 geld betalen aan de markt. Gooi je er 7 moet je één van je grondstoffen uit een gebouw verwijderen. Indien je nog geen goed in een gebouw had, verwijder je er één uit je voorraad naar de ongebruikte opslagplaats op het bord. * werkhuizen (4,5,6,8,9,11,12) : zet je gnomen aan het werk in de apotheek, de pottenbakkerij, de smidse, de klerenmaker, de juwelier, de schrijnwerker of de bakkerij. Je gaat goederen plaatsen OF goederen verkopen. Plaats een goed op de laagste waarde van het desbetreffende werkhuis. De goederen die er al stonden verhogen in waarde. Duw je een goed van de hoogste waarde, gaat deze naar de ongebruikte opslagplaats op het bord. Als je ervoor opteert om goed(eren) te verkopen, verwijder je jouw goederen uit de rij en ontvang je het geld. Zet je goederen op de ongebruikte opslagplaats. De resterende goederen in de rij zakken in waarde. * gelukkige gnoomplaatsen (2,10,13,14) : ontvang het voordeel van de locatie. - 2 = waarzegger : plaats een goed op een werkhuis naar keuze - 10 = taverne : zet een goed op de taverne en ontvang van de medespelers 10/20/30/... indien je er de 1ste/2de/3de/... aanwezige bent - 13 = bank : plaats een goed op de bank (indien je er nog geen goed hebt) en betaal 10 aan elke andere speler. Heb je er al wel een goed, dan ontvang je 30 geld van de andere spelers en plaats je je goed op de ongebruikte opslagplaats. - 14 = markt : neem al het geld uit de markt en leg er terug 40 vanuit de voorraad
Indien een speler geen geld meer kan betalen, wordt het verschil bijgepast uit de voorraad. Vanaf het moment dat 2 spelers geen goederen meer hebben OF alle voorraadplaatsen gevuld zijn met goederen eindigt het spel en wint de speler met het meeste geld.
Titel : Schüttel's Auteurs : Bernard Lach & Uwe Rapp Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".