Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-10-2017
Paper Tales (Catch Up Games)
In Paper Tales gaan de spelers met elkaar de strijd aan om in vier rondes de tijd zo veel mogelijk overwinningspunten te sprokkelen. Je doet dit in de vorm van het winnen van oorlogen en het bouwen van je gebouwen. Het spel bestaat uit een fraai vormgegeven doos met als afbeelding een koning opgebouwd uit het artwork dat je terugvindt op de kaarten. In de doos vinden we een speelbord (dat eigenlijk niet meer is dan een scorespoor en rondespoor), 1 houten rondemarker, 40 munten, 30 verouderingsfiches, 5 speeloverzichten, 25 gebouwkaarten (5 per speler), 81 karakterkaarten en 5 houten scoremarkers.
Je legt het scorespoor in het midden van de tafel en plaatst de rondemarker op de 1ste ronde. Vorm 2 voorraden met respectievelijk goud en verouderingsfiches. Elke speler kiest een kleur en ontvangt een overzichtskaart, de scorepion (die je op de nul plaatst) en 5 gebouwkaarten (stad, taverne, mijn, tempel en barakken). Alle karakterkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd.
Paper Tales loopt over vier ronden, die telkens 6 fasen omvatten die alle spelers simultaan uitvoeren. 1) Rekruteren : Elke speler krijgt 5 karakterkaarten van de trekstapel. De spelers gaan dan hun hand draften. Ze kiezen één van de kaarten en leggen deze gedekt voor zich neer. De resterende kaarten geven ze door aan de buur (links doorgeven in ronde 1 en 3, en rechts doorgeven in ronde 2 en 4). Je herhaalt dit principe tot elke speler terug een hand van 5 kaarten heeft samengesteld.
2) Uitzenden : Elke speler gaat nu handkaarten gedekt voor zich op tafel leggen om uit te spelen. Elke speler heeft standaard 4 plaatsen (2 vooraan en 2 achteraan) waar hij kaarten kan leggen (door het bouwen van een gebouw van niveau 2, krijg je 1 plaatsje extra in de voorste rij). Je kan in deze fase opteren om bepaalde kaarten in je vitrine eerst af te leggen vooraleer nieuwe kaarten te leggen. Eens alle spelers klaar zijn, worden de gekozen kaarten opengedraaid, betaald en hun eventuele effect bij omdraaien uitgevoerd. Indien ze bepaalde kaarten niet willen uitspelen, worden al deze kaarten afgelegd behalve één. Deze kaart wordt op de overzichtskaart geplaatst om aan te geven dat je de kaart meeneemt naar de volgende ronde.
3) Oorlogen : Elke speler telt de kracht (aangeven door een schild in het midden van de kaart) van z'n kaarten in z'n voorste rij en vergelijkt deze met de kracht van de buren. Indien je een gelijkstand of sterker bent, scoor je 3 punten en verzet je je scoremarker op het scorespoor. Eventuele eigenschappen van kaarten die betrekking hebben op fase 3 dienen ook in acht te worden genomen.
4) Inkomsten : Elke speler krijgt standaard 2 goud in deze fase, aangevuld met eventuele extra inkomsten aangegeven op de uitgespeelde kaarten (karakter en gebouwen) in hun vitrine. Dit staat steeds aangegeven met het symbool van fase 4.
5) Constructie : In deze fase mag elke speler OF één nieuw gebouw oprichten OF één gebouw opwaarderen. Als je een nieuw gebouw opricht, kies je een gebouwkaart uit je voorraad, betaalt de landkosten (zijnde 2 goud voor elke gebouwkaart die je reeds hebt gebouwd) en de bouwkosten zoals aangegeven op de kaart. Deze bouwkosten zijn vaak grondstoffen, je kan deze betalen als ze zichtbaar zijn in je openliggende karakterkaarten. Je kan ook onmiddellijk het gebouw bouwen op niveau 2 als je hiervoor de nodige grondstoffen kan afgeven (zowel niveau 1 als niveau 2). Als je een gebouw wil opwaarderen, betaal je enkel de grondstoffen, geen landkosten meer. De gebouwen van niveau 2 staan op de achterkant van de kaart en leveren je betere eigenschappen en meer overwinningspunten op aan het einde van het spel. Voer ook eventuele effecten uit van karakterkaarten met het symbool van deze fase.
6) Verouderen : Verwijder eerst alle karakterkaarten in je vitrine waarop één of meer verouderingsfiches liggen. Nadien plaats je op de alle andere kaarten een verouderingsfiche. Voer ook eventuele effecten uit van karakterkaarten met het symbool van deze fase.
Nadat een ronde is afgelopen, wordt de rondemarker verplaatst en begin je terug met fase 1, tenzij er reeds vier ronden gespeeld zijn. De spelers tellen na vier ronden de punten van hun gebouwen op en voegen deze toe aan hun puntentotaal. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.
Titel : Paper Tales Auteur : Masato Uesugi Uitgeverij : Catch Up Games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".