Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-10-2016
Gämsh Alpin (Zoch verlag)
Bij de laatste titel van Zoch verlag hebben we toch even de wenkbrauwen moeten fronsen. Gämsh Alpin stond helemaal niet op onze Essenlijst, maar de mensen aan de booth verzekerden ons dat dit een tof kaartspelletje was en gaven een exemplaartje met ons mee. Toen ik de spelregels ter hand nam, groeide mijn verbazing met de seconde. Ik had dit allemaal al eerder gezien ... en nog niet zo lang geleden. Enkele weken geleden presenteerden we u het spel "Tamps", het eerste spel van een nagelnieuwe Nederlandse uitgever, dat weldra op KS zou verschijnen. Ik weet niet hoe het komt, maar dit spel komt voor meer dan 95% overeen met Gämsh Alpin. Het artwork is anders, hier zijn er puntenblokjes voorzien en variantenkaarten, maar in wezen is dit gewoonweg een kopie van elkaar.
Het spel bestaat uit 40 kaarten, telkens 9 sets van 4 dieren vormen de basis van dit spel. Daarnaast zijn er 4 speciale actiekaarten die het spel nog wat hectischer kunnen maken en waarbij er tegen de basisregels gezondigd mag worden. Doel
van het spel is een kwartet te vormen, een set van 4 dezelfde dieren. Bovendien moet je dan op een
niet-al-te-opvallende manier je teamgenoten waarschuwen en moeten zij het
"kwartet" aankondigen om een punt te kunnen scoren. Geef de hint niet te
opzichtig, want als de andere spelers het signaal van jouw team kunnen
achterhalen, scoren ook zij punten. Een potje wordt
gespeeld naar 9 (of meer) punten.
Afhankelijk van
het aantal spelers ga je in teams worden opgedeeld, de spelregels geven
hiervan een handig overzichtje. De teamgenoten zitten telkens
alternerend, dus nooit naast elkaar. Voor aanvang van het spel gaan de
teamleden even samenzitten om een signaal af te spreken. Er kunnen ook
diverse signalen afgesproken worden om zaken door te geven, maar in
hoofdzaak dient het "kwartet"-signaal te worden afgesproken. Belangrijk is
wel dat het signaal door alle spelers moet gedetecteerd kunnen worden. De deler neemt alle kaarten, schudt deze en geeft elke
speler er 4 op handen. Daarna worden er vier kaarten open in het
midden van de tafel gelegd. Tenslotte roept
de deler "start" en gaan de spelers simultaan aan het spelen.
Tijdens
het spel ga je kaarten ruilen. Je moet steeds minstens 3 en maximaal 5
kaarten op handen hebben. Je mag dus nooit meer dan 1 kaart tegelijk
ruilen. De ruil gebeurt altijd met kaarten die in het midden van de
tafel liggen, niet met andere spelers. Zo gauw de spelers geen ruil
meer doen met de kaarten in het midden van de tafel, wordt het spel kort
gepauzeerd. De deler legt de kaarten in het midden van de tafel op de
aflegstapel en plaatst nieuwe kaarten in het midden van de tafel (zoals
bij de opstelling). Er wordt weer "start" geroepen en het ruilen gaat
verder. Dit gaat zo door tot een speler "kwartet" roept. De
medespeler z'n team zal nu z'n kwartet moeten tonen om punten te scoren.
Het
team dat een kwartet weet te scoren, krijgt één punt. Hebben beide spelers gelijktijdig een kwartet scoren ze zelfs twee punten. Vermoed een tegenspeler dat je een kwartet hebt en geeft hij dit aan, scoren zij één punt. Indien het andere
team het signaal kan achterhalen van de tegenstanders scoren ze 3
punten.
Tenslotte voorziet dit spel 4 speciale actiekaarten die hun effect geldt als ze centraal op tafel liggen : 1) Oplettende spelopzichter : je mag enkel dagkaarten ruilen (1 van de 4 kaarten in een kwartet is een nachtkaart). Als iemand je onderschept, krijgt dit team één punt. 2) Slimme boer : je mag een kwartet claimen met slechts 3 kaarten van éénzelfde soort 3) Hartige snack : je mag geen kaarten meer ruilen met het midden, maar slaat om ter snelste op één van de openliggende kaarten in het midden van de tafel. Indien beide partners van een team een kaart hebben, ontvangen ze één punt. Nadien worden de vier kaarten vervangen 4) Bronstige stier : als een speler op de bronstige stier slaat, komen er vier nieuwe kaarten te liggen
Titel : Gämsh Alpin Auteur : Daniel Fehr Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 4 of 6 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".