Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-09-2016
Thunderbirds - The Hood (Modiphius entertainment)
Vandaag keren we een laatste keer terug naar de Thunderbirds met de allerlaatste, spiksplinternieuwe uitbreiding die in Essen zal voorgesteld worden. Ditmaal een uitbreiding die het spelconcept grotendeels verandert. Waar je in de voorgaande steeds coöperatief aan de slag ging met z'n allen tegen het spel, zal een aandachtig lezer nu merken dat de spelersaantallen verandert zijn van 1-4 naar 2-5. Vanaf nu kan één speler in de huid kruipen van de slechterik en in z'n uppie trachten de wereld te gaan domineren. Het opzet van de Thunderbirds verandert op zich niet echt, maar de mogelijkheden van beide "groepen" wordt wel uitgebreid.
In dit doosje, dat nog steeds hetzelfde formaat heeft als de voorgaande uitbreidingen, vinden we 1 karakterkaart "The Hood", 6 FAB-kaarten, 6 gebeurteniskaarten, 3 intrigekaarten, 5 aangepaste overzichtskaarten, 32 intrigefiches, 1 speelbordje om een deel van het originele speelbord af te dekken (inzake snelheid voertuigen), plastic voertuigen, thuisbasis, handlangers en pin van The Hood, 1 plastic basis en een camera met 4 fotofiches. Ook nu weer kan je gaan opteren om naar hartenlust te combineren met eerder verschenen uitbreidingen. De spelregels beschrijven exact welke mogelijkheden er zijn en welk materiaal je eventueel moet verwijderen uit het spel (maar dit blijft gelukkige beperkt). De rol van The Hood kan willekeurig verdeeld worden onder de spelers of iemand kan de rol vrijwillig op zich nemen. De speler neemt de camera en fotofiches bij zich alsook de gebeurteniskaarten en de 7 handlangers. De speler die The Hood vertegenwoordigd zal na elke beurt van elke andere speler zijn stappen ondernemen (ipv de traditionele stap van het spel). De andere spelers zullen bovenop de gekende acties ook kunnen opteren om 3 speciale acties uit te voeren.
Concreet ziet een speelbeurt er dan ook als volgt uit : 1) actiefase : neem tot 3 (speciale) acties en voer operaties uit 2) rampenfase : trek een rampenkaart 3) The Hood-fase : The Hood-speler voert 2 acties uit en voert operaties uit 4) Einde van de beurt : geef de dobbelstenen aan de volgende speler (waarbij The Hood-speler wordt overgeslagen natuurlijk)
The Hood z'n acties : 1) Beweeg : beweeg je voertuigen tegen hun topsnelheid (zijnde 1 voor de onderzeeër en 2 voor z'n vliegtuig). Je mag geen operaties uitvoeren tijdens deze actie. 2) Maak een complot : trek en plaats een gebeurteniskaart op het spoor van The Hood. Je mag zelfs voorgaande gebeurteniskaarten verwijderen om nieuwe toe te voegen. Je mag de kaart niet leggen op de plaatsen waar intrigekaarten liggen of waar The Hood-figuur zich op dat moment op het spoor bevindt. 3) Samenzweren : plaats een The Hood-handlanger op de plaats waar je staat. Handlangers geven je een +2 op je dobbelsteengooi per handlanger die je van het bord terugneemt. Bovendien komt er een -1 op de dobbelsteengooi per internationaal reddingskarakter dat zich op de bewuste plaats bevindt. Indien al je handlangers reeds op het speelbord staan, mag je met deze actie een handlanger verplaatsen naar de plaats waar je de actie uitvoert. Je gebruikt de handlangers ook voor bepaalde bonussen en het plaatsen van intrigefiches. 4) Bespioneer : neem een foto van een Thunderbird-voertuig op je plaats. Gooi een 5+ om deze actie te doen slagen. Plaats het overeenkomstig fiche op je camera en zet daarna The Hood-figuur één stapje vooruit op z'n spoor. Je mag (kan) van elk Thunderbird-figuur maar één foto hebben. 5) Hijack : hijack een Thunderbird-voertuig op je plaats. Gooi een 8+ om deze actie te doen slagen. Je verplaatst het pinnetje van The Hood naar de Thunderbird en kan tegen de max. snelheid van dit voertuig over het bord bewegen tot je The Hood zelf verplaatst naar een ander voertuig of gevangen genomen wordt. Eventueel aanwezige reddingskarakters worden gekidnapt en kunnen zich door middel van een speciale actie trachten te bevrijden. 6) Ontsnap : beweeg onmiddellijk naar je schuilplaats (indien je wordt gevangen genomen). Gooi een 5+ om deze actie te doen slagen. Ook de voertuigen van The Hood worden terug naar Azië verplaatst.
Indien The Hood tijdens z'n acties een The Hood-symbool gooit, moet hij de dobbelsteen hergooien. Hij mag er ook voor opteren om beide dobbelstenen te hergooien. Gooit de speler 2 The Hood-symbolen geldt deze worp sowieso als een succes.
The Hood z'n operaties : Transfereren : verplaats het pinnetje van The Hood naar z'n schuilplaats, vliegtuig of onderzeeër of transfereer een gekidnapt internationaal reddingskarakter naar je schuilplaats. Dit karakter kan enkel vrijkomen door gebruik te maken van een speciale actie in z'n beurt.
De speciale acties van het internationale reddingsteam : 1) Verwijder een fotofiche van de camera van The Hood. Gooi een 5+ om deze actie te laten slagen. 2) Ontsnap : Gooi een 5+ om een gekidnapt karakter te laten ontsnappen uit de schuilplaats van The Hood door dit in een Thunderbird-voertuig te plaatsen en naar de thuisbasis te laten transfereren 3) Neem gevangen : verplaats The Hood onmiddellijk naar de basis. Gooi een 7+ om deze actie te doen slagen. Elk aanwezig internationaal reddingskarakter levert een +1 op je dobbelsteengooi. Indien The Hood in z'n onderzeeër zit, moet je een -2 op je gooi bijtellen. Bovendien mogen beloningsfiches gebruikt worden om het resultaat van dobbelsteenworpen beïnvloed te worden.
De operaties van het internationale reddingsteam : Indien je na je beweging in een regio komt met een intrigefiche wordt deze opengedraaid. Je kan deze intrigefiches verslaan door de nodige pod-voertuigen en bonusfiches naar die regio te brengen. Nadien plaats je het intrigefiche op een intrigekaart die op het The Hood-spoor ligt. Eens alle plaatsen op een kaart zijn ingevuld, is de kaart verslagen en wordt ze van het spoor verwijderd.
Het The Hood-spoor : Als de The Hood-figuur beweegt op het spoor activeert deze gebeurteniskaarten, intrigefiches en intrigekaarten die hij passeert. Indien de speler een intrigefiche passeert, bekijkt hij (The Hood) deze en leg de fiche ergens gedekt op het speelbord waar zich een handlanger bevindt. Indien er geen handlangers aanwezig zijn op het bord, wordt het intrige onmiddellijk bestreden en op de volgende intrigekaart gelegd. Indien de speler een gebeurteniskaart passeert, wordt de gebeurtenis netjes afgehandeld. Indien de speler een intrigekaart passeert die nog niet overwonnen is, wint de The Hood-speler.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je wenst in te stellen voor het internationale reddingsteam kunnen combinaties van intrigefiches gebruikt worden (ze zijn gemarkeerd met A,B of C). Volg de setup zoals aangegeven in de spelregels om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Voor een twee-spelerspel hanteer je de solo-regels van het basisspel, waarbij één speler met 3 karakters speelt en de andere speler The Hood. The Hood speelt z'n beurt nadat elk karakter z'n acties heeft uitgevoerd. Indien je combineert met de Crisismode van uitbreiding twee, hanteert The Hood de zandloper.
Titel : Thunderbirds - The Hood Auteur : Matt Leacock Uitgeverij : Modiphius entertainment Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45-60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (1)
05-11-2019
èÃÅÃËïñçÃÂÊèçòÃÅïñçÃâ
Great to thank you for your article and I wish you all the best of luck
05-11-2019 om 16:05
geschreven door hamid
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".