Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-04-2016
Yeti (Pegasus spiele)
Tweede nieuwe spruit bij Pegasus is wederom een familiespel, maar dit keer een tactisch dobbelspel. De spelers wanen zich bergbeklimmers in de Himalaya op zoek naar de wereldberoemde Yeti. De spelers die de mooiste foto's nemen van de Yeti, die naar de bergtop dartelen en het juiste materiaal aanschaffen kunnen misschien aanspraak maken op de winst.
In de doos vinden we 1 speelbord (uit 2 delen), 1 berg (die je moet opbouwen, bestaande uit 3 verdiepingen), 5 toptegels, 1 yeti en 5 kampen, 6 weertegels (voor de variant), 1 startspelerfiche, 7 speciale dobbelstenen, 5 bergbeklimmers en 5 scorepionnen in de spelerskleuren, 7 uitrustingstegels, 5 overzichtskaartjes en 1 fotospoor (uit 2 delen).
Leg het speelbord in het midden van de tafel en zet de opgebouwde berg in het midden op het speelbord. Stapel de toptegels in oplopende volgorde op de top. Het fotospoor wordt naast het speelbord gelegd en de uitrustingstegels worden op waarde erboven gelegd. Elke speler krijgt een overzichtskaartje, 1 kamp, 1 bergbeklimmer en 1 scorepion. De yeti wordt op plaats 50 van het scorespoor geplaatst, de scorepionnen op nul. De bergbeklimmer start onderaan de berg, net als het kamp. Kies een willekeurige startspeler die 5 dobbelstenen op handen neemt en de volgende twee spelers één dobbelsteen geeft (om het startvoordeel weg te werken).
In een beurt gooi je de zeven (behalve in sommige situaties, zoals bij aanvang van het spel) dobbelstenen. Je legt alle dobbelstenen met een "sneeuw"symbool sowieso terzijde. Indien je geen "sneeuw" gooide, moet je alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. Indien je wel "sneeuw" gooide, mag je alle dobbelstenen van één soort opzij leggen (bovenop de sneeuw). Herhaal al de bovenstaande stappen tot je alle dobbelstenen opzij hebt gelegd. Voer alle acties van de dobbelstenen uit.
1) Sneeuw : vermoeilijkt de weg naar de yeti - indien je minder dan 3 sneeuw gooide, gebeurt er niets - indien je exact 3 sneeuw gooide, mag je één dobbelsteen draaien in een symbool naar keuze - indien je meer dan 3 sneeuw gooide, volgt er een sneeuwstorm die effect heeft op alle spelers. Deze effecten zijn : verplaats de yeti richting nul punten op het scorespoor (aantal stappen is afh. aantal spelers), plaats alle dobbelstenen (boven 3) met sneeuw op je overzichtskaart (ze blijven daar tot je terug aan de beurt bent, dus de andere spelers spelen ook met minder dobbelstenen), tenslotte mag je één van de drie resterende "sneeuw" draaien in een symbool naar keuze.
2) Geldmunten : hiermee kan je uitrustingstegels aanschaffen Je mag één item per beurt aanschaffen. Indien je een foto koopt, betaal je de afgebeelde munten en scoor je de afgebeelde punten. Koop je uitrusting dan betaal je de kosten aangegeven linksboven. Je mag de tegel uit de voorraad kopen of van een andere speler, deze krijgt dan wel de afgebeelde punten op de tegel.
3) Sherpa : helpt je met het beklimmen van de berg 1/3/6 sherpa('s) laat je toe 1/2/3 niveau(s) te stijgen De eerste keer dat je op de top komt, neem je de toptegel en het overeenkomstig aantal punten. Je kan er maar één van winnen.
4) Voetstappen : je vond de voetstappen van de yeti en verdient hiervoor punten afh. van de plaats waar je kamp op de berg staat. 1/2/3/4 punten voor je tent op begane grond/niveau 1/ niveau 2/ top
5) Tenten : je gebruikt je tent en maakt een kamp op de berg 0/1/2/3 tenten laten je jouw tent plaatsen op de begane grond/niveau 1/ niveau 2/ top. Aan het eind van je beurt valt je bergbeklimmer sowieso terug tot de plaats waar je jouw kamp hebt geplaatst.
Zo gauw een speler de yeti-figuur tegenkomt op het scorespoor wordt de lopende ronde nog uitgespeeld zodat elke speler evenveel beurten heeft gespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel.
Eigenschappen van de uitrustingstegels : - één extra munt (éénmalig te gebruiken) - één extra tent of sherpa (éénmalig te gebruiken) - je mag een tweede soort symbolen opzij leggen in een dobbelronde - indien je 1 of 2 sneeuw hebt gegooid, mag je er één van hergooien - één extra voetstap per ronde - één extra sherpa per ronde - één extra tent per ronde
Variant met de weertegels : draai 3 van de 6 weertegels naar de goed-weer-kant, de andere op de slecht-weer-kant (willekeurig), schud deze tegels en stapel ze bij de startspeler. Telkens wanneer de startspeler aan de beurt komt, draait hij de bovenste tegel om en plaatst deze onder de stapel. De zichtbare tegel geeft de eigenschap aan die voor de lopende ronde geldt.
Titel : Yeti Auteur : Benjamin Schwer Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".