Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-03-2016
Celestia (BLAM!)
De spelers zijn avonturiers in de fantasierijke wereld van Celestia. In hun luchtballon reizen ze steeds verder en hoger naar de hemelse steden om er geheimzinnige schatten, de beoogde overwinningspunten, te zoeken. In dit push-your-luck-spel zullen de spelers gezamenlijk op reis gaan en beslissen wanneer ze van boord springen of nog een station verder proberen te reizen. Uiteraard zal de beloning telkens groter worden, maar ook de kans dat je niets zal kunnen meegrabbelen stijgt aanzienlijk.
In het fraaie doosje zit prachtig materiaal. Een luchtvaartuig dat je nog wel even in elkaar moet knutselen, 6 pionnen, 6 avonturiertegels, 9 stadstegels, 4 gebeurtenisdobbelstenen, 78 schatkaarten (die bij de steden passen), 68 uitrustingskaarten, 8 turbokaarten en 8 machtskaarten. De negen stadstegels worden in oplopende volgorde naast elkaar gelegd. De schatkaarten worden geschud en gedekt bij de bijhorende stad geplaatst. Het luchtvaartuig wordt voor de eerste stad geplaatst. Elke speler kiest een avonturier, legt de tegel voor zich en zet de pion in het luchtvaartuig. De uitrusting-, macht- en turbokaarten worden in een stapel geschud en elke speler ontvangt 8 (6) kaarten bij 2/3/(4) spelers. Elke speler mag z'n eigen handkaarten bekijken, maar niet tonen aan de andere spelers. Er wordt een willekeurig speler gekozen die als eerste kapitein zal fungeren.
Een spel verloopt over verschillende ronden waarin de spelers steeds opnieuw op reis gaan naar de hogere steden van Celestia. Om beurten worden de spelers kapitein van het luchtvaartuig en doorlopen ze de volgende stappen.
1) de kapitein ontdekt de gebeurtenissen van de etappe : gooi het aantal dobbelstenen zoals aangegeven op de stadskaart waarnaar je gaat reizen. De mogelijke resultaten en de kaarten die de kapitein in fase 3 moet kunnen afleggen: blanco (geen kaart voor nodig), wolken (kompaskaart), bliksem (bliksemafleiderkaart), vogel (misthoornkaart) of zwaarden (kanonkaart).
2) elke passagier beslist of hij de reis voortzet : de spelers die afstappen in de huidige locatie nemen een schatkaart van de daar aanwezige trekstapel en spelen niet meer mee in de lopende ronde. De spelers die beslissen om mee door te reizen kondigen dit aan en ondernemen voor de rest niets. De kapitein mag nooit uitstappen, hij moet mee verder reizen.
3) de kapitein trotseert de gebeurtenissen van de etappe : de kapitein geeft de kaarten af om de gegooide gebeurtenissen te overkomen. De turbokaarten zijn jokers en kunnen voor elke gebeurtenis gebruikt worden.
4) het luchtvaartuig wordt verplaatst : indien de kapitein alle gebeurtenissen heeft overkomen, wordt het luchtvaartuig naar de volgende stad geplaatst. De gespeelde kaarten worden afgelegd. Indien de kapitein niet de nodige kaarten kan uitspelen, speelt hij geen enkele kaart uit. Geen enkele passagier (en kapitein) krijgt deze ronde een schatkaart en er dient aan een nieuwe reis begonnen te worden.
5) de kapitein geeft de controle door aan de volgende speler : de passagier aan de linkerzijde van de kapitein wordt de nieuwe kapitein, ongeacht of het nu gaat om een nieuwe reis of een volgende etappe. Een speler die al is uitgestapt, kan geen kapitein worden en wordt gewoon overgeslagen in een lopende reis. Bij een nieuwe reis trekken alle spelers overigens een nieuwe uitrustingskaart van de trekstapel en plaatsen hun pion terug in het luchtvaartuig dat terug voor de eerste stad vertrekt.
Zo gauw een speler de kaap van de 50 punten rondt, kondigt hij dit aan en wordt er geen nieuwe reis gestart. De speler met de meeste punten op dit ogenblik wint het spel.
Nog enkele speciale kaarten uitgelicht : - landing : je verplicht een andere passagier om in een stad uit te stappen, deze neemt een schatkaart, maar mag niet meer verder reizen - alternatieve route : de kapitein mag de dobbelstenen van zijn keuze hergooien - zonder vrees : als het luchtvaartuig strandt, speel je deze kaart en kan je toch nog snel een schatkaart van de huidige stad meegraaien - tegenslag : ze verplicht de kapitein om de blanco gebeurtenisdobbelstenen te hergooien - magische verrekijker : de kapitein kan deze kaart spelen om de gebeurtenissen te negeren en onmiddellijk naar de volgende stad te reizen. Een niet-gebruikte magische verrekijker levert op het einde van het spel nog 2 punten op
Titel : Celestia Auteur : Aaron Weissblum Uitgeverij : BLAM! (verdeeld door Geronimo games) Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".