Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
02-11-2015
Beasty bar : New beasts in town (Zoch verlag)
Vorig jaar nam Zoch verlag ons al mee naar de Beasty bar, een hilarisch kaartspel waarbij je jouw dieren op de juiste plaats in de rij probeert te zetten zodat ze in de bar binnen mogen. Maar pas op dat je niet achteraan staat, want dan vlieg je er gewoon uit! New beasts in town is een uitbreiding en tegelijk onafhankelijk spel. Het kan in combinatie gebruikt worden met het basisspel of niet. Qua spelconcept is er totaal niets veranderd, enkel de dieren en hun mogelijkheden zijn nieuw. Om je geheugen even op te frissen alvast dit overzicht van een speelbeurt :
Ook deze dieren willen binnen in de populaire bar "Beasty Bar" en hebben
hier alles voor over. Ze gebruiken al hun truukjes en eigenschappen om
in de wachtende rij op te schuiven en zo spoedig mogelijk binnen te
geraken in de trendy bar. Maar opgepast, want als je op het verkeerde
moment achteraan in de rij staat, wordt je er onherroepelijk uitgetrapt.
Het
spel bestaat uit 48 kaarten (4 sets van 12 dierenkaarten), 4
overzichtskaarten (met de eigenschappen van de dieren), 1
hemelpoortkaart en 1 uitsluitingskaart (die begin en einde van de
wachtrij voorstellen) en 1 "beasty bar"kaart en 1 "dat was het dan"kaart
waarop de kaarten terechtkomen als ze respectievelijk de bar
binnengeraken of uit de rij worden gesjot.
De spelers schudden
hun 12 dierenkaarten en nemen er vier op handen. De andere kaarten
vormen een gedekte trekstapel. Er wordt een startspeler gekozen en het
spel kan beginnen. In een beurt doorloopt een speler 5 fasen :
1) Speel een kaart : kies één van je handkaarten en leg ze op de eerste vrije plaats richting de hemelpoortkaart. 2) Voer de actie uit van het uitgespeelde dier : voor de actie van het gespeelde dier uit (zie onder) 3) Voer de acties uit van dieren met een terugkerende actie : sommige dieren hebben een actie buiten hun beurt om (zie onder) 4)
Open de hemelpoort en forceer een uitsluiting : indien er 5
dierenkaarten liggen, worden de voorste 2 in de Beasty bar gelegd, de
laatste kaart wordt op de "dat was het dan"kaart geplaatst
(uitsluiting), de resterende dieren schuiven op in de lijn richting de
hemelpoort. 5) Trek een nieuwe handkaart : vul je hand terug aan tot 4, als je trekstapel is opgebruikt, vervalt deze fase.
Zo
gauw alle handkaarten zijn uitgespeeld, eindigt het spel. De speler met
de meeste gasten in de Beasty bar wint het spel. Bij gelijke stand
worden de waarden van de kaarten opgeteld. De speler met de laagste
totale waarde wint dan.
Eigenschappen van de dieren : * Neushoorn (kracht 12) : gooit het sterkste dier uit de rij en neemt z'n plaats in (kan een andere neushoorn zijn) * Beer (kracht 11) : de beer trekt de 2 zwaksten uit de rij en plaatst ze op het einde van de rij achter zich * Tijger (kracht 10) : de tijger springt over de kaart voor hem en eet de volgende kaart op als het een zwakker dier is (dit is een terugkerende actie die de tijger elke ronde uitvoert indien mogelijk) * Jachtluipaard (kracht 9) : eet het zwakste dier op, als het zwakker is dan zichzelf en neemt die plaats in * Lama (kracht 8) : spuugt op het dier voor hem in de rij indien dit dier geen hogere kracht dan 7 heeft, dit dier zakt uit naar de laatste plaats in de rij (dit is een terugkerende actie die de lama elke ronde uitvoert indien mogelijk) * Stekelvarken (kracht 7) : indien een sterker dier hem aanvalt, gaat de aanvaller zelf uit de rij (dit is een terugkerende actie die het stekelvarken elke ronde uitvoert indien mogelijk) * Struisvogel (kracht 6) : de struisvogel loopt van achter uit de rij voorbij alle kaarten met even nummers of oneven nummers en stopt als hij de andere soort tegenkomt * Pinguïn (kracht 5) : kopieert het gedrag van een dier in handen van de speler. Hij laat de kaart zien en de pingin voert alles uit alsof je het andere dier hebt uitgespeeld. Nadien blijft de pinguïn gewoon zichzelf met kracht 5. * Hond (kracht 4) : sorteert alle dieren in de rij op kracht, van de zwakste naar de sterkste * Pauw (kracht 3) : plaatst zich net voor het sterkste dier waar hij dan fier staat te pronken * Gier (kracht 2) : komt zelf niet in de rij terecht, maar op de aflegstapel waar hij de bovenste kaart meesleurt en in de rij plaatst. Daarna worden alle mogelijke acties in de rij uitgevoert en landt de gier terug op de aflegstapel. Indien er een tweede gier bijkomt, gaan beide gieren onmiddellijk de bar binnen. * Vleermuis (kracht 1) : de vleermuis stuurt een willekeurige kaart uit de rij onmiddellijk naar de aflegstapel, maar als ze zelf vooraan in de rij komt te staan, brandt ze op en wordt ze afgelegd.
Titel : New beasts in town Auteur : Stefan Kloss & Anna Oppolzer Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".