Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-10-2015
Hengist (Lookout spiele)
De eerste bespreking na Essen is weggelegd voor een 2-spelersspel van Uwe Rosenberg. Vorig jaar stond de combinatie Rosenberg, Lookout en 2-spelersspel garant voor succes in de vorm van Patchwork. Of dat dit jaar ook zo gaat zijn, is nog een vraagteken, maar bij deze geef ik u al graag een overzichtje van Hengist.
In Hengist ga je als Vikingstam op zoek naar goud en schatten. De Romeinen hebben Brittannië verlaten en eigenlijk ligt alles te grabbel. Aan jou om eens lekker te gaan plunderen! In de standaard 2-spelersspeldoos vind je 3 dubbelzijdige speelborden, waarop wegen zijn afgebeeld met diverse symbolen. Daarnaast is er een 3D-vikingboot, 6 pionnen, 12 wegfiches, 30 schattenfiches, 3 schildfiches en 60 speelkaarten. Deze laatste tonen ofwel de symbolen die ook op de wegen staan, een combinatie van 2 symbolen ofwel een viking (ontdekkingskaart) die meerdere functies heeft.
Bij aanvang van het spel worden de speelborden willekeurig naast elkaar gelegd. De boot wordt in de baai linksboven geplaatst en de pionnen worden erin gezet. De speelkarten worden geschud en elke speler ontvangt er 3. De wegfiches worden geschud, 3 ervan gedekt op de speelborden gelegd, 3 gedekt terzijde gelegd en de resterende komen ongezien terug in de doos. De schattenfiches worden ook gedekt geschud en onder elk speelbord worden er willekeurig 4 gelegd (van groot naar klein). Daarnaast worder er nog 12 gedekt naast het bord klaargelegd en de resterende verdwijnen ongezien terug in de doos. De schildfiches worden voorlopig nog naast het bord klaargelegd.
In een beurt doorloopt een speler 2 fasen : de actiefase en het aanvullen van de kaarten.
In de actiefase voert de speler één van de volgende zes mogelijke acties uit voor elk van z'n pionnen : - een pion uit de boot op een vrij strandveld plaatsen dat grenst aan de boot (er zijn slechts 3 strandvelden, dus als deze volstaan, is deze actie niet mogelijk) of vanop een strandveld terug in de boot springen. (deze actie kost je niets) - een ontdekkingskaart spelen en een pion die uit het spel was terug in de boot plaatsen (zie ook later) - vanop een strandveld naar een vakje in het hinterland gaan door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld (de kaart wordt op de aflegstapel gelegd, een kaart met dubbel symbool kan voor één van beide symbolen gespeeld worden, maar niet voor beiden!) - vanuit het hinterland terugkeren naar het strand of naar een aangrenzend hinterland door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld - een nederzetting gaan plunderen door vanuit het hinterland te vertrekken en 3 passende kaarten uitspelen om tot aan de nederzetting te geraken. De schattenfiche die er ligt, neem je in je persoonlijke voorraad, de pion keert nadien kosteloos terug naar het hinterland waarvan hij kwam (de 3 kaarten moeten gelijktijdig gespeeld worden, je kan ze niet opsparen over meerdere rondes) - een ontdekkingskaart spelen om als spion in te zetten en een wegfiche te gaan bekijken. Leg daarna de schildfiche op de wegfiche om aan te geven dat je ten allen tijde terug mag gaan kijken. Zo gauw beide spelers hun schildfiche op de wegfiche hebben liggen, wordt deze laatste opengedraaid
Na de actiefase vult de speler z'n hand aan. Je trekt standaard 2 kaarten. Daarnaast krijg je voor elke pion die in het hinterland staat 1 kaart extra (dus tot een maximum van 5 kaarten).
De ontdekkingskaart kan voor drie zaken gebruikt worden : - als joker voor éénder welk ander symbool - als spion, zodat je naar de wegfiche mag gaan kijken - om een pion die uit het spel is terug in de boot te plaatsen Nadat een speler een ontdekkingskaart uitspeelt en één van bovenstaande 3 acties heeft uitgevoerd, vaart de boot verder naar de volgende baai op het speelbord. Staat de boot echter al op de laatste baai, wordt het eerste bord weggenomen, omgedraaid en terug aangevuld met schattenfiches en een wegfiche (de wegfiche en niet gewonnen schattenfiches gaan terug in de doos). Pionnen die eventueel nog op het weggenomen speelbord stonden, worden uit het spel genomen (deze kunnen met een ontdekkingskaart terug in de boot terechtkomen).
Als er voor de vierde maal een speelbord zou moeten aangelegd worden, eindigt het spel. Beide spelers tellen hun schatten op en de speler met de hoogste waarde wint.
Titel : Hengist Auteur : Uwe Rosenberg Uitgeverij : Lookout spiele Aantal spelers : 2 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".